NIEUWE No 2012 Woensdag 26 Jnll 1893. 18de Jaargang. De moderne beschaving en hare vruchten BUITENLAND. Pei 3 maanden voor Haarlem. t 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG BUEEAÜ: St. Janstraat Haarlem. Van 16 regels 30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie b Contant Advertentiën worden uiterlijk Maandag-, Woensdag- en V r p d a g-a vond voor 6 uur ingewacht. Uitgever, W. KÜPPEE8, Het kan niet geloochend worden, dat er in onsen tijd zeer veel gedaan wordt voor de volmaking van het schoolwezen, voor de uitbreiding der wetenschap; vooral in de werktuigkunde, in de taalkunde en in de natuurwetenschap is veel voortreffelijks tot Btand gebracht, ofschoon wij hiermede vol strekt niet willen toegeven, dat onze eeuw alleen hierin heeft uitgemunt. Van den anderen kant echter is het ook duidelijk, dat de moderne beschaving een treurig verschjjnsel aanbiedt, daar de nieuwe booze geest des tijds alles besmet, alles in oproer brengt, alles tot een geheimnisvol doelwit voortsleurt. Welke nu zgn de vrach ten der moderne beschaving? De eerste vrucht der moderne beschaving is de heerschappij van het materialisme, de verdierlgkiug en godloochening ouder de massa des volks. Dan wordt den mensch het ideaal, dat hem het zegel, het keur merk van adeldom op het voorhoofd drukt en hem aan God gelijkvormig maakt, ont nomen; en aldus blijft hg niet meer op den grondslag van bet zuiver menschelgke staan, maar verzinkt immer dieper en dieperom dat bjj de lage driften, die de mensch met de dieren deelt, daarenboven nog het ver stand komt, hetwelk in dit geval slechts wordt misbruikt voor des te grooter uitge latenheid en zinnelijkheid. De moderne «menschheid-beschaving» het zjj ons vergund dit woord te gebruiken is over het algemeen niets anders dan een georganiseerde afval van God en van het Christendom't is niets anders dan de herhaling van het eerste drama, hetwelk den hemel ontvolkte, gelgk ons de Fransche revolutie op treurige wijze, maar overeen komstig de waarheid getuigt. Eene tweede vracht der moderne bescha ving is de verontzedelgkiDg des mensohe- lgken geslachte, welke met des te ruwer en onstuimiger geweld ingrgpt, naarmate de baan voor de moderne ideeëa vrger is. Het hart van den mensch is vervuld van allerlei booze hartstochten, die bestreden en over wonnen moeten worden, en tot welker uit- delging het Christendom alléén de noodige hulpe en bovennatuurlijke krachteuaanbiedt. Met snelle schreden zullen wg eene nieuwe barbaarschheid tegemoet gaan, ingeval het der Kerk niet gelukt meester te worden van het kwaad. Werpen we slechts een blik op het nieuwe koninkrijk, waar alle sluizen zjj u vernield en de volle stroom der mo- fEÜILLETON. Een familie-tafereel. Het is Zaterdag-avond, de avond der drukte bjj uitnemendheid. Overal wemelt de woelige menigte door elkander, vooral in de hoofdstra ten, waar de gasvlammen een helder licht ver spreiden en de prachtige winkels koopers en kjjkers heenlokken. De laatsten vormen de meerderheid, zooals zjj trouwens ook de meerderheid uiimaken in onze maatschappij. Vooral voor die winkels hoopt zich de menigte zamen, waar de uitgestalde artikelen geprijsd zijn; niets trekt meer aan dan de prjjzen. Dat wist de heer Podginds ook. Van daar dat de meeste artikelen, die voor zjjne breede winkelramen lagen ten toon gespreid, een cijfer droegen, inzonderheid die, welke binnen het be- rtik vielen van het groote publiek. Het groote publiek nu, dat door schortjes voor dertig eenten, foulards van een gulden en kantjes en linten van eenige stuivers hangen zag, moest natuurlijk tot de overtuiging komen, dat bij Podginds alles even goedkoop was, en hetzij dit, hetzij andere eigenschappen dasrvan oorzaak waren, zeker was de zaak van Podginds eene der meest bekende en bloeiendste in de stad. Meest altjjd stond de winkel vol, en de heeren met hun onberispelijk toilet en coiffure, zoowel als de dames met hare hooge japonnen en hare scharen aan lange linten, waren met hnn elven onophoudelijk in