NIEUWE Ne. 1850 Vrijdag 24 Juni 1892 I7é« Jwgtig Eene vreeselijke kwaal. Vrijmetselaren godsdienst tlge vrijheid, U1T E V L A D. ABONNEMENTSPBIJS Pei 8 maanden voor Haarlem. Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor het buitenland Afzonderlijke nummers ƒ0,85 1,10 1,80 0,03 Dit blad verschjjnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG BUBEiïï: St. Janstraat Haarlem. AGITE MA NOW AGITATE. PBIJS DEB ADVEBTENTIEN. Van 16 regels 30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterlgk Maandag-, Woensdag- en Vrjda g-a vond voor 6 um ingewacht. Uit g e v e r s K P P E B 8 4 L A U B E Y. Wjj vreezen geen tegenspraak waaneer we de drankzucht eene vreeselijke sociale kwaal heeten, die het welzijn, de welvaart vau een volk tegenhoudt en ondermijnt. Jaarljjks gaat er heel wat familiegeluk, vrede, heil en hoop door haar te groude;zjj verwoest lichaam en ziel van dan betrokkene, draagt de schuld van een groot deel der zelfmoorden ea van een nog grooter deel der geestesstoornis sen, zjj vernietigt het geluk der huisgezinnen en vermeerdert het aantal misdaden op ont zettende wjjze. Drankzucht en armoede zjjn zeer nau w aan elkaar verwant. «Overal»,zegt Picard, «waar onmatigheid heerscht, volgt armoede en el lende, gelijk de schaduw het lichaam; op den dag, waarop de drankzucht verdwenen zal zjjn, zal ook meer dan de helft van het paupe risme zjjn verdwenen.» De Dnitsche Afge vaardigde Gumbrecht, die sinds vele jaren aan het hoofd der armenverzorging eener groote stad heeft gestaan, verklaarde in eene openbare zitting van den Rjjksdag, dat bjj tien gevallen van verarming, negen door de drankzucht of dronkenschap, door het over matig gebruik van sterken drank werden ver oorzaakt. Arme huisgezinnen, waarvan het hoofd een dronkaard is! Daar vindt men jam mer en ellende zonder maat en tal. Doch niet alleen de huisgezinnen maar de gaDBcbe gemeente wordt door de ondeugd der dronkenschap benadee'd.Is het niet ergerlijk, dat dronkaards hun geld aan den drank uit geven en de betere elementen der gemeente meer belasting moeten opbrengen om de dik- wjjls diep te bsklagen familieleden van zulke individuen en ten slotte deze zelf voor dan hongerdood te bewaren? Dat de drankzucht godsdienst en zedeUjk- beid in den mensch vernietigt, is een feit, waarover men zeer veel zou kunnen schrjj- ven. Geen gebod van God is den dronkaard heilig. «Das dronkaards God, zegt de heilige Kerkvader Ambrosias, is zjjn buik, de maag zjjn altaar.» Een der verschrikkelijkste uitwerkingen der dronkenschap beetaat daarin, dat de dronkaard in zjjne nakomelingschap, in zijn eigen vleeschen bloed,de kiem legt van licha melijk en geesteljjk lijdeD. De hartstocht der drankzucht wordt vaak op kinderen en klein kinderen voortgeplant; aan het zenuwstelsel en de hereens der nakomelingschap wordt door de drankzucht der ouders groot nadeel berokkend. Dr. Schule zegt in zjjn handboek der zielsziekten, dat de dronkenschap der ou ders vaak de oorzaak is vaD 't epileptisch lijden der kinderen en kleinkinderen. Dr. Kind be weert dat de dronkenschap in vele gevallen een onmiskenbare factor is van de krankzin nigheid. Ia Noord-Duitscbland, zegt voorts die geleerde, is bij een vierde gedeelte der ljj- ders aan krankzinnigheid de dronkenschap de oorzaak der geestesstoornissen. In «Bö ners Dautsches Wochenblatt far Gesundheidspflege und Rettung», jaargang FEUILLETON. De eenige zoon. De Heer Hartman zat alleen in zjjn studeer vertrek, waarvan de wanden met hioge kasten »ol lijvige wetboeken waren bezet. Op de schrijf tafel, die bezaaid was met acten en andere ge schriften, lag naast den advocaat een pakje bank noten, dat hem door een zijner cliënten was be taald. De prachtige aan den zolder, boven de schrijftafel hangende lamp, wierp hara heldere •truien op Hartman's gewelfd voorhoofd, en op •jjne koele, strenge gelaatstrekken. Eensklaps greep hjj de kleine zilveren tafelschel, die voor hem stond en schelde. "Is mijn zoon te huis gekomen?" vroeg hjj norsch aan den binnenkomenden bediende. «Ja, zoo even, mjjnheer!" «Zeg hem, dat hjj hier kome!