N r i e i J W E €3>ag6laè voor eSKoord- on Suió-eXollanó. De bron van het Socialisme en Anarchisme. NTo. 4211 Vrijdag 16 Juni 180!) 24ste Jaargang. GRATIS. De Zwerfster. B U I T K JV L A JV D, Engeland. frankrijk. ISCHCODIAIT. ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor het buitenland Afzonderlijke nummers Dit blad verschjjnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen. BIJBEAÜ: St. Janstraat Haarlem. 1,10 «1,40 C 2,80 «0.03 AGÏTE MA NON AGITATE. PRIJS DBR ADVERTENTIEN. Van 1—6 regels 50 Cem Elke regel meer7Vi Groote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Redacteur-Uitgever, W. KöPPERS. Zij die zich van af heden op dit Blad abonneerenontvan gen de nummers gedurende deze maand, ver schijnende, 0 Abonnementen op het Zondagsblad, be- hoorende bij deze courant worden eveneens dagelijks aangenomen. Het Zondagsblad be vat aangename, onderhoudende lectuur voor de huiskamer. Prijs per d^ie maanden 25 cent, franco per post. 35 cents. Een verslaggever van een Duitsch dag blad vroeg eens aan den Franschen staats man Jules Simon, wat de bron van het anarchisme was; en Jules Simon ant woordde op deze vraag als volgt«Wat Frankrijk betreftgeloof ik zeker, dat de strijd tegen het Katholicisme er véél toe bijgedragen heeft om het anarchisme te be zweren. Ziet u, ik ben philosoofik ben, hoewel ik in den Katholieken godsdienst werd opgevoed, noch Katholiek noch Pro testantik heb mijn eigen, op wijsgeerige grondstellingen steunende moraal die ik echter wel zal oppassen aan het volk telee- ren, want het volk zou mg niet begrijpen.» Wij voor ons begrijpen het eveneens niet, hoe men een mensch in geweten zou wil len verplichten om deugdzaam te leven, wan neer men den eeuwigen Schepper, Rechter en Straffer zou willen loochenen. Zonder de plichten jegens God, verliezen ook de rech ten des menscnen op eigendom, eer en le ven alle verblindende kracht, ja zelfs alle reden van bestaan. Het beste bewijs hier voor levert Jules Simon zelf, omdat hij zijn antwoord als volgt besluit: «Ontneemt men aan de kinderen dit begrip (n. 1. het begrip van God en van het toekomstig le ven) en voedt men hen volkomen in on- FEUILLETON. 23 Vervolg.) Hij bad, hij smeekte, nu eens was hij vol vertiouweD, dan weder sidderde hjj voor de uit spraak der gezworenen. Hoe zult ge, zoo sprak hij, uwe kinderen durven omhelzen, wanneer gjj door het zwaard der wet deze kinderen tot weezen gemaakt hebt Neemt u in acht mjjne heeren Denkt dat ge eenmaal rekenschap zult moeten afleggen voor den Heer der heerscharen van het bloed van dien onschuldigeDat zjju bloed uwe handen niet bezoedele, want al het water der zee, al uwe tranen zouden die niet kunnen afwasschen Evrard, vergeef me, indien mijn talent niet op de hoogte bleek te zijn van de taak, die ik niet uit overmoed, maar gedrongen door het bewustzjjn uwer onschuld, op mijne jmgdige schouders nam rnjjn hart is even beklemd als het uwe en gij weent maar ook ik zie slechts door een floers van tranen h:t publiek dat nu ij aaD hoort, de gezworenen die hun oor deel zullen zeggen, de rechters die zullen oor- deelen, gaat dus, mijne heeren! Wij zjjn bereid uwe uitspraak aan te hooren. Nooit zal die uit spraak eene boete kunnen zijn, daar wij niet schuldig zijn. Die uitspiaak kan slechts de on schuld doen zegepraleo, of de kroon der mar telaren op de slapen van een rechtvaardige druk ken geloof op, dan wordt in de massa van de minder ontwikkelde individuen allereerst het nihilisme en vervolgens het anarchisme aan gekweekt.» Wij nemen de vrijheid aan deze woorden toe te voegen, dat zeer talrijke feiten ge noegzaam bewijzen, dat dit niet enkel het geval is met de minder ontwikkelde maar ook met de degelijk ontwikkelde individuen. Maar genoeg! J ulesSimon heeft open lijk bekend dat het ongeloof de bron is van het socialisme en van het anarchisme. De aanhangers van het anarchisme zijn volstrekt niet zulke weinig ontwikkelde in dividuen, maar zij zijn toegerust met alle moderne kennis, welke de ontwikkelden ge woonlijk bezitten.Zoo bijv. heeft Y a i 11 a n t, de bommen-werper, den Duitschen materia- listischen wijsgeer Büchner als zijn ge- liefkoosden schrijver aangeduid. Doch daarom reeds moet het oogeloof eene doemwaardige dwaling zijn, omdat het in zijn laatste gevolgtrekkingen zulk een mon ster als Vail land heeft