N f I e u w HbagBlaó voor cftooró- en Suió-éCoUanó. No, 2517 Donderdag 29 October 1896 21ste Jaargang J Zelfmoord. BUITENLAND. De wraak van den jood. Frankrijk. Beieren. Italië. Spanje. ABONÏÏEMENTSPEJJ:i Pei 8 maanden voor Haarlem. 1,10 Voor de overige plaatsen in Nederland fr p. p. 1,40 Voor het buitenland 2,80 Afzonderlijke nummert 0,03 Dit blad verschijnt dagelijksbehalve Zon- en Feestdagen. B UBEAU: St. Janstraat Haarlem. AGITE MA NON AGITATE. PBIJS DEB ADVEBTENTIEN. Van 16 regels 50 Cents Elke regel meer7T/t Groote lettert worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie Contant. Redacteur-Uitgever, W. KüPF£R8. (Slot.) Willen wjj ernstig arbeiden aan het slui ten °en heelen van deze groote wonde der maatschappijdan make men zich meester van bet opkomend geslachtda kiem van alle godsdienstige, zedelijke en maatschap pelijke deugden worde aan het opkomend geslacht tegeljjk met de moedermelk inge stort door eene degeljjke christeljjke opvoe ding. Terzelfdertgd, waarop de geest ver licht wordt, worde ook het hart gevormd of liever altjjd ea bjj alles worde het gods dienstig onderricht gesteld vóór het weten schappelijk onderrichtaltjjd en in alles worde de dengd gesteld boven dewetenschap, de zeden boven de kennis, de plichten boven de kunsten. Wee een volk, dat onderwjjs en weten schap en kunst voor alles acbt, en opvoe ding, verplichtingen en dengd voor Diets telt! Wanneer een volk op zedeljjk en verstande lijk gebied zóo laag gezonken is, dan moet het ofwel te gronde gaan ofwel terngkeeren op den weg van de waarheid en van de wjjs- hsid. Het is van zeer groot belang, dat de op voeding der jeugd alleen worde toevertrouwd aaa oprecht godsdienstige menschen, die zoowel door hun voorbseld als door hnn woord weten te onderrichten en wee den onderwijzer hetzij hjj een openbaar, hetzij een bjjzonder onderwjjzer is die den gods dienst niet vóór alles stelt en die door zjjn gedrag het goede, wat zjjne woorden konden voortbrengen, vernielt en verwoest. Indien hjj aldus handelt, stelt hg de goede verwach tingen van familiën en van het vaderland telenr en maakt zich het eervolle beroep, hetwelk hjj uitoefent, onwaardig. Alle gevaarlijke en beuzelachtige ver maken, die het verstand en het hart beder ven, moeten aan de jengd worden onthouden. De jeugd moet vervuld worden met een afkeer van stoffeljjk genot, ten einde de geest voorbereid worde voor ernstige en gewichtige zaken en aldus vatbaar gemaakt worde voor degelgke en strenge waarheden. Maar vooral moeten in het hart der jengd de zaden uitgestrooid worden van alle deugden vooral moet dat hart geopead worden voor verhevene, grootsche, edelaardige, eerlijke gevoelens. Ook moeten de jongelieden tege lijkertijd lichamelijk gezond en krachtig ge- FE V ILL ET ON, 16. (Vervolg.) «Dagelijks nam mijn twijfel toe, sprak Roosje als ik zag, hoe mijn geloofsgenooten de verplich tingen van hun godsdienst verwaarloosden, hoe de begeerte naar winst hun eenige drijfveer en het geld hun god was dan werd de twjjfel bijna tot zekerheid. Door een onverklaarbaar verlangen gedreven, richtte ik soms mijn schreden naar een katholieke kerk, en het was mij vaak, ot een stem in mijn binnenste mij toefluisterde, dat daar de zaligheid te vinden is Een nooit gekend gevoel van rust omving mij, als ik een uwer tempels binnentrad, en daar bad tot den God van Abraham. Wanneer ik daar het beeld aanschouwde van den Man, dien mijn voorvade ren aan het kruis hebben geslagen en dien gig als den zoon van God zelf erkent, dan werd het mij te moede, of Hij mij met Zijn weemoedige oogen liefderijk aanstaarde en mjj wenkte te komen. En als ik dacht aan den gruwelijken