N I E UWE Dagëlaó voor Volland. Het Gouden Jubelfeest van de St. Vincentius-Vereeniging. ^aralèfiulóe No. 4447. Dinsdag 27 Maart 1900. 24ste Jaargang. PftO EFN D M MERS gratis De Verloren Zoon. BUITENLAND. Van 16 regels Elke regel meer 50 Oenï 77, Groote letters worden berekend naar plaatsruimtej Dienstaanbiedingen 25 Gents per advertentie k Contant Eedacteur-Gitgever, W. KüPPERS. Nieuwe abonnementen op de NIEUWE HAARLEM SCHE COURANT en het ZOEDAGS BLAD worden dageljjks aangenomen. Zij, die zich vanaf heden abonneeren, ontvangen de nummers gedurende deze maand verschijnende, gratis. aan Z. H. den Paus Ter eere van den H. Jozef 1.00. Totaal f 13.75. Zonder praalvertoon doch passend inge togen hebben de Vincentianen en hunne bedeelden de afgeloopen week kerkelijk herdacht de vieriüg van het Gouden Jubel feest van de Christelyke liefdadigheid in het offervaardige Haarlem. Gisteren klonk opnieuw de aansporing in de katholieke kerken om op te wekken tot die groote deugd van christelijke lief dadigheid, die in de lichamen de zielen ziet, als parels in de schulpenklonk opnieuw de aanmoediging tot die christelijke liefda digheid die op de eerste en voornaamste plaats het heil der zielen betracht. De eerw. paters Redemptoristen hadden de taak op zich genomen Haarlem's Katho lieken aan te moedigen den armen geen kommer te doen ljjden. Ruim vloeiden de gaven toe. De armen zjjn bedacht mtt eene milde bedoeling, niet met mooie beloften wan1 met die beloften worden de menscben niet geholpen. De Vincentius-vereeniging helpt met de daadvan den eenen kant ver wekt zjj de liefdewerken begunstigt het stoffelpk welzijn, verbetert den toestand der FEUILLETON. Vervolg) wik zoude wel gezwegen hebben,./ antwoordde Guido die bemerkte, hoe prikkelbaar M.xwas, wal, ik gelooi Je dat een man het hooga'e onbe reikbaar kan schjjnen. Wat is onbereikbaar Alleen het bovennatuurljjkp, en gjj zoudt de eenre niet zjjo, die zich met het zwaard in de vuist het hart van em Prinses veroverde.// «Dat zegt gjj, een Starhemberg, een spruit van den edelsten adel f// //Verwonder u liever erover, dat E'eonora aan deze gedachte ook reden van bestaan toekent. Zjj denkt dat uw vrjj woord een vruchtbaren bodem gevonden heeft, en dat Vorst Liech'en- stein streng tegen zjjn dochter is geworden, om dat hjj iets dergelijks vermoedt. Ook de zigeu nerin maakte wonderbare aanduidingen. wik geef u geen raad, ik wil u noch vleien, noch tot dwaze hoop verleiden, maar hij, die den naam Sundacker voert, wien het bloed in zjjn aderen aandrjjft naar bet hoogere te streven, die moet voor geen waagstuk beven om zich uit het stof omhoog te werken." wGjj blaast een vuur aan, dat in mjj gloeit, en wat ik reeds lang getracht heb te dooven,// sprak Max zacht tot zich zelf, als aarzelde hjj de verzoeking in te volgen. In vertrouwen durf ik u zeggen, dat ik in een gesloten medaillon een briefje bjj mjj draaj, dat ik niet mag lezen werklieden eu der armen van den anderen kant vermindert zij de behoeften, beperkt de eischeD, matigt d8 lusten, want het is een onloochenbaar feit door de eeuwen heen, dat Kerk en Christendom de vertroostin gen welke zg aanbiedtwezenlijke ver troostingen zijn, De Vincentius-vereeniging is dén met de Kerk; zij ook reikt brood aan den arme, maar vraagt tegelijkertijdheeft uwe ziel geeu honger? Moet voor uw zhl niet het Brood des Levens gebroken wor den Zy dekt het naakte lichaam, het be schuttend tegen felle winterkou. Maar zy hoort ook uitIs uwe ziel wel gekleed met het schoone kleed der genade Moet uwe ziel niet beschut worden tegen de koude, die er de yselyke koude van eeuwigen dood kan brengen Verheven is de taak dar Christelijke lief dadigheid, die gaven uitdeelend hier bene den, het oog gericht houdt naar omhoog,die nimmer het ééne groote doel verwaarloost, die zoo innig in haar menscheljjke daad het goddelyk karakter laat overheerschen. Luister, wat St. JanCrysostomes zegt van de aalmoes. Een aalmoesdat weten we, beteekent in de christen taal niet enkel het geld, den arme gegeven, maar beteekent in het al gemeen e'.ken stoffelijken steun. Als hij, de gulden mond der Griekeche leerecde kerk, zyn machtige stem hierover verheft, dan gaat hy uit boven alle ande ren. Dan gebruikt hij alle middelen. Hy verzoekt, en redeneert, hy smeekt, hy bidt, hy verhaalt, hy bedreigt, by vloekt zelfs die naar de stem van God en rede met willen luisteren. «De aalmoes dat is dus de liefdadigheid, maakt de menschen aan Goi gelykzegt by. De genade dat men liefdadig mag zyn is grooter, dan dat men de genade bes-at, een doode op te wekken ten leven want dat wonder zou ons schuldenaar maken van Goden nu is God schuldsnaar van ons. 