NIEUWE m 1937 Vrijdag 20 Januari 1893 18de Jaargang. Professor Blok in Teyler ~B U1T E L A KI). Pex S maanden voor Haarlem. t 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers 0,03 Dit blad verschjjnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG BUREAU: St. Janstraat Haarlem. Van 16 regels 30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Advertentiën worden uiterljjk Maandag-, Woensd ag- en V r jj d a g-a vond voor 6 uur ingewacht. Uitgever, W. JlüPPEBS. Verslagen in couranten bljjken niet altijd betrouwbaar. Intusscheu dient man er zich mêè tevreden te stellen, wanneer men in de onmogelijkheid heelt verkeerd, de redevoe ring of lezing in quaestie persoonlijk bjj te wooen. Dit laatste was met ons 't getal, toen onlangs professor P. J. Blok als spreker optrad in Teyler, waar wjj bjj lezingen den toegang missen, die auderen wordt geschonkeu. Wjj nemen dus de lezing van den Groninger professor, geljjk zjj is weerge geven door 't <Haarlemsch Advertentie" blad.* Prof. Blok is voor onze lezers geen onbe kende. Hg heeft van zich doen 'spreken door zjjne polemiek met zekeren X, over Lo de wjjk van Nassau en Willem Den Zwjjger. Veel onpartijdiger dan deze politiek vermoeden deed,toont zich de professor thans iö zjjne lezing over de Jezuïeten. t Is hem heilige ernst, oeer die Orde zuiverder begrippen te verspreiden, dau tot heden bij de gcê gemeente gangbaar waren. En men moet erkennen: Spreker heeft ge- ®*°ken met tal van verdichtselen, waaraan, al zijn ze honderdmaal weerlegd, sommige protei tauten nog s*ijf vasthouden. Ja, zóó boog gaat de lof, dien hg Loyola en den Jezuïeten geeft, dat onder de lezing menig toehoorder wel Terbaasde oogen most hebben opgezet. Na deze huldebetuiging, waarop 't edel streven van den historicus recht had, nemen wjj na echter ook de *rjjheid te wgzen op eenige om 't zachtste woord te bezigen onjuistheden, welke in zjjne geschiedkundige Verhandeling over de organisatie en ont wikkeling der beroemde Orde voorkomen. D.e Onjuistheden zjjn nog al vele; stippen wjj er bier en daar s'echts een aan. Maar eerst een woord over de opnieuw (ten zooveelsten male!) herhaalde «domheid en onzedelijkheid» onder de Katholieke pries ters der 1Ö3 eeuw. Ocb, Professor, wara dit zoo erg en zoo algemeen geweest, als gjj 'c ti zeiven voorstelt, hoe kon het dan ruogelgk Efln geweest, dat korten tjjd na 't optreden der «Reformatoren» zoo breed eene schaar van Bisschoppen en godgeleerden, even ach tenswaardig om hun deugd al« om huu kennis, uit alle oorden van Europa te Trente vergaderden, om daar eene «Contra-refor matie» tot stand te brengeu, die ik ge bruik uw eigen woorden «de Katholieke FE UIL LET ON. Herstelde misdaad. Vervolg Hoewel juffrouw Salemink niet volkomen op e °ogte was van de handelingen van haar vriend, wist zq toch wel, dat hij op dit oogenblik iets onderhanden had, waarbij een jong meisje eene ro speelde. Dit jonge meisjezij had tien malen door hem over baar hooren spreken, zonder dat hjj haar naam uitsprak. Maar dit was voldoende om haar dadelijk op het denkbeeld te brengen, dat de stervende, die daar gevoelloos op het bed lag wel door toedoen van Koker in deze om standigheid kon gebracht zijn. In allo geval, wat er van ware, er was hier een geheim en «an elk geheim kon haar vriend parljj trekken. Zjj mocht due deze uitstekende gelegenheid niet laten ontsnappen. *Gjj hebt geljjk gehad,// zeide zij op veel zachter toon. «Gij hebt gelijk gehad, mjjne goede mcht, met aan mjj te denken. Ik ken inderdaad lieden, die teer geschikt zjjn om dit geheim te orgtonden. Vertrouw op mjj en vooral, spreek niet over de zaak met anderen.