NIEUWE J m. 1640 Vrijdag 23 Januari 189! 16de Jaargaag. Godsdienst en sociaal-demo cratie. U IT KSL A:\ii. Uit het leven van een koordedanser. ABONNEMENTSPRIJS Pei 3 maanden voor Haarlem0,85 Voor de orerige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderljjke nummers0,03 Dit blad verscbjjnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BUEEAIT: St. Janstraat Haarlem na map AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER AD VERTEN TIEN. Van 1—6 regels30 Cents Elke regel meeri Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Adrertentiën worden uiterlijk Maandag-, Woensdag- en V r jj d a g-a vond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: S.Ü PPËRS k i.AUJÜÏ, Vijandschap tegen God en tegen Chris tus is de ware gezindheid der sociaal-de mocratie, vernietiging van den godsdieust haar werkelgk doel en evenwel verklaren de sociaal-democraten ahjj Idoor dat Gods dienst eene private zaak moet zgu. Maar hoe zou het met den Godsdienst gescha pen staan wauneer hjj naar de opvatting der sociaal-democratie werd beoefend. Dan moet hg in het openbare leven geheal en al verdwjjneu en worden opgesloten in hart en huis, dan moet het godsdienstonderwijs uit de school verdreven worden; alle gods dienstige feestdagen zooals Kerstmis, Pa- achen, Pinksteren, Allerheiligen enz. zouden moeteu afgeschaft worden, dan bestoud er geen godsdienstige eed meer bjj het gerecht, dan zouden zelfs de klokken moeten ver stommen, die tot de openbare godsdienst oefeningen uitnoodigen en de afgestorvenen zonden zonder gebed en zegen aan den schoot der aarde worden toevertrouwd. En zoo ver zal het komen, wanneer de sociaal-democratie zegepraalt! Eu zal men aan de eiscben dier onzalige partg toegeven? Moet de Godsdienst eene private zaak worden? Mag elk openbaar levensteeken en bekentenis des Geloofs wor den onderdrukt, verstikt? Neen, driewerf neen. De G dsdienst van Jezus Christus moet het gausche leven, ook het openbare volk3- en staatsleven omvat ten en doordringen; immer en overal in huis en in de gemeente zoowel als in den Slaat moet de Christen zich naar zijn Ge loof richten. Te verkondigen, dat de Gods dienst uit het openbare Rven moet ver dwijnen, dat is eene dwaalleer, ook dan wanneer men hem in het hart van den mensch en in het huisgezin zou willen dulden. Mag zulk eene dwaalleer ook rasar den minsten aanhang ten deel vallen? Nooit en nimmer! Hij, die ook maar iu een punt van Christus' leer wetens en willens af wijkt, die zondigt zwaar en verloochent het geloot; bij stelt zich, naar de leer der Kerk, buiten de Kerk. De sociaal-democratie heeft hare plannen reeds lang beraamd. Eerst moet de Gods dienst uit het openbare leven verdwijnen, dan zal hij in de harten der meusehtn van zelf teniet gaan, gelijk eene plant, die vau licht en lucht wordt beroofd. Weg met den Godsdienst, weg met Christus! Weg met het Geloof; het moet onderdrukt, vernietigd worden! Dat is de leer, die heinde en verre door de sociaal-democratie wordt verkon digd. Voor het Geloof hebben millioenen Chris tenen hun bloed vergoten eu dit Geloof zou men willen verdelgen eu dat vooreen Ju- FEÜ ILL ET O N. In het „Magazine Lippincott, van verleden jaar komt een opstel voor van den beroemdsten koor dedanser van deze eeuw, J. J. Blondin, die door zijne ongehoorde kunstverrichtingen in Europa, Amerika en Australië algemeen bekend is gewor den. Gevolg gevende aan de uitnoodiging van gemeld tijdschrift, om iets naders over zijne be roepservaringen mede te deelen, verhaalde Blondin het volgende: Zestig jaren zijn er nu ongeveer verloopen, •inds ik op de stijve koord dans en meer dergelijke toeren verricht, zoodat ik wel durf beweren, eenige ondervinding te hebben opgedaan ten opzichte tan de vreag hoe 't er hier beneden, uit hoogere gferen beschouwd, uitziet. Zeker heb ik de groot ste helft mijns levens boven de hoofden van de groote menigte doorgebracht (1). Men zal het dus 1) Hoe de Heer Blondin dat