NIEUWE )ag6laè voor cffioorö* on &uió*&Collanó. De Sociale Quaestie en het Christendom. No. 4323. Vrijdag 27 October 1899 24ste Jaargang. BUITEN LAN D~ Per 3 maanden voor Haarlem Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor het buitenland Afzonderlijke nummers Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen. B IT B B A TJ st. Janstraat Haarlem. /1,10 1,40 «2,80 «0.03 Van 1—6 regels50 Cant Elke regel meerV/i Groote letters worden berekend naar plaatsruimtes Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie Contant Redacteur-Uitgever, W. KüPPERS. IX. (Slot,) Waar de 20e eeuw de verschijnselen in groote mate vertoond van te zullen wezen de eeuw der miskenning van een Opper wezen en van gezag, daar is ieder verplicht mede te werken opdat Christendom en Katholicisme vooruit treden immers zij proclameeren als de noodzakelijke, de hechte fundamenten der MaatschappijGod Eigen dom en Huisgezin. De Fransche Revolutie schreef neer de rechten van den menschde rechten van God bestonden niet. Zoo werd aan duizen den en duizenden het voorvaderlijk geloof ontnomen, de grootste misdaad, die ooit jegens het volk is begaanzoo werd de gronlslag van het gezag weggerukt, en ont stond de geest van ongehoorzaamheid aan het door God gesteld gezag. Het Christen dom herstelt in eere den ouden God dien men met geweld heeft willen terugdrin gen het hergeeft aan het berooide volk het geloof zijner vaderen, het leert 't weer in den vaak harden nood bidden«Geef ons heden ons dagaljjksch brood.» Voor het Christendom geldt zoowel in de openbare als in de bijzondere orde de goddeljjke wet als hoogste wetGod is de bron van alle recht, van alle gezag. Krachtens het aan God ontleend gezag is de vrije mensch ge rechtigd te gebieden, te heerscben over zijn vrjjen evenmensch, en op grond hiervan is ieder verplicht en zwaar verplicht zich te onderwerpen aan elk wettig boven hem ge steld gezagzoo geestelijk als wereldlijk. Het Christendom huldigt den bjjzonderen eigendom als onaantastbaar en heilig. Het eigendomsrecht is gegrondvest op de natuur wet, gesanctionneerd door de openbaring, be vestigd door het Christendom, het maakt een integeerend deel uit van de beschaving aller natiën het kan door geene menscheljjke wet worden opgeheven. Maar, wijl alle aard- feüilleton. TADER EN ZOON 15 {Vervolg. De heer Allerdick bewaarde het stilzwegen. Wellicht stelde hij niet veel vertrouwen in de zeevaartkunde van zijnen beschermeling. Hij liet er zich echtsr niet over uit, maar zeide na een poos//Er zal dan ook wel niets anders over bleven. Hebben wjj tot nu toe reeds zoo erg tegen de bestaande gebruiken gezondigd, zoodat wjj over aller tong gaan, zoo zullen wij ons verder ook maar niet veel meer om hen be kommeren en getroost onsen weg gaan. Mijne toestemming geef ik u tot het voornemen, en zie nu maar hoe gjj met Johanna klaar komt. Ik zal intusschen gaan om bet laatste verdrag te sluiten, omtrent de lading die ik bijbreng. Daar de gestrenge heeren van de beurs u niet vertrouwen, zoo moet de oude Jonathan Allerdick zijn best wel doen, opdat uw scnip toch niet den schimp achterna krjjge dat het alleen met ballast geladen van wal is gagaau De vader vertrok. Johanna zag Gottfried ern stig aan en zeide//Ik vertrouw u zoo zeer als eene vrouw den man slechts zou kunnen vertrouwen aan wien zjj door het huwelijk ver bonden is, eH ik verheug er mij in omdat ik weet dat gjj mij niet bedriegen zult. Hier of ginds, nabjj of ver af, wjj zijn onverbreekbaar door de liefde verbonden. Ga dan met vromen {uoed de wereld in, en toon de armzalige men- sche goederen bestemd zijn om te dienen tot onderhoud van den mensch, bevat het recht van eigendom wel een jus utendi, een recht om te gebruikendoch geen jus abu- iendi, geen recht om te misbruiken, terwijl de mensch waar bij zelf in zjjn onderhoud voorzien heeft, van zijn overvloed verplicht is den arme te geven, eene verplichting, die niet in eenig recht, maar in de chris telijke liefde haar grondslag vindt. Het huisgezinde oude maatschappij ouder dan de Staat, door God zelveu ge grondvest steunende op een onbreekba- ren hu«elijksband,kan noch mag door welke macht ter wereld ook, worden aangerand. Er zjjn vele middelen, die aangewend kunnen worden tot het schoone, het verhe ven doel van Christendom en nauw samen hangend Katholicisme. Vooreerst houde men den priester, den bedienaar van den Godsdienst niet langer opgesloten binnen de wanden van het kerk gebouw, men wijze hem zulks niet aan als de eenige plaats waar hjj tot zjjn volk spreken