NIEUWE No 2145 Vrijdag 15 Jnnl 1894. 19de Jaargang. De kranke maatschappij. BUITENLAND. De twee Neven. Duitschland. China. Oostenrijk-Hongarije iiabliischimuiiit. ABONNEMENTSPRIJS Pei 3 maanden voor Haarlem. 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad verschjjnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. B U R E A IT: St. Janstraat Haarlem PRIJS DER ADVERTENT1EN. Van 16 Elke regel meer 80 Cents 5 AGITE MA NON AGITATE. Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Content. Advertentiën worden niterljjk Maandag-, Woensd ag- en Vrjda g-a vond voor 6 uui ingewacht. Redacteur-Uitgever, W. K UPPERS. Van vela zjjdeo hoort men tegenwoor dig de bewering en deze bewering bevat maar al te veel waarhei 1 dat de maat schappij ziek, ja ernstig ziek is. Geen lid aan het maatschappelijk lichaam, dat niet aangetast is door de eene of andere onder- mjjaende kwaal. De hoofdkwaal echter, waardoor het maatschappelijk lichaam is aangetast en waaruit verreweg de meeste krankheden der maatschappij voartkomen, is de «godsdienstloosheid». Voor een groot gedeelte der menschen is de godsdienst te genwoordig helaad eene bijsaak geworden, in plaats van hoofdzaakeen zeer groot gedeelte der menschen heeft den godsdienst zelfs als onnutten ballast over boord ge worpen. God en godsdienst zjjn uit de maat schappij verbannen, al het bovennatuur lijke wordt brutaalweg als «bjjgeloof» ge brandmerkt, voor den mensch wordt eene onbeperkte vrjjbeid geëischt, de Rede is, met lauwerkransen getooid en omvlochten, ten troon verheven, en uit den mond der moderne wereld-beschavers weerklinkt het hoogdravende, maar armzalige parool: Weg met gewetensdwang! Ontwikkel den mensch en de rede zal hem voorschrijven, wat hjj te doen, wat te laten heeft. O, rampzalige ziekelijke toestand der maatschappijHet materialisme treedt hoe langer zoo meer op den voorgrond. Maar het blijkt alreeds ten dnideljjkste, dat de hoog-verèerde «rede», in plaats van den mensch ten goed9 te richten, niet eens in staat is om den mensch te onttrekken aan den hartstoobt tot het kwaad, welke hem van natnre eigen is. Is het dan wonder, dat wjj in onze da gen feiten beleven, die den welgezinde den schrik om het harte slaan? Is het dan won der, dat het onderscheid tusschen zedelijk en onzedeljjk bij zeer velen tegenwoordig niet meer bestaat? De dierljjke zedeloos heid, welke heden ten dage zelfs onder de meest ontwikkelde standen, in de hoogste kriDgen der maatschappij heerscht, levert hiervoor een voldingend en doorslaand be- wjjs. Het komt er daar slechts op aan, voor de wereld zjjn fatsoen te bewaren, verder kan de meusch gerust elke hartstochtelijke iogeviog en neiging opvolgen. Is dit niet een modern heidendom? Met de rechtvaardigheid staat bet niet anders geschapen. Het ware begrip van bet <mijn 'en dijnis zoek geraakt, en ieder een tracht op zjjoe manier een goeden slag te slaan, fortuin te maken, zonder zich zei sen af te vragen: kunnen de middelen, FEUILLETON. 95.) (Vervolg.) Welnu, mijnheer, dan zal ik u hierin bij staan zooveel als in mijn vermogen ligt. Ik zal te uwer beschikking twee helpers stellen, die bij soortgelijke nasporing tegen den slimsten agent kunnen opwegen. En wie zijn die helpers? Mijne twee honden, Agra en Nello. Zij heb ben hunne sporens trouwens reeds verdiend. Ik neem uw aanbod gaarne aan. Wij zullen in der haast gaan ontbijten en vervolgens ons op weg begeven. Ik zal van die gelegenheid gebruik ma ken en daarna ben ik tot uwe orders! Een uur later reden de twee rijtuigen met de magistraten, den dokter en Raoul, de richting naar Montfontaine in. Hierachter volgden de gendarmen en eene tal rijke