N E W E Sociaal-democratic en gods dienst. 1844 Donderdag 9 Juni 1892 17d« Jatrgaic BUITENLAND. Pei 3 maandeu voor Haarlem. 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1^0 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG B U R E A IT: St. Janstraat Haarlem. Van 16 regels 30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterljjk Maandag-, Woensdag- en Vrjda g-a vond voor 6 uui ingewacht. Uitgevers: KüPPEKSfc LAUBEY. w Zt), die zich tegen 1 Juli e. k. op de NIEUWE H A ARLEMSCHE COURANT of het ZONDAGSBLAD of op beide bladen abonneereo, ontvangen de nog voor dien Mjd, dus gedurende de maand Juni verschij nende nummers gratis. Is de sociaal-democratie eene aan den godsdienst vijandige partp? Deze vraag is in onze dagen, nu de sociaal-democratie overal hare zendelingen verspreidt, van bi- zonder gewicht, want deze zendelingea trach ten velen voor hunne partjj te winnen, door te beweren, dat de sociaal-democratie met den godsdienst uiets heeft te maken, dat zij slechts het dool heeft in de plaats van de tegenwoordige slechte maatschappelijke toe standen andere te stellen zonder den gods dienst te schaden. «De godsdienst is eene zaak, die iedereen met zjjo geweten heeft uit te maken en de maatschappij heeft.geen recht, door hare inrichting een dwang op het ge weten uit te oefenen. Denk over gods dienst zooals gij wilt, roepen de sociaal democraten, en sta ons hetzelfde toe. Wp zullen u geene voorschriften geven en ze ons Diet door anderen laten opdringen, wjj wil len slechts de maatschappelijke toestanden verbeteren, maar op godsdienstig gebied moet iedereen vrij zjjn.» Ja, ook wjj, Katholieken, willen de ma®f" schappelijke toestanden verbeteren; wjj zjjn volstrekt niet van gevoelen, dat de maat schappelijke toestanden opperbest zjju; niets minder dan dat; zjj zjjn voor verbetering vatbaar, dat weet ook de eenvoudige man on zoo ontvangt hp vaak den sociaal-de mocraat niet met dat wantrouwen, wat dezen in volle mate toekomt.-De sociaal-democra ten willen immers de maatschappelijke toe standen verbeteren, zoo redeneert de eenvou dige mau, en daar wjj zulks ook van plan zijn, willen we eens hooren wat zjj zeggen. Ea daarin ligt juist het gevaar. Z jo lang de sociaal-democraten de gebreken der te genwoordig# maatschappij schetsen, worden zjj door iedereen begrepeD. Deze gebreken kent de sociaal-democraat en wjj allen ken- Den ze eveneens. Maar zoodra de sociaal democraat over de verbetering dier gebre ken gaat spreken, geraakt hjj aan het dwa len, verbindt hjj zaken met e kaar, die in 't geheel niet bij elkander behooren en hij bazelt over oeconomische theorieën, over vraag en aanbod, loon, productie en concur rentie, enz. op eene wijze, dat niemand er zich eene duideljjke voorstelling van kan maken. De godsdienst wordt buiten spel ge laten, zoodat eenvoudige lui met den indruk Daar huis gaan, dat de sociaal-democratie niet zoo slecht is al men zegt; met den gods dienst heeft zjj niets te maken, heeft de spre ker, dien men is gaan hooren, gezegd en door de energieke wjjze waarop zulk een socia- FEUILLETON. De lotgevallen van Claudius Pochinet. Eene zonderlinge geschiedenis, getrokken uit zijn testament. (1784.) Vei volg). Hoor een bizonder voorrecht dat niet eenig zijne soort is, had ik een [gebrek in mijne hchaamsvorming, waarop ik mij te voren nooit beroemd had en dat gjj al naar goedvinden ge- 'ukkigof ongelukkig noemen kunt. Mjjne keel Was ioo hard als been; of zij nu met been be groeid of verbeend was, weet ik niet recht. Het koord benam mij in geenen deele de onmisbare ademhaling; ik hing daar dus, hoewel niet op mijn gemak, tot 's avonds, toen men mij aan een jongen heelmeester overleverde, die mjj van de bevoegde autoriteit gekocht had, om zijne studiën op mij te voltrekken; in plaats van een dood mensch, vond hjj op zijne tafel een man, die slechts bedwelmd was; want toen hjj met zjjn mes te veld ging trekken, begon ik met handen en voeten