NIEUWE agite ma non agitate. m. 1737 Woenste 23 September 189!. !6«le Jaargang. Emancipatie. BUITENLAND. Een zoon tegen wil en dank. ABONNEMENTSPRIJS Pel 3 maanden voor Haarlem0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland N80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschgnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BÏÏREAÏÏ: St. Janstraat Haarlem. JHAINTJENDRAf. PRIJS DER ADVERTENTIEN. Vau 16 regels30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterljjk Maandag-, Woensdag en V r jj d a g-a vond voor 6 uur ingewacht. Uitgevers: KüPPKRS St l.AÜREÏ. Ook in de hedendaagsche vrouwen-wereld heerschen ergerlijke socialistische aspiratiën of beduidt de tegenwoordige emancipatie- woede iets anders? Velen toch onzer»ver lichte® vrouwen trachten de grenzen te overschrijden, welke godsdienst, natuur, geslacht en zedeleer voor haar hebben ge steld; eeuigen van haar hebben plaats ge nomen als voorposten in den strijd om de vermeende waardigheid der vrouw. Zij trachten de emancipatie te verkrijgen door middel van het socialisme en vau het atheïsme en vinden, helaas! zeer veel sym pathie en medewerking. Ook in de hoogere kringen achten zich de vrouwen te verlicht® om zich ouder het »der vrouw onwaardige juk® der oude maatschappelijke orde te buigen. De eman cipatie is reeds zoover gevorderd dat in de hoofstad van het Duitsche Rjjk, in de stad der intelligentie, eeu nieuwsblad verschijnt, gewijd aan de emancipatie der vrouw. De inhoud van dit blad bewijst, dat het niet bestemd is voor de vrouw uit de lagere klasse, maar voor de dames uit deu deftigen stand. Nu er op een congres van vrjjdenkers en atheïsten onlangs gedecreteerd werd:»de verantwoordelijkheid heeft opgehouden te bestaan, de mensch heeft geene plichten te hervullen, h|j is vrij en kan doen en laten wat hg wil,® zijn wij van de totale emau- ®lPatie der vrouw niet ver verwijderd. aarheen zal zjj echter voeren? Iu het Christendom is van de emancipatie der vrouw geen sprake; hare plaats is daar aangewezen door godsdienst eu geslacht. Juist de vrjje ondergeschiktheid is het, welke de kracht der vrouw en hare waardigheid uitmaakt. Daarin ligt geene slavernij, geeue vernietiging van de persooD, maar de er kenning der taak,welke de christelijke vrouw in de wereld eu in de maatschappij heeft te vervullen, zoo deze zal bljjvcn bestaan en het welziju der menschheid niet worde onderm|jnd. Wil de vrcuw deze natuurlijke boeien verbreken, zich i'u eeue onbeperkte vrjjheid bewegen, zich niet meer gebonden achten aan plichten, aan de zorgen voor et huisgezin en de kiudereu, dan gaan we eene treurige toekomst tegemoet. e emancipatie-woede is uit het buiten- an ingevoerd. Er bestaat geen tweede het r,1" if were'd, waar de vrouwen aan men dan "V"6 p6V^n ïu'k een aandeel he men, dan te Parga. Daar vindt men de vrouw als kassier iu koffiehuizen en mode magazijnen, als beambte bjj de spoorwegen, in den schouwburg, bg de telegraphie en op de handelskantoren. Ontelbaar vele vrou wen eigenen zich de rechten der mannen FEUILLETON. Vervolg Plotseling tikte hjj mjj op den arm en ik zag hem eenigszins ontsteld aan. //Wat wil u toch van me, mjjnheer vroeg ik hem op barschen toon. //Wat doe jjj hier P" luidde zijne toornige we dervraag. //Hij i3 bepaald krankziunigdacht ik en zeide //U vergist u zeker, mijnheer. Ik heb niet de eer u te kennen, en ben du3 niet van plan, U rekenschap te geven van wat ik hier kom doen. Ook is het niet het geschikte oogenblik voor zulke vragen. Als u me iets te zeggen hebt, wees dan zoo goed te wachten, tot dit bedrjjf uit is.// Hij scheen te gevoelen, dat ik gelijk had, en zweeg, maar nauweljjks was hetscherm gevallen, of hij begon opnieuw //Nu," zeide hij, „wat heb je tot je veront schuldiging in te brengen?" "Niets, mijnheer", antwoordde ik, //en als ik geen eerbied voor uwe grjjzo haren had, zou ik U dezelfde vraag doen.