NIEUWE Woensdag 7 October 1891. 16de Jaargaag. I agite ma non agitate. De zelfmoord. TfuTFE N L A N D. No. 1743 ni t oïdSSrfV Brme'vindt le™ Sel«k: Maar bü, die zich baadt ABONNEMENTSPRIJS PRIJS DER ADVERTENTIEN. i. feuilleton'. Lehmann met het schot door het hoofd. ilRLim^HË (fill Pei 8 maanden voor Haarlem0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor bet buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BUREAU: St. Janstraat Haarlem. jGM Al N TIEND. Van 16 regels30 Cents. Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte D i e n s t a a'n biedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentie n worden uiterljjk Maandag-, Woensdag- en V r jj d a g-a vond voor 6 uui ingewacht. Uitgevers: KüPPEBS LAUEEY. Het treurig levenseinde vaa den verwon nen President van Chili, Balmaceda, van den Portugeeschen dichter Autero Quental, van den Generaal Boulanger en van zoo vele andere min of meer bekende personen, leidt er ons toe de laffe daad van den zelf moord eenigszins uitvoerig te behandelen. Daartoe worden we ook aangespoord door de wjjze waarop, naar aanleiding van de droevige aanslagen op het eigen leven, de zelfmoord door de ongeloovige pers wordt beschouwd en beoordeeld. Er zpn, God betere het, liberale nieuwsbladen, die den zelfmoord volstrekt niet als eene laffe daad wenschen te beschouwen, doch die door allerlei plirasen en valsche logica den aanslag op het eigen leven trachten te vergoelijken en wel lofliederen zou den willen zingen op hen, die naar strop of revolver grjjpeu om een einde te maken aan het hen door God geschonken leven. De moderne begrippen van onzen tjjd maken van eene ondeugd eene deugd; van een lafaard een held, van een in de diepste duisternis afgedwaalde een verlicht persoon. Met God of godsdienst wordt geen reken schap meer gehouden. Alles wordt beoor- eeld en bedreven naar de ingevingen van e, sdorven hart. Die tegen de alom heer- nnlr0n waanwÜsheid en valsche begrippen p omt, wordt een domper geheeten, iemand V? me' zün m meegaat, een aan- anger van het oude stelsel, een vriend der barbaarschheid eu wat al niet meer. Zoo heeft de moderne wereldwijsheid het onder andere goedgevonden ook den zelf moord te vergoelijken en, onder zekere om standigheden gepleegd, zelfs te verheerlijken. Wij doen aan die vergoelijking en verheer lijking van die misdaad natuurlijk niet mee doch wenschen in de volgende regelen ons oordeel te ontwikkelen over eene afschu- lgke daad, die een der vreeselpkste verschgn- selen is van onzen veelbewogen tjjd. Menschen zonder verstand beelden zich in, dat rijkdom en genoegens alleen het leven zoet en drageljjk maken en dat de arbeid daarentegen verzwakt en ontstemt. Dit is eene grove dwaling; te veel genot, e veel vermaak werken nadcelig op ziel en lichaam en verhaasten den dood van den mensen. De ambachtsman, die vljjtig werkt, b,°.?.w?r» .wiens arbeid niet van het zelfs rl«6 9 tit" u' kennen geene verveling, V,'" V, t fit m Se°oe8eu, in overvloed, hg betreurt de voor hem dwaze eentonig heid des levens; hg bengdt den ambachts man en dsn arme die heerlgke tevredenheid des harten en die gerustheid van geweten, welke hun het leven zoo smakelgk maken.' Humoristische schets uit het militaire leven. Vervolg) Intusechen, om zeven uur moest Lehmann zich als niet gevonden, aanmelden. Het werd zeven uur en Lehmann was nog niet verschenen. Het werd kwart over zeven en Lehmann was afwezig, half acht en hjj was nog met gekomen. Er bestond geen twijfel meer, Leh mann was gedeserteerd. De Kapitein raakde er weer dappsr op los en de Majoor, woedend, dat juist een van zijne man schappen tegen de krijgswetten gezondigd had, zwoer, dat hij Lehmann, het „schot door het hoofd,// hetwelk hij hem heden slechts van pa- Per gegeven had, eerlang in kruit en lood zon toedienen. Lehmann kwam niet terug. Vijf minuten