NIEUWE m. 1718 Vrijdag 7 Augustus 1891 16de Jaargang. Verwarring in het Socialis tische Kamp. i)e vrijheid van godsdienst in de Fransche Republiek. ABONNEMENTSPRIJS PRIJS DER ADVERTENTIEN. AGITE MA NON AGITATE. Een hart van goud. HAARIMSC1II dOURilT. Pei 3 maanden voor Haarlem0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. B TT R E A TT: St. Janstraat Haarlem. Van 16 regels30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend uaar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterljjk Maandag-, Woensdag- en V r jj d a g-a rond voor 6 uur ingewacht. Uitgever»: KüPPKBS k EaUREï. Wjj lezen in ons geacht hoofdorgaan De Tijd van gisteren 5 Augustus bet navol gende artikel, waarin o. m. ook de Heer D. De Clercq, den door de Katholieke Kiesvereeniging te Haarlem, als radicaal voorgestelden en verdedigden candidaat vo >r den gemeenteraad, wordt aangewezen in zijn socialistisch streven. Het artikel luidt als volgt: Dat niet alle socialisten onder éon hoed te vangen zijn, m. a. w.: dat onder hen het grootste verschil van meeuing heerscht, wordt door Recht voor Allen in zijn nummer van 25-26 Jnli volmondig toegegeven. «Het is,» zoo zegt het blad, tegenwoordig hoe langer hoe moeiiyker, wijs te worden uit de soorten socialisme, die men heeft; en dit zal nog gevaarlijker worden, naarmate het socialisme toeneemt. Ziehier reeds eenige soorten. «Socialisme gemeenschappelijk bezit vau den grond, als het voornaamste pro ductie-middel: Dat is het socialisme van de landnationalisatie. Of dit hetzelfde is als het «uitvoerbaar socialisme* van den Heer e Clercq, dan wel of dit weer wat anders garven we niet zeker zeggen; öociahsme gemeenschappelijk bezit an den grond en van alle andere productie- jui ®|en- Git is het Socialisme van Van schili f' «e8choeid op de leest van ver- ?DSelac^ socialisten, voorua- melgk oie der Fabians; Socialisme gemeenschappelijk bezit van alle productie- en geuots-middelen. Dit is de opvatting, die tot nu toe de gangbare was bjj de sociaal-democraten.* Hierbjj voegt het blad nog het socialisme van Van Marken, van Mr. Van den Bergb, van Mr. Kerdjjkten slotte van Keizer Wilhelm en van den Paus. Waarljjk, men zou gaan gelooven dat de socialisten er belang in stellen,dat de grootst mogeljjke verwarring heersche omtrent de opvatting van hun stelsel. Waarom anders toch kunnen zij voor socialisme willen doen oorgaan de leering van hen, die zich-zelven me alleeu geen socialisten noemen, maar ze s uitdrukkelijk de bestrjjding van het Bocial.sme zich ten doel stellen? Om van AU ,z,1j"en' die door Recht voor di Ts toï d7°C\allsten «erden ingedeeld: Pau dl i er u6t «eval met Z. H. den ,dl.e ,ln z8ne beroemde Encycliek met zooveel juistheid en kracht van redenen het wezen en tevens het valsche en het verderf- 'flke van het socialisme aan het licht brengt. j lu die onoprechte wjjza van handelen meenen wjj niets anders dan een list der socialisten te mogen zien. Van den eeneu kant wordt de Paus «socialist* en «socia lisme* zyn leering genoemd, ten einde de Katholieken, zoo het mogeljjk ware, in hun netten te lokken. Van den anderen kant worden meeniogen en stellingen, die niets te maken hebben met de dwalingen der FEUILLETON. Eene schets uit Soedan. Vervolg en slot.) Een gevoel van rust en vrede'spreekt uit de Dogen van den zieltogenden knaap „O Kapitein zijt gij daar «Ja, mijn jongen," brengt deze met moeite uit, "maar waar zijt gij gewond „In de' linkerzijde, och, het is met mij ge- daan, geef u maar geen© moeite, ik ben het niet Waard.