NIEUWE
Ne, 2263
Vrijdag II Maart 1§95
20ste Jaargang
Een deugdelijk geneesmiddel.
BUITENLAMP
Pei 8 maanden voor Haarlem. 0,85
Voor de overige plaateen in Nederland fr. p. p. 1,10
Voor het buitenland 1,80
Afzonderlijke nummers0,03
Dit blad verschijnt
eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG.
BUEBAÜ: St. Janstraat Haarlem,
Van 16 regels 50 Cents
Elke regel meer7Vs
Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie Contant.
Advertentiën worden uiterlijk Maandag-, Woensd ag-
en V r ji d a g-a vond voor 6 uur ingewacht.
E e d a c t e u r-'Jitg ev er, W. K P P E S.
Kent gjj de groote kwaal van onze da
gen en de groote oorzaak der moeilijkhe
den, waaronder de geheeld wereld zucht De
heerschende klassen en het volk kennen el
kander niet genoeg. Zjj leven verwijderd van
elkander, en bovendieu graven de vooroor-
deelen, de vooringenomenheden eo ook zelfs
de geest des kwaads eiken dag al diep9r en
dieper de gracht uit, die als een afgrond
degenen van elkaar scheidt, welke God ge
schapen heeft om altijd vereenigd te blijven.
We moeten hier zonder uitzondering alle
pogingen prijzen, welke ge laan zijn om pa
troon en werkman te hereenigen. Gemengde
vergaderingen, arbeidsraden, vereenigingen
van allerlei aard, welke reeds tot stand ge
bracht of pas in wording zjjndat alles is
goed, omdat dit alles leidt tot toenadering en
vereffening; en wanneer tneschen lieden met
een oprecht hart toenadering en vereffening
getroffen worden, dan waardeert mea elkan
der, dan heeft men elkander lief.
Maar het kwaad is zóó diep geworteld, het
kwaad is zóó algetneeDhet is het gevolg van
zoovele onwetendheid, van zoovele opeenge
hoopte dwalingenzoodat de pogingen en
krachtsinspanningen van allen en van ieder
in 't bjjzonder gevorderd worden om de gene
zing van het kwaad te bewerken.
Tot de heerechende klassen zeggen wjj we,
ja roepenwehunmet alle kracht toe:Geniet wat
n God gegeven heeft,maar laat voor eene wjjle
nwe vermaken en uitspanningen een weinig
tot bedaren komen. Richt uwe bezigheden
zoo in, dat zjj als voorbeeld kunnen strekken
voor uwe onderdanen en zorg in uw doen en
laten rechtvaardig te zjjo. De onrechtvaardi
ge handelingen die gepleegd worden, en het
misbruik dat de overheden maken «au bun
macht, kweken sociaal-democraten, anarchis
ten, enz. Mengt u onder het volkhet is eene
zaak van het hoogste belaDgtoont en be
tuigt aan het volk nwe belangstelling en uwe
toewjjding, en gij zolt onuitsprekelijke
zoetheid en voldoening ondervinden, en
tevens zult gjj, terwjjl gjj een vaderlandlie-
venden en maatschappeljjken plicht vervult,
echte schatten van edelmoedigheid en dank
baarheid ontdekken, waardoor nwe harten
ten diepste zullen bewogen worden.
En tot o, werklieden van Katholieke krin
gen en vereeDigingen, tot u; die zóó diep
doordrongen zjjo van het goed recbt der goede
zaak, tot n zeggen wjj en n roepen wjj met
alle kracht toe: «Zegt aan uwe makkers en
kameraden, dat men hen misbruikt, wanneer
men voor hunne verbeelding allerlei en tal
van hersenschimmen te voorscbjjn toovert;
FEUILLETON.
De samenzweerder.
10.) Vervolg
Groote Godzou het weer nieuwe ellende
wezen, die over mij neerdaalt Wie kan het an
ders zijn als de een of andere vrouw, die uit
naam van liaar echtgenoot of broeder mij nieuwe
verliezen van Jaroslaw komt aankondigen cn
misschien wel in haar onbeschaamdheid het geld
opeischt
Een oogenblik kwam zij in de verzoeking, haar
de deur te wijzen maar zij bedacht spoedig, dat
vrouwen dergelijke hooghartige opwellingen on
derdrukken moeten. Zij hebben geen recht meer,
zich te verzetten tegen de vernedering, die men
haar oplegthaar rol is zich te onderwerpen en
zonder verwijt alle wreedheden van anderen te
dragen.
Verzoek die vrouw binnen te komen, sprak
zij kortaf. En haar blik dwaalde dooi het vertrek.
