NIEUWE No. f593 Vrijdag 26 September 1890. 15de Jaargang. De moderne schouwburg. BUITEN LA IV H. De pot met huislook. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BUEEAtT: St. Janstraat Haarlem. 5T.TW fVTNXlENDKAï AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIEN. Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Ad verte ntiën worden uiterlijk Maandag-, Woensdag- en V r ij d a g-a vond voor 6 uur ingewacht. Uit gevers: S.ÜPPËRS JjAURIT. De helaas! al te vroeg ontslapen katho lieke dichter Schaufert heeft in zjjn »Vater Brahm» de moderne sociale vraag drama tisch bewerkt. Te Weeuen werd indertijd de opvoering van dit stuk, nadat het reeds was ingestudeerd, verboden; te Berlijn werd hpt eenige malen ten tooueele gebracht. Maar het gewone schouwburg-publiek, dat slechts lachen en zich amuseeren wil, om den ernst des levens zooveel mogelijk te verdrjjven, vond geen genoegen in de ernstige waarheden, die in »Vater Brahm» worden verkondigd en er zullen ook wel velen geweest zijn, die in het stuk beschul digingen en vermaningen gehoord hebben, die voor hen alles behalve aangenaam wa ren. Schaufert toch had de sonde te ver in de wonde gebracht en met krachtige woorden de groote schuld van hen geschetst, die door woorden, geschriften en voorbeeld het arme volk van zijn geloof berooven en het daardoor tot wanhoop brengen en dezen heeft hp toegeroepen.- Misdadigers zijn zjj, die andereu tot misdaden verleiden! Ook de allerarmste neemt een zeer kostbaar goed in 't leven mede wee hem, als hij dit op reis verliest! Het is de adelbrief zjjner Goddelijke afkomst, de zekerheid, te midden van deze groote, harteiooze wereld niet vergeten, niet verloren te gaan, het onderpand eener schooue, gelukkigere we reld! En dit eenige goed heeft men den arme ontnomen zjjn Geloof. De mensch ljjdt en verdraagt, zoo lang hij gelooft. Op den dag, waarop het arme volk God vergeet, zal het zich herinneren, dat het slechts had te willen, om heer en mees ter der aarde te zijn. Wie den Hemel aan het volk outueemt, moet het de aarde ge ven.» Zulke aanklachten, zulke ernstige ver maningen waren niet naar den smaak van het gewone schouwburg-publiek en nog minder van hen, die uit hunne begooche ling niet willen opgejaagd zjjn en die ge- ljjk de struisvogels hunne hoofden in het zand steken om het naderende gevaar niet te zien. In den laatsten tijd hebben onderschei den dramaturgen met vooringenomenheid modern sociale onderwerpen bewerkt en ten tooneele gebracht. Maar schier al deze werken zijn niet geschikt den woesten stroom te keeren. Zij toonen hoogstens het kwaad, maar niet zijn diepsten wortel en het juiste geneesmiddel; ja, een groot ge deelte ervan draagt slechts fep om het kwaad te vermeerderen, daar zij godsdienst en zeden en elk gezag nog immer meer ondermijnen. Helaas! de moderne schouw burg met zijne onzedige drama's en andere goddelooze en zedebedervende vertooningen, heelt in niet geringe mate het zaad ge zaaid, dat de sociale revolutie als vrucht FEUILLETON. (Vervolg.) Ziende, dat zij hare tweede moeder ging ver liezen, weende Clotilde. Dank, duizendmaal dankl goede moeder Barrois! sprak zij. Een ander dan ik zou mis schien de waarde miskennen, van hetgeen ge mij wel hebt willen geven en gij doet wel van het eenige, wat u van uw zoon overblijft, aan mij toe te vertrouwen. Ik zal er dezelfde waarde aan hechten als gij zelve en wat gij, ter gedachtenis van uw zoon bewaard hebt, zal ik even zorg vuldig bewaren tot een aandenken aan u. Ja, lieve Clotilde, nogmaals, 't is bet dier baarste, wat ik heb, en zoo ooit die geringe huislook-pot u aan moeder Barrois herinnert, denk er dan altoos bij, dat ik u even zoo liefheb als hem, dien ik uw broeder zou hebben wen- schen te noemen, en ik zal, stervende, den troost hebben, dat ik het eenige wat rujj van mijn zoon overblijft, in handen heb gesteld van