// "Drink nog eens en ditmaal tracht men zijne levensgeesten met wat brandewijn op te wekken. «et heeft inderdaad de begeerde uitwerking Nu nemen de mannen hem voorzichtig op eu eg ten hem in de deken, maar hoe zacht ook be handeld, kan hjj niet de minste aanraking velen sekte, toch als socialisme gedoodverfd, opdat de groote menigte, niet vóór het tijd is, bekend worde gemaakt met het eigenlijke streven der geheime leiders van de party. Inderdaad, gelyk wij reeds in een voor gaand artikel hebben aangetoond, de redactie van Recht «oor Allenofschoon zeer goed wetende wat zij wil en waarop zij aanstuurt, is huiverig, om er openljjk vooruit te komen, en zjj noemt socialisme zóówel datgene wat door een onoverkomelijke klove °daarvan gescheiden is, als hetgeen innig daaraan is verwant en er na korter of langer tjjd toe zal wordeu gebracht. Recht voor Allen doet het voorkomen alsof niet zij, maar anderen, die erop ge steld zouden zijn als socialisten te worden aangezien, de verwarring stichten omtrent de heteekenis van het woord »socialisme«. Dit is echter klaarblijkelijk boereubedrog'. Stelt Keizer Wilhelm, stelt Z. H. Leo XIII er prijs op, voor socialist gehouden te worden? OL waar en wanneer hebben zy hun streven met den naam van socialisme bestempeld? Niet zy, maar de socialjsten- zelveu hebben dat gedaan; zij stichten ver warring, om in troebel water te kuunen vis8chen: en wij houden het voor lafheid of arglist, als Recht voor Allen zegt: «Wjj betreuren het altyd, dat men telkens nieuwe begrippen geeft aau oude woorden, die nu eenmaal, hetzij te recht, hetzij ten onrechte eene zekere heteekenis hebben. Waarom zjjn ah die anderen gesteld op het woord so cialisme?* boms wil het ons toeschijnen, dat men daardoor met opzet verwarring wil stichtenhoofdorgaan Tan het socialisme in Nederland taste in eigen boe zem en ouderzoeke of het-zelf niet datgene misdrijft wat het in anderen betreurt. Het kan niet genoeg worden herhaald: het socialisme schuwt, met betrekking tot het einddoel van zyn streveD, het licht, want voor zijn bestaan en zjjue VarspreidiD" is niets gevaarlijker dan dat door het arme volk worde geweten wat het maken wil van de tegenwoordige samenleving. Wee den werklieden, wanneer eens het socialisme werkelijkheid zal zyn geworden! Dan zullea zjj van dwingelandy, van verdrukking, van slavenketenen kunnen spreken, als zij zullen moeteu werken zoo en zoo lang als'het den meesters bevalt, en daarvoor nieti zullen verkrijgen, waarvan zjj meester zullen zyn; als zy zullen moeten wonen, gekleed gaan, eten eu drinken zooaiS het aan de despoten zal goeddunken. Want inderdaad, het ware socialisme is datgene wat daar op de derde plaats door Recht voor Allen onder de ver schillende vormen van socialisme wordt voorgesteld, eu hetwelk bestaat \Q gemeenschappelijk bezit van alle productie- en genotsmiddelen Yan dit laatste zwygen de socialisten het liefst. Zy stellen bet voor aan de loonarbei ders alsof zjj er slechts naar streven om de productiemiddelen tot gemeen goed te ma ken. Dit, natuorlyk, prikkelt de begeerlijk heid van hen die thans weinig meer bezit ten dan hunne handen. Doch om zulk een gemeenschappelijk be en kermt op hartverscheurende wijie. Langzaam gaat nu de treurige stoet naar het kamp. De Kapitein met zjjn lantaarntje vooruit, daar ach ter de vier maDcen met den kleinen patiënt. Den geheelen weg over ijlt hij hardop. Nu eens waant hjj zich op weg en klaagt over dorst en hitte, dan weder ziet hjj het andere kamp en den be velvoerenden officierhjj herhaalt daarbjj hoe deze hem op den schouder klopte, hem een dap peren jongen noemde en hem Gods besten zegen op zjjn terugweg toeweuschte. Nu men hem ein delek in het kamp en in een hospitaaltent ge bracht heeft, keert zjjne bezinning eenige oogen- blikken terug. Hjj vraagt naar den Kolonel en wil hem zelf het antwoord overgeven. De oude krijgsman staat weldra diepbewogen naast den knaap, die nog slechts weinig tjjds te leven heeft. //U bent toch niet boos, Kolonel," vraagt Tom. wist, dat, waar ik door kon sluipen, zij den .ei?