N I E 1 E ïïagBlaó voor &tooró~ on Suió-JCollanó. De geestelijkheid en de sociale vraag. - No 2818 Woensdag 27 October 1897. 22ste Jaargang, BülTfiA'LAAD, ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem Voor de overige in plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor het buitenland Afzonderlijke nummers Dit blad verschijnt dagelijksbehalve Zon- en Feestdagen. BUREAU: St. Janstraat Haarlem. /1.10 «1,40 «2,80 «0.03 Van 16 regels50 Cent Elke regel meer 77, Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. Redacteur-Uitgever, W. K it P P E R S* Niet zelden wordt er in onze dagen, nu de sociale vraag één der meest brandende quaesties is van den dag, door velen twjjfel geopperd, of de geestelijkheid zich wel moet inlaten met het sociale vraagstuk. Doch wjj voor ons verklaren het onomwonden en open lijk, dat de geestelijkheid èn den plicht èn het recht bezit, om zich met de sociale vraag bezig te houden. Door de radicale tegenstanders wordt dit natuurljjk geloochend. Maar volgens onze zienswijze, volgens onze innige en diepe en heilige overtuiging is Christus het middel punt van geheel het openbaar leven. Eveneens wordt bovengenoemde stelling: dat n.l. de geestelijkheid èn den plicht èn het recht heeft om zich met de sociale vraag in te laten, driestweg geloochend door de heimelijke tegenstandera en vjjan- den der Katholieke party, die zoo gaarne een wig zouden drjjren tusschen de gees telijkheid en het volk, die zoo gaarne een °noverkomelyken slagboom tusschen gees telijkheid en volk zouden neerleggen. Geen ■cheiding zou echter noodlottiger zijn, dan de scheiding van geestelijkheid en volk. Vreesachtige en erg bezorgde gemoeda ren zjjn bang, dat de stille zielzorg schade 2el ljjden, indien de priester zich bezig houdt met de sociale vraag. Zjj zyn bang, dat de heilige wierookgeur des heiligdoms Zal vervliegen voor de kwalijk riekend e dampen der straatriolen. Maar indien de geestelijkheid niet het recht zoude heb ben om zich met de sociale vraag bezig te houden, waarom heeft dan de Paus de heer lijke en onsterfelijke Encycliek over het ar beidersvraagstuk geschreven Dit heeft de ï'aus toch niet gedaan als privaat persoon ^eenpaus Leo XIII heeft dat onsterfe lijk stuk geschreven, niet als privaat per son, maar als Plaatsbekleeder van Christus. En waarom heeft de beroemde bisschop FE V1LLETON. Is zij schuldig? 26 (Vervolg.) En vroeger had zij in het huweljjk niets meer minder gezien, dan eene speculatie, een droog 'ekenkundig vraagstuk Zelfs het kleine r°ertje nam in hare oogen een geheel andere j*ed»ante aan. Zjj had hem tot nu toe slechts eQ enkele maal gezien, toen zij, met hare groot moeder als altjjd de genoegens najagend, het °t te D.... in beroering had gebracht door 're leesten. Toen had ze hem in haar hart een •klein, kaalhoofdig monster# genoemd. Ook nu t°8 was zjj verre ervan, in denkleine een Che- ttl)ÜQtje te zien en kon ze evenmin begrijpen at bekoorljjks Isabella in hem ontdekken kon, toch het kleine kind trok haar aan. Als 0e' ontwaakte, en het kleine kopje tot haar Phief, haar aanzag met den eigenaardigen blik alle kleine kinderen, dan kuste ze onwille- het bl.uke voorhoofdje en nam de poe- Ro vingertjes in hare hand. Isabella zag dan vreugdevolle verbazing tot haar opdeze j ®l0e liefkoozingen brachten Bertha veel nader de stiefmoeder. Eens zelfs strengelde deze hare J^n om Bertha's hals en drukte haar innig (j haar boezem. Bertha staarde hare stiefmoe- geroerd aan, in wie zij voor het eerst de te°edor erkende en een hevig verlangen, haar j 'preken over de liefde tot Sir Reginald wel- lo t i2 ^aar °P- Nochtans had ze Reginald be- d, alles aan hem over te laten om op een v. Ketteler zjjne groote, sociale gedach ten en denkbeelden op het papier neerge schreven en de wereld ingezonden Hoe wel gestorven, spreekt hjj nog tot ons, en uit zijne grafstede klinkt het antwoord, zijn antwoord, op deze vraag: Zulks heb ik gedaan als Bisschop, als Apostel, als voorlichter mijner geestelijkheid en als priester. De allereerste taak van de geestelijkheid is hetom de wetten van het goddelijk recht te verkondigen, zoowel aan de mach tigen en groote n dezer aarde, als aan de armen. Doch de priester moet dit doen, niet in ledige kerken; maar hy moet daar heen gaan, waar de menschen zich bevin den. En daarom voert zoo menig priester het woord in vereenigingen en vergaderin gen. Daarom moeten de priesters midden in het openbare leven post vatten en staan. De sociale vraag is ook een vraag van de