menigte boeren, die aan de klopjacht deel wilden nemen. Te Montfontaine was men onderricht van 't geen er gebeuren zou. De maire, de veldwachter en geheele troepen dorpsbewoners stonden reeds te wachten. De rijtuigen hielden stil voor het ijzeren hek van het park. De dokter stapte uit en gaf Guillaume bevel, Agra en Nello te. gaan halen. De wakkere honden kwamen onder allerlei dartele sprongen aangeloopen. welke ik aanwend, deu toets der recht vaardigheid, der eerljjkheid wel doorstaan? Het egoïsme, het eigenbelang, eigenbaat, is de godheid, die tegenwoordig maar al te zeer wordt gahulJigd en aaubeden. Aan het egoïsme worden tallooze off rrs gebracht, wolken en wierook toegeswaaid. Geld en nogmaals geldis de spil waarom alles, alles draait en zich wendt en keert Wauneer het gewetea au ea dan zijne stem verheft, dan worden er allerhande middelen te baat genomen om die stem, die soms luid-kliukende stem, te versmoren. Eu hiervoor worden er middelen te over aangeboden. Het beste middel, dat hiervoor aan de hand gelaan wordt, is: afleiding, varstrooiïag zeeken voor den geestDaar om gaat men uit, m9n viert feest, men woont allerlei vermaken bjj, vermaken die maar al te vaak ontaarden in losbandig heden en zedelooza uitspattingenen al deze middelen, om het geweten in elaap te wiegen, de stem des gewetens te smoren, zijn tevens allargeichikste middelen om den zin voor godsdienst te verwoesten, te dooden, te verstikken, allergeschikste middelen om apostelen te kweeken en aan te werven voor de hedendaagsche, moderne, nienw- heideusche wereld-beschaving. Dat het volk, aan hetwelk men tegen woordig al!en eerbied voor het gezag tracht te ontnemen, door dergelijke kwaadaardige voorbeelden tot bet kwaad wordt aangelokt en getrokken, wekt bij ons geenszins ver wondering. Men volgt een slecht voorbeeld veel spoediger na, dan een voorbeeld ten goede. Waar na aan het volk de eerbied voor Gods gezag en voor den godsdienst ontnomen wordt, daar zal ook spoedig alle eerbied voor het menscheljjk gezag ver dwijnen. Welnu, juist omdat de eerbied voor Gods gezag en voor den godsdienst door allerlei misleidende middelen aan veleo is ontnomen, jaist daardoor wint het woel zieke goddelooze socialisme hoe langer hoe meer veld, daardoor beginnen de grondbe ginselen van het anarchisme al meer en meer de volksmassa te doordringen en wordt de verwoestende kracht van het dynamiet aangewend om de maatschappelijke orde te vernielen. De Kerk, die door alle eeuwen heen ge leerd heeft dat alle maebt, alie gezag van God is, tomnis potestas a Deo»; da Kerk, die door vele eeuwen heen en hedeD tog de hoeksteen is van het gezag de Kerk, die door vele eeuwen heen en thans nog het sterkste bolwerk is voor het bestaan en voor de handhaving van Goddeljjk en mensehelgk gezag; zij wordt i atuurljjk Gilbert stelde zich aan het hoofd van de klopjacht en op honderd meter van het hek zeide hij hun: - Zoekt, goede beesten, zoekt Nello en Agra met vurige oogen, de snuiten vlak bij den grond, begonnen onmiddellijk te zoeken. De drijvers bewogen zich voort in de richting van Montfontaine. Men doorzocht elke ruim te, elk hoopje bladeren. Eensklaps sloegen de honden aan. Zij hebben een spoor ontdekt, riep de dokter. Wellicht dat van een konijn of van een ree bok, merkte de Procureur der Republiek op. Gilbert schudde het hoofd. Dat geloof ik niet, antwoordde hij. Wan neer zij jacht maken op eenig wild, dan is hunne wijze van blaften eene geheel andere dan thans. De honden hieven door het struikgewas heen- loopen, van tijd tot tijd aanslaande en het mos, dat den grond bedekte, beruikende. Men was verplicht den pas te versnellen om hen