NIEUWE a Vrijdag 28 Augustas 1891 16de Jaargang. SS agite ma non agitate. Ceremoniën. BUITENLAND. No. 1726. -SSL 1 "Injke c.„- ABONNEMENTSPRIJS PRIJS DER advertentien. jvw Zij, die zich. tegen 1 October e- k op de NIEUWE HAARLEM- SCHE COURANT, abonneeren, ont vangen de nog vóór dien tijd, dus gedurende de maand September ver- schijnende Nummers gratis. Wde-.Ta Leeft HsTh'id,mo"M°- eeremoniën k o daarmed« niet de maar het 1' u g d'en8t°0Ieningen feuilleton. Eene gevaarlijke opdracht. Amerikaanscli. Koninklijke liefhebberijen. HAlRLEMStHECOlIRMT. Pet 3 maanden voor Haarlem0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland >1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschjjnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. B IT R E A TT: St. Janstraat Haarlem. Van 16 regels30 Cents, Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentien worden uiterljjk Maandag-, Woensdag- en V r jj d a g-a vond voor 6 nnr ingewacht. Uitgever»; KüPPEBS fc l.AUEEï. De godsdienst in de Katholieke Kerk on- erscheidt zich vooral door de talrjjke cere- onieo waardoor hij in hooge mate wordt verheerlijkt. Wij vinden ze bij de H. Mi», 9 e uitieeling der HH. Sacramenten, ja 9 e ke, zelfs bjj de eenvoudigste godsdienst- te eniug* Andersdenkenden hebben steeds gen de ceremoniëa in de Katholieke Kerk K/J»erd ,en z9 doen het ook nog in onze desT"'nie^e@0Ilstaaude ook zjj in den loop 1 gds zga genoodzaakt geworden ze bij une godsdienstoefeningen in te voereD. deer,Wor^ dus opnieuw bewezen, hoe vaak eorie en de practijk in tegenspraak thnl'6b' j5. Z^a er' b0laas! nog wel Ka- lafh'8,6"' 'lelz9 uit domheid, hetzü uit keiiit' meedoeu in het bespotten der ker- wel nl fer®mon'öa. Wjj veronderstellen nu tholipb-6 if V OJ1ZS ^0zers toli die soort Ka niet ovÜrh ?.100r8n» maar het dunkt ons moDiëelp I?' -?anneer we over het cere- St»'" Kork Let en de Pr0.tertat»'seLe aecten, Kerk verboden zgn, door waardige ceremo! men de godsdionstteesteu te verheffen? Het ligt hu eenmaal in de menschelijke natuur, die mt lichaam en ziel bestaat, datgene wat m deziel omgaat ook uiterlijk door cere- de pfitlU' °PfeaS,areiJ- Wa"H00r de Kerk bij Vernrrff ^10Ü1S 6 geu. cer0moniën heeft een vnit n- ^.oon^ ZÜ daardoor, dat zg natuur d°me? JU-18t be8"P heeft van onze mntiofngeb>ovlgea hebben dus geen enkel tholipk 0IR" t0ugeU de cer0moniëc vau de Ka tholieke Kerk te protesteeren. loovi°JL n!ndetr 00rzaak daartoe heeft de ge- het ni 8tea ol Israëliet; want zoowel van e r® a- bet °ude Testament spreken dienst d^T611"!111 dön god8dienst- De eere- ingeslopen a niet a^3 misbruiken sche wet in'trevp11 ,fö Werdea door de Mozaï- Uit volgt Jat ze reUg SebodeD- Daar" doch welgevallig Ware® Dp1 ouaaogenaam jöke Heiland eenmaal z'eide" dat "p'h in den ceest en in a at m0n ^od toebereidspl i en de eukel uiterljjke oebereuiaelen van de ceremoniën gelaakt. Vervolg en slot.) haar hij gewoon was het kantoor in en uit te °open om de dagbladen te lezen, had hjj waar- 88 ijnlijk vernomen, welke opdracht mij door den «eer Grafton was gegeven. Ik besloot onmiddellijk terug te reizen en alles m het werk te s'.ellen om den schurk te vangen en diet geld terug te krijgen. Toen ik de stad bereikte, was het reeds donker. Stug regelrecht naar Harding's kamer. De dienstbode deelde mij mede, dat haar heer, die ïft ee dagen afwezig was geweest, juist was terug- Bekeerd. Ik ging das naar zjjne kamer. HardiDg 'tas er niet, maar de aangestoken lamp bewees mij, dat hij niet ver weg was; ik ging dus zitten en Wachtte. Ik keek onderzoekend rond. Op een stoel naast lag een handschoen,de andere van dien, welken lk in het taschie had gevonden. Juist had ik beide vergeleken, toen de deur upenging en Harding binnentrad. Ik ben niet in *laat zijne ontsteltenis te beschrijven toen hij mij tae- Hjj beheerschte zich