christelijke beschaving. Het is niet on verschillig, 5f het bezit en de zelfstandig heid slechts aan eenige weinigen is toe bedeeld, dan wel öf er een zekere welstand en eene zekere zelfstandigheid in de breedere lagen en rangen des volks aanwezig is. Het geldt hier de vraagmoest de arbei dersstand worden opgeheven of moet de ar beidersstand zonder rechten en zonder bezit aan de ellende ter prooi vallen Het geldt hier de vraag Moeten wij terugvallen in de barbaarschhoid van het heidendom of moe ten wjj de christelijke beschaving hand haven Verder is de sociale vraag een vraag van de zielzorg. De sociale toestanden kunnen de naaste gelegenheid tot zonde worden, indien de armoede niet tegelijk eene armoede in den geest is. De werkzaamheid van de geestelijkheid wekt in menig arbeider we derom het vertrouwen op jegens d8 priesters. Bovendien is de geestelijkheid daartoe uitstekend geschikt, al zyn er zoovele lieden, die dit niet willen begrijpen, niet willen inzien. Daar zyn lieden, die niet alleen gees- geschikt oogenblik de mededeeling te doen zjj schrok ervoor terug tegen zjjnen wil te hande len. Toen ze echter des middags met hare moe der in den tuin zat, kwamen andere gedachten bij haar op. Bij al hare hartstochten bezat zjj een zeer practische natuur. Reginald, zoo dacht ze, kon toch zich zeiven onmogelijk voorstellen als aanstaanden schoonzoon, zonder dat de moe der ooit van zjjn bestaan had gehoord. Zija ridder lijke inborst had aan zjjn verloofde slechts het onaangename eener mogelijk onwelkome mededee ling willen besparen, maar zooals alle mannen onpractisch, had hij niet ingezien dat hare ver klaring noodzakelijk de zijne moest voorafgaan. Schoon het haar pyrtlyk viel, een zijner eerste wenschen te weerstrevenzoo meende ze toch dat het noodzakeljjkwas. De moed zonk haar echter in de schoenen op het besliste oogenblik en niet wetend, in welke woorden zij hare mededeeling zonde kleeden, keek ze besluiteloos om zich heen. Daar werd de kleine Philip, gedragen in de armen zijner voedster achter de struiken zicht baar, en trotsch als alle moeders op hare eerst geborenen, volgde Isabella hem met hare oogen. #Ge zijt wel gelukkig, moeder,# begon Bertha, „Of ik het ben riep Isabella met ongewo ne levendigheid, „me dunkt, ge ziet het mij aan.// #0 zekermaar, nietwaar, ge zoudt ook mij een echtgenoot gunnen, dien ik evenzeer zou beminnen als gjj papa liefhebt P# Isabella zag lachend naar hare dochter op. #Kind, dien zult ge moeiljjk vinden. Mannen als uw vader, een kinderlijk hart bezittend en telijkheid en volk zoo gaarne van elkaar zouden willen scheiden, maar bovendien in den boezem der geestelijkheid zelve zoo gaarne verdeeldheid en oneenigheid zouden zien uitbreken. Daar zyn er zelfs, die be weren; de hoogere geestelijkheid ziet niet gaarne, dat de lagere geestelykheid zich met de sociale vraag bezighoudt en inlaat. Maar hebben vele Bisschoppen zich niet aan de spits gesteld om de sociale vraag te zamen met hunne onderhoorige geeste lijkheid ten goede op te lossen? En heeft Paus Leo XIII niet openlyk verklaard by de ontvangst ter audiëntie van eenige werk- lieden-vereenigingen, dat by er zich harte lijk over verheugde priesters in bun raidden te aanschouwen? En tevens gaf de Paus zyne tevredenheid te kennen, omdat de priesters zich ook om de stoffelijke belan gen van het volk bekommerden. En hiermede, dunkt ons, hebben wij onze verklaring: dat de geestelykheid èn den plicht èn het recht bezit om zich met de sociale vraag bezig te houden, vrij dui delijk toegelicht. Alleen zjj, wien de gods dienst een doorn is in de oogen, alleen zij, die by het zien van een priester zich den schrik om het harte voelen slaan, alleen zy, die door hunne liberale en radicale denkbeelden en begrippen vervoerd zjjn in een stikdonkeren nacht van goddeloosheid en boosaardigheid; alleen dezulken, vreezen wij, zullen moeilijk te overtuigen zyn van de waarheid dat de priester het recht en den plicht heeft zich in te laten en bezig te hou den met de sociale vraag. Engeland. De Engelsche bladen, vooral de Globe maken zich erg boos over den gang van zaken in de Transvaal. Zij nemen alle hun ten dienste staande middelen ter hand om Dr. L e y d s te dwarsboomen. De Globe vraagt wie zijn belachelyk en buitensporig hoog salaris van 17000 pond sterling moet betalen en laat er op volgen, niemand an- met een scheip verstand begaafd, gepaard aan eene ideale levensopvatting, zjjn zeldzaam. Bui tendien kan niemand voor u zijn, wat uw vader was voor mjj. Gjj hebt een gelukkig, een kalm en tevreden tehuisvoor mij was uw vader de redder, die mjj uit den afgrond voerde naar het licht. Dank God, dat ge niet weet wat dit beteekent.