N E U W E m mi Vrijdag 13 September I §15 20ste Jaargang Liberalisme en socialisme. BUITENLAND. Duitsehland. België. Engeland. HHIIinSSdll COURANT ABOHNEMENTSPBIJ8 Pex B maanden voor Haariem. t 0,85 Vgoi de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers0,03 Dit blad versehjjnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG, BU1BAU: St. Janstraat Haarlem. AGITE MA HOST AGITATE. PBIJS DEB ADVEBTBIïTIEN. Van 16 regels 50 Cent» Elke regel meer7Vs Groote letter» worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie Contant. Advertent iën worden niterl jjk Maandag-, Woensdag- en V r jj d a g-a vond voor 6 uur ingewacht. K e d r c t e u r-ïïit g e v er, W. KüPPEBS. Om eene dwaling goed te karakterisee- ren en daarvan een juist begrip te hebben, is het van belang terug te gaan naar hare bron en de aanrakingspunten op te merken, welke tueschen die dwaling en andere dwa lingen van denzelfden aard bestaan. Wanneer men aandachtig de twee groote scholen bestudeert, welke sinds eene eeuw de lagen van het oude Europa tot revolutie hebben gebracht, de eene in de politieke orde, de andere in de sociale orde het liberalisme en bet socialisme dan is het gemakkelijk te ontdekken, dat zij zich on derscheiden door de gemeenschappelijkheid van hun oorsprong en dat zij voortkomen uit éan princiep, waarvan hec rationalisme, onder de leiding van Jeau-Jacques Rousseau, de apostel en verbreider is. Socialisme, liberalisme, rationalisme, zjju drie, vóór alles negatieve, systemenzjj zjjn, ieder in zjjn sfeer, de ontkenniog, de negatie van de christelijke openbaring. Yolgens de Katholieke leer, is God de Schepper van de maatschappij, evenals Hjj de Schepper der individuen is. Het maat schappelijk leven is eene noodzakelijkheid tan de menscheljjke natuur en behoort dus tot het natuur-recht, gesticht door God zeiven, deB Schepper der natuur. Indien dus de maatschappij vau God komt, dao heeft zjj, evenals de individuëa, plichten jegens haren Schepper. Daaruit volgt, dat de maatschappij en de macht, die haar vertegenwoordigt, godsdienstig moeten zijn. Het sociale atheïsme is eene misdaad van schennis der goddelijke majesteit. Indien de maatschappij behoort tot hat natuur-recht, dan zjjn alle elementen, die voor het bestaan der maatschappij noodig zjjn, dit eveneens. Tot het gttal van deze ouontbeerlijke elementeu behoort allereerst het huisgezin, het gezag en de eigendom. Geen menscheljjke macht, gean wet kaa ze miskennen of opheffen, omdat ze, buu oor sprong hebbende in God, verheven zijn boven de wisselvalligheden der politiek. Volgens Rousseau en de rationalis tische school der 18e eeuw is de toestand der wilden de normale toestand dor meosch- heid, terwijl het gemeenschappelijk leven een gewelddadige toestand is, waaruit alle rampen voortkomen, welke de werald over- stroomen. Roosseau leert, dat wjj door de natuur zjjn voorbestemd om ons bestaan voort te sleepen in de eenzaamheid der bosschen en der bergen. Deze dierljjke bar- baarschheid is bet laatste woord van den vooruitgang en vormt voor het menscheljjk FE U1L LET ON. Nog bijtijds. 12. Vervolg.) Kapitein Ned wachtte voldaan tien minuten. Na afloop daarvan ging hij eveneens naar het hotel toe, belde driestweg aan en vroeg den portier of doctor M'Lean in het hotel logeerde: Neen, antwoordde deze norsch, terwijl hij de deur sluiten wilde. Ned schoof snel den voet tusschen deur en deurpos'stopte den portier een goudstuk in de hand en vroeg: Dus was het niet doctor M'Lean, die voor ongeveer tien minuten binnentrad? Neen dat was een Amerikaan. Zijn naam? Een tweede goudstuk werd den portier in de hand geknepen. Sir Benett uit New-York. Dank je. Weg wipte de kapitein hij had ver te loopen