NIEUWE
agite ma non agitate.
to 1805
Woensö&t 2 Maart 1802.
De ma^onnieke slavernij.
BUITENLAND.
17#, Ja&FKMK'
ABONNEMENTSPRIJS
PRIJS DER ADVERTENTIEN.
Wat eene moeder lijden kan.
BAIELISIMIEC
Pet 3 maanden voor Haarlem. 0,85
Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10
Voor het buitenland 1,80
Afzonderlijke nummers0,03
Dit blad verschijnt
eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG
BUEEAIT: St. Janstraat Haarlem
JTMAMXHiUDIUf:
Van 16 regels 30 Cents
Elke regel meer5
Groote letters worden berekend naar plaatsruimte
Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant
Advertentiën worden uiterljjk Maandag-, Woensdag-
en Vrflda g-a vond voor 6 uur ingewacht.
Uitgev er s Kü PPE B 8 l.AUBEY.
Het Katholicisme is eene groote leerschool
van eerbied en daardoor eene groote school
van vrijheid; waut de vrjjheid is de eerbied
van alle rechten: dat is de ware vrjjheid.
Naarmate men zich van de waarheid ver-
wjjdert, vermindert de eerbied en wordt de
vrjjheid geschonden. Het heidendom heeft
niets ontzien, noch den man, noch de vrouw,
noch het kind, noch lichaam, noch ziel,
omdat het de dwaling was. De vader had
recht op het leven en den dood van het
kind; vraagt aan Chiua of dit afschuwlijke
recht is verdwenen. De groote massa van
het menschdom was in slavernij vervallen,
de meesten waren lastdieren in dieust van
anderen, die zich vrij noemden.
De meester had op zjjn slaaf dezelfde
rechten als op een os; de slaaf maakte een
deel uit vaa een bizonder soort vee. En
hoe stond het met de rechten der ziel ge
schapen, wat was er van de rechten des
gewetens geworden, te midden dezer alge-
meene dienstbaarheid? Zjj werden behandeld
als de rest, dat is met voeten getreden, ver
pletterd, zoodat het geweten als verdoofd
was en alle recht, in éen woord: macht,
koD worden saamgevat. Toen VonBismarck,
in de dagen zijner heerschappijen den waan
zin van zijn succes dit axioma vooropzette:
macht gaat boven recht, dacht hjj er wellicht
niet aaD, dat hjj 18 eeuwen terug ging, eu
vele dwazen en lieden van hetzelfde slag,
die het brutale woord van den brntalen
Rijkskanselier afkeuren, zijn zeiven niet
meer dan de raadslieden van macht te'en
recht.
Het recht komt van God. Als de rechten
Gods worden betwist, geloochend, met voe
ten getreden, dan vallen de rechten des men-
schen in stof. Welnu, de vrjjmetselarjj, die
het omgekeerde recht is, de omgekeerde gods
dienst, maar toch een godsdient, want men
heeft er ritussen en priesters ïd, naaperjj der
Kerk, de vrijmetselarij zet de rechten Gods
ter zijde, terwjjl ze den Grooten Bouw
meester des Heelals begroet. Trouwens er
zjjn veel vrijmetselaars, die zelfs aan den
Grooten Bouwmeester niet meer gelooveu;
maar zeker gelooven ze aan den duivel en
indien zj) er niet meer aan gelooven is het
eene ongerjjmdheid want zij zijn zijne hand-
langers. Het gebeurt ook soms datdedui-
'el hen zoo verblindt, dat zij niet eens meer
aan hem gelooven; want op slot van reke
ning leidt het geloof aan den duivel lot het
geloof aan God en dit laatste ban zich niet
ontwikkelen dan ten nadeele van het andere.
Aangezien nu de duivel nooit het recht
aan zjjn kant heelt, steunt hjj altijd op de
macht. En daar het Katholicisme de groote
leerschool van het recht is, zoo is de vrjj-
metselarjj, welke de godsdienst is das dui
vels, de groote school der macht en bij ge
volg van de verachting des rechts.
De vrjjmetselarjj is, onder een bizonde
ren vorm, in den grond een terugkeer Daar
het heidendom:
FEÜ1LLB T ON
IS) Vervolg en slot).
Toen ik dien laatsten kreet hoorde, snelde
ik de kamer binnen. Helaas! het was te laat.
De arme man lag er nog geknield, zijne handen
in de hare, en het Crucifix tusschen hen in;
maar zjj was dood; vrede en rust kwamen ten
laatste eo de Bfgematte geest was naar zjjn vader
land gegaan.
