NIEUWE
&ag6laó voor xSHooró- on SCuid-eXollanó.
De R. K. Kiesvereniging te
Nieuw-Vennep, (Haarl. meer.)
No. 4375,
Zaterdag 30 December 1899
24ste Jaargang.
cTTi&uwjaarsaensc/ien.
Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,40
Voor het buitenland 2,80
Afzonderlijke nummers0.08
Dit blad verschjjnt
dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen.
BUREAU: St. Janstraat Haarlem.
Van 16 regels50 Cent
Elke regel meer
71/.
Groote letters worden berekend naar plaatsruimte.
Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie a Contant
Redacteur-Uitgever, W. KüPPERS.
Aan onze Lezers geven wjj de gelegen
heid, indien zij boven het omslachtig ver
zenden van kaartjes de voorkeur geven
aan het plaatsen van eene Advertentie als
Nieuwjaarswensch, dat te doen in ons num
mer van den Nieuwjaarsdag, tegen inzen
ding van 25 cents.
Deze advertentie mag 5 regels groot zjjn.
Meer regels worden tegen den gewonen
prijs berekend.
YVjj verwachten de Advertentie heden
avond in ons bezit.
DE ADMINISTRATIE.
In de Nieuwe MeerbodeAnti-Revoluticn-
nair orgaan voor Haarlemmermeer enz.,
van Zaterdag 23 December j.l., lezen wjj
het navolgende
Dinsdag-avond trad hier voor de katb.
kiesvereen. als spreker op de weled. heer
W. Küppers, advocaat van St. Pieter,
hoofd-redacteur van de Nieuwe Haarlem-
sche Courantdie tot onderwerp had geko
zen De sociale politiek in verband met de
plichten, die de kiezers te vervullen hebben.
In welsprekende bewoordingen maalde
de spreker den geest van onzen tijd, zoo
als die zich afdrukt in deu strakken blik
en het ontevreden uiterlijk van menigen
werkman waarin de njjd, de afgunst, de
hebzucht, de ontevredenheid, de haat tegen
allen en tegen alles afspiegelen. Er is een
jagen naar veel loon bjj vermindering van
arbeid, eene begeerte naar verheffing der
werkende klasse doch niet eene verheffing
in zedelijken zin slechts in stoffelijke be
langen geld, goed, weelde en zingenot
wordt deze verheffing gezocht.
Vanwaar deze misstand? Men heeft den
werkman zjjn geloof, zjjnen godsdienst ont-
nomeu. Misleidende geesten hebben hem
deze zaken als waardeloos leeren beschou
wen. En toegevende, dat zjj geene waarde
hebben, kan men den werkman geen on
gelijk geven, als hp beweertniets te ver
liezen en alles te winnen te hebben.
Waarljjkte verliezen heeft hij niets
meer, als hp deze goederen verloren heeft,
FEUILLETON.
DE ERFGENAAM.
V&rvolg)
/.Zjj is eene Bussin, gravin Ven Wassiltschi-
kow>
Hjj kon zjjne verwondering niet verbergen
//Vera Wassiltschikow 1* herhaalde hij.
//Je kent hsar riep ze verbaasd. Ze dacht
terug aan 't staren van Vera op 't portret, aan
't zennwtoeval big het vioolspel en op eenmaal
begreep ze, dat beiden elkaar hadden gekend
en bemind dat beiden elkaar nog beminden
//Ik ben een wereldburger geworden. ken
veel menschen, deze deze dame ook
zjj behoort echter reeds tot de afgedane kennis
sen.// Hjj zeg op zjjn horloge, n't Is nu de tjjd,
dat ik naar mjjn geachten oom moet. Vaarwel
Malwine, ik hoop dat ge mjj als overwinnaar
ziet terugkeeren.»
Ofschoon hjj kaar bjj 't afscheid de hand kuste
•n haar een dankbaren blik toewierp, gevoelde
se toch bitterheid in 't hart, toen ze hem na
keek. Zou ze alleen een werktuig zjjn in zjjne
handen
Terwjjl Malwine's onpasselijkheid maar ge
fingeerd was, gevoelde baron Dagobert zich
werkeljjk ljjdend. Het vioolspel van den vreem
deling had ook zjjne zenuwen aangegrepen en on
aangename herinneringen in hem opgewekt. Hjj
gevoelde geen verlangen om met den heer Man
welke alleen het leven zjjue waardjj geven.
