NIEUWE Zonilsi 11 December H92 171» JuKW De werkzaamheid der katholie ke Orden op geestelijk gebied. BUITENLAND. 1921 üij die zicR tegen 1 Januari, eT. op de NIEUWE HAARLEM- SCHE COURANT abonneeren, ont vangen tot op dien datum ons blad gratis. Eunice. ÜELEMSC ABONNEMENTSPBIJS Poi 3 maaudeu voor Haarlem. t 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschjjut eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG BUEEAÜ: St. Janstraat Haarlem. i'iisxo-NnnTr AGITE MA NON AGITATE. I 'll RUT. PBIJS HEB ADVEBTENTIEN. Van 16 regels 30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte D enstaanbiedingen25 Cents per advertentie h Contant Advertentie n worden niterljjk Maandag-, Woenadag- en V r jj d a g-a vond voor 6 nnr ingewacht. Uitgever»; KÜPPERS fc 1, AURET. i. Wij hebben onlaugs in eeuige artikelen gewag gemaakt van de sociale werkzaam heid der onderscheidene Orden onzer H.Kerk en wij hebben aangetoond en door eemge voorbeelden veraauschouweijjkt, welk een grooten invloed zij op de materiëele wel vaart van het menschelijk geslacht hebben uitgeoefend eu oog blijven uitoefenen. Geen arbeid is hun te min of te moei'ijk, geene ziekte zoo walgingweklsend of besmetteljjk, waar oor zij terugschrikken; zelfs niet het dood gevaar ban de moedige pioniers van Christus eivan afhouden, hun evenmensch bij te staan en te verzorgeo. Iu de volgende regelen weuschen wij thans te wijzen op de werkzaamheid der katholieke Orden op geesteljjk gebied, op de werkdadig- heid, welke de kloosterlijke genootschappen op de vorming en ontwikkeling van den geest in kunst eu wetenschap hebben aan den dag gelegd. Wie heeft de klassieke schatten van de letterkunde der oudheid, de werken van een Homerus, Cicero, Plato, Demosthenes, Aris- toteles e. a., wie heeft de parelen van het zoogenaamde zilveren tjjdperk, de geestes producten van een Augustiuus, Chrysosto- mus, wie eindelijk heeft het boek der boeken, de H. Schrift, in deu tijd der barbaarsch- heid voor de vergetelheid gespaard en haar gered? Wjj zullen den Protestant Herder op deze vragen laten antwoorden, die in zijne «Ideeën over de philosophic van de geschiedenis der mensehheid» schrjjft: «Ook in alle tabkeu der liteiatuur deden zp (de Monniken van de Orde der Benedictijnen) hetgeen slee h ts Monnik en «lp t ban verrichten; enkele mannen hebben eene bibliotheek ge schreven, en ganscbe Congregaties hebban zich tol taak gesteld door het verklaren eu uitgeven van talrijke boeken, ook literari sche woestijnen vruchtbaar te maken. Zon der de Orde van Benedictus was weliicht het grootste gedeelte van de geschriften der oudheid voor ons verloren gegaan. Gregorius de Groote, een Benedictijn, deed meer dan tien Regenten konden verrichten.» Ja, de kloosters waren de brandpunten der beschaving, de hoogescholen der weten schap, de opvoedingsgestichten voor alle standen, de bakermat der kunst, de onuit- FE LI 1LLST ON. Eene Engelsclie dorps-idylle. Vervolg.) Nu wist noch Eunice, noch Joseph welke straf een deserteur ten deel viel, en Job paste er wel voor op hen in te lichten. Zjj wisten, dat de militaire wet onverbiddelijk w, s, geen erbarmen of verontschuldigingen kende, en zij hadden wel eens gehoord van deserteurs, die waren doodge schoten. Dat Joe de strengste straf zon krjjgeu, wat die dan ook wezen mocht, wisten zij, en menigen nacht lagen zjj wakker en zagen hem, geblinddoekt, voor een peloton soldaten staan. Zjj hielden hem verborgen, tot het hun gelukte de Hemel weet met hoeveel moeite om da weinige ponden sterling bijeen ie schrapen, noo- dig voor zijne vlucht, en toen hielpen zij hem uit het land. Toen hjj weg was, begrotven ze in het holst van den nacht de unitorm, die hij had aauge- hsd, toen hij thuis kwam, terwjjl zjj, arme zielen, daarbij een gevoel hadden of zjj moordenaars waren. Onder haar verdiet werd Eunice nog koeler, terughoudender en trotscher, zeiden de buren. Zjj waagde zich haast niet mter