NIEUWE No, 1652, Vrijdag 20 Febrnari 1891. 16de Jaargang. De moraal in de Fransclie volksschool. BUITENLAND. «Hl M ABONNEMENTSPRIJS PRIJS DER ADVERTENTIEN. AGITE MA NON AGITATE. Tusschen twee veldslagen. Pei 3 maanden voor Haarlem0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BUREAiï: St. Janstraat Haarlem. JliMAJNTJE NUK 41 Tan 16 regels.30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentie n worden uiterlijk Maandag-, Woensdag- en V r ij d a g-a vond voor 6 uur ingewacht. Uitgeven RüPPÏRS 5s liAUEEÏ, Men moet het erkennen, de republikeinsche leiders van den Franschen Staat gaan in de behartiging van de belangen der vrijmetse larij alles behalve geheimzinnig te werk; openlijk verkondigen zij hoe ontzettend ern stig hunne bestrijding is van het Christen dom, bovenal vau de Katholieke Kerk en dui delijk bewijzen zij dat hun plan is om met de hun ten dienste staande middelen Frankrjjks jeugd, voor zooverre deze niet door de met zoo groote offers gestichte Katholieke bizoudere scholen uit hunue macht gerukt is, tot echte moderne heidenen op te voeden. Hetgeen in ons land en elders door de logebroeders in 't geheim wordt verricht, geschiedt in de Fran- sche republiek, zonder schroom, in het open baar. De schrjjver van de Instruction morale a Vécole (de modern-heidensche en goddelooze catechismus der scholen zonder God) A. Bur- deau, verklaart in zijne voorrede: »Opdea dag, waarop de wet op de volksschool werd geproclameerd (27 Juli 1882) werd de betee- kenis van den onderwijzerin hare ware groot heid geopenbaard. Dikwijls heeft men gezegd en het is eene oude waarheid: »De natie is juist zoo veel waard, als de staud der onder wijzers. De onderwijzeis, die ziel en lichaam der jeugd ontwikkelen, vormen de toekomst der republiek!» Nu, wij zjjn van hetzelfde idee, wij vatten de positie van den onderwijzer nog hooger op. De Christelijke onderwijzer geeft ziju onder richt krachtens eene opdracht der Kerk, dus op last van God; op hem rust derhalve de taak de kinderen niet alleen tot goede burgers van den Staat voor dit leven, maar ook tot goede Christenen, om het Hemelrijk te kunnen ver dienen, op te leiden. Maar de Fransche republiek gelooft het wel zonder godsdienst, zonder Christendom te kunnen stellen. Laten we eens zien hoe de modern-heidensche catechismus de taak der opvoeding opvat. Het werk is in twaalf hoofdstukken ver deeld: a. de plicht van het kind; b. de plichten jegens de ouders; c. de plichten der kiuderen, welke het burgerlijk wetboek voorschrijft; d. de plichten van den scholier; e. het goede en brave kind; de achting van zich zelf, ge zondheidsleer, gymnastiek; g. het huisgezÏD, de bedienden, de huisdieren;/!, ieder merisch moet arbeiden; i. werk- en handelsvrijheid; k. arbeid ea kapitaal; l. de achting voor de per sonen, voor den eigendom, de wetenschappen en (sic!) plichten jegens God;m. humaniteit en vaderland. Al deze zaken tegelijkertijd to behandelen zou ons te ver leiden. Laten we dus slechts en kele punten uit het boek bespreken. Niet omdat God bevolen heeft onze ouders lief te hebben en hun te gehoorzamen, maar omdat de wet het voorschrijft, moet zulks ge schieden. Op bladz. 27 wordt zelfs aan deklei- FEUILLETON. Herinneringen uit den Fransch- Duitschen oorlog. Wjj waren op weg naar Metz. De veldslagen van Worth, Weiasenburg en Spicheren waren geleverd; de Franschen hadden zich achter de linie van de Moezel teruggetrokken, zoodat de cavalerie der Pruisen meende het veld voor het gros vaa het leger te moeten gaan verkennen. Ook ik was als soldaat van het eerste regiment huzaren in de voorhoede en moest zvvaren pa trouille-dienst verrichten. Wjj deden ritten uren ver in den omtrek en naderden tot dicht bq Metz. Soms brachten wij belangrijke tijdingen mede. Op een mooien, zachten avond in Augustus lagen wij bij de voorposten, die zich met het leger zouden vereenigen. Men had genoeg het terrein verkend; er was eene groote gebeurtenis ophanden. Wjj spraken daarover bjj de vuren nen verkondigd, dat het de kinderen betaamt gehoorzaam te zijn aan de ouders en dat de jongens zelfs niet voor hun 25ste jaar zonder toestemmiug der ouders mogeu huwen! De meisjes worden door den Heer Burdeau ge troost met de verklaring, dat zjj slechts tot aan het voleindigde 21stelevensjaar behoeven te wachten, om ook zonder de toestemming der ouders in het huwelijksbootje te kuunen stappen. Hoe interessant, niet waar? Op bladz. 