NIEUWE No. 2180. Woensdag 5 September 1894 19de Jaargang. Iets over het socialisme. BUITENLAND. Waanzinnig. België. Frankrijk. Engeland. HKimSIHHOIBlVr. ABONNEMEN TSPBIJS Pei 3 maanden voor Haarlem. t 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlpke nummers0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BÏÏEEAÏÏ: St. Janstraat Haarlem. AGITE MA NON AGITATE. PBIJS DEB ADVEBTENTIEN. Van 16 regels 30 Cents Elke regel meer5 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie h Contant. Advertentiën worden uiterljjk Maandag-, Woensd ag- en Vrjds g-a vond voor 6 uur ingewacht. Redacteu r-U i t g e v e r, W. K P P E II S. Het valt niet te loochenen, dat een ramp zalige toestand geboren wordt, wanneer men den mensch zjjn God en godsdienst ont neemt. De zacht naar geuot, waardoor de mensch zich behoeften schept, en eraan toegevende, iederen dag menigvnldigor en dringender worden, veroorzaken veel onheilen rampen in de maatschappij. Het ongeloof is de hoofdoorzaak vau de sociale beroeringen; het zedenbederf en, els eerste wrange vracht daarvan het zin nelijk genot is eene der voornaamste re denen, waardoor onze maatschappij in den tegenwoordigen, zoo heilloozen toestand ge komen is. Welke verbetering zal het socialisme kunnen brengen. Het socialisme heelt zija droombeeld, zgn ideaal en zgn programma, dat het als onmiddellijk uitvoerbaar aanziet, zonder zich rekenschap te geven van de uitvoer baarheid dezer droombeelden. Het socialisme droomt zich een hemel van geuot op aarde. Iets wat in het aardsche tranendal nimmer te vinden is. Men wil genieten en juist dat willen genieten stemt de meuschen ontevreden. Versterving is den sociaal-democraat een gruwel, hjj wil met andereu die meer be zitten dan hjj geljjk zijn. Door dwaaltheo rieën te verkondigen en het Katholicisme te verguizen, de Kerk verdacht te maken, of de priesters als «ellendige misdadigers» aan de kaak te stellen, predikt het socia lisme een haat tegen het leven en den eigendom, die tot vergrjjpen aanleiding g left en de beethoofden der party op het scha vot brengt. De genotzucht opofferen, het juk der knellende behoeften afschudden, zich zelf verloochenen,het verfoeiljjk egoïsme dooden, daar an wil het socialisme niets weten en de versterving toch in Christe'.jjken zin opgelat, is het eenige geneesmiddel, waarbij de z'eke maatschappij herstelling zal vin den. Deze genezing moeten wg allen trach ten te bevorderen. Zal echter het socialisme hieraan ooit medewerken? Neen, want het ongeloof, dat gedachten en zeden bederft, wakkert het socialisme aan, de revolutie geest, die siaten, huisgezinnen, scholen en goede instellingen aantast, wordt voortge zet, en het socialisme tracht de werklieden te bedriegen door bigde voorspiegelingen, n.l. weinig werken ea veel genieten. Aangaande het huisgezin, zal het socia lisme zorger, dat de vrouw evenals de man FEUILLETON. 3) Vervolg //Het is echter mogelijk,// zeide Agnes, die met behulp der meid eene tafel in het priëel bracht. //Toen ik onlangs bij Anna was, verhaal de Jozef, dat er in den laatsten tijd metselaars en timmerlieden in het slot waren, om het nog staande gedeelte van het gebouw in bewoon baren toestand te brengen. De nieuwe bezitter, zoo beette het, wilde er den zomer doorbren- gen.// //De inval is niet zoo slecht'/, zeide Ber- mann, //ik zou er zelf niets tegen hebben e enigen tijd in die wildromautische rotskloof te wonen; bovendien biedt de omgeving van het kasteel een zoo schilderachtig landschap aan, terwijl het zuiver Gothisch gebouw zooveel aantrekke lijk schoons bezit, dat ik voornemens ben, mijn schetsboek er mede te verrijken.