wensch, door mjjn geloofsgenooten onder het kruiB uitgesproken: Zjjn bloed kome over ons en onze kinderen, dan vouwde ik onwillekeurig de handen en bad, dat hij mjj zou sparen en op zou nemen onder het getal zjjner volgelingen In de uiterste verbazing had Lucie deze be kentenis der dochter van Israël aangehoord. Er sprak zooveel beslistheid, zooveel overtuiging uit haar spreken, dat aan een oogenblikkelijke op maakt worden; verstandig geregelde gym nastische oefeningen dragen hiertoe zeer veel bjj. Bovendien wordt door vermoeie nissen en inspanningen van het lichaam het temperament gehard en gestaald. Men Bpreekt tegenwoordig veel over volks onderwijs maar men wete wèl, dat onder wijs allésn, nl. leeren lezen,, schrjjven en rekenen, zonder godsdienstige opvoeding en zonder godsdienstig onderricht, veeleer schade berokkent dan nut voortbrengteene trenrige ondervinding bewjjst dit maar al te veel, zoowel op het platteland als in de steden. De karakterlooze en goddelooze pers, die bare voortbrengselen heinde en verre verspreidt, brengt telken dage nood lottige onheilen voort. De godsdienstige plichten worden verwaarloosd, allerlei mis daden worden gepleegd, dronkenschap, ongebondenheid, luiheid zijn dageijjks voor komende ondeugden. Hieruit volgt nog eene andere wonde, als gevolg van de ondeugd, nameljjk de ellende, en vaak eene uitersts ellende, welke een kwaad wordt zonder geneesmiddel, indien ziekte of zwakheid zich nog daarbjj voegt. Wat moet hiervan worden, indien er geen krachtdadig genees middel wordt aangebracht? Vreeseljjke, eindelooze rampen moeten daarnit volgen de wanhoop zal de plaats innemen van de godsdienstige gelatenheid, en de zelfmoord zal hiervan de treurige ontknoopiag zjjn. De hooge, de majestueuze macht van den godsdienst noemen wjj het voornaamste geneesmiddel tegen de razernjj vaa den zelfmoord. Onder godsdienst verstaan wjj hier niet eene jjdele godsdienstigheid, ook niet een zekeren eerbied, of een meer ot min oprechte hoogachting voor den godsdienst maar wjj verstaan hier onder godsdienst de kennis en het praktische geloof. Kan het wel verwondering wekken, dat in onze dagen, nu het ongeloof elk oogen- blik het hoofd al driester en driester om hoog steekt, nu het ongeloof op alle moge- ljjke wjjzeu wordt verbreid en in de hand gewerkt, nu de echte godsdienstzin steeds meer en meer wordt belaagd en bespot en verguisd, de zelfmoord steeds geduchter toeneemt? Immers, wjj zeiden het reeds in den aanvang: dit moet wel noodeakeljjk zóo zijn, omdat de oorzaken, die tot zelfmoord brengen, met den dag toenemen en vermeer deren, namelgk het materialisme en het atheïsme. welling niet mocht gedacht worden. Hier was een hoogere macht in het spel, God. wilde blijk baar aan dit eenvoudige meisje, dat naar de waarheid trachtte, het groote voorrecht verleenen, van Hem in zjjn vollen glans en heerlijkheid te leeren kennen. Bij de gedachte aan hetgeen Roosje moest lijden, eenzaam en zonder dat een sterveling het kon vermoeden, vergat Lucie de smart, waaronder zjj zelf gebukt giDg. //Roosje, wat ben ik gelukkig, dat je me je vertrouwen geschonken hebt,* antwoordde de dochter van Van Balen, //wat ben ik blij, in u een aanstaande zuster in het geloof te mogen begroeten. Ja, Roosje, onze godsdienst is de ware, de Gekruiste is de God van Hemel en aarde, die uit zijn heerlijkheid is neergedaald, om alle menschen uit de slavernjj van den duivel te verlossen. Christus is de Messias, door de pro feten aangekondigd; hij heeft de belofte vervuld, eenmaal aan Abraham gegeven en daarna ontel bare malen herhaald. Maar ik kan je dit alles niet zoo duidelijk, niet zoo schoon zeggen