dadelijk en kwam met Uitgestrekte hand naar mjj toe. Mjjoheer Harding, zfiId6 erns Ig Dat doet de Katholieke Kerk echter ook; zg leert eveneens, dat alle gebeden en ce remoniën God niet aangenaam zgn, als onze wil en ons hart niet daarbij zgn. Dat de Heiland de ceremoniëa niet af gekeurd, maar ze tenvolle erkend heelt, bewijzen Zijne dadeD. Hoe genas hg den doofstomme? Hg legde Zgn vinger in diens ooren, raakte diens tong met speeksel aan, zag naar den Hamel, zuchtte en sprak: »Ephpheta!» Ook bjj de geneziog van den blindgeborene verrichte Hg eenige ceremo niën. Ea nu is het toch wel zeker, dat de Heiland die ongelukkigen ook op eene andere wjjze had kunnen genezen; dat Hg zulks niet deed, geschiedde om ons met hoog achting voor de ceremoniëa te vervullen. En verrichte de Heiland bij het laatste Avondmaal, bij de instelling van het aller heiligste Sacrament des Altaars geene cere moniën? Hg nam immers het brood in Zijne heilige handen, hief Zjjne oogen ten Hemel, tot God, dankte Hem, zegende het brood en gaf het zjju leerlingen met de woorden: neemt en eet, dit is Mjjn lichaam, dat voor u zat geofferd worden. Vervolgens nam Hij den kelk met wijs, dankte weder, zegende hem en reikte hem aan Zgne leerlingen, terwijl Hg sprak: drinkt allen daaruit, het i< Mjjn bloed, dat voor u zal vergoteu wor den. En toen de Heer het Sacrament der boete instelde, blies hij over de Apostelen en sprak daarbjj: ontvangt den Heiligen Geest; wiens zonden gij zult vergeven, dien zgn ze vergeven enz. Aldus is de Heiland ons in het verrichten van ceremoniën voor gegaan en volgen wjj bij onze godsdienst oefeningen zijn verheven voorbeeld. De ceremoniën moeten aan de godsdienst oefeningen een feestelijk karakter geven en daardoor tot de verheerlijking van God bjjdra >eu. Eu het kan niet geloochend worden dat dit doel ermede wordt bereikt. Wie ooit in de gelegenheid was eene ver gelijking te maken tusschen de Katholieke godsdienstoefeningen en die van anders denkenden, zal zulks moeten erkennen. Zelfs onze tegenstanders getuigen, dat de Ka tholieke godsiieustoefeningen verheven grootsch en stichtend zgn. De plechtigheden van den Katholieken godsdienst geven aan de deelnemers ervan een voorgevoel van de grootheid en heerlijkheid Gcds. De ceremoniën moeten ods gemoed aan grijpen, onze aandacht boeien en 0p God en de Goddelijke waarheden vestigen, met een woord, gobsdienstigen zin in ons op wekken. De wierook, die wg verbrauden, is het zinnebeeld van het gebed; evenals de wierook ten Hemel stjjgt, zoo moet ons gebed zich tot den Troon van God verhef fen. De kaarsen, welke wg doen bianden zgn een zinnebeeld van Christus, Die het Licht der wereld is; zg zgn tegel jjkertjjd een zinnebeeld der Goddelgke deugden: yaa hier is het taschje, dat gjj hebt .vergeten Gij hebt goed gespeeld, maar dat is nu uit. Ia dit taschje ia eeu handschoen, die uitstekend past bij dezen, dien ik hier op den stoel vond liggen.Gg kunt dien krijjgen in ruil voor het pakje, dat gij m^j habt afgenomen. Ik had hem geheel overrompeld. Wilt gij mjj vier-en-iwmtig uren geven om de stad te verlaten? vroeg hij. Ik had eene revolver medegenomen en haalde die uit mijn zak. Geef mij mijn pakket, en ik zal je achten veertig uren geven; weigert ge, dan leeft ge geen vjjf minuten meer. Hij had het pakket bjj zich, zooals ik wel ver moedde, en zonder een woord te spreken, reikte hij het mij toe. Ik onderzocht eerst of het geld er ongeschonden was, en rende toen de trappen af. Twintig minuten later was ik weer op reis. Door dag en nacht te reizen en mjj slechts kort om te rusten en iets te gebruiken op te houden, haalde ik den verloren tijd in, on voerde den mjj opgedragen last geheel uit. Bij mjjn terugkeer oo.de ik, dat ieder verbaasd was over het geheim zinnig verdwijnen van Harding. Ik wist er het -rj?? .aia1ac