NIEUWE Wagèlaè voor cföooró~en Suiè-eXollanó. l)e landlieden gaan heen. No, 2626 Woensdag 9 Maart 1897 22ste Jaargang. BUITENLAND. Een bereikt doel. Griekenland. België. x Frankrijk. UI MU I T. ABONWEMEWTSfB] Pei 3 maanden voor Haarlem. 1 10 Voor de overige plaatsin in Nederland fr p. p.' 1^40 Voor het buitenland 2 80 Afaonderlyke nummers q]o3 Dit blad verschgnt dagelijksbehalve Zon- en Feestdagen. BUEBAÜ: St. Janstraat Haarlem. AGITB MA WOW AGITATE. PBIJS DEB ADVEBTBBTTIHH. Van 16 regels 50C#nts Elke regel meer7% Groote letters worden berekend naar plaatsruimte Dienstaanbiedingen 25 Gents per advertentie Contant. Redacteur-Uitgever, W. KüPPIRS. «Da landlieden gaan heen,» das hebben wjj reeds hooren klagen en met groot hart zeer herhalen ook wjj die klacht. Maar waar gaan eg dan henea, de ongelukkigen? Helaas! Sommigen gaan licha nelpk hcea, zjj verhuizen naar de steden, wair zg wel stand en een rnim Ievensbestaan gaan zoe ken, doch waar zg den meesten tjjd ellende en gebrek vinlen. Andereu gaan heen, zonder van plaats te veranderen; zg gaan heen, zg verdwgaen, omdat zg hoe langer zoo mesr de twee schatten van de eenvoudigheidonschuld en geloof verliezen. Wanneer wg een blik in het ronde werpen op hot platteland, dan zien wg niet zonder ongerustheid, hoe de aloude zeden, de alonde traditie, de aloude beginselen, die de kracht uitmaakten van uitgestorven geslachten, ontaarden en veranderen. Ooze tijd, aangetast door de nieowigheids-koorts, schgnt de wijsheid van vele eeuwen te verwachten, zonder te weten wat in de plaats te stallen van de eeuwen oude instellingen, welke hg verwoest en verdelgt. Na eerst de steden verwoest te hebben, it de geeael der besmetting eindeljjk op het platteland neergestort; eu daar verdwgaen na de eenvoud en de oad-vaderlgke zeden. De bsdriegelgke glans der steden, hunue valsche vermaken en genoegens lokken de landbewoners, die niet meer gelukkig weten te zgn op het platteland, te midden van de laudelgke bezigheden hunuer vaderen. De landlieden gaan heen 1 En dit is een ernstig kenteeken van verval. Daar bestaan twee oorzaken van de ont volking van het platteland, eu van het aldaar zich openbarend bederfdis twee oorzaken zgn de onverschilligheid in zake het geloof ea de weelde. Op sommige plaatiea zgn de measchen zóórer gekomen, dat zg niet meer gelooven, de werken des geloof# niet meer beoefenen. Vandaar het egoïsme, hetwelk in zjja ge volg de liefde voor stoffelijke genietingen medestuwt, vandaar de weelde. In de stad zoowel als op het platteland scbjjnt alles voortaan geheel en al op te gsan in het streven naar stoffeigken wel stand. De dag des Heereo, de Zondag, wordt niet meer geheiligd en sommige landlieden sobgnen het vergeten te zgn, dat het gebed FRV1LLBTON 60. Vervolg.) //Gelief in het rijtuig te stappen, juffrouw Rit ter, binnen een half uurtje zijn we op de plaats der bestemming. Manon kon niet nalaten te zeggen, hoe liefe lijk haar de streek voorkwam. //Als het u maar goed hier bevalt," lachte de bediende. //De dames, die voor u hier waien, moest ik allen na een paar weken weer terug rijden naar het station dezen beviel het hier volstrekt niet.