NIEUWE HbagBlaó voor eSftooró' en Suió-óCollanó. Opvoeding. No, 2721 Dinsdag 6 Juli 1897. 22ste Jaargang. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem Voor de overige in plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor het buitenland Afzonderlijke nummers. Dit blad verschijnt dagelijksbehalve Zon- en Feestdagen. B IT R E A USt. Janstraat Haarlem. /1,10 «1,40 «2,80 c 0.03 Van 16 regels50 Cent. Elke regel meer7J/j Groote letters -worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Redaeteur-Uitgever, W. KüPPERS. Groot en schoon is het werk van de op voeding der jeugd. Wat het grootste is op aarde, nl. het huisgezin, de kerk en de school, de drievoudige haard van liefde, van waarheid en wetenschap wigden hier aan al hun toewijding. Gelukkig de tijden en de landen, waar deze drie machten elkan der ontmoeten en een verbond met elkan der sluiten in het gezamenlijke werk der opvoeding; waar deze drie machten in eens gezindheid met elkander samenwerken om, elk door hare eigenaardigs middelen, den mensch, den christen en den burger te vormen. Maar helaas! hoe vaak gebeurt het in onze dagen, dat deze drie groote machten, in plaats van elkander te helpen, elkaar bestrijden. Ziedaar een groote ramp; want uit dezen strijd kan niets anders voort spruiten dan algeheel gemis aan beginselen, dan een twijfel die de krachten des geestes verlamt. Al vergeten somtgds het huisgezin en de Staat hunne edele zending, de Kerk en de Katholieke School zullen immer en al- tgd met denzelfden jjver, met dezeltde kracht bljjven arbeiden aan het geluk der jeugd: de eene zal het huisgezin en de maatschap pij herinneren aan hunne plichten en ver antwoordelijkheid; de andere zal met god- vreezende en teedere bezorgdheid de kloeke deugden in het hart der kinderen ontwik kelen en zal altijd de bron zijn van den waarachtigen wetensehappelijken vooruit gang. Evenals haar goddelijke Stichter, bemint de Kerk de kindsheid en de jeugd. Juist omdat Zij met zooveel ijver en toewijding arbeidt aan de opvoeding des volks, juist daarom wordt de Kerk genoemd: onze Moeder de H. Kerk. De H. Marcus, door den Prins der Apos telen naar Alexandrië gezonden, stichtte aldaar eene kleine school, een paideuterion. Zelfs te Rome bestond er sind3 de tweede FXU1LLXTOM Beschuldigd. (Vervolg). Zijne beide bewakers deden een paar schreden achteruit en zagen elkander veelbeteekenend aan. Het wordt mjj hoe langer hoe duisterder, sprak eindeljjk Jarilothet is de eerste maal in mijn leven, dat ik zoo iets ondervind, ik ben er geheel door uit het veld geslagen. Maar hoe zonderling het ook schijne, en hoe zeldzaam dit ook voorkome, kan zich toeh het geval voordoen dat het gezicht van zgn slacht offerden moordenaar om zoo te zeggen hypnotiseert, beheerscht, en hij door geen enkel uitwendig tee- ken zijn inDerlgke ontroering verraadt;als dan blgtt der justitie slechts een middel, namelijk, hem aan zgn begoocheling ontrukken en hiertoe nam Jarilot ten slotte zijn toevluchthg naderde Jac ques Moulin, gaf hem een slag op den schou der en riep Kom De jonge man wendde langzaam het hoofd om, en zonder dat zijn stem de minste ont roering verraadde, antwoordde hij zachtIk volg u. Toen knielde hjj voor het bed neder, nam de hand van den doode, die op het dek rustte, in de zgne, drukte er eerbiedig een kus op en sprak met zachte van aandoening bevende stem Mijn weldoener, heb dank voor alles wat ge voor mg gedaan hebt de ure is gekomen om u daarvoor mijne erkentelijkheid te toonen eeuw eene beroemde school, die onder hare leermeesters de H. Justinus telde, een man ervaren in de wetenschap. Men kan zeggen, en alleen hij, die de historie niet kent, of verwringt, zal dit durven loochenen, men kan zeggen dat van de School van Alexandrië af, tot de universiteiten, waar aan Europa zoo rijk is, er geen enkele wetenschappelijke of letterkundige instel ling bestaat, die haar ontstaan niet te dan ken heeft aan de Kerk, of waarvan de Kerk niet het model geleverd en de ont wikkeling begunstigd heeft. O, hoe wonderbaar! In de diepte der catacomben, te midden van aanhoudende stormachtige vervolgingen, stichten de op volgers van St. Pieter scholen, leiden geheel de beweging der ideeën en brengen de verschillende wetenschappelijke werken die rondom hem gemaakt worden, tot eenheid. Mgr. Freppel, sprekend over