I E IT W E Ni 2468 Woensdag 5 Angostus 1896 2!ste Jaargang m Kerk of gemeente? BUITENLAND. Pei 8 maanden voor Haarlem. 1 0,85 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,10 Voor het buitenland 1,80 Afzonderlijke nummern 0,03 Dit blad verschijnt eiken DINSDAG, DONDERDAG en ZATERDAG. B TT B E A TT: St. Janstraat Haarlem. Van 16 Elke regel meer 50 Cent* Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie h Contant. AdvertsntiSn worden uitorlgk Maandag-, Woensdag- eu V r a d a g-a vond voor 6 uur ingewacht. Redscteur-Uitgev ar, W. KüPPERS. De proteotantsche secten, vooral die, welke zich min of meer tot de «moderne» rekenen, noemen zich bjj voorkeur eene «gemeente van het woord «kerk» schgnen zjj een hart- grondigen afkeer te hebben en die afkeer wordt grooter, naarmate de «vrijzinnigheid» van de durgenoemde gemeente grooter is. Wat daarvan wel de reden is, wordt ons in het Weekblad \Onze Kring, orgaan van den NederlaudschenProtestantenbond^afd. Schie dam) welk blad onder redactie staat van Ds. F. W. N. Hagen holz Jr. dnide- ljjk gemaakt. Men wil daar nameljjk bewjj- zen,dat Christus niet eene «kerk» maar 6ene «gemeente» gesticht heeft of, beter gezegd, dat Hij heeft getracht zulk eene gemeente tot stand te brengen, iets, wat noch aan den goddeljjken Verlosser zelf, noch aanZjjne apostelen is mogen gelnkken, maar waarin o grenzenlooze jjdelheid -eeist in onze dagen de aauvoerders der moderne richting geslaagd zijn. Als hier de dwaling niet aan volslagen verstandsverbijstering grenst dan weten we niet, welk woord hier bater op zgn plaats zon zjjn «Wat onderscheid is er,» zoo vraagt het blad, <tnB8oheo kerk en gemeente? Laten wjj beginnen met te zeggen, dat Jezus noch Zjjne apostelen er ooit aan gedacht hebben om eene kerk te stichten.» En wat bstee- kanen dan de woorden van den Zaligmaker «Gjj zjjt Petrus en op deze steenrots zal Ik Mjjne Kerk bouwen Of is het woord «Ecclesia,» zooals dat in het Latgnsch Nieuw Testament voorkomt, niet altjjd door «kerk» vertaald? Maar 'tis niet het woord zelf, maar de beteekenis, waarop 't hier aankomt «Jezus,»zoo lezen we verder,«heeft nooit eene kerk bedoeld met eene vaste leer, met cere moniën of sacramenten AIzoo even on mo gelijk als de stelling is, even onmogelijk zgn de argumenten, welke dienen moeten, om die te verdedigen. Kan 't ook anders Immers dit dwaze opwerpsel wordt duideljjk weerlegd door Christus'eigen woorden: «Gaat en onderwijst alle volken en leert hun on derhouden alles wat Ik n bevolen heb.»Of- is datgene wat geleerd moet worden geen /eer?Zeer zeker en zelfs eenerasfe,onverander lijke leerwant de Goddeljjke MeeBter legde den apostelen uitdrukkelijk de verplichting op alles te leeren onderhouden, wat Hij hun bevolen haddas niet een deel daarvan, naar hun eigen goeddunken, maar alles, zonder uitzonderingook mochten zg niet onderwijzen dat, wat zjj zelf noodig achtten, maar datgene, waaromtrent Christus zelf hou Zgn bevel gegeven had. De leer der FEUILLETON. De zoon van den speler. Vervolg.') Merck er geleidde haar naar een stoel. Hij zelf bleef hoog opgericht naast de oude schrijf tafel van den heer Ehrenfried Klingenberg staan, //Zijn wij ongestoord en gewaarborgd tegen ongeroepen luisteraars?// vroeg hij, en daar de juwelier dit door een gebaar bevestigde, ging hij voort: //Wjj behoeven ons, geloof ik, niet met lange en nuttelooze inleidingen op te houden, want de zaak is te pjjnljjk, dan dat zij ook maar een overtollig woord zou kunnen verdragen. Ge staat in handelsrelatie met den kapitein Hellmuth Von NoTdenholz?// De waarde heer Klingenberg schudde zijn grijs hoofd heen en weer. //Ik herinner me dat niet precies. Men zou eerst in de boeken moeten nakijken, om het te kunnen zeggen. Doch het zou wel kunnen we zen dat de kapitein eens wat bij mij gekocht had. Ik heb in deze kringen een zeer uitgebrei de clientèle.