zs^.eeg> daar ik mij meer schaamde °l felt' dat hij mij z?o gemakkelijk had kun- i I d( rIeSeu> dan dat ik trotsch was op hetgeen ik later had gedaan. Esrst toen Lucy «n ik al een aar getrouwd waren en ik lid was geworden van het geloof, 't welk verlicht, van de hoop, die opwaarts streeft en van de liefde, die verwarmt en voor alle goeds bezielt. Bjj de H. Mis wordt het Misboek naar de andere zjjde van het altaar gedragen; daardoor wordt aaDgeduid, dat de Israëlieten het Evangelie hebben verworpen en het daarom door de Apostelen tot de heidenen is ge bracht. De Priester wascht zich voor de H. Mis en na het Offertorium de handen, om aan te duiden, dat wij God met een rein hart moeten dieneD. Zoo vaak de Pries ter bij de H. Mis het teeken des Kruises maakt, zoo dikwerf moeten wg ons herin neren, dat Christus ons aan het Kruis heeft verlost en thans Zgn bloedig offer op on bloedige wijze vernieuwt. Zoo hebben alle, zelfs de schgubaar onbeduidendste ceremo niën van den Katholieken godsdienst hare beteekenis; men moet ze maar kennen en begrijpen, dan zal men er niet meer mede spotten of er over lachen, maar den geest, die er uit spreekt, bewonderen. Maar, zegt men, de meeste menschen begrjjpen de ceremouiën niet, en zjjn ze dus waardeloos voor hen. Daarop antwoor den wij: Als ook iedereen ze niet begrijpt, daarom zgn ze nog niet waardeloos. Want ten eerste bestaan de ceremoniën niet alleen voor de menschen,maar ook voor God. Die er door wil geëerd worden. Vervolgens is het ook een feit, dat zelfs zulke ceremoniën, welker beteekenis wjj niet verstaaD, in ons hartaandachten eerbied ?oor Godverwekken. De ceremoniën der Katholieke Kerk zjju dus heilig en eerbiedwaardig en zjj kuuuen er vee! toe bjjdragen, dat wjj zooveel mo- geljjk alle godsdienstoefeningen bjjwonen. Men geve zich dan de moeite, als anderen ze bespotten en afkeuren, om haar zin en beteekenis steeds beter te leeren kennen. Onbekend maakt onbemind. Door eene juiste kennis van de ware beteekenis der ceremo niën worden deze ons dierbaar en worden wg met te grooter en heiliger eerbied ver vuld voor Dengene, Die de ceremoniën in stelde, ze liefheeft en gaarne ziet, dat ze met eerbied en godsvrucht ten uitvoer worden gebracht. De gezondheid van Z. H. den Paus is uitnemend. Z. H. zal Zondag weer de we- kelijksche audiëntie verleenen, die sedert twee maanden was geschorst. Een berichtgever van de Saaie Zeitung deelt mede, dat Prins Von Bismarck in den laatsten tijd op zeer in het oog vallende wjjze is verouderd. Zgn vroeger zoo heldere geest neemt in sterke mate in vlugheid af, hetgeen aan Prinses Von Bismarck groote reden tot bezorgdheid geeft. Meermaleu daags, volgens het blad altjjd, zelfs onder het eten, valt de grijze staatsman in slaap. de firma, deelde ik haar vader mede welk een ge vaar zga geld had geloopen. Een Amerikaan kocht 3000 sigaren van een frank per stuk. Eens in besit vau die kostbare sigaren, ging on:e practische kooper naar eene verzekering-maatschappij en deed de koopwaar verzekeren. Dit gebeurde. Twee jaren later wareu de sigaren op en de Amerikaan vroeg aan de maatschappij de betaling van drieduizend frank, voor de vergoeding van de verbrande koopwaar. De maatschappij verzette zich daartegen, maar er was niets aan te doen; de overeenkomst was gemaakt, de maatschappij werd veroordeeld om te betalen. Doch nu werden de rollen omgekeerd. De maatschappij raadpleegde het wetboek en daagde den verzekerde voor de Rechtbank, hem beschuldigende het vuur te hebben gestoken in verzekerde koopwaar. En de Rechtbank gaf ditmaal de verzekeraars gelijk en veroordeelde den Amerikaan tot 90 dagen gevangenisstraf. De Keurvorst August van Saksen was een uit- Bjj den terugkeer des Keizers van de parade, had er tea voorval plaats voor het paleis van Keizerin Frederik, dat zeer de