N I E W Vrlidajjc 20 Maart 11*96 21ste Jaargang Overtuiging. BUITENLAND. 2412 Eene moeder en haar kind. Italië. Duitschland. België. Bulgarije. i HUT. ABONWEMENTSPBU8 Per S maande» voor Haarlem. t 0,85 Voor de overige plaatsen is Nederland fr. p, p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderljjko nummers 0,08 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. BÏÏEÏIAÏÏ: St. Janstraat Haarlem AGITE MA NOW AGITATE. PRIJS DEB ADVEBTENTIEW Van 16 regels .50 Gent» Blke regel meer7% Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Advert entiën wordon uiterljjk Maandag-, Woensdag- eu V r p d a g-a vond voor 6 uur ingewacht. R o d s c t e u r-U i t g e v o r, W. K P P 15 R 8. Zij, die zich met den aanvang van liet nieuwe kwartaal1 April a. s., op dit Blad abonneerenontvangen de gedurende deze maand verschijnende nummers GRATIS. Onverschilligheid meer nog dan blinde haat en onverdraagzaamheid is dikwjjls de bril, waardoor ander denkenden alles, wat katholiek is, beschouwen. Zeker bljjkt vaak, dat opzet meer dan overtuiging, onverschilligheid miuder dao vooroordeel den ongeloovige er toe drjjffc tot het schrijven van oordeelvellingen waar over zjjne geestverwanten zelf reeds den staf braken. De overgroots menigte der niet- katholieken toooen meer onverschilligheid dan kwade trouw tegenover het denken en handelen der Katholiekeo op godsdienstig en sociaal terrein. Dan die onverschillig heid jegens andersdenkenden moet de over tuiging in de eigen zaak minstene verdacht maken. Acnsporingen noch zelfs verwgten konden tot nog toe de meeste tegenstan ders tot de overweging leiden, dat de ka tholiek toch ook wel iets wetenswaardigs kon geleerd of geschreven hebben. Liever dus dan dit onbegonnen werk nogmaals op te vatten trachten wij aan te tooneu, dat de innigste overtuiging ia de zaak, die wij te verdedigen hebben onze strjjders moet bezielen cn dat wjj, vooral ook op sociaal gebied, die overtuiging tooneu moeten asn allen. Strjjders zeiden wij en het woord is niet onbedachtzaam neergeschreven. Strjjd is er op godsdienstig gebied, strijd tusschen ge loof en ongeloof. Strjjd is er op sociaal gebied en hier staan wjj waarljjk verlegen met het kiezen van een enkel voorbeeld ten bewjjze. De overvloed maakt de keuze moeiljjk. Dit echter is zeker, in die reuzenworste- ling moeten wjj allen naar ons best ver mogen medestrjjdeu uit volle innige over tuiging, opdat wjj onze tegenstanders deD ons te schenken eerbied afdwingen. Hieruit immers moeten wjj de kracht putten om in den aangebonden strjjd te volharden. Onwillekeurig rjjzen hier voor ons op de mannen, die onder den druk van den Kulturkampf, zooals Y i r c h o w het heette, uit de overtuiging dat zjj de heilig ste plichten en rechten verdedigden,de kracht putter?, die onweerstaanbare kracht, die jaren later de jjzeren tegenstander daad werkelijk zjju eigen woord deed verzaken wir geiten nicht nach Canossa. FR U1LLETON. 23. {Vervolg.) Toen al de plechtigheden, die het leven ein digen en den dood volgen, geëindigd waren en het moedige meisje zich moest verwijderen ontvloeiden tranen van leedwezen aan veler oogen de vrouwen des volks, zoo welsprekend in hare dankbaarheid, kusten haar de handen, niettegenstaande zij zich aan dergelijke dankbe tuigingen wilde onttrekken zij noemden haar een engel. jJacob, nogmaals overwonnen,al tijd overwonaen, besloot om voortaan geen besluit meer te nemen. Daar de Voorzienigheid ze tot dusverre had Verijdeld, vond hij het wijzer de richting van zijn bootje over te laten aan Hem, die alles bestuurt, en zijne krachten te sparen voor den storm, indien het in de ondoorgrondelijke be sluiten van Hem, die de zeeën beveelt, was vastgesteld, dat de orkaan nogmaals over zijn hoofd moest losbarsten. XIV Op die wijze werden de vriendschapsbanden