J J E U W E agite ma non agitate. Frankrljks toestand. ihjït e n l A N th h 1827 Woensda K 27 April 1892. 174* UsriaiK Hood licht. IIUIIliHSniE (O It AVI. ABONNEMENTSPRIJS Pei 3 maanden voor Haarlem. Voor de overige plaatsen in Nederland Voor het buitenland Afzonderlijke nummers fr. p. 0,85 1,10 1,80 0,03 Dit blad verschjjnt eiken DINSDAG, DONDERDA BUEEAïï: St. Janstraat Haarlem G en ZATERDAG MsmiNDjUr: PRIJS DER ADVERTBWTIEN. Van 16 regels SO Cents Elke regel meeri Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie h Contant Advertentie n worden uiterljjk Maandag-, Woenadag- en Vrjda g-a vond voor 6 uui ingewacht. Uitgevers: KüPPERS k I; AUB1T. He toestanden in Frankrijk in den tegen- woordigen tjjd komen vrjj wel overeen met die aan bet einde der vorige eeuw. De strjjd tegen de Katholieke Kerk wordt op eene jyijze gestreden, welke op de maatschappe- tike orde een ontzettend nadeeligen invloed uitoefenen en reeds uitgeoefend heeft. Ken land moge republiek wezen of den ®onarchalen regeeringsvorm bezitten, al- echter moeten er zekere fundamenten fln waarop zich bet maatschappelijke leven ontwikkelen, en deze fundamenten zijn: fund lens'' hnisgeziu en eigendom. Deze schiUbooten kunnen zich historisch zoo ver- het m 0ntwikkelea de trekken van als r?6/18c^e'Ök aaugezicht; maar evenmin m u eea Gotisch denkeu laat zonder aan schop e?enmin kan men zich eene maat- Hfir Vo.orstellen zonder godsdienst, zoc- talüt U,18^8zin ea zonder eigendom en fei- i aeeR er uo°it zulk eene maatschappij s aan. Dikwerf genoeg hebben deze fuu- JT'8» eene tegen het menscheljjk ver- n en tegen de menschelijke natuur weer- tno6!013^6 otjtw^kkeling aangenomeu en de i8 a.u 60 ('er maatschappij waren er dan geneelen al mede in overeenstemming.'!. Wa- en echter vreeseljjke tosstanden. e voornaamste en belangrijkste funda- omvL" t'g0,d8'?ieQ8t' immers de godsdienst zamfi "b.6 8lochts het hoogste doel der ge- SST T^l? indivfd» ZZ. lJ «od,<!1™' do boid, andere fundamenten, huisgezin en eigendom, hunne heiliging en onaantastbaarheid; in den godsdienst ,s elke orde op aarde ge grondvest. Vernietigt men den godsdienst, dan bevordert men de anarchie. En die is nog gevaarlijker dan de sociaal-democratie, want deze wil nog organiseeren, de jeugd opvoeden; zg wil nog openbaren arbeid ofschoon onder paradijsachtige bepalingen. Maar de anarchie vernietigt elke orde en wil van organiseeren niets weten. imJi e..uegen'iende eeuw heeft het geluk een jï s ïeost te bezitten, die waar is en die a®*!? vo'™aakt vrye ontwikkeling een j- a 8C aPPe'ijken toestand kan scheppen, fnci z®° ver hit de menschelijke zwakheid ach aa ideaal der menschelijke maat- aPPU zou kunnen verwezenlijken. Ook diifr 1Waar njeuschen van den waren gods- g "8 ZSÜ uigedwaald, hebben zij nog stesds mo's e1waarh6den medegenomen, zoodat onze ®cuuppelgke toestanden in bet algemeen Hit oven het peil van die der voor-christe- e en anti-christelgke volken verheffen. rj kennen niet meer de deepotieke regee- ljjJ*81Vormei)> verachting van het mensche- heh6 en vaa ^eD arheid, de onwaardige n„ e'iug der vrouw; de slavernjj heelt ^enoeg opgehouden te bestaan. neil aar a'8 nu onze moderne geleerden mee- der'nu'i-W® ZQi^s aan de beschaving zou- v®fffis ris'®.ndom te dankeu hebben, dan Perjcj86n ZÖ zmh. Athene was ten tijde van 8 Z9er beschaafd, maar er heerschte pEVlLLBTO N. Er ^*ne spoorweggeschiedenii. Vervolg.) enkeln en °m den trein te laten sloppen, kleinen kring Fassa8ier moest mede en in den 18< hejifljij Waarvoor Janus verantwoordelijk 8 den maf»!, a"es 1® de beste orde. Hjj zal Veal. heteeW 8t, wit lioht laten zien, dat zoo- T0dig. Daarom'i 3; rjjd gerust door, alles is en groene »in»1.lï>eeni^ danus zorgvuldig de roode ®r de gewon0 Ul.ten u\' de lantaarns ea plaatst den machinist Aazen 'n- Groen licht dient om «u den trein iB V00rziehtigbeid aan te sporen licht beteekent U^Z88m 'B laten rijden en rood