// "Daar is geen gevaar voor," zeide vrouw Ver groeien. Ziet gjj, al ben ik niet ouderwezen, ik neb ondervinding en oordeel. Een van beide moet waar zjjn. Of deze kleine i« van hartvochtige ouders weggeloopen en dan mag men haar in den toestand, waarin zjj verkeert niet bjj hen brengen; 0(,ZÜ i# weggevoerd en dan is het te vreezen dat ijj hare vjjsnd-n weer in handen valt. Dus zjj mag zich uiet van hier verroeren, waar ik velen tot mjjot beschikking heb, die haar verde digen zouden. Ongel ikkigerwjjze kan zij sterven zonder gesproken te hebbun en dan zouden wjj er de schuld van krijgen. Daarom zou het goed zjjn als wjj inlichtingen konden inwinnen. Kerk, wier gezag bijna was ondergegaan, weder opnieuw tot macht en aanzien bracht?» Doch nu ter zake. «Geen wonder, zegt prof. Blok, dat de protestant hen (de Jezuïe ten) vreest.» Voor die vrees bestaat niet de minste reden, Professor! Gelijk ieder Katho liek priester, wenscht de Jezuïet niets vuriger dan zjjne protestantsche landgenooten te zien terngkeereu tot de Moedeikerb, hen zich te zien onderwerpen aan 't wettig gezag, door Cnristus ingesteld, door hun eigen vaderen eeuwen lang geëerbiedigd. Dat 's waar. Maar indien de protestant werkelijk zeker is, dat zijn kerkgenootschap de waarheid bezit, dan zal bjj zich door de prediking of de ge schriften van een Pater Jezuïet toch niet zoo spoedig tot terugkeer naar Rome laten overhalen. Eu wil de Hoogleeraar het ge voelen vernemen van een der eerste en be roemdste Jezuïeten over de protestanten? Petrus Canisius, een NjjmegeDaar, en in de 1 Ge eeuw de groote «Contra-reformator» van Duitschland, schrjjft: «De Lutheranen dichten mjj in hun ge schriften geen geringe misdrjj/cn toe en trachten hierdoor het aanzien te verminderen, dat ik geniet, maar dat ik zoek, noch ver dedig. Van haat tegen de Jezuïeten gloeien alle ketters. Op de Jezuïeten storten zjj allerlai laster uit, en spoedig wellicht zal het bjj hen van woorden eu beschimpingen tot slagen en verwondingen komen. O, moch ten wjj hen nog vuriger liefhebben dan zij ons hated Hoewel ons vervolgend, verdienen zg ter wille van Christus' bloed en liefde te worden bemind, al ware 't alleen daar om, dat da meestan hunner onwetend dwa len.» D.t teekent. Prof. Blok zegt verder: «Zelfs de Katho liek (altijd citeeren wij volgens het verslag), die hen moet eeren, maakt zich wel eens bezorgd over de richting, waarin zg de Kath. Kerk zich doen bewegen.» Hierop luidt het antwoord al zeer eenvoudig. Zoodra de So ciëteit van Jezus «bedeukeljjke» leerstdliu- gsn gaat verdedigen, houdt voor den Ka tholiek die plicht tot Jezuïeten-vereering aanstonds op. «Naast den Witten Paus staat de Zwarte, de Papa Nero eu elk weet, dat de eerste het oor moet kenen aan de raadgevingen vau den laatsten.» Bravo, professor! Maar wij wjjten het niet, en deze plicht van onder werping in den Paus ten opzichte van den Jezuï'en-generaal strookt, dunkt ons, al zeer «En dit wildet gij mjj opdragen? Het zjj zoo. Ik belast er mij mede. Binnen acht dagen hebt gjj zekerheid.// De waschvrouw riep Fidel, die onder het bed was gaan liggeo, en verliet, na Kees gegroet te hebben, het vertrek. Inwendig wag zjj van vreugde vervuld, terwjjl zjj nadacht over de verrassing, die zjj haarvriend zou bezorgen, als zij hem zou mededeelen, wat zjj gezien en gehoord had. VI. Het sloeg tien uur ia den morgen. Voor eene br«'de, marmeren waschtafel stond de baron Ernest van der Heiden zich te kleeden. Oud-Kapitein van het Indische leger had hjj uit hot krijgsmansleven de gewoonte behouden van aan geen vreemde hand de zorg voor zjjn toilet toe te vertrouwen. lederen morgen tchoor, kapte en kleedde hjj zichzelf en eischte van zjjn knecht, dien hjj, onder gewoonte, altjjd zjjn oppasser noemde, hierbjj geen ander werk, dau dat hjj om tien minuten voor half tien, het vuur zjjner slaapkamer aanmaakte eu hem prompt te half tien ure wekte. OndaDks zijn titel van ond-kapitein was de Baron zonder een jong meusch te zjjn nog lang niet oud 'e noemen. Hij droeg zjjn vjjf en-veertig jarjn met eere en zjjne hooge gestalte, zjjn zwarte knevel, zjjn groo'e haarbos, waa/in zich nauwelijks eenige zilverdraden vertoonden, en krijgshaftige houding gaven hem iets aantrekkelijks. Uit een voornaam geslacht gesproten, had hjj toegang ?n de salons en in de clubs. Zijn fortuin, hoewel niet van de grootste, volstond toch voor hem om zich in de wereld goed te