voortgebracht- Even belangrijk is eene bekentenis van den Franschen socialisten-aanvoerder J a u- rès, geuit in eene redevoering tegen den ex-minister Dupuy: «De burgerlijke repu bliek zoo zegt hij heeft aan het volk den troost van den godsdienst ontnomen zonder aan dat volk de weldaden van het socialisme te schenken Gij hebt het oude lied, hetwelk de menschelijke ellende in slaap wiegde, onderbroken en de men schelijke ellende is schreiend ontwaakt. Die menschelijke ellende verschijnt nu in uwe tegenwoordigheid en eischt voor zich eene plaats, eene plaats vóór aller oogen.» Het ongeloof drijft den mensch in de ellende en de ellende drijft hem verder, tot waanzin toe. Een socialisten-aan voerder moet het wel het beste weten, hoe de volks massa in dit opzicht denkt. Nog één getuige willen wij hier tegen hen laten spreken. Het is niemand anders dan Z o 1 ade Fransche apostel van het ODgeloof en van de zedeloosheid. 1S> rnaid viel uitgeput op zjjn zetel neder, en het gelaat met beide handen bedekkend, weende hij stil. Dj ontroering van den joDgen advocaat was aanstekeljjk, het publiek snikte en weende ock. De president vatte nu alles in eene sobere rede te zamen en ofschoon hij volkomen onpar tijdig was, kon men toch bemerken dat hij aan Evrard's onsehuid geloofde. De procureur-generaal begreep dit ook, en eene nederlaag vreezend, verhief hij opnieuw de stem, om op het gevaar te wijzen dat de maat schappij bedreigde, indien monsters zooals Evrard »rjj mochten voortleven. Evraid sidderde, hij begreep dat hjj verloren was De debatten waren gesloten, de raadsleden en de gezworenen begaven zich in de raadszaal, De gezworenen beraadslaagden. Evrard had de gerechtszaal verlaten en men had de beide echtgenooten bij elkander gebracht om naar verkiezing zich samen te onderhouden. Bernard was met bea. - Evrard was tamelijk moedig, maar E se werd tusschen hoop en vrees geslingerd en kon maar niet begrijpen wat die booze heer, die zoo tegen Evrard uitvoer, toch bezielde. Zjj hadden hem immers nooit kwaad gedaan Evrard trachtte haar gerust te stellen ofschoon het hart hem onstuimig in den boezem klopte. Hoe laat is het? vroeg Else. Drie uur. Ze zijn dus reeds een uur aan het be raadslagen alsof uwe onschuld niet duidelijk genoeg ware «Dartig jaren heb ik zoo klaagde hij voor niet langen tijd geleden gekampt voor het positivisme (d. i. de scherpste loo chening van het christendom)maar nu ben ik aan het weifelen geraakt. Alleen de godsdienst, alleen het geloof is bij machte om aan de revolutionnaire leeringen paal en perk te stellen maar tegenwoordig is de godsdienst, om zoo te zeggen, verdwe nen. Wie geeft ons nieuwe idealen Zeker, in de kringen, waarin Zolazich beweegt, is alle godsdienst verdwenen, en eveneens ook alle idealen. Maar wanneer hij idealen zoekt, dan behoeft hij ze alleen te zoeken in het christendom, hetwelk hij reeds jaren lang heeft bestreden. Maar de heeren verrekenen zich meestal, omdat zij zeiven zich meenen te mogen dispenseeren van den godsdienstterwijl zij den gods dienst voor het volk als noodzakelijk ver klaren. Aan deze gemakkelijke grondstelling heeft de philosoof Nietzsche den vol genden smaakvollen vorm gegeven. Hij zegtdaar bestaat een dubbele mo raal, eene dubbele zedenwetdaar bestaat een moraal voor de heeren, evenals er een moraal voor de volksmassa bestaat. Deze laatste noemt hij ook slaven-moraalmo raal voor het gepeupel. Het geloof is vol gens hem slechts het «dierlijk instinct van den gehoorzame.» Deze «nette» philosoof is naderhand waan zinnig geworden wij koesteren nu zeer de verdenking, dat hij ook vroeger reeds niet goed bij zijn verstand was. Verwonderlijk is het echter dat zoovelen uit de zooge naamde beschaafde kringen bij voorkeur de geschriften van Nietzsche lezen. De «groote» heeren willen alzoo andereu een juk opleggen, hetwelk zij zeiven niet dragen maar hiermee maken zij den gods dienst slechts méér gehaat. Het eenige mid del, om niet nog méér anarchisten te ma ken is dat men in de hoogere kriDgen eindelijk eens ophoude om aan de volks massa een slecht voorbeeld te geven dat De minuten kropen langzaam voort. Evrard liefkoosde de kinderen, en was ten prooi aan de somberste voorgevoelens. Ook hem scheen de beraadslaging te lang. Eindelijk kwam een gerechtsdienaar en fluis terde den advocaat eenige