NIEUWE ïïagBlaó voor cftooró- en &uió-<JCollanó. De sociale werkzaamheid. No. 4127 Zaterdag 4 Maart 1889 23st« Jaargang. Onthuld. BUITENLAiM D, Per 3 maanden voor Haarlem 5 ƒ1,10 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,40 Voor liet buitenland 2,80 Af onderljjke nummers 0.03 Dit blad verschjjnt dagelijksbehalve Zon- en Feestdagen. BUREAU: St. Janstraat Haarlem. Van 16 regels50 Cent Elke regel meer71/» Groote letters worden berekend naar plaatsruimte; Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Redacteur-Uitgever, W. KüPPERS. Van ouds, maar telkens opnieuw beweert de sociaal-democratie dat de Katholieke Kerk, gedurende haar bestaan van Degen- tienhonderd jaren, niets gedaan heeft voor het maatschappelijk welzijn der volken maar dat zij de armen steeds en enkel maar getroost heeft met te wijzen op een ander, beter leven aan gene zijde van het graf in den hemel. Deze telkens opnieuw uitgesproken phrase der sociaal-democratie is echter een grove leugen, welke alleen door een aartsleuge naar of door een aartsdommen volksmis leider kan worden gedebiteerd. Of getuigt de geschiedenis niet op wel sprekende wijze, wat het Christendom voor de afschaffing van de slavernij gedaan heeft Het recht van het individu begint eerst met het Christendom en op de persoon lijke waarde der individuen afzonderlijk grondde zich de menschheid in het christe lijk begrip van maatschappij. Het Christen dom heeft echter niet alleen het recht van het individude persoonlijke vrijheid van den mensch gestaafd en bevestigd, maar ook de gelijkheid van alle menschen vóór God geleerd. De aloude, Grieksch-Romeiusche be schaafde wereld beschouwde en erkende alleen de Staatsburgers een luttel klein gedeelte der menschheid als volkomen recht hebbende personen; de zwakke, de arme, de zieke, de vrouw, het kind, zjj allen waren zonder rechten. Ja zelfs de Staats burger ging met geheel zjjue persoonlijk heid in den Staat op hjj was met al zijne rechten toch een slaaf van den Staat. Hoevelen hebben tegenwoordig den mond vol van de woorden: «Vrijheid, geljjkheid en broederschap Zonder te weten of mis schien zonder te willen weten, dat zij de ware vrjjheid, de ware gelijkheid en de echte broederschap enkel en alleen aan de leer van het Christendom te danken hebben. Wjj kunnen hier niet in den breede aan- FEUILLETON. 18. {Vervolg. XIII. Lorenzo Mattioli had korten tjjd geleden kennii gemaakt met eenige Italianen, die door ellende of misdaad genoodzaakt geweest waren, om naar Amerika te verhuizen. Spel, bedriegerij en diefstal, waren de bronnen, waaruit zij hunne middelen van bestaan putten. Op een avond hadden zij Lorenzo medege nomen in een speelhuis, een somber gebouw, waar eene verstikkende atmosfeer heerschte, die bezwangerd was met een walgelijken reuk, welke veroorzaakt werd door een troep personen van alle natiën. Alle waren dronken van den bran dewijn en keken met begeerige blikken naar de goudstukken op tafel, 't Geleek een waar roo- vershol en niet zelden gebeurde het, dat dolk en pistolen gebruikt werden en de een of andere speler bloedend en levenloos in een hoek neer zeeg, n 1. als hjj zoo onhandig was, dat hjj zich O] zjjn valsch spel liet betrappen. Uien avond nam Lorenzo geen deel aan het spelhjj vergenoegde zich met toe te kjjken en dies zooveel mogeljjk op te nemsn. De winst, di zijne makkers in eenige oogenblikken met de kaarten behaald hadden, deed hem ernstig