commando. Green°Tee' 8-'s een 0DTerbiddeljjk halt- ja zelfs geene stinn machini8t of hoofdconducteur, was, zoo dit bevel reetie, als ze op deD trein schromelijkste ougei t?.rve!l overtreden, want de volg kunnen zjja ken zouden daarvan het ge- geheele treinperson^.,1 ™ode glas werkt op het als een electrische schok, toch nog slavernjj; ja, deze hoog beschaafde staatsman ontdekte, dat duizenden, die reeds gedurende een aautal jaren als Atheensche burgers leefden, volgens hunne afstamming eigenlijk slaven waren en hg verkocht die menscheu ten voordeele van de openbare schatkist. De periode van Augustus in Rome was hoogst beschaafd en dit hoogbeschaafde Rome amuseerde zich met de gevechten op leven en dood der gladiatoren en verheugde zich bij groote leesten de Christenen als pek- fakkels te zien branden. Al het op maat schappelijk gebied verworvene werd niet door de beschaving zonder Christendom, maar door het Christendom alleen verkregen. Wanneer nu de modernen zeggen, dat zij op den bodem der humaniteit staan en derhalve geen Christendom noodig hebben, dan gelden voor die lieden zeker de woor den van den psalmist: «Slechts de dwaas spreekt in zijn hart, er is geen God.» Wan neer meD den basis, het Cunstendom, weg neemt, valt alle humaniteit ineen. Even zeker als de bloem, inplaats van vrucht te zetten, verdort, wanneer men haar van de moederlijke plant en van den haar voeden den grond verwijdert, even zeker verdort de humaniteit, als ZB gescheiden wordt van het Christendom. De geschiedenis beeft in dit opzicht zulke vreeselijke voorbeelden geleverd, dat wij er ons moeten over verbazen, dat hare lEer zoo miskend wordt. Fran rJ °'a heeft dikwerf het gelag moeten be taboii. De revo lutie van het jaar 1789 was de loguohe consequentie *aD hetgeen er in e vorige eeuw had plaats gevonden. Zoodra anti christelijke elementen zich van het bestaan hadden meester gemaakt» heerschte er in Frankrijk een toestand zoo ontzettend en verschrikkelijk, dat niemand zeker was van ZG't WaTen geen geloovige Christenen, die de September moorden gelastten en de moor denaars met twee Louis d ors per oag uit de staatskas betaalden; het zgn geen geloovige Christenen geweest, die de 8u''lotine zoo lang in werking lieten, tot dat hrankrgk voor het militaire despotisme rijp was. Het zgn evenmin geloovige Christenen geweest, die ia 1870 weerlooze menschen zonder vorm van procei en geheel onschul dig, hebben doodgeschoten. En het zija ook geene geloovige Christenen, die ia onze dagen in Frankrijk menschenlevens en be zittingen verwoesten, ait geene andere be weegreden dan om scbr k in de aderen der maatschappij te verspreiden. Zij, die zich aan die gruwelen hebben schuldig gemaakt, waren «beschaafde» uia.- nen die de humaniteit op bun schild ge schreven badien en toch zulke ontzettende daden van barbaarschheid hebben bedreven, terwijl zg, die Christus bekennen voor het honderdste deel van zulke barbaarschheid zullen terugdeinzen. Eu deze regel is zonder uitzondering. Men tooneouseen geloovigen Jaeobiju, een geloovigen Communard,een geloovigen anar- zooals een vjjandeljjk schot doet op eene kolonne, die des nachts rustig voortmarcheert. Iedereen ia plotseling doordrongen van de enkele ge lachte: //Halt!,, De stoomfluit gilt met dikwerf herhaalde korte toDen. Aller handen draaien de remschroeven vast en de machinist geeft tegenkracht. De rem- blokken drukken de nog draaiende wielen al vaster en vaster, zoodat de vonken er afvliegen-, eindelijk slepen zjj oyer de rails, nog een oogenblik en de trein staat stil. Dat alles bewerkt die roodo tooverrnit, welke Janus du nit de lantaarn heelt genomen en op de tafel gelegd. Het meiaj: dat in haar bedje overeind zit, kjjkt met aandacht naar alles, wat haar pleegvader doet. Ze babbelt met hem en ondervraagt hem in gebroken volzinnen der pas door haar geleerde taal. Eindelijk moet Janus het xwarte kroeskopje in het kussen