wijl hij alleen thuis overnachten durfde. De goede Ned, die zich reeds onder 't oog der po litie een beduidend vermogen had verworven, zuchtte bij die gedacbtte en verlangde naar 't oogenblik, waarop bij Southwark, de arbeiders wijk verlaten zou en als deftig man in volle vrijheid zijn leven genieten. Nu hij eindelijk den rechten opvolger meende gevonden te heb ben, wilde deze hem niet enkel in zijne boop geslacht het toppunt der beschaving. Als wilde dieren in de woestjjn, smaken wjj daar bet zuiverste geluk eu bereiken onze natunrljjke, verstandelijke en zedeljjfee ver mogens, vrjj van alle hoogere wet, op vrjje wjjze de volheid van hun bloei. Indien wjj later aan de kluisters van het maatschappelijk leven worden onderworpen, dan geschiedt dit niet volgens de wetten der natuur, maar krachtens een maatschap pelijk, facultatief contract, hetwelk wjj kna- neu wjjzigen, verminken of verwoesten volgens ocze luimen,omdat het't werk is van den mensch en ge6n ander steunpunt heeft dan den altijd in beweging rijnden grond slag van deu mensehelgken wil. Ziedaar in hoofdzaak da leer, ontwikkeld door J. J. Rousseau in Le contrat so cial, een werk, dat de wetenschappelijke formule gebleveD is van het liberalisme en socialisme. We zullen nu gaan zien, boe deze twee dwalingen daaruit voortvloeien. Zoo de menscben den wilden staat ver wisseld hebban voor het sociale leven, dan komt dit niet hier vandaan omdat het na tuur-recht hun dit gebood, maar omdat zjj het vijjeljjk gewild hebben. De maatschappij is volgens Rousseau niet gevestigd door God, maar door deu mensch zeiven zij is dus niet het werk God9 en heeft ook geene plicbten jegens Hem te vervullen. Vandaar het grondbeginsel van het libe ralisme: volstrekte onafhankelijkheid van de burgerlijke maatschappij tegenover den gods dienst en de Kerk. Rousseau loochent het bestaan der Godheid ni3t. Hij neemt zelfs eene zekere natuur-wet aao, die den menschen afzon derlijk verplichtingen oplegt. Maar gods dienst en zedenleer zjju volstrekt private eu persoonlijke zaken. De maatschappij, ais zoodauig, en de macht die haar verte genwoordigt, hebben zich daarmede niet in to laten. Ziedaar de liberale leerstelling. Is de maatschappij niet geschapen door God, maar vrjjeljjk ingesteld door de men schen, dan volgt daaruit dat niets in het maatschappelijk en politiek leven berust op het natuur-recht. Rousseau leerde het uitdrukkelijk de maatschappij ]S door geen enkele hoogere wet aan den mensch gebonden. Alleen de wil des volks, of om ons te bedienen van zijne eigene woorden, dt algemeene wil is verplichtend. Hat is die algemeene wil, welke alle wet maakt en alle recht samenstelt. Het huisgezin, bet gezag, de eigendom zjjn instellingen, die eukel berusten op den algemeenen wil en die watteljjk moeten verdwijnen op den dag waarop bet volk ze teleurstellen, maar hem zelfs den grond onder zijne voeten ondermijnen. Pas op, mijnheer Bob, pas op, mompelde hij, ik ben nog een paar percent slimmer dan jij, en ik heb je thans als een meikever aan een draadje. Wil je in mijne plaats het dieven- hol van Southwark betrekken, goed, doe dan wat je wilt; noem je doctor M'Lean ol Sir Benett, ik zal je niet verraden. Maar wil je zulks niet, dan lever ik je zonder genaden aan den strop. De kapitein hield steeds woord, zelfs de po litie kon op dat woord bouwen. Maar hij haakte er naar, een eerlijk man te worden, ver van dat oord als voornaam man in goed geselschap zijn leven te slijten Ook had hij van het hoofd der politie verlof gekregen, z icli zoodra liij een gepast opvolger zou gevonden hebben, te kunnen terugtrekken. Het hoofd vol ontwerpen en plannen, bereikte Ned zijn hol, terwijl de niets kwaads vermoe dende