NIEUWE m. mi Woensdag 22 Jnlt 1891 16de .laargang. Het kerkelijk jaar. Een catechismus voor de politiek. Ï8yrriDrg aa" het Verlossingswerk en steU ons hare deugden Ier navolging Hen uur vol gevaar. Mgr. Fava de ouverschrokkeu Prelaat, roept in het woelige Frankrijk voordat het te laat is de Katholieken van zijn dio ees bjjeen, tot het vormen van eene vast aaneengesloten Katholieke party. De Bis schop van Grenoble, heeft als een wakende herderover zjjneschapefi.aan zjjnegeloovigen een catechismus over de politiek gegeven en trotseert den toorn van dan Graaf van Parjjs, al heeft deze reeds lang het hof gemaakt aan de Geestelijkheid. B14RLENS(]H E dOURilT. ABONNEMENTSPRIJS Pei 3 maanden voor Haarlem0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1.10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschjjut eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. B URE ATT: St. Janstraat Haarlem. PRIJS DER ADVERTENTIEN. AGITE MA NON AGITATE. Vau 16 regels30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden niterljjk Maandag-, Woensdag- en V r jj d a g-a vond voor 6 unr ingewacht. Uitgevers; KüPPKRSfc I, A URE I. II (Slot). Na den Paascbfeestkriug, die mtt het feest van 's Heeren Hemelvaait eindigt, komt de kring van het Pinksterfeest. Christus is vau deze wereld gescheiden, maar bij wilde ons niet als weezen achter laten; Iijj wilde op geheimzinnige wijze bjj ons bljjven in het H. Sacrament des Altaars, een geheim, 't welk de Kerk ons op eeu bepaalden dag (Heilige Sacramentsdag) doet vieren. Maar ook dit was voor Zjjne lielie niet genoeg. Gedurende Zjjn leven had de Goddelijke Heiland aan Zgne Apostelen gezegd: Ik zal dea Vader vragen en Hij zal u eeu andereu Trooster zenden, opdat Hjj in eeuwigheid bjj h bljjve, de Geest der waarheid.» Op den eersten Pinksterdag is die Heilige Geest op de Kerk nedergedaald en op het Pink sterfeest vieren wjj nog jaarlijks de herin nering daaraan. In de negen dagen voor Pinksteren moeten wij ons op de komst van den Heiligen Geest voorbereiden, om Zjjne zeven gaven smeeken naar bet voor- eeld der Apostelen, die van Christus' He melvaart af tot den Piubsterdag in de zaal eruzalem met Maria, de Moeder vau ezus, m gebed vereenigd waren. De gan se e ty 1 oa Pinksteren herinnert ons aan bestendigen duur der door den Heili- gen Geest begenadig ie Kerk en aan de werkdadigheid des HeiligenGeestes als Loer- aar der waarheid en els ü.tdeeler der <ze- nade in eu door de Kerk. Deze tjjd leert ons verder, boe de Goddeljjke zaden in bet hait van den waren Christen rjjpen en alles met de machtige hulp van den Heiligen' Geest, naar de volmaking leiden. Wij echt r moeten er naar streven ons steeds meer en meer onder de leiding van den Heiliceu eest te stellen, opdat alle handelingen, van Hem uitgaande, met den stempel der oddelijkbeid worden geteekend. Doch niet alleen aan de verlossende eu heiligende werkdadigheid van den drieënigen God herinnert ons de Kerk iD den loop van et kerkelijk jaar. Vermits zij eeno strij- ende, ljjdends eu overwinnende is, zoo ge- enkt zjj ook die geloovigeu, welke als bare rouwe kinderen voor ons uit dit leven zijn gescheiden. Zjj wijdt aan de heilige en ou- bevlekte Maagd eu Moeder Gods talrij- W«i ^8dagen iKedeukt daarbij van eelT f U®' Maria (le Koningin van eene onafzienbare rg Heiligen. Deze Heiligen, heilige mannen en jongelingen heilige vrouwen en jougedochters, heilige' Priesters en leeken, martelaars en belijders. vereert de Kerk op het feest van Aller- FE U1LL E T O N. Vervolg en slot.) Drie minuten Zooveel tjjd heb ik niet eens oo igik kan nog wel twee minuten wachten. n>voegde hij er bij, „ik zal u niet naar Afrika's sten geleiden. Twee maanden lang, zou ik mjj D onbekende wateren ophouden, terwjjl er slechts °or vjjf en veertig dagen levensmiddelen aan boord zijn Iu //Grjj zult wel,// sprak Collap, met de sleutels tunnelende. //Ja, gjj schjjnt mjj door honger te willen dwin- indien ik alleen was, nooit, maar het is ge° s'S ze^et> heb eene vrouw, die om l a"o zoude smeeken en mijne kracht zou voor ^0te smart bukken. Maar ik zal met haar spre- Doch eer hij tijd had om op te staan, zo h rïoosje8 voor hem, die Edmond ge- e^e"t had hjj nam de kaars in de linkerhand ontstak ze, terwijl hjj in de rechterhand de °°'e rol hield. q ."