kan, neenhjj trede naar buiten, hij menge zich onder het volk, hjj spreke met het volk op zjjne vergaderingen, in zijne werkplaatsen, bjj zjjne feestenhjj toone zich steeds vooraan, waar de belangen van het volk moeten behartigd dan zal het volk begrjjpen, dat de geestelijken zjjne vrienden zjjn dan zal het inzien, dat de geestelijken niet zjjn personen, die hun slechts plichten voorhouden, en het in den vaak harden nood naar huis aturen met de hoop op belooning in een ander leven, die dan toch op datoogen- blik deD honger niet stillen kan, maar in tegendeel, dat het hunne roeping en ernstig verlangen is al de belangen des volks, zoowel geestelijke als stoffelijke, te behartigen, we tende, dat, volgens den H.Thonuas van Aquino, een zeker gebruik der aardsche goederen tot beoefening der deugd noodwendig isdan zal het volk vertrouwen in zjjn priesters krij gen en eenmaal dat vertrouwen bekomen heb bend, zich ook gaarne aan hen onderwerpen, al meent het zalf soms betere dingen te weten. eches die u van zich afstooten, dat gjj hun in kunde ten minste gelijk staat. En mocht het zijn dat de tegenspoed nog niet ophoudt u te ver volgen, zoo geef ik u de gelofte met hand en mond, dat ik het geloof aan u niet verliezen zal, maar dat ik u vertrouwen wil zoolang ik leef. Opdat u nu ook een zichtbaar teeken van mij geleide, zoo heb ik op deze vlag mjjn naam geborduurd, zooals dit gebruikeljjk is bjj de zeelieden, die den naam vau het schip ook gaar ne aan de spits van den mast laten afwaaien. Wanneer zjj dan vrooljjk wappert in den wiud, denK dan dat zjj u een groet toefluistert vau uwe verloofde, die iu hare stille kamer voor u bidt.// De afreis naderde nu. Aan boord der //Johanna// waren alle haudeu aan 't werk. Reeds werden de kabels los gemaakt en lag het schip vrij op den stroom, toen Jonathan Allerdick op het dek trad, om het schip een eind weegs te verge zellen. Aan den oever was eene ongewone beweging en op de Elbe drongeu zich de jollen op el kaar. De meesten waren gekomen om de af vaart van het nieuwe schip te zien en zich ver genoegd in de handen te kunnen wrijven, als hel schip hulpeloos van de eene zjjde naar de andere zou wankelen. Toen nu echter op een teeken van don loods di marszeilen aan de strengen weiden geheschen en de andere zeilen zich in een oogenblik ontplooiden,jdaar de Zuid- Oosten wind zich eterk verhief, en het nieuw uit geruste schip nu met de snelheid van een pjjl vooruitschoot, staarden zjj dit onverwachte en ongewenschte schouwspel met verlegen blik- Weterjde, dat men gemakkelijker kan onderscheiden tusschen goed en goed, tua- schen personen, die het waarachtig goede voor het volk willen, en hen, die de be hartiging van volksbelangen willen dienst baar maken aan zuiver eigenbelang tus schen personen en stelsels, die met het stof felijk ook het geesteljjk welzjjn des volks behartigen, en dezulken, die het eeuwig heil des volks öf zich niet aantrekken, öf zelfs het trachten te vernietigen naar mate men beter is onderlegd, meer ontwik keld is. Zorge men toch met groote zorg voor flinke volksontwikkeling door middel van goed, degeljjk onderwijs, zorge men voor goede, degeljjke volkslectuur, waar de slechte zoo kwistig aangeboden, en zoo gre tig opgenomen wordt. Men tobbe zich niet meer af met de vraag, die geen vraag heeten mag, of het goed is, dat het volk leestmen erkenne het feit, dat het volk lezen wil, en zorge, dat het dan ook gemak- keljjk goede lectuur vinden kan. De pries ter vooral wende daartoe zjjn invloed aan in de katholieke huisgezinnen en eische er een katholiek dagblad. Het groote, het krachtige, het doeltref fende middel tot herleving van het Chris tendom en ophefBng der sociale nooden, is de vereeniging. Eenerzijds de vereeniging van personen, die zich de behartiging van sociale belangen van verschillenden aard ten doel stellen, in gildebonden en in katho lieke kringen, anderzijds de vereeniging der werklieden zei ven werklieden vereeniging in 't algemeen, vakvereeniging in 't bijzon der. Nooit genoeg kau pal roons zoowel als werklieden genoeg gewezen woiden op dit krachtig middelvereeniging. Waar op historische gronden zonneklaar iï aan te toonen, dat er bestaat een nauw verband tusschen de Sociale Qnaestie en het Christendom daar is tevens aangetoond dat de ouie ware beginselen van het Chris tendom wederom ten grondslag dienen ge legd aan de maatschappjj. De sociale quaestie is niet slechts van ken aan en wisten nog altjjd niets te zeggen toen de //Jahanna" reeds lang aan hun oog onttrokken was. Deze zeilde vrooljjk