S&QQUW Bakenessergracht 27.
Bij dezen maak ik mijn geachte Clientèle bekend, dat van nit
Amstredam bij hen zoogenaamd ZEEUWSCH WEITEBROOD wordt aan
geboden onder voorgeven van door mij gezonden te zijn.
Beleefd verzoek ik hun derhalve, uitsluitend van mijne, bij hen
bekende bedienden te willen nemen.
Hoogachtend, J. LOKKER.
MAKKTBERlCIiïm
Laatste Berichten.
STEDELIJK NIEUWS.
HAARLEM. In de gisteren gehouden alge-
toeentj vergadering ven aandeelhouders der Haar-
Wsche ijzergieterij is besloten, na ruime af
schrijvingen bet divident te bepalen op 9 pet.
Burg. en Weth. doen weten, dat bj hunne
beschikking van 26 Januari jl. verguuning is
verleend lot oprichttng vau een smederij aan
den heer H. Poppink in bet perceel san de
Schachelstraat 110. 41.
De schippersknecht P. K. oud 26 jaren wordt
alhier vermist. Men vreest, dat hem een onge
luk is overkomen.
De heer H. van den Berg, arts alhier,
a>l Donderdag-avond te Zuid-Scharwoude voor
de afd. Langedijk, van het „Witte Kruis," een
lezing ,houden over //Ademhaling en Luchtver-
versching//
Inbraak met diefstal van een rijwiel is ge
pleegd ten kantore van den heer A. A. van
der Weiden, aan het Donkere Spxarne Men
bad zich toegang verschaft met een valache sleu
tel. Uit een opengebroken lessenaar bleek niets
ontvreemd te zijn.
Dr. Nolens in de R. K. Kiesvereeniging.
Ter gelegenheid der jaarvergadering van de
ft- K. Kiesvereeniging trad gisteren-avond als
spreker op prof. Dr. W. II. Nolens, lid van
de Tweede Kamer, mot een alleszius belangrijk
onderwerp over de plichten van den Katholiek
In het openbare leven.
Dikwjjls, zeide Spr., wordt door ben, die in
bst publiek spreken, te veel gesproken over de
rechten van het volken onduidelijk en zeer
Vaag worden de grenzen der tegenoverstaande
plichten aangegeven. De uiteenzetting van mjn
onderwerp heeft dientengevolge eene minder
aangename zijde, want waar wjj over plichten
spreken, wordt ieder herinnert aan zijne kwade
Deigingen.
zult u afvragen, of zoo iemand, nu ko
mende nit het Zuiden van ons laad, u moet
komen moraliseeren, ik stel voorop, dat ik uwe
uitnoodiging op hoogen prijs stelt en nu een
maal voor u staande, het nemen moet zooals
bet is, valt het u tegen door den aard van
bet onderwerp, dan kunt ge gerust zeggen, het
is de eerste en de laatste keer.
Van lyrische ontboezemingen of vuurwerk
wensch ik me te onthouden, want ik weet, dat
ik spreek tegen katholieke mannen, wien het
leven een lust en geen last is, ik weet, dat ik
spreek tot den huisvader, die orde houdt in
s^jn gezin, tot den man van zaken, beantwoor
dend aan de rechtvaardigheid, tot den ambte
naar, die stipt zj'n ambt vervult, tot deu werk
man, nauwgezet in zjju werk, en tot allen, die
den pliokt niet schuwen.
Waarin bestaat de plicht, uitgaande Tan de
Veronderstelling, n te overtuigen, dat bet ge-
beele leven van deu mensch in plichtsvervulling
bestaat. Het is gekeerd, aan die .wijsgeerige
stelsels geloof te hechten, dat de menseb niet
vrj is, wordt baheerscht door bet noodlot, of leeft
onder den druk van handelingen van voorouders,
of van zekeren geheimen invloed, of omgeving,
indien dit waar was, zou het dwaasheid zgn van
plichten te spreken.
Is de mensch in staat te kiezen tneschen goed
en kwaad, dan is bij ook verantwoordelijk in
hoogste instantie aan God.
