NIEUWE kbagBlaó voor c TToord-en Suió-JCollanó. Antwerpen in feestviering. No 4267. Woensdag 23 Augustus 1899, 24ste Jaargang. Per 3 maanden voor Haarlem Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor liet buitenland Afzonderlijke nummers Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen. BUREAUSt. Janstraat Haarlem. /1,10 c 1,40 c 2,80 «0.03 Van 16 regels50 Cent Elke regel meer 71/, öroote letters worden berekend naar plaatsruimte. Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant Red a c t s ur-0 i t g e v e r, W. KüPPERS. Lompenkoopman. Vervolg.) Niemand, die tot nu het geheel oi een gedeelte bjjwoonde der Van Dijck-fees- ten kan het ontkennendat Antwerpen grooten eerbied heeft voor de kunst,de kunst in hare kinderen eert en op schitterende wjjze lucht geeft aan dit gevoel. Evenals verleden jaar Amsterdam zjjne Rem brandt -tentoonstelling hadzoo heeft Antwerpen dit jaar hare VanDgc k-ten- toonstelling, waar de met moeite en groote geldelijke offers bijeengebrachte schilder stukken van Van f) ij c k tot en met 15 October zullen te bezichtigen zijn. Wanneer wjj dus het einde der tentoon stelling zullen naderen, dan zal reeds het goud verbleekt zijn der lantaarnpalen waar op thans de zon in feestdos speelt en dan zullen de bloemenslingers zijn verwelkt. Maar thans is nog alles frisch en in lente gloed. Heden Zondag, gaat de groote Lieve- Vrouwe processie uit, waarvan de 500e ver jaardag samenvalt met den 300en van A n- toon Van Djjck, eene reëele voorstel ling, hoe godsdienst en knnst elkander de hand reiken in de fiere Sehelde-stad. De fijn bewerkte gouden kroon, waarmede op 15 Augustus het beeld van O. L. Vrouw plechtig werd gekroond, is een meesterstuk van den eersten rang. De prijs voor dit kunstwerk besteed was 60.000 franks, ter wijl de juweelen en edelsteenen voor Ma ria's kroon nog afzonderlijk waren aange boden. Eerst wilde een enkel persoon de kosten der kroon op zich nemen, doch de Hoogeerw. Deken der stad vond het meer treffend, dat iedereen in eene collecte het zjjne zou kunnen bijdragen. Heden wordt het met goud gekroonde beeld van Maria in den solemneelen omgang rondgedragen en dan zal het nog eenige dagen prjjken, geplaatst op het hoofd-altaar middenin de groote Lieve-Vrouwekerk, ook getooid met den mantel van goudborduurselbezaaid met sterren van paarlen en robijnen. Dit voor het godsdienstig gedeelte. Ook de kunststoet ter gelegenheid der Van D jj c k-feesten die ook nog op 27 Augustus voor den laatsten keer zal om gaan, draagt een ieders bewondering weg. Het is schoon, het is kunstig samengesteld hier zijn mannen aan het werk geweest vertrouwd met de kunst en kunsthistorie. FE U1LLETON. VADER BAMBRIQU E.T „Het staat aan jou, natuurlijk,» zeide zij, ter wijl zfj zich op de lippen beet, „doch ik had wat meer bereidwilligheid van je verwacht Ik had stellig op je gerekend, maar als je be droefd bent en vreest je te zullen vermoeien, zullen wij er maar niet meer over «preken, lieve vriendin I» Zjj aprak de beide laatste woorden uit op een toon, die de tegenovergeatelde beteekenis eraan gaf van die, waarin zij gewoonlijk gebe zigd worden, en wendde zich wrevelig naar eene andere zjjde. Eliza keek haar scherp aan. Nu begreep het arme meisje, waarom Hermance er zoo op had aangedrongen, dat zjj op het feest zou verachjjnen, waartoe de liefkozingen gediend hadden, welke zjj slechte aan dn oude vriend schap had toegeachreven. Hare adelljjke gezellin had haar noodig om met behulp van haar te schitteren, en mogeljjk was dit wel de eenige reden, waarom zjj, eene dochter uit het volk, zich hier in dit aristocratisch salon bevond. //Je hebt geljjk, Hermance,// zeide zjj einde lijk op diep bedroefden toon, »ik heb niet het recht je zooiets te weigeren. //Ik zal doen, wat in mjjne vermogen ia, om je aangenaam te zjjn.