NIEUWE ïïagêlaó voor tffiooró- en Suió-eJCollanó. Hedendaagsche toestanden. No. 4066 Woensdag 21 December 1898, 23st® Jaargang, Meisjesdroomen. BUITKJVIbAM JL>. Voor het buitenland 2,80 Afzonderlijke nummers. I «0.03 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen. BUREAU: St. JanBtraat Haarlem: Van 16 regels 50 Cem Elke regel meer71/» Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Redacteu r-ü itgever, W. KüPPERS. i. Uit leerstelsels vloeit alles voortzedeD, opvoeding, letterkunde, wetgeving, politiek, beschaving, geheel de maatschappij, geheel de samenleving. Zjjn de leerstelsels edel, zuiver, dan streven de geesten over het al gemeen naar het middelpunt van die edele en zuivere leerstelsel en dat middelpunt is de waarheid. In de waarheid zoeken dan de geesten hun zwaartepunt, hunne kracht. De intellectuëele orde ontwikkelt zich, het ver stand neemt in volmaaktheid toe. De zede lijke orde strekt ook haar weldadig gebied verder uit, oefent op de maatschappij haren zachten en goedaardigen invloed, en alle volken zjjn vrij en gelukkig. Want in den schoot der waarheid alleen bestaat er ge luk, omdat daar alleen het leven, de rust en de ware vrijheid is. Zoo is het waar, dat de waarheid het levensbeginsel is van den mensch, van het huisgezin, van demaat- schappjj, van het menschelijk geslacht. Zjjn de leerstellingen daarentegen onedel, aardscb, d. w. z. materialistisch, dan wordt het verstand verbasterd en ontaardhet wordt verzwakt en ontzenuwd en ten laatste uitgedoofd, versmoord onder den last van twijfel en van dwaling. Alles geraakt tot wanorde of wordt bedorven. De zedelijke breidel wordt verbrokenhet sociale ge bouw zakt ineen, de menschelijke harts tochten ontketenen zich en oefenen op de wereldhetschrikbewind uit van intellectuëele, zedelijke en maatschappelijke wanorde. Ziedaar het karakter van onzen tyd. Nim mer, in geen enkel tjjdperk der historie aan schouwde men zulk een diep verval op zede- ljjk en verstandelijk gebied. Nooit zag men de menschen met meer razernjj zich werpen in het genot der zinnen of stoffeljjke genietin gen: onfeilbaar zeker bewijs voor het rjjk der dwaling, leerstelsel» van den dood en van het niet, van wjjsgeerige, verstandelijke, zede- Ijjke, politieke en maatschappelijke anar chie, d. i. materialistische leerstelsels. feuilleton. 83. (Vervolg). //Valerie, hebt ge u bezeerd?// vroeg hij be zorgd. Zjj wilde hem antwoorden, maar «ene ongewone bleekheid bedekte plotseling haar ge laat haar hoofd viel tegen zijn schouder en zjj verloor het bewustzjjn. «Westbrook,# gebood Beaufort snel besloten, jjl zoo gauw uwe voeten u dragen kunnen over het zijpad naar de herberg aan den voet des bergs, en haal wat koel water. Wees maar niet al te verschrikt. Zjj heeft haar voet verstuikt, en de hevige pijn deed haar in onmacht vallen!-» Zondereen woord te antwoorden, voldeed West- brook aan het verzoek »ijns vriend». Beaufort was alleen met het jonge meisje hjj hield haar in zjjn armen gesloten, en boog zich over haar neder. Met zacht geweld nam Beaufort het meisje op en voerde haar naar eene mat dicht mos begroeide plekdaar legde hjj zjjn kostbaren last neder, en liet haar hoofd in zjjn arm rusten. //Valerie, mjjne Valerie riep hjj met halt ingehouden stens. Daar bewoog zich 's meisjes borst en een zucht vlood van hare lippen. Zjj beproefde het hoofd omhoog te richten de kracht ontbrak haar even wel daartoe, en zjj zonk weer terug. Plotseling doeg M 4e oogen op. Maar, zal misschien iemand zeggen, daar is tegenwoordig geen sprake meer van ma terialisme en atheïsme er openbaart zich in alle geesten een terugkeer tot den gods dienst, eene godsdienstige reactie. Zoo veel te beter 1 Indien dit ten minste zoo is. Maar laten we de zaken eens van nabjj beschouwen en ze eens trachten te waar- deeren op hun juiste waarde. Men zou onrechtmatig handelen om zich te bedriegen en zich illusies te vormen om trent den aard der crisis, die tegenwoor dig zoo bedrijvig de maatschappij schjjnt te bewerken. Neen, men kan het zich niet ont veinzen, die crisis is in de oogen van een aandachtig beschouwer niet van dien aard, dat zjj levendige, diepe, onschokbare over tuigingen kan voortbrengen en bijgevolg goede vruchten opleveren. Naar de vruch ten moet men alles beoordeelen. De goede leerstelsels brengen goede da den en goede zeden voort en omgekeerd, evenals de bloemen, volgens hun hoedanig heid, goede of slechte