NIEUWE No. 2001 Donderdag 29 Jnnl 1893. 18de Jaargang. Christelijk of heidensch? BUITENLAND» ABONNEMENTSPRIJS Pei 3 maanden voor Haarlemt 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG BUREAU: St. Janstraat Haarlem. AGITE MA NON AGITATE. PBIJS DER ADVEBTENTIEN. Van 16 regels 30 Cents Elke regel meer5 Grcote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie h Contant Advertentiën worden niterljjk Maandag-, Woensd ag- en Vrgda g-a vond voor 6 uur ingewacht. Uitgever, W. KüPPEÏS. «Men kan een rechtschapen mensch zjjn, zonder godsdienst te hebben.» Deze bewe ring hooren wij in onze dagen zeer dih- wjjls uit den mond van lieden, die hun ge loof hebben weggeworpen en derhalve de plichten van den godsdienst niet meer ver vullen. Hunne bewering moet een soort van verontschuldiging zijn, maar zjj ver- oordeelen daarmede zich zelven. Van een rechtschapen en nauwgezet Staatsburger wordt gevorderd, dat hp alle wett8u van den Staat onderhoudt en niet enkel die wetten, welke hem behagen. Anders treft hem on verbiddelijk de arm der straffende gerech tigheid. De Staat verontschuldigt zelfs niet voorgewende onbekendheid zijner wetten, laat staan, kwaadwillige verachting! Eu zou dan iemand bjj God als rechtschapen te boek kannen staan, die zich om Gods openbaring en geloof, om Gods geboden en de nauwgezette opvolging dier geboden niet bekommert, die als een dwaal-sterre lou ter zijn eigen weg gaan wii? God is de opperste wereldbestuurder, en aan Zjjue wet moet elk vrjj en redelijk schepsel gehoorzamen, zooals het gesternte, de dieren en planten zonder verzet zich aan de stomme natuurwetten onderwerpen. Voldoende is het: «Moraal zonder gods dienst!» zeggen de verlichten dezer eeuw. Deze redeneering omsluit denzelfden onzin, als wanneer men zoude beweren: voldoende is het, gebouwen zonder grondslag, zonder fundament, vlee3ehelpke dieren zonder ge beente, luchtkasteelen die alleen in de ver beelding worden opgebouwd! Men ziet het in onzen tijd klaarblijkelijk, hoe ver men komt met de zoogenaamde «zedelijkheid zonder godsdienst,» met de «rechtschapen heid zonder geloof.» Het is verschrikkelijk, hoe onder dergeljjke omstandigheden, die inderdaad met den naam van «teekenen des tjjds» mogen worden bestempeld, de mis daden sedert 20 jaren in alle landen en staten zjjn toegenomen. Volgens eeoe wettelijke opgave beliep in Pruisen het getal van jeagdige misdadigers, in het jaar 1869, niet minder dan 6615. Dit getal steeg voortdurend en had in 1878 reeds het cjjfer van 13313 bereikt. In 1881 bedroeg het reeds 19353, om sedert immer en immer meer toe te nemeD. De jeugdige misdadigers hadden zicb alzoo binnen het beperkte tijdsverloop van twaalf jaren méér dan verdrievoudigd. Ziedaar dan de bewgzen van «rechtschapenheid» in da eeuw van «moraal zonder godsdienst!» Niet auders is het in Italië, Frankrjjk f EU ILL ET O N. De houthakker van Paubois. In eene hut, die aan den zoom van een der uitgestrekte bosschen van Normandië stond en die tot het dorp Faubois behoorde, waren een drietal persouen bij elkander; twee mannen, waar van de een reeds grjjze haren bad en de andere een jongeling was, verwarmden zicb bjj het helder brandende vuur; aan hnune voeten lag een groote hond, op welken de warmte ook haren invloed deed gevoelen; met den kop op de voorste pooteu uitgerekt, zag hg nu eens vriendelgk met den staart kwispelende, zjjne meesters aan en scheen dan weder in te sluimeren. Aan de tafel, waarop eene kleine blikken lamp stond, was de vrouw des huizes met eenig werk bezig. Het inwendige van het vertrek verried geen overvloed, maar kenteekende ook geene armoede; eenige door de bewoners-zeiven gemaakte stoelen, eene groote kast, de klok en twee jachtgeweren maakten den inboedel uit; volgens vrome gewoonte der land lieden waren de muren versierd met prenten, die het leven of de daden van heiligen voorstelden, terwgl een kruisbeeld, waaronder een wijwatervat geplaatst was, aan een der wanden hing. Eg het eerste gezicht zon men