N I E TJ W E WagBlaó voor eSHooró- en Lectuur. No 2815 Zaterdag 23 October 1897. 22ste Jaargang. U I T fi i\ L A xS D, Per 3 maanden voor Haarlem Voor de overige in plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor het buitenland Afzonderlijke nummers Dit blad verscbjjnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen. BUREAU: St. Janstraat Haarlem. /MO «1,40 «2,80 «0.03 Van 16 regels50 Cent Elke regel meer7'/i Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Redacteu r-U itgever, W. KüPPERS* De welsprekende H. VincentiusFer- ïerius zegt over het lezen vau goede boe ken «Diegenen, die in een apotheek ver- Tvglen en door artsengen omringd worden, ontvangen daarvan een geur, welken zg allerwegen meedragen evenzoo bemerkt tnen in den omgang met diegenen, die zich met het lezen van nuttige boeken bezig houden, altgd iets, dat zg ongemerkt in zich hebben opgenomen.» Doch hetzelfde geldt ook, in omgekeer den zin, van het lezen van slechte boeken. Ook daarvan blgft altgd iets hangen. On gemerkt zuigt de lezer het venijn des kwaads in en dat doodelgk venijn draagt hg overal met zich rond, om daarmee ook anderen te Tergif tigen. De ondervinding leert, dat het kwade Teel gemakkelijker toegang vindt, dan het goede. Daarom zijn slechte boeken en slechte geschriften in veel hooger mate schadelijk, dan goede boeken en goede geschriften nuttig zgn. In stede van ontwikkeling en beschaving, verbreiden de slechte geschrif ten bedrog en leugen; in stede van het gemoed en het karakter te vormen en te ontwikkelen, bederven en verwoesten zg èn het gemoed èn het karakter des men- Bchen. In stede van den wil tot het goede ■tan te drijven en aan te prikkelen, wekken zg de booze lusten en hartstochten op en Toeren den wil door bederving der phanta- sie tot ondeugden' en euveldaden; in stede Tan geloof, deugd en godsvrucht te kwee ken, wekken zg den geest der wereld op, die met dergelijke zaken den spot drjjft. Slechte boeken, slechte couranten en ge schriften zgn voor alles eene zonde tegen het geloof. De plicht des geloofs is: eeDe grondige, juiste kennis van onzen heiligen godsdienst te verkrijgen en te onderhou den, alles te vermijden wat het geloof in ons zou kunnen verzwakken of belemme- ïen. Welnu, slechte persproducten mis- Tormen de waarheid van ons geloof, zg FEUILLETON. Is zij schuldig? 23 Vervolg «Wend u tot Van der Straten. Uitzijn wijze Tan spreken maakte ik op, dat hij zich in Sir Reginald bedrogen heeft. Mijn gevoel zegt me, dat het karakter van dezen mensch onvertrouw baar is.„ „Uw gevoel riep Bertha zegevierend.//Uw gevoel ?/f Op zoo iets vaags zou ik vertrouwen, door onbewezen aantijgingen zou ik me laten cpzweepen? Gesteld echter, dat alles waar was, dat hq mjj beminde, dan zou ik juist vaster aan hem hechten. Ik zou hem van het •lechte pad kunnen terugbrengen, terwijl gij door uwen haat hem met geweld naar het slechte heendrjjft.# George was zeer bleek geworden. //Uit uwe *oorden maak ik op, dat ge nog geen bindend Troord hebt gesproken. Doe het niet, Bertha, doe het niet. Zie vóór u ik ben geen ro manheld een eerlijke kerel. Ik bemin u zoo zeer, Gat ik u gelukkig zou kunnen zien met eenen andere, mits hij een flinke man ware. blaar dit kan ik niet aanzien, dat ge u weg schenkt aan iemand, die uw vermogen zal ver kwisten en later uw hart wreedelijk zal breken.// Dikke tranen en dezen keer niet van toorn vielen langs Beitha's wangen. //Gij zjjt TTerkelijk goed van hart George, snikte ze. «Had. ik u vroeger gekend, gelijk ik u thans bob leeren kennen, veel bad anders kunnen verbreiden geschiedvervalsching en leugens, zg maken de katholieke geboden, de Sacra menten, de gebruiken en leeringen van den katholieken godsdienst belachelijk. Daardoor wordt de lezer op het punt van godsdienst in de war gebracht, daardoor wordt de lezer in zgn geloof verzwakt, langzamerhand on verschillig tegenover de geboden der Kerk, tegenover de Sacramenten en godsdienstige gebruiken, en geraakt aldus ten laatste tot volslagen onverschilligheid in zake des ge loofs. Aldus zgn de slechte boeken en geschrif ten de bron niet alleen van onzedelijkheid en misdaad, maar ook van geloofsafval, van ongeloof en godvergetenheid. Sint Thomas van Aquine zegt: «De lezing van wereldsche boeken, waarin alleen de lichtzinnigheid vermaak schept, verderft de zeden der jeugl en verleidt demenschen tot ond lugden en tot jjdele liefde, en maakt hen aardsgezind.» En over boeken en geschriften, welke