De rede, het geloof en het geweten herinne
ren ons aan plichten, zjj zijn het kompas van
het leven; in de vrijheid het recht te vervullen,
erkennen we den plicht, voelen en dragen we
de verantwoordelijkheid. We hebben plichten
in het openbare leven, dus zijn we verantwoor
delijk voor het verzuim.
Ik vraag, zeide Spr., veraohooning zoo ik wat
al te doeeerend over de pliohten uitweid, maar
de waarheid behoeft niet te worden gezocht.
Van welke plichten zal ik u spreken, van
die, waartoe ieder naarmate zijner krachten dient
mee te werken in het openbare leven van onzen
tijd, of als individueel en maatschappelijk wezen,
of naar den aard en betrekking, waar we staan
jegens het Opperwezen.
We hebben, zeide Spr., pliohten tegenover
God en ten opzichte van ons zeiven, plichten
tegenover onze medemenscheo, tegenover den
eigendom en de rechtvaardigheid.
De mensoh leeft in nature in gemeenschap
met anderen. In de eerste plaats treffen wij aan
het gezin, de familie. Die gezinnen voegen zich
later samen tat een grouter organisme, tot "er-
eenigingen. Zoo is de Katholieke Kerk eene
vereenigir.g, door Christus zelf gesticht, omvat
tende alle landen, met het doel alle menschen
tot ééne bestemming te brengen. Al naar mate
iemand deel uitmaakt van deze gemeenschap,
heeft hij verschillende plichten in zijn staat te
vervullen.
Over al deze plichten, zeide Spr., zal ik niet
in den breede uitweideD, hoe daarover ook
moge worden gedisputeerd, de leer deT cate
chismus brengt ons voor alles op de hoogte,
maar meer uitdrukking wenBch ik te geven aan
de pliohten in hun beteekenis, wat ze zijn.
Wjj zijn verplicht deel to nemen aan het maat
schappelijk leven, meer dan vroeger, we hebben
plichten tegenover het familieleven, de Kerk en
de Maatschappij. Er is ook een maatschappelijk
leven, waarvan we deel uitmaken, tij het meer
op den voorgrond treden van de economische
beginselen. En waar zouden we eene nadere
aanwijzing zoeken dan in de Encyclieken of
zendbrieven, van Hem, die als Opperpriester
ons aardsch bestaan met den Hemel in verband
brengt, waakt over zijne kinderen en zich zelf
maakt tot een toonbeeld van plichtsbetrachting,
ook in het maatschappelijk leven. De Encycliek
lierum Novarum van Z. H Leo XIII, behau-
delt het voornaamste deel van ons openbare
leven, het regelt de varhouding tussehen kapi
taal en arbeid.
Hier haalde Spr., een sprekend voorbeeld aan,
hoe ook de Paus is opgetreden als middelaar,
zich begevende in de rangorde der geschaarde
legers, hoe Hij stelde gerechtigheid en naasten
liefde tegenover de leer van het individualisme,
bet kruis als teeken der verzoening voorhoudend.
Spr., toont aan dat die Encycliek is een veilige
erkende Grondwet in de sociale vragen, die ook
dient te ;worden toegepast on uitgevoerd. In
Rerun Novarum worden de middelen aangege
ven om de wonden van het maatschappelijk or
ganisme te heelen, ook de Staat dient behulp
zaam te zijn, men dient er zich voor te span
nen en Staat en Kerk en Vereenigingen hebben
in die richting pliohten te vervullen.
Dr. N o 1 e n s, deed duidelijk uitkomen hoe het
de bedoeling van den Paus was, dat patroons
en werklieden, Kerk en Stant de middelen vol
gen, door Hem aangegeven, om het sociale
vraagstuk op te lossen. Wetgeving ea Staatsge
zag moeten daartoe in gepaste mate werkzaam
zijn en wjj moeten medewerken naarmate onzer
krachten. Dit is plicht.
In de tweede plaats dienen wjj onzen plicht
te vervullen door een werkzaam aandeel te ne
men in het voorstaan der belangen van de
Kerk, Haar te steunen, zoo mogeljjk met geld,
maar meer nog door persoonljjke offers.