met zjjne behoefte aan slaap, met tal van andere dingen, die op de koord toch niet nit te voeren zijn en met zijn ge woon leven in de maatschappij, heeft kunnen vin den, begrijpen we niet. Maar iemand, die gewoon is in hooger sferen te leven, mag men eene dich- erlijke vrijheid niet te hoog aanrekenen. dasloorr, voor een voorgespiegeld aardsch paradijs, dai nooit op aarde zal verschijnen! Onmogelijk. Da sociaal-democratie staat lijnrecht te genover den Godsdieust. Wie er nog aan twjjfelt vergeljjke eens welk eene groote te- geustelling er bestaat tusschen Christus en de woorden van de leiders der sociaal-demo cratische partij. Christus leert: GoJ, de algoede Vader, regeert de wereld eu weet in Zijne Godde lijke wijsheid ook alle ellende iu de wereld, die door de zonde komt, ten beste te wen den. De sociaal-democratie zegt: Er is geen God, geeue Goddelijke Voorzienigheid. Wij zyu godloochenaars, «verklaarde Bebal in den Duitsoheu Rijksdag. Christus leert: De ziel des meuschen is onsterflijk, de Hemel is 's menscheu doel; daar is de ware, nooit eiudigende, de eeuwige gelukzaligheid. Zookfc allereerst het Rijk Gods. De soeia.il-Iemoeratie zegt: Geniet zooveel gij kunt, er bestaat geeue eeuwighei I, geen leven na dit leven. Christus leert: Zonder Mij kunt gij niets, geen heil zonder Mi). De sociaal-Jemocratie zegt: Wjj hebben geen Verlosser van den Hemel noodig; de arbeid is de Verlosser van den nieuwen tijd. (Dietzen, de godsdienst der sociaal- democratie). Christus leert: Wie de Kerk niet hoort, is een heiden eu eeu openbaar zondaar. De sociaal-democratie zegt: Onze partij kent geen kerkgenootschap. Christus leert: Geef den Keizer wat des Keizers en God wat Godos is. Wees gehoor zaam aan het wettig gezag. De sociaal-democratie zeg!: Wij erken nen geen gezag noch in den Hemel noch op de aarde. Christus beveelt: Gij moet den eigendom eerbiedigen en ieder geven wat hem toe komt. De sociaal-democratie zegt: Alle kwaad der maatschappelijke orde wordt veroorzaakt door het private bezit; bodem, grond enz. moet gemeenschappelijk eigendom worden. Christus leert omtrent het huwelijk: Wat God verbonden heeft, zal de mensch niet fcheiden. De sociaai-demccratie zegt: Als man en vrouw elkaar niet meer beminnen, dan gaat ieder zijns weegs; zjj scheiden. (Bucb, de Vrouw). Ziedaar eenige van de vele tegenstellin gen tusschen den Godsdienst en de sociaal democratie. Zij derhalve, die aanhangers worden van de nieuwe dwaalleer, vallen af van het Geloof, dragen bjj tot het bederf dor maatschappij en storten zich zelf in een afgrond der diepste ellende en der wan hoop eu gaan voor eeuwig verloren. ook niet ouuatuurljjk vinden, dat ik de verzoeking geen weerstand kan bieden om 't een en ander, dat betrekking heeft op mijn veeljarig beroep en me belangrjjk genoeg toeschijnt, mede te deelen. Ik behoef eigenlijk niet vooral uitdrukkelijk te zeggen, dat er meer soorten van koordedansen zijn dan een. In eiken Amerikaanschen circus kan men verschillende soorten zien uitvoeren. Wij, lieden van het vak, erkennen slechts drie vormen als geldig, waarvan er echter tegenwoordig een bijna in onbruik is geraakt. Volgens rangorde der moeilijkheid en dus ook wel van de grootere aantrekkelijkheid voor het publiek, komt het eerst in aanmerking de „hooge koord//, dat zoo dicht bij de wolkon wordt gespannen als de onver schrokkenheid des kunsteuaars en de ter zake betreffende politie-verordeningen het gedoogen. In de tweede plaats komt de //lage koord//, waarop de jongere krachten zich bewegen en dat slechts zeven of acht ,voet van den groud verwij derd is; eindelijk het oud- Frankische, en zooals ik boven reeds heb gezegd, ook het geheel verouderde //schuine koord." De laaistgenoemde is misschien de oudste vorm van het koordedansen, die waarschijnlijk welt ot in de klassieke oudheid opklimt. Het ontleent zijn naam daaraan, dat de kunstenaar op eene koord klimt, die met het eene einde aan den grond is