Met groote woorden wordt de werkende
stand misleid. Men spreekt hem van sla-
vemjjomdat hp moet werken. Alsof de
arbeid niet in overeenstemming ware met
de menschelijke natuur. Alsof alleen han
denarbeid werken moest heeten. Alsof zij,
die met het hootd arbeiden, niet menig-
werf langer, meer, zwaarder, moeitevoller
arbeiden dan zjj, die hunne lichaamskrach
ten alleen gebruiken, Alsof aan den arbeid
niet mede een zegen was verbonden.
Het is waarer zjjn kapitalisten zonder
deugd. Doch groote en misleidende woor
den zjjn het, wanneer men daarom alle be
zitters van kapitaal als bloedzuigers voor
stelt. Zonder het kapitaal en de denk
kracht der meer bemiddelden en hooger be
gaafden zou ook de werkman zonder mid
del van bestaan zijn.
Dat de werkman met alle eerljjke
en wettige middelen strjjdt voor verbete
ring van zjjnen toestand kan niet wordeu
afgekeurd. De Kerk leert hem met volhar
ding te streven naar eeu eerlijk bestaan.
Doch zonder nijd en afgunstzonder ver
bittering en ontevredenheid. De Kerk geeft
hem in het geloof de kracht tot volharding
zonder wanhoop, tot strjjden zonder harts
tocht.
De teekenen der tjjden wjjzen er op, dat
een reuzenstrijd op til is, een moorddadige,
gruweljjke strjjd als nooit te voren is aan
schouwd een strjjdwaarbjj de vroegere
sociale woelingen in 't niet verzinken.
Het voegt den katholieken niet de teeke
nen der tjjden te veronachtzamen. Wat moet
hunne houding zjjn in de komende verwik
kelingen? Wat kunnen zjj doen om den strjjd
in te verhoeden of te verzachten
Allen kunnen in eigen kring het hunne
bijdragen om den boozen tijdgeest te be
strijden op onbloedige wijze. Een iegelijk
zjj er op bedacht door getrouwe plichts
betrachting op ieder levensgebied een voor
beeld voor anderen te zjj a in jjver, in ar
beidzaamheid, in liefde tot den arbeid, in
toewpding aan zijne taak, ia moed ook bjj
rampen en tegenspoeden door een standvas
tig geloot, in oprechtheid en eerlijkheid
in één woord in adel van karakter.
Zelfs in den geringsten ma^tschappelij-
ken stand treft men zielenadel aan. Niet
het minst openbaart zich deze in deu vas
ten wil om het brood voor het gezin en
het vuur aan den haard niet anders te wil-
stein kennis te msken, doek daar hem een on
derhoud was toegezegd, kon bjj ook zjjn woord
niet terugtrekken, alleen wilde bjj dit zooveel
mogeljjk bekorten. Toen de onwelkome bezoe
ker aangemeld werd, stond hjj nauwelps van
den stoel op en beantwoordde zjjn groet met
een stjjve hoofdbeweging.
//Gjj hebt mjj iets te vragen vroeg hjj
trosch.
//Ja wel mjjnheer de baron. Iets wat gjj
niet verwacht.// Oe baron schrikte bjj den klank
dezer stem en zag den man opmerkzaam aan,
terwjjl zjja gelaat van kleur veranderde en zjjne
oogen hem aDgstig aanstaarden.
//Ga zittenzei hjj met doffe stem.
Götz schoof zjjn stoel nader, ging zitten en
nam den blauwen bril af//Hier zjjn geeu ver
dere plichtplegingen noodig," zei hjj. //Ik zie,
dat ge mjj reeds herkend hebtik ben uw neef
Gö'z, oom.//
De baron begon naar adem te bjjgen, hij
richtte zich iD zijn stoel op, msar viel weer da-
deljjk terng. Met 't hoofd op de borst gebogen,
bleef hjj sprakeloos zitten en eerst toen Götz,
ongeduldig geworden, zjjne woorden herhaalde,
antwoordde hjj
//Gjj vergist u, mjjnheer mjjnheer
hoe gjj ook heeten moogt. Mjjn neef Götz is
dood.//
„Dat hadt gjj gehoord, oom,// zei Gö'z spot
tend,// toch zult ge u in het feit moeten schik
ken, dat ik nog in leven ben. Honderden men
schen zullen mjj herkennen.//
'/Reeds meer dan één oplichter heett zich
een vaischen naam willen toeëigenen,// hernam
len verwerven dan door eigen arbeid. Door
het nalaten van nuttelooze verteringen bui
tenshuis, door overleg en spaarzaamheid
zorge ieder zooveel mogelijk ook bij wer
keloosheid ot andere tegenspoeden niet da
delijk broodeloos te staan. En te midden
van alles, wat het aardsche leven soms
troosteloos kan doen voorkomen, zij het
oog gericht op de heilige vreugde, welke
de godvruchtigeu wacht in het hemelsch
paradijs. Dit leven toch is slechts als een
nevel, die optrekt, als eene bloem, die ver
welkt. Laat ons daarom leeren de rampen
en tegenspoeden in dit kortstondig leven
niet te overschatten.
