N I E U W E I 1837 V rijte 20 Mel 1S92. 27de J&trgm Ongeloof en bijgeloof. BUITENLAND. - De mensch wikt, God beschikt. 00 RAARLEMSC ABONNEMENTSPRIJS Pei 3 maanden voor Haarlem. 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG B IT R E A TT: St. Janstraat Haarlem. AGITE MA HON AGITATE. KI I RUT. PRIJS DER ADVERTENTIEN. Van 16 regels 30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentie n worden uiterljjk Maandag-, Woensdag- en Yrgda g-a vond voor 6 uui ingewacht. U it g e v e r s K P P E B S k 1. A U B E Y. III (Slot). Oerstedt, een man, die genoemd mag wor den, zegt, dat de natuurkundige wetenschap veel heeft bijgedragen tot de uitroeiing van het bjjgeloof, doch dikwerf ook aanleiding heeft gegeven tot bijgeloof. Die wetenschap toout aa dat alie werkingen der natuur volgens vaste wetten geschieden, ea dat deze wetten noodzakelijk, ouveranderlik, eeuwig zjjn. Dit nu heeft menigeen verleid zich deze noodwendigheid als eeue blinde voor te stel len, die tot de natuur zelve behoort, boven het verstand staat, en daarvan onafhanke lijk is. Deze opvatting onderstelt eene eeu wige, onbezielde stof met zekere noodzake lijke eigenscnappen. Ditzelfde nu gel it voor een bizonderon tak der natuurkundige we tenschap, de kennis van het magnetisme. Vele spookgestalten en demonische ver schijnselen hebben daarvoor het veld moeten ruimen; vale dingen bleken bedrog te zijn, Welke overigens het Christendom voor eeu wen reeds als zoodanig had gebraudmerkt. Want dè oude kluizenaar Macarius zeide reeds in zijne dagen, toen zich dezelfde ver schijningen -voordeden, die het mesmerisme van onzen tjjd te voorschijn riep: «niet de vrouw is iu ten paard veranderd, maar uwe oogen zjju verblind.» Veel bedrog en char latanerie is daarmede in de wereld gekomen. Zoo spuwde b. v. de somnambule van Czer- mak duiven- en kippenbloed, en nog dwazer dingen zag men gebeuren in Duitschland vooral, die, merkwaardig genoeg, niet door het geloovige volk op het land, maar door de ongeloovige stedelingen voor goede munt werden aangenomen. Met het mesmerisme trachtte men zelfs de wonderen van het Evangelie te verklaren, wat het spiritisme zich ook thaus nog vermeet; doch in plaats van een licht te ontsteken, geraakten zelfs geleerde mannen meer en méér vau het ware pad eu betraden het duistere gebied van het ongeloof. Perty liet zich hierdoor ver schalken. Volgens dezen geleerde waren er wetten van eene boogere orde, die verschil lende zinljjke verschijnselen verklaarden. Vau het licht des christelijken geloofs ver laten, nam hg ten slotte duivelenkrachten in zijne wereldbeschouwing op, waar bjj bet heelal God was. Hij ging zoo ver 7an hei- deusche goochelkunsten met voorvallen nit het Evangelie op gelgke ljju te plaatsen en de wouderen des Heeren op de zotste wijze uit te leggen. Het water te Canaa b. v. werd slechts voor de verbeelding der drinkenden in wjjn veranderd; het lichaam des Heeren kon bjj de verrijzenis voor de zinnelijke waarneming verdwenen zijn, «zoo als de stoffen tusschen de polen eener Vol- taïsche zuil;» de Apostel Thomas had eene «gevoels-hallncinatie;» Martha verbeeldde FËÜ1LLET ON. Vei volg). Doch Jan en Anna bleven geheel en al onwetend van de onrechtmatige gedachten, die aangaande hen werden gevoed, en dankten vurig den Ver losser der wereld, die gedurende zjjn verblijf op aarde er behagen in schepte zich onder de armen en ongelukkigen te bevinden. Terwjjl nu het geheele dorp zich in allerhande gedachten en gevolgtrekkingen verloor, werd aan het gerecht konnis gegeven, dat er een belangrjjke diefstal in de omstreken was gepleegd. Zjj, bij wie het onverwachte gelnk der ouden afgunst en nijd hadden verwekt, haastten zich de twee bedelaars te beschuldigen, en de vermoedens en laster, welke zij uitstrooiden, berokkenden hun eene huiszoeking en daarna de gevangenneming van den ongelukkige en zijne huisvrouw. Zjj, die