// Over Manons gelaat sloeg een lichte schaduw juist daarom wellicht had ze de betrekking gekregen, omdat er wellicht geene tweede sol licitante was! Toch maakte zjj het voornemen hare plaats niet zoo lisht voor eene andere te ruimen; nu kon ze ook een kwaden tjjd be leven, nadat zij zulk een goed jaar had mogen genieten. De rijweg liep door bosichen sn landerijen. Groote kudden runderen graasden op de uit gestrekte weiden en de herders bliez.cn op hun hoorn allerlei melodieën. Nu rolde het rijtuig door een flink dorp, het kasteel lag in de on middellijke nabijheid van het vlek, een hooge ijzeren poort scheidde het van den straatweg. Een breede, goed onderhouden weg, met kiezel bestrooid, voerde tot juist voor den hoofdin gang. Het kasteel was een mooi, nieuw gebouw den zegen des Hemel# moet aftrekken op hun oog«t, op hunne landerjjen, op hun hnia en erf. Tgdperken zonder geloof zgn altgd ge troffen geworden en geslagen door wreede geeseis en door verschrikkelijke rampen, welke Gods Voorzienigheid juist voor zulke tgden ia bewaring houdt, ten einde ons te waarschuwen. Maar ach 1 hoevelen slaan die waarschuwingen achteloos in dan wind! Men roemt tegenwoordig het onderwjjs, hetwelk op de dorpen gegeven wordt, en men verwacht daarvan ontzagljjke voor- deelea en vruchten voor de dorpsbewoners. Zeker, ook wij houden veel van verbrei ding van licht; maar dat licht moet niet halve of kwart-geleerdheid voortbrengen, want halve wetenschap, kwart-geleerdheid is de bron van ontelbare teleurstellingen, de oorzaak van tallooze afdwalingen en buitensporigheden. Ouder wjjet de kinderen van het platteland, maar past er wel voor op om van dia kin deren te maken kleine vrijdenkers, dwaze lezer# van zedelooze en vnile romans, van de zoogenaamde nentrale bladen en blaadjes die het vergift der valsche verdraagzaam heid aanmoedigen, domme bespotters van de ongeschapen waarheid en van eerbare beginselen, zonder welke de maatschappg', de Staten ten gronde gaan, verzinken tot puin. De mensch, die den eerbied voor de god delijke dingen, den eerbied voor geloof en deugd, heeft weggeworpen en verloren, wordt de alaaf van zjjne ongeregelde lusten, de alaaf van zgue booze, bedorven harts tochten. Waaneer de me isch niet meer zjjne hoop stelt op den Hemel, dan offsrt hij alles op aan de genoegens dezer aarde. Dan ook worden de zorgen voor het huisgezin veracht en verwaarloosd,om plaats temaken voor de laagste lusten. Met een weiuig ruwe maaieren, met een onbeschaafde taal, maar waar toch goede trouw, eerbaarheid en deugd zetelen inplaats van bedorven gemoederen, die booze lustea kweekeu, kau het volk toch goed eu krachtig en gespierd wezea. Mear berooft dat volk van zjjne edelmoedige denkbeelden, dau kunt gjj, zooveel ge wilt, dat volk bescha ven en gewennen aan de weelde, en spoedig zult ge met al het werk der moderne beschaving niets anders meer hebben dan bedorven burgers, soldaten zonder kloek moedigheid, ontzenuwde geslachten. met verschillende torentjes versierd en midden in een prachtig park gelegen,// Een prachtige hazewindhond lag op de groote trap en keek naar het rijtuig, dat hier stilhield, maar hij verroerde zich niet alsoi hij wist, dat een onbeduidende gast aankwam ook binnen in het slot scheen men van deze meening te zijn, want er werd geen mensch zichtbaar. Van eene zachte mstbank, die achter prach tige uitheemsche planten verborgen was, stond een tweede bediende op, die hartelijk groetend zijne hand aan de pet bracht, zonder ze echter af te nemen. 'Nu, Willem, als mevrouw dat gezien had was het weer geen goed weder geweest voor den grooten trap rijden, en dat nog wel in vollen draf. Ik geloof je bent nu niet goed bjj je Terstand. //Waar moet ik de juffrouw dan brengen?// //Voor mijn part in de groote ontvangzaal.... Heb je dan vergeten, dat ze bij mevrouw Burk- hart in het paviljoen moet wonen?// nO zoo!