Bob, met het aangename gevoel, zijnen avond wel besteed te hebben, zich in de armen der ruste wierp. YI. Het gif der lastertaal. Den volgenden morgen vertoonde de hemel een prachtig uitzicht. Met zomerschen glans straalde de Aprilzonne op de weer ontwakende lievelingen van Elora; en zelfs de oude stad der nevelen, Londen, zette een vroolijk, helder gezicht. zal hebben verworpen. Wanneer de meer derheid zal verk'areu, dat het huisgezin is opgeheven, dan most dit ook feiteljjk en rechtens zóó zjju. Rousseaa betreurt het zelfs, dat deze beslissing nog niet ge nomen is. Wat de macht botrelt, wjjl zij uitsluitend eene nit/loeiing is van het volk, kan het volk de macht of het gezag ook omver werpen; wanneer het wil, en desnoods ge heel opheffen. Wat bet volk alleen tot slan t gebracht heelt, kan ook door dat volk ver nietigd worden. Vandaar de wettigheid van alle revolutiën. De persoonlijke eigendom deelt hetzelfde let. Wjjl hij steunt op eene menscheljjke wet, kaa bij ook door één slag van de meerderheid vernietigd worden. De rechtsge leerden van het socialisme hebben de for mule uitgevonden iDe eigendom en de wet zijn te zamen geboren en zullen te zamen sterven Wanneer de socialisten eenmaal de meer derheid zullen hebben in de wetgevende vergaderingen, dan zullen zij de afschaifiog van den privaten eigendom afkondigen en de sociale liquidatie uitroepen. Van dat oogenblik af zal het collectivisme het recht worden, omdat bet de uitdrukking zal zjju van den algemeenen wilde eigen dom zal zjjn eene onrechtvaardigheid en diefstal, volgens het woord van Proud- h o n, omdat hij met dien wil strjjdig is. Wat zal het liberalisme antwoorden om de geldkist te redden Zal bet 't godde lijke recht van den eigendom aanvoeren Maar het heeft voortdurend met Rous seaa herhaald, dat het goddeljjke recht in de politieke eu de sociale orde een mythe is en dat het volk een sonverein is, wiens volstrekte rechtspraken alle ander gezag opheffen. Hetzjj het liberalisme wilhetzjj het niet wil, het liberalisme moet voor de stelling der socialisten de wapenen neerleggen, en vol gens de woorden der H. Schrift «valt het in den afgrond, dien het zelf gegraven beeft.» Nu men in onze dagen strijd voert over het al of niet verleeuen van het kiesrecht «aan jan eu alleman,» heeft bet Erlanger Tageblatt een middel ontdekt om juist door het intrekken van het stembiljet de sociaal démocratie te vernietigen. Dat middel wjjst het blad aan in zjjn Voor 't Grosvenor-hotel hield de schoone koet3 stil van Sir Palmer de oude heer legde een plichtmatig tegenbezoek af bij den neef en erfgenaam zijns ouden vriends en verzocht hem, mede te rijden naar de City. Ik zal u later naar de Beurs geleiden, en daar aan eenige vrienden voorstellen, voegde hij er bij, zijn uurwerk raadplegende. Maar nu heb ik geene minuut langer tijd en moet u tot haast aansporen. Sir Benett had weinig lust, om dat verzoek aan te nemen; daar hij den ouden heer echter niet teleurstellen wilde, haastte hij zich diens wensch na te komen. Hij schoof eenen brief in den borstzak van zijn sierlijke overjas en ver zocht Sir Palmer bij de post te willen stilhou- ken, om daar brieven die, mogelijk voor hem aangekomen waren, in ontvangst te nemen. Gaarne, nikte den koopman. Na weinige minuten rolden ze in het open rijtuig door het deftige Westend. Toen zij voor het postgebouw stil hielden, wilde Palmer den bediende sturen, maar reeds was Benett opgesprongen, waarna hij na een paar oogenblikken weer bij hem terug was. Brieven en al wat dies meer zij, zei hij lachend tot den verbaasden mijnheer Palmer, bezorg ik altijd zelf. Men geeft zich als 't ware over in de handen des bedienden, als men hem met de bezorging der