iemand, die den laatsten wil eener stervende moeder nauwgezet zal vervullen. Clotilde omhelsde haar en zeide snikkende: heeft voortgebracht. Ook de moderne schouwburg heeft meegewerkt aan de ont kerstening en aan het zedelijk bederf van onzen tijd en daardoor voor de sociaal democratie den weg bereid. De moderne schouwburg is inderdaad eene geweldige macht. De betoovering der kunsten werkt op het tooneel met ver- eeuigde kracht en brengt de ziel in de wereld der pbantasie. De schouwburg, schrijft Dr. Molitor, is het verstrooiings middel voor duizenden, net tijdverdrijf van eene halve wereld. Duizenden verkrijgen huune verkeerde levensbeschouwingen van het tooneel; zij leeren er niets dan zinne lijkheid. Men heeft zich van het moderne tooneel bediend om aan de dierbaarste goederen der menschheid den oorlog te verklaren, om den godsdienst te ondermij nen, om op het Geloof te smalen, om de Kerk, de meest verheven weldoenster van het meuschelijk geslacht, te belasteren en verdacht te maken. Op cynische wijze wor den de edelste gevoelens des harten be lachelijk voorgesteld. De schouwburg is eene school der onzedelijkheid geworden. Vele jaren geleden kon men boven een Duitsehen schouwburg de woorden lezen: Moren corriguntur» hier worden de zeden verbeterd. Maar de meeste schouwburgen zouden nu met meer recht en waarheid het opschrift kunnen dragen: Mores co- rumpunturhier worden de zeden be dorven.» »Voor honderd jaren,» zeide onlangs de lieer Stöcker in het Pruisische Huis van Afgevaardigden, noemde men het tooneel een moreelen kansel, in onzen tijd is het een instellectueel bordeel geworden. Op het tooneel wordt het ongeloof en het kwaad populair gemaakt; daar worden alle stormrammen der verleiding gebezigd om de menscheuzielen voor het kwade te win nen. Daar wordt de beker met vergift aange boden en duizenden en duizenden laven zich aan zijn inhoud. Alle preeken op de kan sels eener stad kunnen het onheil niet goed maken, wat een slecht, onzedig too- neelstuk teweeg brengt. De moderne schouw burg is een ontzettend teeken des tijds. De Fransche geleerde Halley noemt in zijne geschiedenis der censuur in Frank- rijkhet verval der zeden als de hoofd oorzaak der rampen van het Fransche volk en hij schrijft dit verval der zeden toe aan den invloed van den modernen schouwburg. Ook vele Staten dragen de schuld van het zedefaederf door den modernen schouw burg voortgebracht.» De Staat,» aidus schrijft de Fransche publicist en vrijdenker Pelle- tan, roept de Dienaren der Kerk en zegt hun: hier is geld, verdeelt deze som ouder u om het volk naar het Evangelie zedelijk te maken en aan de menschheid onthou ding, versterving en onderdrukking van alle booze begeerten en lusten te prediken. Maar, goede moeder Barrois, waarom spreekt gij toch van sterven? Gjj zult weder gezond worden, gij kunt nog lang leven. Ik hoop, dat gij nog getuige van mijn geluk zijn zult, en dat gij mijn Juliaan zoo lief hebt als mij. Wees ge rust, ik zal uw pot met huislook even zorg vuldig bewaren, als den huwelijksring mijner arme moeder. De goede vrouw had zich aangaande haar naderend einde niet bedrogen. Drie dagen na het aandoenlijk vaarwel tot hare aangenomen kinderen gericht, ontsliep zijJuliaan en zijne vrouw bezorgden aan moeder Barrois eene een voudige doch schoone uitvaart en begrafenis. Het was wel eene arme, maar zeer betamelijke ter aardebestelling; en gelijk gewoonlijk bij de groeve der armen, werden er inDige gebeden gestort, onder het plengen van oprechte tranen, de tolken van ware droefheid. Een waarlijk edele en godvruchtige ziel be schouwt als een heiligen plicht de vervulling van den laatsten wil van stervenden. Clotilde had een eenvoudig, edelmoedig en liefderijk hart; zij begreep met echte kieschheid alles wat volgens de wetten van godsdienst en moraal een goed werk is; zij bezat in hoogen graad dat