buitenshuis, bang zjjnda, dat iemand haar zou aaukjjkeu of haar iets vragen. Eunice hield van de open lucht, de stemmen der vogelen, de voorbjj trekkende wol- puttelijbe bronnen van ebristeljjhe welda digheid. Reeds lang voor Karei den Grooten bestonden in Engeland kloosters, welke door de beoefening der wetenschappen grooten invloed uitoefenden op de heidensche be woners. De kloosters waren de verzamel plaatsen voor de ijverige belijders van het door de barbaren met ondergang bedreigde katholieke geloof en de kweekplaatsen voor de nieuwe verkondigers ervan. In deze ver houding der kloosters, waardoor zjj iu meer dan een land als steunpunten vau den chrLteljjken godsdienst dienden, was hun reeds van zelf de verdere taak aangewezen de wetenschap eo geleerdheid ouder hunne hoede te nemen. Ook in dit opzicht hebben zjj zich veie verdiensten verworven. De reeds door den H. Basilius den Monniken aangewezen taak tot opvoeding der jeugd, verkreeg eene enorme beteekenisvermits men de daartoe opgerichte scholen bezigde als middelen tot bevordering van het christelijk element in de heidensche landen. Ook de H. Patricius had bjj de stichting zijner kloos ters dit doel duideljjk voor oogen. «Zijne kloosters,» zegt deProtestant Neander,moes ten kweekscholen voor de leeraars van het volk wordeo en de beschaving moest van hen uitgaan. De overige Iersehe Bisschoppen wed jjverden steeds in de oprichting van kloos terscholen in den geest vau den H. Patricius, In Gallië, het tegenwoordige Frankrjjk, mag onder de kloosterljjke inrichtingen van wetenschappelijke vorming vooral die van Condat worden genoemd. Tegen het einde der vjjfde eeuw was daar als Abt de eer waardige Eugendes werkzaam.In zijn persoon was deugd en wetenschap vere nigd en hjj trachtte hetzelfde ook bjj zjjne Monniken te bevorderen.Graaf deMoutalembert schrijft: «Grieksch en Latjjn leerden met alleen de voor het kloosterleven bestemde jongelingen, maar ook zjj die aangewezen waren iu de wereld terug te keeren en Condat was de eerste school in Sequanië en een der beroemd ste van gansch Gallië.» De weteuscbappeljjke arbeid dezer Mou- niken was echter ln zeker opzicht slechts de voorbode, van betgeen de Orde der Be nedictijnen zoude opleveren, toen deze Orde in hare nieuwe organisatie optrad. Overal kwamen scholen te voorscbjjn vooral daar waar Bisschoppen wareu gezeteld. De kloos terscholen te St. Gallen en Reicheuau, te Fulda en Corvty hebben meer voor de be schaving der mensehheid gedaan, dan welke schco! ook in Griekenland. Van da kloosters ging het wetenschappelijk streven uit; de Monniken hadden de wetenschappen in han den, zjj waren de dragers ervan. Van de Fransche Geesteljjkheid, die voor het mee- rendeel uit Monniken bestond en geheel ken, en al w»t er buiten ta zien en te hooren valt; maar zij bleef maar liever tusscheu vier kale, sombere muren, omdat zjj zich ongelukkig en bevieesd gevoelde. A.ls een droom rees nu en dan haar verbljjf te Tregby voor haar op. Het was zeker alleen in hare verbeelding, dat zij zulke gelukkige dagen had gehad. Er waren tijden, waarin het meisje zich al oud voelde en vastgegroeid in het beperkte leventje, dat ouderen van dagen leiden. Andere meisjes, die veel ouder waren dan zjj, hadden hare minDaars, hare vrienden, hare genoegens; maar die dingen waren niet voor Eunice weg gelegd, en dat zou ook wel nooit het geval zjjn Misschien was het wel hare eigene schuld. Er was niemand in Grimpat, met wien Eunice gaarne intiem zou zijn geweest. Misschien had zjj h»ar ideatd; maar het was een ideaal, dst zoo in le verte zweefde, waarvan zjj zich zoozeer b wust was, dat het ver boven haar bereik was, dat, toen Willis naar huis schreef: "Mijn meester laat het huis in orde maken; hjj vertelde mjj gisteren; dat hij plan heeft te trouwen voor het eind van het jaar//, het haar was, of het vreemde gevoel van pjjn, dat zij in haar hart voelde, slechts eene grootere neergebruktheid was. Hot