Jan kenden, waren van enn geheel ander gevoslen; zjj hielden staande, dat hij niet in staat was dusdanige euveldaad te bedrgven; en zij wa ren ten toppunt van vreugde, toen zjj uit den mond van den rentmeester van het kasteel zeiven, de omstandigheden vernamen, welke wjj reeds zich de doodslucht te ruiken ende brood vermenigvuldiging was: "-die I ision eines Pleroma von SpeiseEscbenmaier, die ia zjjn boek des Unbewussten Geistesleben eene nieuwe proef vaa verzoening tusschen geloof en wetenschap leverde, hield het voor eeD onbetwistbaar feit, «lat soaauambulen in extatische oogenblikken iets gofdeljjks aanschouwen.» Vandaar zeker, dat eene zienBter in het lichaam eens krauken een lintworm met beenderen, oogen en tanden zag, en dat die van Cahagnet beweerde: «niet alle engelen hebben vleugels, maar zjj alleen, wolkeden godsdienst in eere hielden; want ook de engelen waren weleer men- schenzielen.» Bg zulke onnoozele dingeD blijft het bij geloof echter niet. Vermeet de mensch zich eenmaal het boogere i<aar z3De hand te zet ten, dan komt hg er weldra to«, om het ge heel aan zjju -trots dienstbaar te maken.Mees- ter wil hjj zjjn van de Datuur, en er ontstaat eeue valsche tooverkunst op e ge ted der natuur. In den geest wil hg het verleden en de toekomst doorschouwen eu den tjjd in zgne macht hebben», eu dit eproe t g naet eene valsche waarzeggCQ- a er.00 e^dit opzicht ia de groote wereld te J: .mjs te Ber lijn eu ook bjj ons omgaat, is om te lachen zeker, maar meer Il0g om te huiveren. Een maal zwoer bet ongeloof og ege het hout van zjjn katheder zelfs werd een oia el, want een driepoot'g schryftafeltjo van a hout vervaardigd, danste en schree a et een lust was. Niet de ongeloovige wgsgeeren kwamen hiertegen op, maar e er en on- dér de geloovige natuuron ertoe ers deed menigeen eeue amende honor ae voor de dwaasheid, dat bg aan bet voge gesc rei van phantastische gezichten, aan e ora espreu ken van moderne Pythia s en assandra s eeue bjjgeloovige waarde a ge ec t, en niet gel'et op de gevaren, die de navorschin- gen op het donker gebied der magische toe standen en verschijningen vergezel en Ten laatste trachtte men door te drin gen in het rijk der dooden, en de dooden werdeo bezworen. Deze beweging egon met Swedeuborg, werd in philanthropische ge zelschappen voortgezet te S oc o m en voor- al bevorderd door C»bagoe a eiorich Heine's dood kwam deze hocus pocus in Duitschland in zwang. Een homerisch ge lach moet er wel iu de bel zijuopgegaan, toen zjj de in het ongeloof vergrgsde ratio nalisten geloovig om het spook verzameld zag, dat men voor Heine s geest aanzag. De protocollen der avond-seances te Berljjn leveren nog andere voorbeelden van het bg. geloof der 19e eeuw. De democratie schgnt men in het spel te hebben gebracht Dois- nel, de bekende magnetiseur, verklaardetocb, dat het magnetisme de aarde zon vernieu wen.» De Satan, schreef hg, de onverwmne- ljjke, de ontembare, de god der werkeljjk hebben vermeld, Daar men zulk een man, die de algemeene achting genootmoest gelooven, zoo werd am de kwale teugen het stizWqgen opgelegd; en de daders weldra ontdekt zqnde, wedijverden alle inwoners om Anna en Jan geluk te wenscheu, kleine geschenken aan te bieden, en hun eindeljjk blijken van ware achting en op rechte g, negenheid te geven, voldoende genoeg om de arme,brave lieden den laster en achterdocht, waarvan zij de slachtoffers waren geweest, te doen vergeten. IV. De zomer was voorbij, de herfst begon; de bewoners van het dorp varnamanme blgdschap, dat een nieuwe meester, die het kasteel gekocht had het zou komen betrekken; od zq wenschten zich' wederzjjds geluk, want zq klaagden sinds lang, dat zjj nimmer hun heer in hun midden zagen. ZH besloten derhalve hun heer zoo luisterrjjk te ontvangen, als in hun vermogen was. Dadelijk sloeg iedereeu de handen aan het werk. De mannen maakten de