tusschen Jacob en de familie Eieul gelegd. Het Was bij een sterfbed, in het beoefenen van de deugd van liefdadigheid, dat twee zielen zoo zeer geschikt om elkander te hegrijpen een dnurzamen band, die door geen enkel mensckelijke macht kon verbroken worden, sloten. Kort is het geleden, dat de vermaarde Kaiserglockein forsche galmen dan edeleo kampioen kardinaal M e 1 c h e r s het af scheidslied toezong, dat beentrilde over de groeve, over het katholieke Rjjnland ver over landen en volken. Aaa wieu bleef de overwinning? Aan hem, die in de dagen zjjner glorie den priester uitdreef uit het land zijner vaderen of aan den edelen doode, die den roem van zjja vervolger overleefde en thans na langen strjjd rust te midden der zijnen? Nog een rijst er op «in 't harrenas der roomsche strjjders.» Leest de karakterschets van DanielO'Connellen forsch geljind staat zjja beeld voor u. Hier ook geldt het woord van den dichter«tout prend nn corps, une ame, un esprit, un visage.» De katholieke zaak, de zaak van zjjn geliefd groen Erin, de heiligste overtuiging van den grooten man leed geweld, de overtui ging, waarvoor bij den moed had getoond zjjne liefste idealen op ta offeren. Eu zie hier een tweede reden waarom overtuiging, het geheel opgaan in de zaak, die wjj ver dedigen moeten eene onafwijsbare eisch is. Het ware uilen naar Athene zeuden, nogmaals het thema te varieeren datstrjji en opoffering zoo onafscheidelijk samen verbonden zjja als oorzaak en gevolg. tEine grosse Zeit will grosse Herzen schreefTheodor Körner eenmaal aan zjjn vader toen «de machtige overtuiging, dat geen offsr te groot was» den edelen jongeling schaarde onder de vanen vau hen, die streden voor Duitschlaud's redding. Hij, dia onder zjjne bekenden gold voor een gnustsling vau het lot, bjj offerde alles wat hem lief was voor 'het zwaard. Wjj, die edeler zaak te verdedigen hebben, dan de dichter-soldaat, mi8sen wjj toch niet te dikwjjls hot groote hart, dat ook onze tjjd wii. Want hoog saan de golven van onte vredenheid en twjjfel en machtig rolt de branding tegen do rots van Christus'Kerk. Maar hoog tegen die rots staat het ook gebeiteld <non praevalebunt.t God is koning vau den tjjd, waut schitterde het kruis ooit in schooner middaggloed boven het Romeder Pausen? Het voorbarig zegelied, dat voor ruim vjjf en twintig jaren trilde door de straten vau Rome, aangeheven door eece geweteulooze horde gleed heen langs de muren van het Vatieaan. Het leven ontbrak en de adem, die het lied op de Lichtgolven voortstiet, stokte in de Afnkaansche velden en de zegezang stierf weg in de eindeleoze wjjdte als een klacht, overstemd door het lied, dat zacht maar dringend in den be- giuue, allengs aanzwol tot bet machtige De noodzakelijkheid om in het lot der kin deren van Antoón te voorzien, noodzaakte Jacob om dikwijls met Angelica te zamen te komen. Het edele meisje, denkende, dat het leven van Jacob nog immer vergald werd door zijne ge brekkigheid, stelde het zich ten plicht, hem zooveel mogelijk met zijn lot te verzoenen. Zij boezemde hem een weinig hartr zielskracht in; zij maakte hem meer onverschillig voor licha melijke gebreken, en onthechtte hem geheel van alles wat ij del eu valsch is en hetgeen den mensch van het goede kan terughouden. Jacob, die in het begin zeer beschroomd was. had weldra de gewoonte aangenomen dagelijks een paar uren bij de familie Rieul door te brengen hij had begrepen, dat een gevoel van wederzijdsche genegenheid hem die gastvrije woning geopend had. Ofschoon hij den wil zij ner moeder eerbiedigde, geloofde hij toch niet aan haar de bron des zielenlevens, die zich thans voor hem ontsloten had, op te offeren. Hij antwoordde haar met zachtzinnigheid en stand vastigheid, als zij hem met haar aanmeikingen lastig viel, dat hij aan de vriendschapsblijken, die