neerdrukken en haar ernstig aanmanen nu toch te gaan slapen, want zie, vader moet naar buiten, de trein komt er al aan. Het kind slaapt echter niet, want het kojje komt ter sluiks weer uit het kussen te voorschijn. Daar op de tafel, zie, daar ligt dat mooie glas, waar moeder haar eens door liet kjjkan, toen wa» chisfc, en wij zulleu ons als overwonnen be schouwen. Maar dat is niet moguljjk. Toch big ven de Fransche staatslieden strjjd voeren tegen de Kerk. Zg dringen de Kerk uit de maatschappelijke inrichtingen met een ijver, die eene betere zaak waardig zoude zgn, uit de hospitalen, uit de asielen, uit de gevangenissen ja zelfs uit de kloosters eu kerken. Want wat is bet anders, wauneer vrijmetselaars en sociaal-democraten de ker ken binnendringen, den kansel onder hunne censuur stellen, de kerkmeubelen stok slaan en gevechten leveren. Eu om de maat vol te meten houdt men het jaargeld in van een Bisschop, die ad limina apostolorum naar Rome gaat. O, mochten toch de ontzettende toestan den,'welke thans in Frankrijk heerscben, voor andere natiën eene waarschuwing zgn! Dat andere volken er toch uit leeren, dat het Christendom het allernoodzakelijkste is voor het bestaan der maatschappij, dat el- ken aanslag tegen het Christendom, elke boei welke men aan zgne vrije ontwikke- keling aanlegt, eene stoornis is in de open bare rust en orde, die in bet voordeel is, de leidende staatslieden mogen het gelooven of niet van ben die de revolut» willen. Helaas! de gebeurtenissen in Frankrgk spreken eene taal, die voor alle volken en individuen eene waarschuwing is. Moge die taal door allen verstaan en begrepen wor den voor dat bet dynamiet ook elders zgne kracht en verwoesting op schrikwekkende wjjze laat gelden. Z. H. de Paus heeft bjj gelegenheid van hei paaschfeest 12,000 lire onder de armen van Rome doen verdoelen. Een aardig staaltje van landeljjke zeden - de siècle», wordt uit België vermeld. In eene kleine gemeente van het arrondissement Nivelles^ is eene vereeniging opgericht, waarvan alle ingezetenen, om het even van welke richting,lid zgn geworden. Het streveïi der vereeniging is het maken van besparingen.Het merkwaardige der zaak is echter het doel, waarvoor die besparingen dienen moeten. Gij kunt raden zoo vaak gij verkiest, waarde lezer, gij zult ongetwijfeld de plan'k mis slaaa die brave ge meentenaren hebben er hunne zinnen op ge zet voor gezamenigke rekening aan te schaf fen een - - l^wagen! <Iu deze eeuw van gelgkheid», dus heb ben zij zonder twjjfel geredeneerd, «moeten de aardscbe genietingen geljjkeljjk verdeeld wordeD Waarom zou een onbeduidend per soon die in de stad woont, ineen lijkwagen ten grave gevoerd worden, terwjjl een ng- vere landbouwer dat genot moet derven!» Het is echter te vreezen de mensche lijke geest is nu eenmaal niet anders dat deze brave plattelanders spoedig niet meer met hun lgkwagen tevreden zijn. Zjj zullen bidders verlangen, in zwarte liverei met zil veren boordsel, en een ceremoniemeester met het al.of ailes wat ze zag, het hnis en de riet halmen vader en moeder, allemaal in brand ston den O* ze *on zoo gaarne dat wonder nog eens willen 'zien, nmar vader heeft streng verboden, aan die glazen te komen. Ea toch, ze liggen daar nu zoo onbewaakt op de tafel, naast haar leitje en vader is buiten. Even zal ze er door kijken, eventjes maar Janus zit voor zjjne woning, op het hakblok, waar zjjne vrouw haar brandhout klooft en wacht op het signaal. Dienst, kinderen en zorgen wrie- melen in zijn half slapend brein dooreen. Daar kraakt iets in het riet; zeker een buffel, die den weg zoekt naar de bermsloot. Hjj zou op de ljjn kunnen komen door den spoortrein overreden worden, wacht, Janus zal hem even wegjagen. Terwjjl hij zich bukt om den ossendrijversstok te krjjgen, die onder ander gereedschap op den grond i «./If h#»m Pffïl Hiirlrp manfal nxruv Kot Ivrvnfrl D r r o lint wordt hem een dikke