^Hrville 1 haal mijn secondehorloge. Matrozen! dg heeft zijne ei3chen doen hooren, zie hier Gii bu e' hent mjj; ik hond mijn woord 1 hg 1 het gehoord: hjj heeft geen sextant, daar v "e mjjne wil hebben; hjj heeft geen kaarten, heiligen. Do uitstekendste van hen heeft zij bovendien nog op enkele dagen van het jaar verdeeld, opdat de strijdende Christen een voorbeeld kan nemen ter navolging. Maar ook diegenen vergeet de Kerk niet, die wel is waar in de genade Gods sterven, maar die nog iu het zniveringsoord verwij derd wordeu gehouden van het aanschijn Gods. Deze beveelt de Kerk in de voorspraak der geloovigen aan op het feest van Al lerzielen.» Zoo heerscht er in het katholieke kerke- ljjke jaar eeoe wonderbare verscheidenheid; zoo biedt elke dag nieuwe stof tot beschou- en overwegiug, nieuwe aansporing tot dankbaarheid jegeiis God; waut de Heiligen en de z:elen iu bet Vagevuur zijn slechts de rjjpe vruchten aan den levensboom der Katholieke Kerk, gerjjpt door de genade, welke de Heiland verworven en de H. Geest in en door de Kerk geschonken heeft. God heeft eenmaal door Mozes tot het uitverkoren volk gesproken: »Gjj zult den Sabbatdag heiligen. Zes dagen zult gy ar beiden, maar op den zevenden zult gij rusten,Ook dit voorschrift volgt de Kerk getrouw na in den loop van het kerkelyk jaar. Na zes dagen van arbeid laat zjj den Zondag volgen, die als eeu dag vau rust en van bizoudere toewijding aan den dienst vau God is ingtiSield. Op Zoudag nam het scbepping9Wer^ e®n aanvang, op Zondag verrees de Heiland uit het graf, op Zondag daalde de H. Geest op do Apostelen neder; op dien dag dus moet de Katholieke Christen zich met God eu zjjn zielenheil bezig zich met uju eu *.Uu zieienüeil bezig houden. Op de andere 'lagen, enkele feest dagen uitgezonderd, kan hij werken. Op deze wjjze volgt by de woorden Ora et laboral e »Bid en werk.« Dat is het Katholieke kerkeljjke jaar. Helaas! voor vele menschen is het niets meer dan hit wederkeeren van enkele alge meen erkende rustdagen^ waarop zy hunne zinnelijke lusten bot^ vieren. Niet aldus echter de ware geloovige. Hy immers toont dat hij verheven i3 boven de alledaagsckheid' van da kinderen dezer wereld, dat hij in de verwisseling der kerkeljjke tjjden eene hoogere beteekenis ziet. Hy neemt, uiterlijk en inuerlijk, aandeel aan datgene, wat in eeue ononderbroken reeks de Kerk beoe fent. Hy gewent er zich aan zich tot de hoogere feesten voor te bereiden en ze met den meesten ernst te vieren. Willen wy derhalve eenmaal deelnemen aan de heerlijkheid der zegepralende Kerk, toonen we dan hare warme aanhangers te zjjn, die hun leven met het hare verbinden en die geen andere vreugde kennen, dan die door de Katholieke Kerk veroorzaakt wordt of door haar is goedgekeurd. maar hij rekent op den wind. Op Go <s bjjstand steunende, zon hij zonder kaarten.zonder eenige kennis van de winden en het water, naar Rjo_ conto willen zeilenZoo gij den schelm niet in éene minuut hebt ontwapend, zult gij mi- sextant voor u in stukken zien liggen en de kaarten in het vuur.// Intusschen maakte hij alles in gereedheid om, na verloop van den bepaal den tjjd, aan zijoe bedreiging te voldoenEr komen omstandigheden in het leven voor waar in de karaktertrekken van den mensch heerlijk uitkomen en zijne zielskracht zich verheft dan is de mensch waarljjk groot. „Eei.e minuut heeft zestig seconden ziedaar het laatste wat ik u zeg tel nu, mjjnheer de Surville 1" Grootsch wa9 het, dit aantal onbewegelijke hoofden op het luik te zien, den blik vestigende op de kaars, die, tot aller verderf, door hunne schuld zou worden ontstoken hen te zien zitteD, onderzoekende, of zich ook eenig teeken van vrees zou vertoonen op Daubigny's bleek ge laat, bjj het naderen der laatste seconde 1 //Een... twee... drie....