// De bediende vertrok en na weinigeoogenblikken trad de zoon bjj den vader binnen. Hjj was een jongeling^ van omstreeks 21 jaar, wiens manneljjke schoonheid zichtbaar door een lichtzinnigen le venswandel had geleden. Terwijl zjjne gelaatstrek - 1884 nummer 15, wordt het aantal der in Duitsehland jaarijjkj aan delirium overle den personen op 10.000 geschat, dat der dronkaards onder de manneljjke bevolking der tuchthuizen op 46 perc.; onder de man neljjke gevangeneu heeft men 53,6 percent gelegenbeidsdronkaards en 34,4 percent aan den drank verslaafden. Da Pruisische sta tistiek wijst in bet jaar 1881 op 268,000 misdaden, waarvan er 70 percent in ver band staan met de dronkenschap. Hoe ver moet het gekomen zijn, wanneer eene vrouw het als een geluk beschouwt, dat haar man in de gevangenis is gekomen! «Sedert gjj weg zijt, gaat het ons zeer goedik moet wel hard werken voor het onderhond van mg en ie kinderen, maar het gaat ons toch goed. De kinderen zjjn gehoorzaam, sinds gjj weg zijt, zjj helpen mij bjj den arbeid, enz.» zoo luiden, volgens de verklaring van den directeur eener ge vangenis, ontelbare brievan, welke hem in zijne betrekking in handen kwamen. De verh luding der dronkenschap tot den zelfmoord bijjkt voor Pruisen (andere sta tistieken zjjn op dit oogenblik niet in ons bezit) uit de volgende opgaven. Het aantal zelfmoorden is in het jaar 1872 tot 1885 meer dan verdubbeld het gemiddeld aantal was in de eerste zeven jaren 3000, in de volgende 4600. Wanneer mea 6en blik slaat op al de ellende en nood, die voor dau dronkaard zeiven en zijne hnisgenootan, voor gemeente en Staat uit de dronkenschap voortkomen, moet dan niet ieder menschenvriend, een ieder, die een hart voor het welzjju van het volk heeft, zich gedrongen gevolèn, ook zjjn deel Daar zjjne beste krachten bjj te dragen om te arbeiden aan de verdwjjning van dien vreeseljjken kanker der maatschap- pjj? Zeker, en de samenwerking van alle krachteD, de medewerking van Kerk, Staat en Gemeenten, van arbeidgevers, armver- zorgera en van alle weidenkenden is inder daad strikt noodig om deze kwaal zege- viereud te bestrijden. Geeoe positie, hoog of laag, is denkbaar, waarin zich niet de gelegenheid aanbiedt om het werk der^ be vrijding des volks aan dezen boozea vjjand te helpen bevorderen. Ook hier is de spreuk van toepassing«Viribn3 unites«met vereende krachten.» is de titel vau een te Parjjs verschenen werk, waarvan de scbrjjver is d.i voormalige vrijmetselaar en ook tbaos nog «vrjjdenker» gebleven Paul Copin-Albancelli. Van den inhoud van dit merkwaardige boek, 't welk door de pers ijverig wordt besproken, zjj hier het volgende vermeld De schrjjver verzekert, dat de hransche vrijmetselaarsloges niet gezamenljjk onder eene leiding staan en dat de bij haar heer ken vrouwelijke zachtaardigheid en onstandvastig heid uitdrukten, «raaiden trotschheid en vastheid van karakter uit zjjne donkere oogen men herkende in hem een jongeling, die altjjd den indruk van het oogenblik vo'gde «Hebt gij weder eene van uwe dwaze streken uitgevoerd?// begon de vader op gestrengen toon; De jongeling krikte toestemmend en zweeg. De gebrok n tilbury en het paard, dat gjj dood gejaagd hebt, koeten mij te zamen wel meer dan duizend gulden. Wat kunt gij tot uwe ver ontschuldiging aansoerenP'J Om den vertoornden blik zgns vaders te ont- wjjken, sloeg de jongeling zjjne oogen naar den grond en bleef zwijgen. «Hoe lang zal die levenswijze nog duren?// begon de vader weder met klimmenden toorn. //Heb ik u niet reeds gezegd, dat ik niets meer van u wilde weten, als gij uw leven niet verbeterdei? Jan, gjj zijt een schandvlek voor onze familie en voor onzen goeden naam. God zij gedankt, dat uwe moeder niet meer leeft, om verdriet van h'arontaarden zoon te hebben.