na-.enken en de begeerigheid begon in hem te ontwaken. toonen, welke onvergankelijke, door elk eerlijk denkend mensch erkende verdiensten de Katholieke Kerk verworven heeft, in de vreeselijke, treurige tijden der volksverhui zing, ten opzichte van de redding der oud- klassieke letterkunde; en na de volksver huizing, ten opzichte vau de ontwikkeling en vervolmaking der handwerken, van den landbouw, van de veeteelt, ten opzichte van de vestiging van steden en zoo meer. Wij bepalen er ons toe, hier ter plaatse met enkele korte aanteekeningen te bewij zen, dat de Katholieke Kerk ook nog tegen woordig, in één enkele week, méér offers brengt ten bate van de zwakke en onver mogende leden der maatschappij, dan de sociaal-democratie sinds de 30 of 40 jaren van hare grootspreker^ gebracht heeft, of schoon deze zoogenaamde volksleiders zich zelfs voor het «redding van het volk» door de armste arbeiders goed laten betalen. De Sint-Vincentius-vereenigingen onder steunen zonder de armen te vertroosten met het uitzicht op den «toekomststaat telken jare, met EO/s millioen franks, ar men zonder onderscheid van godsdienst of natie. In de stad Parijs bijv. maakt zich éen enkele vereeniging verdienstelijk ten op zichte van niet minder dan 150.000 arme kinderen. Verschillende andere Katholieke vereenigingen in de stad Parijs onderhou- den 60.000 weezen. De Vincentius-vereeni- gingen verzorgen ongeveer 100.000 huis gezinnen. Eén enkele vereeniging verdeelt jaarljjks ongeveer 2 millioen aandeelen, ter wijl een andere vereeniging per jaar 180.000 armenbezoeken doet. De Congregatie van de «Zusterkens der Armen» verzorgt in 141 huizen, 27.000 oude mannen en vrouwen. In geheel Euro pa bezitten deze Zusters die in weerwil van eigen armoede, voor andere millioenen guldens bijeen vergaderen met bede'en, 2434 huizen, waarin zjj 185.000 kindei en onderwjjzen en 45.000 zieken verzorgen. De stad Weenen alleen bezit 26 christe lijke gestichten voor arme meisjes, die niet Daar hjj zjjn geluk ook wilde beproeven, keerde hjj den volgenden dag naar het speelhol terug en reeds bjj het eerste spel diende de for tuin hem. Dit geluk moedigde hem aan en hjj bleef bjj na den heelen dag spelen, terwjjl hjj af wisselend verloor en won. Laat in den avond stond hjj van de speeltafel op met eene beurs vol geld en half dronken door het overmatig gebruik van drank. Dit was de avond, waarop wij hem thuis heb ben zien komen, neuriënde en met de opbrengst van het spel in de zakken rammelend. Van dien dag af werd het spel het eenig middel van bestaan van Mattioli en zjjne vrouw, die nu niet langer in onzekerheid verkeerde over de afkomst van het geld, waarvan zjj ruim schoots en zonder gewetensbezwaren gebruikte. Zjj ging nog verder. Op zekeren dag liet zjj zich door Lorenzo mee naar het speelhol nemen, waar hjj gewoonlijk heenging. Vanina was de tegenpartjj van een ouden Yankee, die, zonder twijfel verblind door de schoonheid der jonge vrouw, zoo in verwarring geraakte, dat deze hem al zjjn geld afwon, wat echter geen beletsel was, om zjjne lieve tegenpartjj uit te noodigen, den volgenden dag het spel te hervatten, opdat hjj dan revaDche zou kunnen nemen. Wjj zeiden zoo even, dat Lorenzo gelukkig was bjj het spel, maar zijn geluk was niet alleen toe te schrjjven aan zjjne bekwaamheid en zjjn goed gesternte. Wanneer de fortuin hem den rug toekeerde, zag hjj er volstrekt geen bezwaar in, zjjne toevlucht tot