// „Neen, neen, mijn waarde heer, op deze wij ze zullen we het nimmer met mekaar eens wor den. Ook zonder uwe boeken na te slaan, zult ge me wel uit het geheugen zeggen kunnen, of ge aan mijnheer Von Nordenholz geld geleend hebt of niet!// De juwelier kneep de listige oogjes achter de Kerk was dus wét vast en bepaald en nauw- kenrig aangegeven. Ook den apostelen mocht het niet gelnk ken aene «gemeente» zooals de heeren modbrnen zich die denken tot stand te brengennn, daaromtrent zal wel niemand eenigen twjjfel koesteren Maar wat hebben zjj dan wel gesticht De waarheid is al te onwederlegbaar, al te duidelijk, zjj staat den schrjjver van 't famense artikel bljjk- baar met zoo groote klaarheid voor oogen, dat hjj ze redeljjkerwijs met geen mogeljjk- heid kan wegredeneerenChristus heeft deze wereld verlaten enZjjne kerk, de heilige, Katholieke Kerk is gevestigd op Hare on wankelbare Rots, den onsterfeljjben Petrus een wondervol Gods-WerkDit is eene waarheid, van welke de wereld zich nog ieder oogenblik kan overtuigen en waarvan zjj zich altjjd zal kunnen overtuigen tot aan het einde der tjjden.En met welke drogre denen trachten nu de geavanceerde theologen deze waarheid aan te vallen? «De apostelen, die geroepen waren Zgn a beginselen aau het menschdom te verkondigen en alzoo de komst van het Godsrijk te bevorderen, heb ben Jezus echter niet goed begrepen.»Kan het dwazer? De Goddeljjke Zaligmaker gaf dus dit wetende de gansche wereld vrjjwillig over aan de noodlottigste dwa- liog toen Hjj de woorden«Wie [J hoort, hoort Mijwie U versmaadt, ver smaadt Mij» uitsprak en daarmede het menschdom den plicht oplegde om zich aan het leergezag van Zjjne Kerk vrjjwil lig te onderwerpen. Hg verliet dos dezo wereld zonder iets te hebben tot stand ge bracht, [ja, liet baar zelfs opzettelijk in dan rampzaligsten toestand achter totdat ja, totdal de moderne wijsheid aan 't woord kwam en licht ontstak in deze duisternis waarin de Kerk onder Gods toelating de meuschheid gevangen hield en datgene in 't aanzjjn riep,wat noch aau Christus zelf, noch aan d« apostelen had mogen geluk ken: eene «gemeente»; met deze«gemeente» nu, die het Godsrijk op aarde moet vtr- tegenwoordigen,bedoelt men zeker den Pro testantenbond of de zoogenaamde «vrjje gemeente Tot welke godslasterlijke be weringen neemt het ongeloof al niet zgn toevlucht, wanneer het geldt de Kerk van Christus aan te vallen. «Zij (de apostelen) vormden gemeenten, die eenvoudige vereenigingeu waren van ge lijkgezinden» echter niet de «ware gemeente» dat hebben de modernen gedaan en «door den nood gedrongen is de behoefte ontstaan, de verstrooide gemeenten te vereenigen, waaruit'de Katholieke Kerk is geworden.» blauwe brilglazen te zamen en zette overigens het ontschuldigste en onbevangenste gezicht ter wereld. #Dat is eene duidelijke en ondubbelzinnige vraag, mijn waarde heer„, zeide hij uiterst be leefd, //en het betaamt mij, dat ik u daar dan ook een duidelijk en ondubbelzinnig antwoord op geef. En dat antwoord luidt, dat ik u tot mijn innig leedwezen geen inlichtingen kan geven omtrent mijn intieme handelsaangelegenheden.// //Ook niet wanneer dit geven van inlichtin gen in uw eigen belaDg dringend geboden, wan neer het het eenige middel ware, om u voor zeer gevoelige verliezen te behoeden?// //Het belieft u zeker te schertsen. Al denk ik er ook in de verste verte niet aan om mijn klei nen, bescheiden handel met uw grootsche, we reldberoemde zaak te vergelijken, zoo zal het mij wellicht vergund zgn, om de alleronderda- nigste vraag tot u te richten, of gij in een der gelijk gevaldat wil zeggen alleen op geheim zinnige bedreigingen afgenegen zoüdt zijn een vreemde een blik te vergunnen in de delicaat ste toestanden van uw zaak?,, //Men moet dingen, die niets met elkaar te maken hebben, niet te zamen gooien,,, wees Mercker hoogmoedig af. //Het zou mij zeeT ze ker nooit in het hoofd komen om mij te bekom meren over uwe betrekkingen tot kapitein Von Nordenholz, wanneer ik daar niet een groot persoonlijk belang bij had. Gig hebt dien heer geld geleend op zjjn zoogenaamd