NIEUWE m 1910 Wocnste 16 November I89S. agite ma non agitate. De sociale werkzaamheid der katholieke Orden. BUITENLAND I7dg Jaargaig ABONNEMENTSPRIJS Pei S maanden voor Haarlem. t 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG BUEBAÜ: St. Janstraat Haarlem. PRIJS DER ADVERTENTIEN. Van 16 regels 30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte D eDstaanhiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentie n worden uiterljjk Maandag-, Woensdag- en Vrgda g-a vond voor 6 uur ingewacht. Uit g evers: K P P B H 8 h i, AUSET. IV. (Slot.) De periode der zoogenaamde hervorming willen we voorbijgaan; nieuwe Orden werden Gr toen niet gesticht. De geloofsverdeeldheid bad aan de Christenheid de diepste wonden geslagen,welke niet genezen kunnen, zoo lang die verdeeldheid duurt. Men wilde de Kerk Verbeteren en men heeft het Christendom schier te gronde gericht,welks goddeljjk zegel de eenheid is. De vermetele gedachte van den val van den Stoel van Petrus en van de Verwoesting der oude katholieke orde, om eene nieuwe daarvoor in de plaats te stellen, Was in het gemoed van een Monnik ont staan. Van de andere zgde ging echter ook eene geestelijke vernieuwing, welke de Ka tholieke Kerk wederom bevestigde en met nieuwe glorie omgaf, voor een niet gering deel van dezulken uit, die zich met volkomen Zelfverloochening aan God in den Ordesstand hadden gewjjd. Hoe kou bet ook auders. Trots en wereldschgezindheid waren de oorzaken der vreeseljjke omwenteling; van daar de roep van alle door God verlichte zielen: Voor alles moeten wjj ons zeiven heiligen en naar volmaaktheid streven;slechts door groote heiligheid kan de Christenheid Weder op den goeden weg worden gebracht! Deze richting echter voerde tot nieuwe or desstichtingen. Naast vele Congregatiën, Welke er zich bepaald op toelegden door de waarheid der wetenschap de dwaleuden tot de Kerk terug te brengen, ontstonden ook, die haar voornaamsten arbeid in de uitoefening der christelijke naastenliefde wilden verrichten. De H. Carolus Borro- oteus, Aartsbisschop van Milaau, stichtte bet genootschap der Oblaten, die ten tjjde van het heerschen der pest te Milaan won deren van naastenliefde hebben verricht. Geestelijke Dochters vau dien Heilige, de Zasters van den H. Carolns BorromeuB, hebben onlangs te Hamburg, waar de cho lera hevig woedde, een werk van offer- Vaardigheid en toewjjdiog verricht, welks beteekenis men zelfs niet bjj benadering kan waardeeren. Deze Liefdezusters,die sinds 30 jaar te Hamburg twee inrichtingen voor zieken bezitten, hebben bjj de jongste epi demie op de meest offervaardige en belang- looze wjjze dag en nacht de ongelukkige zieken verpleegd. Vlak tegenover baar Ma- ria-hospitaal had de Hamburgsche Senaat, °P verlangen der Liefdezusters, nog vier groote barakken laten bouwen, in welke eveneens choleraljjders werden verpleegd. ■Ad deze inrichtingen waren dag en nacht ®et patiënten gevuld en de Liefdezusters Waren onvermoeid in hetuitoefeneu van haar Gode welgevalligen arbeid. Dp geljjke wjjze werken de door den H. ^incentius gestichte Congregaties der «Zus ters van barmhartigheid,» deze «Eugelen ln menschengedaante». Zg zgn over den FE DILLMTON. De spiegel des Keizers. Vervolg.) Zjj is eene heks, zeide de Czaar bjj zich- zelven, en met verbazing bemerkte bjj, hoe zjj ttet de rechterhand, eene kleine slang uit een toegedekten schotel nam en boven den waterketel hield, die op het vuur hing. De slang wond en kronkelde zich om hare hand, en naoweljjks was het dier in den ketel, °f er steeg eene witte, met rosse vlammen ver- ttengde wolk uit omhoog en een fluitend, sissend geluid deed zich hooren. Tegelijkertijd fladderde er iets uit een hoek te voorschjjn; het was de ^af» die tevoren op de leuning van den stoel gezeten had en die nu eenige malen om hot hoofd