verder. Zjj hadden de Blaukenessen wateren reeds achter den rug, en naderden nu de Wezelerbocht. De manschappen die in het eerst niet wisten wat er met hen gebeuren moest, hadden gedurende de korte vaart reeds veel vertrouwen in het schip gekre gen, en beloofden den jeugdigen aanvoerder, om hem in leven en dood bjj te staan. De heer Jonathan Allerdick, die zich nu tot terug- kearen gereed maakte, reikte Gottfried de hand en zeide//Gjj neemt alles naet u wat ik het mijne mag noemen, zoowel het stoffelijke als ons'.offeljjke. Mjjn geld en goed en het hart van mjjn eenig kind gaan met u. Uit liefde tot u heb ik meer gedaan dan een welberaden man ooit doen zou. Mjju wel en weê drjjft met u op zee om. Behoed het wel en God zjj met u.// Diep bewogen en met een stommen handdruk stapte hjj over de valreep, om in de boot af ta dalen. Toen zwaaide iijj met den hoed en riep//Goede reis lieden, en komt over jaar en dag weder gezond binnen.// De boot keerde naar Hamburg terug en de //Johanna// spoedde zich voort naar de Noordzee. XI. Er volgden nog vele zulke hoopvolle dagen op de treurige die achter den mg waren. Iu den eersten tijd ging alles goed. De heer Jonathan Allerdick had gedeeltelijk het schip bevracht met goederen die hem behoorden, en gedeelte materialisten aard. Op godsdienstig, zede lijk en stoffelijk gebied moet de mensch worden opgebeurd en zulks kan slechts ge schieden door een terugkeer tot het Chris tendom. Waar Proudhon gezegd heeft: au fond de toute chose la théologiedaar ligt zjj zeker ten grondslag aan deze zaak. Het atheïsme, de godloochening, voert tot wan orde, tot anarchie; het Christendom zal we derom het woord van Christus in herin nering brengen Geef den Keizer, wat des Keizers is, en God, wat God toekomt. Dan zal terugkeeren de gehechtheid aan Paus en Koning, dan zal men weer beseffen, wat orde is, en de orde leeren liefhebben, om daardoor te verkrijgen den toare vrede, de tranquillitas ordinisde rust uit orde gebo ren. Ook op zedeljjk gebied moet de mensch worden opgeheven, en het woord van Re tt an zal bewaarheid worden; Donnez une valeur morale a Vesclave, c' est su pprimer resclavage,geel den slaaf eene zedeljjke waar de, en de slavernjj is opgeheven. Ook op stoffelijk gebied moet de mensch worden opgebeurd. In 't zweet uwe aanschijns zult gij uw brood eten, is tot hem gezegd wel nu hg, die dus werkt, zal dan ook in en door dien arbeid zjjn brood, zijn onderhoud vinden kunnen. Mochten allen die oprechte liefde ge voelen voor Godsdienst, Kerk, Vaderland, Staat en Maatschappjj, zich tot allen ver. eenigen, zich allen samensluiten, om geza- menljjk, krachtig en eendrachtig werkzaam te wezen voor het schoone, het verheven doelhet wederom Christeljjk maken der Maatschappij, opdat de 20e eeuw worde de eeuw van een volk, dat zich neervleitaan den voet van het Kruis, en Christus erkent als zijn oppersten Heer en Gebieder. Duitschland. Z. D. H. Mgr. Hu bert us Simon, bis schop van Paderborn, is gekozen tot aarts bisschop van Keulen. ljjk met zulke die eerst van anderen gekocht moesten worden. Zoo verre zjjn geld strekte had hjj dese afbetaald, voor het overige vond hjj be reidwillig erediet. De //Johanna// had de eerste plaats harer be stemming in een ongeloofeljjk kort tjjdsbestek bereikt, en een gedeelte van de medegenomen goederen waren tegen gbede prijzen verkocht. Tien zeilde zjj naar eenige andere oorden en van elk derzelve zond Gottfried uitvoerige be richten, tot hjj eindelijk op zekeren dag schreef dat hjj op het punt stond om iets gewich tigs te ondernemen, maar daar het echter kon gebeuren dat een brief in vreemde handen ge raakte, zoo verzweeg hjj van welken aard zjjne plannen waren. Hjj vermeed zelfs de plaatz van zjjn tegenwoordig oponthoud nader te beschrjj- ven, en smeekte alleen zjjne betrekkingen in het vaderland een onbepaald vertrouwen in hem te bljjven stellen en eene goede uitkomst te ver wachten. Bij dit vreemdsoortig schrjjven, dat nog verwarder door elkaar liep dan eene on klaar gewordene loodlijn schudde de heer Aller dick bedenkelijk het hoofd, en wat er nu verder volgde was niet in staat om hem meer te bemoedi gen. Lange dagen gingen voorbjj. Dagen van vrees en verwachting, van hoop en teleurstelling. Men verwachtte elk uur, elke minuut tjjdiug, doch te vergeefsch, er kwamen geene berichten, en de dreigende ure naderde meer en meer. Wordt uroolgd.) HÜR LEU NIH Edit HUT. ABONNEMENTSPRIJS AGXTE MA WOW AGITATE PRIJS DSR AD VERTS WTIEN.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1899 | | pagina 1