mantel over het hoofd geworpen; een flzeien vuist knjjpt hem bjjna de keel dicht en voor hij uit zjjne bukkende houding kan ops aan, ligt hij gebonden op den grond. Zjja eroep om hulp, klinkt, hoewel dof, nog luid ge noeg door de stoflage van den mantel heen, om een steek met zwarte cocarde, een degen en een Btaf. Want men wil immers doen zooals in de groote steden en Wat ter wereld mag dezen braven land bouwers die dwaasheden in het hoofd ge bracht hebben? Het ware toch al zoo een voudig geweest, indien zg bjj het scboone gebruik hunner vaderen bleven en voortgin gen het !jjk van een overledene door zgne buren naar zjjn laatste rustplaats te doen dragen, door landbouwers, die, evenals de ontslapene bjj zgn leveri, bard moeten wer ken om aan de aarde, waarin deze eiudelgk rustgaat vinden, vruchtbaarheid te verleenen. Uit Bochum wordt gemeld, dat de be kende redacteur Fuszangel eeue aanklacht tegen Prins Von Bismarck heeft ingediend, wegens diens uitlatingen over hem, Fuszan gel, in verband met zgne bonding in het pro ces Baare (vervalsching van stempels op spoorwegstaveü). Te Parijs en in tal van plaatsen in de provinciën zijn een hoop anachisten on verhoeds gevangen genomeD. Het is eene ware «razzia» die onder hen is aangericht. Over het algemeen is bij de gevangen neming weinig verzet geweest. Heurteaux, een berucht eu van ouds bekend anarchist, die te Saint-Denis gepakt werd, heeft ech ter een wanhopigeu toestand geboden, zoo dat de beide politiedienaren, die den com missaris vergezelden, hem slechts met moeite meester konden worden en de politiedienaren zich genoopt zagen hem te binden. Hg brulde zoo verschrikkelijk, dat de baren er wakker door werden. Op straat bleef hjj even woest. Hg riep de naar ban werk zich begevende arbeiders ter hulpe aan,waarbjj bij telkens den kreet deed hooien: «Leve de auarcbie!» Te zijnen huize zjja eene menigte anar chistische bladen, vlugichtiften, manuscrip ten, manifesten aan het leger, enz. gevon den, die natuurljjk door de politie in beslag zgn genomen. Eene huiszoeking is insgeljjks gedaan in de bureaux van het blad «ia Révolte.» Ook daar is de oogst vau in beslag genomen papieren niet gering geweest. Te Saint-Etienne zijn 15 anarchisten ge vangen genomen, in andere plaatsen van hetzelfde departement gezamenlijk nagenoeg een geljjk geta'. Onder hen bevindt zich zekere Dumas, een metgezel van Ravachol. Te Dyon zjja er vjjf gepakt; te Amiens 8. Zij allen werden sinds geruimen tijd nauw lettend door de politie nagegaao. Uit de in beslag genomen papieren in de provinciën is gebleken, dat de anarchistische bende was georganiseerd. De vervolging beeft dan ook plaats ait kracht van de artt. 265—267 van het strafwetboek, ge richt tegen de vereenigingen gevormd met misdadige oogmerken. Het heet dat het gerecht zooveel spoed achter de zaak zal zetten, dat, evenals met Ravacbol het geval is, huD vonnis uitge sproken kan worden vóór 1 Mei. De arbeiders en bedienden der spoor de dieven te verschrikken. L»at dieo vent zijn mond toch houden, hoort hij eene stem fluisteren. Doodslaan? vraagt een andere stem. Voor mjjn partl Gauw maar, gauw. Neen, neen, niet doodslaan, fluistert een derde. Heeft hij jullie gezien e» herkend? Neen. Welnu, stopt hem dan zjjn muil dicht! Waarmee? Wel, trekt de seinvlag van den stok zoo, ju'st houdt nem nu zjjn neus dicht. Zoodra hjj nu een kik geelt, stop je de vlag cmder den mantel in zjjn mond en je duwt er die met je stok in. Stikt hjj, dan is het zjjn eigen schuld. Zie zoo, nu zal hij wel stil wezen. Als een takkeubos wordt Janus nu achter eene hontmjjt geworpen en bezeert zjjn ingepakt hoofd aan de blokken brandhout. Op eens klinkt het helder er. doordringend, in weerwil van de ver stikkende omgeviDg, in zjjn oor.- Ting-tang, ting- taDg het clectrisch signaal voor den komenden trein. (Slot volgt.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1892 | | pagina 1