NIEUWE !Vo. 1667 Zondag 29 Maart 189i. 16de Jaargang. Paschen. Nationaal. De duif der Voorzienigheid. HiiKIEUSiHHillKtn. ABONNEMENTSPRIJS Pei 3 maanden voor Haarlem0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verscbjjnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BUEEAIT: St. Janstraat Haarlem AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DHR ADVERTENTIEN. 16 regels30 Cents, Elke regel meer 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contan Advertentiën worden uiterljjk Maandag-, Woensdag- en V r jj d a g-a vond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KÜPPERS& I,AUÏET. ggp Wegens bet Hoogfeest van Paaehen sal de Nieuwe Haarlemsche Courant in plaats van Dinsdag, Woensdag a. s. worden uitgegeven. Het dan eerst volgend nummer verschijnt Zaterdag 4 April e. k. De dag van het troostrijkste en meest verhevene der Christelijke feest n, het heilige Paaschfeest, is wederom aangebroken; wij vieren opnieuw het blijde herinneringsfeest van de Verrjjzeuis des Heeren. Ofschoon elke Zondag reeds aan deze waarheid herinnert, zoo doet zulks op bizoudere wijze de Paasch- zondag, die derhalve met volle recht de groote gedenkdag en de koning der Zondagen heet. Hjj valt iu het jaargetijde, dat in zijne natuurljjke verscbijuiug zoo wondervol in harmonie is met het vreugdevol e bovenna tuurlijke karakter, waarmede het heilige Paaschfeest is gestempeld. Lang, zeerlaug hield de winter de aarde in harde boeien geslagen; uitgestorven, dood scheen de gau- sche natuur. Maar na eer e moeilijke worste ling heeft de lente eindelijk gezegevierd en het frissche, vroolyke, jonge leveu vertoont zich in woud en veld voor ouze oogen. E ven- zoo is bet gesteld met het bovennatuurlijke leven der ziel, dat zijne kracht eu voedsel verkrijgt uit de door de Kerk aangeboden Christelijke waarheden des heils. Heeft de vastentijd met zjjn ernst en krachtige ver maningen de ziel van iederen geloovigen Christen met heilzame bizorgheid vervuld of hg ook zjjne taak hier op aarde tot zjjn heil zal volbrengen, het Alleluja van het Paaschfeest geeft hem nieuwen moed.Immers hjj weet, dat de verrezen Verlosser zjjne glorierijke macht zal aanwenden hem iu zijn streven naar de eeuwige gelukzaligheid te ondersteunen, om ook hem, wanneer hjj trouw met de genade Gods medewerkt, tot eeue gelukkige verrijzenis te leiden. Het Paaschfeest verwekt in hem de zekerheid, dat na moeite, strijd en dood eene verrjjzenis en een onverstoord eeuwig geluk zjju deel zal zjju. Hoe gepast en zinrjjk is daarom ook de verordening der Kerk, dat juist de Paaschtijd als de tijd der geestelijke opstanding voor hare kindereu zul benuttigd wordeu. Het heilige Paaschfeest is ook voor de Kerk van Christus het groote overwinnings feest, waarvan het woord des profeten geldt: »op dezen dag zal de wortel van Jesse als eeno vaan voor de volken staan; de natiëo zullen hem aanbidden eu zjjn graf zal heerlgk zjju.« Op oude en nieuwe schilderjjeu eu beeldhouwwerken, die de Verrjjzduis des Heereu voorstellen, houdt de Heiland eene ▼aau iu de haud. De vaaustaf is een kruis; vrjj en als in triomf wappert van den kruis balk de vaan in de lucht, dat is Christus' paaschvaan-Ouze Kerk en hare heilige kunst heeft het teeken der vaan lief. De Heer, die voor de zonden der werell geleden heeft, en van den dood is verrezen, wordt dikwjjls FEUILLETON. Vervolg.) Toen de beide landlieden vertrokken waren, dachten Catharina en hare dochter eeuige oogen- blikken over de woorden van Herman na en zjj vonden die zoo zonderling, zoo geheel van allen grond ontbloot, dat zjj eindigden met te gelooren, dat de goede, beste oude man niet meer geheel bij zinnen was. Den dag voor de bepaalde afspraak ging Piet de dames opzoeken, schjjnbaar zonder andere be weegreden, dan om van haar te vernemen, welk uur zij voornemens waren, den volgenden morgen ste vertrekken. Uw vader schijnt er dus ten zeerste opge steld, dat wij bjj hem komen? Hij blijft er nog altjjd ten sterkste op aandringen. Gij behoordet evenwel in aanmerking te nemen, mjjnheer