der vrouw vloog, om daarop weder in den hoek te verdwjjnen. De waarzegstar prevelde onverstaanbare woor den op den toon alsof zij eene tooverspreok reide. Toen haalde zjj iets blinkends uit den ketsl *e voorschijn, dat door den wolkensluier heen echitterde. Wat was dat? Toen de Czaar zich Verder voorover boog, om beter te kunnen zien ganschen aardbodem verspreid en bewijzen aan de menschbeid de voortreffelijkste dien sten, zoowel door het verplegen van zieken als door het geven van onderwjjs. De of fermoed van de Zusters van den H. Vin- centius, als ook die van de Zasters van den H. Augastinu8, ,an de H. Elizabeth eu van zoovele anderen, zgn immers van algemeens bekendheid; ze worden door geloovigen en ongeloovigen gewaardeerd. Voor hnlplooze weeskinderen heeft de in het jaar 1537 gestorven H. Hierooyoius Aemiliani te Samosko bij Milaan eene Con gregatie opgericht. De Schoolbroeders, eene door La Salie (f 1719) gestichte Congre gatie van leeken, onderrichten de kinderen der werklieden. De «Broeders van barm hartigheid» houden zich belangloos met de ziekenverpleging bezig. Zg oefenen ook bjj ons te lande in verschillende gemeenten hun heilvollen arbeid uit. Hun stichter is df> H. Joannes de Deo, een Spanjaard, die in het jaar 1559 stierf. De «Vaders van den goeden dood,» door den H. Carolus de Leilis (f 1614) gesticht, verplegen zieken en bereiden hen voor tot eeu goeden dood. Meer bekend dan de laatstgenoemde is de door den H. Alfonsns de Ligaori gestichte Congregatie van deuH.Verlosser kortwegRa- demptoristen genaamd.DeEerw.PaterEudes, stichter der Orde vanO.L. Vroo we der naasten liefde,bad zich ten taak gesteld,alle menschen te dienen; daarom hield zich, gelijk de Zalig maker,voor den dienaar van allen.Hjj ontving allen, die tot hem kwamen, met liefde en trachtte allen troost te geven. Toen in het jaar 1631 de stad Caen (in Frankrijk) door de pest werd bezocht, en velen haar ontvluchtten, kwam Pater Eudes in de stad om de zieken te troosten en te verplegen. Zonder onderscheid van rang of stand te maken stelde bjj zich in dienst van iedereen, die zjjoe hulp behoefde. Ten einde de leden zjjner Congregatie voor het gevaar van be smetting te behoeden, zonderde hg zich gedurende den tgd der ziekte van hen af; hg hield verbljjf op een weiland, waar hjj in een vat sliep. Toen de pest ook in zjjo klooster uitbrak, toog hg er heen verpleegde twee Paters, die in zjjue armen stierven. Nadat de pest uit het klooster verdwenen was, ijlde hg weder naar de stad en keerde eerst terug toen de epidemie daar volko men was geweken. AaD dezen Monnik geljjk in bewonde renswaardige werken der naastenliefde, is het leven van Kardinaal De Cheverus, die eerst Missionaris der Indianen en negers en later hun Bisschop te Boston was. In het verplegen van zieken, in het troosten van ljjdeuden, heeft hg bijna zijns galgken niet gehad. Zelfs als Kardinaal^ verrichtte bjj de nedeiigte werkzaamheden in de huizen van krauken en hulpbehoevenden. Zjjne nacht rust offerde hg aan de verpleging van hen, die met de vreeseijjkste kwalen waren be hept. Zulke mannen werden door de verschil- wat zjj in de hand hield, was het hem als aan schouwde hjj zjjne eigene beeltenis. Daarom meende hjj de gelaatstrekken der beks te zien, die zich in het voorwerp weerspiegelden, dat zjj in de hand hield. Wat echter den Czaar het meest in verbazing bracht, was, dat de nevel, die daar zoosven nog het geheele vertrek vervulde, opeens wegtrok, zoodat hjj alle voorwerpen helder zien kon. Kutaisoff lag in diepen slaap op de bank, de raaf zat weer op do leuning van den stoel en de kleine knaap hurkte in een hoek, de oogen angstig op de oude, sluwe vroaw gevestigd, wier gestalte weer ineen gekrompen was eD die als tevoren op haar stokje leunend met een spiegel in de bevende rechterhand op