beweging, om de koopers ten dienst te staan. De grootste drukte was thans evenwel voorbjj derne beschaving zich over het land uitgie4 wjj bedoelen Italië Weleer roemde men de godsdienstigheid van het volk van Toscane, de fijne wel- voegeljjkheid en vooral in het oog loopende zedelijke houding wan dat volk. Maar wat is er in de laatste 20 jaren onder de zege ningen der moderne beschaving hiervan ge worden? Met elk jaar daalt het zedelgk gehalte, met elk jaar stijgt het getal van misdadigers. Dergeljjke ervaringen doet men overal op, waar de moderne beschaving wortel geschoten en bloesem gedragen heeft, bjjzonder echter in de groote steden. Eene derde vrucht der moderne bescha ving is het voortwoekerend egoïsme, een natuarljjk en noodzakelijk gevolg van de opgeblazen beschaving en ontwikkeling des verstands, eeu natuurlijk en noodzakelgk gevolg van de bestcjjiing des positieven Christendoms, hetwelk de eenige hinderpaal is tegen de oas aangeboren zelfzucht. Het ideaal der menschheid wordt iu de praktjjk het eigen-ik, het lieve «Ego» wair rondom de broeders eu zusters moeten draaien, ge lgk de planeten om de zon. Het gevolg dezer praktjjk is wederom de armoede van de volksmassa; en hierin kannen wg onmogeljjk vooruitgang der beschaving er kennen. Eene andere vrucht van de moderne be schaving is de geest van onrast, de geest vau oproer, de geest van revolutie. De geest der revolutie vooral is in onze dagen van karakterloosheid onze veste binnengeslopen. De democratische geest wil heerschen en alten die een gevaar zien in het drgven naar eene volksregeering waardoor troon en altaar wordt bedreigd, worden beschuldigd de noode des volks niet te kennen. De volkasonvereiniteit wordt teu troon ver heven, de individaen moeten zich los maken van den baud d>e hen aan de geestelijkheid bindt en de despoten doeu de dwazen die zich laten medesleepen, voorthollen in blinde ra- zernjj en onstuimige vaart naar den afgrond. In naam der vrjjheid roept men den Katho lieken toe, vereenigt uHet algemeen stem recht, de democratische denkbeelden znllen u vrjj maken, en de domme knechten vau den despoot schrikken niet terug voor eene revo lutie, die reeds in haren oorsprong vervloekt, der menschheid ramp en schande brengen zal. Zeer schoon drukt een Spaausch schrjjver van den laatsten tjjd zich over den geest van onrust, den geest vau oproer eu den geest van revolutie uit, wanneer hjj zegt«Het libera lisme, als eene vrucht van de moderne be schaving, heeft den band tusschen regeerders en onderdanen verbroken, dewjjl het juist het Podginds hield niet van Zaterdagavond klanten, en zjjne bedienden nog minder. Eenigen van hen waren reeds verdwenen, de anderen borgen met de bun eigenaardige behendigheid wat er op de toonbanken was bljjven liggen, en een der jongste bedienden was reeds bezig de voorberei dende maatregelen te nemen tot sluitÏDg der win kelramen. Podginds zelf stond tegen een der pilaren geleand, en keek gedachteloos naar bet wegruimen van eene partjj shawls, die een uur lang het onderwerp der beschouwingen van een paar dames hadden uitgemaakt, en eindeljjk wa ren ter zijde geschoven, onder het weinig belovende vooruitzicht, dat mevrouw wel eeus nader zou aankomen. Niets genomen? vroeg Podginds met een sterk Duitscb accent; want ondanks zijn Engel - scben naam was hjj eeD geboren Duitscber, zooals zijn scherp geteekend, bleek gelaat terstond deed vermoeden en zjjn levensloop alleszins staafde. Als loopjongen begonnen, had hjj zich tot bediende opgewerkt, en door onvermoeiden jjver, spaar zaamheid en overleg, en met behulp van al de eigenschappen, die den meesten Duitschers aange boren schijnen, zich eindelijk zelf gevestigd, nadat hij met de dochter van zjjn laatsten patroon wa» gehuwd. Dat huwelijk had hem, zoo al geen fortuin bezorgd, toch gelegenheid gegeven om het te maken: de schoonzoon van den patroon der ouderwetsche, soliede firma Broekman Zoon genoot hjj terstond het krediet van zjjn schoonvader, en dit gevoegd bjj eene kleine