// //Dat gaat te verriep de oude heer, woe dend opspringend. «Je drijft de grap te sterk doon Ik heb je toevallig ontdekt en nu staat het aan jou, om je te rechtvaardigen.// //Het spjjt me, mijnheer", hernam ik, dat ik toe en trachten iu bei openbare leven de plaatsen der mannen iu te nemen. Iu En geland eiicheu de vrouwen dezelfde rechten als de mannen, zelfs het kiesrecht. Ook in de kleeding trachten zij de mannen na te bootsen en haar voorbeeld wordt reeds door veleu op het vasteland gevolgd. Er moet in de natuur en in het mensche- lijk leven eene orde der dingen bestaan. Als de vrouw de rechteu van den man ge nieten en zich in haar stand niet schikken wil, dan is het echter met de orde in de samenleving gedaan. Welke rol zal de vouw in den zoo hoog geprezen socialistischen toekomststaat ver vullen? Iu dit paradjjs der toekomst hebben de geëmanicipterden bereikt, wat zij willen. Vrijheid, gelijkheid; 't moet dus voor de vrouw eene weelde zijn daarin te leven. Doch beschouwen we de zaak eens van naderbij en we zullen zien, dat de vrouw in den so cialistischen toekomststaat hare waardigheid geheel eu al verliest. De gansehe emanci patie is slechts esu droom, een hersenschim. Iu den socialistischen toekomststaat is, volgens den leer van den socialistischen Professor» eu Apostel Bebel, aan de vrouw eene werkelijk zeer onwaardige, schandelijke rol toegbedacht. De bandon vau het hnis- gezin zijn verscheurd omdat ergeenhuwe- Ijjksbau'd meer bestaat, die slechts door den dood kan verbrokeu worden. D.- vrouw is tot eene soort koopwaar verlaagd;zjj wordt als 't ware aan de markt gebracht als de arme slavin op de slavenmarkt in Afrika. De waardigheid der vrouw wordt met voe ten getredoo, bet huwelijk wordt afgeschaft, de maatschappelijke positie der vrouw wordt vernieiigd. Waarnaar streven de naar emancipatie verlangende vrouwen, cis aanhangsters der socialistische leer? Naar vrgbeid, onafhan kelijkheid en gelijkheid. En wat zullen zij ten slotte vinden? Slaverng en de diepste vernedering van elke vrouwelijke waardig heid. Of de voorvechtsters van de emanci patie, de aanhangsteis vau het socialisme wel eens deuken aan het treurige lot, 't welk baar in deu socialistischen toekomststaat verbeidt? Wg betwijfelen het. Do vrouw dankt hare waardige en geëer biedigde positie slechts aan het Christendom, aan den godsdienst en aan de op dit fun dament gebouwde zedeljjke wereldorde. Het heidendom heeft de taak eer vrouw nimmer begrepen eu wist haar niet te waardeeren eu°het moderne heidendom van het socia lisme zal de waardigheid der vrouw even eens ontkennen en haar terug doen zinken in den afgrijselgkeu toestand, waarin de heidenscha vrouw was geaomen. Wanneer in deu stroom der socialistische onwente- lingen de maatschappij schipbreuk lijdt, dan u moet verzekeren, dat ik geen woord begrijp van alles, wat u mij daar zegt. Hij zette zgn pince-nez op en zag mij onder zoekend aaD. Ik was ook opgestaan en zoo ston den wij tegenover elkaar. „Eduard", zeide bij op verwg enden toon, „i8 dat mooi gehandeld van een zoon tegenover zijn vsdcr p// „U vergist u werkelijk", antwoordde ik op zachter, vriendelijker toon, want 't schoen wel, dat de oogen van den ouaeu man vochtig wer den. „Ik heb, helaas, geen vader maar.// Er ontstond eene kleine pauze eu Brosman zag ons beiden nieuwsgierig aan. „Onzin, jongen begon mijn onbekende weer. „Denk je soms, dat ik mijn eigen zoon niet zou kennen Maar, mijnheer, u denkt toch i.iet in ernst, dat ik uw zoon ben?" //Eduard, houd nu op!" nep hij uitJe grap is al te ver gedreven.// Ik wist niet, wat ik beginnen moest, om den ouden heer vau zijne dwaling te overtuigen. In dezen nood Kwam August rijj te hulp. //Mijnheer//, zeidz hij, //als gij n in ernst ver beeldt, uw zoon voor u te zien, kan ik u verzekeren dut u in eene groote dwaling verkeert.