listisch zendeling zich weet uit te drukken, verwekt hjj bjj den gewonen man het geloof, dat de sociaal-democratie alleen hulp kan brengen in de bedorven maatschappelijke toestanden. Daarin nu ligt, het geheim van het succes der onzalige secte. Een duidelijk beeld, hoe zij z;ch de toe komst voorstellen geven de apostelen der sociaal-democratie niet. Dat kan men niet, zeggen zij. Wp kennen immers niet de ont wikkeling der toekomst. Wij weten immers niet welke ontwikkeling op wetenschappelijk en technisch gebied de toekomst brengen zal. Dat is zeer juist; ia de veertiende eeuw kon men zich geen denkbeeld vormen van de verbreiding dar bibliotheken, van da toe gankelijkheid der wetenschappelijke ontdek kingen, van het handelsverkeer van deu te- geuwoordigou tpd, omdat ds boekdrukkanst nog niet was uitgevonden en men het ge bruik van den stoom tot technische doel einden nog niet kende; en tot welke ont wikkeling nog het gebruik van de electtici- teit iu het algemeen verkeer zal komen, kun nen wp thans zelfs niet bij benadering voor spellen. Maar als iemand in de veertiende eeuw gezegd had, de echt,zooals hp bestaat,is eeD immoreelo toestand,dat hij moet gesloten worden zonder tusschenkomst vau eeu fune- tiouaris en alleen gebaseerd moet zijn op de overeenkomst der beide partyen en dat de kinderen uit het huwelpk door denbtaat moe ten opgevoed worden,dau zou men in de veer tiende eren goed als in elke andere eeuw en daarom ook in de negentiende begrepen hebben dat zulk een huwelpk de volkotneue oplossing van het huisgezin als noodzake lijk gevolg moet hebben, t Ware ze,fs on- noodig geweest er bp te voegen, zooals de sociaal-democraten zulks doen, dat het huwe- niet langer heeft te duren dan beide par tpen het vei langen of wenschen. Nu we'eu wjj Curistenen echter, dat het buisgezin het door God gewilde en gegrond veste heilige en heiligend genootschap iS, dat voor alle overige genootschappen al8 voorbeeld dient en eene secte, die zich op zulke eene bepaalde wpze tegen eene de gansche menschheid omzien e, oor God gewilde instelling heeft gekant, keert zich daardoor tegen God zelf. Doch daarvan spreken de sociaal-demo cratische zendelingen niet, wanneer zp hier en elders voor den eenvoudigen man optre den. Zij spreken slechts over de eMendeen over de enorme bezittingen en rp ommen van enkelen en overdo steeds grooter wor dende armoede der massa. En daarvoor no den zp in den regel vriendelpke en aandach tige toehoorders. i Nu kan men zeggen, het denkbeeld om trent het huisgezin nemen wp met aau. Het is een toevallige uitwas, dien wp ver werpen. Maar de gansche zenuw der sociaal-demo cratische wereldverbetering ligt in de grond stelling, dat de Staat de gezamenipke pro ductie in zijne baud moet vereenigen en derhalve over de krachten van ieder mdi- te spartelen. Hjj was alleen. Toen hjj van den eersten schrik bekomen was, ver een e jj mij de noodige hulp: en in den nacht van en vo gen den dag, bracht de bra.e man my buiten de stad, ml goede reis en een beter lol toewenschende. Gjj ziet dat mjjn verhaal met rassche schreden voortgaat. Doch de herinneringen die ik thans te berde breng, zjjn ï.iet van zulk een aard, dat ik er met vermaak bij kan verwy en. Ik was toen zeer dankbaar en vol vreugde dat ik mjj in Vijjheid en springlevend gevoelde. Met da twaalf gulden, die de jonge dokter mij gegeven had, was ik wel met rijk, maar toch zeer tevreden. Ik was nog slechts zes en dertig jaar oud. Ik bereikte den oever van den £jjn. daar vond ik al aanstonds vsrscheidene kolensche pen, op welke ik met liefde opgenomen werd, onder voorwaarde van te werken als een Turk. Alzoo zakte ik naar Holland af, alwaar deetjjde alle Duit8chers met open armen werden ontvangen. Ik werd bij een kruidenier te Amsterdam aan genomen, die mjj zeer wel ontving; en het duurde niet lang of mijn jjver en mijne onvermoeide werkzaamheid verwierven mjj zjjne genegenheid. Ook hjj vervalschte zijne waren; maar de