huweljjksgift, had Podginds iu tien jaren tjjds tot den man gemaakt, die hjj op dit oogenblik is. vereeniging8-princiep zelf, hetwelk niets an ders is dan de goddelijke wet, verst rorde. De mensch voor zich heeft volstrekt geen recht om aan den mensch te bevelen, omdat alle menschen volgens hunne natuur volkomen gelgk zgD. Wie van mg gehoorzaamheid vor dert namens eene louter menschelgke wet, dezulke is voor mg een heiligschenne. de overweldiger. Alle macht komt van God en wie Hem niet meer erkent, houdt daarmede op voor mg wettig te zgn.» Duitschland. Zaterdag-namiddag heeft eene wolkbreuk half Berljjn onder water gezet; het water stond een voet hoog in de straten. Nadat de heer S t c k e r ook by de nieuwe verkiezingen te Neu-Stettin tegen over prof. A h 1 w a r d t's medestander prof. Fors ter deerljjk was gevallen, hebben Stöckei's partjjgenooten eene groote vergadering gehouden, waarin 8 t c k e r voornemens was tegen de nieuwe radicale richting in het anti-semietisme te spreken. Maar er bevonden zich tal van hartstoch telijke aanhangers van Ahlwardt inde zaal en zoo ontstond er al zeer spoedig een woedende woordentwist tusschen de Stöcker- lieden en de Alhwardtliedeo, welke ten slotte veranderde in eene grandiose kloppartjj tusschen de anti-semieten beider richtingen. De politie is krachtdadig tnsschenbeide moeten komen en heeft de vergadering moeten sluiten. Het tumult bereikte zgn hoogtepunt, toen Stöcker durfde beweren dat hetgeheele anti-semietisme door de wjjze waarop Ahl wardt, Böckel en hunne vrienden het drgven volhielden, gedood werd, en dat hun optreden voor de joodsche bankiers Roth schild en Bleichröder meer dan vgf millioen mark waard was. De hierdoor ontstaande beweging was onbeschrijfelijk; de vertoornde aanhangers van A 1 h w a r d t hielden niet op Stöcker toe te roepen Sie Fatzke, wat in de miust gedistingeerde straattaal zooveel zeggen wi',als«laffe veut.» Men wierp elkander met woorden als «ge- meene streek,» «leugen,» chnrkeDstreek» en tal van Boortgeljjke liefelijkheden naar het hoofd, en in de verschillende hoeken der zaal waren heele groepjes aan het bak keleien, terwjjl een «redenaar» met wanho- pigen moed voortging onmogelijke pogin gen te doen om zich verstaanbaar te maken. Dat meer dan één persoon met meer of min der geweld buiten de deur werd gezet, spreekt vau zelf. Ten slotte kwam het tot eene alge- meene vechtparty. Zjjn er die blauwe bjj, die bjj mevrouw Tel zjjn geweest? vroeg hjj, toen de bediende hem met den gewonen Duitschen glimlach het besluit der twee dames had medegedeeld. Die blauwe zijn nog niet terug, geloof ik, antwoordde Heinrich met een accent; zon mogelijk nog Duitscber dan dat van zija patroon. Is het wel Williams? Neen 1 antwoordde vrjj stug mjjnheer Williams, een jeugdig Brit met eeue scheiding in het midden, een paar stijve, van voren slu'teQde boorden, die met de breede omgeslagen boorden van zjjn con frater een even sterk contrast opleverde, als de karakters der respectieve beeren zelven.Dat //neen// ging vergezeld van een beweging, die in woorden overgebracht, beteekenen moest: waar bemoeit hjj zich mede! De patroon had die beweging opgemerkt, en dwaalde schijnbaar richtingloos langs de toonban ken, tot hjj achter den jeugdigen Eilander stond. Mjjnheer Williams, zeide hjj, de gewoonte van mjjn huis braDgt mede, dat men zgn patroon eerbiedigd. Het is hier niet, zooals in die groote Londensche winkels.Podginds drukte op het woord groot; want hjj wist dat de moeder van Williams een klein winkeltje had in de Cily. Daar is misschien elke bediende een heer. Hier is men bediende, en als men dat niet wil zjjn, dan staat ieder de weg open om heen te gaan, in afwachting dat die weg hem gewezen wordt. Williams zweeg en ging voort met opruimen. Ik heb u hier genomen uit medelijden, master Williams 1 vervolgde Podginds op scher pen toon; louter uit medeljjden; want gjj kendet niets van de zaak, en gjj kent er nog niets van; De Metzer Zeitung deelt mede, dat de Keizer op 3 September