Fiet, hoe grievend een zoodanig uitstapje voor mij en mijne dochter moet zijn. Ik begrjjp het, Mevrouw; ook zullen gedu rende geheel ons leven mjjn vader eu ik u dank baar zijn voor de groote goedheid, waarmede gjj onze beiden wel hebt willen vereeren. volgens oud estamentdyke wijze onder het milde en treffende beeld van het lam voor gesteld. Reeds in den eersten tjjd van het Christendom, zegt Bisschop Eberhard, werd dit beeld gebruikt, ja men viudt het zelfs op de grauwe muren der catacomben door de handen der eerste Christenen in Rome geteekend. Ook op deze afbeeldingen draagt het Paaschlam, de geofferde en verrezen Heiland, de wapperende vaan aan den kruis staf bevestigd. Zoo is de vaaD bijna onaf scheidelijk geworden vau het verrijzenisbeeld, zij is de bistendige begeleidster van den verrezen Heer en h t zegenteekenZijner Kerk. Hoeveel vjjandige vaandels en banieren werden in den loop der eeuwen tegen de Paaschvaan van Christus opgesteld! Oube- streden heeft zij nimmer gewapperd, maar zij heeft steeds overwonnen. Nood en ellende ziju geen teekenen van ondergang van Chris tus' Kerk,integendeel te midden van nood en ellende verheffen zich zegepraal verkondi gende teekeus. David, de gekrooude profeet, zag den Verlosser der wereld, temidden der vijanden, door hen omringd en omsingeld. Maar de profeet ziet Christus' vaandel wap peren en roept den Heiland toe: Heersch te midden uwer vijandeD. Verhef u, o Heer, en verstrooi, die u haten! Sinds de Heer is verrezen nit het graf, verstrooit Hg Zijue vijanden. Allereerst ver hief zich het vaandel der vijandige Joden tegen Hem; Hjj verspreidde dit volk door alle lauden. Drie honderd jaar werden de trotsche adelaars der Romeinen opgesteld tegen Christus' vaandel. Iu het gerechtshof van Pilatus stonden ze evenals bij het Kruis en het grat vau Christus; zij stonden tegen Petrus en Paulus, tegen de Apostelen eu martelaren, drie honderd jaar lang. Waar is het Romeinscho Rijk? De vaan van den Verrezene echter wappert nog heinde en ver! Egypte trok te velde met zijne standaards waarop luipaards en andere dieren waren afgebeeld. Waar is dit Rjjk? Al zijne macht is verdwenen,maar de vaan van deu Verrezene wappert nog fier en vrjj. De Romeinscbe adelaars verschenen wederom in het Fran- scbo keizerrijk. Groot was hun succes; vele lauden veroverden zij, maar ook zjj zijn ver dwenen toen zij tegen bet Rijk van Christus begonnen te strijden. De vaan van Christus is onsterfelijk, evenals Cnristus onsterfelijk is, en het Kruis verlicht en straalt ook iu de dagen van droefheid omdat wjj weten dat de Gekruisigde zjjue verrijzenis vierde. De Kerk bidt op Paechen »dit is de dag, door den Heer gemaakt, laat ons jubelen eu vroolijk zjjn.« Immers het eerste Paaschfeest, de dag van de verrijzenis van Christus, heeft aau de Kerk eene overwinning geschonken,dieeenig, wonderbaar groot eu heerlijk ie; En deze overwinnig is daarom ook zoo buitengewoon beteek-nisvol en vreugderijk, omdat zij te gelijkertijd de bron is van eene onafzienbare Oaze bereidvaardigheid, mijuheer, verdient de hooge waarde niet, die gjj daaraan hecht; alleen *ult gij mjj toestemmen, dat het denkbeeld van uw vader al vrjj zonderling is. Neen, Mevrouw, hierin zal ik ncoit met n instemmen; van den kant van ieder ander mensch zouden mjj zoodanige gedragingen al vrjj raadsel achtig voorkomen, ja zelfs ongerjjmd; maar de reohtschapen Herman, zooals onze dorpelingen hem noemen, heeft nooit iets te weeg gebracht, waarvoor hjj geene goede redenen had. Desniettemin zult gij het ons toch wel ge wonnen geven, dat uw vader een weinig al te veel vertrouwen in zjjn voorgevoel stelt. De tijd, Mevrouw, zal het leeren of gij reden hadt hem te beschuldigen; ik wil u slechts zeggen,dat sed ert het bezoekdat wij de eer hebben gehad bjj u af te leggen, mjjn vader niet opge houden heeft mij te herhalen, dat hjj zeker is dat het kistje zal terecht komen; zelfs toen hjj mjj op het punt zag om te vertrekken, omstreeks twee «ren geleden, zeide hij mij: Piet, gij kunt aan de dames de verzekering geven, dat