// Ouder deze tellen wij ook mjjnheer de Vriend t,directeut der Antwerpscbe schil ders-academie. Het was wel een aardig gedacht bij het openen van den stoet de menschenmassa zich te doen ontsluiten niet zoozeer door geweld ofschoon ook eene afdeeling bur gerwacht te paard vooropging doch meer door het opwekken der water-vrees bij middel der spuit van Cupido, gezeten op den nek van een reusaehtigen walvisch. Ook de reus en reuzin van Antwerpen's omme gangen ontbraken niet en wierpen hunne nieuwsgierige blikken rechts en links over de volksmenigte. Het deed hun blijkbaar goed door velen uit vroegere optochten te worden erkend. Het kolossale beeld van reus Druon Anti- goon werd vervaardigd in 1534 door den schilder beeldhouwer PeterCoecke van Aalst, dat der reuziD dagteekent van 1765. De kunst door de eeuwen heen werd voorgesteld. Tien maatschappijen, gekozen uit de 23 der stad, vormen tien afdeelin- gen, ieder saamgesteld uit praalwagens, groepen te voet en ruiters, voorstellende de verschillende bloei-tijdperken der kunst. De «jonge Vlamingen» gaven ons de As- syrische kunst onder de 19e dynastie der Pharao's (1400 j. voor Chr.) Zangers, harp spelers sieterspelersPharao Ramses II in een prachtig palakijn, omringd door mos- kitosverdrjjvers wierookdragers en Egyp tische priestersde reuzensphinx van Jiseh op den praalwagen met het portaal eens tempels rustende op vier machtige zuilen en wanden, veelkleurig beschilderd en versierd. De Assyrische kunst was voor gesteld in den Cherubleeuw met men- schenhoofd en vleugelenzooals die een maal stond in het oude Assyrische rijk aan de praalgraven en paleizen der vorsten. De maatschappij «Vriendenschaar» begint hare afdeeling met een tafereel uit de An tigone» van Sophoclet en het bloeitijdperk der hooggeroemde Grieksche kunst is in aantocht. De praalwagens van Minerva, van Apollo en de zeven Muzen. De Grieksche dichters, redenaars, wijsgeeren en geschied - schrjjvers trekken ons voorbij. Wij hooren de lyrische tonen van Orpheus waarvoor zelfs de steenen gevoelig waren en bij wiens wondervol spel zij zich ordenden tot een j geregeld bouwstuk. Opnieuw klinkt ons in S de ooren de machtige stem van Demos thenes; Socrates en Plato ont- j „Zoo is het goedriep het zelfzuchtige meisje, terwijl zjj, mogeljjk wel opzettelijk, de opoffering niet naar waarde schatte, //nu herken ik weder mjjn lief vriendinnetje Je bent een engel, en wij zullen veel succes hebben Van nu af aan werd Hermance weder uiterst vriendelijk en overstelpte juffrouw Bambriquet met attenties. Terwjjl zjj nog fluisterend met el kander spraken, diende men Prins Alfred De Z aan. //Eindeljjk zeide freule De Montreville. Eliza bleef kalm en in gedachten verzonken zitten. Deze goed klinkende naam herinnerde haar slechts vaag een schuldenaar van haren vader. XXII. Toen men den Prins aanmeldde, kwam er eene ongewone beweging onder de aanwezigen; men fluisterde, terwjjl alle' blikken op de deur gevestigd waren. De dichte opgewonden menigte week eerbiedig ter zjjde en degeen, dien de lezer onder dien naam van Moreau heeft leeren ken nen, naderde met afgemeten schreden de vrouw des huizes, terwjjl hjj vriendschappelijk met graaf De Montreville sprak. Zjjn gansche persoonlijkheid had eene won derbaarlijke verandering ondergaan, zoodat het onmogeljjk was in hem den zonderlingen huur der van Bambriquet te herkennen. Zonder den langen mantel en het eenvoudig gewaad vertoonde hjj het