den Ciaar toetrad. Zie, zie, mompelde de oude bedriegster den spiegel beschouwend, hoe merkwaardig. Bjj den eene wordt het een dolk, bjj den andere een kruis, bjj n is het een spiegel geworden. Pak aaD, zoontje, pak aan en bewaar hem goed, want ge zult zoo lang leven, ali deze spiegel heel en ongeschonden is. De spiegel, dien de oude heks den Czaar over handigde, had een rand van glas, waarin allerlei zinnebeeldige teekens, krullen, cirkels, Blangen lenden Orden groot gebracht, niet een of twee, neen zulke zonen tellen de Orden bjj duizenden, zulke dochters wassen in groote getallen in Gods tuin als welriekende bloemen; de meesten gaan ongekend en ongenoemd tot huuBruidegim in den Hemel, Dien zi) reeds op aarde hebben gekozen om daar het loon te ontvangen, dat zjj op aaide niet verkregen. Wat zij allen voor het welzjjnder mecschheid hebben verricht, staat opgeteekend in het boek der geschie denis. Wjj willen ook nog aan de Orde der Trappisten herinneren. In Italië maakten zij den grond bewoonbaar. In Bosnië brach ten zg de christeljjke beschaving evenals in Zuid-Afrika, waar zjj de wilde Kaffers bskeerden. En wat de Jezuïeten hebben verricht voor het welzjja van volken en landen, 'tis, dunkt ons, van al te groote bekendheid om er nog over uit te weiden, op eene enkele zaak wjj hier slechts de aandacht vestigen. De Jezuïeten hadden de taak op zich genomen de bewoners vaD Brazililië tot het Caristendom te bekeeren en zjj slaagden daarin naar wenscb. De bekeerde inboor lingen werden intusschen door hun verkeer met Europeesche immigranten dikwgls be dorven. Om dit nu te verhinderen vroegen de Jezuïeten in het jaar 1606 aan de Spaansche Regeering te Madrid de toestem ming, om onder de nog niet onderworpen Indianen koloniëa te stichten, waar, zon der hunne toestemming geene Europeauen mochten komen. Binnen eene eeuw ont stonden in Paragaay en aan den oever van den Uraguay 31 van dergeljjke koloniën met ongeveer 280.000 inwoners. Deze vorm den onder patriarchale Regeering der Je zuïeten een welingerichten Staat, welke zelfs werd bewonderd door groote mannen, die tegen de Jezuïeten vjjandig gezind wa ren, zooals Montesquieu en anderen. Men j erkent, dat deze Jezuïeten-kolonie in Zuid- Amerika de eenige kolonisatie in de nieuwe wereld is geweest, welke de inwoners op den duur beter en gelukkiger heeft gemaakt; want de meeste dergelijke ondernemingen werden door winzucht of andere motieven in 't aanzijn geroepen. De genoemde Staat viel in 1740 aan Spanje's en Portugals hebzucht ten offer, tot iunig leedwezen der Indianen, die met tranen in de oogen van hunne vroegere geestelijke bestuurders af scheid namen. Wjj hebben in korte trekken getracht eene schets te geven van de sociale werk zaamheid der Monniken, natuurljjk zeer onvolkomen, vermits wij slechts enkele feiten hebben vermeld. Nu zou men rnee- nen dat door de groote mannen der we tenschap aan de arme Monniken gerechtig heid werd bewezen. Ach neen, zjj worden nog steeds veracht, nog altgd versmaad door de mannen van het ongeloof en ma terialisme. Hier en daar gaat echter eene enz. waren gegraveerd. De oude vrouw opende een kaatje en nam daaruit een roodan doek. Hier, zooutje, zeide zjj daarop, den spiegel in den doek wikkelende. Bewaar hem goed, want ik zeg.