kunnen bewegen. Dezen morgen was de Baron zenuwachtig. Den vorigeu a°ond had hjj met een zijner vrienden twist gehad. Om zich wat telerzetten, was hjj in de sociëteit een kaartje gaan leggen, maar onge- weinig met het door prof. Blok zeiven aan gehaalde feit, dat de Orde, na èu bjj haar ontstaan èa in haar ontwikkeling de grootste tegenkanting te hebben ondervonden, ein delijk in 1773, door Paus Clemens XIV werd opgeheven. Wat nu de beschuldiging van heerschap- pijzucht betreft, wij houden het er stellig voor, dat de professor dezen keer in zjjn oor deel minder zelfstandig, een oud liedje ande ren heeft nagezongen. Die zucht naar de wereldheerschappjj, hoe is ze overigens ver klaarbaar in eene Orde, waarvan de Stichter volgens spreker een man was, die de wereld verachtteHoe verklaarbaar in eene Orde, welke volgens de professor haar leden vormt door twee jaren proeftjjd en vier weken een zaamheid en jarenlange studie, terwijl zjj hen «door vasten en bidden» zelfs tot extase weet op te voeren? <Het doel heiligt de middelen is een begin sel, dat ook door Luther, Spinoza, Kant en eigenlijk door alle menschen wordt verde digd.» Aldus prof. Biok weer. Men hoort het: Luther en eigenlijk alle menschen huldigen een beginsel, hetweik tot beden algemeen werd beschouwd als het groote, alles omvattende pnnt van aanklacht tegen de Sociëteit van Jezus. De Jezuïeten zjjn gered! Intu8schen, misschien heeft de Hoogleeraar zjjne toehoorders een woord ter verklaring gegeven cmuent bedoelde zinspreuk. Da echte leer der Jezuïeten daarover is deze:Eene op zich zelf onverschillige handeling, rijden b. v. kan door het doel, hetwelk ik daarmede beoog, eene zedelij ke waai de ontvangen; in dien ik b. v. naar een arm gezin rjjd, om er troost en hulp in den wintertjjd te brengen. Daarentegen kan eene op zieh zelf verkeerde handeling, als leugen eu oneerbaarheid, in geen geval door het ermede voorgestelde doel worden goed gemaakt: de daad is eu blijft zedeljjk verkeer. Hier, geljjk op alle andere punteD, stemt huu zedeleer met die der geheele Katholieke Kerk volkomen overeen. De zedekundige ge schriften van een De Logo, een Busenbaum, een Gury, een Lehmkuhl, vindt men op alle instellingen, waar men zich tot het Priester schap voorbereidt. Yan de oudbakken geschiedenis der Je- zuïetische «reservatio mentalie» scbjjut de professor zich niet op de hoogte te hebben ge steld. 't Is immers al te dwaas hieraan «le be- wegiug der Jansenisten» toe te schrjjven, terwjjl bet van algemeene bekendheid is, dat lukkig geweest. Hjj was dus z^er laat ter ruste ge gaan; had slecht geslapen en indien hjj al, toen zjjn kamerknecht, de trouwe Caspar, prompt om half tien gekomen was om hem te wekken, aan het door hem zelf gegeven bevel gehoorzaamd had, dit belette hem niet zjjn bed te betreuren. De bleeke Novemberzon, die in de kamer scheen, was niet in staat, hem vrooljjker te stemmen. Weldra trad Casper binnen, op een blad de brieven en de dagbladen dragende. Van der Hei den opende achteloos eenige dagbladen, doorliep ze vluchtig en wierp ze ongelezen op den grond. Daarna opende hjj achtereenvolgens zijne brieven, steeds in dezelfde wrevelige stemming. Twee of drie circulaires en eenige kaarten bleven over. Hjj nam bjj toeval een der circulaires, ver frommelde ze en hield het uiteiude er van in het vuur om zjjne sigaar aan te steken. Door de knet terende vlam ontvouwde zich het papier 6d terwjjl v. d. Heiden de eerste trekken deed, las hjj deze woorden, die het vuur verlichtte en letter voor letter verteerde: Rivierstraat 50. Vluggt bediening en geheimhouding. „Maar dat wordt toch te erg!// riep hjj, //alweer deze circulaire! Dat is nu al den zooveelst/n keer, dat men mjj die zend. Men zou denken, dat het eene flauwe grap vau dezen of genen was om mjj eens beet te nemen.