// De oude schudde onvoldaan het hoofd en aller aandacht was gespannen aangaande de ver dere ontdekkingen, die Bermann beloofde te doen. Bij herhaling mislukten zijne pogingen. Zoo dik wijls hij de met ijzer beslagen deur voorhij- kwam, vond hij ze geheel gesloten; eenige scha de, die hij eraan bemerkt had, was intusschen geheel hersteld, even als allo openingen, die wel eer een blik op het voorplein vergunden, waren thans geheel gesloten; ook was het vervallen gedeelte van den hoogen ringmuur overal door haar brood kan winnen, dat de kinderen niet meer op de kosten der ouders maar op de kosten der samenleving opgekweekt en gelijk opgevoed zullen wordenhet huweljjk moet bjj dat alles niets anders zgn dan eene wederzijdsche schenking van vrjje liefde, die natuurlijk een aanvang neemt tn ophoudt met den wil der belangheb benden. Degulgkheid, zooals het socialisme leert, verwerpt het bestaan van God, miskent en haat alle gezag, dat van God komt en is in strjjd met den Godsdienst. Wat zien wg overal, roepen de socialisten uit, niets dan verdrukking van den eenen meosch door den andere. De hoofd-oorzaken dezer verdrukkiag zgD, zoo leert het soci alisme: «de godsdienstige leeringeu en in stellingen, waardoor de mensch dom en een voudig bljjft en het kapitaal waardoor de eene mensch den andere beheerscht en met hem in betrekking komt van werkgever tot werkman. Deze valsche en bedriegelijke redeneeringen weerleggen zich zelve, daar het voor elk weldenkend meosch hoe langer hoe duidelgker wordt, dat voor de maat- schappg geen heil, geen verlossing, geen red ding mogelijk is, dan door Christus en zgne kerk. Da socialistische leer sticht daaren tegen verwarring, wanorde en hervormings zucht, en belooft eene vrjjheid en gelijkheid, wanneer eene nieuwe orde van zaken in toe passing zal worden gebracht, zonder iets aan het menschdom te kannen aanbieden. Hoe meer men dan ook van de bestaande orde alwjjkt, des te meer verwarring zal er komen.De verloochening der ware beginselen kunnen de wanorde slechts vergrooten en de verwarring vermeerderen. De socialisten zgn verbitterd op het kapi taal, ter heschikkiog gelaten van menschen die het uitsluitend ttn eigen bate aanwen den en die den z.g. minderen man onder drukken en uitzuigen, eu daarin helaas worden zg gesterkt door het walgelgke leven vau enkele individuen die zich niet bekommeren over de ellende welke geleden wordt. Zy makeu er en dat is dom, de ge- heele samenleving een verwgt vaD.Wanneer de werkman evenwel spaarzaam, vlgtig en godsdienstig is, zgne levenswijze inricht zgn stand eigeD, dan is het leven voor hem laog niet ondraaglgk, integendeel een tevreden werkman is veel gelukkiger dan een rijke die misbraik maakt van de goederen dezer wereld. Tegen de bandeloosheid der menschheid en het onverstandig doordrgven der sociaal democratische beginselen, die niets anders dan onrust eD ontevredenheid brengen, moe- nieuw metselwerk vervangen, om het indringen in het kasteel van buiten te verhinderen. Daardoor verkreeg het eeuwen oude vervallen metselwerk, uitspringende rondeelen, hooge boog vensters een somber, akelig voorkomen. Weleer had eene tallooze menigte vogels van allerlei soort in de met klimop begroeide ruïnen hare nesten gebouwd, gestadig heen en weder fladde rende en de anders doodsche rotskloof met haar vroolijk gekweel vervuld; doch sedert het slot be woond was,scheen geen der gevederde zangers zijne woning weder op te zoeken, want stom en ver laten strekten de reusachtige grijze muren zich omhoog; treurige overblijfsels van vroegere pracht en heerlijkheid! Den vreemdeling had Bermann sedert dien morgen, toen hij hem in den tuin zag, niet meer opgemerkt. Gedurende zijne studieuren zat hij somtijds uren lang op eene rots tegenover het kasteel, doch nooit en nergens kon hij bespeuren dat het gebouw door een levend wezen bewoond was. Hij had zich daarom overtuigd gehouden, dat de vreemdeling het kasteel na een kort ver blijf weder verlaten had, indien Jozef, de schoon zoon van den herbergier, hem niet beter had ingelicht. Jozef bezat op een half uur afstands van den