NIEUWE JU. 2459 Woensfeg 15 Jail 1896 2lgte Jmtiuhk Evangelie en Socialisme. BUI TE ftll A K D. Pei 3 maanden voor Haarlem. t 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummers 0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. B U B E A TT: St. Janstraat Haarlem. Vau 16 regels .50 Cents Elke regel meer7V» Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie Contant. Advertentiën worden uiterlijk Maandag-, Woensdag en V r ij d a g-a vond voor 6 uur ingewacht. E o d a c t e u r-Uit g e v e r, W. KGPPEU8. Wanneer 's menschea geest zich niet meer wil laten leiden door het licht des ge- loofe,dan kan bij zich aan niets zekers,aan niets standvastigs of bestendigs meer vast houden. Om hiervan te worden overt uigd, is het voldoende de dwaze droomerijen,de groote buitensporigheden, door de ongeloovige wgsgeeren van alle tijden begaan, te be schouwen. Hunne dwaze en ongerijmde stelsels 7jjn gbvallen, omdat die stelsels geen grondslag hadden, waarop zjj stenndeD. De menscb, die het Evangelie aanneemt verdiept zich niet in gissingen ec in waar schijnlijkheden. Hg weet, dat de Bgbel het woord is van God, de waarheid zelve. Hg weet, dat de leeringen, in de H. Schrift vervat, waarheden zjjn, die den toets van het strengste onderzoek kunnen doorstaan, waarbeden die weerstand geboden hebben aan alle aanvallen. De waarbedon van bet Evangelie zgn als een zuiver goud, duizend maal beproefd door een Bmeltkroes vaa hoogmoedige en zioneljjbe tyrannen, dui zendwerf beproefd door den smelkroes van wjjsgeeren, van ketters, van ongeloovigen, van de vijanden van het Katholicisme. Maar immer en altijd bleken die waarhe den, hoe ook beproefd en getoetst, zuiver goud vau het echtste gehalte te zjju. De socialisten beschouwen het geloof aan het Evangelie als eene ongerijmdheid. Maar verregaande onwetendheid, ja erger nog: ongelooieljjke boosheid en moedwil doen hen dez9 woorden uiten, welke zg blijkbaar nooit kunnen staven met bewijzen. Zg zien in het Evangelie een hinderpaal voor de verbreiding van hanue goddelooze, zedelooze en revolntionnaire leeringen; zie daar de eigenljjke reden, waarom zjj het Evangelie bestrijden! Beschouw eens de heilige en verhevene leer van bet Evangelie naast de afbrekende en verlagende leer van het socialisme! Ver gelijk de vruchten, welke de leer van het Evangelie en de leer van het socialisme kannen voortbrengen! Het groote verschil zal duideljjk bljjken, maar niet ter gunste van hei socialisme. Van den eeuen kant zult gjj de keringen aanschouwen van een onbetwistbare en onschokbare waarheid, aan de menschen gegeven door God zeiven om hen tot de heiligste vol maaktheid van zeden te geleiden door de liefde, door de rechtvaardigheid, door zacht moedigheid «n gedold, door nederigheid en zelfverloochening, door reinheid en ver sterving van de booze hartstochten. Aan den anderen kant znlt gg niets FEUILLETON. De zoon van den speler. Vervolg.) //In wanneer hij je nu volstrekt eens niet haatte, Isa, maar wanneer hij integendeel - doch is het dan werkelijk noodzakelijk, dat ik je een reeks van gronden aanvoer voor mijn verzoek? Kan je dan niet besluiten, om ook zonder dit je moeder te gehoorzamen?// Zij liep vol wanhopige ongerustheid de kamer rond en zulk eene bezwering kon het jonge meisje natuurlijk niet weerstaan. Doch het viel haar nog steeds moeielijk om het op handen zijnde gesprek even ernstig op te nemen als hare moe der. „"Wanneer mijne aanwezigheid u zooveel zorg haart, dan zal ik natuurlijk heengaan, goed, lief, maar bang mamaatje,// zeide zij vleiend, "doch uit vrees voor mijn voogd doe ik het niet, wees daar zeker van, en ik zal mij mijn geluk door hem niet laten verwoesten, ook wan neer de wetten hem honderdmaal meer macht haartoe geven, dan hij in werkelijkheid bezit.,/ Zij drukte nog een haastigen kus op den mond barer moeder