als onze priesters. Wij zullen samen naar den pas toor gaan, een eerbiedwaardig, wijs man Roosje maakte haastig een afwerend gebaar. //Nog niet, Lucie,// zei ze. //Onderricht jij me eerst, verhaal mij van uw godsdienst, van den Gekruiste, van Zijn moeder, voor wie de katho lieken een zoo greote vereering koesteren. Ik zou dit alles zoo graag uit uw mond booren. In u heb ik vertrouwen, omdat je mijn vriendin ben. a Lucie drong niet langer aan; ze begreep, dat Roosje nog niet geheel overtuigd was, dat tot dusver hoofdzakelijk haar hart had gesproken. Te Rjjsel is een ruiterstandbeeld ont huld van generaal Faidherbe. De in woners der stad zjju zeer trotsch op hnn stadgenoot, die in 1870 met de verdedi ging van Noordeljjk Frankrjjk was be last, en later dat departement vertegen woordigde, eerst als afgevaardigde en ver volgens als senator de gelden voor het standbeeld zijn bjj openbare ioschrijviug bijeengebracht. Generaal Billot, de mi- Dister vaa Oorlog, hield eene warme lof rede op Faidherbe, waarna de troepen voorbjj het standbeeld defileerden. De Petite République weet te ver tellen, dat het Fransche legerbestuur, met het oog op de iarichting van eene groote legerplaats door de Duitsehers bjj Malmedy, de wenscheljjkbeid overweegt ora de garni zoenen in het Noorden te versterken. Het effectief van het eerste legerkorps zon met een vierds verhoogd worden. Het is toch een bekend feit, dat menschen met een wispelturig of zwak karakter diep te beklagen zqd. Zjj zga als een blad dat heen en weer geslingerd wordt door den wind. Wjj hebben dat dezer dagen weder gezien in het land der Beieren waar de oud-minister VonHörmann die in 1868 en '69 door eene hateljjke medewerking in den Cultuurkamp als een fcerkvervolger, zich onderscheiden heeft. De/ie maa heef; zga dwaling ingezien en overleed dezer dagon verzoend met de H. Kerk die hg bitter heeft helpen vervolgen. Wjj weten wel, dat in staatszaken, als men da menscheu wil believen, het soms moeilijk valt, vaitte honden aan de leer der Kerk, maar wjj weten ook, dat hem, die niettegen staande verdrukking en verachti ig der menschen om hot kruis van den Calvariën- berg zich blgft bewegen, eene glorievolle overwinning te wachten is. Yon Hörmann heeft zjjn dwaling ingezien. Op hem is menscheljjkerwjjze ge sproken van toepassing Beter laat dan nooit. Te Rome ia het Quirinaal worden fees ten gevierd ter eere van den zoon van Zij ontveinsde zich de moeilijkheden niet van hetgeen liet joodsche meisje haar gevraagd had maar ze wilde liet graag doen, omdat zij daar door een ziel kon redden en haar vriendin de oogen openen voor het volle licht der waarheid. God zou haar in die zware taak bijstaan, want tot Zijn eer ondernam ze die. Zoo dikwijls zij er de gelegenheid toe had, bezocht Lucie de dochter van Israël en onder hield haar over de verheven waarheden van ons geloof. Aan den astoor had ze om raad en voorlichting gevraagd, en deze had haar de gedragslijn voorgeschreven, die ze had te volgen. Soms ook kwam Roosje bij Van Balen aan huis en zette Lucie haar onderrichtingen op baar kamer voort. Met vreugde bemerkte ze, hoe Roosje steeds met ingetogen aandacht naar baar luisterde, als ze haar het lijden des Heeren en de mysteriën van het geloof verhaalde of haar uit een godvruchtig boek voorlas. Het uitge strooide zaad viel in goede aarde. De twijfel week langzamerhand uit Roosjes ziel, zij zag in waar de waarheid was en het besluit rijpte bij baar, moedig het pad in te slaan, dat Gods vinger haar aanwees. Soms hield Lucie haar de moeilijkheden voor, die ze zou hebben te over winnen, den strijd, dien ze zou hebben te voeren. //Christus heeft zooveel uit liefde tot ons ge leden," zei Roosje dan met een glimlach van bovenaardsch geluk, «mag ik, die zijn leerlinge wil worden, dan voor eenigen strijd terugschrik ken Wat is die strijd in vergelijking bij het geen de martelaars en belijders hebben verduurd van wie je mg verhaald hebt?