&epakt zouden hebben, en bovendien, geschiedde er een ongeluk, dan was er aan mij zit der productie-middelen te kunnen hand haven, is het nooiig, dat ook de genots middelen gemeenschappelyk bljjveu; want kan ieder met hetgeen hjj voor zyn arbeid ontvangt doen wat bjj wil, dan zal binnen weinig weken de ongelijkheid opnieuw zich vertoonen, en van lieverlede zal nevens de productie der gemeenschap de particuliere industrie verrjjzeu. Doch, zal men vragen, moeten zy ook niet met recht als socialisten worden aan gemerkt, die slechts voorstanders zyn van het gemeenschappelyk bezit van den grond, of van net gemeenschappelyk bezit van den grond en van alle andere prodnctie-midde- len, bet stelsel in Recht voor Allen en in de socialistische vergaderingen door zekeren Heer Van der Goes met zooveel warmte voorgestaan? Wy gelooven dat men hem ten onrechte den naam van socialist zou betwisten. Zijn leer is het socialisme, maar nog niet in zijne volkomen ontwikkeling. Door een schrijver in Recht voor Allen is op niet te weerleggen grouden aangetoond dat het gemeenschappelyk bezit der pro ductie-middelen onverbiddelijk leidt tot het gemeenschappelyk bezit van de genotsmid delen. Hy zal dus öf zich moeteu wendeu tot de Christelijke inrichting der maatschap pij, zooals die in de Encycliek wordt ge schetst, öf zich zonder voorbehoud hebben te verbroederen met de socialistea pur sang, die hy thans bestrijdt. Niettemin had Vau der Goes volkomen gelyk, toen bij tegen deze laatsten volhield, dat hjj geen halfuur zou kunneu leven in eene maatschappij, waar het privaat bezit, althans van de genotsmiddelen,Juiet onaan tastbaar zou zjjn. Een ieder, die er een weinig over denkt, zal dit moeten toestem men. Doch wat volgt uit dezeu strjjd in den boezem der sociaal-democratie over het we zen-zelf vau het socialisme? Dat het socialisme een geheel onhoud baar stelsel is. Om dit te doen uitkomen, hebben wjj gemeend de aaudacht onzer le zers op dien strjjd te moeten vestigen, zegt D e T y d. Leve de vrjjheid! Leven de rechten dtr meuschen! Hoe vaak klonken deze woorden sinds hoüderd jaren uit de kelen der mis leide menigte in Parys en werden ze door den stormwind gedragen tot aao de greozeu van het Russische Rjjk, waar het despo tisme den toegang der vrjjheid weerde! Vrjjheid voor alles, maar niet voor het Katholicisme; want »le clericalisme c'est Vennemihet clericalisme is de vyand, en alle menscheD, die in hun hart het geloof aan een rechtvaardigen en almachtigeu God, belooner van het goede en straffer van het kwade, hebben bewaard, zyn minstens ver dacht en verdienen ouder toezicht te worden gesteld. Raoul Rigaut riep eenmaal uit: «Het criterium ODzer revolutie is de dood toch niets verbeurd. Daarom ging ik. Al» u nu maar niet meer boos zijt //Ik boos, mjju brave borst! Ik, neen dege- heele compagnie is trotsch op je.Ge zjjt onze roem!" verzekert de grjjze officier met heesche stem. Tom's oogen glinsteren. Hjj tracht zich in Terry's armen op te richten en als militair te groe ten. Nu ziet hij de aanwezigen aan //Ik heb het papier er gebracht en het ant woord is in rechte hauden, ik ben weer hier, ik ben thuis. Het verdere komt er niet op aan.// Nu zoeken zijne oogen KapittinTerry, die Tom's hoofd tegen zjjne wang drukt en hem vaster om knelt, als wilde hij den dood zjjn prooi betwis ten. Er heerscht eenige minuten eene doodsche stilte in de tent. Eindeljjk zegt Tom met verhelderd „Ik voel thans geen pjjn meer, maar ik ben zoo moeo, zoo moe Tracht dan wat te slapen, mjjn jongen. „Ja, dat wil ik, want ik ben zoo moe aan den Priester!