NIEUWE QagËlaó voor en Suiö-êCollanó. Verdraagzaamheid. No. 4105 Dinsdag 7 Februari 1899. 23ste Jaargang. Het Pleegkind. BUITENLAND, Per 3 maanden voor Haarlem 1,10 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,40 Voor het buitenland «2,80 Af .onderljjke nummers0.03 Dit blad verschijnt dagelijks., behalve Zon- en Feestdagen. B U B E A U St. Janstraat Haarlem. Van 16 regels50 Cent Elke regel meer71/» Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Die us taan biedingen 25 Cents per advertentie a Contant Redacteu r-U i t g e v e r, W. K P P E II S. Ongetwijfeld, de verdraagzaamheid is een schoor.e deugd. Het ware te wenscheü, dat zjj méér en ijveriger beoefend werd dan dit in werkelijkheid hel geval is Maar la ten wij het niet vergeten, dat er in onzen tijd met het woord «verdraagzaamheid» vreemd wordt omgesprongen men heeft voortdurend het woord «verdraagzaamheid» in den mond, en op de vraag «wat is ver draagzaamheid weet men geen juist ant woord te geven. Men schermt met dit woord, zooals tegenwoordig met vele woorden ge schermd wordt, als met een slagwoord men gebruikt het te pas en te onpas en men weet niet eens wat de eigenlijke be- teekenis van het woord is. Hoe belachelijk Hoe bespotteljjk In het algemeen onderscheiden wij tweeër lei verdraagzaamheid n.l. een burgerlijke en een godsdienstige. Als burger moet elk mensch de verdraag zaamheid beoefenenanders loopt hij ge vaar van zich zeiven en ook anderen het leven viij lastig te maken. De verdraagzaamheid echter in het gods dienstige en over deze verdraagzaam heid willen we voor ditmaa' in 't bijzonder handelen zij heeft een meer edelen grondslag. Vooraf moet evenwel terdege een onder scheid gemaakt worden. Daar bestaat in het godsdienstige eene verdraagzaamheid, welke voornamelijk den ongeloovige eigen is, maar eigenlijk gezegd, is zij den naam van ver draagzaamheid niet waardig, zij moet ge brandmerkt worden met den naam van on verschilligheid. De ongeloovige, die zich den naam verdraagzaam te zjjn wil toeëigenen, redeneert aldusIk heb het geloof niet noodig, mij is de wetenschap genoeg; maar niettemin heb ik vrede met hetgeen mijne medeburgers goedvinden te gelooven. De verdraagzaamheid, welke de ongeloo vige hier in het godsdienstige beweert te huldigen, is de ware verdraagzaamheid niet. tEV ILL ET O A. (Vervolgd Toen hjj zsg dat de twee tooneelspelers bogen voor het publiek, trachtte ook hp een buiging te maken en ten laatste stond hjj zonder recht te weten waar hij was, voor het neergelaten scherm. Zjjn stuk was dus geslaagd Zoo er nog de minste twjjfel bjj hem had bestaan, zou wat nu volgde dien toch wel hebben opgelost. Met uitgestrekte handen snelde de directeur op den overgelukkigen dichter toe. //Waarde heer Vollmer, ik wensch u geluk, vau harte geluk. Ik wist, dat ik mij niet be driegen kon. Wat een prachtig stuk, eu zoo flink, iets nieuws inderdaad. En ik heb deD moed gehad het op te voeren, en nu het publiek voldaan is, voel ik mjj trotsch er op dat ik het aangedurfd heb." De «literarische// régisseur stond naast hem met een spottend gezicht, doch zeide niets toen de directeur hem lot getuige riep met de woor den .Niet waar Blaser, toen het u verwon derde dat hst publiek het eerste bedrjjf niet toejuichte, heb ik dadeljjk gezegd, dat het de bedoeling van den dichter niet begreep, doch dat het stuk slagen moest. Ik zelf heb er nooit aan getwjjfeld.