NIEUWE N§» 2275 Woensdag 24 April 1895 20ste Jaargang Zucht naar genot en bezit. BUITENLAND. Pei S maanden voor Haarlem. t 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlgke nummers 0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BUBBAÜ: St. Janstraat Haarlem. AGITE MA NOW AGITATE. PBIJS DEB advebtebtieh; Van 16 regels50 Cents Elke regel meer7V2 Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advertentiën worden uiterljjk Maandag-, Woensd ag- en V r g d a g-a vond voor 6 uur ingewacht. Eedacteu r-U itgever, W. KüPPERS. Van alle rampen, welke het materialisme en socialisme in hun gevolg meestuwen, is de overprikkeling der menscbelijke lusten, de geweldige dorst naar genot, die zoowel in het hart van den millionnair als in het hart van den arme brandt, één dier jam- merlgkste en treurigste. De volgelingen van de leerstellingen, welke hier op aarde aan den mensch geen ander doel voorstellen, dan aardsche „goederen te bemachtigen, zij allen hetzij rgk, hetzg arm vergeten allen moreelen eerbied ten einde te komen tot hun doel. Onder de heerschappij van dezen harts tocht, zal de werkman, in de vaste mee ning verkeerende, dat hg door zijn patroon wordt uitgezogen en verslonden, zonder op houden schreeuwen«Onze meester, ziedaar onzen vjjandEn in de vaste overtui ging, dat hg de dupe is van den maat- schappelgkeu toestand, zal hg al degenen, die hem toeschijnen rjjker door de fortuin te zijn begunstigd dan hg, denzelfden haat en afgunst toedragen. Deze genotzucht, die onverzadigbare harts tocht om te genieten en te bezitten, is mis schien de treurigste zgde van den econo- mischen strgd. Zeker, de menBch mag streven naar een zekeren welstand; tot zekere hoogte mag hjj daarnaar verlangen, in zooverre het ge not, het bezit daarvan onontbeerlijk is ter bereiking van zjjne bestemming. Wie zal er den werkman een verwjjt van maken, dat hij krachtig streeft om door een billgk loon voor zgn arbeid aan zich zslven en zjjn geziaj een flink stuk brood te verze keren Wie zal den werkman veroordeelon om zjjne streving, zgno bekwaamheden steeds verder te ontwikkelen en daardoor zgn tij— delgk vermogen te vermeerderen? Wanneer de werkman zjjne krachten, door den arbeid uitgeput, tracht te herstellen; wanneer hg zich poogt te vrgwaren tegen de guurheid van de jaargetijden, wanneer hg liever eene gezonde dan eene ongezonde woning wil be trekken, dan streeft kg gewis een gewettigd doel na. Maar wilt gij weten, wat in de hoogste mate onze afkeuring^ verdient? Het is de leer, die verkondigt dat de mensch nimmer tevreden moet zgn over zjjn lot; de mensch altgd naar beter moet verlangen. Want aldus wordt in de ziel des menschen de haat, de njjd, de afgunst gevoed en ge kweekt. Deze overprikkeling, deze ontketening van alle lasten versmoort voor altgd 's menschen FEUILLETON. De samenzweerder. tevredenheid met zich zeiven. Want, wat men ook moge doen, nooit zal men geheel voldaan worden, omdat men in dit leven nooit alles bezit, wat men verlangt. Onder dit opzicht hebben de socialisten en mate rialisten dnizenden menschen verbitterd, door hun ean aardsch geluk voor te spiege len, hetwelk zjj nimmer kunnen bereiken. Ondervraag de hoofden vau het socialisme. Op de onbeschaamdste wgze znllen zg u het doel van al hunne economische werken aanwjjzen. Zg zullen u zeggen: wg willeu brood verschaffen aan hem, die honger heeft, maar ook hun den smaak inprenten voor de gemakzucht van het proletariaat, hem meestal het hoogst mogelijke genot aanbieden, want wg willen hem gewennen aan den welstand, zoodat hg er voortaan dringend behoefte aan heeft, dan zgn wg er zeker van, dat hg in het vervolg nimmer meer voldaan is en dat zjjne begeerigheid de oorzaak zgn zal van zjjne getrouwheid aan onze beginselen. Eu bg de hinderpalen, welke