't Is de ladder, waarlangs men ten hemel opstijgt. voor mjjn dertigste jaar. Het gebod doet mj) vermoeden, dat ik een heilige plicht ie vervul len heb, waaraan ik mjj geheel moet wjjdaD, en waardoor ik mijne vrijheid bakomen ral. Ik heb dit geheim nog aan niemand toevertrouwd be waar het dus ook. Guido bemerkte, dat Max hem met deze woor- deu broederlijke vriendschap bood. Hij drukte de hand van Sundacker. //Volg de inspraak van uw hart,// zeide hij, «dat mag ik u niet afraden. Maar wanneer ge een vriend noodig hebt, kom dan tot mjj. Mis schien vind ik een middel, u op andere wijze te helpen.// De jongelui gingen van elkaar. Meester Joe kel had het nauweljjks gelucht, dat Mux na een zond-rling avontuur, weder in de we'k- pltals rou terugkeeren en de arbeid als voorh :en zou opnemen. G echiedde eenerzijd,s niets, wat hjj gevreesd had, n. 1. dat Mix in den krjjgsdienst zoude treden, zoo vervulde zich nnderzjjds de hoop ook niet, dea gezel voortaan minder stil, leven diger en toegankelijker voor het verkeer te vin den integendeel, do zwaarmoedigheid die op M x drukte, seheen nog grooter geworden te zjja. Daar kwam op een dag het bevel uit de kei zerlijke burcht, dat Max Sacdacker voor Zijne Majesteit zou verschjjnen. NEGENDE HOOFDSTUK Keizer Leopold I (1658 1705) was een man van kleine gestalte en zwart uitzicht, bij hem Waar armen zyn, zijn markten waar men zich verrijken kan, waar men voor een lut tel gelds zich het eeuwig geluk kan koopen. Die aan een ander iets leent, wil waar borg hebben. Maar dien kan hy niet geven, de arme. Hy kan u geen rente verzekeren, want by heeft niels. Hij kan u geen waarborg geven want hy heeft geen crediet. Dan, dan komt God. En God plaatst zich tusschen u en den arme. En Hy zegt, dat Hij voor den arme verantwoordelijk blijft, dat Hy de rente zal betalen. Gij wilt dien man niets lsenen, zegt Hy, omdat hy arm is. Welnu, Ik sta voor hem in. Ik beloof die schuld aan u te vereffenen wanneer Ik zal gezeten zyn op den troon Myner macht. Dan zal ik zwygen over uw andere deugden en uw andere gebreken. Maar al leen zal ik oordeelen, of gjj liefdadig zjjt geweest of niet.» Welnu, heden zyn het vijftig jaren ge weest, dat de Vereeniging van den H. Viu- c=ntius a Paulo, te Haarlem bestaat. Niet, alsof vóór dien tijd de Christelyke liefdadigheid hier vreemd was. Zij was er en werkte, gelyk overal waar volgelingen van den Christus zyn, die ons den arme als onzen broeder aanwjjst. Maar eene zaak was zeer noodzakelijk, namelijk de regeling van de liefdadigheid. De milddadigheid is dikwijls onvoorzichtig, de giften blyven zonder nut en bereiken de ware behoeftigen niet. Hij, die geeft, wil dat zyn aalmoes nuttig zal zyn en iets goeds voortbreng*. Toen is de afdeeling der Vincentius-ver eeniging hier gaan geven het scherp om- lynde beeld en de machtige samenwerking der eeuwen reeds bestaande liefdadigheid. Want samenwerken is ook op dit veld zio schoon, omdat ook hier de velen dikwijls wel vermogen datgene te doen, waartoe één alleen niet in staat is. Omdat ook eene goed georganiseerde lief- waa da onderlip, die de Oostenrjjksche vorsten- familiëa kenmerkt zoo sterk ontwikkeld, dat de snjitanden zichtbaar w&ren en de mond daarom meestal openstond. Oogen en voorhoef! hadden wat vorsteljjks. Hjj was gekleed naar de Spaansche moderoode kousen en sehoenen, roode of zwarte veeren op din hoed en op de borst het ordeteeken van het Gulden Vlies. Hjj w«s zoo godsdienstig, dat hjj iederenj morgen 3 missen achtereen op zjjae knieëa hoorde, zonder ergsns ande-s heen te zien, dan in een van zijn kerkboeken, schrjjft de kroniek. In de hofburg heerschta de etiquette opper machtig. De tuin was aangelegd naar den Ma- dridschen Prado, de Keizer mocht daarin gaarne wandelen. Aan het hof werd hoofdzakelijk Iia- liannsch of Weenech gesproken, de hofdracht was Spaensch en de heerschende