wegen gelijk, plantten boomen én richten eerepoorteu op, die mat vlaggen en toepasselijke gedichten versierd werden; de vrouwen bereidden kronen of vlochten bloemkran sen. In een woord, het gansche dorp had weldra eèn feesteljjk aanzien: er was geen gebouw, geen ware kracht, de god der onderdrukten en der revoluties, zal de boeien der gevangenen verbreken, ze in moordende werktuigen voor de verdrukten veranderen en met de toover- woorden: vrijheid, gelgkheid, broederschap, zal hjj zelfs steeuen opwekken, om z'ch tot barikadeu te vormen, waarop de bliksems van het brutaal geweld zullen uiteenspatten. Christus is verschenen, Zjjn type is geper sonifieerd, ook de type des Satans zal dit wezen. Hg heeft den grondslag geiegd, de Satan zal de sluitsteen op alle gevolgen plaatsen.» Deze richting nu heeft tot eind- gevolg het spiritisme met zijuegeestverschjj- ningec. «Het ongeloof,» schreef Brentano in zjjn tjjd, «moet de onaangename ondervinding opdoen, aan de theetafel met eenige spoken en lijdende zielen uit den mag etiscben Ila- des te worden geconfronteerd. Terwjjl het in de salons onbeperkt heerschte, begon het in het smaakvolle boudoir magnetisch en som- nambulistisch te spoken. Laarzen, dranb- fleschjes, amuletten enz.marcheerden doordfl" kamer en gestalten doemden uit het vage vuur op, waaraan men niet gelooft. Artsen en wgsgeeren moeten om de klandizie zeg gen, dat dit alles echt is. Endatnuiueeu tijd, dat men alle geloof aan wonderen over boord werpt.» De mensch streeft naar onsterfelijkheid. Vallen de grondslagen des geloofs onder hem weg, dan gevoelt hij eene ontzettende le digheid, die bg met hersenschimmen tracht aan le vallen. Hg gaat aan het vermoeden en gissen over de krachten der natuur, en dit voert hem tot een dwaas veelgodendom. Zoodra hjj zegt: ik geloof niets meer, is hg geneigd alles te gelooven. Men ziet dan ook de ongeloovigste men sehen op het gebied van bet Christendom, de onbegrjjpeljjkste, tegenstrijdigste, kinder achtigste en meest onbewezen dingen met een kinderljjken eenvoud voor waarheid aan nemen. Ziedaar de vernedering van den hoog moed' Men noemt Brussel als de plaats van bij eenkomst der internationale mnntconferen- tie. Vooral de Vereenigde Staten zouden de conferentie gaarne aldaar zien gehouden. Naar de National-Liberale Correspon- denz uit eene vertrouwbare bron verneemt, zjjn alle voorbereidende werkzaamheden voor eene nieuwe legerwet en daarmede in ver band staande wijziging en aanvulling der wet op de rijksbelasting tot nader orde ge staakt. Ten einde men niet zou deuken aan een uitstel voor slechts korten tjjd, voegt het blad er bg: zoodat er, geljjk het zich laat aanzien, geen sprake van zal zjjn dat de Rijksdag zich. in zgne eerstvolgende zit ting met dit onderwerp kan bezig houden. boom, die niet fraai en doelmatig met groen en bloemen was versierd. Maar terwjjl jong en oud, arm en rijk zich om het zeerst beijverden hun heer feestelijk te ont vangen, legde niemand meer ijver aan den dag, dan Anna ea baar cuan. De rentmeester, die met genoegen merkte, dat zq zoo vlijtig aan de Ver siering en optooiing van het kasteel werkten, zeide hua, dat zjj ook hunne woniog moesten groen maken. Hoe, sprak de grijsaard, zal onze heer zich verwaardigen, mjjne nederige en ellendige hut te bezoeken? Doe slechts hetgeen ik n zeg, uwe genegen heid om hem te behagen, zal hem goedgunstig jegens n gestemd maken, en nimmer zal bet u berouwen mjjn raad te hebben gevolgd. De oude man keerde derhalve met zijne gade naar het boech terug,; zij raadpleegden lang te zamen, welk voordeel zq zouden kunnen trekken, van de boomen, om hunne ellendige hut te ver sieren, of liever om haar to verbergen. Ter rechter zijde van de voordeur verhief zich een oude eik, ter linker een lindeboom;recht tegenover ontwaarde men den stam van een jongen lindeboom, welken de bliksem had verbrijzeld. U