bevestigd, terwijl het andere eind veertig of vjjftig voet hooger is vastgehecht. In mijne jeugd Het wetsvoorstel betreffende de Sperr- gelder is thans ingekomen. Het steit het gansche fonds ter beschikking van de be- tieffeude diocesen, wier Oversten daaruit de aauspraken van instellingeu en personen voldoen. Ter uitwijzing hieromtrent beschikt in elke diocese eene uit drie Geestelijken eu twee rechterlijke (niet in staatsdienet zjjn- de) leeken bestaande commissie. De over schietende bedragen worden door deOver- hedeu der diocese tot kerkelijke doeleinden aangewend, als ondersteuning van gemeen ten en het bouweu of herstellen van ker ken. Omtrent deze aauweudiug doen de kerkelijke overheden den Minister bericht. De Germania verklaart zich namecs de Centrumpartg met bet ontwerp betr.-ffeude de verdeeling der Sperrgelder (de tgdeus den Kulturkampf in beslag genomen be zoldigingen van Katholieke Geestelijken, ten bedrage van 16,000,000 M.) tevreden. De Katholieke Duitsche pers wjjst met voldoening op de groote blijken vau sympathie, aan den leider der Centrumpar tg ter gelegenheid vau zijn 80.4en verjaar dag ten deel gevallen. Mat ongeduld werd hij door zijne collega's iu den Rijksdag op gewacht, en de liberale en conservatieve Afgevaardigden waren schier even hartelijk iu hunne gelukwenschea als de Katholieken. In den loop der vergadering nam YYindt- horst nog tweemaal deel aan het debat en wie hem dan daar zag, verklaart een oog getuige, met het zwarte zijden kapje op het hoofd en een bloemruiker in de lin kerhand, levendig, als altijd, gesticuleerend, zou hem geen tachtig jaren hebben gege ven. Aan het einde dor zitting weuschte do President Yon Devetzow den Jubilaris, na mens den Rijksdag, in hartelijke bewoor dingen geluk en hierop volgde eeu alge meen applaus. Windthorst zelf was (liep getroffeu en met hem het geheele Centrum. De kleine Excellentie verklaarde, dat de onderscheiding, welke hem v.tn de zjjde vau den Rijksdag ten deel viel, de grootste was van zijn geheele leven. Een dergelijk geval is dan ook éenig in de parlementaire ge schiedenis van Duitichland en de Katholie ken wyzen er met voldoening op, dat zjj, die het meest zijn verguisd in hun politieke leven, als een Franckeustein en vooral eeu Windthorst, thans om het zeerst worden «ehuldigd. Zoo behalen karakter eu hooge geestesgaven de overwinning op alle poli tieke opwinding en vgaudschap. De viering van Wiudthor-t's feest werd ingeleid met eene plechtige H. Mis in de St. Htdwigkerk, die door de iedeu der Cen trumpartij uit den Rgksdag en uit het Prui sische Huis van Afgevaardigden werd bij gewoond. Van buiten- en binnenlands wer den den Jubilaris eene meuigte gelukweu- was deze vorm nog algemeen verspreid en zelfs heden ten dage herinnert het dikwijls gebezigde „an ascension// voor de e»ne of andere bizondere voorstelling op de hooge koord er nog aan. Het behoeft geene bizoudere vermelding, dat bij dezen vorm de moeilijkheid in de uitvoering veel ge ringer is dan bij de tegenwoordig meest gebrui kelijke vormen. Ook het dansen op den gespannen jjzeren draad kan als een tak onzer kunst worden aangemerkt. Maar door de vakmannen wordt het niet als zoo danig erkend. Hoe zonderling het namelijk den le keu moge toeschijnen, het is oneindig ge makkelijker over een draad te gaan dan op de gewonen hennepen koord, en met een heel be scheiden aanleg, een'g geduld, physieke geschikt heid, kan men zich in drie of vier weken eene oppervlakkige kunstvaardigheid op den ijzeren draad eigen maken. Een mjjner sujetten, die vroeger iu zijn leven nooit den voet op de koord had gezet, werd spoedig nadat hij me verlaten had, als draad-kunstenaar hoogberoemd en rijk betaald. De koordedanser word!, evenals de dichter, ge boren en laat zich niet kunstmatig aankweeken. Ik zelf was niet ouder dan vier jaren, toen ik reeds over eene koord trippelde en op mijn acht stejaar gaf ik te Turijn voor den Koning eene extra-voos stelling