NIEUWE Openlijke bekentenissen. JSTo. 4019 Woensdag 26 October 1898 23ste Jaargang. Verdwenen. BUITKNLAN D, n,io Frankrijk. Italië. Oostenrijk-Hongarije. 44HLEMSCHE COHHilT. kfragêlaó voor cföooró- en ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor het buitenland Afzonderlijke nummers Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen. BUBBAU: St. Janstraat Haarlem. cl,40 <2,80 «0.03 PRIJS DER ADVERTENTIES", Van 1—6 regelsCem Elke regel meer71/» Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant AGITE MA NON AGITATE. Redacteur-Uitgever, W. KüPPERS. De uitslag van de laatste verkiezingen voor den Rjjksdag in Duitschland heeft aan den oud-hofpredikant Stock er veel stof tot nadenken en tot schrijven verstrekt. De man is eerlijk genoeg om te bekennen, dat het Katholicisme, trots den Kulturkampf en allerlei woelen, waardoor de Katholieke Kerk moest worden verdrukt, juist er bovenop gekomen is. Woordelijk zegt hij: «Het Centrum is sedert 1890 in den Rijks dag de partij, zonder welke geen politiek uitgeoefend kan worden. Welke fouten moe ten er in de inwendige politiek begaan zijn, dat het zóóver is gekomen Stöcker schrjjft de schuld hiervan aan het liberalisme toe en verklaart onomwon den: «Het liberalisme, het staathuishoud kundige zoowel als het godsdienstige libe ralisme, is de vader van de sociaal-demo cratie. Wie den boozen vader laat loopen en alleen den ontaarden zoon wil bestraf fen, hij handelt in strijd met de rechtvaar digheid en met de liefde. Duitschland is het rjjk, dat het meeste van alle landen der wereld te ljjden heeft van de omwenteling. Waarom? In Duitschland zijn het vóór al les de Evangelische landstreken, die de zetelplaatsen en steunpunten van de so ciaal-democratie vormen.» Hoe moeilijk het den aanvoerder der Pro testanten, Stöcker, ook moet zgn geval len om getuigenis te geven van de waar heid, toch geeft hg dit getuigenis moedig en onverholen, ten einde de oogen van zijne geloofsgenooten te openen, ten einde hen te overtuigen, dat zij alléén verantwoorde lijk moeten gesteld worden voor de nade rende omwenteling. Als Evangelisch pre dikant heeft hg de zaak ook beschouwd van godsdienstig standpunt. Verder zegt hij: «Hier heerscht van alle landen der we- f JHO 1 L LEI' O A. 23. Vervolg.) Mjjneheeren, ik geloof dat ik ten kreet uitte en haar achterna snelde. Maar het kan ook zjjn dat die kreat van mjjns vaders lippen kwam en slechts in mjjn hart weerklank vond. Want toen ik big de deur omzag, getroffen door de doodsche stilte, was hjj op zijn kussens in zwjjm gevallen. Zoo kon ik hem niet verlaten. Ik riep mevrouw Daniëls, die in die dagen steeds in de omgeving mjjns vaders was, ik verzocht haar de dame, die de trap afging, ik geloof dat ik haar mjjn vrouw noemde niet te laten vertrekken, en jjlde toen Daar het bed. Het duurde verscheidene minuten eer bjj weder bij kwam toen was zjjn eerste vraag naar haar, dia een oogenblik als een schitterende ster zgn verduisterd levenspad had verlicht. Ik stond op om haar te halen, maar voor ik een stap had gedaan hoorde ik een stem zeggen Zij is niet hier, 't was mevrouw Daniëls, die zachtjes de kamer was binnengekomen. Mevrouw Blake is heengegaan, mijnheer. Zjj heeft zich niet door mg laten terughouden. Na dien tjjd heb in mjjn vrouw niat weerge zien. Nimmer heb ik geweten waar zij is heen gegaan of waar zij een schuilplaats heeft gevon den. De krachten van mgn vader, die door het voorgevallene diep waren geschokt, begonnen zoo schielijk af te