Zij was gestorven, toen ik de kamer binnen
kwam. Een zoete glimlach rustte op het schoone,
a me gelaat, dat nog in den dood zoo schoon
oef. Ik maakte zjjn handen uit de hare los, maar
zii ^ewaar mÜ' om noS °°it tegenwoordig te
Hfi V zulk eon tooneel van wroeging en angst.
vrLü i6 ?iet vertroost worden, ging in de aan-
hii vf>n k ^amer' wierP zich op den grond, waar
«W n,rS° ,eltiene uren in de uiterste waöhoop
derwroegmg doorbracht. V
hanHRn°UiW mï,;e belofte raakte geene andere
banden dan de mjjne de arme Anna aan, maar
In de verhalen aan bet volk, dat alles
voor goede munt aanneemt, geeft zjj zich
voorouders van voor vier duizend jaar. Zij
stamt nog hooger af, dan ze zegt. De vrjj
metselarjj is in den hemel geboren, op den
dag dat Lucifer tegen God opstond, op den
dag waarop voor de eerste maal de macht
tegen het recht hare krachten beproefde.
In het heidendom zijn er meer geavan
ceerde ingewjjden in de duivelsgeheimen
geweest dan het gemeene volk; zeker is het
dat, buiten de groote menigte, Satan aan
hangers heeft gehad, die bij hem bizondere
gunsten genoten. Maar dat er een eigenlijbe
vrijmetselarij, waarvan de hedondaagsche
de opvolgster zou zijn geweest, gelooven
we niet, omdat het heidendom niets anders
was dan de beoefening der leerstellingen
welke de vrijmetselarij tot de hare heeft
gemaakt.
Wjj kunnen zeggen, dat toen iedereen vrij
metselaar was, want het groote beginsel der
vrjj metselarjj is, ondanks de groote woorden
van vrjjheid, eerbiediging vau de rechten der
meuschen, welke zg aanneemt als leus om de
onnoozelen te misleiden, nooit een ander ge
weest dan: macht gaat boven recht.
Zij heeft zich den mantel der wijsbegeerte
kunnen omhangen, zich vermommen onder
de kleuren eener maatschappij van weldadig
heid. Maar volg baar; den dag dat zij, zonder
gevaar, uit de bedrieglijke omhulsels der
liefdadigheid en philanthropic te voorschijn
trad, was het enkel om een beroep te doen op
de macht; om eerst de gewetens te verdruk
ken en daarna den geheeleu mensch. Was het
niet de vrijmetselarij, die de revolutie heeft
gemaakt? De grootste revolutionnairen wa
ren altijd vrijmetselaars. Iedereen weet, dat
in de holen der vrijmetselarij de dood van
Koning LodewijkXVI van Frankrjjk beslo
ten werd, dat daar de republiek is georgani
seerd. Het is mede niemand onbekend, dat
het Franscbe keizerrijk, van den dag af dat
bet revolutiouoair werd, een maijonniek werk
was.
Alle mannen, die de vrijmetselarij 0p het
schild heft, moeten bare onderworpen slaven
zjjn. Zjj duldt niet, dat men hare bevelen uit
stelt of beoordeelt; men moet zonder tegen-
spraak geboorzameo 0ü zoodra zij u niet meer
nuttig oordeelt voor baar werk, of indien uw
geweten tegenstand biedt, dan verbijjzelt zjj
u als glas en de groote man van heden,
wordt morgen weder eene onbekende groot-
beid.
Ondanks alle liberale pretentiën is het
waar, dat hoemeer eene maatschappjj zjcjj
van het Christendom verwpdert, zij dichter
het heidendom nadert, dat gegrond is op sla-
vernjj en enkel door slavernjj kan bestaan.
Welnu de slavernjj is eene van de groote
wonden dezer liberale eeuw, omdat onze
eeuw, ondanks hare heerljjke veroveringen,
naar het heidendom leidt. Om de slavernij uit
te roeien, is de Kerk begonnen met de ziel
vrij te maken, door te verklaren, dat de ziel
van den slaaf evenveel waarde had dan de ziel
zjjns meesters en zjj voor denzelfden prjjs was
heete tranen stroomden uit mijne oogen, toen ik
haar in haar wit doodskleed hulde. Ach! wanrde
lezer, indien gij die donkere builen op de schoone
armen, die bewjjzen van slechte behandeling
vrjjgekocht. Zij heeft geene beweging ge
sticht in de maatschappjj, door woorden van
vrijheid uit te bazuinen, welke zoo vele maat
schappelijke oorlogen hebben teweeg ge
bracht. Maar zij Z8ide tot de meesters: uwe
slaven hebben eene ziel; gjj zjjt- hun de mid
delen verschuldigd om ze zalig te maken. De
slaaf werd door het Doopsel de geljjke zjjns
meesters, en al was hjj altjjd verplicht zjjn
heer te dienen, hjj was niet minder in diens
oog een menscheljjk wezen, eerbiedwaardig;
eu minstens éen dag in de week en éane plaats
is er, waar de Kerk dea slaaf niet van den
meester onderscheidt: des Zondags iu de kerk
onder het oog van God, dan is er geen
meester, noch slaaf.