en wipte de deur uit. Het was hoog tjjd daartoe geweest, want bijna °P hetzelfde oogenblik had door de tegenover gestelde deur Karl Mercker de kamer betreden. W boorde nog zeer duideljjk hoe hij op zijne *°rte, hoffelijk afgemeten wijze haar moeder be boette en voor een oogenblik bekroop haar de anders aanschouwen dan dwaling, tegen spraak, ongeremdheden, door het gezond verstand te verwerpen, omdat zg onbillijk zgn en van nature de menschen breugen tot ongeloof, tot zedeloosheid, tot haat, dief stal, revolutie en anarchie. De helden van bet Christendom zgn de Heiligen; maar de bewonderde helden van het Socialisme zgn de anarchisten. Laten we, slechts in enkele bijzonder heden, de gevolgen beschouwen van het ongeloof. Wanneer rampspoed, lijden, zielesmart, verlies van goeden naam en van fortnin op een mensch nederstorten, waar vindt die menscb dan troost? In het geloof! Want indien de mensch door geloof bezield wordt dan zal hg tot zich zeiven zeggen: Ik heb te ljjdeo, maar door dit lgden boet ik mgne zonden en fouten uit, word ik gelouterd en onthecht aan de aarde. Ik heb te lgden, maar God laat zulks toe om mgn welzgu; en na dit kortstondig leven, vervuld vau ellenden, zal ik eene eeuwigheid vau ge luk genieten. Dat de wil Gods geschiede! O, vganden des geloofs! Welke jamme ren bereidt gg aan ben, die te lgden heb ben, door hnn den laatsten trooet te ont nemen. Indien de ongelukkige geen hoop meer heeft op een beter leven, dan zal de wanhoop hem voeren tot den zelfmoord. De geloovige mensch vindt in het geloof machtige drijfveeren om een rechtschapen leven te leiden en zjjne medemenschen te eerbiedigen. Maar hg, die geen geloof be zit, heeft slechts vreeze voor de mensche- lijke gerechtigheid en daardoor alleen wordt hg in toom gehouden. Welk een zwakke drgfveor, weinig in staat om eene reeks van euveldaden te voorkomen! Eindelgb, de mensch, die geloof bezit, stelt zgn vertrouwen op God en aldnB leeft hg in vrede, zonder door iets te worden verontrust. Maar zoo is het niet bg den ongeloovige, die altijd door twjjfel 6n door vreeze wordt heen en weer geslingerd, die gevaar loopt van zonder hoop neer te storten in den doisteren, eeuwigen aigrond. Hoe treurig is het dus gesteld met het goddelooze werk van het socialisme! Maar wjj behoeven niet te vreezen. Vele andere kettergen zgn iD den wisselenden loop der eenwen tegen het geloof van den Christus opgestaan; maar alle die kettergen zgn tegen dat geloof verbrijzeld en ver pletterd geworden, zg zgn uiteengespat ge- Igk de golven tegen de rotsen. De Kerk heeft bjjkans negentien eeuwen achter zich, en hoe ook bestookt in fel-bewogen tijden, hoe ook gebeukt door machtige storm- verzoeking om achter de portière te blijven staan en te luisteren. Goed en wel beschouwd was haar ditmaal een zeker recht hiertoe niet te betwisten, want daarbinnen zou het immers over niets meer of minder gaan dan over de beslis sing over haar eigen toekomst en het geluk of het ongeluk van haar gansche volgende leven. Doch zij bleef desniettemin niet op baar ver leidelijk plaatsje en maakte zich juist gereed om zich naar haar eigen kamer te begeven, toen een langzaam naderbij komende tred van een gespoord persoon haar vol blijde hoop den veel- belovenden klank deed te gemoet snellen. Doch niet hij, dien zij verwacht had, was het, die daar een minuut later tegenover haar stond, en een goedig lachje gleed over het ern stig gezicht van den jongen Hedmondt, toen hij de teleurstelling in hare trekken las. //Ik ben een slechte remplapant, niet waar, Isa?// zeide hij op de beminnelijk trouwhartige wij ze,die gewoonlijk eenieder voor hem placht in te nemen,//maar ik kom ten minste niet met geheel leege handen. Denk je eens het grootste getal dat het menschelijk begripsvermogen zich ver mag voor te stellen, vermenigvuldig dat met honderdduizend en je zult bij benadering de som der groeten en der nog zoetere dingen krijgen die een zeker iemand jou door mij laat over brengen!