- ais deze spiegel breekt, ook uw laatste uur heeft geslageu. De bijgeloof ige Czaar sidderde, wierp een ang- stïgen blik op de bedriegster en stond op van zjjn zetel. Ais ge echter weten wilt wie uw beste vriend en wie uw ergste vjjand is, ging de oude too- verheks voort, zoo doe aldus, zoontje: plaats van avond tegen middernacht dezen spiegel op de tafel en aan weerszijden er van twee brandende kaarsen. Wanneer het dan twaalf uur slaat, zoo roep de Drieënheid aan, en bjj den laatsten slag zal degene verschijnen, die uw goede engel is en dien ge blindelings vertrouwen kunt. Goed! En mjjn ergste vijand? Ia de eerste, dien ge na dien anderen zien zult, zij het dezen nacht, of den volgenden dag. De groote, maar dwaze en bjjgeloovige Czaar tastte in zjjne beurs en stopte de oude vrouw een paar goudstukken in de hand. Hei, Michaël 1 riep hjj toen. Kutaisoff verroerde zich niet. stem op, die de ware verdiensten vau de kloosterorden erkent. Zoo zeide b. v. Ko ning Max Jozef I van Beieren tot Mon- gelas: «Wat zgn wg toch ezels geweest toen wjj alle kloosters hebben opgeheven Mjjne grjjze haren zon ik wel willen uit rakken, als ik daaraan denk.» Doch genoeg. Door lederen Katholiek en onbevooroor- deelden andersdenkende worden de verdiens ten der verschillende Orden hoog gewaar deerd en die waardeering zal nog toenemen wanneer ook de geesteljjke werkdadigheid der katholieke Orden wordt geschetst, een arbeid dien wjj te gelegener tgd, ter ver heerlijking van God en godsdienst, hopen te ondernemen. Z. H. de Paus heeft de onderhandelingen met het Parjjsche Kabinet over de benoe ming van Fransche Kardinalen geschorst. Z. H. zal afwachten, of de Kamer bjj de behandeling der begrooting al dan niet bisdommen zal opheffen, en vervolgens daar naar bandelen. Een besluit van den Belgischen Mi nister van landbouw enz.bepaalt,dat lompen, oude lappen en gedragen kleeren, in balen of toegenaaidepakken verzonden vanDuitsch- land, Frankrjjk en Nederland, met 15 dezer wederom voor in- en doorvoer zullen worden toegelaten. De Antwerpache Gemeenteraad heeft de conclusiën van het rapport betreffende de teDtoonsteiliug in 1894, strekkende tot het kosteloos afstaan van de benoodigde gronden, het zorgen voor de verkeerswegen enz. goedgekeurd. De Bond der arbeiderspartij heeft ten slotte [besloten, Dinsdag ter gelegenheid van het «Te Deum» geene manifestaties te houden. In doorgaans goed ingelichte Duit- sche kringen wordt gemeld, dat er ingrjj- pende veranderingen in de ontworpen le- gerorganisatie zullen gebracht worden, voor zg den Rgksdag zal bereikt hebben. De Regeering zou tot de overtuiging zgn ge komen, dat het ontwerp in zgn tegenwoor- digen vorm slechts geringe kansen heeft van aanneming. Ia de buitenlandsche bladen spreekt men zells van het aftreden van den Rijkskanselier. De onlangs aangekondigde openbare vergadering van Duitsche handelaren en indnstriëelen ter behandeling der tentoon- stellings-quaestie is thans te Berlijn gehou den. Er is besloten, on middel! jjk de noodige stappen te doen om binnen de jaren 1895 1897 te Berljjn eeue groote tentoonstel ling te houden, waarop alle takken van handel, njjverheid en kunst vertegenwoor digd zullen zgn. Tevens is aan het bestuur opgedragen, inzonderheid ten spoedigste een waarborgfonds daarvoor bjjeen te bren gen, en nu reeds dadeljjk van dit een en ander kennis te geven aan het Gemeente bestuur. De goede oule man heeft te veel gedronken, vadertje, zeide de heks, die zonder te danken de gondstukken had opgestreken. Hei, Michaël! herhaalde de Czaar nog luider. Thans richtte Kutaisoff zich overeind en wreef zich de oogen. Kom, Michaël, zeide de Czaar, met zgn schat onder den arm naar de deur gaande, die de waarzegster voor hem had geopend. Onze zaak is hier afgeloopen. Kutaisoff greep zjjue kruk, zette zjjoe muts op, die van de bank gegleden was, en volgde den Czaar. Pas vooral op uw spiegel, mijn zoontje! riep de onde vrouw hem nog na. Een half uur na zjjn onderhoud met Benningsen I stond Pahlen voor den troonopvolger Alexander. Keizerlijke Hoogheid, begon Pahlen, nadat hg den toekomstigen alleenheerscher eerbiedig j begroet had, ik heb hel bevel u gevangen te nemen. Wat moet dat beteekenen? riep Alexander. {Wordt vervolgd.) H4ARLEIHSC9E COdRAHT. JemainiH-KSd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1892 | | pagina 1