Het was ledig; hare kinderen lagen sedert lang
te bed. Niets in het uiterlijk der kamer gaf den
strijd te kennen, die aldaar sedert de laatste twee
dagen zoo hevig had gewoed, en toch was sedert
heel het geluk van een gezin, heel een vertrouwen,
eene gai.sche liefde uit dat huis verdwenen.
Op dat oogenblik werd de deur opnieuw ge
opend en overschreed Alma den drempel, dien
zij zoo zelden betreden had.
Gij hier? riep Olga Texakoff verbaasd.
Ja ik, waarom niet? zeide het jonge meisje,
wauaeer mea bjj hen in verdeakiug brengt
degenen, die niets auders vragen dan huune
huip en medewerking. Laten ook zij toetre-
deu tot uwe vereenigingen. Daar znllen zjj
a leeren kennen, daar zullen zjj te weten
komen, dat zjj ten alle tijde kannen reke
nen op oazen broederljjken steun en hulp.»
En zóó zal misschien uit deze dubbele
toenadering geboren worden de kiem van
die zoozeer verlangde verzoening, zóó nood
zakelijk voor het heil en welzijn van allen,
zoo noodzakelijk voor het heil en welzjjn
van Kerk en Maatschappij.
Eene onde legende verhaalt, dat op zeke
ren dag de H. L o d e w jj k on de H. F r a c-
cisons van Assisië elkander ontmoetten;
zjj hadden elkaar nooit gezien, maar onder
de inwerking van eene zelfde inoerljjke
aanschouwing of intuïtie raadden zij beiden,
wie elk banner was. Die twee manneD,
hoezeer zij ook in levensstaat van elkander
verschilden, begrepen elkander toch zeer
goed. De een, de man van het volk, de
vrij willige verpersoonlijking van den laag-
steu stand en van de uiterste armoede; de
ander, gesproten nit den edelsten stam, een
koning getooid met de schoonste kroon der
wereldmaar beiden werden verslonden
door denzelfden dorst naar het offer en de
toewijding, beiden waren vereenigd in het
gevoel van een zelfde goddeljjke liefde. En
elkander ziende, strekten zjj de armen uit,
wierpen zich beiden op de knieën, omhels
den elkander vol teederheid en bleven lan
gen tijd rusten op elkanders harte. Daarna
stonden zjj op, zonder een enkel woord te
zeggen en de kloosterling zocht wederom
zijne cel op, terwjjl de koning terugkeerde
naar zjjn koninkrijk. Zjj hadden niets tot
elkander gezegd en toch hadden zjj elkander
begrepen.
Dit voorval deelen wij hier mede, zooals
het verhaald wordt: als eene legende. Aan
de waarheid willen wjj volstrekt niets af
dingen, maar wjj laten ook iedereen vrjj
ervan aan te nemen, zooveel bjj wil: het
ia eeen geloofsstuk, het is eenvoudig eene
litfljjke aantrekkelijke legende. Doch waar
om zou het voor ocs niet het hoopvolle
beeld zjjn van eene levende werkelijkheid?
Ach, indien ooit het volk en degenen, die
men de gelukkigen dezer wereld noemt,elkan
der eens mochten ontmoeten en elkander
mochten aanschouwen, vereenigd in hetzelfde
gevoel van opoffering, van zelfverlooche
ning en liefde, hetwelk de harten van den
H. Franciscns en van den H. Lode-
w jj k deed gloeien en blaken, wie zon kun
nen zeggen welke wonderbare gevolgen nit
dergelijke ontmoeting zonden voortvloeien
haar met een zachten glimlach de hand toeste
kende.
Maar het is reeds zoo laat, stamelde de
vrouw des huizes, niet wetende wat te zeggen.
Vergeef mij. Ik verliet wat eerder het ijs-
feest, omdat ik u nog gaarne wilde betuigen....
Thans meende de jonge vrouw haar begrepen
te hebben. Een sombere trek krulde haar lippen,
terwijl zij mompelde
Gij hebt aldus gehoord van het ongeluk,
dat ons getroffen heeft, zeker
Alma hoog zwijgend het hoofd.
En toen hebt ge u herinnerd, dat wij verre
van vrienden waren, dat ik nimmer aarzelde u,
door mijne houding te kennen te geven hoeveel
minachting mij uwe zielloosheid inboezemde. Gij
hebt u verheugd en tot uzelve gezegdZiedaar
mijne vergelding, ik zal zonder uitstel tot haar
gaan om te genieten van den aanblik barer v«r-
nedering. Heb ik niet goed geraden
Alma Podnawska zag haar aan met droefgees-
tigen blik en antwoordde
Het is waar, dat er nooit vriendschap be
stond tusschen u en mij en ik mag het u wel zeg
gen, hst heeft mij vroeger dikwijls bedroefd, want
niets ware mij liever geweest dan u eene zuster
lijke genegenheid te schenken. Dat gij mij min-
achttet, vermoedde ik niet. Daaraan iets te ver
anderen, wil ik echter niet. Gij beoordeelt mij
waarschijnlijk niet strenger dan de wereld.