over half acht gaf de Kapitein, die vijf-en-dertig mi nuten over den tijd gewacht had, bevel tot den aftocht. De compagnie kon nu zonder Lehmann stadswaarls maeheeren. Dadelijk maakte de Ka pitein melding van het voorval, zoodat de noo- dige stappen ter opsporing van den vluchteling konden gedaan worden. Zien wjj intussehen eens naar Lehmann om Hjj zegt tot de rijkdommen: »gjj hebt mg bedwelmd,» tot het leven: »gg hebt mg be logen,» en bij verlangt naar den dood, slaat zjjne handen, die gedurende zgn leven geen werken gewoon waren, aaD zich zeiven en beschouwt het als eene gunst, wanneer zgn aanslag een einde aan zjjne dagen, aan zjjae verveling maakt. Rampzalige, hoe durft gjj voor God te verschjjnen, voor Hg u roept? Vreest gij Zjjne gramschap niet? Vreest gij niet dat Hg zal zeggen: Wat komt gjj hier doen? Het leven, dat ge wilt wegwerpen als eene vrucht welker sap gjj hebt ingezogen, behoort u niet toe; het behoort God, Die het u gegeven heeft; uwen ouders, die het u hebben bewaard, der Kerk, die het heeft gezegend, uwen vrienden, die het in uwe jeugd hebben vefaangenaamd en uw vader land, waarvoor het dienstbaar kan zgn. Helaas! de zelfmoord is onza dagen een ontzettend teeken des tjjds; hij is de kwaal onzer eeuw omdat de^ hoogmoed tea top ces tegen is en het egoïsme allen wil heeft ontzenuwd. De menscheu dooden zich zei ven, omdat zg lafhartig zijn en zjj zjjQ laf_ hartig door den hoogmoed en omdat zjj aan niett mesr gelooveu, Het zingenot brengt den mensch ten val. Zgn wellustig leven maakt hem onbekwaam om de lasten des levens te dragen. Men moet sterk ziju om tegenspoed te dragen, maar sterker nog om langen tjjd weelde te dragen. De ongeloovigen bezwij ken onder den last, de doou is hun eene weldaad. Zg weten hier op aarde geen goed meer te verrichten, omdat zg liefdeloos zijn; zjj vreezen geen straf m de andere wereld, omdat zij zonder geloof Zg„. Er zgn menschen, die door hun hoog moed aangezet naar roem verlangen. Hunne idealen werden niet verwezenlijkt. En daar zij door de menschenin dit leven niet be wonderd en verheerlijkt worden, walgt hen het leven en willen zij door een zonderlin gen dood van zich doen spreken. Bjj andere zelfmoordenaars, is eene Qn_ reine liefde de oorzaak hunner misdaad- ook zgn er, die bet leven vaarwel zeggen omdat zg miskend meenden te zijn en zich inbeeldden vervolgd te worden; de wereld is hen eene wildernis, waarin zjj geea hron kunnen vinden om hun dorst te lesschen. En zulks komt omdat velen het geluk zoe ken waar het niet te vinden is. Nog tal van andere oorzaken bestaan er, die de ongeloovigen tot de ontzettende misdaad van den zelfmoord leiden, In Het Huisgezin van jl. Donderdag wordt melding gemaakt van eene statistische stu die over den zelfmoord in de Europeesche legers, geschreven door den Heer Longuet, militair aits, die door het Belgische Mi nisterie van Oorlog naar het internationaal nnngres van hygiëne was afgevaardigd. Uit misschien zjjn we gelukkiger dan Kapitein Ma- joor en de geheele compagnie incluis. 1 Lehmann sliep gaarne. Voor hem was het dus hetzelfde „gesneuveld" te zijn of te liggen slapen. Zoodra hij dan ook uit het gezicht van den Ser- o-eant-Majoor was, ging hfl vergenoegd lachende naar het verwjjderst gedeelte van het terrein, r de zoekenden bepaald het laatst moesten ko- en Lehmann derhalve t langst kon slapen. Het geluk was hem dienstig. Op een zandweg, bh' een kaal bouwland aan t uiterst deel vau het /slagveld,// bemerkte hij eene boerenkar met steile hooge wanden, die men had laten staan, om haar bij gelegenheid naar huis te rijden. In stinctmatig stapte Lehmann op het rad en keek in den wagen, die tot op de helft met oud hooi was gevuld. Wel, sapperlootbeter had hjj het niet kunnen treflen. D« hooge zjj wanden be schutten hem voor de blikken der ziekenoppas sers en 'in het zachte