men hem bewees, geloof sloeg en dat hij er dus van wilde genieten. Jenny bood tegenstand zoolang zij kon. Zij had van haar zoon een gevangene willen maken, hem aan aller blikken willen onttrekken. Zij geloofde niet dat de zielen elkander kunnen beminnen; die genegenheid, die eene bovenna tuurlijke oorzaak heeft, was haar een geheim. Wij willen overigens niet beweren, dat de genegenheid van Jacob eene bovennatuurlijke was. Neen, zij was bescheiden en stelde zich met akkoord, dat heendavert over bet eeuwige Rome en de echo's wekt in vijf werelddeelen. Hoort hoe de dichter Schae pman vorm heeft gegeven aan deze gedachte //'tZijn achttien honderd jaar! en no?, nog [staat de rots Onwrikbaar als voorheen, hoe fel de branding [klotst, Als zuil der waarheid, als het middelpunt [der tijden Ziet eenwen gaan voorbij en brengen vreugd [en lijden En schand en eeremet den stroom des [tijds vergaat Wat van den tijd is en de rots van Petrus [staat Grooter vernedering dan Rusland Italië geeft, laat zich moeiljjk denken. De Czaar beeft aan dan Negus, die jduizenden Italianen in bet stof heeft doen bjjten, de Orde van St. George toegedacht. Het gerucht loopt ook te St. Petersburg, dat de Russische regeering hare tusscheukomst wil verleenen bij de vredesonderhandelingen tusschen Italië eu Abessynië. Volgens de Italia Militara heeft bet M'nisterie van Oorlog te Rome een tele gram ontvangen, dat bet sneuvelen der ge neraals Dobormida en Arimondi in d9 slag bjj Adoea bevestigt. De Italiaansche minister-president,mar kies D i R u d i n i, heeft eene rede in de Kamer gehouden, waarin hjj den toestand van bet laud besprak en 66D8 verklaring aflegde, dat Italië niet om den vrede in Afrika heeft gebedeld. Hjj vraagt om in veler behoefte te voorzien niet minder dan 140.000.000 lire, door eene binnenlandsehe leeniog ten laste vau het loopendo dienst jaar. Zijn boodschap eindigde met een be roep op alle deugden en krachten van het volk welke zieh bjj uitnemendheid moesten openbaren in deze moeiljjke tjjden, opdat Italië, na de rampen van het heden te bo ven gekomen te zjjn, kon streven naar die ware en onvergankelijke grootheid, die de droom was van de krachtige mannen, aaD wie het vaderland zjjn herrjjzenis dankte. De afgevaardigde Imbriani enCa- v a 1 o 11 i zijn de meening toegedaan dat de gevallen minister-president C r i s p i, in staat van beschuldiging moet worden ge steld, voor de rampen die hjj over het land heeft gebracht. een matig deel tevreden. Zijn geluk bestond om eiken dag met Angelica en hare moeder wat te komen spreken. Het gesprek liep meest over onverschillige zaken. De uren snelden voorbij,en twee zielen hechtten zieh, zonder het te weten, voor altijd aan elkander. Wanneer Jacob Angelica verliet om naar het kasteel, dat hij bewoonde, weder te keeren, scheen hem de weg noch lang, noch eenzaam. Hij dacht aan Angelica en eene zoete hoop vestigde zich in zijn hart Ook Angelica bleef niet onverschillig. Voor een onpartijdigen en verstandigen opmerker, was dé opkomende genegenheid tusschen Jacob en Angelica geen gtheim. Jacob kwam geregeld dageljjks en op hetzelfde uur. Angelica had de gewoonte aangenomen, om op dat uur in die laan van het park, die op den straatweg uitkwam, te wandelen. Wanneer Jacob zich wat verlaat had, zeide zij hem:®,.,Wat is erjgebeurd P zonder te bemerken, dat zij door die vragen het geheim haars harten verried. Toen Jacob eens, wegens eene lichte ongesteldheid, zijne vrienden in geen drie dagen had bezocht, vielen Ange lica die dagen zeer lang. Den derden dag toen zij op hare kamer zat, begon zij te weenen. Zulk een vreemd verschijnsel verontrustte Angelica zij behoefde over geen harer daden te blozen en wilde daarom nauwkeurig haar hart onder zoeken. Zij wierp zich de knieën en bad dat God haar mocht