was niet waarschjjnljjk, dat zjj Willie's chef ooit beschouwd had in verband met haar zelve; niemand kou bij die gedachte met meer verachting op Eunice hebtieu neergezien dan zjjzelve. Zulk een maul Natuurljjk zou hjj iemand trouwen, die met hum gelijk stond. en al in kloosterscholen gevormd was, ztgfc de protestautsche gesehiedschrjjver Giese- brecht; «N et alleen, dat zjj het geesteljjke element in de hoogste kringen vau het staatsleven vertegenwoordigde, door haar aanzien Hof eu adel bebeerschte en alle kerkelijke verordeningen handhaafde, zij drong ook in de onderste lagen vau hst volk door om daar alles met de ehristeljjke levenselementen en trgeljjkertijd met de be ginselen eene hoogere ontwikkeling te ver vullen. In den Cltsrus vereeuigde zich de geestelijke kracht van het Rjjk,/an hem ging de geesteljjke beweging uit, aan de Gees telijkheid was het naast den Keizer't meest te danken, dat de negende eeuw iu kunst en wetenschap uitmuntte.» Zoo oordeelt een protestantsch historicus en hjj had er aile reden toe. Op zulke scholen werd niet alleen theologie geleerd, neen al wat weteuswaardig was werd er ge doceerd. Te Aken bestond de zoogeuaamde Schola palatina, waar mannen als Peter van Pisa, Paulus Diaconus, Pauliu van Aquileja en de beroemde Alquin werkzaam waren; zjj was in zeker opzicht, de hoogescbool van het Frankische Rjjk, het eigenlijke middelpunt der nationale beschaving, de bezielende zon, die bare stralen schoot over alle landen van het Rijk. Eene hoogst merkwaardige verschijning is voorzeker de beroemde Bada de eerwaar dige. Deze beroemde Kloosterling was de vertegenwoordiger der wetenschap van zjjn tijd. Hij stierf als een orakel zijner eeuw in het jaar 735. Over hem schrijft de En- gelsche Protestant Turner in diens «Ge schiedenis der Angelsaksen» het volgende: «Dat binnen honderd jaar na het eerste schemeren van het geestelijk levrn onder de Angelsaksen eea man, ais Beda optrad, die zoo gezond en grondig over eiken tak van wetenschap schreef, is eene versch jjning, welke men gemahkedjjber roemen, dan met eene andere verge jj hen kan.» Men heeft de tiende eeuw de periode der onwetendheid gehee eu. Zeker, ia de Kerk werd het droevigst verval waargenomen; de ruwheid had de overband genomen eu de geesteljjke en zedelijke beschaving was diep gedaald. Maar ook in dat tjjdperk heeft het niet aan verheven karakters ont broken. Wij noemen slechts een ge manneD. Maurus, leerling van Alquin, later Bisschop van Mtntz, werd met recht als de grond legger der geleerdheid in Duitschland en als bet theologisch orakei van zjjn tiji ver eerd. Een ander zeer beroemd exegeet was Hairno, eveneens een leerling vau Alquin en Benedictiju te Fulda, later Bisschop van Haberstadt. Vermelding verdient ook een leerling van Maurus in het klooster te Eunice maakte plan om dien avond eens een warm maal te hebben; al drukte Joe's schuld op hen, daarom behoefden zij nog niet te ver hongeren. Zjj begreep niet welk gevoel van onrust h«ar dreef om iais ongewoons te doen, om zich zelfs voor zicluelve alleen goed te houden in die vreemde, afmattende neergedruktheid, die zjj ondervond. Als men zelve iets feestelijk» heeft, ecbjjnt men er zich in te verheugen, dat het andere menseheu goed gast en dst andere men- schen eveneens gelukkig zjjn. Eunice zette haar oudeu hoed op en nam het oude mandje met deksel in de hand. Zjj ging iets buitensporigs doen een paar van vrouw Mallet's p achtige groote eieren koopen en een s ukje spek in den wiukel van het dorp. Somtijd» voiida Eunice hoe dun haar bloed wa» en ver langde zjj naar den smaak van vleesch. Maar toen zij eenmaal buiten was in den zonneschijn vergat zjj hare boodschap en haar verlangen naar weelde, want om haar heen strekte zich het on- meteljjke vergezicht uit en reikten de ongelijke velden al golvend tot aan de heuvekm. De lucht was versterkend en zuiver en vol bloemengeur. Aan hare voeten bogen vergeet-mij-nietjes en