ingang der rotskloof eene kleine boerderij, welke tevens het dichtst bij het kasteel lag, daar zich verderop niemand in dat onherbergzaam geber- te gevestigd had. Jozef was geen gewoon boer. Hjj had in zijne jeugd den tuinbouw geleerd en lang in de stad gewerkt; later had hij in het leger gediend en na zijn tijd te hebben uitgediend en zijne ouders gestorven waren, ten wg big ven stellen: de godsdienst in de school, in het huisgezin, in den staat, in het openbaar leven. Ge8n hervormingen maar misvorJiingen zgn te verwachten van het socialisme. Hoe lang zal het nog duren eer de sociaal democraat weder zal inzien, dat men door God en de Kerk buiten de mensehelgke maatschappg te sluiten, de bron vau alle orde eu van alle heil sluit De Antwerpsche Tentoonstelling trekt nog dagelgks veel bezoekers. In streng incognito, zouder dat iemand van hunne aankomst verwittigd was, hebben dezer dagen de Graaf en Graviu van Vlaan deren en hunne dochter prinsesH e n r i 11 e, vergezeld van Mad. Gornet de Grez, majoor B ur n e 1 en kapitein Ter 1 in den de Wereldtentoonstelling bezocht. Iu Oud-Antwerpen viert men nog steels feest. Dinsdag 4 aldus luidt het program en Donderdag 6 September te 3, 4 en 6 ure plechtige intrede van keizer Karei. Vrgdag 7 September, te 8 uur, algemeene verlichting der wgk en 5a groot concert door het Antwerpsche zaogkwartet, mevr. Soetens -F lament, mej. Jeanne Flament en de heeren H. Fontaine en K. B e r c k m a n s.» Koning Leopold vau België heeft Zaterdag het bureau van het Vredes-Congrea in audiëntie ontvaogen. Dezen heeren toe sprekende," zeide ce Koning: «Ik stel groot belang in het werk van de mannen en vrouwen van naam, die aan dit Congres deelnemen. Ia het bizonder als souverein van eenea neutralen staat, wgd ik mgue aandacht aan bet vraagstuk vau den vrede. Onze neutrality it legt ons verplichtingen op; wg moeten diensvolgen3 over de middelen kunnen beschikken om die neutraliteit te verdedigen in overeenstemming met onze eigene inzichteu en met die van de staten welke onze neutraliteit gewaarborgdhebben» De slotzitting van het Congres heeft na terugkomst van het bureau plaats gehad. Da leden dia bg den Koning op audiëntie geweest waren, gaven aan het Coogres ver slag van de hun ten deel gevallea ontvangst, waarin het CoDgres verklaarde eene krach tige aanmoediging te vinden. Ia de Journalistieke wereld te Pargs hebben dezer dagen een paar veranderingen plaats gehad. Zoo is VEstaJettehet orgaan vau had hij zijn nederig erfgoed aanvaard. De vreemdeling wendde zich dikwijls tot zijn buurman om hulp en raad in de bouwerij wel ke deze hem ook niet weigerde; ook verzocht hij hem, de kleine vrije ruimte tusschén den ringmuur en de vervallen kapel tot een tuintje aan te leggen, aan welken wensch Jozef insge lijks gaarne voldeed. Op Bermann's veelvuldige vragen wist Jozef geen antwoord te geven, alleen dit kon hij ver nemen, dat de vreemde altijd onrustig en terug houdend was en zich dan eerst liet zien, als hij over zaken spreken moest. Behalve een oude bediende, die niet minder stilzwijgend was dan zijn heer, en den koetsier en eene oude huis houdster, had Jozef nimmer een mensehelijk wezen of eenig spoor daarvan waargenomen. Ofschoon Bermann niet tot die soort men schen behoorde, die zich veel met de zaken van anderen inlaten, toch doorkruisten onwillekeurig allerlei gedachten zijnen geest, zoo dikwijls hij de rotskloof naderde, zoowel over het verlaten bergslot als over diens bewoners. Wie was die dame, die voor eenige weken onder gelei de van den vreemdeling iu de herberg tegen het weder eene schuilplaats had gezocht en die sedert dien tijd niet meer gezien was? Waarom vestigde de vreemdeling, die toch tot den aan zienlijken stand scheen te behooren, zich bij voorkeur in deze onbekende, afgelegen bergstreek, om het halfvervallen, met zooveel ongemakken verbonden