// D m berto en zjjn jeugdige Gemalin prin ses Helene van Montenegro. Ko ning U m b e r t o, en al de Italiaansche Loges juichen en jubelen het jonge paar toe. Dat juichen en jubelen moet den Prins vaa Napels en zjjne jonge vrouw in een roe3 van bedwelming brengeD, om de oogen af te wenden van het Vaticaao, waar Z. H. de Pans met een droevigen glimlach op het gelaat mag uitroepen Heer, vergeej het hunwant zij weten niet wat zij doen.* Een liberaal blad, den lof bezingend der bruid van den prins van Napels, liet zich melden, dat de Montenegrijnsche prinses den derden zang uit Daute's Inferno nit het hoofd had geleerd en daarmede haren bruidegom wilde verrassen. Na moet men weten, dat canto 3 Tan «de Heb al» volgt aanvangt Per me si va nella citta dolente, Per me si va nell'eterno dolore, Per me si va tra la perduta' gente. Dat wil zeggen; «Nu-ga ik naar de droeve stede, naar den altpadurenden jam mer, nn ga ik mg begeren onder een ver dorven volk.» Men bsgrjjpt, dat de bladen, die in de fuik van den grappigen correspondent lie pen, nitgelachen zga Er is sprake dat Italië zich wil los maken van het Drievoudig Verbond. De Frankf. Zeitung meent dan ook dat Italië reden tot klagen heeft, nu bjj het huwelijk van den Prins van Napelsigeen der Europeesche vorsten vertegenwoordigd is geweest. Ook de Gzaar heeft, bjj zgn reis door Europa, Italië geen bezoek gebrachten de tegenstanders van het Drievoudig Verbond zien daarin aanledingom het Verbond er de schuld van te geven. Men verneemt niet alleen nit Franbrjjk, maar ook nit Engeland dat de Triple Alli antie ten einde loopt. Het comité van bgstand,door Romein- sehe vrouwen gevormd ten behoeve van de Italiaanscbe krjjgsgevangeoen in Abessynië, heeft nit Dsjiboeti een telegram ontvangen, meldende dat M a ca r i u s, met den officier van gezondheid Madia en eea korporaal, beiden door M e n e 1 i k in vrijheid gesteld, gisterenavond aan boord van de Provana zgn gegaan om naar Italië terag te keeren. Een te Madrid ontvangen telegrafisch bericht van Hong Kong meldt, dat vol- //Je bent mijne moedige, lieve zuster," ant woordde Lucie, een kus drukkend op het voor hoofd der dochter van Israël, die, nu ze Chris tus had leeren kennen, vast besloten was, uit liefde tot hem alles te trotseeren. VII. OP HET SPOOR P «Eerlijk gezegd, meneer de advocaat, begrijp ik er niets van, geen sikkepitje.// Die zoo sprak, was de oude Trees, die Mr. Leeman zooveel mogelijk op de hoogte hield van al wat Van Balen en vooral Lucie aanging. „Wat is er dan nu weer gebeurd?// vroeg de heer Leeman, met de uiterlijke kalmte, waar aan zijn ambt hem gewend had, maar inwendig ten hoogste geïntrigeerd door de hevige opge wondenheid, waarmee de huishoudster van Van Balen bij hem was komen aanloopen. //Dat zal ik u zeggen, meneer. Maar weet u wie de jood eigenlijk is?" Daar de beantwoording dezer vraag den ad vocaat reeds geruimen tjjd had beziggehouden, was hij op het punt uit te roepen „Neen, dat ben ik nog niet te weten kunnen komen.// Maar nog juist te rechter tijd bedacht hij, dat, hoe zeer hij zich ook op de trouw van Trees kon verlaten, het toch voorzichtiger was, haar niet te laten merken, dat hij zich daarmee bezighield. Daarom zei hij op onverschilligen toon: „Neen, dat weet ik niet, maar wat bedoel je daar eigenljjk mee.« Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1896 | | pagina 1