In de derde plaats is het onze plicht om de
werkzaamheid der Kerk te bevorderen en Ha&r
de kraehten te bezorgen, het corps der geeste
lijkheid te versterken. We moeten het tot plicht
en eer rekenen, waaneer nit onze gezinnen ko-
me een priester, het ia sis een cijns der Kerk
betaalt; ook de leeken kunnen rechtstreeks dien
sten der Kerk bevjjzen, door hunne zonen te
doen verrjjken met kennis en wetenschap, opdat
zij naar reoht eu plicht in het openbare leven
kunnen mededingen naar Staats- en andere hoogs
betrekkingen.
Patroon en arbeider beiden zjjn verplicht veel
bjj te dragen tot oplossing der sociale quaesties
en de Verecaigingen vervullen hierin eene voor
name plats.
Het geldt het geheele vereenigingsleven tot
plieht gebruik te maken van twee groote krach
ten de Vereenigingen en de Pers
Vereeniging is noodig om het goede te ver
wezenlijken, het kwade te keeren.Spr., spoorde
aan lid te wordennvan katholieke Vereenigingen,
ze op te richten, waar deze niet bestonden en er
ook een werkzaam aandeel in te nemen, en dan
Kies vereenigingen in de eerste en voornaamste
plaatsde Vereenigingen zjjn een deel van de
groote Vereeniging de Kerk, uit welker stam
de levenssappen worden verspreid en overgeplant
in kleine Vereenigingen, om bloesem, bloem en
teu slotte vruchten voort te brengen.
Een gewichtig aandeel in het maatschappelijk
vraagstuk wordt toegekend aan den Staatde
Kath. Staatspartjj erkende da Encycliek Rerum
Novarum als 'grondwet en stslde een Program
vaat, dat door de Kath. Afgevaardigden an da
Pers met instemming werd begroet.
Het is onze plicht, betoog Dr. Nolens met
klem, om door studie en ervaring te kunnen
meespreken in het openbare leven, onze invloed
uit te oefenen bij verkiezingen, we moeten ons
doen gelden bjj publieke ambten, ons wordt ver
weten, dat er o ider ons, katholiekeu, geen man
nen genoeg gevonden worden om hooge betrek
kingen te bekleeden, het is onze plicht door
feiten te bewijzen, dat men zich vergist ter goe
der trouw of ons sr buiten tracht te houden
ter kwader trouw.
Wjj mogen ons niet onttrekken aan onze
Etemplicht, het is plicht in onze omgeving mee
to werken aan den goeden nitslag.
Vergeten wjj ook niet onzen plicht tegenover
de pers, zjj is een geweldige macht, we moeten
de slechte voortbrengselen weren, de goede steu
nen, de Kath. pers, zeide Spr., heeft het in ons
land zwaar te verantwoorden, zij heeft uw on-
misbsren steun noodig. Vermeerder daarom uw
kennis, uw waarheidszin en bedien u van het
geestelijk voedsel verstrekt door de pers. Er ligt
eene wanverhouding tussehen de goede en de
slechte lectuur, het is onze plicht de goede
lectuur te bevorderen, wjj mogen hierin onze
plichten niet verzuimen, het is gelijk mot het
onderwjjs.
Al die plichten rusten op ons allen, maar
niet op allen evenzeer of in dezelfde mate, maar
naar evenredigheid van talenten en macht staan
da plicht en de verantwoordelijkheid.
De jongelingschap was voor Dr. Nolens
een lichtend punt in de tjjden van het heden
en de toekomst. Zoo dienen jongelieden uit den
hoogeren stand bjjtjjds aan hun plichten te wor
den herinnerd noblesse oblige, wie booger staat
door den adel vaa geboorte, dient het eerst op
de bres te staan, een aadere adel, de geldadel,
verkregen door noesten arbeid, dient bij te sprin
gen en ten slotte de adel des geestes uit te
munten door kunsten en wetenschappen.
Voor hen allen geldt de wet van den arbeid,
niets stelt hen vrjj van den arbeidsplicht, het
zou in strjjd zjjn met de geesteljjke en natuur
lijke wet.
Wjj dienen onzen gewonen en economischen
arbeid in het openbare leven aan te wenden ook
voor anderen, op het arbeidsveld der weldadig
heid, in het wetenschappelijk en kunstleven.