vruchten voortbren gen. Welnu, wij zien die goede daden en die goede zeden nog niet; wèl bemerken wij een orde van zaken, geheel daarmee in strijdvolgens de grondregels der logica trekken wjj daaruit de conclusie, dat er van verandering ten goede geen sprake zijn kan en dat de booze leerstelsels, hoe zij dan heeten mogen, hoe zij zich dan ook voor doen, met kracht hunne heerschappij hand haven en over de verstandelijke en zede lijke wereld de beginselen van alle dwa lingen en van alle ondeugden blijven ver breiden, evenals zjj.in het lichaam der maat schappij de kiemen werpen van onrust en regeeringloosheid en van ongebondenheid. Indien men zou willen volhouden, dat de materialistische leerstelsels vervallen zjjn, dan antwoorden wij, dat, indien dit zoo is, de slechte leerstelsels zooeven bjj bloe men vergeleken vervallen zijn evenals bloemen afvallen, d. w. z. om plaats te ma ken voor de vruchten en welke vruchten helaas Ja, laten we het maar zeggen, vruch- „Overste Beaufortfluisterde zjj als uit een droom ontwakende. //Waar ben ik F" //U zjjt uitgegleden en hebt uw voet verstuikt; gevoelt gij nog eenige pjjn F* vroeg hjj op tee- deren toon. //Neen,niet veel,«antwoordde zij zacht. Beaufort sloeg zjjn arm om hare leest en bracht haar in een zittenden toestand. Een smartelijke trek op 's meisjes gelaat en van tjjd tot tijd een zenuw achtige samentrekking der Bpieren logenstrafte hare bewering, dat zjj niet veel pjjn leed. z/Bljjf nog maar een oogenblik zitten, Valerie. Ik heb Westbrook naar eene naburige herberg gezonden om koel water te halen, opdat ik een compres op uw voet kan leggen.// «O, hoe spijt het me, dat ik door mjjne licht zinnigheid u het genot van dezen dag bedor ven heb. Waarom moest ik ook struikelen Fu «Lamenteer nu niet langer over eene zaak, waar toch niets aan te verhelpen valt. Niemand is er de schuld van,« zeide Beaufort vriende lijk. «Nu 7-1 Int venwel eene groote kunst zjjn u zonder iiurien en stooten naar huis te vervoeren.// //Het doet me leed, dat ik u zoo veel moeite moet veroorzaken, maar ik geloof niet, dat ik te voet huiswaarts kau gaan, ach, daar komt Westbrook 1" Ademloos jjlde de jonge man nader. Hjj hield eene kruik water in de hand. «Welke nobele ridders heb ik tochriep Valerie lachend en reikte den aankomende hare rechterhand. Hare oogen stonden vol tranen, niet van smart, maar van aandoening. «Ik heb mevrouw Dudley in kennis gesteld ten vol venijn en bitterheid, vruchten van ongerechtigheid vruchten van vernieling, bloedige en doodeljjke vruchten. Getuigen hiervan de vele zelfmoorden en duels, die heden ten dage méér dan ooit verwoesting rondspreiden in familiën en ontzetting bren gen over geheel de maatschappij. Sinds eenige jaren spreekt men vóél over een godsdienstige beweging, over een terug- keeren tot de goede beginselen maar laat u niet misleiden door holklinkende phrasen en opgesmukte redevoeringen. Dringt eens goed in de zaken door en onderzoekt eens, wat voor eene beweging het is, die zooge naamde terugkeer tot het godsdienstige waarover tegenwoordig zoo'n groot lawaai gemaakt wordt. Ons bedunkens is het gemanierdheidliefelijkheid en weekheid van zeden, die alles eerbiedigen of verdra gen. Het is hoffelijkheid in gesprekken en redevoeringendie met verontwaardiging het Yoltairiaansche cynisme en de walge lijke goddeloosheid van de achttiende eeuw afwijst. Waarlijk, men zou zich tegenwoor dig schamen om plompweg goddeloos, ma terialistisch of atheïstisch te zijn. Dat be hoort niet meer tot den goeden toon, tot de hedendaagsche mode. Dat is verouderd. Men heeft fijner en gepolyster vormen noodig, die echter evengoed als heel de rest zullen verslyten. Al bestaat het materialisme en atheïsme niet meer in de woorden, toch bestaat het geheel en ongedeerd nog in de daden. In het gedragin de zeden der menschen is nog geen verandering te bespeuren. Men spreekt veelmaar men handelt niet. Of liever, men spreekt goed en men handelt slecht, omdat het gewoonlijk veel gemak kelijker is opjgeleerde wijze te spreken over den godsdienst dan getrouw en oprecht vol gens den godsdienst te handelen. Misschien zou men zich kunnen inbeel den, dat dergelyke reactie ten minste tot onderzoeken zal leiden, en dat het onder richt in het godsdienstige ten laatste voe ren zal tot het rjjk en den triomf der waar met het voorgevallene, maar haar tegeljjkertjjd gezegd, dat zjj voor het oogenblik hier van geenerlei nut kon wezen. Daarom is zjj bene den geblevenze is natuurlek erg ongerust over u „Westbrook, oude jongen, laten wjj nu ver standig te werk gaan. Geef me uw zakdoek; dien heb ik noodig om een goed verband te leggen, Ga naar het dorp en haal een rjjtuig, want voorloopig mag onze zieke haar voet niet ge bruiken.