# Nog nooit had de koude, teruggetrokken Isa bella op zulk eene wjjze hare gedachten geuit. Het was Bertha, als leerde zjj thans eerst de moeder kennen, als koude zij de vrouw, welke zich op ditoogenblik aan haar voordeed, harte lijk beminnen. //Neen, dit weet ik zeker niet,# antwoordde ze, //maar#, en ze knielde naast moeders stoel, „maar ik weet thans toch wat het zeggen wil, iemand lief te hebben, en gij moet me helpen, papa te overreden mjj hem (e geven dien ik bemin.// #Dus is het niet de arme George?// //De arme George,# riep Bertha ongeduldig. «Ieder spreekt van den armen George, alsof ik alleen ter wereld voor hem deugde. Neen, het is een andereverstandig, schoon, hoffelijk, ori gineel Isabella lachte: #Uw ideaal dus?// «Voor mij, zeker, hjj heet Zjj keek op. Andreas, sedert jaren lang in dienst van den graaf Von Rothenegg, bracht een visitekaartje binnen «Mijnheer wenscht Hare Hoogheid een be zoek te brengen,# zeide hjj en bood het kaartje aan de Gravin. Bertha was opgesprongen en, achter de stoel ders dan de uitlanders die negen tiende van de belasting opbrengen. Nijdigzegtde Globe Dr. Leyds maakt zich gereed om kalm te gaan zitten in Berlijn of in Den Haag terwijl hij zijn handen diep in de zakken der Johannesburgers gestoken houdt. De Globe schermt met groote woorden, maar bewijst niets. Frankrijk. De landbouwers in Frankrijk protestee ren hevig tegen het voorstel om de in voerrechten op het graan te verminderen of geheel op te heffen. Zij wijzen er op, dat de verhooging der broodprijzen niet veel te beteekenen heeft. De vermindering der douanen-rechten zal de markt doen overstroomen met buiten- landsch graan te meer nu de oogst in de Argentynsche Republiek, Australië en Klein- Azië, overvloedig is. Vooreerst heeft Frank rijk nog geen hongersnood in het gezicht wijl 15 millioen Hectoliter in de voorraad schuren liggen, overgebleven van den oogst van 't vorig jaar. Spanje. Het is de Regeering te Madrid ernst de zaken op Cuba met eene vaste hand op het spoor te brengen. Er zal eene strenge en ernstige moraliteit in administratieve zaken geëischt worden. Tegenover de pers wil de Regeering krach tig zonder onrechtvaardigheid optreden. Dat krachtig optreden van mannen die het licht der openbaarmaking van hun daden schu wen, zal wel zijne beteekenis hebben. Nu moest er nog bijkomen, dat men ook on rechtvaardig zou optreden. Alsof de pers zich dat zou laten welgevallen Duitschland. De Duitsche Rijkskanselier prins Von Hohenlohe heeft met zijne Gemalin te Darmstadt een bezoek gebracht aan den Csaar en de Czarina van Rusland. Zjj hebben op uitnoodiging van den Czaar aan het Hof-diner deelgenomen. Uit een onderhoud bij Von Bismarck. Dezer dagen heeft een Leipziger Journalie een langdurig onde houd gehad met den ouden Kanselier van het Duitsche Rjjk. Bjj die gele genheid heeft Von Bismarck de socialisten- quaestie en de Poolsche-quaestie de voornaam- harer moeder den naam van het kaartje ont dekkend, fluisterde ze zacht «Hjj is het moe der hjj is het, Reginald Daire Sir Reginald Daire, Reginald,// herhaalde Isabella nadenkend en ze streek met de hand langs het klamme voorhoofd. „Zeg aan den heer dat ik ziek ben en geen bezoek kan OLtvangen.# #0 mama, mama. smeekte Bertha, //laat hem toch binnen.// «Breng hem hier,# beval Isabella, stond op, en schoof haren zetel dichter io de schaduw der struiken. //Reginald, een bekende naam,// sprak ze zacht, als tot zich zeiven. «Maar Daire is mij onbekend.# #Hjj is bet nnma. O, ik smeek u, luister naar hem, wjj hebben elkander zoo lief.// //Reginald, Reginald Daire dus //Ja, Reginald Paire sedert den dood van zjjn oom, vroeger Reginald Mordaunt,.# De deur, welke uit de tuinkamer naar bui ten voerde, was opengegaan, eD Sir Reginald met Andreas verschenen. Met vluggen blik had hjj den kleinen tuin overzienhjj deed den huisknecht, welke hem wilde vergezellen, terug- keeren en stapte met lichte elastische schreden naar de dames. Bertha, stralend van vreugde, geheel in den aanblik van zjjn persoon verloren had geen oog voor de stiefmoeder, die doods bleek, naar adem snakkend, den komende aan staarde, als gijjnsde plotseling het noodlot haar tegen. Wordt vervolgd.) IliiRLEIHSCHE C0UR1HT. PRIJS DER ADVERTENTIEN. AGITE MA NON AGITATE.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1897 | | pagina 1