// Nu kwamen al de spelers, omringden den dichter, drukten hem de hand en verzekerden Het is onverschilligheid; het kan hem niet schelen, of er menschen zijn die geloof be zitten, of dat deze er niet zijn. Een valsche verdraagzaamheid beoefent degene, die aan eiken godsdienst gelijk recht vau bestaan wenscht te zien toegekend. Het christelijk standpunt, of liever het Katholiek standpunt, is daaromtrent geheel anders. De Katholiek erkent en belijdt, dat de Christus die één is, op deze wereld slechts één Kerk heeft gestichtdat die Kerk de ééue leer van den éénen Christus moet ver kondigen, omdat de waarheid noodzakelijk één moet zijn. Daaruit volgt dus noodwen dig, dat elke leer,die in een of ander punt af wijkt van de leer der Kerk, de ware leer niet is. De ware Katholiek, die inderdaad en in waarheid de ware leer van den Christus belijdt, kan daarom onmogelijk vrede ne men met de dwaling. Waar hij kan, zal hij de dwaling bestrijden want eerbied te heb ben voor de dwaling, dit strijdt met de waar heid. De Kerk van Christus veroordeelt en be strijdt de dwaling en hierom wordt zjj be schuldigd van onverdraagzaamheid. Doch hoe onredelijk, hoe onbillijk is deze beschul diging Immers, de Kerk veroordeelt wel de dwaling, maar daarom veroordeelt zij de dwalenden niet. Integendeel, zij leert zelfs, dat men alle menschen moet beminnen, ook andersdenkenden. En dat deze leer niet louter bestaat in woorden, dit wordt bewezen door het feit, dat de Kerk bidt voor andersden kenden, voor hen die in de dwaling zjjn verzonken. Evenals de Kerk de zonde haat en ver afschuwt, maar deu zondaar zoekt te be- keeren, hem tracht te bewegen om van le vensgedrag te veranderen evenzoo bemint zij de dwalenden, hoewel zij de dwaling veroordeelt. Door ontelbaar vele middelen tracht zjj de dwalenden uit de dwaling te redden, en onder deze ontelbaar vele mid delen nemen bet gebed en de leering de allereerste en voornaamste plaats in. allen, dat zij reeds op de repetities zulk een gunstig verloop verwacht hadden. En buiten in de halfdonkere gang omringden hem zijn bloedverwanten en drukten hem de liaDdeu, ja er vloden zelfs tranen. Bertha zeide dat zij haar zwrger voor veel vergeving te vra gen had, zjj begon hem nu werkelijk achting toe te dragen, zij was van plan ook een blijspel te schrijven. Toen gingen allen naar huis, daar Vollmer er niet van wilde hooren den avond gezamenlijk in een restauratie door te brengen. Hij verlangde alleen met zijn vrouw te zijn, en zoo ging ieder zijn weg. In het heldere maan licht schreed het jonge gelukkige echtpaar lang zaam voort. Plotseling trad een lange magere gestalte op den dichter toe en drukte hem krach tig de hand, Het was de magere treurspeldichter. Hij zag zijn gelukkigen collega zwijgend aan, en sprak dan snol: ,vlk feliciteer u. De hoogste gave der dichtkunst is en blijft een treurspel doch u is loch niet geheel tot den slechten smaak van het publiek afgedaald. Ik ga ook eens een bljjspel 1 schreven.