uitge lezen talent, 't welk meestal alleen der vrouwen aangeboren is, en 't welk haar de meeste scha keeringen van een gevoel en van eene gedachte En op dezelfden dag verzamelt dezelfde Staat de acteurs, de tooneelspeelsters, de dansers en de danseressen en spreekt tot hen:hier is geid, gebruikt het om het hartstochte- lijkste drama op te voeren, de wellnstigste muziek te doen weergalmen, de verleide lijkste dansen te vertoonen en in de ade ren van het publiek het vuur der begeer lijkheid aan te blazenMen klaagt, dat het volk niet meer aan het huisgezin hecht, maar de Staat zelf heeft bjjna in gaasch Europa den heiligen steen van den huiseiijken baard vermorseld.« Wjj sluiten met den hartgroudigen wensch, dat aan de moderne ontaarding der kunst, aan de ondermijning der open bare zedeljjkheid spoedig een eindd moge gemaakt worden. Slechts door het herstel der Christelijke moraal, kan de sociale quaestie worden opgelost, kunnen de rampen der mensch heid worden gelenigd, kau hpt volk ge lukkig worden. Maar hoe zal de Christelijke zedeleer in eere worden hersteld, wanneer het moderne schouwtooneel zijn gift ver spreidt en voortgaat het vuur der harts tochten, der lusten en begeerlijkheid met alle mogelijke middelen aan te wakkeren? De socialisten te Berlijn leggen het er op toe om den afloop van den termijn der socialistenwet (1 October) door allerlei demoustratiën te kenmerken. Gelijk bekend is, hebben zij een afwjjzend antwoord ont vangen op huune aanvraag om in den avond van 30 dezer beschikking te verkrijgen over de burgerzaal ten raadhuize, ten einde aldaar de terugkomende verbannen partij- genooten des nachts te ontvangen; welk verzoek reeds motst worden afgewezen om dat het raadhuis voor geene partjjdemou- stratiën mag worden beschikbaar gesteld. Daarna hebben zij de grootste zalen te Berlijn afgehuurd, om aldaar feestelijke bijeenkomsten te houden en plan gemaakt tot eeue illuminatie. Doch nu zjjn er ook gedenkpenningen geslagen met het op schrift: »Ter gedachtenis aan de zegepraal van het proletariaat over de socialisten wet, 1890.Er zijn busten van Lassalle, Hebei en andere voorname socialisten ge maakt, die nu reeds tot lage prijzen te koop worden aaugeboden. Portretten van voorname socialisten en allegorische voor stellingen van de overwinning der sociaal democratie ziet men reeds bij de vleet. Zelfs zijn er reeds dassen te koop met de beeltenissen van Lassalie en Marbx er op. Yoorts zal „er den 1 October een geïllus treerd satirisch-bumoristisch gedenkblad ver schijnen. Evenwel, niet alle socialisten schjjnen met die drukte in te stemmen; er wordt althans gemeld, dat vele, en daar onder zelfs anders vurige partijgenooten doet raden. Opgevoed door eene engelachtig godvruchtige moeder, van hare vroegste jeugd af geslingerd door de wisselvalligheden van het menschelijk leven, had zij in de school des on- geluks en der verlatenheid groote hulpbronnen, de zoete gewaarwordingen en de vertroostingen, die men bij God vindt, leeren kennen; Clotilde was godvruchtig, en met de meest nauwgezette ge trouwheid vervulde zij deu laatsten wensch van moeder Barrois. De goede vrouw had dit wel begrepen; zonder voor haar pot met huislook die minachting te duchten, die zij bij vele andere lieden zou aan getroffen hebben; bad zij gevoeld, dat zij de dierbare nagedachtenis van haar zoon toever trouwde eau de achting en aan den eerbied, welke Clotilde voor geheiligde zaken had. De pot met huislook werd bjj het venster geplaatst; ron dom dien pot kwamen verscheidene bloempot ten zich aansluiten, welke Juliaan uit deu plautentuin medebracht; het gezang van den distelvink, de lieflijke geur en de heerlijke kleur der bloemen schenen den zedigen kidslookpot te huldigen en het opgeruimde gelaat der jonge vrouw sloeg dikwerf een vroolijken blikop deze geurige bloemengroep. Clotilde beminde haar Juliaan