// Willem draaide met zijn rijtuig naar links en reed den schaduwrijken parkweg in. Weldra wees hij met de zweep naar eene zijlaan, waar op eenigen afstand eene lange dorre vrouwengestalte zichtbaar werd, die twee kinderen bij de hand hield. //Daar is miss Brown, de gouvernante met de kinderen van mevrouw" ztide hij tot Manon gekeerd, //en wees nu zoo goed, even op te letten, we zijn aanstonds aan het oude pavil joen.// Onder de zware takken van de reusachtige eiken werden de grauwe muren beter zichtbaar. Da weelde verdrjjft den eerbied voor den eigendom, want zg beschouwt de armoede/ al# eene sohande. Da weelde verwoest zoo wel de fortnin van elkeu mensch afzonder- lgk als van geheele Staten. De ondengd ontwikkelt zich altgd ter gunste van hare aanlokseleD. Dit begrgpen de moderne we reldhervormers en socialisten heel goed. De weelde maakt den landman eraan ge woon om zich over te geven aan buiten sporig drinken van sterken drank, om de verzamelde spaarpenningen op te offeren aan misdadige genoegens en vermaken. Da weelde dringt aan op kostbaar uiterlijk vertoon, maar hiervan zal bet eiude zgn een onver mijdelijke ondergang. Gelukkig het platteland, gelukkig de dorpen, waar, met het degeljjk geloof vao vroeger eeuwen, ook nog de geest van een voud leeft l Moge de menschenbedervers in het algemeen vergeefs trachten dat geloof, dien eenvoud nit te dooven. De Grieken zij a vol vuur ea verlangen hartstochtelijk eene afrekening met de Tur ken te mogen honden. Geestdrift heeracht in het Grieksche leger eu vrijwilligers korpsen vormen zich uit alle naties om de zaak der Christenen tegen de Mahomedaan- sche moordenaars te verdedigen. Ia Griekenland wantrouwt meu niet den Daitscheo Keizer al staat hjj thans tegen- eer het verlangen der Grieken. Men gelooft dat keizer Wilhelm, wanneer het oogenblik daartoe is gekomen, de wereld zal verbazen door de «ene of andere groote daad, waardoor sjjn naam onsterfelijk zal worden gemaakt in de ge schiedenis. Welke houding zon hjj aanne men, waaneer het tot eeu Europeeseh con flict kwam? Dat kan hjj zelf aüeen zeggen. Iq de organen, die officieel geïospireerd worden, is geen enkel bewijs te vinden, dat de Keizer zich iets om. zijne boodge- nooten bekommert; integendeel, hjj beweert te handelen met absolute onafhankelijk heid en deze onafhankelykhei 1, gebaseerd op absoluut vertrouwen in zjja kracht en wjjsheid, geeft aanleiding tot het geloof, dat «het gunstige oogenblik» niet ver meer is. Keizer Wilhe lm moet dag 't Was een hecht gebouw, dat zich smal en hoog verhief; het bovenste gedeelte, waaraan een balkon was, bestond uit hout en scheen in lateren tijd op het aloude voetstuk te zijn op gericht; voor de deur zat een oud paar, man en vrouw, op eene tuinbank, hij rookte zjjne pijp, zij breide eene kous. Het rijtuig hield stil en Manon stapte uit. Willem plaatste den grooten koffer op den grond en legde er de kleinere pakjes biven op, daarna wendde bij het rjjtuig en de paarden draafden heen. v Ik ben hierheen gekomen ter verpleging van mevrouw BuTkhnrt. Zijt u wellicht de be waarders van dit huis," zeide Manon bedeesd, en een weinig verwonderd over de zonderlinge ontvangst. //Ja, dat zijn we./» De oude vrouw legde zorgvuldig hare breikou» naast zich op de bank, stiet haren man in de zijde en riep: //Heine- mann, draag de koffers naar boven. Alles is in orde, u kunt aanstonds uwe kamer in gebruik nemen!// zeide ze een weinig zachter sprekend tot Manon, en stond op. De oude Heinetnann was eveneens opgestaan krabde zich achter de ooren en bekeek nader hand de meegebrachte bagage, die Willem voör de deur had geplaatst, ,/t Is het beste, dat ik den grooten koffer maar hier beneden laat, de juffrouw blijft toch niet lang hier, en ik heb me de moeite gespaard van hem weer naar beneden te dragen.