windekelken de fijne kopjes voor het koeltje dut uit de verte kwam aanwuben. Eunice zette zich neer onder de heg, met het mandje in haar schoot, terwijl hare benevelde oogen in de verte staarden. Het was haar zoo goed alleen hier buiten te zjjD, onder de voorbjjtrekkende wolken, met een gevoel vau kalmte en God's grootheid om haar heen. Dat bracht zjj niet zoo onder woorden; Fulda, Otfried genaamd, die zich zeer ver- diensteljjk maakte door de beoefening der Duitsche taal. Een groot geleerde was ook de Abt Rotker Balbulus van St. GalleD; die o. a. een martyrologium schreef. Voor de geschiedenis des tjjds zorgde de Monni ken door jaarboeken en door biographieën der meest beroemde Missionarissen van hnn tijd. Door bunne handen werd de geschie- 1 denis geschreven. Wjj zonden ODgetwjjfeld weinig zekers weten wanneer niet de aan- teekeningeu der kloosterbewoners ons veel licht hadden verschaft in de geschiedenis der vorige eenweo. Wordt vervolgd In de Belgische Kamer heeft de Afge vaardigde van Luik, de Heer Hanssens, lid der progressietische linkerzijde, de Regeering geïuterpelleerd over de onderdrukking der ongeregeldheden te Tilleur. De Heer De Burlet verdedigde het gedrag der autori teiten en van de gendarmerie. De Heer Wotste stelde eene motie van vertronwen voor, waarna de gematigd liberale Afge vaardigde van Luik, de Heer Neujean, ver klaarde, de handelingen van het Gouverne ment goed te keureo. Dit deed een hevig tnmnlt ontstaan De leden der uiterste lin kerzijde kwamen met groote levendigheid in verzet tegen hetgeen de Heer Nenjean had gesproken. De door den Heer Woeste voorgestelde motie werd ten glotte aange nomen met 18 stemmen; 17 leden onthiel den zich. De eerste Secretaris der sociaal-de mocratische kiesvereeniging van Berljjn heeft zich «verwjjderd.» Hjj verznimde daarbjj echter te voren een voorschot van 135 mark, met goedvinden van het Bestnur uit de kae genomen, terug te geven en de gelden voor 885 toegangskaarten tot het onlangs gevierde Lassallefeest te verreke nen. V De anarchist Francis is te Parjjs aangekomen. Door den rechter van instruc tie ondervraagd,ontkende hjj ten eenenmale, deelachtig te zjjn aan de ontploffing in het huis van Very. In de verklaring, door het Ministe rie afgelegd, wordt de politieke toestand vau een zeer hoog en algemeen standpnnt beschouwd. Er wordt in gezegd dat het nieuwe bewind de binnen- en buitenland- sche politiek zal voortzetten, die de goed keuring der Kamer h6eft weggedragen. De Regeer mg verklaart zich ten stelligste be reid, de Kamer en de jastitie in staat te stellen over de hangende zaken licht te doen opgaan, alsmede haar niet minder stelligen wil om getronw te big ven aan zjj voelde enkel hoe onbeteekenend haar verdriet scheen onder diea verafzijuden Hemel en zjj be sloot om in het vervolg een» meer boodschappen te bedenken. Ea toen hield zjj op met denken, want met lange, zwaaiende etappen kwam er een man over het smalle voetpad en het gras. Het was niet iemand uit Grimpat niemand te Grimpat had zulk een gang of ging zoo gekleed. Zjj zat naar hem te kjjken met de kalme nieuws gierigheid van een onbevreesd wezen, dat in het wild leeft, en toen rees zij plotseling op met een schorren kreet. Wat kwam hjj vertellen? „Willie,* riep zjj ademloos //Willie?// het mandje rolde uit haar schoot en verborg be schaamd zjjn deksel in het gras. //Willie is gezond", antwoordde Henry Wat- kins. //Heb ik u aan het schrikken gemaakt?' Zjj stond hem aan te staren en wat aan hare japon te frommelen, ademend als zou zjj atikken. //Is er geen Blechte tjjding?" „Volstrekt niet.// "Waarom is u dan hier gekomen?' De jonge man lachte. "Ik kan niet zeggen, dat gjj mjj heel vriendeljjk ontvangt. Ik maak een uitstapje naar Grimpat, zooals ik al eens meer heb gedaan. Ik heb vandaag vacantia genomen." „En kwaamt ge ons bezoeken?// „Juist.// (Slot volgt.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1892 | | pagina 1