gemeend hebben, dat tevredenheid in deze nederige woning huis vestte; maar bjj don aanblik van het onverge noegde gelaat des grijsaards en de tranen, welke der oogen van de vrouw ontvielen, verdween deze begoocheling. Vader, sprak de jongeling, eindeljjk de stilte afbrekende het vuur begint goed te doen, de wind ea Oostenrjjk. En bovendien neemt in ge lijken tred de wanorde der sociale, politieke en haishoudelgke inrichtingen dermate toe, dat bjjna geen vorst meer veilig is op zjjn troon, dat in vele landeu telken jare de militaire macht drukkend wordt vermeer derd om op die wijze ook debinnenlaodsche gevaren te bezweren, en dat intusschen de arbeidende volksklasse door de moderne speculatie wordt uitgezogen, daardoor ver armd en zoo tot wanhopige ontevredenheid wordt vervoerd. Op Cnristelijken grondslag wilde men de Staten, sedert het jaar 1848, niet meer laten rusten. Mer waande de strafwetten, de politie en het krijgsvolk machtig ge noeg;.... en nü, nü is overal de wanorde te aanschouwen! Eu zeer goed is dit te ver klaren. Wanneer de mensch niet meer ge looft aan God en aan Zgne wet; wanneer Gods hoogste en opperste gezag hem wordt voorgesteld als iets belacheljjbs; wanneer hij gebroken heeft met den godsdienst, boe zal hij dan voor de wereldsche overheid zjj mogen dan ouders, onderwijzers of staats macht heeten eerbied bewaren in zijn hart? Vlakaf leugentaal en tegenspraak ware het dan te beweren, dat het aardsche gezag rust op goddeljjk gezag en dat het, zonder 't vierde gebod, zgn stennpunt en houvast in het menschelijk hart verliest. Zonder geloof en godsdienst is het geweten men kan redeneeren zooals men wil slechts zelfmisleiding; zonder godsdienst gaat de wezenlijke moraal onwederstaanbaar te niet. Dan kan er slechts sprake zgn van zelf zucht, hebzucht, genotzucht, wraakzucht, liefdeloosheid, aanhoudenden en niets spa renden strjjd om het bestaan; kortom, het moderoe vuistrecht is in zwang, waarbij de zwakken door de sterken gevoelloos worden uitgeschud en benadeeld. Daarbjj komt dan bet plegen der geheime zonden en van den laster. Men ziet enkel maar op een dun ver laksel yan uitwendig «fatsoen!» Zedelooze ongebondenheden worden zelfs in intieme kringen gewooute. En helaas, er wordt niet meer of bij uitzondering gelet op ware verdiensten van het individu. Geld en nog eens geld is de spil waarom alles draait, ten verderve. Of ziet het moderne leven er anders uit? Volstrekt neen! De moderne «rechtschapen heid» zonder geloof en godvreezendheid, en de moderne «moraal» zonder godsdienst neemt immer meer deze gedaante aan. En hoe zoa «moraal zonder godvreezendheid» weerstand bieden, wanneer een mensch van dergeljjke richting in zwaren nood geraakt en daarbg vlak naast hem de overvloed giert buiten, als verkondigde hjj reeds den winter en de avond vermeerdert nog de guurte. De oude man deed, als hoorde hij het gezegde van zijnen zoon niet: onbedachtzaam schopte hg eenige verspreide spaanderen bjj den haard. Pauwel, zeide de vrouw, gjj hebt een ruwen dag gehad. Doch de man bleef voor zich staren en tloeg geen acht op de aanwezigen. Moeder, hernam Lodewijk, met recht kunt gjj het eenen ruwen dag noemen: de gantche rij boomen, die tegen den weg van Gieaire grensde, hebben wij afgehakt; het was een zwaar werk, maar omdat het wtêr van daag goed was en ik morgen naar Lisieux moet, hebben wjj er een einde aan gemaakt; vader heeft gewerkt als een jongmenscb, hjj geeft mjj niets toe. Een hevige rukwind, die het huisje bjjua deed instorten, verhief zich; deur en vensters kraakten, als wilde zjj zich vaster sluiten, om de koude niet door te laten dringen. Lodewjjk deed met de tang de aseh uit el kander en warmde er zijne handen boven. Droevig zag do vrouw den grijsaard aan: Wederom die treurige gedachte, zeide zjj zuchtende. Ja, antwoordde hjj barsch. Vader, werp die herinnering toch van u, zjj verbittert u het leven. Zwijg, Lodewijk! Ach! ik bid u, laat die denkbeelden toch varen, hernam de jongeling. Panwel, wees