is niet onbekend, zei de grijsaard tot zjjne gade, na stilzwijgend dien jongen verwaarloosden De uitgever der Allgemeine Reichs- correspondent. Baron Wesselizki Bojadaro- witscb, is, volgens bericht van het Berliner Tageblattwegens verspreiding van valsche bt richten omtrent den gezondheidstoestand van den Sultan nit Pruisen uitgewezen ge worden. Deze uitwjjzing geschiedde door den Minister Marschall op bevel van den Keizer, nadat de Sultan zich telegraphisch met eene klacht tot den Keizer bad gewend Wesselitzki woonde teBerljju reeds zeven jaar, minder als journalist dan als geheim Pans- lavistisch agent. Het heet dat hg verwant is met den Vorst van Montenegro. In 1878, tjjdens het Berljjnscbe Congres, verscheen bjj daar als de vertegenwoordiger van Mon tenegro; en later speelde hg in Herzegovina, na de Oosten rjjkscbe bezetting, eene weinig beminnelijke rol. In de officiëele Russische kringen te Berlgn, bg welke Wesselitzki se dert lang niet nuer welkom was, zal men zgne uitwijzing niet ongaarne ziaD. De Minister-President Loubet heeft een wetsontwerp ingediend tot het toeken nen van schadevergoeding aan de slachtoffers der anarchisten. Het pensioen der weduwe van Véry wordt op 1200, voor iedere dochter op 800 frs. voorgesteld. Te Marseille is voor Ue eerste maal een socialist tot maire verkozen. Te Roubaix is een verkooper van dagbiaden als zoodanig benoemd. De schoonzoon van wjjlen den Heer Jules Grévy, Daniel Wilson, die reeds lang ge hunkerd heeft naar een Dieawen werkkring ia het openbare leven, is eindeljjk ge&laagd. Te Loches, departement Indre-et-Loire, tot lid van den gemeenteraad gekozen, is bg er thans door den Raad benoemd tot maire. Het beweren van sommige bladen, dat de Regeering gedacht lieeft over eene wg- zigiug vau de wetgeving betreffende de ver houding tot de Kerk wordt gelogenstraft. De anarchist die den 20en April te Parjjs drie spiegelruiten van het «CaféRiche» ia wierp,jv aardoor hg eene schade van 12,000 franks veroorzaakte, is tot vier maanden gevangenisstraf veroordeeld. De rechter van instructie Ragey heeft zich jl. Maandag naar de gevangenis begeven, om Ravachol te ondervragen. Het verhoor duurde 2l/T uur. Ravachol weigerde te be kennen; dat hij den moord op mad. Marson heeft gepleegd. Hg was stellig in zgne ont- kentenis. De werklieden aan het abattoir te Va lence hebben den arbeid gestaakt, omdat er, naar hunne-meaning, veel te veel Italianen aan het werk werden gesteld. De «Marseillaise» zingende en met een vlag voorop, trokken de werkstakers de straten der stad door. Hun is evenwel, naar het schgnt, door den aannemer aangezegd, dat zjj allen door Piemonteezen vervangen zullen worden, boom gadegeslagen te hebben, u is niet onbekend, welke onaangename, ja, welke droevige herin neringen bet orerbljjfsel van dezen eertjjda zoo schoonen boom dikwerf bjj ons heeft doen ont slaan? Die door het vuur des Hemels getroffen stam zal nooit meer ui-bolten;hjj is verdord, voor eeuwig gestorvenl Ik kan noch wil hem uitroeien; want hoewel hjj van grom ontdaan, en van het leven beroofd is, of eerder omdat hjj zich in dien toestand bevindt, strekt hij mij tot eene gevoeljge afbeelding, die zich nimmer uit mjjn geheugen tal wieschen. Daar naast dien boom wil ik een populier planten, welks gestadig in beweging zjjnde gebla derte ons de wisselvalligheden van het menscheljjk leven zal* voowtellen, en welks verheven krnin ons meermalen de blikken naar het eeuwige va derland zal doen wenden, naar het eeuwige vader land, het einde onzer pogingen, het voorwerp onzer hoopons doel, onze bestem ming.... Wjj zullen vervolgens deze boomen door een krsne vereenigen en den voet van den popnlier met bloemen versieren, latende de andere boomen beneden kaal, welker onderdom het afbeeldsel van den onzen zal wezen. (Wordt vtrvolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1892 | | pagina 1