N I E U W E De vader van het Congres der godsdiensten. De Boerenleenbanken in Frankrijk. No. 2886 Woensdag 19 Januari 1898. 22ste Jaargang. 50 Cent 77» t UI Ij kfragfflaó voor on ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem 1,10 Voor de overige in plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,40 Voor bet buitenland2,80 Afzonderlijke nummers0.03 Dit blad verschijnt dagelijksbehalve Zon- en Feestdagen. BUREAU: St. Janstraat Haarlem. PRIJ3 DER ADVERTENTIEN. Van 16 regels Elke regel meer Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant. AGITE MA NON AGITATE. Redacteu r-TJ itgever, W. lüPPERS. De abbé, Victor Charbonnel, die het eerste bet denkbeeld van een Congres van godsdiensten in de wereld wierp, beeft, zooals onzen lezers reeds bekend is, in een brief aan den Kardinaal-Aartsbisschop van Parijs onlangs zijn uittreden uit de Katho lieke Kerk bekend gemaakt. Charbonnel is in het jaar 1863 te Murat in Auvergne geboren. Hij deed zijne studiën in het Seminarie van Saint-Sulpice en aan het Katholieke Instituut te t'arjjs, en was een geruimen tijd professor aan het vrge, d. w. z. Katholieke College te Meaux. Bovendien heeft hij ook gestudeerd aan de Sorbonne en aldaar het Staats-di- ploma van het licentiaat verworven. Sinds drie jaren maakte hij zich te Pa rijs bekend als schrijver en conférencier; en in laatstgenoemde hoedanigheid ver- scheeu hij somwijlen in burgerlijk gewaad ter vergadering. Maar hij beperkte zich toen maals tot het gebied van godsdienst en wijs begeerte, en nam daarbij geen vijandige houding jegens de Kerk aan hij bleef het geestelijk gewaad dragen op de openbare straat en in de samenleving. Van zijn liberaal standpunt af, streed hij voor de bij eenroeping van een algemeen Congres van godsdiensten, in Parijs te hou den. Daarmee beoogde hjj naar zijn bewe ren, dat de Katholieke Kerk niet zoude achterblijven bij de Protestanten van Noord- Amerika, die het Congres van Chicago in het leven geroepen hadden. Aanvankelijk vond zijn voorstel veler goedkeuring. Charbonnel verzekerde des tijds in de Revue de Parisvan 1 Sep tember 1895, dat de Amerikaansche Kar dinaal Gibbons tot hem gezegd had«De Paus zal met u wezen, dit weet ik.» Doch weldra kwamen de Fransche Bisschop pen tot de ervaring, dat de bovengenoemde verzekering van Charbonnel niets min- FE V1LLETON. DE TWEE WEEZEN. 15. Vervolg.) Den volgenden morgen kwam Basselot Jan in diens kamer opzoeken. Hi; had er eens over gedachthjj vond de zaak uitstekend, de kans van slagen zeker en bood Montmayeur, om hem te helpen, al zijn geld aan. De scheikundige zeide geen ja en ook geen neeD. //Laat ik eerst mjjne voorbereidende studiën voltooien,// zeide hjj, //dan knnDen wij altijd nog zien Ik heb u trouwens reeds gezegd, dat het mij aan geld niet zal ontbreken." Toch sprak er uit zijn blikken iets, dat op wanhoop geleek misschien was het berouw als hjj daar ten minste vatbaar voor was. Na Montmayeur's Vertrek was het schouwspel op de Bernadettes afschuwelijk. Naast het lijk brandde nog steeds de kaars op een stoelhet was, alsof zij daar in afgrijselijke ironie door den moordenaar geplaatst was, zooals men ge wijde kaarsen bjj de sponde der overledenen ont steekt. De tocht, die door de halfgeopende deur naar binnen drong, deed dit licht fiikkeren en dit veroorzaakte fantastische schaduwen op Boureille's gelaat, zoodat het scheen te leven. Een half uut is verloopen, nadat de misdaad begaan is. der dan uit de lucht gegrepen en een on beschaamde leugen was. Kardinaal Gibbons richtte aan de Re vue de Paris eene snijdend scherpe logen straffing, welke in het nummer van 1 Oc tober verscheen. De Kardinaal schreef, dat hij nimmer met den Paus gesproken had over het plan van te Parijs een Congres van godsdiensten te houden en dat hij der halve onmogelijk tot Charbonnel de bedoelde woorden bad kunnen uiten. Voor korten tijd geleden, heeft Char bonnel een boek uitgegeven onder den titel<La volonté de vivre.