gebouw te bewonen? Het genot van de wilde romantisehe natuur van het gebergte was het niet, dat hem derwaarts lokte, want zelden verliet hij het gebouw. Waarom dus die Jnles Ferry's aanhangers, verkocht voor 40.000 franks aan den heer Ber nard, grondeigenaar te Batignolle. De leiding van het blad is nu opgedragen aan den oud-minister Jules Roche. Als hoofdredacteur zal hem de heer G u s t a v e E y r i e a ter zgde staan. De afgevaardigde voor Oran, Saint-Gdrmain is opgetreden als directenr van La Paix. Met 10 October zal pastoor N a u d e t de leiding in handen nemen van de Monde, het bg uitstek flink katholieke blad te Pargs. Pastoor N a u- d e t, befeeod door zgne liefde voor de ar beidende klasse, heeft van kardinaal R a m- polla 66D schrgvea ontvangen, waarin hg gelnk wordt gewenscht met zgne be noeming en de verzekering ontvangt, dat de H. Vader daarvan met voldoening ken nis heeft genomen. Z. H. is overtuigd, dat de wakkere priester goede vruchten zal plakken van zgn arbeid. Uiteen en aoder blgkt, hoe Z. H. L e o XIII, het werk van een eerlgk journalist naar waarde weet te schatten. Zekere B e r a n ge r heeft tegen Fran- fois Coppée iade straten Tan Pargs plakkaten laten aanplakken waarin hg de heftigste bedreigingen nit tegen den Dich ter, omdat Coppée de vele brieven, die Beranger hem schreef, onbeantwoord heeft gelaten. Bezien Ronde t, algemeen se cretaris van den mjjnwerkersbond, is te Graissessac (in het departement Hérau'.t) gevangen genomen wegens het beleedigen van de gendarmerie. Volgens de telegrammen uit Buckingham blgft de toestand van den Giaaf van Pa rgs hetzelfde. Hoewel de patient vrg kalm blgft, nemen zgne krachtan schgnbaar zeer af. - Toen keizer W i 1 h e 1 m in Eogeland was, liet hg, voordat hij naar het eiland Wight vertrok, een beroemd Engelsch kleermaker bg zich komen om hem eene uniform aan te meten van het Engelsche dragonder-regiment, waarvan de Keizer chef was gaworden. Bjj die uniform nu behoort etne zeer nauwe broek en toen de Keizer voor de revue van Aldershot de uni form aanpaste, leverde eene groote scheur het bewgs, dat de kleermaker wel wat al te karig was geweest met de stof van de broek. Da kleermaker werd per telegraaf ontboden, een adviesjacht stoomde naar Portsmouth, om hem naar Cowes over te brengen en zoo kon het ongeluk nog juist bgtgds worden hersteld, maar toch, merkt geheimzinnige handelwijze, die zorgvuldige af zondering van de buitenwereld? Dergelijke gedachten hielden hem bezig, toen hij op een heerlijken morgen, met zijn schetsboek onder den arm, weder langs de helder, kabbe lende beek naar de rotskloof wandelde. Slechts nu en dan bleef hij staan, om naar het helder klinkend morgenlied te luisteren, dat van alle kanten uit het bosch weergalmde, of om mijn kunstenaarsoog aan de heerlijkste lichteffecten te wijden, die de morgenzon over het prachtige berglandschap wierp. Toen hij zijn plaatsje op den rotswand tegenover het slot bereikt had, begon hij als naar gewoonte te teekenen. Hij werkte nu met verdubbelden ijver en genoegen, want hij was tot de schoonste partij van het bouwwerk, tot aan de slotkapel genaderd, welker gewelf in den loop des tijds was ingestort, zoodat de hooge steenen venster pijlers met het goed gebleven edelgevormde beeldhouwwerk in den lichtstroom der morgenzon scherp uitkwam. In de spleten van den kolos salen muur hadden stammen van klimop, ter dikte van een arm wortel geschoten, een ge deelte van het metselwerk met een groen kleed als behangen en tot aan de hoogste deelen der bogen opgegroeid. Terwijl zijne blikken op de wijd uitgestrekte muren rustten, door zijne rijke fantasie met al lerlei beelden versierd, scheen hem plotseling, als of hij voor een venster, in den meest ver scholen hoek van het gebouw, een mensehelijk gelaat bemerkte. Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1894 | | pagina 1