nemen dat hg mgn voortdurende zorg noodighad; nu en dan Bloeg ik hem gade, terwj'l hg langen tijd de oogen op de deur ge vestigd hield en daarna mij aanzag met een blik, dien ik niet verstond dan vroeg ik mg zelf reld, in de beschaafde kringen, de meest koude onverschilligheid; en in de pers zoo wel als in het openbare leven, de bitterste haat tegen Christendom en Kerk, en wel voornamelgk in de kringen van het Pro testantisme. Het Katholicisme was tot dus verre bjj machte om zjjne volgelingen te behoeden voor bet dreigend gevaar der om wenteling.» Dan vergel jjkt Stöcker de Protestant- sche onmacht met de Katholieke standvas tigheid «Het Centrum is eenerzjjds sociaal- hervormingsgezind (d. i. het streeft naar verbeteringen voor het volk), hetgeen de Evangelische rechterzijde niet meer is anderzjjds houdt het zgne kiezers bijeen door de ideale machten van geloof en Kerk. Yoor de Protestanten is dat onmo gelijk.» Hij klaagt overdeProtestantscheoneenig- heid in het geloof, in welke oneenigheid /ij elkander «met grooter bitterheid bevech ten dan Rome het ontbreekt hun aan het duideljjke begrip van kerk, die voor het volksleven zóó gewichtig is.» Zonderling genoeg echter vreest mijnheer Stöcker, reeds te veel gezegd te hebben ter gunste van het Katholicisme, en hij be merkt in het bijzonder dat bij daarmee al leen het Duitsche Katholicisme heeft be doeld. Wg voor ons echter meenen, dat er geen sprake zgn kan van Duitsch Katho licisme, om de doodeenvoudige reden, dat het Katholicisme overal, waar ter wereld ook, hetzelfde iszoowel in Frankrjjk als in Duitschland, zoowel in België als in NederlandWèl te verstaan het echte Ka- tholicisme. Ten slotte trekt hg de gevolgtrekking: «Het is alzoo ontwijfelbaar, dat het Katho licisme beter opgewassen is tegen de om wenteling, dan de Evangelische Kerk.» En de Luxemburger Courant voegt daar af, of ik niet iets bad gedaan, dat mjjn geheelen verderen levensweg als een donkere wolk zou overschadnwen. Doch eerst na zgn dood kwam de wanhopige beeltenis van dat schoone, jonge wezen, waaraan ik mgn naam had gegeven, mjj ieder oogenblik voor den geest, zoodat zich de vraag aan mij opdrong of da somberheid, die mg terneder drukte een gevolg was van schaamte bjj de herinnering aan het verledene, of voort kwam uit het gemis van mjjne jonge bruid, die ik toch niet liefhad. Ook zal de verloving van Eveljja Blake, met den schatrijken Graaf de Mirac, die iu dien tjjd werd publiek gemaakt, er wel eeDigen invloed op gehad hebben. Hoewel ik nooit, zelfs niet in de meest hartstochtelijke oogenblikken mjjner liefde, jegens haar nit het oog had verloren, dat iemand van haar karakter de weelde van groote rijkdommen als een haar toekomend recht beschouwde, en hoewel ik, door haar stilzwij gend te verlaten en een geheim huwelijk te slui ten ongetwijfeld het recht had verloren om mg over hare handelingen te beklagen, was mgn eigenliefde er toen zeer door gekrenkt. Ik had tot heden te veel gewicht gehecht aan hare genegenheid jegens mjj om mij te kunnen vereenigen met de gedachte, dat zjj zoo spoedig mjj zon vergeten ter wille van groote rijk dommen en een hoogen titel. Dat zg aan een groot fortuin en een hooge positie een zelfde offer bracht als ik, was destijds in mijne oogen geen verontschuldiging van haar gedrag. Ik was een man, en niet beter of slechter dan andere mannen zjj, esne vrouw, had de verzoeking, waarvoor ik bezweken was, moeten weerstaan. En onwillekeurig vergeleek ik haar houding bij die van