N J E W E agite ma non agitate. No 1774 Vrij d%K 18 December 189*. 16de .fnarx&n rmmvb Proselietenmakerij. BUITENLAND. ABONNEMENTSPRIJS PRIJS DER ADVERTENTIEN. lit IRIillSlüE (URUT. Pei 3 maandea yoor Haarlem. 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschjjnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG BÜBEAÏÏ: St. Janstraat Haarlem. Van 16 regels30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlijk Maandag-, Woemdag- en V r ij d a g-a vond voor 6 uni ingewacht. U i t g e v e r s K P P E R 8 LAURET. Het behoort tot de gewoonten van het Protestantisme, de Katholieken bij elke vooikomeDde gelegenheid van proselieten makerij te beschuldigen. Zoo heeft men on langs in Duitschland als eene stellige waar heid verhaald, dat de Pastoor van een katholiek dorp in de nabjjbeid van Soest aan de meisjes zijner parochie zou bevolen hebben slecbts met protestantsche jonge lingen uit de omstreken in het huweljjk te treden, om op deze wijze aan het Pro testantisme afbreuk te doen! Risum teneatis amici! Jammer dat dit dorp niet met den naam is aangewezen. Hetgeen verder aan de ka tholieke Liefdezusters wordt ten laste ge legd, is genoeg bekend. Nog onlangs ge voelde een spreker op de jongste protes tantsche algeineene synode in Duitschland zich verplicht, voor de Liefdezusters te waar schuwen, aangezien zij door haar indringen in het familieleven veel bederven. Eene door niets gestaafde verdacht making natuurlijk. Wat vinden we nu verder aan de protes tantsche zjjde? Geheime en openbare pro selietenmakerij in velerlei vormen. Voor eeuigen tjjd vierde de Gustaaf-Adolf Ver- eeniging te Zerbst, om'ons voor heden by 't naburige Duitschland te bepalen, haar jaar feest. Bij deze gelegeubeid verkondigde de Superintendent Hoffmann iu 't openbaar, dat de genoemde vereeniging het doel had om aan de uitbreiding van het Protestan tisme bevorderlijk te zijo. Men zou het den Katholieken wellicht kwaljjk nemen,wanneer zy zoo iets van een hunner vereenigiugen verkondigden. Met vooiliefde maakt het Protestantisme gebruik van de school om zijne ideeën te verpreideu. Al wil men de Katholieken juist niet tot den overgang bewegen, men tracht toch het katholiek begrip te verzwakken en velen te verleiden tot eene zeer gevaar- ljjke onverschilligheid op godsdieustig ter rein. En om daartoe te komen maakt men in de laatste jaien een ruim gebruik van de scholen. Zeer leerrryke voorbeelden dien aangaande lazen we onlangs in de twaalfde aflevering van de Frankfurter seitgemasse Brochurengetiteld: Das Volksschulwesen in Deutscliland. »Aau de spits van het gansche opvoe dingswezen,» schrjjft de Zeereerwaarde Heer Frey in het jaar 1815, werden mannen gesteld, die hunne anti-christelijke denkbeel den in openbare geschriften verkondigden of die inderdaad, zoo weinig achting en eer bied voor het Christendom aan den dag légden, zoodat zy door hun gedrag menigeeu ergerden en voor de onverschilligheid in den godsdienst zeer bevorderlijk waren. De Geestelijkheid moest het dulden dat er eene taal gesproken werd, boekeu werden ver spreid, ideeën in omloop werden gebracht, die zy als scbadeljjk en gevaarlijk beschouw de; zy moest met droefheid in het harte zien, hoe de wolven den wjjtigaard des Hee- ren verwoestten.