hooi, nu, men lag er als ia Abraham's schoot. Kas besloten, klauterde Lehmann in den wagen, vleide zich gemakkelijk op het hooi naer en vyf minuten later sliep hij den slaap des rechtvaardigen, waartoe onze held juist niet veel tjjd behoefde. Een half uur later kwam de eigenaar, een landbouwer, met zijne beide paarden aangesuk keld. Hjj spande de bruintjes voor den wagen, ging op de" hooizak, die onmiddelljjk achter de paarden gelegd was, zitten, klapte met de zweep naar waar men deze verhandeling bljjkt dat het moderne militairisme de rubriek zelfmoorden ont zaglijk vult. De Heer Longuet komt Dame- lijk tot de volgende resultaten. In het Oostenrgksche leger telt men 122 zelfmoorden op de 100,000 manschappen van het actieve leger, van 1825 tot 1887. Bij deze verhouding zon uog een gemiddeld getal van 40 op de 100,000 gevoegd moe ten wordeD wegens poging tot zelfmoord. Het aantal zelfmoorden neemt in dit leger op scbromeljjke wijze toe: van 1870 tot 1874, 89 op de 100,000 manschappen; van 1875 tot 1880, 112; van 1881 tot 1887, 131. De zelfmoorden vertegenwoordigen een vijfde van het algemeene sterftecjjfer in het Oostenrgksche leger. De tweede plaats neemt het Dnitsche leger in, waarvan 1878 tot 1888 67 zelf moorden op de 100,000 manschappen voor- kwameu. Bovendien kwamen er bjj het Duitsche leger op elke 100,000 mau nog tien pogingen tot zelfmoord voor. Gedurende de maand Augustus van dit jaar alleen hebben 27 soldaten zich door zelfmoord het leven benomen. Vervolgens komen het Italiaansche leger met 40 zelfmoorden op de 100,000 man, van 1874 tot 1889, en het Fransche leger met 29 zelfmoorden op hetzelfde contin gent, van 1872 tot 1879. In het Belgische leger komen, van 1875 tot 1888, 24 zelfmoorden op de 100,000 soldaten; in het Engelsche, voor de jaren 1882 toe 1888, 23 op hetzelfde aantal. Het Russische leger telt 20 zelfmoorden op 100,000 man, van 1873 tot 1889, met een maximum van 31 in 1882 en een mi nimum vaa 15,7 in 1887. In het Spaansche leger ten slotte kwa men ia 1886 14 zelfmoorden op 100,000 manschappen voor. In de meeste der genoemde landen zjjn het hoofdzakelijk jonge soldaten, die de hand aan 't eigen leven slaaD,terwjjl in Oosten- rjjk de meeste zelfmoorden in de eerste dienstmaand der jeugdige krjjgers geschie den, zoodat men veilig mag concludeeren, dat een derde van het aantal zelfmoorden aan afkeer voor den krijgsdienst kan toe geschreven worden. Dit feit Bpreekt niet voor eene aanbeveling van den persoonlij ken dienstplicht. Slot volgt.) In den Belgischen Moniteur zgn in twee talen, Fransch en Vlaamsch, koninklgke besluiten afgekondigd ter uitvoering van de wet van 4 Augustus 1890 tegen de verval- sching van levensmiddelen. De bedoelde ko ninklgke besluiten honden bepalingen in voor brood- en koekbakkers, met betrek king tot de wjjze van bereiding en den door de lucht,'bromde eens hu, ho, en het vosr- tuig rolde met Lehmann er in, voorwaarts. Een tijdlang ging het zeer aangenaam, daar de kar door het mulle zand weinig of niet hotste. Kwam het voertuig nu en dan op een vasten harden grond, dan stootte het eenigszins meer doch Leh mann droemde, dat hij over het water voer, ter wijl op sommige oogeublikken, het bootje heen en weer schommelde. Eindelijk voerde het pad óver een 3teenachtigen bodem en nu schokte en stootte het vreeseljjk. De boer huppelde op ziju strooizak als de danser op de koord en de pijp klapperde hem tusschen de tanden, toen hjj plotseling een langgerekt ge huil achter zich vernam. Hjj schrok en hield dadelijk de paarden in. Drommels, zei ons boertje, wat is dat Hij luisterde. 