bij te houden. Eensklaps namen zij zulk een snellen gang aan, dat men hen uit het oog verloor. De veldwachter van Montfontaine, die zich van zijne beide saamgevoegde handen als van een roeper bediende, riep de volgende woorden: Zij gaan den kant van den weg uit. Eenige seconden verliepen er, waarna het kort geblaf in woedend gehuil overging. Ongetwjjfeld hebben zij iets ontdekt, zeide Gilbert. belasterd, zwart genaakt, verguis! ea ge hoond door den wereliling ea eervergeten mensch. «De Kerk is onzer grootste vjjanden», zoo redeneert de sociaal-demo craat in zjjae opruiende redevoeringen, erger nog, zij wordt door den s;'ag ïheiiige onzer dagen gebruikt als eene hem dienstbare, om te komen tot z'ji doel. De moderne maatschappij werkt de so ciaal-dam ecratie ten sterkste ia de baad. Ea ook daa*, waar hel de beschaviag des volks geldt, gebruikt zjj niet altjjl geluk kig gekozen middelen. Het volk is uithui zig gemaakt, ea als een gevolg van de uit huizigheid, is de spaarzaamheid uit de ach ting des volks verdwenen. Da hoogmoed en eigenwaan der menschen is ten top gestegen, het geld beheerscht meer dan ooit den toestand, hot verschil van stand is niet meer merkbaar. Wat uit dazea maatschappsljjkea toestand in de toekomst zal geboren worden, ligt in het duister. Dik echter is zeker, dat e me maatjehappy waarin de godsdienst dienst baar wordt gemaakt aan den mensch, en het recht wordt vertreden, onvermijdelijk haar ondergang tegemoet snelt. Volgens een telegram uit Birljjn, zjja acht tooneelspelers, die gedeeltelijk tot de eerste kunstenaars van het Kopenhaagsche hoftheater behooren, uit S'eeswjjk gez9t, aangezien de Duitsche, plaatselijke over heid ia hun optreden eene ouderneming tot versterking der Deensche propaganda en tot verstoring van het vreedzaam sa menleven der Noord-Sleeswijksche bevol king zag. Rseds vroeger was het aau Deen sche tooDeelgezelschappen uit politieke over wegingen verboden geworden in Noord- Sleeswjjk te speleD. Dat verbod, in verge telheid geraakt, is nu weder algemeen van kracht gesteld. De overheid had reeds voor lang deu ondernemer te Hadersleben, die met den troep eene verbintenis wa3 aange gaan, gewaarschuwd, dat zjj de voorstel lingen niet godoogen zoude. Het plan van keizer Wilhelm om eene lachtvaart mede te maken, wordt algemeen afgekeurd. Niet dat men den Kei zer zoo'n uitstapje misgunnen wil, eyenmin als zjjne zeetochten waarbjj zjjn leven altijd min of meer in gevaar is, maar zgu persoon lijke moed en kloeke neigingen mogen de grenzen der voorzichtigheid niet overschrij den. Hg toch is verplicht zgn leven zoo- In allerijl liep nu eenieder naar de plek, waar de honden zulk een helsch leven maakten. Weldra bereikte men den weg over het op trekje, op dezelfde plaats waar wij eenige da gen te voren Agra en Nello eene poging heb ben zien doen, om Vandame aan te vallen, wiens tegenwoordigheid aan het raam hen ver bitterde. De windhonden wierpen zich met verwoedheid op de deur, zij krabden er tegen aan en zetten hunne tanden in 't hout. Men zoude bijna ge meend hebben, dat zij beiden eensklaps dol ge worden waren. 