door ongeloovigen en onrechtzinnigen ver spreid worden, zegt de heilige Paus Leo I, die de Qroote wordt bggenaatnd«Al wordt er dikwgls in de boeken der ketters iets gevonden, wat den scbjjn heeft van vroomheid en geleerdheid, toch zgn die boeken nimmer vrg van een ketterschen Ter bevestiging en staving van het bo vengenoemde, volgen hier twee voorbeel den. Het eerste voorbeeld geeft ons de H. Theresia. Zg zelve, in eigen persoon, deelt het ons mede in hare geschriften. Toen Theresia twaalf jaren oud was, ver loor zij hare moeder door den dood. Tot dat tgdstip toe had Theresia enkel goede, heilige boeken gelezen, door welke boeken zg aangespoord werd tot bet beoefenen van de hoogste deugd, ontgloeid door eene hei lige liefde des geloofs. Doch na den dood harer moeder werden aan de jongedochter Theresia, wereldsche boeken in handen ge geven. Uit nieuwsgierigheid las zg alles, maar bijzonder las zg gaarne romans. En worden. Wat er echter ook gebeure, laat ons goede vrienden bljj ven, ik mag u niet verliezen en vooral nu niet.» //Ach,» antwoordde hjj, terwijl bij poogde te glimlachen, wat heb ik aan vriendschap, waar ik iets meer heb gehoopt. Het is een oude doch on mogelijke uitvlucht, een uiterst schrale troost.// //Ik kan niets anders geven,zeide zij wee moedig, //Dan is het beste, dat ik uwe nabijheid ont- wjjk. Kunt ge mijne diensten gebruiken, dan ben ik altijd gereed. Zoo ge echter niet kunt beloven, dien Engelschman af te wjjzen, dan is het verstandiger dat ik u vaarwel zeg Zij zag hem aan met zielvollen blik. Hare oogen hadden die uitdrukking nooit gekend. //Gij weet uit eigen ondervinding, dat men zjjn gevoel niet altijd kan bedwingen. Ook bj mij schijnt dit het geval// Zij reikte hem de hand, „Vaarwel George.// Hij bracht ze aan zijne lippen, dan liep ze als een vluchtend ree naar hare kamer, schoof de grendel op de deur, wierp zich op eene sofa, en, het hoofd rustend in hare handen, weende ze lang en bitter. XV. Bertha had zich voor het tweede ontbijt laten verontschuldigen, aan het diner verscheen ze echter als gewoonlijk. Wel kon men aan hare oogen de sporen van tranen nog ontdekken, maar hare sanguinische natuur herkreeg weldra weder geheel de overhand, zoodat ze met de anderen weer schertsen kon en lachen. Barones Weickersdorf had de gastvrouw intijds een wenk wat was hiervan het gevolg? Hare Gods dienstigheid verminderde, de ijver voorde deugd verflauwde boe langer zoo meer de goddelijke liefde verdween langzamer hand meer en meer uit Theresia's harte en zg', de jeugdige maagd, tot dusverre in haar gedrag zóó eenvoudig, in hare zeden zóó onberispelijk, zg gevoelde nu neiging tot gdelheid, tot eigenliefde en zelfbehagen. Nu ontwaakte in haar de be geerte om te zien en om gezien te worden;The- resia begon den opschik en de gdele verma ken te beminnen, en aldus kwam zg aanden rand van den afgrond des verderfs. Eene buitengewone genade van God bewaarde Theresia voor dieper val en bracht haar terug op den weg, welken de jeugdige maagd voorheen betreden had, op den weg van eenvoud en van reine, stralende deugd. En het tweede voorbeeld? Het is bekend, dat de goddelooze schrgver Strauss in de harten zijner lezers langzamerhand alle geloof, allen godsdienst geheel verstikte en verwoestte. In het jaar 1843 werd er te Gams (St. Gallen) een gruwelijke moord gepleegd. De moordenaar Pieter Was- 1 s e r bekende a«n zgn pastoor in de gevan genis openlgk: «Strauss heeft mg te gronde gericht; vroeger bad ik gaarne, en ik leefde gelukkig en tevreden. Maar de slechte boeken, welke mij in handen vie len, hebben mg bedorven. Ik kwam zoo ver, dat ik niets meer voor zonde hield en de eeuwige straffen slechts als een voor wendsel der geestelij ken beschouwde» flist. polit. Blatter). Elk Katholiek, ja elk weldenkend mensch moet het derhalve als een zwaren plicht beschouwen, om slechte boeken, slechte geschriften en couranten zooveel mogelijk te verbannen, en goede boeken, geschrif ten en couranten aan te bevelen en te ver spreiden. Denken wg aan den tgd, wanneer cr besmettelijke ziekten heerschen, en aan de voorzichtige maatregelen, welke er alsdan aangewend worden, ten einde het volk voor gegeven en deze had ervoor gezord, dat Sir Re ginald aan tafel niet aan Bertha's zijde kwam. Niemand echter koa verhinderen, dat zijne oogen de hare zochten en vonden, dat zjjne scherpe blik spoedig de sporen ontdekte van een hevi- gen zielestrjjd. Zjjn vlugge geest ried aanstonds de oorzaakhjj combineerde het met andere feiten, dezen morgen ondervonden, en hield het voor zeker, dat de machtige invloeden tegen hem samenspanden. Iedere hinderpaal had echter steeds hem in zijne plannen gesterkt. Zoo ook thans.