NIEUWE Vrijdag 9*October 1891 16de Jaargang. agite ma non agitate. De zelfmoord. BUITENLAND. Ne. f744 0,85 1,10 1,80 0,03 30 Cents. 5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per aavertentie a Contant Advertentie n worden uiterljjk Maandag-, Woensdag- en V r jj d a g-a vond voor 6 uui ingewacht. II. (Slot). Lehmann met ON. Ret schot door het hoofd. LERMHEC ABONNEMENTSPRIJS Pei 3 maanden voor Haarlem. Voor de overige plaatseu iu Nederland Voor het buitenland Afzonderlijke nummers fr. p. Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BIJ RE AIT: St. Janstraat Haarlem. MAIN 1'EN DRAI PRIJS DER ADVERTENTIEN. Van 16 regels Elke regel meer Uitgevers; KüPPEES li A UKE Men beweert dat de zelfmoorden bat tal rijkst zjjn in tjjden van staatkundige op winding en vervolging. Ia de groote Fransche omwenteling onder andere zijn er talrjjke voorbeelden van. Hoe het ook zjj, in welke periode men de meeste gevallen van zelf moord waarneemt, zeker is het, dat in onze dagen bet aantal zelfmoorden op ontzettende wijze toeneemt. Op de vraag »wat is zelfmoord?» ant woordt de godloochenaar Proudhon: »de zelfmoord is een frauduleus bankroet.» En vóór hem had Rousseau, wiens zelfmoord zoo goed als bewezen is, gezegd: »het is een diefstal aan het menschelijk geslacht.» Hoe het echter zij, als de zelf moord een frauduleus, bankroet is eu een diefstal aan de maatschappij geplesgd, dan is zeker het aantal bankroetiers en dieven van het menschelijk geslacht nooit grooter geweest, dan in onzen tegenwoordigeu tijd. Zeker, de zelfmoord is schier zoo oud als do wereld. Nooit echter waren de zelf moorden te Rome menigvuldiger dan onder de regeering van Tiberius en Domitianus. Toen waren ook de doodvonnissen even tal- 'ffk in de schooue dagen van de Fran sche Conventie in 1793. Maar terwijl men wa 110 P0Eventie heel rustig de bezittiu- j er ci-devants in beslag nam, die, ter slop ver"ordeeld, de hand aan hun leven «p,!.ge ,b,ebield °nder Keizer Tiberius de 00!deelde, die zich zelf executeerde en aan het zwaard des beuls ontkwam, recht om zijne goederen te vermaken dus het tegen betaling van eece aanzienlijke schat ting aan den Keizer. Deze vreemdsoortige rechterlijke beschikking verklaart ons groo- teudeeR waarom het getal zelfmoorden zoo groot was. Het heldert ook het feit op, dat zeer dikwjjls een chirurgiju den centuris vergeze de, die het doodvonnis aan den ver oordeelde bracht. Deze »geueesheer» haalde zfln lancet voor den dag en bood zich aan °m op de beste wijze een slagader te ope nen. Men nam het aan en allee was vol bracht. De erfenis kwam in handen van de rechthebbenden. Eene wonderlijke zaak is het dat de Con ventie in dit opzicht minder zacht was, dan e wetgeving der Tiberiussen en der Domi- tiauussen. zelf^Q<^S 'aads',e jaren vooral neemt de deud °t scbrikwekk6nde wjjze aaohou- eenhA;,!06' cÜlers iu deze aaogele" We'sprekender dan woorden. De ook 8 16 V. ^0r ^aa^s'ie jaren toonen dan eene buitengewone vermeerdering der zelfmoorden aan In Duitschland telde men in 1866 4861 zelfmoorden. Iu 1879 waren er 8682 te FE1LLE7 Humoristische schets uit het militaire leven. Vervolg Hé, drommelsche boer, halt 1 schreeuwde Lshmann, die als een elastieken bal op- en neerge worpen en nu door en door wakker geschud werd. De boer hield de paarden in eu klauterde nog maals omhoog. Lahmann had zich in het hooi opgericht en staarde den voerman woedend aan Ben je dan gek, boer, wat mankeer je? Nu, wat dan Je rjjdt weg, en de wagen moet blijven staan. Neen, ik moet met mijn wagen naar huis. Onzin, wat zal de Majoor dan zeggen 1 Je bent zinneloos Ik, zinneloos Ja, zekerde wagen mag niet weg. Ik ben "gesneuveld,// heb een „schot