Luttra, terwijl zg op den drempel van de kamer stond, van haar geluk beroofd, doch geheel vervuld van eene toewijding, die door rnjj niet werd begrepen, terwjjl zg zeide aan toe«Het Katholieke Daitschland be zit in zgne Kerk een kracht van verbin ding en vereenigingdie kracht kan ech ter alleen van godsdienstige natuur zijn, want in al het andere ligt de stof van schei ding en van scheuring. En ziedaar de re den, waarom het Protestantisme in het openbare Duitsche leven geen aaneenslui ting van zgne krachten meer bewerken kan en waarom op den bodem der Evangelische Christenheid de omwenteling gemakkelijker zegepralen behaalt, dan in de Katholieke streken.» Waarlgk, zelfs een vijand van het Pro testantisme kon het niet scherper zeggen en uitdrukken. Het is niets anders dan eene omschrijving van het bekende Her vorming is revolutie. Uit boven aangehaalde verklaringen van Stöcker blijkt: dat hij aan het Protes tantisme wanhoopt, zoowel onder gods dienstig als onder politiek opzichten dat hij aan de Katholieke Kerk alleen de be kwaamheid toesehrjjft om te wederstaan tegen de omwenteling. Maar dit vermogen om weerstand te bieden schrjjft hg, eerljjk genoeg, aan den godsdienst toe. Waarom, zoo vragen wij nu op onze beurt, verlaat hjj en anderen het zinkende schip niet Waarom prjjst lijj, hetgeen hij haat? En waarom haat hij, hetgeen hg prijst Te Parjjs hebben de sociaal-democraten eene meeting willen houden in het lokaal Au Lac Saint Farbes. Toen de eigenaar weigerde hun de zaal te verhuren ontstond een gevecht, zoodat de politie de manifes tanten heeft moeten uiteendrgven. Talrgke aanhoudingen zgn gedaan. De Boeren van Sala Paruta en omstre- Ik beminde u, ach 1 en nog heb ik u lief, mgn echtgenootzoo lief heb ik u dat ik u verlaat. Wanneer de dag komt of mocht komen dat mijne tegenwoordigheid of toe wijding u nuttig kan zgn, zal geen macht op aarde, behalve de dood, mjj van u verwjjderd houden. Ja, terwjjl anlere gestalten en andere gelaats trekken langzamerhand in mijne herinnering verflauwden, begon haar gelaat, hare gestalte al mgne gedachten in beslag te nemen. Doch juist dit strekte niet om mijn gemoedsstemming te verbeterenen dat kon moeielgk anders, bg de herinnering aan alles wat was voorgevallen. Integendeel, het maakte mg moedeloos en slecht geluimd. Ik weuschte te vergeten dat een band, die, zoo de wereld het wist, mg tot bittere schande zou strekken. Wantin dezen tgd was het ware karakter van haar vader en broeder bekend geworden, en ik was dus gehuwd met de doch ter van een veroordeeld misdadiger. Toch kon ik haar niet vergeten. Haar laatste blik, toen zij heenging, was mg als met gloeiende trekken in het geheugen gegrift. Nacht en dag zweefde zg mjj voor den geest, tot ik eindelijk besloot haar zoo op het doek te brengen, wel licht zou zjj door dit middel uit mjjne gedachten of althans uit mjjne droomen verdwijnen. De schilderij, die gjj hedenavond hebt gezien, is hiervan het resultaat. Geboren met een artis- tieken aanleg, waarmede ik bet in andere om standigheden misschien ver zou gebracht hebben, was dit werk voor mjjn vrij geoefende hand niet zoo moeieljjk. Van dag tot dag zag ik haar schooner op het doek te voorschjjn komea en dikwijls trof mij de uitdrukking van haar gees tig gevoelvol oog, het werk vervulde mjj met een koortsachtige gejaagdheid, en moeielgk kon ik mjjzelf weerhouden dei nachts een toets aan te brengen aan de golvende gouden haren, of ken hebben zich vereenigd, ongeveer duizend in getal zijn