Het is duideljjk, dat de leer der Kerk ge-
Ieideljjk de geheele afschaffing der slavernjj
moest teweeg brengen; zjj heeft er lang over
gedaan, maar zjj is er gekomen. En thans zijn
er in katholieke landen geene slaven meer,
maar helaas! naast de christeljjbe maatschap
pij heeft zicb eene andere gevormd, die onder
den leugenmantel van vrijmaking der gewe
tens, ons tot de slavernij terugvoert; het is de
vrjjmetselarjj. Zjj neemt juist het tegenspoor
der Kerk.
Deze is begonnen met de ziel vrjj te ma
ken. Da vrjjmetselarjj begint met zich van de
ziel meester te maken om lichaam en ziel te
onderdrukken.En thans ia de volle 19e eeuw,
en iü landen, die meenen aan de spits der be
schaving te staan, ontmoet men dageljjks
slaven.
armen, die öewysou l'c ucuancteling en
wreedheid, die zg met zooveel angst had verborgen
gehoudeD, gezien hadt, dan hadt ook gij geweend.
Toen ik haar weelderig haar bgeen had gebonden
en onder de witte muts had verborgen, nam ik
er eerst eene glinsterende streng van af, voor den
armen echtgenoot, die, ik wist het, deze op hoogen
prijs zou stellen, maar toen ik eindelijk de dunne
witte handeD op het afgetobde hart vouwde en
den gekwetsten vinger en den kleinen ring zag,
begaf mjj mjjne kracht, en ik weende zulke heete
tranen over haar als ik nooit te voren had gestort.
Zoo jong, zoo schoon en zoo ongelukkig, maakte
zij toch zulk een goed gebruik van haar lijden-
maar éene gedachte troostte mij, dat zij ter ruste
tvas, en hare kleine Mane had weergezien
Ik ga de tooneelen, die wjj met den armen
Leyton hadden, voorbg. De goede Priester en ik
deden alles wat wij konden om hem te vertroosten,
maar alles te vergeefs. Zoolang Anna niet be
graven was, verliet hjj haar dag nog nacht.
Ik heb de wroeging in velerlei gedaante gezien,
Het eerste nnmraer van een nieuw tjjd-
schrift getiteld: Leo XIII, uitgegeven door
het centraalbestuur der feestcommissie voor
het bisschopsjubilé van Z.H. te Rome, is ver
schenen. Deze uitgaaf bevat de lijst der goed
keuringen van al de Kardinalen en Bisschop
pen der geheele wereld, benevens de inschrij
ving voor de som van een millioen, die
den Paus na zjjne Jubiléinis zal worden aan
geboden. Deze inschrjjving bedraagt reeds
50.000 franks.
Een Italiaansch Graaf, wiens naam niet
bekend is, heelt ingeschreven van 20.000
franks.
In den Duitschen Rijksdag kwam de
beweerde mishandeling van marine-soldaten
ter sprake.
Van Regeeringswege werd geantwoord, dat
eene geringe mishandeling had plaats gegre
pen, maar dat de schuldigen zwaar werden
gestraft.
Jn de aan het midden van Berljjn gren
zende noordeljjke wjjken, de Rosenthaler-, de
Brunnenstrasse en de daartusschen liggende
dwarsstraten zijn Zaterdag-avond van 6 tot9
uur opnieuw ongeregeldheden voorgevallen.
De politie is met niets ontziende gestrengheid
te werk gegaan, alles neerhouwende eu uit
eendrijvende. Desniettemin ontstonden er
telkens opnieuw samenscholingen. Tegen
acht unr werden verscheidene straten afgezet
en werd den eigenaars der huizen aangezegd
maar ik zag nooit iets dat aan de zjjne geljjk
was; grooter en vreeseljjker kon men er geene
zien. Ik kan er niet aan denken zonder dat mijn
hart zich wee gevoelt, en de tranen uit mijne
oogen stroomen. Hjj werd eindelijk met geweld
van haar afgerukt, en toen werd Anna in hare
//laatste woning "gelegd." Zjj heeft thans op het
nieuwe kerkhof een eenvoudig groen graf, dat
slechts door een kruis wordt aangetoond. Ik be
zoek het somtjjds, want hare geschiedenis bljjft
mij altijd bij en de herinnering aan hare schoon
heid, verongelijking en hare droevige geschiedenis
verlaten mij nimmer.
De arme Heer Leyton bleef nog langer bij ons.