door het hoofd" en moet nu gevonden worden. Eeg schot door het hoofd Zskerzeker! Hier iu den zak. Lehmann legde beteekeuiaiol de hand op de borst. Een schot door het hoofd Nu ia, dan in het hoofd. Dan zult ge zeker wel willen uit stappen. constateeren. Eene vermeerderiug'dus van 79 percent. Iu Engeland deed zich na eene merkbare verminderiüg in de jaren 18711875, eene vermindering van ongeveer 15 percent voor in de jareu 18761880. In Oostenrijk verdubbelde in de jaren 1866—1872 het aantal zelfmoordenaars. In België,in dertien jaar vau 1866 totI879, had eene vermeerdering van 157 per honderd plaats. Ook in ons vaderlaud gaat er bjjna geen week om of men verneemt vau zelfmoor den. In Italië 37 per honderd toegenomen, vau 1875 tot 1880, dus iu vjjf jaar tp8 Als Italië zoo voort gaat, zal het spoedig Frankrijk overtreffen, waar de vermeerde ring vau zelfmoorden het schielijkst heeft plaats gehad. De eerste statistieken loopen van 1827, de laatste zijn van het juar 1880. Terwijl het gemiddelde jaarljjksche getal zelfmoorden van 1827 tot 1830, 1739V droeg, is dit gemiddeld aantal vau 1875 tot 1880 6259. Iu een tijdsverloop van 52 jaar is dus het aantal zelfmoordenaars in Frank rijk 260 perceut toegenomen. De bereke ningen der laatste jaren, Gie nog niet juist te maken zijn, moeten deze cijfers nog over treffen, want de moderne oeschaving gaat hard vooruit. Het is zsker dat de achteruitgang der zaken, toenemende ellende der arbeiders klassen, de beursrampen, de plotselinge schokken van het openbaar fortuin, het verdwijnen der de zedebedervende lectuur, het is zeker dat al deze directe of indirecte oorzaken of aan leiding tot zelfmoord in verband staau met een regeeringsstelsel, dat het vertrouwen aan de kapoen, de zekerheid aan de overeenkomsten, de sauc ie van eene god delijke zedeleer aan de geweteus, het denk beeld van God eu de hoop op een ander leven aan hen, die lijden zoowel als aaQ ben, die pas beginnen te leven, ontneemt. Er is geen ander krac ïg muldel tegen den zelfmoord, zoo min a s tegen de krank zinnigheid, dan de terugkeer tot de gods dienstige gevoelens. Dat middel is door de grootste genees- heeren en pbysiologeu die de quaestie van den zelfmoord en der krankzinnigheid in 't bizonder bestudeerd hebben ais het eenig afdoend middel aangewezen Onlangs nog schreef een beroemd alieuist) Doctor Salaville, eerste geneesheer iu het krankzinnigengesticht te Poitiers: »Na lange en rijpe overweging ben ik tot de onwrikbaar gevestig e over "'ging geko men, dat de terugkeer tot godsdienstige gevoelens het eenig voorbehoedmiddel 18 tegen krankzinnigheid en zelfmoord.» Het grnotstëwerk vao Bnere de Bois- Neen, daTwïTik metik moet blijven, anders kom ik io bet cachot, verstaat ge hier bljjven moet en zal ik Op mijn wagen t JMaar 'tis mijn wagen, 'tis geen iijkwa- i a0 lioer nogmaals aan. gen, merkte de boer^u 1>K,_ waar Dat is hetzelfde- Ik moet blijven liggen, ik eenmaal gevallen ben. Duizend donders! ik^ga met 1 moet je maar meerjjden tot de 80-U Gekheid, ik moet hier blij ven op deze plek. Mij best, maar ik moet hier niet big ven, ik moet naar huis. Maar boer, ge zult mg toch niet wegrjj- den, bad Lehmann angstig. Ik moet zoolang blij ven liggen, tot de dragers mgn lgk komen halen. En ge wilt met van den wagen Hoe zou ik zoo dom zijn. De Majoor is de duivel in persoonik geloof, dat ik op het vuur geroosterd zou worden, indien ik deze plaats durfde verlaten. In plaats van te antwoorden, zonk de boer weer op dea hooizak neer, sloeg op de paarden los, en hots! hots 1 ging het in gestrekten draf over den oneÖen bodem voorwaarts. Lehmann maakte vertoogen, bad, raasde, doeli plichtge trouw, verliet hjj