zjjne niet te verzadigen verlangens in den weg zullen staan, zal hg gemak kelijk begrjjpen en inzien, dat bjj het slacht offer is van eene verfoeilijke, doemenswaar dige maatschappelijke regeling. Ziedaar dan de hateljjke taktiek van de partij, die zich beroemt op broederschap en gelijkheid Het zal de eeuwige onverwelbbare eer zgn van de Kerk, dat zg de rjjken en ar men steeds herinnert aan den eerbied voor de goddeljjke wet, wat betreft het verkrij gen en het gebruik maken van de goederen dezer aarde. Bg de eenen heeft zjj dien smaak voor buitensporige zinnelijkheden en den hartstocht van in 't oneindige de rijk dommen dezer wereld opeen te stapalen veioordeeld.Bg de anderen heeft zjj diebrutale bedreigingen van algemeene onteigening, alsook die grenzenloozen begeerigheid,die de wanhopige gedachte van eeuwigdurend igden aan het leven verbindt, gelaakt en ten hoog ste afgekenrd. Aan allen leert zjj, dat welstand niet het doel des levens is, maar een middelter beschikking gesteld van den christen om zjjne bestemming te bereiken. Een zeker schrjjver zegt: «Het spiritualisme (de gees telijkheid) der Katholieke Kerk brengt den mensch omhoog, want het streeft naar de verheffing van den mensch tot God zeiven; maar het vergeet daar bjj niet, dat, al is ons hoofd ten hemel gekeerd, onze voeten de aarde raken, en dat wij in de dingen dezer aarde de steunpunten moeten vinden, die onzen snellen loop door den tjjd heen moeten schragen. De rijkdomdie voor den materialist een doel is, moet dus voor den christen slechts een middel zijn De gematigde welstand, waarnaar men gerust mag streven, moet dus alleen dienen voor de zedeljjke vervolmaking van den mensch. Aan de heerschende klassen legt de godsdienst bjjgevolg de matigheid, de verplichting van den ongelukkige knip te bieden, op. Van den anderen kant troost de godsdienst den arme, door hem te wijzen op het goddeljjk karakter van de wet des arbeids, door hem te waarschuwen voor het bedriegeljjke en kortstondige, dat onder het betooverend uiterlijk van denmensche- lgken ijjkdom is verborgen. In plaats van de hartstochtelijke zacht naar welstand te begunstigen, keurt het Katholicisme dit sterk af, en den mensch aan zgn laatste einde herinnerend, doet het hem het ware rjjk van rechtvaardigheid en geluk zien. Bg eenig nadenken begrijpt iedereen, hoe deze leer den voorrang heeft boven de verfoeilijke en misleidende leer stellingen van socialisme en materialisme. Denemarken. In Denemarken hebben de sociaal-demo craten getriomfeerd bjj de verkiezingen. In 1872 toen zg voor het eerst eigen can- didaten stelden, bekwamen deze slechts 315 stemmen; bg de verkiezingen van 1884 werd de socialist Holm met 5390 stem men gekozen in 1892 werden 10 socialis tische candidate!} gesteld, die meer dan 17,000 stemmen verkregen. Nu, drie jaar later, zijn op sociaal-democratische candi- daten bjjna 26.000 stemmen uitgebracht. De sociaal-democraten hebben in de hoofd stad de grootste overwiuning behaald, maar ook in de provinciën hebben zg groote resultaten aan te wgzen, want daar zgn de radicale candidaten slechts met behulp der socialisten gekozen. Hier strjjdeo dus de radicalen met de sociaal-democraten arm aan arm om de macht in handen te krijgen. Hun organen verkondigen dan ook, dat de tjjd der bescheidenheid voorbjj is, en het hervormingswerk doorgevoerd moet worden als: hervorming der rechtspleging; hervorming der wet tot voorziening in den ouden dagherziening der tariefwetten, zoodat alle levensbehoeften worden vrijge steld van invoerrechtde achtuurs-werkdag en verzekering tegen ongelukkenherzie ning der kieswet en beperking der militaire uitgaven. In Denemarken vertoont zich het ra lica- lisme zooals het is, waaruit voor de Neder landers en vooral voor de Katholieken die van het