NIEUWE QagËlaó voor <3toorö- on &uió~<JCollanó. Hedendaagsche toestanden. No. 4067 Donderdag 22 December 1898 23ste Jaargang. Meisjesdroomen. BUITENLAND, Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,40 Voor het buitenland2,80 Afzonderlijke nummers. <0.03 Dit blad verschijnt dagelijksbehalve Zon- en Feestdagen. BÜEBAU: St. Janstraat Haarlem. Van 16 regels50 Cent Elke regel meer 7Yj s Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie h Contant Redacteur-Uitgever, W. KüPPERS. II. (Slot.) Weer anderen durven beweren in hunne goddeloosheid, dat het Christendom, hoewel het een ontzaglijk historisch feit is, slechts eene verzameling is van mythen, symbo len en allegorieën. Indien dit zoo was, dan bestond er geen historie meersinds wjj niet meer gelooven aan de wezenlijkheid van de Grieksche geschiedenis en van de Ro- meinsche geschiedenis, bestaat er geen mo reels zekerheid meer onder de menschen en is het scepticisme een logische noodzakelijkheid. De menscheljjke rede poogt alles te on derwerpen aan haar uitgestrekte heerschap pij, ook zelfs die zaken, op welke zij aller minst beslag leggen kan, omdat zjj hooger liggen dan het gebied der menscheljjke rede. Maar toch laat die hoogmóedige, die jaloersche heerscheres, die alleen aan zich zelve wil gelooven, zich eenigszins aanbid den onder den naam van wetenschap en de eeredienst, welken zij van hare volgelingen vordert, is de hulde van hunne kennis en van hunne talenten. Maar wijl die gevallen ko ningin uit zich zelve machteloos is om zich op te heffen en om den mensch inderdaad te veredelen, laat zij zich onder het dwang juk brengen door de zinnen maakt haar verstand dienstbaar aan de heerschappij der zinnen en pleegt slechts over hunne ver houding te oordeelen. Wat volgt hieruit? Dat de mensch alleen maar gelooven wilwat hp begrijpen en betasten kanalleen maar aanneemt, wat zien kan. Vandaar de heerschende smaak en de algemeene beoefening van de na tuurlijke wetensohappen. Eene andere klasse van menschen, welke de grootste meerderheid vormt van de maat schappij, heeft een alledaagschen en meer of minder dommen eerbied voor alle gods diensten, zelfs voor de meest verschillende of meest tegenstrijdigeof liever zij toont eene gelijke onverschilligheid voor alle gods- E EV ÏLLETOJS. 84. (Vervolg). «Nsen, neen, in 't geheel niet 1* antwoordde hjj en zijne oogen «chitterden. Hjj voelde, hoe de kleine hand, die op zjjn schouder lag, beef dehaar adem streek langs zjjn gelaat. Een oogenblik scheen bjj zich niet te kunnen inhou den om het meisje, dat in zijne armen rustte, te zeggen dat hjj haar beminde, dat zjj zjjn alles was. Maar hjj bedwong zich en klemde de lip pen op elkander, als vreesde hjj dat een onbe dacht woord hem ontglippen zon, Geen woord werd tnsschen hen gewisseld gedurende het overige des wegs, totdat men de plaats bereikt had, waar mevrouw Dudley wachtte. Zacht legde Beaufort het meisje op 't mos neder. Valerie sloeg de oogen op en sta melde //Dank, duizendmaal dank 1' Hjj schudde lachend zjjn hoofd en nam aan hare zjjde plaats, terwjjl hjj de hoop nitsprak, dat het rijtuig spoedig mocht komen. Mevrouw Dudley overstelpte ben met vragen, hoe het ongeval gebeurd was. Valerie verhaalde haar avontuurtje? «Arm kind 1 Ea hebt ge u den voet zelf ver bonden „Neen, overste Beaufort deed het. Mevrouw Dudley lachte. «Beaufort schijnt een eehte ziekenoppasser te diensten, ten einde ze allen in eene lage verachting met elkaar te verwarren. Zoo wordt tegenwoordig het profetisch woord bewaarheid van den grooten denker Bos- s u e t<Un jour on liendra tout dant Vin- différenceexcepté les plaisirs et les affaires.* Eenmaal zal men alles met onverschillig heid behandelen, behalve de vermaken en de zaken. Neg zijn er in de laagste rangen der maat schappij, en wèl van de beschaafde maat schappij, vele menscheljjke wezens, die op treurige wjjze verdierlijkt zjjn door de zin nen. Deze diep gezonken schepselen bezit ten, om zoo te zeggen, niets menscheljjke meer dan de menscheljjke gedaante en het woord zij boesteren geen enkele gedachte, welke hen boven het stof verheftzjj heb ben geen enkel godsdienstig of zedeljjk denk beeld of gevoel. In één woord, zij zijn ge heel en ml onderworpen aan hunne vlee- scheljjfee lusten en op schandelijke wjjze overgeleverd aan alle dierljjke hartstochten. Ziedaar dan den mensch Ziedaar, wat er wordt van dezen koning der schepping, zonder