aanstaand hu welijk, en ik ben de voogd der jonge dame, waarvan hier bij dit huweljjk sprake is. Het is dus zeker wel meer dan eene geheimzinnige be- Ja,de apostelen vormden, naar Christus be vel, vereenigingen van gelijkgezinden, van Christenendat doet de Kerk heden fen dage nog en zai Zjj altgd doenmaar on der een Hoofd, door Hem zelf als zoodanig aangesteldden apostel Petrus, voortle vende in Zjjne wettige opvolgers de Pausen. Van everstrooide gemeente» dus geen sprake: deGoddelgke Meester bad éo Zgae schapen éa Zijne lammeren achtergelaten ODder de hoede van ésn Herder, wiens heldhaftige liefde met Gods bjjstand Hem de vervulling zjjner mceieljjke taak zou mogelijk maken. Deze geheele kudde onder évn Horder werd niet later, maar was de Katholieke Kerk. «Zoo werd langzamerhand het beginsel van Jezus vergeten» lezen we verder«en de kerk trad met steeds meer aanmatiging op als met goddelgk gezag bekleed en van bovennatunrljjken oorsprong.» De eene dwaasheid komt hier noodzakelijk uit de andere voorthoe zou Christus' Kerk Zgoe beginselen, Zjjne leer kunnen vergeten, Zjj, tot wie de Goddeljjke Stichter zelve gespro ken heeft«Wie U hoort, hoort Mg, wie (J versmaadt, versmaadt Mjj en Ik zal U Mjjn Geest, den Geest der Waarheid zen- deD, opdat Hg met U bljjve in eeuwigheid» en «Ik zal met zgn tot aan de volein ding der eeuwen ?»'t Is eene onzinnige be wering, welke de moderne theologen hier aanvoeren. Behoeft het nog bewezen ,te worden, dat de Kerk, wier Goddeljjke zen ding onder meer allerduidelijkst bljjkt art de woorden van Christus«Ge'ijk de Vader Mij gezondeu heeft, zoo ook zend ik Uwel degeljjk recht had, verplicht was met Goddelgk gezag op te treden.Haar boven natuurlijken, Goddeljjken oorsprong getrouw? «De kerk werd nu alles, stelde de leer vast, deelde in hare Sacramenten genadegaven uit en sprak het wel u of het wee u nit over elk harer leden.» Ieder woord, wie anders dan Zjj had daartoe de macht van God ontvangen? «Gelukkig heeft nooit de geheele beschaafde wereld zich dat juk laten opleggen en bleven er ten allen tjjde die protesteerden tegen de gewelddadige aan matiging der kerk.» Voorzeker de ketterij beeft meermalen het hoofd opgestoken maar is het ook gelukkig Is het geluk kig dat de geest des opstands, de geest vau Satan zich bjjwjjien vaardig maakte ten nutteloozsn kamp,dat de duisternis wilde heerschen over bet Licht? Het blad spreekt verder van de hervor ming«Onze hervormers,» zegt het,«ver vielen weder in dezelfde fout en werden weer kerkstichten.» Natnurljjk, hun was nog zooveel van de waarheid der Kerk over- dreiging, wanneer ik u zeg, dat ik de macht bezit, om aan uwe zaken met den heer Von Nordenholz door een enkel woord haar gouden bodem te ontnemen.// Isa maakte eene beweging, alsof zij opspringen en protesteeren wilde. Mercker keerde zich ech ter naar haar om en zijn tegelijk verwonderende en ernstig waarschuwende blik ketende haar we der ondanks haar wil aan haar plaats. Ehrenfried Klingenberg had de vette korte duimen weder in "beweging gebracht, en zijn eerwaardig vriendelijk hoofd was bijna geheel naar den rechter schouder overgezonken. Zijn lang, veelbewogen leven was rijk aan ervaringen van den meest verschillenden aard, doch een toestand, die te vergelijken ware met dien, waar in hij zich thans bevond, was hem toch nog nooit voorgekomen. Zooals hij de zaak overzag kon inderdaad een ondoordacht woord hier dui zenden koiten, en was hij al onder gewone om standigheden de man niet, om ondoordacht te handelen en te spreken, dan zou hij zeer zeker thans aan zulk eene domheid zich wel het aller minst schuldig maken. //Het is zeer pijnlijk, om eene meening te zeg gen over dingen, die mij volstrekt niet aangaan// zeide hij op zijn zachtsten, deemoedigsten toon. //Doch naam we woorden, hooggeachte heer, heeft het al den schijn, alsof de een of andere slech te of afgunstige persoon den Kapitein bij u heeft belasterd. En in dat geval zou ik u den beleet- den raad willen