* Bereidvaardig als altjjd snelde Westbrook heen. XXX, Valerie zag den officier verwonderd aan, die zijn eigen zakdoek in drie of vier deelen scheurde, en met een glimlach hare vragende blikken be antwoordde. «Uw voet moet verbosden worden, bergfee; en wel dadeljjk, willen wij alle zwelling voorkomen. Wjj moeten nu maar alle schuchterheid laten varennood breekt wet.// Zjj bloosde wederom, doch liet hem rustig begaan. Eenige oogenblikken naderhand was het verband gelegd, en de pjjn eenigssins geweken. Valerie lachte wederom met haar zonnigen lach van weleer. //Maar ik kan mjjn schoen niet meer aantrek ken, wat nu gedaan vroeg het meisje. Beaufort had den kleinen, sierlijken schoen reeds in zjjn zak gestoken. «Zullen wjj nu niet beproeven naar beneden te gaan, want het rjjtuig kan u natuurljjk hier boven niet bereiken Indien gjj er niets tegen hebt, zal ik u dragen.# heid. Nieuwe illusie Deze vleiende ver wachting verdwijnt, wanneer men bedenkt, dat men slechts het vernieuwde, vervol maakte Christendom verlangt volgens de rede, d. w. z. dat men in werkelijkheid een ge heimen, meer of minder diepen haat koes tert tegen het Catholicisme. Ziedaar geheel het geheim. Men heeft immers wel durven beweren, dat het Christendom, afgeleefd en vermolmd als het is, op zijn grondslag stond te wag gelen als een oude, gescheurde tempel; dat het Christendon», wijl het niet voldoet aan de behoeften van onzen tjjd, eindelijk plaats moest maken voor een nationalen godi- dienst, die sterk zoude zjjn door jeugd en door zijn toekomstingericht volgens de hedendaagsche tijden en toestanden, en mee gaande met den geest der maatschappij dat het oogenblik gekomen was om het Catholicisme ter zijde te stellen, omdat het Catholicisme voortaan niets meer was dan eene versteening der gedachte, eene nutte- looze proeve uit lang vervlogen tjjden. Welke eene domme, waanzinnige redenee ring Zjj weten zeker niet, die dwazen, dat hetgeen goddelijk is, van nature volmaakt i», evenals hetgeen menschelyk is, noodza kelijk onvolmaakt en vergankelyk zjjn moet. Wat goddeljjk is van oorsprong, isonver- gankeljjk en veroudert niet; maaralle», wat menschelyk is gaat voorbjj en het ver oudert als een kleed. Welnu, het Chris tendom klimt op tot den Oorsprong van alles het zal niet vergaan in den tyd; het is altjjd oud en altjjd nieuw. Evenmin als de waarheid veroudert, evenmin veroudert het Christendom, want het is goddeljjk en bjjgevolg kan het van de menschen geen vooruitgang, geen vervolmaking ontvangen! (Slot volgt.) Duitschland. Eene vreeseljjke misdaad is te Hauover gepleegd. Zekere Evers, oud 51 jaren, heeft aldaar zjjn moeder vermoord om 12.000 «Neeo, neen, ik vrees u te veel moeite aan te doen. Ik ben niet zoo licht als u schjjnt te geloo- ven. Kom, ik zal in Godsnaam beproeven te hinken, leunend op uw arm.« „Mjj goed maar ge bewijst door die woorden al, dat ge niet weet, hoe lastig het valt met een verstuikten voet een berg af te klimmen. Kom, en draal niet langer. In mjjn armen zal ik u dragen. Ik wilde voorwaar wel, dat ik in mjjn leven nimmer een zwaarder last had behoeven te tillen «O, u zjjt zoo vriendeljjk en goed voor me, antwoordde het jonge meisje met die sehuch- tere naïveteit, welke de wereld haar eenmaal als coquetterie had aangerekend. Inderdaad, het had er allen schjju van, dat Beaufort den last niet gevoelde, welken hjj in zjjoe armen hield. «Het bergpad is tameljjk steil Zjjt ge niet bevreesd P" vroeg de jonge man op bezorgden toon. «Neen, in 't geheel niet antwoordde zjj ge ruststellend. Alsof ze in zjjn armen iets vreezen zou. Beiden herinnerden zich op dit oogenblik den rit, welken zjj te paard door storm en regen hadden gemaakt! Toen zjj reeds een goed eind weegs waren voortgegaan, vroeg Valerie plotseling «Ben ik u niet te zwaar? Vermoei ik u niet 1# (Wordt vervolgd.) HünumiinomiiT. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem 1,10 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,40 AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIEN.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1898 | | pagina 1