het licht des geloofs. Dit treurig en diep verval op verstande lijk en zedeljjk gebied is één van die vruch ten des doods welke de materialistische wijsbegeerte heeft voortgebracht vooral in Frankrijk, bjj het meest beschaafde volk der wereld. Eindeljjk zjjn er nog enkele trotsche lie den dieuit lichtzinnigheid van hart en geest, smadelijk beweren bjjkans aan geen enkele waarheid te geloovenvooral niet aan die waarheden, welke hen last of on rust veroorzaken en hen veroordeelen. Het eerste beginsel van deze sceptische wijs- geeren is de miskenning van alle beginse len. Volgens hen bestaat er niets zekers, niets dat streng bewezen is, behalve de na- tuurljjke wetenschappen. Zjj twjjfelen aan alles, omdat zjj niets willen gelooven. Wjj behoeven hier niet diep door te drin gen om te bemerken, dat het beginsel van alle deze dwalingen klaarblijkelijk voort wezen zeide zjj op zoetssppigen toon. indien zjj echter alles had geweten, als zij de blikken had gezien, welke Beaufort op het meisje had gericht, toen zjj bewusteloos lag en de woorden gehoord, die hjj tot haar gesproken had, dan zou ze begrepen hebben, dat de kranige officier voor goed zjjn hart had weggeschonken aan Valerie. Het duurde niet lang, of het rjjtuig kwam aanrollon. //Eindeljjkjuichte Westbrook, van den bok springende. «Hoe gaat het nu, mejuffrouw Herbert «Ik heb nog een beetje pjjn, maar dat is ook alles. Nogmaals mjjn harteljjken dank voor al uwe z#rgen.« „U weet, dat ik geen dank vorder. Ik deed enkel mjjn plicht.» Men hielp Valerie initjjgen. Mevrouw Dud ley volgde haar voorbeeld, en langzaam zette het voertuig zich in Vwpging. Eindeljjk was het slot bereiki. Beaufort droeg Valerie naar hare kamer en gravin Eleonore vroeg bezorgd, of het noodig was dat men een dokter haalde. Max laehte over deze vraag. «Wel neen. Zjj behoeft slechts eenige dagen rust te genieten en koude compressen op den voet te leggen, dan zal zjj spoedig weer ter been zjjn. Ik hoop,« voegde hjj er lachend bjj, zich tot Valerie wendende, «ik hoop dat ge evenzeer in ons salon bljjft verschenen.» «O zeker, maar heden zal ik toch mijne kamer houden,antwoordde het meisje lachend. «Goed, heel goedmaar wanneer ge eenige uien hebt uitgerust, zult ge u misschien wel vloeit uit het protestantisme, hetwelk de va der is van de moderne wijsbegeerte. Immers, het protestantisme heeft het eerste den stan daard omhoog geheven van opstand tegen het gezag, hetzjj geestelijk, hetzjj tijdeljjk gezag. Het protestantisme heeft de individueele rede gesteld tegenover het gezag der Kerk en der godsdienstige overlevering, d. w. z. de menscheljjke rede gesteld tegenover de goddeljjke rede, den mensch gesteld tegen over God. Vandaar het beginsel van alge meene anarchie, hetwelk tegenwoordig zoo veel malaise veroorzaaktvandaar de on rust, die tegenwoordig alle volkeü van Euro pa meer of minder bewerkt en ontroert. De hoogmoedige en dwalende geesten, menschen zonder barmhartigheid en zonder liefde, beminnen slechts zich zelveu. De waarheid beminnen zjj niet, omdat de waar heid met hunne werken in strjjd is. Het licht haten zjj, omdat hunne werken boos zjjn en zich in het duister verbergen. Maar booze werkm kunnen slechts voortkomen uit booze beginselen. Derhalve is de wijs begeerte van hen boos en valsch en bedrie- geljjk, want zjj brengt slechte vruchten voort. Immers, het ligt in den aard der dwaling en der leugen, booze gedachten te vormen en boosheid voort te brengen. Wie zal het geneesmiddel kunnen vin den voor deze wanhopige wonde, voor dit ontzagljjk kwaad? Wie zal in deze dorre beenderen den bezielenden adem des levens kunnen inblazen? Hoe zal de stem der waar heid en der rede zich kunnen doen hooren aan menschen, die alleen hun eigen ver stand raadplegen en volstrekt niets anders? Voor zulk soort van menschen, reeds be graven in de duisternissen des doods schrjj- ven wij niet. Voor dezulken is noodig eene geduchte stem, de stem die de hooge ceders verbrjjzelt, de stem die weleer Laza rus uit het graf te voorschjjn riepom deze kwalijk riekende lpen wederom te be zielen en ze uit het duister van het graf te voorschjjn te doen treden, daarvoor is noodig de levenwekkende ademtocht uit den hooge 1 sterk genoeg gevoelen om met ons een kopje thee te komen drinken. «Ja, net behulp van een stok zal ik wel de trappen kunnen afstrompelen.