* De directeurs der kweek scholen voor onderwijzers waren niet zelden FEUILLETON. Stijfhoofdigheid. Bonk, bonk Met dreuuende slagen laat de oude visschtr zijne vuist op het houten luik van zjjne hut komen. Sapristie, zou ze doof geworden zjjn, mijne oude Weer dreunen eenige slagen door de mor genstilte. Hé, moeder, word eens wakker, ben je dan nooit uitgeslapen De vbscher legt zijn oor tegen de sluiting van het luik aan. En hoewel het gestadig ruischen der zee zijn gehoor niet fijner heeft gemaakt, hoort hij toch, binnen, het scherpe tikken der klok en het vledgelslaan van de ekst- r, die, ver schrikt door het geraas, begint te schreeuwen en tegen de meubelen vliegt. Eindelijk, na hsrhaald bonzen en roepen, klinkt ongeloovige, atheïstische mannen, ja, zelfs afvallige, gehuwde Priesters. Zoo stond onder andere de kweokschool voor onder wijzers te Brunswijk onder het bestuur van een gehuwden, afvalligen Monnik Cornelis Vau Burgund, die, ondanks alle ingediende klachten, tot aan zijn dood zijue gewichtige betrekking vervulde. Aan het hoofd van de kweekschool voor onderwijzers te Bayreuth stond de gehuwde, voormalige Priester Graser en als bestuur der van eene zelfde inrichting te Würzburg fungeerde Hergenröther, die aau zjjne leer lingen boekeu ir. hand«n gaf, welke door de Bisschoppen openljjk waren verboden. In de Beiersche kweekscholen voor onder wijzers moesten de leerlingen gebruik ma- keu van een boek door genoemden Hergen röther geschreven getiteld: Opvoedingsleer in den geest des Christendomswaarin de erfzonde en de verrijzenis des vleesches ge loochend werden en nog meer andere tegen de leer der Katholieke Kerk indruischende leeringen werden gevonden. Iu vele kweekscholen voor onderwijzers moesteD de katholieke leerlingen het pro testantsche godsdienstonderwijs by wonen en moesten zy het aanbooren, hoe de leer en de instellingen van de Katholieke Kerk werden bespot en gesmaad. Dit geschiedde b. v. in Beyreuth eu Kaiserslautern. IQ laatstge noemde kweekschool woonden alle katho lieke candidaten _het protestantsche gods dienstonderwijs by, dat door den protestant- schen directeur der inrichting werd gegeven, uit vrees namelijk dat zy aaders een miader gunstig bewijs van bekwaamheid zouden ontvangen. In dit godsdienstonderwijs werd al het katholieke als onwaar en als bijge loof voorgesteld, de leer van de vereering der Heiligen en van den Evangeliscben raad belachelijk gewaag enz. enz. Meet dat geen proselietenmakerij op groote schaal worden geheeten? De leerboeken, wo' den katholieken kweekelingen io handen werdeu gegeven, waren in den regel door protestantsche sehrjjvers geschreven, en natuurijjk voi dog matische dwalingen en vooroordeelen tegen de Katholieke Kerk. Kwamen er klachten in by de Regeering, dan werd daarop geen acht geslagen, men verwaardigde zich zelfs niet erop te antwoorden. In de oostelijke provinciën van Pruisen werdeu de katholieke scholen zoo veel mo gelijk iu neutrale scholen veranderd, door dien de Regeeriog het goedvond aau de katholieke scholen protestantsche onderwij zers te benoemen. Blykens eene klacht door den Aartsbisschop van Gnesen-Posen ge richt aan Koning Friedrich Wilhelm IY werd de lagere school siud* 1815 siechti door protestantsche 6onsistonal- en Schulralhen bestuurd, die door de zucht alles te germa- niseeren, geleid, overal, waar het mogeljjk bleek, en waar ook het kleinste deel eener gemeente protestantsch was, protestantsche onderwijzers benoemden of althans tracht ten te benoemeu. By het vernemen van zulke feiten, is men gerechtigd tot de bewering, dat er een achter de doornhaag» die den kleineo tuin om ringt, eene vrouwelijke 8 ®m- Daar ben ik al, oude, daar bsn ik al! Een bejaarde vrouw verschjjnt met eene groote witte muts, die bet tanig gelaat omsluit. De ma i keert zich driftig naar haar kant en zijne wollen muts toornig afrukkende en op deu „rond werpende, snauwt hjj: Alle donders en duivels, jij hebt eene mooie manier om op het huis te passen als ik op zee ben. Ik wachtte je zoo vroeg niet, vader. O, mag ik niet zoo vroeg terugkomen als ik verkies, bjjgeval? De oude vrouw is intusschen bezig om den grooten, roestigen sleutel iu het slot te steken en om te draaien. Hem gaat dat niat vlug genoeg eu terwijl hjj haar op zjj stoot, sluit hjj zelf de deur open en ze met een duw naar binnen wer pende, treedt hij de hut