man ging daarin met alle omzichtigheid te werk, en vidu en over het voortgebrachte moet be- schikkeo. Daaruit volgt echter niet toevallig maar noodwendig, dat de vrouw aau het huis wordtouttrokken, wantdemaatschappp neemt hare krachten in beiiag; daaruit volgt ook, dat niet meer de man voor de behoef ten vaa het huisgezin zorgt, maar de maat schappij. De man is niet meer de beschermer van de vrouw en daarom ook niet het hoofd der familie. De door God gewilde orde is dus verbroken. De begrippen der sociaal-demo craten omtrent het huwelpk en het huisgezin zjjn dus niet eau toezallige uitwas hunner maatschappelijke verbeteringsplannen, maar zjj zpn er eea werkeljjk deel vau. Wp hebben geen verdore batoogen te ge- ven;met het bewijs, dat de lociaal-democratie het huisgezin veruie igen wil,hebben wjj aan getoond,datzp zich tegen dengodsdienstkaert. Om zulk eene grondstelling te verdedigen, moet men met elk christelijk begrip gebrokau hebben; j t, nog maer: niet slechts het Christendom, de godsdiensten vaa alle vol ken hebban aan het huwelpk eeu heilig ka rakter toegekend. Hat huwelpk is ner gens eene slechts maatschappelijke of wereld lijke instelling. Yoor zoover men aan God gelooft, smeekt men om Zpn zegeu op de gesloten verbinding en waar eene Kerk ba- staat, zalfs daar, waar het huwelpk niet als Svcrament wordt beschouwd, werken de or ganen der Kerk bp het sluiten van een huwe lpk mede. Da hoofdleiders der sociaal-democratie verbergen trouwe s hunne godloochenende gezindheid niet. «Da sociaal-democratie ver langt op god-dienstig terreiu het atheïsme,» zei Ié Babel op de opanbare tribune van den Duitschen Rjjksdag. Eu geen enkele zjjner aanhangers of partpgenootan heeft tegen die uitspraak geprotesteerd. De sociaal-demo cratie wil den godsdienst niet als de privaat zaak van een ieder heilig houden, zjj wil het atheïsme, dit wil zeggen de godlooche ning, de vernietiging van eiken godsdienst. «Geen sociaal-democraat kan op den duur een geloovige zpn,» zeide Liebknecht op het congres te Halle en niemand sprak hem te gen. Wanneer dus een sociaal-democraat, met welk voorwendsel ook, tot ons komt eu hjj spreekt van den nood en vau de ellende der ar mere volksklassen en hjj zegt,dat de godsdienst eene private zaak van ieder individu is, laten we hem daa allereerst vrageo, wat hjj zelf gelooft, welke zjjne denkbeelden zpu omtrent God en godsdienst eu hoe hjj denkt over het bet huisgezin, het familieleven ia deu soci- aal-democratischen Staat. Zorgen we, dat we niet overbluft worden door holle phrasen eu wjj zullen den vogel aan zijne veereu keuneu. Nood en ellende verzachten, dit willen wjj ook en elke parochie heeft sinds de Katho lieke Kerk gegrondvest is, in dit opzicht meer gedaan, dan alle sociaal-democratische zwet- sers te zamen. vertrouwde zulk eene kiesche zaafc niet aan ten vreemdeling toe zooals ik gedaan had. Intusschen was ik in eea jaar I jjds zoo hoog in zjjo vertrouwen geklommen, en hjj hai zulk eene groote vriend schap voor mjj opgevat, dat hij mjj in de geheimen zjjner politiek wilde inwjjden. Ik had voor zulk eene bezigheid zoo veel redenen, die mjj schrik aanjoêgen, dat ik zeer bescheiden, maar met een krachtigen afkeer alle dankbeeld van vervalsching der waren verre van mij wierp, met het ocver- zetteljjk besluit: om mjj in het toekomende nooit meer met iets dergeljjks in te laten. Verwonderlijke zaak! de braafheid welke men in de wereld anders zoo zeer vermimt, werd voor mjj, zoo als zulks zeer vaak gebeurt, een grondslag tot mjjn geluk; en ik verzeker u, tusschen twee haakjes, d«t dit een grondslag is, die ten minste nog even heeht bestaat en wel nimmer zal bizwjjken. Toen mjjn patroon zag dat ik een eerljjk mensch was, zeide hij tot mij: Best, Herman (dit is de miam dien ik mjj zeiven gegeven had); nu kan ik u eerst op uwe waarde schatten en gij zult mjj niet meer verlaten. Hij vertrouwde mjj zjjne kas en zijne geheele bezitting toe, en na verloop