Het is plicht onze kennissen voor het openbare
leven op te wekken, bij verkiezingen, voor de
pers en de scholen, en voor de werken van
welladigheidhet is onze plicht mee te wer
ken aan het groote net der vereenigingde
Kerk. Het is plicht onze zonen voor te bereiden
met een vast geloof en hechte toewijding voor
den strijd, we moeten vertrouwen en eerbied
wekken door onze kennis bjj tegenstanders.
Op de katholieke jongelingschap rust de
plieht en de eer ts dingen naar instellingen en
besturen van algemeen belang, ge betaalt een
gedeelte van uw schuld af, door te spreken en
te schrijven in het openbaar; warneer ge er de
kracht toe gevoelt, dan vooruit, alswach ers in
den strjjd.
Aan het einde van mjjn lezing gekomen, zeide
Dr. Nol en s, zult ge moeten erkennen dat we
door zoo onze plichten op te vatten, alleen han
delen in overeenstemming en volgens den wil
der Kerk, waarvoor slechts éen naam noodig
is, die van katholiek. Da Christelijke liefde is
een met de plichten van den katholiek, zjj vormt
den hoeksteen Spr., bracht in herinnering het
vastenamendement vai 1897 door den Bisschop
uitgevaardigd.
Wjj zjjn Staatsburgers, maar Katholieke Staats
burgers, wjj hebben plichten te vervullen in
den Staat, vasthoudend aan onze beginselen en
bewarend de liefde. Het is onze plicht samen
te werken, maar niet als dienaren maar a's
gelijken van den Staat.
Zoo staat als teeken van ons geloof, besloot
Spr., nog da oude Bavo-kerk, maar een nieuwe
is g< sticht, als bewjjs, dat de Kerk ook iu ge
bouwen niet aan vormen is gebonden, moge
zjj zjjn het symbool en de waarborg voor de
zegepraal van da beginselen.
Een daverend applaus beloonde den Spreker
voor zjjn rede en toen de voorzitter, de heer W.
K p p e r s, Dr. Nolens bedankte als tolk
der vergadering en hem een „tot weerziens//
verzocht, weerklonk opnieuw een harteljjk,
welgemeend applaus.
voor de lezing, die in de zaal van den Ka
tholieken Kring nSt. Bavou werd gehouden, wa»
een talrjjk auditorium opgekomen. Jammer, dat
eenige gereserveerde plaatsen onbezet bleven,
terwjjl zjj die wat laat kwamen niet wilden door
dringen en staande de schoone en heerlijke voor
dracht van Dr. Nolens moesten aanhooren.
Nadat Dr. N o 1 e n vertrokken was, ging de
vergadering iu eene huishoudelijke over en brach
ten Secre'aris en Penningmeesier hun jaarver
slagen uit die met applaus werden begroet, Uit
een en ander bleek dat de R K. Kiesvereeni
ging winnend in kracht, in bloei verkeert.
De Voorzitter sprak ten slotte nog een op
wekkend woord voort te gaan op den iuge-
slagen weg om den zwaren strjjd te kunnen
strjjden.die te wachten staat. Hjj dankte de aanwe
zigen voor hun groote opkomst en eindigde deze
jaarvergadering, zooals zij begon n was met bet
gebed.
BURfJKttXGJKB STAND.
GETROUWD: R. J. A. F. Dreesnaann euO.
JM. Schlatmann.
BEVALLENJ J.Beilschmidt-Njjgh.d. F. de
Valk-Snitjer, z. A. M. v. Gelder-Kelderman,
z. A. J. de Vries-Klein, d. A. M. C.
v. d. Werff-Snellens, d. G ,C. Groes-Maltys, z.
OVERLEDEN C. M. van Nederend-Den
Oudendammer 36 j., Wagenweg.C. G.v. d.
Meiden, 22 j., Barentsestraat. M. Gibon, 72
j., Kennemerstr. J. Metzelaar, 78 j., Brou-
wersstr. H. v. Veen, 66 j., Kruisstraat.
Th. v. Brugge, 63 j., Dubbele buurt.