// Zoo u wil doen wij het samen. Zonder antwoord af te wachten, verwijderde hjj zich even snel als hij gekomen was. Arm in arm met zijn vrouw vervolgde Voll mer zjjn weg. Onderweg kocht hij een flesch champagne, om die thuis met zjjn //goede ka meraad// te ledigen op de gezondheid van zijn eerste welgeslaagd stuk, waarbij de lucht sas- teelen al grooter en grooter werden. Bij het derde glas plaatste Marie een tweede verdie ping op haar villa, en de dichter begon het eenvoudig ameublement zijuer woning met min- Het is niets dan vuige laster te bewe ren dat de Katholieke Kerk onverdraag zaam is jegens andersdenkenden. Dat de Kerk geen vrede kan nemen met dwaalleeringen, dit is zoo natuurlijk, zoo redelijk mogelijk maar dit verhindert allerminst, dat zij de genen, die door de dwaalleering zjjn mis leid oprecht en van harte bemint. Wan neer deze onderscheiding n.l. van dwa ling en van dwalenden altoos goed werd in het oog gehouden, dan zouden er zeker niet zoovele valsche beschuldigingen ten opzichte vau de handelwijze der Kerk wor den uitgesproken. Bulgarijë. De laatste oogenblikken van prinses MariaLouisa, vorstin vanBulgarjje,moe ten hartverscheurend geweest zijn. Voor het bed der stervende bevond zich haar gemaal prins Ferdinand, en eene eeredame der Prinses, wat op den achtergond militaire en burgerlijke groot-waardigkeidbekleeders. De erfprins Boris en prins Cyrillus werden een laatste maal bij hunne moeder gebracht. Zij verlieten de kamer na haren zegen ontvangen te hebben. Op dat oogen- biik viel prins Ferdinand weenend op de knieën en bad langen tijd, terwijl een priester de gebeden der stervenden las. Er worden bij de begrafenis tal van vorste- ljjke personen te Sofia verwacht vanEuro- peesche Hoven. Prins Philips broeder van prins Ferdinand, is Vrijdag te Sofia aan gekomen prinses Clementina, moeder van den Prins, heeft ondanks haren hoogen ouderdom insgelijks de reis ondernomen, en is met de familieleden van prinses Maria Louisa Zaterdag te Sofia gearriveerd. De rouw van het Hof zal zes maanden duren. Tot het praalgraf zal gebouwd zijn, zal het lijk in de Katholieke kerk bijgezet worden. Duitschland. De Volkszeitung meent dat de 10-jarige regeering van keizer Wilhelm II zich gekenmerkt heeft door vele vonnissen we gens majesteitsbeleedigingen. En zeer ttrecht merkt het blad: waren in de maand Januari van dit jaar 48 men- schtende blikken te bekijken. Later beweerde hij, dat zjjn vrouw dien nacht van een wit marmeren standbeeld gedroomd had, welks trekken een sprekende gelijkenis vertoond had den met die van den dichter van //Verwend.// Doch zijn vrouw heeft dit steeds bljjven ont kennen. VII. //Binnen.// De persoon, die dit riep, zat op een kleine lederen sofa iu een zeer eenvoudig gemeubileerde kamer te schrjjven, Het was een slanke man van een goede dertig jaar, doch wiens matte bleeke trekken hem minstens vjjf jaar ouder deden schijnen dan hij werkelijk was. Het zwarte haar begon reeds aanmerkelijk dunner te worden, en weid aan de slapen reeds min of meer grijs //Mijnheer van Wuifingen,// zeide de binnen tredende vrouw tot haar huurder, //de heer, die van morgen te vergeefs op u gewacht heeft, is daar weer." //Hoe heet hjj, en wat wil hij van mjj //Dat wil hjj slechts tegen u persoonlijk //Nu laat hem dan maar binnen.