radicalisme heil verwachten, veel te leeren valt. Ciiina en Japan. De Europeesche Mogendheden zien hun belangen bedreigd, inlien de Japanners zich van den handel in China meester maken. Zg zullen, nu de vrede gesloten is, in onder ling overleg optreden, ten einde Europa's belangen in Oost-Azië te behartigen. De sterke militaire macht, door de Japanners zoowel te land als ter zee ontwikkeld, spoort de Europeesche Mogendheden, vooral Enge land en Rusland tot voorzichtigheid aan. De oorlogsschatting, door China te be talen, bedraagt 200.000.00 taels. Deze som moet betaald worden in zeven jaren,terwjjl de rente berekend wordt op 5 pCt, Mocht echter de Chineesche regeering in staat zgn, haar schuld binnen 3 jaren af te doen, dan zal de rente niet worden berekend. Als waarborgen voor de geregelde betaling dezer schuld zullen de Japanners bezit nemen van de haven Wei-hai-Wei. Zoodra alles betaald is, zullen de Japanners deze haven weer verlaten. Het vredes-verdrag tusschen China en Japan is den 20en April geratificeerd. Italië. Wie op schandalen belust is, zoeke in de bladen, van welke kleur ook, de ru briek Italië op. Ia dat ongelukkig land schgnt de hel te zgn losgebroken. Op goeden Vrjjdag heb ban de vijanden van het Pausdom te Rome een afschuwwekkend stak gespeeld. Met een kruisbeeld op een lgkwagen raden de schavuiten de stad rond, terwijl op den wa gen de majonnieke 'banieren, waarmede zelfs ten deele het kruis was omwonden, wapperden. De Romeinen hebben onmiddellgk tegen dat godtergend spel geprotasteard door onder algemeene deelneming der Katholieke be volking van Rome, in de basiliek van 'c Kruis, eene buitengewone godsdienstoefe ning ta honden bg wgze van eerherstel wegens de afschuweljjke parodie gegeven door de overweldigers van de stad des Pausen. Duitschland. Prins Yon Bismarck is nog maar steeds aan het feestvieren en ontvangt nog dagelijks deputaties die hem hnn geluk- wenschen komen aanbieden. Door de Silezische vrouwen is eene som van 87,500 mark bijeengebrachtvoor Wordt vervolgd;) itiLiisriErium ABONNEMENTSPBIJS 22.) (Vervolgd Geen wonder, dat zijne gejaagdheid eenhoogst nadeeligen invloed op zijn gestel uitoefende en Alma hem bij hare aankomst veel vermin derd vond. Doch zelfs dit schrikte haar niet af. Zij was besloten, hem aan den dood te ontrukken, en hare opnieuw ontwaakte geestkracht schonk haar het geloof, dat bergen omverwerpt en zeeën doet wijken. Hun huwelijk werd in alle stilte voltrokken. Geen hunner bloedverwanten was daarbij aan wezig men vreesde al te zeer door een open lijk blijk van sympathie tegenover eenen opstan deling bij de Eegeering verdacht te geraken. Maar geen van beiden treurde daaromhun geluk was zoo groot dat het hen onverschillig maakte voor al het overige. Slechts aan elkander dachten zij, e* toen Nesdorff' en zijne vrouw den trein nastaarden, die hen dienzelfden dag het Zuiden tegemoet voerde, mompelde Paul Zijn zij wel te beklagen, ook al hebben zij geen vaderland meer, ook al dreigt hen de dood Maar de jonge vrouw aan zijne zijde schudde meewarig het hoofd en antwoordde En toch zijn zii meer te beklagen dan te benijden, want hoe grooter thans dat geluk is, de* te rampzaliger zullen zij zich gevoelen, als het hun ontzinkt. Alleen de vreugde, die be stemd is niet voorbij te gaan, brengt geene wan hoop mede. Doch reeds was het zwarte gevaarte in de klimmende avondnevels verdwenen en keerden beiden langzaam ditmaal zonder een woord meer te vinden, dat hunne tegenstrijdige ge voelens weergaf. Den volgenden morgen vertrokken ook zij, met bestemming naar Zwitserland, waar Nes dorff verscheidene oude vrienden hoopte weder te vinden, die in Polen verdacht geraakt zijnde, zich te Genève beijverden, de zaak van het vader land te dienen. Hij hoopte aldaar een werkzaam