zijne plaats niet. liij deed, wat Teil van Gesier verlangdehij maakte zijne re kening met den Hemel, overtuigd niet levend uit mont, iu 1865 uitgegeven, draagt onmis kenbaar den stempel van een zeer liberalen en in geloofszaken onafhankeljjken geest. Maar steunende op eene groote, langdurige ondervinding zegt hij onder andere: »Ik heb verscheidene ongelukkigen gekend, die de biechtstoel of het klooster aan den zelfmoord heeft onttrokken. Dit zal wellicht verscheiden liedea doeu glimlachen, maar ik moet zeggeD, wat ik zelf heb gezien. Wjj zijn het dus niet alleen, die het betreuren, dat de invloed der Kerk hier of daar eene tijdelijke verzwakking ondergaat, en dat men haar de vijandin van den voor uitgang verklaart, haar, die het menscbdom tot het grootste geluk op aarde gebracht heeft en brengen zal. Dit het hier medegedeelde blijkt, naar wij meeuen, duidelijk dat de zelfmoord iü de laatste jaren eene verhouding heeft aan genomen die ontzettend, schrikwekkend mag geheeteu worden en dat de oorzaak of aanleiding tot die misdaad niets anders is dan godloochening, ongeloof, en het ver heerlijken der moderne heidensche begrip pen. De tot ongeloof vervallen menseh vreest geen straf aati gene zijde des grafs, hjj meent, dat kjj in 't niet verdwijnt, dat met dit leven alles is gedaan; hij gelooft niet aan oen leven na dit leven, eeu loonende en straffende God wil hij niet erkennen. Niet bestaud tegen het ongeluk, zich te zwak gevoelende tot lijden en strijden en de hoop missende op uitkomst, op betere tijden, slaat hij de hand aan het moordtuig dat hem van het leven zal berooveu. Mochten alle weidenkenden medewerken om alles aan te wenden, wat in hunne macht is om den godsdienst weder tè bren gen in de maatschappij, onder het volk, opdat door het terugkeeren van godsdien stige gevoelens in de harten der menschen een einde worde gemaakt aan de ontzettende heerschappij van eene afschuwelijke on deugd, welker slachtoffers vooral in den laatsten tijd legio zijn en die reeds zooveel rampen en ellende in de Wereld heeft ver oorzaakt. Alleen de terugkeer der afgedwaalden tot God en Godsdienst is het eenige ge neesmiddel voor de vreeselijke kwaal waar door een belaugrijk deel der menschheid is aangetast. Inderdaad als eene hevige koorts knaagt de zelfmoord aan den Staat. Volgens bere kening heeft de goddeloosheid in Frankrijk in eene eeuw meer dan 260,000 menschen tot zelfmoord gebracht. Hebben wij dus geen gelijk als we zeggen, dat de godloo chening een geesel is verschrikkelijker dan de pest. De leer, welke de apostelen van het moderne heidendom verkondigen, moest de wereld verlichten en men vindt iu hare de handen vau Majoor, Kapitein en Officier te geraken, zoo zij hem terug hadden. Hij liet zich wegrijden. Hunne bevelen luidden, zich niet te verplaatsen, en hjj stond er op, als de Kapitein op zijn vjjftigsten man. De boer sprong, zoodra hij het dorp bereikt had, van den wagen, na eerst tot Lehmann ge zegd te hebben; Nu zjjn we thuis, zultgjj uit stappen Neen, schreeuwde Lehmann, woedend, wijl al zijn bidden en smeeken, dat de boer toch stil zon blijven staan, tevergeefs was geweest. Ver duiveld, 'k moet immers hier blijven. Zoo, zoo, nu dan zal ik eens met //moeder" praten. „Moeder// was de beminde ega van ons boertje, en bet orakel in alle zaken, die zijn ver stand te boven gingen. Hjj liep het huis in en zocht zijne vrouw op. Moeder, zei de man, zich verlegen achter het oor krabbende, 'tis slim. Wat is slim Ik heb iemand achter op dezen wagen, die dol is Een gek? Is dat waar? Hij zegt, dat hij een schot door het hoofd heeft en dood is. Hé, bier Een gek Smjjt hem er af, An- toon, smjjt hem er af. Ja, dat gaat niet. 