// //Denkt u //Nu ja, er zjjn er reeds velen voor u hier geweest en allen zjjn weer vertrokken; na een en nacht aan den arbeid zgn en Z. M. etaat steels in verbinding met degenen, wier inlichtingen hem van nut kannen sjjn. De militaire partjj heeft vertrouwen in da stem van den joDgen Keizer. Men verwacht van Z. M. ridderlijke daden in het concert der Europeesche Mogendheden. Het wetsontwerp betreffende de hazard spelen is in den Belgischen Senaat in zjjn geheel aangenomen. Door deze wet worden de hazard- en bankspelen op openbare of voor het publiek toegankeljjke plaatsen verboden. Eene uitzondering is echter gemaakt voor de steden Spa en Ostende, waar een speelbank veroorloofd is. En waarom, mag men zich afvragen. Met welk recht mag het kwaad daar geschieden wat elders op zware straffen verboden is Wg zullen ons nn maar niet ic gissin gen verdiepen, de heeren zullen het wel weten, hoe en waarom de lieden die Spa en Ostende bezoeken, mogen dobbelen tot se zich zelfmoorden en ondergang brengen in hunne betrekkingen tot schande ran het land waar verderfelijke beginselen, zg het dan ook op enkele plaatsen, worden in praktjjk gebracht. Da Brasselsche socialisten hebbes besloten den verjaardag der Commune van Parijs te vieren door een groot banket in het Maieon du Peuple. Kregen zg maar eens het bewind in baaden, dan zouden zg de Commune «bloediger gedachtenis,» op de vreeizame eitoijen» op vrseselyke wjjze gedenken. In de Fransohe fabriekstad Roubaix staat de boel op stelten. Wegens de heersobende crisis in de woliudustrie hebben de fabri kanten besloten een dag per week en wel Zaterdags de fabrieken te sluiten. Da werklieden (allen sociaal-democraten) kwamen daartegen ia verzet. Eene woe lige vergadering werd gehouden en ds so cialistische burgemeester M. Carette stelde met zgn eveneens socialistisch gemeen tebestuur twintig duizend franks ter beschik king van getroffen werklieden. Die som was han te gering. Citoijen Carette werd uitgejouwd, de arme kerel kon niet meer geren, er was niet meer in de kas. paar dagen waren ze 't moede." //Wij zullen toch probeeren,/» zeide Manon vast besloten, en volgde de vrouw naar binnen. Voor ze echter in het huis was gegaan, vernam ze een eigenaardig gedruisch, en keek naar den kant, waar het vandaan kwam. Bene slanke bheke vrouw, van ongeveer vjjftig jaar, hsd luid in de lia'den geklapt za stond op de open plaats en sloeg woest om zich hem, toan trok ze de zwarte muts van haar hoofd, liep naar de pomp, en pompte zoo hevig, dat het water in groote stralen in den gootsteen stroomde dan hield ze het grijze hoofd in het ncder- stortende water, zoodat 't geheel nat werd. *We mogen ze niet gadeslaan, want dan wordt ze herig vertoornd.// De dienstbode stiet Manon even aan. „Kom weg var. hier, ik bid er u om en gjj, Heinemann, maak een beetje voort met je werk. De kamer van Manon was klein, en met eene bel Terbonden met die Tan het oude echtpaar waarnaast zjj gelegen was. Boren, waar Manon het balkon had bespeurd, was de woning der zieke Trouw. //Ze is niet altjjd als Tandaag, heden heeft se weer eens een kwaden dag. Wees echter niet bevreesd, ze is volstrekt niet ge vaarlek, en doet niemand «enig leed aan. Zeker als u niet te jong is, om aan alle vreugde der wereld te verzaken, zal u het hier goed hebbes. Doch haast u een weinig, mevrouw de Barones kan niet goed hebben, dat men haar ;laat wachten. Wot éi verveifd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1897 | | pagina 1