woorden toe Het hof zal uitspraak doen, sprak Bernard tot de beide echtelieden, en terwjjl hjj uaar zijne plaats ging, werden ook Evrard en Else binnengeleid. De rechters waren reeds gezeten. Een doodeljjke stilte heerschte in de zaal, alles was in gespannen verwachting. Eindeljjk werd de schel door den president der gezworenen bewogen en opstaande las hjj langzaam, de door het gerechtshof gedane vragen voor. Eindeljjk kwam hjj aan het volgende formulier. Bij mjjne eer en mijn geweten, ja, de be klaagde is schuldig. Eu bevestigend werden ook de verzachtende omstandigheden beantwoord. Evrard luisterde zonder verbleeken toe, en fluisterde slechts dit ésne woord Dat Gods wil geschiede Aanstonds daarop werd het vonnis voorge lezen. Het luidde: levenslange dwangarbeid! De geheele zaal werd als door een electrischen schok bevangen. Men weende, men beklaagde het medelijden was algemeen. Evrard, vroeg de voorzitter, hebt ge nog iets te zeggen De pachter stond op. Zjjn flink mannelijk gelaat was door eene men niet zelf den dam d. w. z. den gods dienst doorbreekt, welke onze maatschappij voor den zondvloed beschut. Ouder de Britten is een partij opgestaan die het drijven tot een oorlog met de Trans vaal ten hoogste afkeurt. Het parlemeuts- lid G. W. E. Rus sel 1, staat aan het hoofd van een commissie, om een beweging gaande te maken ten einde de Boeren te verde digen tegen de kuipergen, waartoe de En- gelsche minister Chamberlain zich leent om de onafhankelijkheid van de Zuid-Afri- kaansche Republiek te ondermijnen. Ru s- sell wil de Boeren niet langer bedreigd zien. Deze Engelschman heeft echter geen lust zich tot de Yredes-Conferentie te 'sGraven- hage te wenden. Door de val van het Fransche ministe rie is de minister-president Dupuy, een zondebok geworden die flink wordt afge ranseld. De Echo de Paris, wenscht Charles Dupuy een goede reis. De Aurore meent, dat als Dupuy, president L o u b e t er on der dacht te krijgen, zooals hij met C a s i- mir-Perier gedaan heeft, hij zich nu zeer heeft vergist. De Rappel beschuldigt Dupuy veel kwaad te hebben gedaan jegens de Repu bliek, aan de vrijheid en aan het parlemen taire stelsel, door kuiperij. De Lanterne (M i 11 e r a n d) «De gereeh- heid is langzaam geweest, maar zij is toch gek.men. Dupuy boet met zijn val het velerlei verraad, waaruit zijn ministerieele loopbaan geweven was.» De Gaulois«Na het ministerie der re visie zal men ons het ministerie van de vrijspraak trachten op te leggen. Het is dus mogelijk, dat men Dupuy nog eens be treuren zal De Autorité (deCassagnac): «Hij valt onder de minachting van allen die hij be- drogen heeft, vroeger aan de rechterzijde, gisteren nog aan de linkerzgde Wjj zullen hem eeuwig dankbaar zijn voor het kwaad, dat hij de Republiek gedaan heeft en waaraan zij barsten zal.» bovenmatige smart, door een heldhaftigen lijdens moed bezield. Hij legde de hand op het hart en sprak kalm -. Bij mjjne eer en mjjn geweten zweer ik, dat ik onschuldig ben. Evrard, hernam de voorzitter, hebt ge niets tegen de straf in te brengen Niets, mjjn heer de voorzitter. Ik ben over tuigd dat de gezworenen en de rechters volgens hun inzien gesproken en gehandeld hebben. Ik bedank u voor uwe goedheid, ik dank ook mjjn edelen advocaat. Evrard viel op de bank neder, maar op het zelfde oogenblik stond Else op. Zonder aarzelen trad zjj tot voor de rechters, en sprak op luiden, vasten toon Heeren rechters, heeren gezworenen, en gij allen die mijn man op de bank der schande zaagt nederzinken, ik bezweer u, om het woord Diet te vergeten dat ik ga uitspreken. Ik zweer bjj mijne eer als vrouw, en bij mjjo geweten als christin, dat Evrard onschuldig is! Gjj veroor deeld hem, ik zwjjg en buig rajj voor de be proeving van Gods hand, maar ik zweer ook, dat ik mijne kioderen geen bezoedelden naam zal achterlaten! Evrard, ge gaat vertrekken naar de galeien, ge gaat daar uw smarteljjk ljjden aanvaarden ik blijfik waak, ik strjjd Mjjne oogen moeten zich sluiten, mjjne ledematen ver- stjjven, indien ik niet binnen vjjf jaren het on omstootbare bewijs van Evrard's onschuld lever, indien ik niet den naam van den moordenaar weetIk zal den moordenaar voor u sleuren en in zjjae schande de eer van mijn man rein was- »chen. (Wordt vervolgd.)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1899 | | pagina 1