// Het was den jongeling tot nu toe gelukt, de verwjjtingen zijns vaders bedaard aan tehooren, maar bij het noemen zjjner moeder beefden zijne schende geest niet overal dezelfde is. Volgens de stellige beweringen en geloofbare rnede- deelingau van Copin-Albancelli zijn er in Frankrjjk 24.000 vrijmetselaars, die tot vier groepen en bonden bebooren, nameljjk het «Groot Oosten», met 16.000 leden in Frankrjjk en jmeor daa 2000 in de koloniën en in het buitenland: de «Suprème Oonseil», met 6000 leden; de «Grande loge lymboli- que», met 2000 leden de Souvarain conseil general», met slechts 500 leden. Het «Groot Oosten» is de grootste groep, twee derd9 van de Franscha vrjjmetseiaars behoort er toe. En deze groep is het ook die aan de politieke en godsdienstige twis ten het meeste aandeel neemt. Wanneer men van de rol der hedendaag- sche vrij mets slarjj in Frankrjjk gewaagt, dan spreekt men van de rol, die het «Groot Oos- teu» in Frankrijk speelt. Da leden dar loges worden uit verschillende klassen gerecru- teerd. De meerderheid wordt gevormd door ambtenaren en winkeliers, de minderheid be staat uit geneesheereD, advocaten en in het algemeen uit lieden, die door hun hoogeren graad van ontwikkeling en hunne bekwaam heid, in de vergaderingen het woord voeren en dan ook allen invloed nitoefenen. Het stre ven en de leer van het «Groot Oosten» is ma terialistisch en anti-godsdienstig. Da vrjjmet- 8clarjj stond nimmer op vriendschappeljjken voet mot den geopenbaarden godsdienst, maar zjj stoot hem niet nil; zjj had als leer eene soo t van onbestemd deïsme, vermits zjj den zoogenaamden grooten wereldbouwmeester lof en eer bewees. Sedert eenige jaren echter heeft men de vereering van den grooten bouwmeester afgeschaft. De oude jstatuten van het «Groot Oosten» bevatten de volgende verklaring: «De vrij metselarij weert niemand ter wille van zjjn geloof. Van het verheven standpunt, waarop zjj zich plaatst, eerbiedigt zjj de godsdienstige en politieke denkbeelden van ieder harer le den.» In het jaar 1885 werd echter tot af schaffing van deze paragraaf besloten. Deze maatregel gaf dus duideljjk te kennen dat het «Groot Ojsten» zjjn «verheven standpunt» verlaat en dat het voortaan noch de gods dienstige noch de politieke dankbeelden zjjner leden zal eerbiedigen. E'enmin e rbiedigt het uatnurljjk de godsdienstige es politieke denkbeelden der müiioenen Franseh n, dia geen vrijmetselaars zijn. De tot het «Groot Oosten» behoorende loges en het «Groot Oos ten» zelf zijn de hevigste strjjders in den reeds sinds 15 jaar togen de Katholieken en te*en de Geestelijkheid georgan'seerden krjjg.Van daaruit worden aan derepublikeiosshe Afge vaardigden do bevelen gegeven, die den anti religieuzen jjver bevorderen en prikkelen. Dat de vrijmetselarij in Frankrjjk de teu gels der regeering in handen heeft en de oorzaak is van alle jammer en ellende in dat land, 't is eene alom bekende zaak. 'i Mag echter zeer interessant gemoemd wor den, wanneer men zulks door een zoo on verdacht ge'nige hoort en ziet bevestigen. lippen en hjj wendde zich om, ten eiade een traan te verbergen, die in zjjne oogen opwelde. Indien de oude gestrenge man de kunst had ver.taan, om de zwakke zjjde van zjjn zoons hart gevoeliger aan te tasten, ware zijn kind wellicht nog te redden geweest; maar door zijne hsrdvoehtigheid wilde hij zich gehoorzaamd zien door don sterken arm van het ouderljjk gezag. «Meent gjj," riep hjj driftig, //dat ik u niet kan onterven, omdat gjj mijn éarig kind zjjt? Ik zal het u bewijzen. Neem deze banknoten, er zal twee duizend gulden zjjn, dat is alles, want gij van mij k-jjgt, en deze nacht is de laatste, dien gij onder mjju dak kunt doorbrengen. Toen de vader over zjjne overledene moeder sprak, stond de jongeling op het pu t zich met berouw aan de voeten zijns vaders te werpen en hem plechtig beterschap te beloven. Zjjne wangen werden beurtelings bleek en rooi, zjjne