van twee jaar schonk hjj mjj de hand zijner dochter. Z. H. de Paus heeft door bemiddeling van den Nuntius Mgr. Gallemberti een eigen handig schrpven aan den Koning van Hon garije doen overhandigen, ten einde Z. M. met diens zilveren koningsjubileum geluk te wenscheu. Tusachen België en Nederland zal eene overeenkomst worden geteebend, be treffende de verdeeling van bet grondgebied van Baarle-Nas8au en Baarle-Hertog, De twee Gouvernementen zpn bet eens geworden over eene gelijkmatige verdeeling. De bewo ners der streek zullen een zekeron tpd heb ben om te kiezen tusschen de Belgische en de Nsderlandsche nationaliteit. De bewo ners van Castelbré, bjj Baarle-Hertog, zullen Belgen worden. Het verdrag zal binnenkort worden ge- teekend. De troepen van het Brusselsche gar nizoen, welke thans in het kamp van Be- verloo zijn, zullen Zaterdag a. s. naar hun garnizoen terugkeeren wegens de groote ver kiezingen van 14 dezer. Dien dag zul Ten de troepen in de kazerne zpn geconsigneerd. In verband met de geruchten over de toenadering tusschen den Keizer en Prins Von Bismarck brengt de Köln. Zeitung in herinnering dat Prins Von Bismarck nog zeer onlangs er op gewezen heeft «dat er nooit sprake kan wezen van eene verzoening tusschen den Duitschen Keizer en een zjjuer vroegere Ministers» en voegt daar het vol gende aan toe: Het herstellen van eene be tere verhouding tusschen den Keizer en den oud-Kanselier, waartoe werkeljjk reels se dert geruimen tpd van verschillende zjjdea p ver ge pogingen aaugewend worden, zou het behoeft wel geen betoog door de overgroots meerderheid van het Duilsche volk met vreugde worden begroet. De r» d üng-stations der Duitsehe maat schappij tot redding van schipbreukelingen hebben in het igenootschapsjaar 189192 bet leven gered aan 69 personen, waarvan 58 met reddingbooten en 18 met schiet- toeBtellen (Raketen-Apparate). Het aantal stations bedraagt 116, namelpk 67 aan de Oost- en 49 aan de Noordzee; 48 zpn met boot en schiettoestel, 52 alleen met boot, 16 alleen met schiettoestel uitgerust; nieuwe stations zpn gesticht te Friedrichtskoog (district Heide), op het eiland Saderoog (dis trict Husnm) en te Barhoft (district Stral- sund. D i jaarljjksche inkomsten der vereeni- ging zjjn gedaald van 273,780 tet 262,026 mark; bet ledental van 50,885 tot 49,146. Het bestuur vertrouwt dat deze achteruit gang slechts tijdeljjk zal zijn. Drie van de voor eenige weken in hech tenis genomen anarchisten zullen voor het rpksgehof te Leipzig worden terechtgesteld. Dit proces zal den 15an dezer maand norden geopend. Frankrpk en Engeland maken beide aanspraak op de in de Indische zee gelegen Deze was een meisje van een zachtzinnig en zedig karakter, acht en twintig jaar ond en overigens begaafd met de beste hoedanigheden. Men noemde haar Trnitje. Ik was zeer gelukkig en alles ging. op de beste wijze voort, tot dat mjjn patroon, tegen het einde van het derde jaar, mijo schoon - vader geworden zjj ad e en mjj tot zjjn associé hebbende aangenomen een feest beraamde, om de terugkomst van den scheepskapitein Thomas Kromme, zjjn zoon, die van Batavia wederkeerde, op eene waardige wjjze te vieren. Ik kende hem nog niet. Mjjne vrouw kon hare vreugde niet beteugelen, want zij beminde haar broeder bi zonder harteljjk. Ik stond niet weinig verbaasd, toen men mjj dien Kapitein Kromme vo ïrstelde dat ik in een man, dien ik voor de eerste msal mjjDs levens zag, het aangezicht van een ouden kennis wedervond. Ik wach'te mjj wel van hetgeen er in mij omging te openbaren. Maar de zeeman was vrjjmoèdiger. Wel drommels! zjjt gjj het, Pochinet, dus sprak hij mij met een scheepsuitval aan. Want hjj had vroeger te Lausanne tweemaal zaken met mjj gedaan en mjj zelfs eene partjj vrjj slechte thee versocht. Wordt vervolgd.) I44I1EMSCIIË COtlRiNT. ABONNEMENTSPRIJS ACUTE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIEN.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1892 | | pagina 1