// „Je hebt hem dus gezien, Kurt? En dat slech te mensch heeft je gezegd, waarom ik hem gis teren den ganschen dag te vergeefs wachten moest?,, //Wat kan een soldaat verhinderen om naar zijne liefste te snellen, anders dan de onverbid- orkauen en wilde springvloeden, zg is bljj- vea staan, vast en oaverwrikt, als een diamanten rots, te midden van de hoog opgezweepte golven, nieuwen gloed, met hoeger luister- glans zal eenmaal deze heerljjke en troost volle waarheid schitteren en stralen, wan- neeu de socialistische ketterij ten val is gebracht. Oostenrijk-Hongarije. Jl. Zondag was door graaf N i c. E s- terhazy te Eisenburg iu Hoagarga eene vergadering der Katholieke Volkspartg be legd. Er kon echter geen enkel spreker aan het woord komen zoo'n schandaal maak ten de daar binnengedrongen huurlingen der vrjjmetselarjj. De Katholieken niet links, sloegen de rnmoermakers die niet tot bedaren waren te brengen, de zaal uit, toen echter kwam de politie er bg, die de vergadering ont bonden verklaarde. Intnsschen is aan bet licht gekomen, dat de Hongaarsche vrgmetselaars-regeering een verdrag heeft gesloten met de oproer- partjj van Kossuth. Dit is uitgelekt door eene onhandigheid van Br.*. Molnar, een berncht persoon, schoonvader van den nog meer beruchten Br.*. W e c k e r 1 Het verdrag heeft ten doel: nauwe aaneenslui- ting tegen de Volkspartg, voor welke de Loge, ondanks alle maatregelen, zeer be vreesd is. Dat is iets naar de hand van Dr. L u e- g er, die de heeren tyrannen van de Hon gaarsche katholieken in de Volkspartg wel op hun plaats zal zetten. Rusland. De Ozaar en de Czarina die een uit stapje willen maken, zullen naar Kief rei zen, vandaar over Weenen naar Darmstadt, waarna de Czaar en keizer Wilhelm elkaar ontmoeten zullen, te Berlgn of el ders. Vervolgens wordt een bezoek gebracht aan Londen, om over Kopenhagen naar Brussel te gaau. De verkoop vau cterken drank van Staatswege, als middel tegen de daar zoo heerschende drankzucht, is in zuidelijk Rus land aangevangen Zondag 12 Juli.Men heeft alle overgangsmaatregelen bereids genomen. Italië. De ministeriëele crisis in Italië schgnt alleen den minister van oorlog Ricott i te treffen. delijk strenge plicht van den dienst. Hij moet gisteren zelfs zeer hard gewerkt hebben,de arme Hellmuth, want hij zag er afgemat uit toen ik hem 's avonds om elf uur op straat tegenkwam.// //Om Gods wil, Kurt,hij was toch soms niet ziek?// //Zeker niet, want voor zoover ik weet, is ziekte een begrip.dat in zijne dictionnaire niet voorkomt. Maar wellicht heeft hij een weinig verdriet gehad. 't Is zeker een prachtig iets, die schoone car rière, die zich daar door zijne overplaatsing voor hem ontsloten heeft, maar geheel zonder door nen is zij volstrekt niet. Nu en dan is het ei genlijk niet anders dan of de kapitein nog eens op de schoolbanken zat.// Isa herademde en de schaduw van bezorgd heid op haarsehoon gelaat maakte spoedig plaats voor de vorige schelmsche vroolijkheid, //Nu, wanneer het niets anders is dan dat, dan heeft hij zijn verdriet alleen daarom reeds honderdmaal verdiend, wjjl hij niet gekomen is om het door mij weg te laten praten. Heeft hij je ook soms gezegd, wanneer ik hem heden mag verwachten?// //Neen. "Want ook vandaag kon hij niet naar eigen wil over zijn tjjd beschikken. Wanneer het echter eenigszins mogelijk is, komt hij zeker. Onder minnenden is daartoe zeker wel niet eerst eene bijzondere verzekering noodig.