de vor ming der wetenschappen, zegt«Het valt niet te betwijfelen, dat de vorming der wetenschappen voortkomt uit de eerste christelijke scholen. Wij beweren hiermede niet, zoo vervolgt hij dat de Kerk de menschelijke wetenschappen heeft ge schapen, want de menschelijke wetenschap is het natuurljjk gevolg van de oplettend heid onzer vermogens op verschillende voorwerpen van wetenschapmaar met dat hooger begrip van het beginsel en van het einddoel der dingen, hetwelk de Kerk alléén hier op aarde bezit, heeft Zjj in de wetenschappen gezien even zoovele sferen, die zich rondom een gemeenschappelijk middelpunt bewegen. De Kerk is het, die, de veelvuldige stralen, welke uit hetzelfde goddeljjke woord voortvloeien, tot eenheid terugbrengend, het onderwijs der weten schappen onder den naam van Universiteit heeft samengesteld. Die wetenschappen, aan elkander verbonden, in één bundel vereenigd, streven naar hetzelfde doel, n.l. de verheerlijking Gods in Zijne werken en de voltooiing van 's menschen bestemming. ik zweer u dat ik mijn plicht zal doen, vaarwel. Deze tragische hartstochtelijke scène maakte op beiden den diepstea indruk. Onbewegelijk, met ingehouden adem zagen zjj, zonder een woord te uiten, op den knielende neer. Deze richtte zich op, en wendde zich mis schien nog meer aangedaan dan de anderen, tot Jarilot, zijn oog schitterde met ongewonen glans en zgn geheele voorkomen drukte moed en wilskracht uit. Thans, sprak hg, ben ik gereed, u tc vol gen, maar alvorens dit huis te verlaten, heb ik u een gunst te verzoeken. Toegestemd, wat verlangt ge Sta mg een kort onderhoud onder vier oogm toe met Maurice Bertin. Een geheim onderhoud met Maurice Ber tin Met welk doel Het is waarschijnlijk, dat hij mijn werk zaamheden aan de kas zal overnemen, Ik heb hem eenige bijzonderheden daaromtrent mede te deelen: lk bid u ons alleen te laten ik zal niet trachten te ontvluchten, heb daarvoor geen vrees. Welnu, antwoordde Jarilot, het zij u toe gestaan. Hij begaf zicb naar de kamer van me vrouw Bertin en riep Maurice. De heer Moulin, sprak bij, verlangt een geheim onderhoud met u. Met mij, waartoe Dat zal hij u zelve zeggen. Maar, bracht Maurice hier aarzelend te gen in. Ge kunt hem dit niet weigeren, ik raad u zelfs het hem toe te staan. Ziedaar het idee, dat haar als eigendom toebehoort; ziedaar het plan, waarvan zij de eer heeftvoorwaar, het is een grootsch denkbeeld, welks triomf éen der belang rijkste feiten der historie is.» Niets is bewonderenswaardiger, niets meer wetenschappelijk dan het studieplan, ge trokken door de Yaders der eerste eeuwen. Met kracht drongen zij er bij hunne leer lingen op aan, om aan de leiding der Grieken te ontleenen alles, wat daarin nuttigs gelegen was voor het begrip der geopenbaarde waarheden. Ziehier hoe Mgr. Freppel het onderwijs-program van de christenschool van Alexandrië samenvat «Aan leerlingen, reeds geoefend in de kunst van spreken en schrijven volgens de spraak leer en de redekunst, onderwees de leer meester achtereenvolgens de logica, ten einde hun oordeel te vormen door hun te leeren, hoe zij de degelijke redeneeringen van de drogredenen moesten onderschei den vervolgens de natuurkunde of physica, ten einde hen te doen bewonderen de wer ken van den Schepper, door eene berede neerde kennis van de natuur en van de eigenschappen van elk wezendan de meetkunde, opdat deze, door hare duide lijke en ontwijfelbare bewijzen, hun tot grondslag dienen zou voor al het andere; eindelijk de sterrenkunde, met het doel om hunne gedachten op te heffen van deze aarde naar den hemel. Na hun verstand aldus ontwikkeld te hebben, en de sfeer hunner ideeën te hebben verruimd, leidde de leermeester zijn leerlingen de wijsbe geerte binnen. De voorafgaande studiën eindigden met de wetenschap van de eerste oorzaak.» Volgens deze verheven geesten, is de wijsbegeerte de koninginne en de mees- teresse der menschelijke wetenschappen; maar zij moet, op hare beurt, eene opper- beerscheresse, eene oppervorstinne erkennen en begroeten en huldigen in de goddelijke Openbaring. De reden hiervan is heel een voudig: de natuur is in betrekking tot de Enfin! lk kom, wees zoo goed ons alleen te laten. Toen de politie-beambten vertrokken waren, vroeg Maurice Bertin aan Jacques Gij hebt verlangd mjj te spreken, mijnheer wat hebt ge mij te