39 tot 42 wordt een ontzettend somber tafereel opgehangen van de school voor 1882 en de lof verkondigd van de repu bliek, die aan deze sollende» een einde heeft gemaakt, terwijl op bladz. 43 tot 47 het pa triotisms en de lust tot «revanche» in de kleine Franschen wordt opgewekt. Wij vin den daar eene phantasie van den romanschrij ver Daudenfc, die eene hartroerende geschiede nis van het laatste Fransche onderwijs in een Duitsch-Lotharirjgsch dorp ten beste geeft. Voor het schoolbord staat op een plaatje eeD weeueud Fransch onderwijzer, die ten af scheid de kinderen smeekt, Frankrijk getrouw te bijjven en bij afwisseling de woorden Fran ce Alsace\ Alsace Francel Vive la France! laat schrijven; dan draait bjj zich om, weent bit terly k en verdwijnt. Treffend voorwaar! De haat tegen Duitschiand wordt in dien catechismus» op bizondere wijze aangewak kerd. En zulks is te lezen op bladz. 72 tot 75, waar het nut der gymnastiek wordtgeprezen. Een afschuwelijk prentje waarop een goed gymnast de schildwacht van eene Duitsche vestmg neersabelt en zich door de vlucht redt, terwijl een slecht gymnast Talt en dooi' de Duitschers wordt doodgeschoten, illustreert de gephautaseerde krijgsperiodo van 1870. Op bladz. 101 tot 126 wordt een overzicht gegeven van de staathuishoudkunde, over nijverheids- en handelsvrijheid, kapitaal en arbeid, natuurlijk in ultra-libera'en geest. Da opbt ffi g der gilden wordt als eene bevrij dende daal der revolutie van 1789 geprezen en deze corporaties worden met het »slechte koningdomen zijne «absolute uitmerge lende macht» iu verband gebrachteen be wijs, dat de Fransche republikeinen sinds 100 jaar niets hebben vergeten. Hoe deze rit van de hoogte der moraal naar de politiek der staatshuiskunde zich laat rechtvaardigen dat is het geheim van den schrijver van het boek; wij eenvoudige stervelingen kun nen het niet begrijpen! De plaatjes geven er echter den sleutel toe; men ziet er de middel- eeuwsche tolhuizen op waar de reizigers wor den uitgeplunderd, armoedige dorpen met prachtige kasteden en als tegenstelling: de t egeuwoordige humane bahandelingder koop lieden,zoo wel als heerlijke,welgebouwde dor pen! Het doel heiligt bij de mefonnieke li beralen de middelen! Thans komen we tot de plichten jegens God. Het boek predikt op bladz. 135 tot 137 de huichelachtige vrjjiuetselaarsmoraaleiken godsdienst te achten! Burdeau laat onderwij zen: »Men moet ieder mensch, welken gods dienst hg ook belij it, achting toedragen.'t Zij gezeten. Ons regiment had bjj Spicheren groote verliezen geleden, waar wig uren lang iu een hollen weg het granaatvuur van den vijaud had den doorstaan. Wij waren toen door de infan terie gered, lutusschen hadden wij voldoende kennis gemaakt met den vjjand. Met de sabel hadden wij echter rog niet op de Franschen ingehouwen. De grjjze sergeant, dien wjj hoorden spreken, troostte mij als ik 't zoo eens mag noemen dat de huzaren gelegenheid zouden krijgen zich man tegen man te stellen. Wij zou den van onze schermkunst mogen getuigen. //Wees echter voorzichtig, want een Fransche kurassiers- sabel is een beetje zwaarder dan bet wapentje, waarmede gg, heeren studenten, elkander het ge zicht openkrabt.// Ik lachte: onder de studenten was ik een geducht man en bij ons korps had men ook wel ontzag voor mij. Opeens hoorden wij, //de wacht in 't geweer!