« Beaufort lachte «U weet, dat ik uw geneesheer ben. Op mjj rust dus de plicht erop te letten, dat ge u zorgvuldig in acht neemt. Ik zal wel zorgen, dat ge zonder gevaar beneden komt.// «Neen, o neen!» antwoordde het meisje blo zend. „Ik heb u al genoeg last veroorzaakt I» «Laat die beoordeeling als het u belieft aan mjj over,// meende Beaufort lachend. «Tot straks!// Hjj verwijderde zich. Nauweljjks was de deur achter hem dichtgevallen, of Valerie bedekte haar gelaat met beide handen, ea dacht na over de vriendelijke oplettendheden haar bewezen. Was haar bjjzjjn hem dan werkeljjk aangenaam?... Onwillekeurig, en toch wel duizendmaal opnieuw stelde zjj zich de vraag, welke als muziek in hare ooren klonk «Heeft hjj me lief? Zou hjj toch van me houden XXXI „Mejuffrouw, overste Beaufort wenscht te we- te«, of u naar het woonsalon wilt komen?// vroeg het kamermeisje, zacht de deur openend van Valerie's vertrek. „Zeg aan overste Beaufort, dat hjj binnentrede Max Beaufort verscheen in de deur. «Ik wil aiet, dat ik u weer tot nieuwe onrust verstrekks,// begon Valerie, «ofschoon ik u zeer dankbaar ben voor uwe zorgen.» Hjj naderde Zou men, na dit albs, nog durven be weren, dat er tegenwoordig geen materia lisme meer is, omdat men veel spreekt van godsdienstige beweging en reactie Even goed zou men dan kunnen beweren er is tegenwoordig geen bedrog meer in den handel, omdat men veel spreekt over recht schapenheid en eerljjkheid. Wjj voor ons verkondigen het openljjk en luidede maatschappij zal onder gods dienstig zedelijk en maatschappelijk op zicht allééD dan wezenljjke vorderingen ma ken wanneer eene wezenljjk godsdienstige opvoeding, een onderwjjs, dat bezield is door den leven wekkenden geest van het Catho licisms, allerwegen hun invloed doet gel den. Want wat men er ook tegen wil inbrengen het is eene onomstooteljjke waarheid, dat het Catholicisme eene bjj uit stek sociale en beschavende macht is. Turkije. Grootvorst N i c o 1 a a s van Rusland heeft Konstantinopel bezocht en is door den Sultan met bijzondere onderscheiding ontvangen. De Sultan heeft den Grootvorst het groot kruis der orde van Imtiaz verleend. Merkwaardig is wat de Turksche bladen schrjjven over het besoek. Zjj zeggen, dat de onthulling van het San Stephano-ge- denkteeken voor den vertegenwoordiger van den Russischen Keizer slechts bjjzaak is. Het hoofddoel van zjjn bezoek is geweest om de vriendschap van den Czaar met den Sultan te bevestigen en dezen de betuiging van de hoogachting van den Czaar te brengen. DuitsoMand. De Münchener teekenaar T h e o d o r Heine is wegens persdelict naar Leipzig gedagvaard en daar wegens majesteitsschen nis, in twee gevallen begaan door spottee- keningen in het Münchensche spotblad Simplicissimus te plaatsen, veroordeeld tot zes maanden gevangenisstraf. Heine had in zjjn teekeningen de reis van keizer W i 1- helm naar het Heilige Land bespotteljjk voorgesteld. Hjj had in zjjn blad de vol gende scène te aanschouwen gegeven«Voor baar en hield onafgebroken zjjn blik op haar gevestigd. «Ik heb u immers reeds straks gezegd, dat ik de zorg voor u op mjj zoude nemeo,« ant woordde hjj, en, steunend op zjjn arm, wandelde zjj tot bjj den corridor. „Ik zal u naar beneden helpenevenals dezen middag op den berg,// zeide hjj kortaf en nam haar in zijne armen. Valerie liet hem begaan. «Dank, dank!» fluisterde zjj, toen hjj haar tot voor de dear van het salon had gebracht. «Neen, ik dank n, dat gjj mjj toestondt, u een dienst te bewjjzen. Het is bitter en hard voor mjj, eene vrouw te zien ljjdenhaar smart te mogen verlichten is nijja geluk.» Zjjne woorden doorvljjmden als dolksteken hare ziel, hoe argeloos zjj ook waren uitgesproken. Hoe had zjj voorheen met hem gespeeld, zonder te vragen, of hjj daaronder ook leed 1 In het salon had men een rustbed voor Vale rie gemaakt. Allen omringden haar en over laadden het meisje met de teederste zorgen. Max Beaufort trachtte zjjn hart te stalen tegen het meisje, dat hjj nochtans innig liefhad. Juist tikte hem gravin Eleonore op den schouder. «Nu, wat wilt ge Nellyvroeg bjj. „Waar mede kan ik u een dienst bswjjzen „Ik vorder geen dienst van u. Ik wilde u maar alleen vragen, of gjj weet, dat mevrouw Langley heden een brief heeft ontvangen van Asthon Lawford?» (Wordt vervolgd.) HAAIUMSCIICQIIBAIT. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem /1,10 PBIJS DEB ADVEBTENTIEW, AGITE MA WOW AGITATE.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1898 | | pagina 1