toch bedaard, voegde de vrouw er bjj. Cathrien, spreek mg niet langer tegen, De stilte keerde weder, men hoorde niets dan wenkt, zonder dat de politie en bet gevaar van ontdekt te zullen worden hem nabjj zgn? Of wanneer de bekoring en de ver leiding zoo iemand machtig aanlokken, en tegelijkertijd de gunstige gelegenheid om den zinnelijken hartstocht te bevredigen aanwezig is, zal dan de godsiienstlooze ge zindheid toereikende zelfverloochening waar borgen? Nooit! Het leTen betoogt het en de verlichts dienaar dezer eeuw roept uit: «Eau dwaas is hij die niet vau de verbodene vrucht eet!» Daartegenover biedt het geloof aan den alwetenden en oneindig rechtvaardigen God, in één woord bet leven op Christeljjke grond slag weerstand aan de booze verlokkingen door het bewustzjjn, dat God het ziet en straft En hoe is het gesteld met de weldadig heid zonder godsdienst? Het oude heidendom kende de algemeene naastenliefde en het medeljjden jegens de ellende van een ander volstrekt niet. Deze moraal heeft eerst Chris tus op de wereld gebracht met de leer, dat elk mensch onze evennaaste is, en met de woorden: «Wat gjj den minsten der Mjjneu doet, hebt gij aan Mij gedaan!» Veel omvattend alzoo is de weldadigheid opChris- teljjken grondslag. De liberale «humaniteit» daarentegen teert alleen nog op de laatste overblijfselen, welke zjj vau de Christeljjke naastenliefde heeft overgeërfd, niet op hare eigene onder vinding! Eer dat de liberale humaniteit ter wöreld kwam, had bet dogmatische Chris tendom reeds de praktische naastenliefde op de wereld ingevoerd en honderd-duizsndmaal geoefend. Onze barmhartige Zusters en Broe ders offeren in den dienst der naastenliefde hun leven en alle aardsche vreugde op en zjj verzorgen, zonder uitzonderingen te maken, Katholieken, Protestanten en Joden, die in nood en ellende verkeeren, zjj doen het om Christus' wille. De moderne«hnmaniteit»biedt ten hoogste geld aan en richt huizen op, om mensche- lijke ellende nit hun midden te verwijderen; maar de kracht van persoonljjke opoffering ten dienste der lijdende meuschheid brengt zij niet voort. Die kracht bezit alleen de godsdienst en in het bjjzondar de Katholieke kerk in den bioei harer ontvouwing door de geloften en geestelijken orden. Hoe verschillend alzoo is de Christeljjke cd de nieuw-heidensche grondslag voor het leven! Des te meer is het een heilige plicht voor de ouders, hunne kinderen voor den godsdienst op te kweeken en hen daardoor van jongs af te plaatssn op den christe!jjken grondslag des levens. den huilenden wind en den regen, die in dikke droppelen begon te vallen. Hoe kan ik het vergeten, mompelde de onde man, hoe kan ik het vergeten... het was op den lOden October... vandaag verjaart het... het was ook onstuimig weer... Moeder en zoon wierpen een smarteljjken blik op elkander. Het is alsof elke herinnering vernieuwd wordt, sprak Panwel eindeljjk op luiden toon, de wind loeide ook zoo hevig en geheel de grond van het woud scheen een rivier .eeneonaf zienbare rivier toen viel er een schotHjj zweeg, sloeg zich voor het voorhoofd en verborg zjjn gloeiend gelaat in beide handen; dit dnnrde slechts eenige oogenblikken, toen zag bjj weder op, zjjne stem werd bevende en zijne gabaren drei gende; ik hoorde den knal van een geweer, zoodat het bosch weergalmde en en alles werd stil De klok sloeg acht ure en tikte weder voort. Op hetzelfde uur als het nu is, werd hjj in huis gebracht, het water droop uit zgne klee deren, zijn rechterarm was vreesljjk gewond de jager van den graaf de Sulgies had op hem, als op een wild dier, geschoten.... Pauwel, wees in 's hemels naam bedaard, viel Catharina hem in de rede. Dan, zonder hiernaar te luisteren, vervolgde hg: men had op mgnen vader geschoten, omdat hjj zijn geweer had gelost op eenige faisanten... men had hem gewond om een nietsbeduidenden vogel... de ellendige rjjken hechten geen waarde aan het leven van eenen arme!... zjj verbeelden zich onze meaBters te zijn; men had bjjna eenen