* Eu deze woorden gelden ook nog in onze dagen voor Fraukrjjks bewind; want als de tegenwoordige Regee- ring langzamer eu minder brutaal handelt, dan is zulks volstrekt geene mildere ge zindheid, doch alleen de sluwheid, waarmee zjj datgene bereikt, wat bet ruwe geweld niet tot stand bracht. Da hospitalen zjju in handen van leeken, de gemeentelijke nameljjk, de Staatscholen werden van «religieuze figuren gezuiverd,* geen Priester mag ze betreden, de Burge meester op bet stadhuis deelt dan huwe lijkszegen uit eu da Staatsonderwyzer geeft aan zyue leerlingen les in de burgerplich ten* en schenkt belooniugeD,vooral aan ben, die zich ook buiten de school van al wat op godsdienst batrekking beeft verwjjderd houden. Da vrijs school, dat wil zeggen de Chris telijke school, is de steen des aanstoots in da Frausche Rspubliek. Daarom beeft de vrijmetselarij de wapens aangegord om tegen de vryheid van onderwys ten stryde te trekken. Alleen hy, die op een staatsgym- nasium zjjne studiën heeft volbracht, zal eene Rijksbetrekking erlangen. Zoo wil bet de Loge. Het is de eerste schrede in de nieuwe vjjaudige beweging. De Loge is oppermachtig. Voor baar buigt zicb de Re geering, eu den President Carnot wordt dank gebracht voor de vele dieasten welke hy baar bewijst. Ia vroegere dagen biachtde Loge hulde aau Lodewjjk Napoleon, dien zjj uitnoodigda zicb de ke zerskroon op het hoofd te zetten. En dat hare macht onder het tweede keizerrjjk groot was, hebben de Oostenrijkers in 1859 ondervonden, want de masons beroemen er zich op, dat de Italiaansche veldtocht hun werk was. Toen echter Napoleons zon den 2 September 1870 onderging, veranderden de broeders van tactiek; zy werden van imperialisten plot seling aanhangers van Gambetta en van het radicalisme. Vervolging van den godsdienst is schering eu inslag in de Fransche republiek. Nog niet laug geleden stond een Priester van de Sociëteit van Jezus, de Eerwaarde Pater Aud.ffret voor de rechtbank te Saint Sever. Gelyk zoo velen werd ook b jj beschuldigd op d n kansel over de wetten van den Staat in afkeurenden zin te hebben gesproken. Do Aartspriester van Saint Set er sloot zjjne verklaring als getuige met de woorden: «Pater Audiffret heeft slechts de woorden der Encycliek van Leo XIII herhaald, welke de schoolwet met veel krassere woorden signaleert, dan die welke de prediker be zigde. Daarop antwoordde de President der rechtbank, dat de beschuldigde Patsr het recht niet had, eene Fransche wet te cri- tiseeren, want de wereldlyke macht staat boven de geestelyke.* «Waar dan?* riep luidkeels de advocaat van Pater Au diffret, «voor de rechtbank of in de kerk? De beschnldigde zelf verdedigde zich met eene beslistheid en waardigheid, die hem de sympathie vau het eerijjke auditorium deed verwerven «Veroorloof my,zeide hy, «te herhalen hetgeen ik de eer bad den rechter van instructie mede te deelen:»Mjjne Weder volgt eene langere stilte, waarin men enkel de onregelmatige ademhaling van Tom boort. Deze wordt al zwakker en zwakker, eindeljjk hoort men haar slechts bij tusschenpoozen. De Kapi tein houdt nog steeds den bleeken knaap in zjjne armeD, ook toen de laatste ademtocht de veege lippen was ontvloden. Hjj drukte hem nog vas ter aan zich en durft zich niet van de werke- ljjkheid overtuigen. Eindeljjk treedt zjjn vriend Lucien op hem toe en zegt „Kom, Terry, kom ga mee, man/ Den armen knaap kunt gij nu geen goed meer doen." Maar de Kapitein hoort hem niet. Eindeljjk laat hjj toe, dat een der artsen zacht zjjne armen van den on slapen knaap los maakt. Hjj staat op, ziet naar Tom, terwjjl hjj daar zoo stil en rustig ter neder ligt en fluistert met bevende stem: „Hjj had mjj lief, meer dan zich-zelf.//Nog een laatste blik en hij verlaat de tent om d»ar buiten in de duisternis met zjjne smart alleen te zjjn.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1891 | | pagina 1