Geloof, hoop en liefde geven vrede, en
de vrede des gemoeds brengt geluk, wel
vaart eu troost mede.
De spreker schetste tot staving zijner
beweringen twee huisgezinnen als tegen
stellingen.
In het éene geeft de godsvrucht eene
sameubinding tusschen de leden des gezins,
vrede, genot, welvaart. In het andere ver
oorzaakt het gemis van hoogere gedachten,
uithuizigheid, gemor, onderlingen afkeer,
tuchteloosheid, armoede.
De volksmisleiders, de predikers der re
volutie-denkbeelden zoeken niet het ware
belang der mindere standende Historie
bewijst, dat zij zoeken op de schouders der
lager geplaatsten te gaan staan om zich
zelven te verheffen hun verborgen drijf
veer is eigenbelang.
Aan deze dwaalgeesten onthouden wij èn
onze kinderen, èn onze jongelingen èn onze
priesters.
Door leerdwang en andere middelen wil
len zjj ons de jeugd afhandig maken, door
godsdienstloos middelbaar en hooger on
derwijs onze jongelingschapdoor hunne
lasterlijke aantijgingen tegen kerk en pries
terschap willen zij ons geloot ondermijnen.
Zij beweren, dat de Kerk de slavernij
der geringe stanlen doet voortduren.
Doch het is de Kerk geweest, die ten
allen tjjde de slavernij heeft tegengestaan,
die den arbeid heeft georganiseerd. De Kerk
is voor alle tjjden, alle landen, alle kli
maten, alle Staatsinstellingen geschikt. Zjj
past bare reine leer naar en onder allerlei
omstandigheden naar de behoeften der har
ten en der maatschappjj.
Zjj brak het slavenjuk der Romeinen.
Zjj organiseerde in de middeleeuwen de
gilden.
de baron. //Alle papieren, die den dood van
Götz Voa Sonneck bevestigen, heeft mjj een
zekere Allan Forsyth toegezonden en ik heb ze
goed bewaard
Götz lachte spottend //Allan Forsyth was ik.
Met inwilliging van den stervenden Forsyth
heb ik diens papieren in bezit genomen.//
//Eene onbewezen onbewjjsbare bewering,"
zei de baron nadenkend. //Ik raad u aan den
naam Forsyth maar te bljjven voeren.//
//Daar denk ik niet aan. Zoo lang ik van
Emichs dood niets wist, was 't mjj om het even,
onder welken naam ik leetde, nu zou het dwaas
heid zjjn mjj voor Forsyth ait te gevea.//
//Jjj hebt je vrijwillig dood verklaart en
dood bljjf je voor de wereld riep de baron j
toornig. „Oplichter en bedrieger tot 't laatste I
toe Zou ik voor zoo iemand mjjn leven lang j
gespaard hebben Terng naar het moeras, dat
ge u tot woonplaats heb gekozen
//Bedaard, oom, maak u niet boos. Ik wepschte j
vreedzaam met u te spreken gij zjjt eeitjjds
goed voor mjj geweest, schik u nu ook 't on- j
vermijdeljjke.//
//Neen, duizendmaal neeD. //Onvermijdelijk,/'
zeg je? Breng dan bewjjzen. Ik heb Forsyth's
brieven alle bewaard, hjj heeft mjj de papieren
van Gölz en zjjn zegelring teruggezonden en
mooi geld opgestoken voor zjjne bemoeiingen
voor den stervenden neef. Gjj zjjt dus maar een
bedrieger en een oplichter, mjjnheer!//
Götz gloeide van toorn, toen hjj deze woorden
hoorde. „Ontvangt mjj zoo de broeder mjjns
vaders Wil je misschien een vaischen eed doen,
om mij te schaden, oude man? Ik zal niet rus-
Zij vereenigt in onzen tijd de werklieden
tot volksbonden om hen tegen den geest
des af vals als één geheel te doen optreden.