- Hij zag in, dat hier de beshssemle slag spoedig moest geleverd en besloot hem terstond te wagen. De gelegenheid bood zich echter zoo gemak kelijk niet aan. Door Emmy aangezet, vormden de aanwezige dames een soort van beschermen de wacht om Bertha, zoodat elke poging tot een gesprek onder vier oogen werd verijdeld. Hij hoopte echter de» avonds in het gewoel der danszaal Bertha eenige zoete woorden te kunnen toefluisteren, het bal echter ging niet door. Van der Straten, een man met zeer ern stige levensopvatting, had zich ertegen verklaard; hjj had betuigd, dat een feestjool met al haar onrustig rumoer als voorbereiding tot een ge- wichtigen stap steeds een pjjnljjken indruk bjj hem had achtergelaten, op den vooravond van zgn eigen huwelijk wenschte hjj derhalve de meest mogelijke kalmte en rust. Emmy, als zijn getrouwe echo, ondersteunde zijn verzoek en Sartorius hield rekening met zjjne bezwaren, schoon hjj ze in de verste verte niet deeldewat kan men echter een ideaal van een schoonzoon als Van der Straten weigeren? de besmettelijke ziekte te behoeden. Men laat niets onbeproefd, om de rondwarende besmetting tot stilstand te bréngen. Maar moet men dan ook niet de verbre'ding van een veel gevaarlijker besmetting, na melijk de verspreiding van slechte geschrif ten, die hart eu verstand, geest en gemoed, het leven en het streven van houderden en duizenden menschen bederven en verpes ten, pogen tegen te gaau? Reeds de oude heidenen hebben dezen plicht erkend en zg verbrandden de boe ken van den zoogenaamden Godloochenaar Pythagoras. De heidensche wijsgeer Plato veror dende, dat alle boeken en geschriften, al vorens zg werden uitgegeven, getoetst zou den worden, of zg niets bevatten, dat met den godsdienst en goede zeden in strijd kon wezen. De Katholieke Kerk heeft in het Con cilie van Trente en in de Bulla Dominici de verbreiding van slechte geschriften, on der bedreiging van de grootste geestelijke straffen verbodengelijk eene zorgvolle moeder, die het gevaarlgk mes uit de han den van haar kind neemt, omdat het kind zich met. dat mes zou bezeeren of kwet sen of doodeu. Spanje. De nieuwe Spaansche Regeering zal voor het einde dezer maand 5000 man troepen naar Cuba zenden. In het einde van de maand November zullen nog 15000 man volgen. De Spaansche leger-afdeeling zal alsdan 140.000 man teil en waarmede de Cubanen, zoodra het regenseizoen voorbjj is, zullen bestreden worden. Oostenrijk-Hongarije. In den Oostenrijkschen Rjjksdag zijn heftige tooneelen voorgevallen. Tjjdens de zitting van Dinsdag-avond, die tot des nachts een uur heeft geduurd, geraakte de leden handgemeen. Een flinke vechtpartg was er het gevolg van. Eéue hoop restte Sir Reginald. Het vervaar digen van transparanten, met toepasselijke op schriften en zegewenschen om de harten van het jonge paar te verheugen, zoude een gedeelte des avonds innemen. Bjj de wandeling, onder verlichte guirlandes en triumfbogen langs schit terende arbeidswoningen en zaclitscliijnende la nen des tuins, moest er wel gelegenheid zjjn on gestoord met Bertha te spreken. Doch ook hier wachtte hem een nuchtere ontgoocheling. De anders zoo onverschillige grootmoeder had zich van den arm harer kleindochter meester gemaakt en wandelde onvermoeid rond. Een der grootste aantrekkingspunten van dm avond zou bestaan in een schitterend vuurwerk, hetwelk aan den ran& van een vrjj grooten vjjver, waar zeenymp- fen en doltljjnen tusschen kunstvol aangebracht rotswerk oprezen, zou worden afgestoken. Dit al les herinnerde aan de heerlijkheden van Ver sailles en het geheel bood eene uitstekende ge legenheid tot groote lichteffecten, de weg ech ter erheen was eeu weinig hobbelig. Z^er dienstvaardig bood Sir Regioald der oude dame zjjnen arm. //Dank u luidde haar antwoord, //mg'ne kleindochter geeft mg voldoende steun// eu eenigszins ironisch liet zij er op volgen, toen zjj zag, dat tie jonge man zich naar Bertha's zjjde begaf //lk wil ech'er, om haar niet te zeer te vermoeien tot afwisseling gebruik ma ken van haren anderen arm Wordt vervolgd.) IUARLEHStlfE (011 HUT. ABONNEMENTSPRIJS AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIEN.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1897 | | pagina 1