// „Ik dank u wel, ^mijnheer,// antwoordde mijn zoogenaamde vader ironisch, "dat u zoo vriende lijk is. ii Hij voleindigde den zin niet, want het scherm gaat de vrouw allereerst ta gronde, want een terugkeer tot ongeloof eu godsdieust- loosheid leidt allereerst tot, de vernedering van de vrouw. De christelijke vrouw heeft er dus het grootste belang bij, dat aan bet socialisme paal en perk worde gesteld, want dit onzalig stelsel voert ten verderve en de emancipatie graaft voor de waardigheid der vrouw een graf- Jl. Zaterdag-middag waren te Rome 2000 pelgrims aanwezig in de zaal, waar zij door Z. H. den Pans zouden ontvangeu worden. Toen Z. H. binnenkwam, werd hij met le- vendga toejuichingen ontvangen. In zijne toespraak tot de Fransehe pel grims bedankte de Paus hen. Z. H. sprak lang over de sociale quaestie, die hare ware en vreedzame oplossing niet enkel in de wetten kan vinden, waut zjj brengt eeue verantwoordelijkheid tegenover God mede. Hij prees voorts de Zondagsrust, ten einde men zijne godsdienstplichten zou kunnen vervullen, en raadde de oprichting van pa tronaten aan onder de leiding van de Bis schoppen. Als bevestiging van eene beslissing op den 6u Februari van dit jaar, door deu Rjjksdag genomen, heeft de Minister van Justitie, naar aanleiding van eene dagvaar ding, aan een der sociaal-democratische le- don van den Rijksdag gezonden, bij be schikking van 9 September 11. bepaald, dat de leden vau deu Rijksdag, zonder toestem ming van dat Huis, tot iu het jaar 1892, wauneer hun mandaat eerst zal verstreken zijn, niet strafrechterlijk kunnen vervolgd worden. De Kreuzzeitung doet uitkomen, dat- alleen President Caruot in een opvallenden vorm onlangs te Kopenhagen den Czaar met zija geboortedag liet gelukwenschen, waarvoor de Czaar de Marseillaise liet spelen. Iu een politiek hoofdartikel over Dene marken en het buitenland zegt nu de Norddeutsche Allgemeine o a.: »De aange voerde redenen moesten toch ook aan andere lieden bekend en voor hen verstaanbaar zjjn. In ernstige bladen cis van een verbond van Denemarken met Frankrijk eu Rusland nooit sprake geweest.® Uit Bagamoyo is onder dagteekeuing van 17 dezer een nader telegraphisch bericht ontvangen aangaande het gebeurde met de expedifcie-Zelewski in Oost-Afrika. Het be- bericht luidt: dat te Bagamoyo zjjn aange komen twee luitenants en twee onderofficie ren met 65 man, zjjade dit bet overblgf- sel der expeditie, terwgl er geen vooruit zicht bestaat dat er van de overigen nog eeuigen zullen terechtkomen. ging juist weer op. Toen dit bedrjjf uit was en ik toebereidselen maakte om te vertrekken, legde hij zijne ham! op mijn arm. „Beate jongen," sprak hij. „Ik zal je alles ver geven, als je maar wilt inzieu, hoeveel verdriet je me hebt gedaan. Je hadt, zoo kort voor je examen, je studie en ons niet in den steek moe ten laten. Maar nu je zoo dicht bij 't ouderljjke huis bent, laat ik je niet los, voor je moeder ie heeft gezien. Ik vertrek met den laatsten trein eu jij gaat met me mee." „Maar, mijnheer,// riep ik in wanhoop uit, „ik weet niet meer, wat ik antwoorden moet. Ik zie, dat ge in ernst spreekt, maar ik ben uw zoon niet.// Eea glimlach speelde om zijn mond. „Goed, ga in allen gevalle toch maar met ise mee//, sprak hij. „Als het voor de rust uwer ziel noodzakelijk is, in 's hemelsnaam dan//, antwoordde ik, maar mg met schrik m|jn logé herinnerende, voegde ik erbij, „tenminste als m|jn vriend mij voor een paar uurtjes wil excuseeren. Waar gaan we been? „Bekommer je niet om mg!//riep August goed hartig uit. Geef roe je huissleutel maar, zoodat ik op je kamer kan komen, dan zal ik daar wel op je wachten.