// roepen. De Luitenant-Generasl Vou Wetteren passeerde. Hij was onze regiments- en voorpost commandant. Het doel van zijne komst bleek al spoedig niets anders te zjjn, dan ons op eene nieuwe expeditie uit te zenden. Er werdeu eenige commando's gewisseld. Ten slotte moesten twee hg Katholiek, Protestant, Israëliet of dissi dent is, hij gehoorzaamt, God aanbiddend, aan zjjne plichten, zoo als hg die begrijpt! Deze gedachte sterkt hem (den geloovige) en geeft hem aanleiding het goede te doen, hij gevoelt er zich te krachtiger toe aangedron gen, vermits hjj het doet, om God te gehoor zamen. Overkomt hem een ongeluk, dan zegt hij: Gods gerechtigheid waakt over ons, en natuurlijk, want den mensch, die zijn plicht doet, ban geen onherstelbaar ongeluk tref fen.Ten slotte vermaant de Heer Burdeau, zulke overtuigingen (der vdomine geloovi- gea,« zooals men tusschen de regels leest) te achten en waarschuwt zelfs den naam van God nutteloos te gebruiken den naam van God, in Wien deze vrijmetselaar niet ge looft. Welk eene afschuwelijke huichelarjj! Een plaatje verduidelijkt den gedachten- gang van den schrijver vau dit leerboek. Het stelt eene 3traat voor, waar rechts eene kerk, links eene volksbibliotheek staat. Ter rech terzijde gaan lieden in boerenkleedingde kerk binnen, ter linkerzijde betreden de »ontwik- kelJen* de bibliotheek en in het midden ge ven twee mannuen elkaar de band. Boven dit prentje staan de woorden: »Gjj gaat ter kerke, ik ga naar de leeszaal. Ieder volgens zijne overtuiging,maar wij blijven toch goede vrienden!Welk een ellendig middel om de goedgezinden te bedriegen! Ziedaar dan de beginselen der Fransche scholen zouder God, die de liberalen als een ideaal toeschijnen en waarmee zij ons zou den willen «gelukkig* maken.God zij dank, niet overal iu Frankrijk bloeien deze scho len der vrijmetselaars, ondanks den steun, dien zij van staatswege ondervinden; zelfs in niet poaitief-geloovige gewesten is eene revolutie tegen de godsdieustlooze scholen uitgebarsten. Zoo heeft b. v. de gemeente raad van Villefrauche in het departement Aveyron besloten, het op den eersten Januari a. s. eindigende contract met den Staat be treffende het pro-pymuasium, niet te ver nieuwen. Tevergeefs boden de autoriteiten aan, de bijdrage der stad voor deze school van 23,000 tot op 18,000 franks te vermin deren. De gemeenteraad gaf er de voorkeur aan, met den Bisschop van Rodez een con tract voor tieu jaar te sluiten. De Bisschop neemt de inrichting over tegen eene ver goeding van 10,000 franks benevens 2000 franks voor het behoud der twintig vrije plaatsen. Natuurlijk kau de Bisschop zich slechts met eene geringere toelage tevreden stellen omdat hg Geestelijken tot leeraars benoemt en verzekerd is een grooter aantal leerlingen te verkrijgen. Eu reeds in het vo rige jaar beeft, onder dezelfde omstandighe den de stad Hazebrouk haar college aan den Aartsbisschop van Cambrai afgestaan. Audere gemeenten zullen hopenlijk wel volgen, omdat de ouders langzamerhand de oogen meer ea meer vestigen op de ontzet tende vruchten, welke de «scholen zonder God« voor Kerk, Staat eu maatschappij op leveren. huzaren en ik het bosch in. Aan den wolkeloozen Hemel hing de groote, halve maan, die met haar matzilver licht het voetpad bestraalde. Een zachte westenwind ruischte door het hooge gras in de groene weiden. Wel dra bereikten wjj de bosschen; de grond werd nu steenaehtiger en sterker klonk de hoefslag van onze paarden. De boornen suisten en ruisch- ten, alsof een klagende zucht in de verte tot ons oor doordrong. Wij galoppeerden, het vuur sprong uit de hoeven onzer paarden. Wij reden eigenlijk om zichtig even buiten het bosch, om te zien, of de vijaud ook ergens zijn leger had opgeslagen. Wij zagen in de verte Metz, zwak verlicht door het vuur der Fransche troepen, welke er wacht hielden. Wij stonden even stil; wij hoorden de adem haling van onze paarden maar opeens hoor ik ook fluisteren mannenstemmen. Sergeant, zeg ik, daar ginder wordt ge- j raat. Waar