naar Palermo getrokken. Zg doorliepen de straten der stad roepende: «Leve de Koningwjj willen land I» Zg verdeelden onderling niettegenstaande bet verzet van den Burgemeester en de leden van den stedeljjken Raad. de gemeente gronden en begonnen te arbeiden. Sinds lang verwachtten de boeren de hun beloofde verdeeling der gronden. Nu hebben ze ge nomen wat men hun niet goedschiks wilde afstaan. De Weener autoriteiten leggen gerust stellende verklaringen af, om het publiek te bedaren, dat zeer ongerust is over de pest-gevallen die aldaar hebben plaats ge had, nu Dr. Frans HermannMüller, de zoon van een beambte aan de Weener Universiteits bibliotheek is aangetast. Dr. Muller is geboren den 25sten October 1866 en promoveerde te Graz in 1889. Bg was te Munchen werkzaam aan de kliniek van professor Ziemssen, en sedert drie jaar assistent van professor Nothnagil te Weenen en docent voor inwendige ziek ten. Zijn lezingen werden goed bezocht. Toen de academie eene pest-expeditie naar Engelsch-Iudië zond, vertrouwde zij de lei ding daarvan toe aan dr. Mülier. In Februari 1897 kwam hij, in gezelschap van de bacteriologen A1 brecht en Gh0 n en dr. Rudolf Pöcb te Bombay aao. Ia Indië onderzocht hjj meer dan duizend ge vallen van pest, dikwijls onder de meest ongunstige omstandigheden. Hij had, terug gekeerd z|jnde, zgn werk over'de pest bijna voltooid, toen de hospitaalknecht B aric h, bediende van dr. Ghon, naar de kliniek van professor Nothnag el werd gebracht. Spoedig ontstond er bij dr. Muller arg waan hij isoleerde den zieke en staakte ook zijn voorlezingen en ziekenbezoek. Nadat Barich gestorven was, ontsmette hg eigenhandig diens ziekenvertrek. Toen de verpleegster Pee ha koorts kreeg en eene tweede verpleegster licht ODgesteld werd, reed Mil lier Donderdag zelf in een infectiewagen naar het hospitaal, waar zg in een afgelegen paviljoen werden opge- die zachte en toch zoo doordringende oogen, die mjj steeds aanzaven met dienzelfden blik, die mjjn vader deed heengaan voor zjjn tjjd, en mjj ja mjj oud van geest maakte in de schoonste en krachtigste jaren mgns levens. Eindeljjk was het gereed en stond zjj, als levend, voor mjj, in dezelfde kleeding en'met nagenoeg dezelfde uitdrukking als in dat oogen blik, dat ik nimmer zal vergeten. Ook de rozen, die ik haar bij ons vertrek uit Froy in de han den had gegeven als een zichtbaar bewjjs, dat ik haar als mijn bruid beschouwde, en die zjj zelfs gedurende het onderhoud met mjjn vader in de hand had gehouden, had ik op het doek gebracht. Niets dat de geljjkenia kon versterken was vergeten. Het visioen mjjner droomen had ik tot werkeljjkheid gemaakt en nu hoopte ik tot rust te komen. Helaas, thans werd de schil derij mgn droom, Ik plaatste haar beeltenis achter die van Eveljjn, die sedert twee jaren boven mjjn arm stoel hing, en als ik des morgens opstond, keerde ik baar gelaat naar den muur. Maar des nachts zag zjj op mg neder en werd na verloop van eenige maanden het uitsluitend on derwerp mjjner gedachten. Intusschen hoorde ik niets van haar, noch van haren misdadigen vader en broeder: geen enkele zekerheid had ik dat zjj niet op den slechten weg geraakt, of voor gebrek was be waard. gebleven. Indien ik haar had liefgehad, had ik haar niet kunnen helpen, want ik wist niet, waar ik haar zou kunnen vinden. Haar beeltenis had ik aan mjjn wand, wellieht lag zjj zelf, voor alle leed behoed, in het duister® en stille graf. Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1898 | | pagina 1