bedriegerjj te nemen. En hjj had in zijne vrouw eene medeplichtige, die hem naar wensch diende, want immer had zjj in eigen onderhoud kunnen voorzien, voor zieken en grijsaards 18 weeshuizen en 31 ziekenhuizen. Noord-Amerika bezit 239 christelijke weesinrichtingen met ongeveer 30.300 kinderen. Volgens eene statistiek, uitgegeven door den generaal-inspecteur der openbare wel dadigheids-inrichtingen van Frankrijk, wa ren van de 1483 in Frankrijk zich bevin dende gasthuizen, die öf den revolutietijd overleefd hebben óf na dien tjjd werden op gericht niet minder den 301 gasthuizen door de geestelijkheid gebouwd van vrij willige gaven en bijdragen. Betreedt de stille ruimten, waarin de Zus ters van Barmhartigheid arme, hulpbehoe vende kinderen verzorgen, wonden van li chaam en van ziel heelen het doodzweet wegwisschen met zachte haudvan het voorhoofd der stervenden. Waarom kunnen deze katholieke heldinnen zulke zware of fers brengen Omdat zij vasthouden aan de leer en aan het voorbeeld van Christus 1 Wat heeft daarentegen de sociaal-demo- catie gedaan voor de armen, en wat heeft zij tot stand gebracht in het belang der Maatschappij Bestaat er wel ergeDS ter wereld ook maar één enkel sociaal-demo- cratisch gasthuis of een sociaal-democra tisch gesticht voor kinderen, of eene inrich ting tot bevordering van goede orde in han del en industrie gepaard met eerbied voor het gezag?- Wij, Katholieken, echter kunnen op tal- looze heerlijke getuigenissen van de geschie denis wijzen, wanneer ons het verwjjt wordt toegevoegd, dat de Kerk niets gedaan heeft voor de armen en veriatenen. Italië. De toestand ran Z. H. Leo XIII is naar omstandigheden bevredigend. De koorts waaraan de Paus leed, kwam voort uit het gezwel, dat door Dr. Mazzoni en Dr. L a p p o n i is verwijderd. De ontvangst der kardinalen, welke gis- een glimlach of een schertsend woord over voor den tegenstander van baar man, waardoor diens aandacht werd afgeleid. Op zekeren avond werd Mattioli bet'apt op eene valsche kaart. Men viel dadeljjk op hem aan en hjj werd met kracht de deur uitgegooid, nadat hjj eerst nog twee dolksteken in den rug gekregen had. Meen nu evenwel niet, dat de andere spelers onberispelijk eerljjkc menschen waren. Volstrekt niet, maar Lorenzo was zoo onhandig geweest zich te laten snappen en zooals het altjjd gaat, de grootste bedriegers begonnen het hardst te schreeuwen van verontwaardiging, om de aan dacht van hen af te leiden. Het duurde laDg, voor de dolksteken, die Lorenzo ontvangen had, weer begonnen te ge nezen. Vanina, die nu van elk middel van be staan verstoken was, werd in hare woning meer malen door honger gekweld. Toen had zij, aan de grootste moedeloosheid ten prooi, oogenblik ken, waarop de wanhoop haar aangreep, en zjj verlangde naar net einde van dit leven, om door den dood van dezen man gescheiden te worden, die oorzaak was van al hare rampen. Toen de Corsicaan van zijne wonden genezen was, scheen zjjn hartstocht voor het spel en zjjn zucht naar een avontuurljjk leven ook geweken. Eindeljjk slaagde hij er in eene geringe betrek king in een boekwinkel te vinden. Zjjn oude natuur kwam echter weer spoedig boven. Op dit tjjdstip, was er een opstand uitge broken onder de Indianen-stam men van Tejas, die hunne indringers en onderdrukkers verdre ven hadden tot het grondgebied van Loui- teren had motten plaats hebben en bij welke gelegenheid de Paus een belangrjjkt rede