Schiedam 31 Jan. Moutwijn per heet. zonder de
bel. f 11.Jeneverid. f 15,50 Amsterdamsohe proef
f .6.75 Spoeling per Ketelbeurs f 1,30 Spoeling
commissie f f—beursnoteering branders-
bond. Moutwijn 10.1 lOs'g i f 101'4 oer heet. et
het westland, 31 Jan. Op de veilingen van he
den avond werden de volgende prijzen besteed
stoofperen 2.60 a 13,40, stoofappelen f 2,50 a 3.95,
tafelappelen 2 a 6 et. peren 3 a 12 et. par stuk-'
spruitkool f 0.50 a f0.95, kroten f 0.70 a f 0.75—
peau f0.35 a f 0.40 per zak.
bodegraven, 31 Jan. Op de kaasmarkt werden
heden aangevoerd: 61 wagens,te zamen 3008 stuk»
wegende pl.m. 13,633 kilo, prijs le soort Goudsche
t 93.—a zwaardere f a 2e soort
f19.— a 21.— hieronder wagens Derby kaas, prijs
le soortf a 2esoort f aEdam
merkaas, le soort f25. af 2e soort f 22.a
wagens Leidsche kaas f a het schip
pond, handel vlugger.
purherend, 31 Jan.Heden waren aangevoerd
80 stapels kleine kaas, h logste prijs f28.
stapels commissie f 2 stapels middelbare f24
Rotterdam, 31 Jan. Op de veemarkt waren heden
aangevoerd34 paarden, veulen, ezel, 620
vette runderen, 903 magere dito, 210 vette en gras
kalveren, 201 nuchtere kalveren 7 schapen of
lammeren, 14 varkens, 69 biggen, bokken.
Koeien 1« qual. 30 c. 2e qual. 25 c. 3e
qual. 21c.; ossen puike le qual. 30 c. 2e Qua) 26 c.
3e qual. 22c. stieren le qual, 25c.2equal.20c. 3e qual.
16 c. kalveren lequal 50c. 2e qual. 43c. 3e qual.
37 c. schapen le qual c. 2e qual.— c.3e qual.
c.; varkens le qual. c. 2e qual. c, 3e
qual. c.
Melkkoeien f 100 a 215, kalfkoeien f160 a f120
stieren f45 a 130, graskalveren fa pinken
f40 a 65, vaarzen f 55 a 100, alles mager vee,
biggen f 7.a 18, paarden f45 a 85; Fokkalveren
fl'2 a 18, nuchtere kalveren f 6.a 9.50
Wegens het mistige weder was de aanvoer zeer
ongelijkmatig, hetgeen vooral bij mager vee zeer
belemmerend werkte op den handel. Er was op
avans veel vee voor export aangebracht, doch aan
gezien deze handel niet anders dan met groote ver
liezen kan worden doorgezet, was dit voor velen
een groote teleurstellingde prijzen van het vette
vee konden zich dan ook moeielijk handhaven. Vette
kalveren waren goed te plaatsende puike gingen
nog eenige centen per pond boven noteering. In
melkvee was de handel matig. In paarden ging
weinig om. Nuchtere kalveren werden voor export
tlink van de hand gedaan.
Op de botermarkt werden aangevoerd 40/8 en
67/16 ton, en 516 stukken l/a kilo; prijs le qual.
f62, 2e qual. f58,3e qual. f54; per l/2 kilo 65 a 70 c.
Gisteren-namiddag is te Sofia de jeugdige vorstin
van Bulgarije overleden.
Marie Louise, prinses van Bourbon-Parma, was 17
Januari 1870 te Rome geboren, en op 23-jarigen
leeftijd in het huwelijk getreden mat vorst Ferdi
nand van Bulgarije. De vorstin was jl. Maandag
bevallen van een dochter zij laat in het geheel
vier kinderen na
Te Kopenhagen
arbeid gestaakt.
hebben de slagersknechts den
De Ind. beige heeft uit den Congostaat de vol
gende berichten ontvangenDe Batetela's van
commandant Lothaire moeten z'ch bij de in opstand
verkeerende Batetela's hebben aangesloten.
Luitenant Doorne moet gedood en Lothaire ge
wond en gevangen genomen zijn.
In den Beneden-Congo is men nog altijd zonder
bericht van baron Dhanis.
Waarschuwing