in. Het is eene eenvoudige, boersche kamer met een hoogen schoorsteen, waarboven een oud ver- plan was, Duitschland geheel en al protes- tautsch te maken. In Maart van het jaar 1820 werden door onderscheiden Afgevaar digden uifc de kleine Duitsche Staten ten tweeden male in eene vergadering te Frank- fort a. d. Main o. a. voorgesteld, maatrege len te nemen om de Katholieke Kerk uit Duitschland te doen verdwijnen. Op deze wijze is men er in Duitschland steeds op uit geweest om te doen wat men ons Katholieken steeds als een verwyt naar het hoofl werpt, en waarlyk, wanneer in onzen tijd de pogingen om gansch Duitsch land protestantsch te maken niet het voor onze tegenstanders geweuschta succes heb ben, dan dragen de hoogere eu lagere protestantsche ambtenaren daarvan geens zins de schuld. De zucht van proselieten- makerij is bij hen nog lang niet verdwenen. Te Rome is een pelgrimstocht uit Canada aangekomen, die uit omstreeks honderd per sonen bestaat en door den H. Vader in bi- zondere audiëntie zal ontvangen worden. In eene jl. Maandag gehouden allo cutie zeide Z. H. de Paus het volgende: Het is duidelyk, dat de vjjandoD, die ons omringen, ons van alle kanten hardnekkig in het nauw trachten te dryven. Sommigen doen dit zonder omwegen, terwjjl anderen hun oogmerk zoeken te bereiken door schijn baar minder vyandige middelen. De eerst- bedoelden brandmerken het Pausdom als een zonder genade te bestryden vijand en stoken de Italiaansche bevolking op om den toestand steeds moeilijker te maken. De anderen bedienen zich van veinzerij, doch stellen intusschen den Paus den volke voor als eene dreigende houding aannemende tegen Italië. Men beweert dat vreemdelin gen vryeljjk naar Rome kunnen komen; doch zij hebben er bedacht te zjjn voor de ruwheid van het gepeupel, 's Pausen vrij heid tot omgang met de geloovigen is ver minderd; indien er reeds m vredestijd zoo ernstige moeilijkheden rjjzen, hoe zal het dan wezen in tjjdeu van troebelen. De Paus verklaarde dat hy zal volharden in de door Pius IX en door hem zeiven aangenomen houding, door voort te gaan met op te komea voor zijne onafhankelijkheid en vol te houden dat Rome de zetel moet zjjn van het Pausdom. Z. K. verklaarde dat de rechten des Paus- doms overeen te brengen zyu met de groot heid van Italië. De hoofden van den Staat behoorden ernstig te overwegen aan welke gevaren de godsdienst onder deu tegen- vvoordigen staat van zaken is blootgesteld. Duitschvrjjz'nuige bladen vallen Vou Bismarck heftig aan omdat hjj niet naar den Rjjksdag komt, maar zjjne oppositie tegen de handels*ractaten en Caprivi kleedde bij in deu vorm van eene toespraak aan het adres der Siegener burgers, die hem Za terdag het eereburgerschap hunner stad kwamen aanbieden. Eugeu Richter beweert in zjjne Freisinnige Zeitung, dat Yoa Bis marck niet naar Berljja durft te komen; roest geweer hangt en lange snoeren van uitge blazen vogeleieren. Twee groote, houten kasten staan tegenover de staande klok. Een withouten trap in den hoek leidt naar den zolder. Eene deur komt uit in de schuur, waar de *isscher zjjne natten bewaart en het aas toebereidt. Maar ondanks den eenvoud zjjn de stoelen, de klok, de kasten, alle meubelen even goed onderhouden. Door den glans, die er over ligt, schjjnt alles nog even nieuw als op den brui loftsavond, toen de echtgenooten, knap en jeugdig, de hut waren binnengetrokken eu voor het eerst den grendel op de luiken hadden geschoven. Bij het zien van den kouden haard, kruist de oude visscher zjjne armen over elkander. Van tooru begint zijn neus, dia eene sterke neiging toont om in den grijzen baard te kjjken, te trillen. Brommend begint hij Een mooie boel hier, het vour uitgegaan. Je kunt niet eens wat warms meer in je maag krjjgon, als je verkleumd van je schuit komt. en het Berliner Tageblatt maakt zich ar vroolyk over, dat Von Bismarck thans de rechten van deu Rjjksdag verdedigt, terwjjl hy ze vroeger zoo dikwjjls bestreed. De werkstaking der boekdrukkersge zellen schjjnt voor hen ongunstig af te loo- pen. Hun fonds van 345,000 M. is alreeds tot op 70,000 M. geslonken. Hanne aan voerders zoeken thans ondersteuning buitens lands, doch tot dusver is er slechts 10,000 M. vau de Londensche zetters ingekomen. 