zjj, voor acht dagen om zjjn, haar fortuin zeker terug er langd zullen hebben. Ik voor mjj schenk een onbepaald vertrouwen aan de woorden mjjnsraders, en dit vertrouwen, dames, verzoek ik u heden met mjj te deden; wat inderdaad, mjjn vader bevestigt zjjne voorzegging met al te veel zeker heid, <f»n dat het geoorloofd zon wezen verder rjj overwinningen vau Christus' Rjjk op aarde, omdat zij alleen reeds de waarborgen bevat, dat de Kerk het wisselende noodlot van den tg 1 overwint en uit den strijd slechts als overwmnares kan voortkomen. Christus' Kerk kan wel door vervolging en lijden ge drukt, maar niet verdrukt worden, omdat zjj de Goddeljjke verzekering heeft, uit elke ver volging, uit elk lijden zich glorievolle zullen verheffen en door het Kruis ook in den felsten strjjd te zullen overwinnen. Een schoon woord is hier boven deze beschouwing geplaatst. Doch wanneer kan eene zaak nationaal heeten? Wij meenen daarop te mogen antwoorden, dat iets na tionaal is, wanneer het gegrepen is uit het hart der Natie en voldoet aan haar wel begrepen belangen. Nu is eenige dagea geleden door enkele mannen eene oproeping gedaan om eene nationale» beweging uit te lokkoD, waarop wjj kortelijk de aandacht wenschen te ves tigen en betoogen,dat hetgeen bedoeld wordt iu waarheid een nationaal belang mag heeten. In den laatsten tijd is, gelijk wjj reeds meermalen opmerkten, in geheel Europa en ook iu de Nieuwe Wereld, eene strooming merkbaar, welke op het gebied van handel naar bescherming streeft. Wjj bedoeleu de zoogenaamde protectionistische strooming. Als gevolg hiervan zijn reeds in verschil lende Staten maatregelen gttroffen, waar van de strekking is om de producten van njjverheid of landbouw in die landen te be schermen door van de artikelen, welke daar op dat gebied ingevoerd worden, een inko mend recht te htffen. Wjj meenen dat het verkeerd zou wezen, wanneer hier te lande tegen dien stroom word opgeroeid. Door het eenzijdig vast houden aan een beginsel, dat. in verband tot de omstandigheden eeu treurig vast houden aau eeue theorie, zonder te letten op de practijk, moet genoemd worden, zon den de belangen vau een groot deal der bewoners van ons vaderland ernstig worden geschaad. Dit heeft ook begrepen eene der Kamers van Koophandel en Fabrieken, nameljjk die ta 's-Gravenhage, welke daarom aan hare Zuster-Kamers, zoomede aan industri eels en landbouwinstellingen een adres heeft gericht ten einde van die lichamen adbaesie te vragen om alsdan met vereende krach ten zich tot de Regeering te wenden en haar te verzoeken maatregelen tot tariefs herziening te willen treffan. Iu dat adres wordt er op gewezen, dat in de eerste plaats dient te worden gelet op de reciprociteit. Wjj behooreu van een land, 't welk hooge invoerrechten heft van artikelen, die daar worden ingevoerd uit aan den goeden uitslag te twjjfelen. Na deze woorden, op den toon der diepste overtuiging gesproken, scheidde Piet van de beide dames, die dezen keer niet meer wisten hoe zjj de gesprekken van Herman en zjjn zoon noesten verklaren.Zeer zeker was daarin iets geheimzin nigs gelegen; doch het was ts vergeefs dat zjj haar best deden daarvan den sleutel te ont dekken; zich de vraag voor te stellen dat Herman en Piet oneindig meer van het kistje wisteD, dan zjj tot hiertoe hierover te kennen gaven, dit denkbeeld kwam niet bjj haar op; de gezichteinder van de hoop van ongelukkigen is zoo eng, zoo beperktl Geheel den nacht konden evenwel Catharina en hare dochter de oogen niet sluiten; zoo reikhalzend waren zjj, om de beide pachters terug te zien en den afloop van hunne zonderlinge beloften te ontdekken. Den volgenden dag, te tien uur, kwam Piet de dames afhalen, om ze naar buiten te verge zellen. Gedurende den geheelen weg hielden zjj niet op den geleider te ondervragen; maar op alle vragen, die tot hem gericht werden, bepaalde hjj zich te antwoorden, dat hjj vast geloofde al wat zjjn vader zeide en dat de dames wel zouden doen, hem hierin na te volgen; dal hij overigens vooraf de verzekering kon geven, dat de