dan? Meteen schuiven voetstappen over den grond. Men wil ons den terugweg afsnjjden! gil ik uit. In de verschillende industriëele streken van België hondeu de arbeiders herhaaldelijk vergaderingen, waarin maatregelen beraamd worden ter organisatie van de algemeene werkstaking, indien de Kamers de grond wetsherziening mochteu verwerpen. Uit me- dedeeliiigen van die samenkomsten verstrekt blijkt, dat de arbeiders vast besloten tot de algemeene werkstaking en dat zij een weer- standsfonds bijeengebracht hebben. Den 18en Augustus zal te Brussel ge durende 8 dagen een internationaal socialis ten-congres vergaderen. De algemeene raad der Belgische werkliedenpartij is met de or ganisatie belast- Binnen weinige dagen zul len de oproepingen tot deelneming worden verzonden iu het FranschEngelsch eu Duitsch gesteld. Uit alle landen van Europa en de Vereenigde Staten zullen gedelegeer den er aan deelnemen. Ia tegenwoordigheid van Mgr. Kre- meutz, Aartsbisschop van Keulen, is jl. Zon dag de eerste algemeene vergadering van de Yolkavereeniging voor het Kathol. Duitsch iand geopend. Het doel der Vereeniging is, de theoretische maar vooral de practische bestrijding der sociaal-democratie. Volgens de National Zeitung heeft Prof. Liebrecht bevonden, dat zekere bekende,zelfs niet nieuwe stof, op bepaalde wgze aange wend bjj keelteriug, genezing kan aanbren gen. Het middel is reeds practisch goed be vonden. Het wordt onderhuids ingespoten en brengt geen koorts of levensgevaar te weeg. Eeisidaags zal Liebrecht in het Berlijnsche Med sch Genootschap nadere mededeeüngen daaromtrent doen. Ten bewijze hoeveel mendschappelg'- ker dan voorheen op het oogenblik de ver houding tusschen Berljjn en Parjjs geworden is, moet het gerucht dienen, dat Keizerin Friedrich waarschijnlijk op hare reis naar Engeland, over Calais, eenige dagen te Parjjs veitoeven zal, om daar misschien ook krachtens hare persoon! jjke belangstelling in de kunst de beste Fransche artisten aan te sporen tot levendige deelneming aan de l Mei te openen internationale kunsttentoon stelling te Berlijn. Het valt niet te betwjjfe- leD, dat de Keizer met dit eveutueele bezoek zjjner moeder te Parijs zou zjju ingeuomen. Nadat er door sommige bladen onlaugs was gemeld dat Prins Von Bismarck wegens zjjne journalistische uitingen tegen de poli tiek der huidige Rrgeering met eene gerech- felgke vervolging zou worden bedreigd,komt thans de verzekering dat daaraan noch de Keizer noch Caprivi ooit heeft gedacht. Wel echter moet het Ministerie besloten hebben, voortaan de uitingen der Hamburger Nach- richten en der Münchener Allgemeine Zeitung in den Reihsanzeiger aan eene geregelde critiek te onderwerpen, zonder evenwel daar- bjj Prins Von Bismarck's naam te vermelden. Oadertusschen moet Yon Bismarck zelf in een particulier gesprek, hetwelk bljjkbaar Terug, wijken! commandeert de sergeant en laat zjja paard omkeeren. Op 't zelfde mo ment knallen een tiental schoten, de kogels vliegen ons om de ooren. Wjj gaven onze paarden de sporen en holden in woesten galop het bosch in, vervolgd door een goed onderhouden vuur van den vjjand- Ik voelde eene stekende pjjn in den linker schouder; de hand waarmede ik de teugels om klemde, trok krampachtig samen. Mjjn paard sloeg zoo hard door, dat ik er haast overheen viel. Met de rechterhand greep ik de teugels vast; mijn linkerhand viel machteloos neder. Het vuur hield aan. De Franschen schenen den ganschen weg bezet te hebben- Mijn pels muts werd vau mijn hoofd gerukt. Ik voelde warm bloed over 't aangezicht vloeien. Naast mij viel een paard op den grond en de berijder riep mij jammerend toe: „ik ben verloren.n Ik wan kelde in den zadel en mjjn goudvos, die ik voelde, profiteerde van mjjne zwakke houding, om mij met. eeu ruk op den grond te werpen. Ik werd tegen een lioom gesmeten en verloor mjjn bewustzjjn. {Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1891 | | pagina 1