hoogste aangelegenheden belast. Zeer waar, nikte Palmer, zelden denkt de mensch er aan hoe lichtzijne geheimste gedachten, ja zelfs zijne eer van de eerlijkheid en den goeden artikel de Keizer en de sociaal-democratie waar het ten slotte zegt: «Nu geen flousjes meer de sociaal democratie kan met geweld onderdrukt worden, en is het eenmaal geschied, dan kraait geen haan er naar. Het eenige, af doende middel ishet stembiljet van een sociaal-democraat moet ongeldig verklaard worden, zoodat de verdervers van het volk van rjjks- en landdag worden uitgesloten.» Daar komt nog iets bjjdreigt men hun dan daarenboven met bet tuchthuis, dan wil bet Erlanger Togeblatt wel eens zien, of er nog eene sociaal-democratische of anarchistische partjj zal bestaan. Een schitterend militair vertoon leverde de komst op van den Keizer van Oosten rijken den Koning van Saksen teStettiu, waar keizer Wi 1 h el m ben, met prins Albrecht en een groot militair gevolg, aan het sta tion stond op te wachteD. Onder levendige toejuichingen der bevolking, bracht Z. M. zjjne gasten door de feesteljjk versierde straten naar hun kwartier. De manoeuvres van de vloot in samen werking met drie legerkorpsen zullen, bij gewoond door do hooge gasteD, heel wat te zien geven en geld kosten. Keizer Wilhelm zal na afloop van de manoeuvres een groot diner geveD, waar aan ook de Keizer van Oostenrijk, de Koning van Saksen en vermoedelijk de Graaf van Turjjn zullen deelnemen. Eeae groote werkstaking is te Gent uit gebroken. In de katoenfabrieken willen 2500 arbeiders die daar tot heden voor vrouw en kinderen brood verdienen, niet meer arbeiden, zjj eischen verhooging van loon en vermindering van werk. Behalve deze 2500 stakers zija ook nog 300 werk lieden van andere industrieele ondernemin gen aan bet wandelen gegaan. Ten hoogste verontwaardigd over de over dreven eischen vau hun werkvolk, weige ren de patroons met de stakers te onder handelen. De sociaal-democraten leiden de bewe ging der werkstakers, en het Volk, een blad der katholieke werklieden die zich Christe- ljjke-dcmocraten noemen, trekt er ook party voor. De Engelsche bladen, de Ti les en de Daily News, zjjn niet op hun gemak, nu de Lord-Mayor, Sir Joseph Renal s, bjj zijn bezoek aan den President der Fran- sche republiek in het Elysée, den heer F 1 i x wil van een bediende afhangen. Het verheugt mij zeer, Sir, zooveel voorzichtigheid en berekening in u te vinden, wijl ik die beide eigenschappen hoogschat. Benett boog glimlachend het hoofd en meende dat een goed koopman zonder die eigenschappen niet bestaanbaar was; ook die bescheidenheid scheen Sir Palmer goed te bevallen. Hoe bevalt u miss AliceP \roeg hij plot seling zich tot den Amerikaan buigend. Zoo buitengewoon! Sir, dat ik vast beslo ten ben, haar met mij over den Oceaan te voeren. Ik wensch u geluk daarbij, Sir Benett, gelijk ik gisteren met genoegen heb opge merkt, bezit ge genoeg wapenen voor den geest om een zoo trotsch hart in te nemen; gebruik die met overleg en te gelegener ure. Maar zeg eens, hebt ge brieven uit New York ontvan gen? Ja, Sir, maar de brief is niet van de hand mijns ooms, antwoordde Benett bezorgd, mijn telegram moest eveneens reeds beantwoord zijn. ik vrees werkelijk 't ergste, Sir. Iiij haalde bij die woorden den brief uit de zak en verbrak de enveloppe. Snel vlogen zijne oogen over den inhoud. Wat lees ik? stamelde hij verschrikt. Sir John Benett is nog op den dag mijner afreize doodelijk ziek geworden en in den daaropvol- genden nacht overleden! Groote God, ware ik toch bij hem gebleven; maar hij zelf dreef mij weg en spotte met mijne bezorgdheid. Wordt vervolgd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1895 | | pagina 1