uiterljjk van een nog jeugdig man, van eene flinke gestalte, met zachte doch tevens trotsche gelaatstrekken. vouwen hunne wijageerige stelsels; Hero dotus verhaalt zjjne oude geschiedenis sen en de Attische tragici ontvouwen de breede koren hunner treurspelen. De dithy rambe van D i o n y s i u s, de ode van P i n- daros weerklinkt in deu majostueuzen een voud haier melodie. Volgt het oude Rome met zijne gelauwerde kunstenaars, gezeten in schilderachtige groepen tegen de fries van het Parthemon, de vergulde zege-kar ren met driespan der overwinnaars in het renperk, Cicero op het rostrum, Vir gil u s met zjjn «Aeneas»H oratins met zjjne «Carmina.» De Antwerpsche «Klauwaarts» stellen voor de Arabische kunstde kaaba van Mekka de Byzantjjnsche keizer J u s t i* niaan en Theodora onder eenen koe pel, gedragen door overhangende gewelf bogen, rustende op vier marmeren zuilen; de Romaansche eene vrouw met Romaansch kerkje op den arm de sleep van baren koninklijken mantel gedragen door hof- knapen. Een koor van met bloemen getooide knapen en meisjes, hett aan het: cDaghei in den Oostenen <Naar Oostland willen wij varenen wjjst op een kerkportaal in gothischen stjjl, met spitsbogen en door zichtige roos, met beelden en beeldhouw werken. De maatschappjj «Verbroedering» vertolkte aldus op waardige wjjze het idee der Gothiek. De vertegenwoordigers en voorgangers der Italiaanscha renaissance waren niet moeieljjk te vinden voor de maatschappjj «Leopold» en onder het ruischen der tonen van «Sa l'aura spira» vertoonde zich de Madonna van Cimabuë, omringd door Dan te, Petrarca, Bruuelleschi, die den koepel voltooide der Domkerk van Florence, enG h i b e r t i, die twee der bron zen deuren leverde aan de doopkapel van Florence. Dit Lieve-Vrouwe beeld met het Kindje voldeed zoo goed, dat het volk het uit C i m a b n e's werkplaats haalde en onder bazuingeschal overbracht naar de «St. Maria Novella» te Florence waar het bewaard wordt. Als beschermers der kunsten pareerden in den Antwerpschen kunststoet Laurens de Medici te paard met twee schild knapen de Doge van Venetië met twee edelknapen en paus J u 1 i u s II, voorafge gaan door stafdragers, koorknapen, pries- De groote bakkebaarden, die hem in de rue de la Santé ontsierden, waren verdwenen hjj droeg slechts een knevel, welke zjjn voorkomen een nog jengdiger aanzien gaf Zjjn rok was versierd met verscheidene vreemde ridderorden en met het lint van het Legioen van Eer, welke onderscheidingen hjj verkregen had, toen hjj nog als fcolonel bij de Koninkljjke Ljjfwacht diende, Doch vooral sprongen zijn voorname manieren in het oog, welke hjj zelfs niet had kunnen afbggen, toen hij als een gewoon burger bjj Bam briquet woonde. Hjj scheen verstrooid en ter neergedrukt toch beantwoordde hjj glimlachend de vleiende gezegden, waarmede de graaf hem overlaadde en groette hier en daar vriendeljjk een bekende, die dan niet weinig ingenomen scheen met zulk eene onderscheiding. Toen freule De Montreville den prins naderbjj zag komen, brak zjj het gesprek af en wierp snel een blik op haar toilet. Zonder dat Eliza begreeg, waarom haar vriendin haar zoo plotse ling met rust liet, nam zjj toch de gelegenheid te baat om hare gedachten te verzamelen en zich een weinig moed in te spreken. Droomend, de oogen op den grond gevestigd, wilde zjj zich harden tegen de beproevingen, die zjj reeds doorstaan had en die haar nog te wachten ston den. In hare mijmering vergat zij alles om zich heen, zjj deed haar uiterste best, hare zwakheden, baar vrees, en zelfs hare herinneringen van zich af te schudden. De Prins maakte eene buiging voor de gravin doch