't Was Lehmann, die wakker geworden, sterk geeuwde. Zoo juist vernam de boer voor den tweeden keer dit liefljjk geluid. Drommels! herhaalde hij, dat was daar biunen. Hij stond op, ging op den strooizak etaan en zag in don wagen. Ja, daar lag Lehmann, half onder het hooi verborgen het hoofd met een hooikrans omwonden, de armen wijd uitge strekt en zijne slaperige qogen verwonderd op den boer vestigende. De drommel, zei het boertje, hoe komt die daar? verkoop van meel en van meel vervaardigde levensmiddelen, en regelen voor den verkoop van koffie in boonen en gemalen. Jl. Zaterdag was te Brussel in de omgeving van Boulanger's hotel eene ont zaglijke menigte bijeen. De politie moest om haar in bedwaug te houdeD, de hulp inroepen der gendarmerie. Rochefort, Dé- rouièJe, Laar, Millevoye en andere hoofden vau de Boulangistische partij woonden de begrafenis van Boulanger bjj. Meer dan houderd kransen met de Fran sche kleuren waren overgestnurd. De politie moest tal van personen gevangen nemen. Nadat de orde met vrjj wat moeite her steld was, zette de begrafenisstoet zich om- treeks half vier in beweging. Al de straten, door welke de stoet moest gaan, waren stampvol menscheo. Bjj den ingang van het kerkhof had een opstootje plaats; de gendarmerie maakte open ruimte bjj het doorgangshek en de stoet trok liet kerkhof op. Toen de kist in het graf was nederge- laten, nam de Heer Déroulède eene Fran sche vlag in de hand, drukte haar -tegen zich aan, wierp haar over de kist, roepende: Vaarwel mjjn vriend!* Geen enkele rede* voering werd gehouden. Bjj het verlaten van het kerkhof kwamen uit de menigte enkele smadeljjke kreten tegen Rochefort. Uit Versailles wordt gemeld dat de echtgenoote vau Boulanger met een harer dochters juist te Parijs was om inkoopen te dobn, toeu zij op den boulevard door krantenjongens de dood-tijding van den Ge neraal hoorde schreeuwen. Zg ontstelde he vig, maar hechtte geen geloof aan het nieuws. Bij hare tehuiskomst vond zg echter een telegram, waarin het bericht van den zelf moord was vervat. Zij barstte, evensals hare dochter, in snikken los en zonderde ziel later met deze in baar slaapvertrek af, ten einde voor den Generaal te bidden. Door zijne kinderen te onterven; ten vooideele van zjjne nicht, zette le brave Gé- néral de kroon op zgn verdienstelijk» leven. Dtzer dagen is er te Pargs eene maatschappij opgericht, die zich ten doel stelt handel in Fransche artikelen te drjj- ven op de Noordwestkust van Sumatra. Aan het hoofd daarvan staan mannen van zekereu naam: de Graaf de Colbert-Turgis, een afstammeling van den grooten Minister Colbert en oud-hoofdofficier van het Fran sche leger, die eerstdaags naar Nederlandsch- Indië denkt te vertrekken,om agentschappen op te richten, welke reeds te Penang, te Kotta-Radja en elders een begin van orga nisatie hebben gekregen; voorts de Baron de Nervo en Jhr. Salvador. Behalve baar voorgenomen uitvoerhandel heeft zij het eenkbeeld, om stroomgoud te exploiteeren, dat volgens ingewonnen be richten gevonden wordt op de kust van „Dood," bromde Lehmann, kortaf. Hé wat zeg je vroeg de boer verbluft. Ik ben dood, //een schot door het hoofd,// bromde Lehmann verdrietig, daar hjj in den slaap was gestoord. De boer zag hem eenige oogeublikken sprake loos aan. Wat Hjj is dood Ja, zeker knorde Lehmann, „gesneuveld, een schot door 't hoofd, M ajoor, zeven nur," en hij draaide zich op de andere zij, om weer te slapen. Is dat mogeljjk Hij is dol, mompelde ons boertje, geheel uit het veld geslagen. Een oogen- blik zag hjj Lehmann verwonderd aan, toen deze het zich weder zoo gemakkelijk mogeljjk maakte. Hé! heda! hohedadoode man. Lehmann wendde het hoofd een weinig om en blikte den boer aan. Dat is echter mjjn wagen, het is geen plaats voor jou wil je daar wel eens uitstappen. Neen, bromde Lehmann verdrietig, liggen blijven geschoten kom anders in het ca- chot. Hjj is dol, bevestigde de boer hoofdschud dend. Hjj ging weer op den hooizak zitten, moe digde de paarden aan, en reed zoo vlug mogeljjk verder. Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1891 | | pagina 1