verlichten. Eindelijk moest zij zich zelve bekennen, dat zij hem dien zij be klaagd, getroost en genazen had, beminde. Was zij verschrikt over die ontdekking Het is twijfelachtig. Alle wegen zjjn goed ter In den Duitseben Rjjksdag kwam dezer dagen bij de beraadslagingen over het bud get van eeredienst, het godsdienstig onder- wjjs ter sprake. Ia zachte bewoordingen wees de Cen- trnm8-afgevaardigde Von Heereman op de betreurenswaardige misstanden in Pruisen betreffende de nog altjjd bestaande vjjaudige verhouding der Regeering tegen over de Katholieken. De Minister van eeredienst gaf daarop ten antwoord, dat de Pruisische Staat er met geene mogeljjkheid in kan toestemmen, de Pruisische school door middel van het godsdienstig onderwijs aan de Katholieke geestelijkheid over te leveren.» «De Kerk zooveel aanspraak geven op de Staatsaangelegenheden, dat kan ik niet, mag ik niet, eu wil ik niet.» Zulke cultuurkamp-uitdrukkingen hadden velen niet verwacht. Het is te hopen, dat deKatholieke Afgevaardigden van den Rjjks dag ze onthouden, en bjj gelegenheid de Regeeiing ten antwoord zullen geven, dat kunnen wij nietdat mogen wij niet en dat willen wij niet. Mgr. De H a r 1 e z, professor aan de Universiteit te Leuven, die nog dezer dagen eene brochure Over dé arbeidersbeweging in het licht gaf en een voorstander der Christeljjke democratie genoemd wordt, heeft een schrjjven aan de Courrier de Bruxelles gericht. In dat schrijven verdedigt zich de geleerde Professor tegen het verwjjt, dat hjj het eCongres der godsdiensten» goed keurt, bjj verklaart er zich thans tegen. In den Senaat maakte de beer Montefiore melding van de in verschillende bladen voorkomende berichten, dat de minister president zich Vrjjdag in de Kamer voor het bimetallisms zou hebben verklaard. Hjj verlangde daarom van den minister, dat hjj het tegendeel zou verklaren. De heer De Smet de Nayer ver zekerde, dat de meeoiug, door hem in de Kamer uitgesproken, wel is waar zjjn per soonlijke meaning was, doch dat deze evenwel werd gedeeld door verscheidene leden van het kabinet. België kan niet het initiatief nemen tot rehabilitatie van het zilver. Andere verklaringen kon de Minister niet afleggen. Vorst Ferdinand van Balgarjje wil voldoening smaken van zjjn eerlooze daad, zaligheid, wanneer het God is, die ze aanwijst. Het kloosterleven is eene roeping, maar de Za ligmaker heeft het huweljjk tot de waar digheid van een Sacrament verhevenwaarom zou dan eene Christinne voor dien geheiligden staat bevreesd zjjn Den volgenden dag toen Jacob kwam, was zjj niet beschroomd, zjj toonde hem eene harteljjke vreugde. Jacob was hierover zeer verheugd. Om zjjne terugkomst te vieren, moest hij den mid dag blijven eten. Hoe kort was die dag voor een ieder, en hoe heerlijk Men had om Mevr. Damfree gezonden en toen zij haar zoon door zulke teedere zorgen omringd zag, begon zjj zich aan zijne tegenwoordigheid te wennen en hem eenige verdiensten toe te schrijven. Toen de twse moeders des avonds zich met het schaakspel vermaakten, begaven zich Jacob en Angelica naar den tuin. Zij ze ten zich op eene zodenbank neder. Het was een heerlijke avond. Helder stond de maan en liefelijk lispel de de zephyr door het gebladerte. Dit is een beeld des hemels, zeide Ange lica, daar ook zullen kalmte en rust heerschen en zal men zich in het schitterend licht, dat van God uitstraalt, verheugen. Ja, antwoordde Jacob met geestdrift, zulk een aanblik versterkt het geloof 1 Wee hem, die op zulk een avond geene betere gevoelens in zich ontwaart Het is waar, hernam Angelica, dat de menschelijke gevoelens voor die der siel zwijgen; daarom kunt gij ook met grond zeggen, dat wij beter en edeler worden bjj het aanschouwen dier kalme natuur. {Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1896 | | pagina 1