geven, om aan dergeljjke las teringen geen gehoor te schenken. Mijnheer de kapitein is een trotsch mensch, een zeer trotsch mensch, dat moet waaT zijn, maar hij is ook een gebleven, dat se overtuigd waren van de noodzakeljjkheid van het gezag, doch ce ■telden het gezag van den Bjjbel, uitge legd naar ieders persoonljjk gevoelen; de feilbare individueele rede werd dus boven het gezag vau God gesteld. «Zoo zien wjj dus,»alzoo besluit het blad «dat, zoo wjjhetGodsrjjk op aarde willen vin den inde tigeest van Jezus, de kerk moet worden afgebroken en de gemeente moetworden opge bouwd. Al wat bovennatuurljjk is, al wat ge zag oefent op onzen geest moet wegDns ook het heilig,eeuwig,rechtvaardigen noodzakeljjk Godsgezag moet weg en daarom geen «kerk» maar «gemeente.» «Eene vereeniging van ge- loovigen», eene «gemeente» is das eene ver eeniging van geloovigen, maar waaraan èn de eenheid èn het geloof ontbreekt 1 Immers die zich noemende «geloovigen» gelooven niet aan 't gezag van God, niet aan Zjjne leer zjj bekommeren zich niet om wat Gode wil is, zjj doen, alsof er geen God bestond, als of Hjj niet gezegd had Wie geloofd zal hebben en gedoopt zal ijjn, zal zalig worden.» «Wjj leven niet meer voor onszelf, maar voor God, voor het goede, voor den broeder.» «En dat noemt men dan nog «levenvoor God!» «Van zulk eene gemeente zal kracht uitgaan ten zegen van allen, zulk eene gemeente zal iets kunnen bjjdragen tot de komst van het Godsrjjb». Voorzeker, kracht gaat er van zulk eene gemeente nit, maar kracht ten verdervede bewjjzen liggen, helaas, maar in al te groot aantal voor de hand. Het woord «kerk» sluit dus voor het begrip der modernen het denkbeeld in van «gezag», van de noodzakeljjkheid om eigen wil en eigen wjjsheid ondergeschikt te ma ken aan Gods heiligen wil, aan Gods on eindige Wjjsheid, dus van nederigheid, van zelfverloochening.Het woord «gemeente» daar entegen heeft voor hen de beteekenis van eene vereeniging die hun algeheels vrjjheid van handelen toestaat,die zich nóch aan God nö«h aan zjjne heilige geboden iets laat gelegen liggen, die aan hoogmoeden en ei genwaan den vrjjen teugel laat en daarom is bet, dat de moderde theologen en hun aan hang niet van eene «kerk,» maar wel van eene «gemeente» willen hooren. M. V. Bulgarije. Te Sofia ia een dynamiet-aanslag ge pleegd op het graf van den vermoorden Bulgaarschen staatsman Stamboeloff. Het kruis op het graf en het hek zgn ver nield de kist met den doode is daaren tegen ongeschonden gebleven. gentleman en een edelman van top tot teen. Wanneer ik eene huwbare dochter had en de kapitein Von Nordenholz zou mij de eer hebben willen bewijzen, om haar tot tijne vrouw te be- geeren, dan zou ik hem haar zonder bedenken hebben gegeven, zelfs wanneer ik een comman- deerend generaal of een vorst ware.// ;/Ge schijnt u zijner toch eensklaps uitstekend te herinneren,,, onderbrak Mercker hem met kouden spot. Doch, eerlijk bekend, is het mij minder te doen om te weten, wat gij gedaan zoudt hebben, dan wel, wat ge werkelijk gedaan hebt.,/ //Ik wil u dan ook de moeite sparen, om mij eene geschiedenis te vertellen. Antwoord mjj eenvoudig met ja of neen. Is de kapitein Von Nordenholz u twintigduizend mark schuldig te gen een door hem geteekenden wissel en tegen een bewijs, waarin hjj zich op zjjn eerewoord verbindt om kapitaal en interest terug te beta len op den dag na zijn huweljjk met Isabella Haedenroth?// Ehrenfried Klingenberg was zeer zeker geen slechte komediant, maar onder den indruk van zulk eene overrompeling lieten zijn kunsten hem toch in den steek. Hij richtte zich op en steun de op den kant van zijn schrijftafel, terwjjl hij met een zichtbare onzekerheid vroeg: „En wan neer ik u daar nu eens op antwoordde, neen, het is nietwaar, zoudt gij daar dan mede vol daan zijn?,, Wordt vervolgd). D44RIEII8CHE C0ER4IT. ABONNEMENTSPRIJS PBIJS DER AD VERTEN TIEN AGITE MA NON AGITATE. 51.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1896 | | pagina 1