't Is vreemd, zeide de Procureur der Re publiek. Waarom zouden zij deze deur open willen Omdat zij daarachter iets verdachts ruiken, antwoordde de dokter.Men behoorde die deur te openen. De Burgemeester van 't dorp kwam hier tus- schenbeiden. Het huis is bewoond, zeide hij. Het be hoort aan eenen zekeren Loiseau, koopman te Parijs. Gilbert fronste de wenkbrauwen en ant woordde: Laatst is er een verwer geweest, om eenige herstellingen te doen. Ik heb hem persoonlijk gezien. Is die man thans niet meer hier De koetsier van de diligence van Montfon taine, die zich onder de nieuwsgierigen gevoegd had, gaf hierop ten antwoord Al in vijf dagen heeft men hem niet meer gezien. Hij moet bepaald naar Parijs terugge keerd zijn. veel mogeijjk te beveiligen ten nutte van zjju volk. Luchtreizigers weten nu eenmaal, dat hun leven haagt aai een zijden draad; ter wille vau geldalgke winst of van een be oogd maatschappelijk doel kan men zich aau esa luchtvaartgevaar blootstellen, maar de Sjurerein van eea groot volk heeft eene andere ea nog hoogere roeping. Zjj, die keizer Wilhelm om zjjoe vele schitterende gavei heogachteo, hopen, dat het bericht vau een opstjj jen in den lucht ballon door Z. M., zich niet zal beves tigen. Eens verschrikkelijke ramp heeft de stad Hengkoug getroffm. Niet minder dan 1200 menschen zgn er in eenige dagen tgds aan de pest gestorven. Ook verscheidene Euro peanen zgn aangetast; een hunner is reeds overleden. Het aantel sterfgevallen belraagt dagelijks ongeveer vijftig. Da iulandsche bevolking vlucht bij hoopen. De Regearing weet niet wat zjj moet beginnen. Tan einde raad wil zij alle ongezonde inlandscne stads wijken verwoesten. Algemeen wordt verwaant, dat de Mag naten de wet op het bnrgerljjk huwelijk opnieuw zullen verwarpen, nu keizer FransJozef de Hofdignitarissen niet heeft wil le a verzoeken thuis te big ven, wauneer de stemming over de ongeluks wet moet plaats hebben. De voorstanders van de invoering van het burgerlijk huwelijk doen het voorkomen alsof een aantal Magnaten, nadat keizer Frans Jozef, tg lens zgn verblgf te Buda-Pest met verseheidenen hunner gespro ken heeft, «wegens gezondsheids-redenec» afwezig zullen zgn, zoodra de wet op het burgerlgk huwelijk in de Magnaten-Kamer in behandeling komt. Tot zoo iets achten wjj keizer Frans Jozef allerminst in staat. De heer Weck er lé is wel minister president in Hongarije gebleven, maar de minister van Onderwgs en Eeredienst Cza- k y die zich zeer gehaat heeft gemaakt bjj de Katholieken, is vervangen door den hesr E t v s, terwijl als Minister voor het Huis des Konings graaf Andrassy, zoon van den bekenden staatsman, zal op treden. De nieuwe Minister van Eeredienst Baron E t v s, is een zwager van den Oostenrjjkschen minister van financiën D r. Von Plener. Hg is president der Hon- gaarscbe academie en hoogleeraar in de natuurkunde. De woede der beide bonden scheen thans het toppunt bereikt te hebben. Dat men een smid hale en de deur opene, beval de Procureur der Republiek. Tien minuten later was de deur geopend waarop de honden het huis binnenvlogen, daar bij hunne vervaarlijke tanden latende zien; doch in plaats van de trap op te gaan, volgden zij den gang van het huis en vielen op de deur aan die naar den tuin leidde. De dokter opende deze deur. Agra en Nello sprongen nu naar den put toe, zetten hunne voorpooten tegen den steenen rand, en met ge- kromden rug, gebogen klauwen, wijdgeopende neusgaten, snoven zij de opstijgende uitwase mingen op en begonnen toen met verdubbelde woede te huilen. Dokter Gilbert was verplicht hen met de zweep te dreigen en den koppel riem aan hunne halsbanden te bevestigen. De Procureur der Republiek keerde zich nu tot de menigte nieuwsgierigen en drijvers, die den tuin was binnengedrongen. Is er onder ulieden, vroeg hij, ook soms iemand die bereid is, om het inwendige van den put te onderzoeken Ik, antwoordde de putgraver van het dorp, maar men zou mij een handje moeten helpen. Verscheidene dorpelingen traden naar voren. De putgraver stapte nu in een der emmers die aan de windas hingen, waarna eenige ster ke armen hem langzaam lieten zakken. Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1894 | | pagina 1