* Dit boek be helst een reeks van verhandelingen over godsdienst en zedenleer. Ook in dit boek is geen enkel woord van polemiek tegen de Katholieke Kerk te vindenMaar Char bonnel analyseert daar met bewondering de zeer merkwaardige uitlegging van de Evangeliën, welke T o 1 s t o in verschil lende geschriften heeft neergelegd; ook haalt bij, met hunne toestemming, protestantsche moralisten aan. De donbekende Godeindelijk, dien de vervaardiger van dit boek aan het slot des werks in een zwierig gebed aanroept, is in den grond der zaak een zeer bekende grootheid. Het is de «christelijke God,» maar zonder betrekking tot een bijzonder dogma. In dien «God» vindt Charbonnel den grond voor den *wil om ie leven(la volonté de vivre), waarnaar hjj zijn boek getiteld heeft. De Katholieke geestelijkheid van Parijs nam aan het boek van Char bon nel ge weldigen aanstoot en gaf aan hare ver ontwaardiging op onverholen manier uit drukking in het blad «La VeritéEn hierop verklaarde Charbonnel openlijk zijn uittreden uit de Kerk en poogde dien heilloozen stap ondsr andereu te verdedi gen door do houding der Fransche gees telijkheid tegen het door hem ontworpen godsdiensten-congres. Die heer schjjnt niet te bemerken, zegt de Köln. Volkszeitungmet alle recht, dat Plotseling verbreekt een dof gekreun de stilte der boerderij. Boureille heeft dit geluid gegevenhjj is niet doodhij is slechts bewusteloos. Eenige minuten gaan nog voorbijopnieuw Bteunt hij. Langzamerhand beweegt hijzjjn vingers trillen hjj heft zijne armen op opent de oogen maar sluit ze terstond weder. Weet hij wat er is voorgevallen? Hij kijkt naar den opengebleven kofferaan zjjn lip pen ontsnapt de rauwe kreet: //Dief i Moordenaar 1" Hoewel meer dood dan levend komt de dorst naar wraak bjj hem op. Met al de macht, die den armen stervende nog overblijft, met al de geestkracht, die hem nog rest, treedt bjj hem dit enkele denkbeeld op den voorgrond //straffen.// Op dit oogenblik is hij niet krankzinnig, niet idioot meer integendeel, deze ge dachte maakt hem, om zoo te zeggen, scherp zinnig. Mocht hjj nog slechts één minuut leven. Hij roept om hulp, maar al ras bedenkt hij zich dat zjjne kreten hem slechts afmatten en dat niemand dicht genoeg bjj hem is om ze te kunnen hooren. Dan sleept hij,zich tot aan den witgekalklen muur, zoodat hij dien kan aanraken het gelukt hem nog op zjjne knieën te gaan zitten, hjj doopt zjjn bevende hand in het bloed, dat hem uit een gapen de wonde aan het hoofd langs hals en waDgen op de schouders golft, en daarmede schrjjft hjj i/Jan de Montmayeur heeft mij verm bij daarmee over zijn standvastigheid iu het geloof den staf breekt. Hopen wij echter, dat de apostaat nog bijtijds tot inkeer zal komen Spiegelen wij ons aan hem, hoeden wij ons voor hoog moed en eigendunk; want dit ziju juist de grootste struikelblokken, waarover reeds zoo menig apostaat, ja we kunnen wel zeg gen alle apostaten gestruikeld en in den diepsten afgrond van ketterij en ongeloof gevallen zijn. Het moeilijk vraagstuk, hoe den landbou wers op gemakkelijke en min kostbare wijze crediet te verschaffen is opgelost door de vinding van den edelen menschenvriend, Raiffeisen, diezichgeheelopeen christe lijk standpunt plaatste, en de christelijke behulpzaamheid onontbeerlijk achtte tot verwezenljjking van zijn doel. Hoe is anders de onbeperkte aanspra kelijkheid der leden mogelijk, voor alle handelingen der bank? hoe de uitsluiting van winstverde ling onder de leden? hoe de niet-bezoldiging van het bestuur? Dat er onder de landbouwers nog die ware christelijke geest gevonden wordt, bewijzen de duizende banken opgericht in Duitschland, de honderden iu Frankrijk, Italië eu elders. En tot eer onzer Neder- landsche boeren zij gezegd, dat ook zij voor hunne Fransche en Duitsche lotgenooten niet onderdoen, want ook nu reeds zijn op meerdere dorpen dergelijke banken opge richt en op zeer vele in voorbereiding. Toch schijnen de Raiffeisenbanken een doorn te zijn in veler oog. De woekeraars kunnen er niet mee sym- pathiseeren, wijl zjj zulke christelijke liefde niet onder de landbouwers veronderstellen, en misschien niet gaarne eene uiting zien van zulken onvervaischten christen-geest. De woekeraars, die door hun geld leeuen tegen hoogeu interest en de oubarmhartig- ste praktijken zooveel boeren tot den be delstaf brachten, zijn het spreekt van zelf tegen deze banken het meeste gekant. In Frankrijk, waar de hatelijkste anti christelijke politiek regeert; waar eene uit zuigersbende als de Panama-joden zoo goed Een vreeseljjke pijn verlamt zijn armbij snakt naar lucht, staat op, doet twee sehredeo en wankelthij zoekt een steun aan een lang werpig vierkante tafel, die bij den muur stond, maar daar hjj er met zjjne volle zwaarte op drukt, slaat ze om en komt met hot bla 1 tegen den muur terecht, Boureille was midden in het vertrek achter- overgevallen. Ditmaal was hij werkelijk dood. Doch de omgevallen