aandacht getrokken heeft. Een man trachtte door de meuigte heen te dringen, ten einde een verzoekschrift te overhandigen. Hg werd door de politie te gengehouden. De Keizer had hem echter, bemerkt en gaf een teeken aan de agenten den man door te laten gaan. Hij knikte dezen vriendelijk toe en wees op een der voor hem rijdende officieren, aan wieu de man zjjn verzoekschrift ter hand stelde. Ook te Kiel heeft de Keizer eigenhandig een adres van een meisje aangenomen, en dit aan zgn Adjudant gegeven. Het behebde eeu verzoek om gratie voor haar verloofde, die, wegens aanranding van een schildwacht, tot eene zwa re kerkerstraf was veroordeeld. De Neue Freie Fr esse meldt, dat vol- geus berichten in Hongaarsche bladen de Hougaarsche Regeering het plan heelt op gegeven, den zetel van den Primaat-Aarts bisschop van Gran naar Buda-Pest over te brengen, zoodat ook de nog te benoemen opvolger van wjjlen Kardinaal Simor te Gran zal resideereD. Naar het heet, heeft Z. H. de Paus, toen op het Vaticaau deze zaak, met een Hongaarscben Prelaat ter sprake kwam, zeer stellig den wensch te kennen gegeven, dat er ten deze geene ver andering zou gemaakt worden. Dit werd den Keizer medegedeeld, die daarop on- middeljjk den Ministers het verlangen te kennen gaf, dat naar 's Pausen wensch zon gehandeld wordeD. Volgens den Parjjscben berichtgever van de Chronicle zon de Koningin van Engeland aan Garnot den hoogsten rang in de Bath-orde wenschen toe te kennen, en zou een bezoek van Carnot aan Euge- laud in het voorjaar waarschijnlijk zjjn. De Loudensche correspondent van The Manchester Guardian verneemt uit gezag hebbende broD, dat volgens bericht, bjj de Admiraliteit ontvangen, de Duitsche Keizer voornemens is tegen het aanstaande voor jaar de Britscbe vloot tot een bezoek aan verschillende Duitsche havens uit te uoodi- gen. Kiel zal dan het eerst worden aange daan en daar zou de revue plaats hebben over de vereeuigde Duitsche en Engelsche vloten. Yac het programma verneemt men nu reed», dat de Keizer de hoofdofficieren te Potsdam zal noodigeu en dat daar te hunner eere eeu gala-bauket zal gehouden wordeu. *it* De Kardinaal-Aartsbisschop van Lyon, Mgr. Foulon, heeft de Geesteljjken van zgn diocees scbrifteljjk uitgenoodigd mede te werken aan bet vormen van een tocht, bestaande nit werklieden, naar Rome. Deze pelgrimstocht zal geschieden op hoog verlangen van Z. H. den Paus. De Graaf van Parjjs heeft aan de stekend draaier, en aan deze bezigheid had het Slotplein in Dresden zjjn vroeger wereldvermaarde Oranjerie te danken, doordat eene zending met wortel en al uitgegraven citroenboomen, die bjj van hoogerhand voor zjjn draaiwerk ten geschenke ha l gekregen, in het vochtig ruim van het schip uitgeloopen waren en dndeljjk na hunne aankomst geplant werden en welig voortbloeiden. Keizer Frans was een hartstochtelijk lakfabri- kant, en men vertelt van hem, dat hjj het zegel van eeue gewichtige depêche, waarop dadeljjk geant woord moest tvorden, nauwkeurig onderzocht, niet om zich van de echtheid en ongeschondenheid van het zegel te orertuigeo, zooals de bode, die de depêche gebracht had, meende, maar om te weten te komen uit welke ingrediënten het daarvoor gebruikte lak, dat vau eene beste qualiteit was, bestond. Hendrik IV van Frankrjjk had eene aangeboren neiging tot stelen; hjj, wiens wensch en streven het was, dat ieder boer des Zondags zjjn hoen in den pot zou hebben, zou misschien, als hjj geen Koning van Frankrjjk was geweest, zich volstrekt niet ontzien hebben het den eersten den bes en van zijae boeren uit den pot of den stal te ontstelen; immers placht hjj van zichzelven te zeggen: #'t I» maar goeJ, dat ik Koning van Franltrflk geworden ben; anders zou ik zeker aan de galg gestorven ZÏJB.//

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1891 | | pagina 1