Hij deed eene algemeene biecht en op den dag
nadat hij ter Communie was geweest, kwam hjj
ons vaarwel zeggen. Hij ging naar Amerika en
leidt daar een goed en nuttig leven. Elk jaar
komt er een groote brief voor ons, en een geschenk
voor de kerk er bjj, met een nederig verzoek om
onze gebeden. Eens zond hij eenige kostbare
plantenzaden, en verzocht mij, die op het graf
zjjner vrouw te zaaien. Ik deed het, en mauige
gedachte zond die arme berouwvolle balling over
den grooten Oceaan naar de bloemen, die op het
dat zij te zorgen hadden dat de bewoners niet
op straat kwamen, zoodat de overheid in alle
voorkomende gevallen de vrije hand bon
hebben. Er zjjn verscheidene gevallen van
zware verwonding voorgekomen. Nadat de
politie-president bericht ontvangen had dat
de bedrjjvers der ongeregeldheden zich in de
buitenwjjken verzamelden om naar de stad te
trekken, werd de geheele gendarmerie van
den Kreits Niederbarmen in de kazerne ge
reed gehouden,en werd de wacht aan deTeg-
ler-schietplaats, waar eene groote voorraad
dynamiet eu buskruit geborgen ligt, belang
rijk versterkt.Tot dusver hebben de ingestelde
onderzoekingen echter de aan den politie-pre
sident toegekomen waarschawiugen niet be
vestigd.
Het socialistische hooforgaan de V o r-
warts bevat aan het hoofd zijner kolom
men eene waarschuwing aan de Berljjusche
werklieden, inzonderheid aan de partjjge-
nooten, om zich vooral te onthouden van
alle samenscholing, onder opmerking dat
tumult en vernieling van eigendom geene
middelen zjjn ter voorziening iu heerschen-
den nood.
De socialistische leden van den gemeente
raad hebben aanvraag gedaan tot het hou
den eener buitengewone Raadszitting, ter
behandeling van een dringend voorstel om
door uitvoering van stadswerken arbeid aan
werkloozen te verschaffen.
Tegenover de hevige beweging, die
door allen, die zich liberaal noemen, tegen
de schoolwet op het getouw gezet wordt,
mag het als een verbljjdend teeben des tjjds
beschouwd worden, dat Landesgerichtsrath
Bork uit Marburg, die van 1877 tot 1882
en van 1885 tot heden als lid der Natio-
naal-liberale partjj in den Landdag zitting
nam, verklaard heelt dat hjj met de leidende
gedachte der Wet op de volksscholen ge
noegen nam, deze zou helpen aannemen,
en uit het nationaal-liberale partjjverbond
treden.
In het Pruisische Huis van Afgevaar
digden is geklaagd over de vertraging met
de werken voor het kanaal van Dortmund
naar de Eems. Namens den Minister van
openbare werken werd hierop geantwoord,
dat er bjj wijze van proefneming een begin
was gemaakt met graafwerk, maar dat het
verdere wordt vertraagd doordien er in over
weging is genomen, of aan het kanaal geen
grooter afmetingen moesten gegeven wor
den. Daaromtrent zal binnen kort een rap
port worden ingediend.
Het Fransche Ministerie is voor goed
samengesteld. Minister-President en van bin-
rienlandsche zaken is Loubet; Minister van
Justitie enEerediensten Ricard, van openbare
werken Vietle, van Marine Cavaignac. De
Freycinet, Ribot, Rouvier,Bourgeois, Develle
en Roche behouden hunne portefeuilles.
Een zeer bekend anarchist Etienne Ro-
binet is door de politie in hechtenis genomen,
toen hjj bezig was eene roode vlag aan het
jjzeren bek der Tnilerieën vast te makeD. Bo
ven de vlag stond op een stuk papier te lezen:
graf zjjner vrouw groeiden. Wat zoude hij niet
hebben willen geven om de jaren, die voorbjj
waren, terug te roepen, om het leren terug te
geven aan die schoone en edele vrouw, wier leven
door zijne wreedheid en verwaarloozing was ver
kort. Ik heb hooren zeggen, en ik geloof het, dat
hij na haar dood uooit meer gelachen heeft; en
ik weet dat hjj eiken dood, onder welken vorm
ook,zou verkiezen boven het breken van de belofte,
die hij had gedaan, om nooit de speeltafel meer
te naderen.
Wh zal de wonderen verhalen, die door het
zachte geduld der katholieke vrouwen zjjn be
werkt!
Moed en hoop, neergebogen harten! ljjdt! maar
weet, God zal u eens kronen, en dan zullen deze
beproevingen van eene oneindige verdienste voor
u zijn. Draagt de verongelijking met geduld, ver
geldt wreedheid met liefde, verwaarlooting met
oplettendheid en zorg.
De tijd zal komen, vroeg of laat, waarin gij zult
overwinnen en de belooning zult ontvangen, die
toegezegd is aan hen, die getrouw tot het eiude
zjjn gebleven.