tafel verbergt het ge schrift De bloedige volzin is onzichtbaar. Bou reille zal niet gewroken worden. Dien morgen ging Montmayeur niet uit. Hjj weet zeer goed wat er gebeuren zal de werklieden der fabriek wisten het nieuws al zij spraken erover in Jan's tegenwoordigheid, die toeluisterde zonder verder te vragen. //Hjj had juist eene erfenis gehad en er zjjn hier zooveel landloopers in de streek,// was de algemeene indruk. George, wiens toestand ver ergerd was, lag nog te bed. Ckudine had de misdaad ontdekt. Des morgens vroeg, toen zij langs de ladder hare kamer verliet, bemerkte zij, dat de denr van het huis openstond, zag, dat zjj met geweld was opengebroken en spoedde zich, een onheil duchtende, naar binnen, Boureille was reeds koud. Op den stoel had de kaars tot op het laatste toe gebrand. Zjj wekte de overige bewoners der boerderij, liep vervolgens naar Doriat, om hem de mis daad mede te deelen.en waarschuwde daarna den Burgemeester. als ongehinderd haar slag kan slaan, be gint men de jeugdige leenbanken zóo te bemoeilijken, dat men waarlijk zou gaan denken of men den uitgeput ten boerenstand dan nog een laatste middel wil ontnemen, om zich in stand te houden, en niet tot volslagen armoede te vervallen. De boerenleenbanken verlangen geen winst te maken; zij willen, door het geld tegen eenen koogeren interest u t te leenen, dan zij het ontvangen, de noodzakelijke kosten bestrijden en eene reserve-fonds vor men, om mogelijke verliezen te dekken, den interest te verlagen en mocht het fonds grooter worden, dan noodig wordt geoor deeld, het geld te besteden ten algemeene nutte. Het groote doel is en blijft alzoo, ge makkelijk en goedkoop geld verschaffen aan oppassende landbouwers. Welnu in Frankrijk meenden menden weldadigeu invloed dezer banken over het hoofd te moeten zien, en ze op gelijke lijn te moeten stellen met de gewone kassiers huizen. Zij zouden moeten vallen onder de patentwet, en meer belasting dienen te be talen, dan zij kunnen opbre gen. Tegen dezen fiscus-maatregel kwamen de boerenbonden in verzet. Maar nu heeft de Fransche Raad van Staten uitgeraakt, dat zij we! degelijk ver plicht zijn de patentrechten te betalen. Het is zeer waarschijnlijk, dat de meeste banken daarloe niet in staat zullen zijn, zonder den interest, door de boeren te be talen, aanmerkelijk te verhoogen. En dit nu is juist tegen het systeem - Raiffeisen, dat door zijn geheele inrichting beoogt de rentevoet zoo laag mogelijk t8 zetten. Alle goede zaken hebben hun tijdperk van strijdmaar toch zullen zij zegevie ren, omdat er nog veel mannen zijn van goeden wil, die wat over hebben voor hun minder bedeelden evenmenscli. De Duitsche banken hebben den strijd gehad en overwonnen de Fransche staan nu voor eene levensquaestie, maar zullen ongetwijfeld over joodsche woekerzucht weten te zegevieren. Hopen wij, dat Nederland van tegenwer king moge verschoond blijven, opdat de boerenleenbanken, over het geheele land verspreid, door onderlinge samenwerking een zegen worden voor den steunbehoe- venden boerenstand. Van uit het venster van zjjn studeerkamer, welks ramen op het veld uitzagen, in de rich ting der hoeve zag Jan de Montmayeur weldra het geheele dorp komen aanloopen en groepen vormen om de Bernadettes. //Gelukkig, dat ik niets te vrcezen heb,// zeide hij in zichzelf en hij gevoelde een soort duivelsche vreugde, nu hjj zich, dank de ge nomen voorzorgsmaatregelen in veiligheid be vond. Elk spoor der bloedvlekken op zjjne kleederen en de was op zjjn broek had hjj door eene che mische oplossing weten te verwjjdercn. Hjj had er zich wel voor gewacht, het goud en de bankbiljetten bjj zich te houden, maar ze in een brandkast gesloten en deze eenvoudig in een put neergelaten overtuigd, dat hjj ze te voorschijn zou kunnen haleD, wanneer hjj ze noodig mocht hebben. George kwam niet ontbjjten Jan was heel alleen aan tafel. Niettegenstaande zijn zielskracht, had hij toch geen eetlust. Gewoonlijk was hjj zeer matig, doch dien dag dronk hij veelzulks deed hem goed. Hjj was voornemens den ganschen namiddag thuis te bljjven, maar eene zekere onrust maakte hem zenuwachtig. Door een geheimzinnige macht gevoelde hij zich tot de boerderjj aangetrokken, waar zjjn slachtoffer zich be-ond. Wel wilde hjj het ljjk niet zien, doch zich onder de groepjes landlieden mengen om te hooren, wat zjj vertelden. {Wordt vervolgd

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1898 | | pagina 1