// Gedurende eenige oogen blik ken, heerschte eene doodelijke stilte ouder de aanwezigen, welke alleen werd afgebroken door Edmonds tellen, die dit werk even koel voortzette, als hij het hadaau- gevangen. O de minste ontroering ook van zjjn kant, zou den reeds^ gezonken overmoed der manschappen weder aangewakkerd hebben In Frankrijk begint men laugzamerhand in te zien, dat eeu meer werkzaam eu flink optreden van de Katholieke party bij de verkiezingen, dringend noodzakelijk is ge worden. Mgr. Fava, Bisschop van Grenoble, er toe overgaande, in navolging van den Kardinaal Mgr. Lavigerie om zich aan te sluiten bij de nu eenmaal gevestigde Regeering der Fransche republiek, wil daarbij, dat de Ka tholieken moeten trachten die Regeering een katholiek karakter te geveu bjj verkiezin gen voor gemeente, gewest eu laud, door uitsluitend aan Katholieke candid&ten hun steun te verzekeren. Le Soleil, het orgaan van den Graaf van Parijs, de kroonpretendent van Fraukrjjk, is volstrekt n'et ingenomen met de toenade ring van Mgr. Fava tot de repuiiek. Spij tigheid, gepaard aan scherpte, straalt in elk artikel door, dat Le Soleil sedert den 14 Juli deu dag, waarop Mgr. Fava ter eere van de republiek de nationale vlag van h-t Bisschoppeljjk paleis liet wapperen, aan het adres vau den Bisschop heeft gericht. Het Journal des Debats, dient het mo narchale blad eene kastijding toe, en geeft al spotlende zjjne verwouderiug te kennen over de strenge lessen door Le Soleil ge geven. Wy waren sinds laug Diet meer ge woon, van de monarchale bladen zulke strenge en fiere lessen te vernemen, zegt het Journalen wij wisten niet dat er aan die zijde der monarchalen nog zoo besliste en onversaagde strjjders te vinden zjjn. Deze behartigenswaardige catechismus voor de politiek, zoo ter overweging ea navolging geschikt voor de Katholieken onder ous, die meeneD, dat de Priester zich buiten den politieken strijd heeft te houden, en onnadenkend zich zeiven en anderen doen meevoeren in den stroom der democratie, die tot ongeloof voert, luidt als volgt: Vbaad. Zijn de verkiezingen een middelpunt van apostolaat? Antwoord. Ja, de verschillende verkiezingen, vooral die der afgevaardigden en senatoren zjjn een machtig middel om Apostel te zjjn van Jezus Christus. Y. Wat is de reden daarvan? alle moeite, alle geestkracht ware vergeefs ge weest, bij de minste ontsteltenis, op het naderen der laatste seconde 1_ //Elf., twaalf.." ging Edmoud op denzelfden toon voort. //Dertien.. (er werd eenig gerommel gehoord.) «Twintig...." (men begon van alle kanten te fluisteren.) //Moeten wjj beginnen „Wel neen 1 vreest niet... hij durft toch niet „Ja, hjj zal het wel doen." (Op dreigenden toon.) „Komaan, hoe moet het De tijd. roept Collap sprak geen enkel woord. „Veertig. Eene snelle beweging, vergezeld van kreten die beurtelings wanhoop en smart verrieden, deed zich hooren. //Vijf en veertig..." Collap werd aangegrepen, men zette hem eene knie op de borst, wierp hem op den grond en sleurde hem naar beneden. Het pistool van Collap was voor de voeten van Dau- bigny gevallen, die het opraapte. Hjj klom ter stond. op het dek. „Steekt de lampen en gaat Revy bevrijden Die stem werd weder mei den zelfden eerbied vernomen want twintig man waren gereed om te gehoorzamen. //Laat dat gifdier aan zijn lot over," sj rak hij, en Collap zich vrjj gevoelende, hief zieh woe dend op om op den kapitein aan te vallen. //Op de knieën, ellendeling sprak hij kortweg, A. De reden daarvan is dat de afgevaardigden en senatoren de wet maken en de