hartelijk; ook was hunne kleine huishouding een tooneel van stil huiseljjk geluk; daar beiden zeer arbeidzaam, hunne afkeuring er over aan den dag leg gen. Ook openbaart zich onder hen eeue niet geringe oppositie tegeu het toenemend aantal personen, die zich als leiders of hoofden opwerpen en er zich op schijnen toe te leggen om van de opbrengst hunner bierhuizen en sigarenwinkels maar een goed leventje te leiden. Er zijn echter, en er worden ook nog verder van wege de politie maatregelen genomen om alle buitensporigheden tegen te gaan. Volgens eene mededeeling aan de Norddeutsche Algemeine Zeitung omtrent de bijeenkomst te Rohnstock heeft Keizer Wilhelm in het park aldaar met Kolnoky een gesprek gehad, hetwelk meer dan een uur heeft geduurd en is de indruk van het samenzijn te Rohnstock aan alle zijden ten hoogste bevredigend. Te Gent hebben de verkiezingen plaats gehad voor de werklieden-leden van den raad van arbeid en nijverheid in dat district. De gekozen werklieden behooren allen tot de socialisten, wier candidaten met eene meerderheid van omstreeks 4400 op ruim 9000 uitgebrachte stemmen boven de anti socialistische zijn gekozen. Te St. Denis is in eene openbare vergadering, die door omstreeks 400 per sonen werd bijgewoond, eene motie aange nomen, waarbij de Boulangistische Afge vaardigde Revest onwaardig verklaard werd het kiesdistrict langer te vertegen woordigen. Voorts werden in de motie de Afgevaardigden aangemaand, te eischen, dat de Boulangistische samenzweerders zou den vervolgd worden. Nadat over het voorstel gestemd was, brak een hevig ge vecht uit tussehen Boulangisten en repu blikeinen, waarbij eerstgeaoemden onbarm hartig klop kregen. Te Patijs is Zondag in de kerk Saint-Sulpice in tegenwoordigheid van Kardinaal Lavigerio, eeue plechtige II. Mis opgedragen ter opening van het congres tot bestrijding der slavernij. Aan dit congres nemen deel, voor Frauk- rijk de Heeren Jules Simon, Georges, Picot, Lefèvre-Pontalis, Keiler, Markies De Vogué en Baron d' Avril. Voorts zijn er Afge vaardigden uit Groot-Brittaunië, Ierland, Oosteurijk-Hongarije, Duitschland, België, Spanje, Italië en Portugal. In den Franschen Miusterraad is de vraag behandeld, of het wenscheljjk is de leiders der royalisten, die zich met Generaal Boulanger verbonden om de republiek ten val te brengen, gerechtelijk te vervolgen. Volgens de berichten der Parjjsche bladen over dezen Ministerraad, werd eenstemmig besloten geeu gerechtelijke vervolging tegen de helpers van Generaal Boulanger in te stellen. Te Parijs wordt gezegd, dat Generaal Boulauger bezig is met een antwoord op sober in uitspanningen en met weinig tevreden waren. Des morgens zeer vroeg ging Juliaan naar zijn arbeid en Clotilde begaf zich, even opgeruimd als voorheen ouder het gezang van haar distelvink, aan haar huiselijk werk, waarbij ze immer gewoon was te zingen. Trou wende had zij afstand van hare vrijheid gedaan; doeb daarvoor genoot zij eene ruime vergoeding in de hartelijke genegenheid en zorg van haar man; de soort van haar geluk was slechts ver anderd; want haar goed en godsdienstig hart was de bron waaruit het ontsprong 7dj zong dan ook even onafgebroken als baar distelvink, tot dat de huislook-pot van de goede moeder Barrois, die zij nog altoos betreurde, baar in het oog viel. Clotilde beminde de bloemen zeer en zij had zich niet vergenoegd met den kleinen potteu- tuin, dio de huislook-plant omringde; zjj had nog een anderen tuin, dien zij dikwerf bezocht, en dien zij zelve zorgvuldig aanKweekte: de'.e tuin was het graf van moeder Barrois, op het kerkhof van Sinte-Catharina, (tegenwoordig het kerkhof van Clamart). Vaak bracht zij hier een uieuw groen plantje, dat zij met hare tranen bevoch tigde, terwjjl hare gebeden, als geurig reuk werk ten Hemel stegen. (Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1890 | | pagina 1