// «En in eene opwelling van toorn wierp hjj het papier in het vuur, maar, alsof het noodlot zich in de zaak mengde, de circulaire viel gebluscht op de vuurplaat, waar zq, zich onder den invloed van de warmte al meer en meer openende, het vervolg van het provpec'us te lezen gaf. IN FOR tö ATIE-BU RE AU, KOKER enCie. Oeniet sinds dertig jarenhet algemeen vertrouwen. //Voor den duivel," riep de Baron, //dat duurt hun jammerljjke afscheuring begonnen is met den strjjd over de genade. Nog andere onjuistheden zouden wjj in Bloks lezing kunnen aanmerken. Dat b.v. de Orde een 10,0001eden minder telt dan spreker opgeeft. Dat na afloop der lange studiejaren geenszins wordt beslist of men als leekebroe- der dan wel als Priester zal gaan arbeiden.* eene beslissing van dien aard is reeds bjj het intreden van den novice genomen. Dat «de 200professi aan het hoofd der Sociëteit» een voudig niet bestaan. Wjj herhalen het als onze vaste overtuiging, dat het prof. Blok io zijne navorschen over de «befaamde» Jezuïetenorde enkel om de waarheid is te doen geweest. Evenwel ge raakte de Hoogleeraar bier en daar op het dwaalspoor. Stonden hem op zjjne onierzoe- kingsreis «el geheel vertrouwde gidsen ten dienste? Gaarne verklaren wij ons bereid, er van z like esn'gen aan te wjjzen voor het ge- i Tal, datdeProfessor den tocht eens zou willen hervatten. Den lezers der eNieuwe Haarlemsche Cou rant,* die een belangwekkend en zeer dege- ljjk werkje over de Jezuïeten wenschen, be velen wg de fJesuiten-Fabeln» aan vaiiBern- hard Duhr. Frankrijk. In het Proces^over het Panama-scban- I daal,brachtdeAdvocaat-geceraal inzijnerede hij het nagaan van de geschiedenis der i Papama-kanaalmaatschappjj, de bedriege- Ijjke middelen in herinnering, door Fer dinand de Les<epj gebezigd; hjj verkreeg 90 8tichters-aandeelen, en Levy-Oèmienx genoot 5 millioeu frs. commissie, terwijl de inlichtingen, welke werden gegeven bij de uitgiften der aandeelen of schuldbewijzen, enjuist waren. De Lesseps bedroog hst pu bliek, toeu bjj verzekerde, dat het kanaal in 3 jaren tjjds voltooid zou zija. Geheel afgescheiden van de kosten der bauaal- werken werden er 600 miliioen verspild. De Procureur-generaal constateerde in de Panama-maatschappjj eene algemeene geldverspilling, terwjjl hare ware belangen verwaarloosd werden. Toen aangewezen werd, dal door Meyer 50,000 franks voor de Gaulois en 40,000 franks voor de Laterne waren ontvangen, verklaarde deslimmerd«De Cassagnac», toch tc lang! Daar most ik meer van weten. Wat willen die meDschen van mjj?" Hjj nam het half verschroeide papier op, ont vouwde het, streek het met zjjne hand op de tafel glad en begon te lezen. Het prospectus somde onbeschaamd de ver scheidenheid der diensten op, die het «genttqhap aanbood: Onderzoek ia het inwendige der huisgezinnen; inlichtingen voor processen tot echtscheiding; ge heime nasporingen; inlichtingen betreffende eer- ljjkheid, fortuin enz. Onderzoek naar verdwenen cliënten eu schuldenaars. Aan het einde van al deze bizonderheden deden de heeren Koker en Cie, opmerken, dat eene lange praktijk, diensten in alle klassen der maatschappij bewezen en vooral eene volkomen geheimhouding hen veroorloofden te gelooven, dat hunne dienst aanbiedingen gunstig zmden worden aangenomen. «Maar, dat is dan een waar politiebureau// zeide Van der Heiden, terwjjl hjj van zjjn leuning stoel opsprong. //Na ik zal er geen spjjt van hebben, geloof ik, dat ik eens ga zien, wat die lieden van mij willen." Hjj schelde. Cuspar verscheen. ,,Ga een rqtuig halen", beval de Baron. Caspar, gewoon lijdelijk te gehoorzamen ging zonder iets te zeggen heeD. Van der Heiden vouwde met zorg het overschot »au het prospectus op en stak het io zjjn zak. Vervolgens wandelde hjj twee of drie malen in het salon op en neder eu strekte de hand naar eene kleine revolver uit, die op eene étagère lag. Maar bjj die beweging kaatste de spiegel toe vallig zjjue hooge gestalte terug. //Neen//, mompelde hjj met een glimlach van verachting, «ik zou dat aan mjjne kameraden niet durven bekenneD." Wordt vervolgd.) MARIMSIHEC ABONNEMENTSPRIJS 0S3ZEÖ AGTTE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIEN. 8)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1893 | | pagina 1