dag vreugdevol zijn zoude. Eindelijk was men ter plaafse. De goede Her man hielp de beide genoodigden het rjjtuig ver. ons land, hetzelfde recht te vragen van huoDe artikelen, welke bjj ons worden bin nengebracht. Dit is niet meer dan billjjk; konden wjj de producten van landbouw of njjverheid zonder eenige belasting aan den vreemdeling verkoopen dan zou het ongemotiveerd moe ten heeten om van hem eenige heffing te verlangen van de artikelen, die de vreemde ling aau ons verkoopt. Maar legt hg aan de producten uit ons land eene belasting op, zou het dan niet eene groote staat huishoudkundige fout wezen, ja moet het niet belachelijk worden geheeten, wanneer wjj maar bleven voortgaan met aan zjjne artikelen vrjjen invoer toe te staan? Wat zal het gevolg er van zjjn, wanneer men hier te lande bljjft voortgaan de vreemde artikelen onbelast te doen invoeren? Dat wjj overvoerd worden met de producten uit andere Staten. In de vreemde landen zal men gaau denken, dat Nederland het beste déboucbé is voor allerhande producten van landbouw en industrie. Men zal hier de markt gaan overvoeren. Yan alle artikelen zal een buitengewone overvloed bjj ons worden opgestapeld en daarmede is de dood steek toegebracht aan een tweetal zeer voor name factoren van ous volksbestaan. De landbouwers, evenmin als de indus- triëelen, zullen langer kannen opwerken te gen de overmatige concurrentie. Zjj zullen eindigen met een arbeid, welke hun slechts op verlies komt te staan en gelflk wjj reeds opmerkten twee takken van ons volksbestaan zullen zijn vernietigd. Dat dit geen dwaze droombeelden zgn, leert de practgk. Het is toch zeer begrjj- peljjk, dat, wanneer men in den vreemde overproductie van een of ander artikel heeft, men het eerst omziet naar landen, waar de producten bet gemakkeljjkst van de hand kunnen gezet worden. Bjj de groote gemakkelijkheid, waarmede thans alle producten per spoor of boot over gebracht kunnen worden, is de groote afstand geen beletsel meer om bet een of ander artikel uit den vreemde hier bij ons in te voereD. Hier te lande zullen derhalve groote sta pelplaatsen ontstaan van verschillende arti kelen, die wjj ook wel konden prodnceeren, indien de enorme concurrentie het niet on- mogeljjk maakte. Om dit te voorkomen, is het stelsel van reciprociteit bet eenige middel. Wanneer dit wordt toegepast verkeeren wjj in dezelfde omstandigheden als de buitenlandsche pro ducenten. Dan is er nog niet eens sprake van een billijke bevoorrechting der Neder- landsche fabrikanten en landbouwers. Dan is alleen voldaan aan een eisch van recht vaardigheid tegenover landgenooten. Wjj zouden echter nog verder willen gaan. Volgens onze meening is het nog niet genoeg, laten en geleidde ze in het voornaamste woon vertrek. Catharina en hare dochter konden hare tranen niet weerhouden, toen zjj de plaatsen weder ontwaarden, die thans niets dan treurige herin neringen opwekten. Kom, kom, sprak Herman, laten wjj ons herinneren, dat deze dag in vreugde moet worden doorgebracht. Ik heb het beloofd en vast verze kerd, dat wij redenen hiertoe zouden hebben, en ik zal er voor zorgen, dat op mjjn zeventigste jaar mjjne faam als profeet niet bevlekt worde, noch verloren ga. Gjj moet wel trek hebben; welaan, laten wjj aan tafel gaan; later spreken wij over onze zaken. Gedurende den geheelen maaltjjd waren Her man en Piet zoo opgeruimd, zoo onderhoudend, dat ten laatste Catharina en hare dochter niet nalaten konden om in hun goeden luim te deeleu. Herman, de dames zoo ,wel te moede ziende, begreep dat het oogenblik gekomen was, om ze van alles te onderrichten. De brave landman had intusschen sedert verscheidene dagen niets anders gedaan, dan de middelen beraamd, om te weten te komen, hoe men het best en het meest geschikt deze gewichtige zaak zoude ontknoopen, teneinde aan Catharina en hare dochter al te hevige aandoeningen te besparen. Mevrouw, zeide hjj tot de weduwe, u hecht dus in bet minst niet aan mjjne voorzeggingen (Slot volgt.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1891 | | pagina 1