// Toen Vollmer het kameitje binnentrad, stond de slanke man op en zag zjjn bezoeker vorschend aanj doch deze beantwoordde den blik op gelij ke wjjze en keek onderwijl het eenvoudige bjjna armoedige vertrek rond. De bewoner bood zijn gast hoffelijk een stoel aan. Meu kon het hem aanzien dat hjj gewoon was zich in hoogere kringen te bewegen. schen veroordeeld met zeventien jaren ge vangenisstraf, dus geeft dat per jaar 576 gevallen met rond 200 jaar gevangenis straf. En dat is inderdaad, zegt de Volks zeitung, het gemiddelde in de laatste tien jaren. Keizer Wilhelm heeft bij gelegen heid van een feestmaal van de leden van den Brandenburgschen Provincialen Land dag eene rede gehouden waarin hij zeide zich aan te sluiten bij de woorden van den «Oberpriisident» ,Achenbach, over de da den van het huisHohenzoIlern. De H o h e n- z o 11 e r n s, sprak hij, voelden zich van de oudste tijden jegeDS God persoonlijk voor werken verantwoordelijk. Eveneens heeft steeds het gevoel van verantwoordelijkheid jegens het volk bij de Ho henzollerns bestaan. De Keizer herdacht zijn reis naar het Oosten, hij had, op deu 01 jjfberg staande, met de hand aan den standaard gezworen niets onbeproefd te zullen laten tot liet heil des volks. Verder herinnerde de Keizer aan het woord dat Von Moltke tot Von Bis- ma r c k sprak na den oorlog met Frankrijk: «Nu komt het er op aan den boom te zien groeien.» De Keizer zei, dat hij voor den Duit- schen Rijfesboom een goed hovenier wilde zijn; storende takken zou hjj snoeien, scha delijke wortelvezelen uitroeien. In 't kort herdacht de Keizer de pogingen tot be houd van den vrede. Duitschland moest eendrachtig staan als een bronzen rots te gen iedere vredeverstoring. De buiten- en binnenlandsche vrede moet gehandhaafd wordeD. Daartoe zouden hem voor alles de bewoners van de mark Brandenburg helpen. De Keizer eindigde met een hoch op de mark Brandenburg en haar bewoners. RuBland. Hoe de Russen in het Oosten voorwaarts dringen, vertelde onlangs een reiziger in een Chineeschjblad van Tientsin. Hp schreef: «Op alle voornaamste punten in Mandsjoe- rjje heb ik Russische troepen aangetroffen. Op meer bevolkte plaatsen waren het heel» garnizoenen, elders', vooral bp de passen in de bergen, waren het detachementen Ko zakken. Van Niu-chwang tot Wladiwostok en van Chita tot Kirin is een sterk mili tair cordon over het heele land getrokken. Te Wladiwostok zijn 5000 man te Khun- //Met wien heb ik de eer te spreken?/ //Mijn naam doet voorloopig niets ter zake,* hernam de schrijver ernstig. «Neen, dat is tjjd genoeg als wij de ljjsten ingevuld hebben.// Wuifingen nam een papier en keek hem vragend aan. //U wil zeker uw leven verze keren P" «Neen.» «Dan komt u zeker champagne by ons bestel len Ik kan u bijzonder aanbevelen ons //Ik wist niet, dat u campagne verkocht. Nu, de noodige zaakkennis zult ge wel uit uw vroeger beroep overgehouden hebben/, viel Vollmer hem lachend in de rede. «Kent u mij? «vroeg Wulfiagen verbaasd, ter wijl een donker rood zjjn gelaat bedekte. «Ja Doch ik ben niet gekomen om oham- pagne te koopen. Ik sla u iets anders voordat voor u nog wel zoo voordeelig is.// «Nu wat is er van uw dienst?// sprak de voormalige officier, die reeds ongeduldig begon te worden. „Eerst wilde ik n een geschiedenisje verhalen; In het begin zal het u wel wat zonderling voor komen. Doch hoor mjj slechts geduldig aan. Spoedig zal u er belang in stellen.// Wuifingen fronste de wenkbrauwen en liet zich met lialf gesloten oogeu in een hoek van de sofa vallen, terwijl hjj zenuwachtig zjjn knevel opstreek. (Wordt vervolgd.) URLEMSEHEEOIimiT. ABONNEMENTSPRIJS AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIEN. 19.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1899 | | pagina 1