zeggen? Ja, mijnheer, ik moet u spreken, en ons gesprek kan alleen plaats hebben voor het lijk van den heer Bertin. Uw vader alleen mag er getuige van zijn! Ik luister. Wat ik thans zal zeggen, is plechtig, want ons beider eer, ons beider leven hangt er van af. Gisteravond is de kas, die aan mijn zorg was toevertrouwd, bestolen, en zgn de acht hon derd duizend franks, die zij bevatte, verdwenen. Slechts de heer Bertin, gij en ik waren met het geheim van het slot bekend. En men heeft uw sleutel bij de kas ge vonden. Daar met opzet neergelegd door hem, die hem mij ontstolen heeft, om de kas te openen. Wat wilt ge daarmee zeggen? Dat gjj het geheim kendet en gisteren avond geld noodig had. Zoodat ge mij van den diefstal durit be schuldigen. Laat mij uitspreken, vervolgde Jacques bedaard en op een toon van gezag die indruk maakte, terwijl Maurice zich met ongerustheid afvroeg waar de ander heen wilde. Gij hadt geld noodig gij hebt er mij om gevraagd. Ik weigerde, op bevel van uw vader. Maar gjj wildet geld: gg moest geld heb- genade ondergeschikt, en het woord Gods heerscht over de begrippen en denkbeel den van den mensch. Naar dit toppunt van kennis willen deze groote leermees ters den geleerde, die door de studie der vrije kunsten en der wijsbegeerte reeds voorbereid is, brengen en geleiden. Dit was het program van alle Univer siteiten der Middeleeuwen, en dit program is gehandhaafd tot den huidigen dag toe, ten minste in zijne hoofdlijnen. Daarin bestaat dan ook het ware begrip van de wetenschap. Alle wetenschap, die den mensch niet in een beteren toestand brengt, mist haar doeleinde; alle weten schap, die de Openbaring loochent of be strijdt, is eene valsche wetenschap. Het Christendom is de absolute waarheid, de meeningen der menschen zgn waar of valsch, naar gelang zij deze absolute waarheid des Christendoms naderen ofwel zich daar van verwijderen. Het geloof is het crite rium, het echte waarmerk van de weten schap. Het geloof is de Lydische steen, waarmede men bet zuivere goud van het vermengde en vervalschte goud kan onder scheiden. Met het geloot gewapend, kan de wijsgeer zich wagen in den doolhof van wijsgeerige stelsels; hij kan er zeker van zgn, dat hij met behulp van dezen geleiddraad den weg der waarheid daar ook vinden zal. Zonder het geloof ver dwaalt de geleerde: de natuurkundige, de scheikundige, de wiskundige, de sterren kundige, zij allen zullen, in plaats van met Galileï, Newton, Copernicus een bymnus aan te heffen ter eere van het oneindig Wezen, den Schepper en Maker van het harmonisch heelal, zich verliezen in de studie der natuur en ten laatste komen tot de treurigste aller leerstelsels, tot het materialisme, de leer van het stof. De menschelijke wetenschappen moeten als het ware de voorportalen zijn, die gelei den naar het majestueuse gebouw der god geleerdheid, hetwelk het Christendom on der de oogen der geheele wereld heeft ben en gij zoudt het hebben al zou er ook een ongeluk gebeuren, dit ware uwe eigen woorden. Ze hebben mg te zeer getroffen dan dat ik ze had kunnen vergeten. Juist op dat oogenblik, versta mij wel, borg ik voor uwe oogen in de brandkast, het depot van den heer Castil- lac, ge hebt zelf over mijn schouder heen het regu gelezen dat ik er voor schreef, ge ziet dat ik mij alles zeer goed herinner. Vervolgens zjjt ge heengegaan, opgewonden, woedend tegen uw va der die zulk eene enorme som in ontvangst nam en u een ellendige dertigduizend franks weigerde, wederom uwe eigen woorden. Ge waart dus zon der geld? Zeker, maar wat heeft dat met den dief stal te maken P Kort daarna, boven, hebt ge gespeeld, verloren en uw verlies, dat niet geriug was, betaald met welk geld met dat van het depot 1 Zoodat ge blijft beweren, dat ik den dief stal heb gspleegd 1 Het zou de eerste niet zgn Ellendeling! stoof Maurice op en trad met dreigend gebaar op Moulin toedeze ver loor echter zijn tegenwoordigheid van geest niet en den slag afwerende die Maurice hem wilde toebrengen, vervolgde hij; Voordat de kas mij werd toevertrouwd, hebt ge haar drie dagen gehouden, en geduren de die drie dagen zijn er drie belangrijke te korten gevonden. Dat is eene beleediging (Wordt vervolgd.) HMIiLEMCll AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIEN. 24.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1897 | | pagina 1