kleur zwart. De keizeHjjko livrei was naar het wapen, den zwarten adelaar op een geel veld, zwart met gele boorden. A'ileen de lijfkoetsier droeg een geel zjjden pels en een geel zijden muts met witte veder, Alle hofkoetsiers waven in het zwart gekleed, doch die van den K:izer in het rood. Men droeg toenmaals veel pruiken, maar in den hofburg mocht behalve den Keizer niemand een pruik dragen. Het jaar wes, wat feesten en werkzaamheden aan het hof betreft, streng ingedeeld. Ieder hof feest, zoowel als ieder fcerkeljjk feest en alle wereldsche vermakenwaren vooruit onvoor waardelijk vastgesteld en verordend. Ia iedere maand van het j sar waren er 3 ver schillende plechtigheden, bjj welke het hof en het corps diplomatique tegenwoordig moesten zjjn. daiigheid beter kan oordeelen, waar en hoe gegeven moet worden, dan de particuliere. VyLig jaren Eene halve eeuw reeds ver eenigen zich de welwillenden van Haarlem, wien het gegeven is gezegend te zyn met de aardsche goederen, eene halve eeuw reeds vereenigen zjj zich, wyselyk tusschenperso- nen te wezen tusschen den gever en de armen. Met vreugde constateeren wy dat Haar lems Vincentius-vereeniging zich nooit haar edele taak en haar verhaven roeping heeft verloochend of daaraan ontrouw is ge worden. De Vereeniging staat en groeit en bloeit omdat de leden der Vincentius-vereeniging een voortdurenden yver hebben betoond, dat zij volkomen begrjjpen wat het zeggen wil de Christelyke liefdadigheid te beoefenen. Of het hart van Haarlem's ingezetenen dus jubelen mag? 01 het trotsch mag gaan op zooveel deugd? Wie zou néén zeggen? 01 de armen een byzonder hartelyk ge bed op het Gouden Feest hebben opge stuurd om Gods zegen over de leien der Vincentius-vereeniging af te vragen Ook dit gelooven wij zeker. Amerika. Het Amerikaansche volk komt in verzet tegen het gruweldadige optreden der En- gelschen in Zuid-Afrika. In alle steden worden meetings gehou den om sympathie te betuigen voor de Boe ren. Te Chicago vooral openbaart zich de afkeer tegenover Engeland het meest. De 2.000.000 Duitschers aldaar hebben in hun meetings krasse worden doen hooren. De heer Ingenthron, die een der meetings leidde, zeide o. a.: «In 1776 zou W ashington gehangen zyn, als hij zyn laid had verlaagd tot den eeredienst van het geld, zooajs thans Mc. K i n 1 e y heeft gedaan» en duizenden toonden instemming met zijn woorden door handgeklap. Duizenden juichten ook de verklaring toe dat de beschaving van de Boeren die der Engelschen vooruit is, dat de zedeleer Eaumaal Gilafoest, Naam- en ge' oortefeest, waar de gatten tot den handkua en ter tafel toegelaten werden. Dan feetten voor de Siddert van 't Gulden-Vlies waar deze ridders, met hunne roodzjjde, met goud gestikte kleeren, mantels en hoeden, ordes en ordekettingen in de Mis en Vesper verschenen. Eindeljjk waien er nog kerkeljjke ea Heiligen feesten, enz. De Keizer ging bjj deze gelegenheid te voet en de minis'ers, alsook de Pauseljjke Nuntius, gingen hem met ontblooten hoofde voor. De Kei zer had een groote voorliefde voor curiositeiten, hjj maakte zelf, zooals eens Ferdinand III, bekers van elpenbeen, en ook horloges, auto maten enz. Hij had in zjjn rjjke verzamelingen kostbare kunststukken, waaronder ook de beroemde agaat, waarop de vergoding van Augustus was afgebeeld, een antieke edelsteen, een prachtig kastjr, dat tegeljjk als orgel en als fontein diende, ja zelfs een toorerglas van Keizjr Rudolf, waarin naar mee zeide, een geest welke zich bewoog, verban nen was. De Keizer arbeidde in zjjn Liborato- rium onder de vaaa van den mystieken rooden Leeuw, zooals eens keizer Rudolf in Praag, en bcp-oefde onedele metalen in goud te ver anderen. Hjj was door vele reizende alchimisten be drogen, welke hem voorspiegelde, den steen der wjjzen te bezitten. Wordt vervolgd DiiRLMSClfMRm ABONNEMENTSPRIJS Per 3 maanden voor Haarlem s 1,10 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p, 1,40 Voor het buitenland 2,80 Afzonderlijke nummers0.08 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen. BUREAU: St. Janstraat Haarlem. PRIJS DER ADVERTENTIEN AG-ITU MA HOTS' AGITATE. TER GELEGENHEID VAN HET JUBELJAAR 1900. Vorig bedrag: f 12.75. 29 DE KEIZER

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1900 | | pagina 1