// De oude heer en ik gingen heen, stegen haas tig in een rijtuig en reden naar het station. Na een tien minuten sporecs waren wij jaau het doel onzer reis. Daar stond weer een rjjtuig klaar waarin m|jn nieuwe oude vader en ik plaats De tweede uitvoering van Lohengrin te Parijs, is zoo goed als zonder stoornis afgoloopeu. Wat er gebourde waren enkel kwajongensstreken. Gedurende de inleiding tot het tweede bedrjjf heeft zich een buitje doen hooreu, eu heeft een heer van eeuigen leeftijd Lauioureux toegeroepen dat hg wèl zou doen met de Marseillaise te doen spelen. De geheeie zaal lachte. Er zijn eenige ver dachte >heeren», die met geleende kaarten iD loges plaats wilden nemen, aan de deur afgewezen. Dat was alles. Het ambachtsonderwjjs te Parjjs laat, niettegenstaande de groote sommen, die er voor uitgegeven worden, veel te wenschen over. Men zou kunnen zeggen dat het ljjdt, niet aan gebrek, maar aan overvloed van hulpmiddelen. Er wordt te veel geleerd, er zgn te veel onderwijzers, de scholen kosten te veel geld, en de uitkomsten zgn mis schien fraai op het papier maar onvoldoende in de werkelijkheid. Aan éene teekenschool, met een veertigtal leerlingen, zjjn twaalf onderwjjzers. In eene school waar dikwjjls met bewondering over gesproken wordt, Vécole du livre, zjjn tien onderwijzers voor de theoretische vak ken en zeveneutwintig voor de practjjk. Met hun allen hebben zij 130,000 franks iakomeD. Meer dan genoeg om van iederen leerling een Elzevier, een Plantjju of een Didot te maken, maar het is er verre van daan dat iedere zetter, drukker of binder, dien de school aflevert, zgn ambacht ver staat. Ia andere instellingen laat de orde veel te wenschen over. Aanmerkingen van practischen aard zijn o. a. deze, dat er in de scholen voor meubelmakers en timmer lieden altijd maar werkstukken op verkleinde schaal worden vervaardigd, in plaats van de voorwerpen te maken zooa's ze in het ambacht te pas komen. De gemeenteraad van Parijs, die den naam heeft voor de werklieden meer te doen dan eenige andere overheid, toont in dit opzicht meer ijver dan verstand. Ondanks de hoog opgevoerde kosten, klagen de leerlingen der ambachtsscholen dat zjj aan het einde vaD hun leergang op geene werkplaats eene plaatsing kunnen bekomen, en dikwgls opnieuw een leertgd moeten doorloopen om gedeeltelijk af te leeren wat hunne meesters hun onderwezen hebben, en aan te leeren wat hun nooit onder de oogen is gebracht. Er zgn er ook die, wanhopende om in het ambacht geplaatst te worden, eene batrekking zoeken waar het schrjjven eu rekenen, dat zjj in de volmaaktheid ge leerd hebben, hun te pas komt. Dit is nu voor de individuen wel eene uitredding, maar het is niet de bestemming van het onderwijs, en aan klerken en boekhouders is er in de maatschappij geen gebrek. Om namen. Ik, een volslagen vreemdeling, reed nu naar, de hemel weet, welk huis, om als eea familielid te worden begroet. Hoe zal dat alles afloopen? Uit medelijden met de betraande oogen van den ouden man was ik met hem meegegaan en nu zag ik i", dat ik waarschijnlijk een gek figuur zou maken. Eindelijk stond het rijtuig stil. „We zgn er! riep de oude hier. //Een oogonblikje,// zeide ik hem tegenhoudend, toen h|j haastig op het huis toeliep, "u zoudt me zeer verplichten,als u me teD minste uw naam zeide Hij begon harteljjk te lachen. „Houd nu op met je comediespel, Eduard", riep hij cit, „nu heb ik er genoeg van.// Ik vclgde den ouden heer naar een prachtig ingericht salon, waar twee dames, eene oude en eene jonge, ons met een uitroep van vreugde te gemoet traden. „Hier is eene verrassing voor je, mama!// sprak mijn geleider op jubelenden toon. „Eduard, mjja jongen, mjjn lieve zoon!" riep de oude dame, terwgl ze mij aan 't hart drukte en harteljjk kuste, „waarom heb je oas zoo onge rust gemaaki?" „Laat mij den verloren broeder ook omhelzen mama!" sprak de joDge dame. Allen omringden mjj en overstelpten mjj met vragen, en vriendelijke woorden. Zulk een toe stand was ondragelgk. Wordt vervolgd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1891 | | pagina 1