Er moet aaneensluiting tnsschen alle ka
tholieken zijn. Onder de hoe Je der heilige
Moederkerk moet gestreden worden met al
de middelen, welke onze tjjd oplevert. De
Pers vooral niet te vergeten.
Vooral met betrekking tot de Pers is van
toepassing, dat de kinderen des lichts ach
terstaan bjj die der duisternis.
Door het toelaten en begunstigen van
zoogenaamd neutrale bladen breken de ka
tholieken hunne eigene goede zaak te vaak
af. Liberale en neutrale bladen bloeien,
terwjjl de katholieke veelal een kwjjnend
bestaan lijden. Dit moest niet zoo zjjn.
Laat men als katholiek niet halfslachtig,
maar volbloed zijn.
Geene verachting voor, maar medeljjden
met de misleiden, die eigen huisgezin jam-
merljjk verwaarloozen, om sociale droom
beelden na te jagen.
Brengt hen terecht door woord en voor
beeld.
Gedenkt aan Uwe verplichtingen jegens
uw huisgezin, de Kerk en den Heere Jezus
Christus.
Eene schoone en verhevene taak in de
sociale verhoudingen heeft de vrouw te ver
vullen. Niet de 19de eeuwsche vrouw, die
studeert, promoveert, de moeder des gezins,
zjj, die waardig gekeurd is, dat de heilige
kerk met haar wordt vergeleken, welke wij
met trots noemen onze heilige Moeder.
Het huisgezin is eene instelling van den
Schepper des hemels en der aarde om als
de oudste en machtigste vereeniging het
fundament te zjjn van Kerk en Staat. Laat
de eer en de goede naam van het Huisge
zin door ons, katholieken worden hoog ge
houden.
Tegen de vijanden der Kerk, als vrijmet
selaars en andere volksmisleiders hebben wij
krachtig te strijden. Zjj kunnen veel afbre
ken, niets stichten. De Staatsinstellingen,
welke de Kerk na eeuwen van strijd heeft
gegrondvest, wil men omkeeren zonder iets
beters in de plaats te stellen. Luisteren wjj
naar de vermaningen onzer kerkvorsten, en,
in de sociale politiek, zeer aandachtig naar
de encyclieken van Z. H. Paus Leo XIII.
Ons oog zij onder alles gericht op Hem,
aan WieDS komst in het vleesch binnen
kort de Kerk zal gedenken, die in het he
melsch Eden, een onverwelkeljjke kroon zal
ten, vooraleer mij recht wedervaren is.//
„Recht Bedrieger, noch van wege de familie
Forsyth, noch van mij.//
„Bekommer u niet over de familie Forsyth.
Zeg mij of ge mij wilt erkennen of niet, oom
riep Götz, in wiens oogen een wild vuur vlamde.
//Nooit. Ik houd mjj aan de bewjjzen voor
den dood van Götz. Ik laat den onbeschoften
bedrieger het huis uitwerpen ik zal hem
b^ het gerecht aanklagen ik uit
geput zweeg hjj en hjjgde naar lucht.
//Genoeg oom, en ik h'erhasl, dat ik mjjn doel
bereiken zal. Moser heeft mjj herkend
Malwine strjjdt voor mjj.//
„Malwinede baron hield zich eensklaps
met beide handen aan den leunstoel vast.
//Jawel, Malwine, allen zullen de waarheid
zeggen en ik zal tot mjjn recht komen
Een uogenblik zweeg de baron, daarna zei hjj
trotsch//Gesteld ook, dat 't u gelukt, u voor
den overleden Götz uit te geven, wat zou het
u baten Het recht van den erfgenaam kan al
leen een man van onbesproken gedrag bezitten.//
„Gekheid, daarmee wilde je mjj reeds voor
jaren afschepen. Ik heb gisteren in 't archief de
papieren ingezien en weet het nu beter. De be
paling is zeer rekbaar en 't is duizend tegen een,
dat ik het proces zal winnen, indien het zoover
komt."
//Tot het laatste oogenblik zal ik volhouden,
dat Gö'z gestorven is en ik laat den bedrieger,
een verloopen Engelschman, zjjne plaats niet
innemen. Ik beb alle bewjjzen om hem te ver
pletteren."
Wordt vervolgd.)
HÜRLIMSf
ABONNEMENTSPRIJS
Per 3 maanden voor Haarlem ƒ1,10
PRIJS OER ADVERTENTIE!*.
AGITE MA NON AGITATE.
53