te Metz wordt ver wacht en 6 dagen te Lotharingen vertoe ven zal. Zjju intrek neemt hg op het kasteel Urville, de overige vorstelijke personen znllen te Metz verblijf houden. De ma noeuvres beginnen op 5 Septemberde Koning van Saksen, de Groothertog van Baden en de Kroonprins vau Italië zullen volgens het blad daaraan deelnemen. Aan de tegenwoordigheid van laatstge noemde big ven wg twijfelen. Indien het Italië te doen is om Frankrgk diep te kwet sen is geen beter middel te vinden dan den troonopvolger te zenden naar de legerma- noeuvres in het op Frankrgk veroverd ge bied. Zoowel koniog Umberto als zjjne Mi nisters kunnen dien lichtvaardigen stap vermoedelijk niet goedkeuren. Hierbij zjj echter op te merken, dat de «Esercito Italiano» het bezoek als waarschijnlijk voor stelt. Daar bg eene militaire plechtigheid in Algiers onlangs het aandenken aan koning Victor Emmanuel niet op eerbiedigd wjjze gehuldigd is, meent het blad, dat de Kroonprins niet langer gehoaden is om de Fransche gevoeligheid te ontzien. Waarom zou men in onze dageD, «na toch alles berust op eene haichelarjj,» elkaar ontzien Zooals men weet, heeft prins M a x i- m i 1 i a a n van Saksen het leger verlaten om zich te wjjden aan den dienst der Katho lieke Kerk, deze daad na van den Prins heeft in niet katholieke kringen groote sensatie verwekt. Deze gebeurtenis is volstrekt niet naar den zin der liberale Duitsche pers. Ware de PriDS vrjjmetselaar geworden of dominee, dat ware iets heerljjks voor haar geweest, maar kloosterling of Katholiek priester, dat mag niet! Dresdener Journal, Leipziger Ta- geblatt, Oschatzer Amtsblatt enz. heffen luide klaagliederen aan en durven niet alleen den Prins, den neef des Konings maar ook den Koning zelveD en den bisschop,Mgr. W a hl, openljjk beleedigen. «Hoe is het mogeljjk,» schrgven zjj, «dat een weionderwezen Prins, die reeds den doctors-graad in de rechtsge leerdheid verwierf, tot zulk een noodlottigen stap kwam? Zeker niet uit eigen aandrift zeggen genoemde bladen en nu, dat was te verwachten, krijgen de Jezuïeten de schuld, maar bepaald ouder den drang van den al- vermegenden invloed der... Jezuïeten, ver- persoonljjkt in den bisschop mgr. W a h 1 te Dresden,wiens godsdienstoefeningen de jonge Prins zoo gaarne placht bjj te wonen, en die, tjjden8 den voiigeu Landdag, iu de Eerste Kamer door een voorstel tot ophef fing der kerk-pol. wet van 1876 getracht Tracht dus liever het voorrecht, dat u geschon ken is, tot uw eigen nut aan te wenden, dan het op die wjjze in de waagschaal te stellen. En de patroon wandelde verder alsof hjj den geheelen Williams had vergeten. Voor hen, die de toespraak slechts gezien en niet gehoord hadden, hadden zjj ook niets van eene vermaning. Pod ginds hield niet van beweging maken; maar zjjne scherpe te*echtwjjzingen drongen des te dieper door en lieten wonden na, die veel langer pjjn de len. De kragen xjja gesorteerd, niet waar, Lotte? vroeg de patroon, als iu het voorbjj gaan, aan een der jongste winkeljuffrouwen, die reeds sedert een half uur gereed was, en met verlangen het oogenblik verbeidde, dat zjj naar hnis zou mo gen gaan. Morgen toch was het Zondag een prachtige Zondag beloofde hjj te zjjn en Lotte moest haar japon nog afmaken, waarvoor esn groot deel van den nacht vereischt werd. Geen wonder dus, dat zjj schrikte op de vraag, die zij intueschen zoo kalm mogeljjk bevestigend beant woordde. Zjjn ze? herhaalde Podginds, met iets spotachtigs op zjja gelaat. Ei, laat ze me dan eens zien! Er wa» geen enkele kraag gesorteerd. U is gewoon. begon Lotte blozend, want zjj zag het gevaar dat haar dreigde. Ja, wat ik zoo wel eens doe, om de taak mjjner bedienden te verlichten, geeft hnn geen recht dit van mjj te eïschen; ea juffrouw Lotte, zal niet moenen,dat ik een van hare galants cavaliers ben. {Wordt vervolgd.) HliRlEIHSCHE dOllftilT. ABONNEMENTSPRIJS AGITE MA HON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIE!?.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1893 | | pagina 1