Olga gevoelde bij het hooren dezer zachte woor
den reeds berouw over haren uitval, doch nog
vóór dat zij haar woorden had kunnen terugne
men, hervatte hare bezoekster
Maar ik kwam niet, om over mjj zelve te
Bjj deze broederljjke omhelzing zouden
alle verdeeldheden, al de haat en nijd, die
de menscheu tegen elkaar in bet harnas
jagen,'als vanzelf ophouden, daD zullen ook
de overheden geen misbruikers van hun
macht, geen tirannen meer genoemd wor
den, en alle verkeerde opvattingen verdre
ven worden. Da wereld zou vol verbazing
niets anders meer te beschouwen en te be
wonderen hebben dan die verhevene, su
blieme, goddeljjke zegepraal der liefde.
Immers wanneer rechtvaardigheid wifdt
betracht, maar oek dan alleeo, zal tot zjjn
recht kunnen komen het verbeven devies In
necessariis unitas, in dubiis libertasin om
nibus charitasin het noodige eenheid
in het twijfelachtige vrijheid, in alles liefde.
Duitschland.
Een deel van het Berljjnsche volk heeft
den herinneriugsdag van de revolutie van
1848, herdacht. Bjj deze gelegenheid zjjn
de vereerders van de helden der omverwer
ping naar de begraafplaats Friedrichtshain
getrokken en hebben daar veel kransen, van
oproerige opschriften voorzien, neergelegd
op de graven der slachtoffers. Deze geschrif
ten werden door de politie van de kransen
weggenomen.
De Kölnische Zeitung die niet van te groote
vriendelijkheid jegens Katholieke staatslieden
verdacht ban worden,heeft een zeer waardee-
rend artikel geleverd over den overleden
Freiherr Yon SchorleinerAlst. Het
blad prijst hem als een ridderljjk man.
Nu is de Frankfurter Zeitung er vlug bjj
en rneeDt, dat ook het getwist nit mo;t
zjjo over do feestviering ter eere vau prins
Yon Bismarck,
Laat dus de Daitschers, zegt het blal,
die het woord «vaderland» altjjd in den
mond hebben, toonen, dat ze werkeljjk dat
vaderland liefhebben door hem te eeren, die
dat vaderland maakte, tot wat het is, want
Freiherr Von Schorlemer Alst was
in de binnenlandsche politiek niet minder
eenzjjdig dan YonBismarck. Zou zoo,
vraagt de Frankfurter verder, misschien ook
ten opzichte van YonBismarck de regel
worden gevolgd, dat groote mannen slechts
geëerd worden na hun dood?
Wjj zouden de Frankfurter Zeitung eene
andere vraag kannen stellen n.l. deze: Zon de
Redactie van het blad denben, dat het Ka
tholieke Duitscbe volk V onBismarcb,
kan huldigen zoolacg nog door zjjn werk
de edelste zonen van bet Duitscbe rijk van
spreken. Gij hebt mijne taak een weinig moeie-
lijker gemaaktik smeek u evenwel voor een
oogwenk te vergeten wat gij zeidet en u slechts uwe
kinderen te herinneren.
Ik moet integendeel trachten hen zooveel
ik kan te vergeten. De gedachte aan hunne toe
komst zou mij zinneloos maken.
Uw armoe is niet onherstelbaar.
Als gij dat meent, dan kent gij de wereld
nog hitter weinig. Texakoff bezit geene naaste
bloedverwanten meer. Wat mijne zusters betreft,
ter liefde juist'van mijne ongelukkige kinderen
heb ik mij tot haar gewend. Zij antwoordden mij
dat zij zelf een gezin hadden en dat al wat zij
verrichten konden, was, gezamenlijk dit huis te
koopen, opdat wij ten minste niet van gebrek
zouden behoeven om te komen. Verstaat gij wat
dat beteekent? Wanneer alle kosten daarvan
afgenomen zullen zijn, houden wij duizend gul
den over om voortaan van te leven. Nooit zullen
mijn zoons daarom ook maar tot eene redelijke
betrekking kunnen opgeleid worden.
Neen, in onzen stand is dat zooveel als
gebrek, hernam het jonge meisje, en daarom ook,
Olga, ik bid u, cijfer uw persoonlijken haat te
genover mij voor het oogenblik weg bedenk, dat
hetgeen ik doen wil, alleen de kinderen aan
gaat
Wat wilt gij dan doen en Olga's oogen
blikten haar met sombere verbazing aan.