Duitschland. De Köln. Ztg. oppert het denkbeeld om met het oog op den aankoop vau veevoe der in Duitschland door België en Frank- rjjk, de uitvoer dier artikelen te verbieden. Maandag-voormiddag is op plechtige wjjze de Katholieke kerk van den H. Se- bastiaan te Berljja iagewjjd. De Keizer en de Keizerin warea ieder door een hoogge plaatst Hofdignitaris vertegenwoordigd en voor den aanvang van het feest werden, namens den Keizer, door den referendaris van het Ministerie van Eeredienst ver schillende onderscheidingen toegekend. Ook de Evangelische geesteljjkheid nam deel aan de plechtigheid, die door Mgr. Kopp, Vorst- Bisschop van Breslao, werd voitrokken.Da vertegenwoordiger der Keizerin deelde mede, dat binnenkort H. M. zelf het kerkgebouw weoschte te komen bezichtigen. Te Reichenbach, in Duitschland, steeg Zondag der vorige week de luchtreiziger Merkel met zgn ballon op. Toen het ge roep «laat los!» weêrklonk, geraakte een der personen, die den ballon bjj het rallen had vastgehouden, in een touw verward en begon, met het hoofd omlaag hangende, een ouvrjjwillige luchtreis. Het publiek, dat van het schouwspel getuige was, kwam in groote opgewondenheid. Velen, die bui ten stonden hielden het er echter voor, dat op het laatste oogenblik een tweede per soon zich als medereiziger had aangemeld. Gelukkig kon de onvrjjwiliige luchtreiziger, de achttienjarige August Kasper, zich goed vasthouden en kwam bij geheel onge deerd met den ballon, die over de geheele stad trok, op eenigen afstand behouden neêr. De verkiezingen voor den Rjjksdagzjjn op een zestal na afgeloopen. Dezena-ver- kiezingen zgn noodig voor die caudidaten, welke ia meer dan één district zgn gekozen. Met elkander overeenstemmend, spreken de verschillende dagbladen als bunne mee ning nit, dat er door den nitslag der her stemmingen eene meerderheid vóór het legervoorstel in den Rjjksdag zal zgn. Door enkele bladen wordt die meerderheid, de twjjfelachtige afgevaardigden buiten reke ning latende, becijferd op ongeveer 205 stemmen tegen 192; andere rekenen, dat er 210 stemmen vóór het legerontwerp zullen zgn. De National Zeitang doet daarbg uit komen, dat van de centrumpartij een aantal candidaten uitdrukkelijk zich hunne vrgheid hebben voorbehouden, en dus nu wel toe mensch gedood, omdat hjj op een dier had ge schoten! riep de grijsaard op een vreeslijken toon, zoodat het door de woning klonk; weldra ging hjj bedaarder voort: mjjn vader reikte mjj de hand, ik kuste die en een traan ontviel mijn oog, en dit was do laatste traan, dien ik immer stortte, mjjn hart bloedde en werd door wraakzucht vervuld. Pauwel zweeg en wierp een woesten blik op de geweren, die, door het vnur beschenen wordende, met een helderen glans schitterden. Herinner u toch, beste man, dat vader u, voor zijnen dood bevolen heeft, om alle wraak te laten varen, zeide de vrouw! vergeef mjj, dat ik iets aanroer,dat n misschien onaangenaam is; ffPau- wel, sprak hjj, ik ken uw karakter, gjj zjjt wraak gierig en vertoornd over het «oorval, met mjj in het bosch van den graaf de Sulgies gebeurd; het was mijne schuld, reeds dikwjjls was ik, zgne waarschuwingen in den wind slaande, als strooper op zjjne jacht geweest; ik heb alles aan mjjzelven te wjjten." Vrouw, dat alles herinner ik mij goed, alsof het gisteren gebeurd ware, ofiehoon het meer dan veertig jaren is geledeD; dat deze gedachten mjj zjjn bijgebleven, is gelukkig voor denGraaf ge weest; menigmaal, als ik mjjn geweer bij mjj droeg, heb ik hem ontmoet; het bloed steeg mjj in het aangezicht en mjjne bevende hand omklemde het wapen vaster, ik bedwong mjjzelven, maar dat alles neemt niet weg, dat ik het gebeurde niet kan verge ten, zoolang ikleef, zoolang verfoei ik hem: praat er dus niet lauger over,altjjd zal ik onthouden,dat door zjjn toedoen mjjn vader werd gewond,hetis alsof zjjn bloed op mjjn hart brandt... nimmer vergeet ik die snoode daad. Wordt vervolgd.) (OIR 4 IT.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1893 | | pagina 1