// Isa was echter zeker van meening. dat zulk eene verzekering toch in elk geval geen kwaad kon, want haar frissche lippen plooiden zich tot een klein pruilgezichtje. Nu zij echter in het gezicht van haren neef zag, bemerkte zij Generaal Ricotti, die na den val van Cr i s pi met het vormen van een minis terie werd belast, heeft indertgd de porte feuille voor oorlog aangenomen, onder d9 vo orwaarde, dat de door bem ontworpen én door den Koning goedgekeurde leger* hervorming zen worden iDgevoerd. Niette genstaande het ontwerp met 70 tegen 36 stemmen door den Senaat is goedgekeurd, zgn officieren van alle wapens er tegen in verzet gekomen. Zg noemen R i c o 11 is voorstel den ondergang van het Italiaan- sche leger. De menigte protesten uit hst leger hebben tengevolge gehad, dat koning Um b er to sedert een maand geen woord meer tot den Minister van Oorlog heeft gesproken. Ge neraal P e 11 o u x wordt reeds als nienwe Minister van Oorlog genoemd. België. De liberale burgemeester van Brussel, de heer Karei Buis, heeft jl. Zondag bg de herstemmingen voor de radicaal- socialistische candidaten gestemd. Hg meen den door in het openbaar zoo'n houding aan te nemen invloed uit te oefenen op de wankelende liberalen. Hg heeft in het laat ste oogenblik alles in het werk gesteld om de radicalen en socialisten te stemmen, doch zgn pogen is mislnkt. De katholieken behaalden, vast aaneen gesloten, te Brussel en te Antwerpen eene schitterende overwinning. Voor 5 Juli telde de Kamer 105 katho lieken, 28 socialisten en 20 radicalen of liberalen. Den 5 Juli is 1 liberaal te Ar- lon vervangen door I katholiek. Wanneer bg de herstemming van Zondag Ngvel en Pnilippeville eene meerderheid geven aan de katholieken, zal de nienwe Kamer bestaan uit 110 katholieken, 28 socialisten en 14 liberalen of radicalen. Brussel en Antwer pen hebben zich kranig gehonden, zg heb ben met groote meerderheid 29 katholieken herkozen. Duitschland. Het land is in gevaar want de Schwd- bische Merkur heeft ontdekt dat de Congre gatie der Dames du Sacré Cceur toch wel degeljjk verwant is aan de Jezuïetenorde, en men dus voorzichtig moet zgn met haar wedertoelating in Daitschland, want de stichteres dezer congregatie, M a g d a- lena Sophia Barat, had een jezuïet tot biechtvader, nl. pater V a r i n! Op dia manier dienen alle katholieke leeken, die wel eens bg een pater Jezuïet gebiecht hebben, als «aanverwant» verbannen te dat de jonge offieier toch nog iets anders op het hart moest hebben liggen dan het overbren gen van de groeten zijns vriends. //Wat scheelt eraan, Kurt?// vroeg zjj. „Is u iets onaangenaams wedervaren?// //Wanneer dat op mijn gelaat mocht hebben gestaan dan heeft mijn gelaat gelogen,// ant woordde hjj, zich flink houdende. //Wedervaren is mij iets, dat is zoo, maar niets aangenaams, iets zeer eervols. Ik ben gecommandeerd gewor den om deel te nemen aan eene militaire oefe- ningsreis, en het is zoo goed als zeker, dat ik daarvan een lang en vurig verlangd ordetje mee naar huis zal brengen.// //Wel, dat is voortreffelijk. Ik wensch er je van harte geluk mede. En de oefeningsreis duurt zij laug?// //Dat is maar eene quaestie van opvatting, nichtje lief, want wij meten den tijd nu juist niet allen met dezelfde maat. Zes weken zjjn toch in geen geval eene eeuwigheid te noemen.// //Neen, zeker niet,// lachte Isa. Hoevele ver schrikkelijke eeuwigheden zouden er anders nog moeten verloopen tot aan mijnn Zij voleindigde echter niet. Het bedwelmende geluk had haar nog niet zelfzuchtig genoeg ge maakt, dan ook dat zjj zou vergeten hebben, hoe pijnlijk hem ondanks zijne fiere zelfbeheersching de uitingen van haar overstroomende hartsvreug- de moesten zijn. En er was dan inderdaad iets als een klein verwijt in zijne oogen, een klein woord van leedwezen, een onwillekeurige uit roep van onaangename verrassing zouden hem toch zoo onbeschrijfelijk welgedaan hebben. Wordt vervolgd.) H11KLEHSIH EI III Hl IT. ABONNEMENTSPRIJS AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIEN. 42.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1896 | | pagina 1