op de hooge koord. Bijna zonder uitzondering krjjgen de jonge, schen iu proza eu poëzie toegezonden. Kar dinalen eu Bisschoppen, Domkapittels en Convicten, Katholieke veraenigingen van al lerlei aard. talrijke Duitsche adellijke fa- miliëu, Geestelijsen enz. hebben hem op die wjjze hunne sympathie doen blijken. Uit Rome ontving Windthorst van Kardi naal Rampolla namens Z. H. den Paus eene schriftelijke felicitatie. Verschillende bladen, ook die volstrekt niet tot de Centrumpartg behooren, zooals bijv. het Berliner Tage- blatl* en de Berlijusche »Börsencourier«, gaven eeu overzicht van zijne parlementaire werkzaamheden. De beide hier genoemde voegden daarby zulk eene waardeerende be schouwing omtrent zijne persoonlijkheid, dat de »Garmauia« deze artikelen heeft overge nomen. Na afloop der kerkelijke plechtigheid werd den Kleinen Excellenz» een bedrag van 43,000 Mark aangeboden voor de Ter- wezeulgkiug van zijn geliefd droombeeld, het verrijzeu van een waardigen Godstem pel voor den Katholieken eeredienst in Han nover. Iu deze stad, welke bjjna 100,000 inwoners telt, moeten de Katholieken zich met een zeer klein kerkje behelpen en nu heeft sinds jaar en dag Dr. Windthorst voor het bouwen eenergrooter kerk geijverd. De 43,000 Mark, hem thaus aangeboden, zgu iu verschillende kiesdisticten in Duitsch- land bijeenverzameld. 's Namiddags had een groot parlementair diner plaats iu het Kaiserhof, door de leden van het Centrum hun leider aangeboden, waai aan twee honderd persoueu deelnamen. Aan tafel werd de schriftelijke geluk wensch van Kardinaal Rampolla in het latijn en bet felicitatie-telegram vau den Pauseljjken Nuntius te Muucbeu iu het Fransch voor gelezen. De toost op Dr. Windthorst werd uitgebracht door Graaf Ballestrem, Voor zitter van het Centrum en den Rijksdag. Na de reeks van toosteu betuigde Wiudt- horst iu warme bewoordingen zgu dank, waarbij hij onder anderen deed uitkomen dat iu trouwe gemeenschappelijke samen werking het succes der Centruiuparty ligt, eu het voor haar ongetwijfeld een verblij dend verschijnsel is dat er ook in andere bondsstaten Centrumiractiëu worden opge richt, waardoor iuzonderheid hetgrootner- togdorn Badeu de trots van het Centrum is geworden. Ten slotte verklaarde hij, in weerwil vau zijn boogen ouderdom op zijn post te willen volharden. Te Munchea hebben alle Katholieke vereenigiugen mede den verjaardag gevierd. Op verscheidene plaatsen in Duitsch- laud is den 18on dezer het twintigjarig bestaan van het Duitsche Rijk herdacht in feestelijke bijeenkomsten. Iu België houdt de beweging tot her ziening der grondwet ter verkrjjging van algemeen stemrecht aan. beginnende artisten, behalve hun ander onder richt, ook les in het koordedausen; maar slechts weinigen brengen het verder dan de eerste gronden der kunst. De gebruikelijke leermethode bestaat daarin, dat men den leerling over eene smalle plank laat gaan, wier breedte eiken dag vermin dert, totdat zo eindeljjk overeenkomt met de ge wone koord. Ook liet vaststaan en het aannemen van bevallige houdingen leert hjj op deze wjjze en eerst op 't laatst leert men hem de koord zelf te bewandelen. Het toestel, waarvan zich ten koordedanser van den eersten rang bedieut, ziet er in de oogen van de leeken heel eenvoudig uit, maar het vor dert, zoowel in zijn samens el als in zjjne opstelling, eene groote mate van nauwkeurigheid. De koord, die ik het meest gebruik, bestaat in eene buig zaam soort van itaaldraad, dat met de beste qualiteil henneptouvv is omwoeld en ocgeveer twee duim in doorsnede heeft. De lengte bedraagt verscheidene honderd ellen en de kosten beloopen zoowat 500 dollars. De beide einden zjjn elk op eene groote windas gerold, dat door zjjn omdraaien de koord, die d or twee palen wordt ondersteund, strak gespannen houdt. Gewoonljjk kost me de nauwkeurige opstelling van den toestel verschei den dagen. {Wordt Vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1891 | | pagina 1