aandeel in hunne pogingen te nemen. Intusschen waren prins en prinses Karoskine slechts langzaam doorgereisddc vermoeienis sen van den tocht grepen Iwan zeer aan, en hoezeer beiden ook verlangden, de kleine villa te bereiken door hen te Nizza gehuurd en waar zij een voorloopig te hui» zouden vinden, Alma was onverbiddelijk, zoodra het zijn welzijn gold en men kwam eerst veertien dagen na het hu welijk bij de Middellandsche Zee aan. Karoskine was diep ontroerd, toen hij de zorgen opmerkte waarmede zij zelfs van verre alles in orde had weten te brengen, om hem aan het verloren vaderland te herinneren en hem te troosten over zijne lichaamszwakte. Wanneer zij het weder te guur of te onzeker voor hem achtte om uit te gaan, bevond hij zich als het ware te midden der weelderigste natuur in zijne studeerkamer die op eene groote serre vol groen en vogels uitkwam. De boeken- rekken droegen de werken zijner geliefkoosde schrijverswetende, hoeveel hij van muziek hield, had zij haar piano in zijn vertrek laten plaatsen en wanneer hij door een aanval van moedeloosheid werd aangegrepen, speelde of zong zij hem Chopin's werken voor. In alles her kende hij hare liefde. Nooit had eene vrouw zichzelve meer ver loochend, nooit zich teederder kunnen betoonen, zij verpleegde hem gelijk geene liefdezuster het zou hebben gedaan, en wanneer hij een dier buien van lastigheid had, welke den meesten teringlijders zoozeer eigen zijn, verraadde zij door woorden noch blik de pijn, haar door die onrechtvaardige uitvallen veroorzaakt. Dit alles vormde een groot en onafgebroken geluk, en toch had het zijne schaduwzijde, ot liever gezegd zijne gevaren wij stervelingen zijn niet berekend voor een hemel op aarde. Wan neer men zich al te zeer voor een ander ver loochent, dan vindt die andere daarin van lie verlede zoo onmerkbaar langzaam, dat hij zelf er zich geen rekenschap van geeft, eene aanlei ding om zijn aanvankelijk zachte heerschappij in een dwangjuk te herscheppen. Iwan zou ont steld zijn van zijn eigen zelfzucht, indien iemand er hem op had gewezen, hoe veeleischend hij voor Alma was geworden, hoe hij steeds meer en meer van haar vergde en hare toewijding als iets hoogst gewoons was gaan beschouwen, dat hem rechtmatig toekwam doch zij zelve had hem zóó lief, dat zijne nog vriendelijke dwingelandij haar voor het oogenblik niet pijnigde. Eén punt echter was er, waarop zij nimmer toegaf. Hij zou haar heel den dag lang bij zich hebben willen houden doch eiken morgen, trots weer en wind, begaf zij zich op weg, om, het zij les te gaan nemen bij den beroemden leer meester haar door Nadeski aanbevolen, en des middags, wanneer zjj zich bij hareu echtgenoot neerzette, was het steeds met het een of andere wetenschappelijke werk over de ziekte, die thans werkelijk tot stilstand gekomen scheen te zijn. Op zekeren middag, dat zij iets vroeger dan gewoonlijk huiswaarts keerde, want het was pas twaalf geslagen en gewoonlijk was zij eerst om half een gereed, was zij hoogst verbaasd, Iwan niet te vinden. De dienstboden zeiden haar, dat hij bezoek van twee hun onbekende heeren ontvangen had en met hen was uitgegaan. Landgenooten waarschijnlijk, dacht Alma, verheugd over de blijdschap, welke dat weer zien hem veroorzaakt moest hebben, en toen zij hem in het eind terug zag komen, liep zij hem een eindweegs tegemoet, om des te eerder het goede nieuws te hooren. Maar hij bewaarde het stilzwijgen over hun ne komst. Dit ontging de jonge vrouw niet en zij vroeg ietwat gejaagd Gij hebt toch geene slechte tijding ont vangen, niet waar Neen, liefste, waarom klonk het verbaasd. Zie ik er dan somber uit Dat nietmaar ik dacht, dat gij mij opzet telijk het door u ontvangen bezoek verzweegt.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1895 | | pagina 1