zou uitspreken, is verdaagd, evenals de plechtigheid in de Sixtiinsche kapel op 3 Maart. In de liberale pers weet men natuurljjk wie de meeste kans heeft den nog levenden H. Vader te vervangen. Zoo spreekt de Fbss. Zeitung reeds over Z.Etn. kardinaal Serafino Vanutelli, over den kar dinaal-vicaris Lucido Maria Paroc- chi en kardinaal Oreglia di Santo Stefano. Ook wordt Z.Em, kadinaal G o 11 i, de vroegere generaal der Carme- lieten genoemd. Het college van Kardinalen, dat den Paus moet benoemen, bestaat thans uit 58 leden, waarbij 30 Italianen, 3 Duitschers, 3 Oostenrijkers, 2 Hongaren, 8 Franschen, 4 Spanjaarden, 2 Portugeezen, 3 Engel- schen, 1 Amerikaan, 1 Belg en 1 Pool lid zijn. België. De Koningin van België is ernstig onge steld. H. M. is lijdende aan longontste king. Dr. Thiriar, die de Koningin be handelt, verlaat de zieke niet. Duitsohland. Uit Berljjn wordt geseind dat de Bonds raad ditmaal geneigd schjjnt te zjjn de op heffing van de Jezuïetenwet, die reeds eenige malen door den Rijksdag is aangenomen, goed te keuren. Keizer Wilhelm heeft zeer terecht in zjjn toespraak bjj de eedsaflegging der recruten gewezen op de voorbeeldelooze houding der bemanning van de Bulgaria. Z. M. wekte de jeugdige soldaten op, het voorbeeld der dappere Duitsche zeelieden, zoo noodig, te volgen. Om aan alle praatjes het zwjjgen op te leggen, heeft de Duitsche Regeering aan de Regeering te Washington verzocht het leven en den eigendom van de Duitschers te Manilla onder haar bescherming te wil len nemen. Dat verzoek is ingewilligd en het Duitsche eskader vertrekt naar de Chi- neesche kust. Rusland. Al het geschrjjf over den gezondheids toestand van den Czaar van Rusland, waarin Z. M. wordt voorgesteld als een ziekelijk man, weerspreekt de bekende rei ziger graaf Z i c h j. siane, waarvan Nieuw-Orleans de hoofdstad is. Er werden legereorpsen gevormd, om hen te bestrjjden, en Lorenzo, die nu zjjn geluk met de wapenen wilde beproeven, bood zjjn diensten aan, die gretig aangenomen werden. Hij trok nu mede te velde tegen de Sioux en liet zjjne vrouw te Nieuw-Orleans achter. Door zjjnr dapperheid, die hjj in den strjjd tegen de Indianen betoonde, verwierf hjj zich den rang van officier. Op zekeren dag, toen hjj met een vjjftigtal manschappen vrjj ver van het camp verwjjderd was, om eene verkenning te ondernemen in de uitgesterkte savana's van het binnenland van Tejas, zag hij zich onverwachts omringd door eene bende Roodhuiden, die uit het hoogs gras te voorschjjn sprongen, en met wilde en woeste kreten op de soldaten aanvielen. Mattioli was een der eersten, die door een kogel in de borst getroffen neerviel. Een Indiaan, die hem op den grond zag lig gen, snelde dadeljjk toe, en terwjjl hjj hem met de eene hand bjj de haren greep, zwaaide hjj met de andere een groot mes, en maakte sich gereed om zjjn vjjand te scalpeeren. Reeds had hjj met eene snelle beweging van zjjn arm, om het achterste gedeelte van het hoofd van zjjn slachtoffer eene diepe inkerving gemaakt. Maar Mattioli die niet dood was en door de hevige pjjn weer het bewustzjjn herkregen had, richtte zich met een dolk in de hand op, en stak den wilde het doodende staal in de borst, die zon der een kreet te slaken naast zjjn slaehtoffer neerzeeg. (Wordt vervolgd.) HAARimtHECOCRMI. ABONNEMENTSPRIJS AGITE MA NON AGITATE. PRIJS DER ADVERTENTIEN. i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1899 | | pagina 1