Ik ben alleen op de wereld, klonk het
zachter dan ooitmijn ouders lieten mij eene
groote fortuin naniemand, zelfs geen mijner
broeders zal ooit vernemen wat tusschen ons
voorviel; schenk mij de vreugde, op het hoofd
hun geboortegrond zjju gebannen? Zou de
Frankfurter meenendat de Katholieken
zich zullen schuldig maken aan een valsch
patriotisme?
Freiherr Yon SchorlemerAlstis
een ridder zonder blaam, dat kan hoe groot
prins Yon Bismarck zjjn land ook
heeft helpen maken, van hem niet wor
den getuigd, aan het werk van den ex-
rjjkskanselier kleeft bloed en tot den hui-
digen dag wee en tranen.
Oostenrijk-Hongarije.
Door het Hongaarsche Episcopaat zjjn
de twee ketkeljjke wetten,waarvan de tweede
lezing een aanvang zal nemen, onaanneme
lijk verklaard.Deze wetten zullen den 26sten
dezer maand het Huis der Magnaten,
dat ook aan de vorige Kerkeljjk-staatkan-
dige ontwerpen hun goedkeuring schonk,
bereikeD. En toch gelooft men algemeen,
dat ook na de Regeering met haar tronwe
volgelingen in dienst der kerkvervolgers, aan
welks hoofd eon keizer Frans Jozef
van Oostenrijk met eene kleine meerderheid
van stemmen, ook deze wetten er door
zulleu slepen.
Inmiddels is van Regeeringswege eene
vervolging ingesteld tegen de afgevaardig
den van het Hongaarsche Huis, de heeren
Hooi en Bertha, wegens laster in de
pers tegen het Ministerie van Dr. Wer-
k e r 1 den berkver«olger bjj uitnemend
heid.
Da inhoud van hetPauseljjk schrjjven
aan den leider der nieuwe Katholieke volks-
partjj in Hongarjje bljjkt niet eene afkeu
ring te zjjD, zooals Havas en Reuter
wilden doen voorkomen. Integendeel, het is
een eigenhandig schrij /en, waarin Z. H. de
oprichting van een blad door de Katholieke
volkspartjj toejuicht. Da Paus prijst graaf
Zie by en graaf Esterhazy voor hun
jjver en het verdedigen der Katholieke zaak
en spoort hen aan, altoos iu overeenstem
ming te handelen met den H, Stoel en het
Episcopaat.
Italië.
Te Rome is de eerste steen gelegd voor
een gedenkteeken ter eere van den vrjj bui
ter Guisseppe Garibaldi. Koniüg
Um berto met zjjae gemalin werden ge
dwongen er bjj tegenwoordig te zjjn in
tegenwoordigheid van deü minister-president
C r i s p i met de gebeele vrijmetselaarsbende,
dia in de stad der zeven heuvelen verbljjf
houdt.
Wat moet zoo'n Koning vau Italië wel
voelen als hjj zjjne oogen opslaat naar het
van elk uwer kinderen eene som van dertig
duizend gulden vast te zetten en vergeet wie u
dat vroeg.
De jonge vrouw staarde haar als versuft aan.
Zij, die zijzelve zoolang gehaat had, die hier slechts
met eene beleedigïng was ontvangen, stond daar
als eene smeek cling haar het recht af te bidden
hare kinderen te mogen redden, hare eigene wel
vaart in armoede te veranderen.
Alma, stotterde zij op gebroken toon en de
oogen voor hare bezoekster neerslaande Gij hebt
dan toch wezenlijk een hart?
Ik weet het zelve niet, antwoordde Alma
weemoedig lang geleden bezat ik er een, maar
ik geloofde wel eens, dat de menschen het mij
uit het lichaam hadden gescheurd. Doe mij in
zien dat het nog leeft, door het van vreugde te
laten kloppen.
Neen, ik kan uw aanbod niet aannemen,
luidde het bijna ruw.
Omdat gij mij haat?
Omdat ik u steeds als eene vreemde be
handelde.
Uwe ouders zijn goed voor mij geweest.
Ik herinner mij nog dat. In naam uwer lieve moe
der, Olga, bezweer ik u, breek met uwen trots.
Ik kan het niet. Tot dusverre zijt gij on
gehuwd gebleven, maar tegen de herfst des levens
schrikt de eenzaamheid afgij kunt spoedig
trouwen.
Zelfs mijn echtgenoot zou niets van mijne
handeling vernemc n. Doch ik zal nooit eenen man
naar het altaar volgen.
Wordt vtrvolgd.)
ABONNEMENTSPRIJS
m am mam
AGITE MA NOW AGITATE.
PRIJS DER ADVERTENTIE»;