's Keizers reis naar Ramenië is be paald op bet midden van Maart. In April wordt de Koningin van Engeland te Berljjn verwacht, en einde April of begin Mei ziet men het bezoek der Koningin en Koningin- regentes van Holland tegemoet. De onderhandelingen over een han- delstractaat met Nederland zullen voor af loop van het oude jaar niet meer worden opgevat. Naar thans bekend wordt, heeft wjj- len president Grevy 472 millioeu frank van zjjn vermogen veiligheidshalve in Engeland belegd. Het officieuze agentschap van Bulga- rjje heeft aau Havas eene nota medege deeld betreffende de uitzetting van deu Frauscheu correspondent van Havas te So fia. Frankrjjk's vertegenwoordiger had de intrekking gevraagd van het besluit omtreot de uitzetting van den correspondent. De Bulgaarsche Regeering beriep zich in haar antwoord op de van vyandelyke gezindheid getuigende tjjdingen, die hjj (Cbaudourae) naar Parjjs zond. De maatregel van Bul- garye is iu geen enkel opzicht eene schen ding der tractaten, die met geen woord ge wag maken van de behandeling van vreem delingen. De Regeering betreurt het, haar maatregel niet te kannen herroepen, en zjj geeft de hoop te kenneu, dat Fraukryk re kening zal houden met het gevoel van recht vaardigheid en billjjkheid, waardoor de Bul gaarsche Regeering zich heeft laten leiden. Het was na ontvangst van dit antwoord, dat de Fransche zaakgelastigde te Sofia de diplomatieke betrekkingen met Bulgarjje heeft afgebroken. Zaterdag-middag is de trein, die het ljjk van dom Pedro u t Parjjs overbracht ua 20 uren reizens te Lissabon aangeko men. De Koning, ia groot uniform, verge zeld van de Ministers, Hofambtenaren en vele leden der Braziliaansche kolonie, wachtte de kist af, die met de Braziliaan sche vlag was bedekt. Onder geleide van alle garnizoenstroepen en muziekkorpsen trok de ljjkstoet narr de kathedraal van den H. Vincentius, terwjjl de ter reede lig gende oorlogsschepen salvo's losten. In de kathedraal, waar de Koningin reeds wachtte, las de Kardinaal eene stille H Mis van Re quiem, waarna de tocht werd voortgezet naar het Pantheon, waar het ljjk werd bjjgezet. Prins Rospigliosi, een der uitnemend- ste leden der Katholieke party te Rome, had voor het boawen van bruggen in de Campagna Romana aan den Italiaanschen Staat de kosten voorgeschoten, waarin de 't Hoort zeker, dat je met eeue leege maag maar naar bed gaat. 't Was beter, dat eene vroaw thuis bleef en op haar boel paste, dan in de buurt te gaan staau babbelen. De oude vrouw voor den haard geknield, is bezig roet bolle wangen, op het ontvlammende vuur te blazen en geeft geen antwoord. De oude man gaat voort met zjjue brommende aanmerkingen, de woorden herkauwend in zjjn tandeloozen mond, als een pruim tabak. En wat had je nu weer te babbelen en over wie? Jou tong is alt jjd klaar, je mond gaat altjjd als de bek van een jonge spreeuw. Hij volgt haar van het vuur naar de broodkast, terwjjl hjj met twee vingers de beweging nabootst, die de bek van een jongen vogel maakt, als hjj naar voedsel verlangt. De ketel hangt nu ziDgend over het vuur, dat helder opvlamt. De vrouw haalt borden te voor- schjjn, die zjj op tafel zet. Nog altjjd brommend, gaat de man zitten. Hjj haalt zjjn mes uit den zak en begint er stukken mee af te snflden van het brood, dat voor hem is neergezet. Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1891 | | pagina 1