Regeering des lands vormen. Zoo hunne wetten overeenkomstig de rechtvaardigheid zijn en het Katholiek geloof eerbiedigen, zjjn die wetten goed; zoo niet, dan zijn ze onrechtvaardig en goddeloos en de Regee ring slecht. V. Wat moet men denken van de kiezers, die wetens en willens afgevaardigden en senatoren kiezen, welke zij weten dat tegen het Katholiek geloof zullen stemmen? A. Men moet denken dat die kiezers zich ernstig bezondigen tegen God en tegenover Hem verantwoordelijk zjjn voor de slechte daden, die de afgevaardigden en senatoren, door hen gekozen, zullen begaan. V. En waarom dat? A. Omdat, als de kiezers, door die afgevaar digden en senatoren te benoemen, niet zelf Jezus Christus en Zjjne Kerk beleedigeu, zij die laten beleedigen, honen en lasteren door mannen van hunne keuze. V. Het was dus beter in het geheel niet te stemmen? A. Aangezien de verkiezingen een middel zjjn om Apostel te wezen van Jezus Christus en het over 't algemeen gemakkelijk is zjjne stem uit te brengen, moeten de verkiezingen beschouwd worden als verplichtend voor God. V. Wat moet men doen, als er geen Katholiek zich aanbiedt? A. Dan moet men zich met zijne vrienden en broeders verstaan en er een kiezen. V. Dat kost veel en op verschillende wjjzen. A. Ja dat is ook duur voor de vijanden van God, maar zij weten er het geld voor te vinden. Vereenigen wij ons, dan zullen ook wjj dat vinden. V. Kunnen de Bisschoppen en Priesters zich met verkiezingen inlaten? A. Ja, omdat de wet ze als kiezers en kies baren erkent en hun al de rechten van Eransche burgers verzekert, wier verplichtingen zij trouwens vervullen. V. Laat dc Geestelijkheid in het buitenland zich met verkiezingen in? A. Ja, in België, in üuitschland, in Engeland, in Amerika, overal houden de Bisschoppen en Priesters zich met de verkiezingen bezig, omdat zjj, meer dan de gewone burgers, verplicht zijn Apostelen van J ezus Christus, verdedigers van de rechten der Kerk, vaders van het volk, bewaar ders der zeden en beminnaars van de grootheid der natie te zijn. Y. Men moet dus als er verkiezingen zjjn, zich daartoe voorbereiden? A. Ja, men moet zich daartoe voorbereiden als tot eene daad, waarvan de welvaart, het geluk en de toekomst des lands athangen. In den verkiezingsstrijd, die al meer en meer ontaardt in vriendendiensten, worden de belangen van stad, gewest en land, he laas! zeer dikwjjls ten offer gebracht aan bet brutaal optreden vau enkelen in het belang banner vrienden. Mogen de heilzame lessen gelegen in den politieken catechismua van den Bisschop van Grenoble ook buiten zjjn diocees in beoefening worden gebracht, en velen ten voordeel zjjn. terwjjl hij hem eene ijzeren hand, op den schou der drukte, die hem, ondanks allen wederstand, noodzaakte te knielen. „Wat verdient gjj Moet ik het vaartuig met uw bloed verren of n in zee werpen Collap beefde. Revy naderde. //Zoo, ellendige schelmen 1 gij hebt mjj achter de deur gespijkerd onze patrones zal n met geesel- slagen daarvoor betalen." Daubigtiy schudde hem de hand. //Revy zult gjj tot middernacht wacht hou den //Wiens beurt is het?" „Zij, die aao bakboord de wacht hebben, maar beneden hij, die zich dezen nacht op dek be vindt, wordt als oproerling beschouwd. De ande ren hier, in orde 1 Hjj, die zonder Revy's toe- stemmiug van zijne plaats gaat, wordt voor mui ter gehouden. Revy doe u hierdoor eerbiedigen!" (hem een paar pistolen overreikende.) „Maak dien vlegel goed vast aan de achterzjjde van de trap, en, indien hij zich beweegt,// voegde hjj er bij, op Collap wjjzende, //zult gjj er ons terstond van ontlasten het overige zullen wjj later vereffenen wek mjj te middernacht." Ea de kapitein giag weder zeer bedaard in zjjne kamer en sliep gerust in. De kracht des gees'es had die des Iichaams overwonnen het oproer was gedempt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1891 | | pagina 1