voordat hij het woord tot haar kon richten, riep Hermance uit tersBisschoppen, Kardinalen en gezeten in zjjn draagstoel, omgeven door flabellum- dragers en Zwitsersche Ijjfwachten. Deze afdeeling werd gesloten door een praalwa gen, getrokken door zes paarden, voorstel lende de verheerljjking der Renaissance. Vooruit jonge «Fonteynistenen hett nog eens het koraal aan, dat zoo plechtig weerklonk door Antwerpens straten. Het hemelsblauw uwer kleeding begeleidde zoo liefljjk de tonen van uw gezang. Het was de zang der Duitsche Renaissanceeene hulde aan Albert Dürer; Germania met de banieren van het Duitsche Rijk en van Maximiliaan I. A 1 b e r t G r i s a r 's kring vertoonde den Koninklijken troon van Frankrijk in blauw I fluweel met gouden leliën het tjjdperk der Franschef? Renaissance onder F r a n s I en Hendrik II. Onze Hollandsche schilderschool der 17e eeuw werd verheerljjkt door een praalwagen voor Rembrandt, de Vlaamsche Renais sance verschjjnt onder de gedaante van den gevleugelden os der St. Lncasgilde onder eene Romeinsche portiek. Versierd met de fijnste draperiën, kostbare vaandels en bloe menkransen volgen de zegewagens van Rubens, Van Djjck eindeljjk de Stede-maagd die Antwerpen's roemrijke zonen kroont. Rjjkdom van costumes, historische juist heid tot in de kleinste bijzonderheden, stem pelden dezen optocht tot een waren kunst stoet, welke benaming hiervoor niet jjdel was gebruikt. Ofschoon de groote menigte de voorkeur zal bljjven geven aan het «Land juweel» van enkele jaren terugzal toch ieder, die slechts eenigszins is ingewjjd in de kunsthis'orie dezen kunsthistorischen stoet verre daarboven stellen en den goe den smaak bljjven bewonderen van hen, die in Antwerpen zulk eene onderneming deden slagen. Wat bereikt kon worden is hier bereikt en daarvoor onzen onverdeelden lof. En als heden-avond tot sluiting St. Lieve Vrouwe processie de tinnen en torens der Lieve Vrouwe-kerk als een tweede St. Pieter zul len baden in een zee van licht dan zal opnieuw de kunst zjjn toegewjjd aan haar hoogste ideaalde godsdienst. Antwerpen, 20 Aug. 1899. o //Het is niet vriendeljjk van u, mjjnheer De Z om zoo laat te komen. Is u dan verge ten, dat ik het concert moest openen door een duo te zingen met eene van mjjne beste vrien dinnen? Waarljjk, wjj hadden zonder u moeten beginneo, om u voor uwe geringe belangstelling te straffen.» Dan zou de straf te zwaar geweest zjjn, freule, voor een Eensklaps zweeg hjj. Ondanks zjjne zelfbe- heerscbing kon hjj niet verder spreken, doch hield zjjn oogen vol verbazing op Eliza geves tigd, die de hare neergeslagen hield. //Zottinnetjezeide graaf De Montreville glimlachend tot zijne dochter«denk je, dat de prins je op je wenken zal bedienen, zooalt je mama en ik doen Sedeit geruimen tjjd is de alleenheerschappjj in Erankrjjk afgeschaft." „Welnu, papaatjelief,» antwoordde het meisje ondeugend, „evenals u zou ik wel kunnen wen- schen, dat zij hersteld werd!" Gedurende dit schjjnbaar oppervlakkig gesprek, bleef 's prinsen houding onverklaarbaar voor hen, die zijne welwillendheid kenden. Hjj was bleek en ontdaan. Hermance was de eenige, die zjjne ontsteltenis niet opmerkte. //Bovendien,» vervolgde zjj op lossen toon, //zou ik ontroostbaar zjjn geweest, wanneer mjjn heer De Z mjjne lieve Eliza met gehoord had Ja!» voegde zjj erbjj, terwjjl zjj zich tot hare vriendin wendde, »ik zeg je vooruit, dat de prins veeleischend is, doch wjj znllen ons zelven overtreffen I» (Wordt vervolgd.) ABON NEMENTSPB IJ S PRIJS DER ADVJ3BTENTIEN AG-ITE MA NOR AGITATE. 43 or DE

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1899 | | pagina 1