'tls een soldaat, met eene sabel op zjj. Jeminee 1 een dolle kerel met een sabel lessen slechts een ware chaos van dwa lingen,stuitende meeuingen,ongeremdheden, twijfelingen en aanhoadende tegenstrijdig heden. Zij moest onze daden leiden en zjj begunstigt slechts alle ondeugden en tracht ons mee te sleepen tot alle misdaden. Zjj moest ons gelukkig makeD, maar zjj geeft niets dan wanhoop eu ellende. Open den afgrijselijken catechismus van den modernen vooruitgang; op de eerste bladzijde leest gij de verloochening van God: op de laatste, en dat zou logisch zjjn, zegt de Univers, moest ge het noodlottige woord «zelfmoord» lezen. De tentoonstelling vau het heilig Kleed to Trier is jl. Zondag-avond op plechtige wijze gesloten. De stad was bij deze gele genheid prachtig geïllumineerd. Nagenoeg alle ingezetenen hebben daaraan meegedaan. Het aantal personen, die het heilig Kleed in de afgeloopen zes weken kwamen ver eeren wordt op 1,950,000 geschat. DeKoniog van Wurtemberg isDiusdag- ochtend ie 6,55 overleden. Karei Frederik Alexauder, Koning van Wurtemberg, werd geboren te Stuttgart den 6n Maart 1823, uit het huwelijk van Wil helm I (geb. 27 Sept. 1781, overl. 25 Juni 1864) en Pauline, geb. Hertogiu van Wur temberg (geb. 4 Sept. 1800, gehuwd deu 15u April 1820, overl. 10 Maurt 1873). Den 24n Juui 1864 volgde Karei I zijn vader op. Hij was 13 Juli 1846 in den echt getreden met Olga Nicolaïevna, Groot vorstin van Rusland, geb. 11 Sept. (30 Aug.) 1822. De neef en troonopvolger van den over leden Kouiug is Prins Wilhelm Carl Paul Heiurich Friedricb, geboren 25 Februari 1848, Generaal bij de Wurtambergsche ca valerie, enz., enz gehu vd den 15n Februari 1877 met Maria, Prinses van Waldeck ("ge boren 23 Mei 1857,overleden 30 April 1882); en iu tweeden echt verbonden den 8n April 1886 met Charlotte, Prinses Yon Schaum- burg Lippe, geboren 10 October 1864. Uit het eerste huweljjk werd geboren, Prinses Pauline Olga Helena Emma, ge boren 19 Dec. 1877. Het Wurtembergsche Vorstenhuis is een der oudste geslachten van Europa. Het kau zijn stamboom tot de tijden van Karei den Grooten opvoeren. Een der afstammelingen van Berthold van Alemanië (724) bouwde in 1122, op deu Rotheuberg bij Cannstatt den bnrg Wirtenbergdat is Vrouwenberg, waaraan het Stamhuis eu het Koninkrijk Wurtemberg hun naam ontleenen. Wijlen H. M. Koningin Sophie der Ne derlanden was, zooals men zich herinneren zal, eene zuster van den thans overleden Koning. op onzen hof. En hjj zegt, dat hjj er niet afgaat hij wil eeuwig en altjjd .op onzen wagen blij ven? Neen, hjj bljjft daar, zei de boer hoofd schuddend. Hjj gaat er niet af, want dan wqpdt hjj verbrand. Als hij evenwel honger heeft, denk jij, dat hij er dan nog bljjft? Hjj komt er af en slaat ons dood. Verschrikkeljjk. Hoe ziet hij er uit, laat hem eens zien Ga jij dan op den wagen, daar ligt hjj. Hjj staat niet op. Neen, op den wagen kom ik niet, betuig de moeder angstig. Haal de leer en zet die tegen de duiventil, dan klim ik er op, en zie zoo in den wagen. Op die wjjze kan hjj mjj niet raken. De ladder werd gehaald en geplaatst zooals de vrouw had bevolen. De boer hield haar vast; //moeder// klom naar boven, waar zjj het tooneel kon aanschouwen. Lehmann had zich eenigszins opgericht, maar staan ging hjj niet, zoodat hjj niets kon zien van hetgeen rondom hem gebeurde. Hjj bemerkte slechts de vrouw. Is 't reeds 7 uur schreeuwde Lehmann. Heda vrouw, vrouw Verduiveld, ik wil weten, wan neer het zeven uur is. De vrouw zou bepaald van schrik over dit roepen neergevallen zijn, indien de boer haar met bijtijds had gegrepen. Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1891 | | pagina 1