lippen openden zich om te spreken; hjj vouwde smeekend de handen, maar eer hjj een woord van berouw kon uitbrengen,ging de vader reeds met zjjne harde verwjjtingen voort en eindigde met zijne verstoo ting. Nog eenmaal beproefde Jan te spreken, masr nogmaals kwam zjjn vader hem voor. «Geen woord meer! Het is nu te laat. Ik heb Nu de uitslag der herstemming in België bekend i», telt de Kamer 92 katholieke en 59 liberale leden (en éene vacature tenge volge vau het overigden van den Heer Tesch), en de Senaat 46 katholieke en 30 liberale leden. Het proces voor htt Hof van gezwore nen tegen Ravachol is te Montbrion begon- nen.Erzjjn zeer strengevoorzorgsmaatregelen genomen. Ds beschuldigden worden door 6 gendarmes bewaakt, en een piket infanterie is in de zittingzaal aanwezig. Ravachol staat terecht voor inbraak, brandstichting, moord en grafschennis, in het departement Loire gepleegd, en het is thans de vraag, welke straf dit liefljjke zondenregiater hem aldaar op den hals zal halen. MontbrÏ8on is een van de kali ïste pro vincieplaatsjes van Frankrijk, en de ontstel tenis zal daar niet gering zjjn, nu mea er een misdadiger van het kaliber als Ravachol ziet terechtstaan. Te Parijs zaten bij het eerste proces rechters en juryleden te sidderen op hnnne zetels, en vroegen zich af, hoeveel kilo dynamiet dien avond hun woniDg uit el kaar zouden doen vliegen. Een koppel stoutmoedige onverlaten had alom schrik en ontsteltenis teweeggebracht. Te Montbriion doen zich tot nn toe geene verscbjjnselea voor, die kunnen doen ver moeien, dat men opnieuw belsche werk tuigen zal zien ontploffen. De weinige hand langers, die Ravachol had, zitten achter slot, en het is niet gebleken, dat bjj nienwe adepten heeft gewonnen voor zjjne leer van terrorisme en maatschappelijke af braak. Als Rrvachol geleefd had in den tjjd der groote omwenteling, zou hij waarschjjnljjk eene rol hebben gespeeld als Robespierre of Danton of Mirat, en dan zou men hem nu beeldhouwen in marmer. Hjj zegtIk h b niet gemoord om te steleD. Ik heb ten algemeenen nutte het geld weggenomen vaa een paar onde sukkels, die het leven niet lang meer konden dragen, en die ik gedood heb, toen zjj zich te weer stelden. Ea ik heb dat geld gebruikt ten behoeve tan mjjne beginselen van anarchie, die de ware zijn. Het wordt tjjd, dat de beschaafde samen leving hierop antwoordt, dat die beginselen de ware niet ziju, maar dat men die theoiie van afmaken ten algemeenen nutte wel wil toepassen op hem zeiven, wat trouwens indortjjd ook gedaan is met Marat, met Daoton, met Robespierre en met de meeste lieden, die terrorisme in toepassing gebracht hebben. Iu het departement Loire, dat eene tal- rjjke werklieden-bevolking heeft, schjjnt Ra vachol geen wrekers te zullen zien oplagen. Tot nu toe tra! bjj in de verbeelding der menigte min of meer op als een helsche u gewaarschuwd, dat de eerste dwaze streek, die gjj weder begingt, oorzaak zou zjjn, dat ik u mijn huis ontzegde, maar mjjne vermaningen werden in den wied geslagen. Ga nu heen en oogst, wat gjj hebt gezaa'd Hoe ongehoorzaam hij ook geweest was, deze straf, dit gevoelde Jan zeer goed, was veel te hard. Een enkel woord, slechts, een vrie .de'jjk woord van zijn vader en hjj ware nog met berouw en boete voor hem neergezonken. Hjj greep de hem toegereikte banknoten, kneep ze krampachtig in elkaar en wierp ze toen op den grond. Terstond daarna hoorde men de deur met geweld dicht werpen. //Hjj zal toch niet weggegaan zjjn?// zeide da vader angstig bjj zich zeiven en zjjn voorhoofd ward omwolkt, toen hjj de banknoten zal liggen. //Maar laat hjj gaan, die onverbeterlijke deugniet! Hjj is mjju zoon niet meer. Liever kinderloos sterven dan een zoon te hebben, die zjjne familie schande aando t. Heb ik niet alles gedaan, wat mjju plicht vau mjj vordert?// Wordt vervolgd.) HiiRIEHSCHE (10IIR4IT.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1892 | | pagina 1