NIEUWE 2)ag6laó voor cffiooró- en SZuió-dCollanó. Het moderne heidendom. buitenland; No. 4465, Dinsdag 17 April 1900 25ste Jaargang. De Verloren Zoon. Per 3 maanden voor Haarlem ƒ1,10 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,40 Voor liet buitenland .S.st*.»»» 2,80 Afzonderlijke nummers. <0.03 Dit blad verschjjnt dagelijksbehalve Zon- en Feestdagen. BUBE1U: St. Janstraat Haarlem. Van 16 regels50 Cent Elke regel meer71/» Groote letters worden berekend naar plaatsruimte! Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie h Contant Redacteur-Oitgever, W. KfiPPERS. By de oude heideusche Grieken en Ro meinen gold de Godloochening als een mis daad die met den dood moest gestraft worden; omdat de Godloochening de grond slagen van den Staat en vau alle mensche- lijke samenleving schokte. De Godlooche naars werden voor de gevaarlijkste vijan den van hetRyk aangezien. Toen Caesar eens in zijn jeugd in den vergaderden Senaat zekeren twijfel omtrent het bestaan der Goden had uitgedrukt, ston den Catoen Cicero onmiddellijk van hun zetels op en beschuldigden hem, een voor de Republiek noodlottig woord ge sproken te hebben. Men verhaalt, dat de Romeinsche veldheer F a b r i c i u s, toen by den wijsgeer C y- n e a sin tegenwoordigheid van P y r r h u s, met de Godheid den spot hoorde dryven, nitriep«Geve God, dat onze vyanden deze leer volgen, wanneer zy met de Republiek in oorlog zijn.» «Ter dood met de Godloochenaars Dat was weleer de kreet, die in deheidensche wereld weergalmde. De 19e eeuw heeft de vreeze voor de goddeloosheid afgelegd; ja, wat meer is, de Godloochenaars staan in hoog aanzien, zy worden door den Staat gehonoreerd en door het volk betaald juist daarvoor, omdat zy in woord en geschrift voor de godde loosheid yveren. Leibnitz was van meeningdat de laatste groote ketterij het atheïsmed. i. de goddeloosheid, zou zyn. Naar het schijnt, is dit tydperk thans aangebroken. Want het radicale ongeloof is niet meer louter een voorrecht van enkele duizenden uit de hoogere standenneen, geheele legerdrom men van arbeiders marcheeren reeds voor waarts op de donkere paden van het on geloof. De groote afval heeft een aanvang ge nomen. «Wendt uwen blik, waarheen gy wilt,» heeft de groote P i u s IX z. g. ge- FEUILLETON. Vervolg Zoo stond bjj in gedachten verzonken aan den oever, toen er een man op hem toetrad, hem een oogenblik bekeek, en hem dan fluisterend zeide//hebt gij wat met de Batschi-Kapitechis (haremwaohters) uit -te staan, wees dan op uwe hoede, want bjj de muren sluipen kerels, die u niet uit het oog verliezen.// »Ik bm mjj geen schuld bewust, antwoordde Max, „maar wie zgt gjj, daar ge mjj een bewjjs van deelneming geeft?» //Uw uitzicht bevalt mjj, en ik vertrouw die aohurken daar niet. Mjjn naam is Kolschitzki, ik ben een Pool.// //Hebt dank,// sprak Max, en drukte de hand van den man, die zich naar het schip begaf. Was de vreemde een Duitscher geweest, dan had hjj hem verzocht zjjn groeten aan meester Bockel in Weenen over te brengen, nu echter vergenoegde hij zich met zjjn naam te noemen. Hjj wendde zich af, om zich door de afvaart van het schip niet bedroefder te maken en zette zjjne wandeling voort. Hjj bemerkte niet, dat hem iemand volgde toen hjj echter een eenzame plaats van de haven bereikte, voelde hjj zich plotseling als door jjze- ren klauwen gegrepen, men duwde hem een prop in den mond, trok hem een zak over het hoofd en voelde hjj zich gebonden,eer hjj zich koD zegd; «beschouwt de heerschende kringen der maai schappij] en zegt mij, of zij niet afgevallen zijn van het geloof!» Een nieuw heidendom is over de wereld losgebroken. Bjj al zijne dwalingen bewaaide het oude heidendom een levendig, gods dienstig gevoel; alle levenstoestanden, ge boorte, dood, ziekte, gezondheid, oorlog en vrede, stelden het in verbinding met den godsdienstdoordat het Godheden voor alle levenstoestanden had en de wereld met Goden bevolkte; ongetwijfeld was dit een dwaasheid; maar toch een dwaasheid, die uit een edel gevoel des harten voortsproot. Maar het moderne heidendom heeft ban kroet gemaakt aan al deze gevoelens; van zjjne lippen stijgt geen gebed meer ten Hemel; het buigt zjjne knieën niet meer voor Godby het moderne heidendom zijn waarheden zoek geraakt, die door het klas sieke heidendom van het Oosten en Westen, alsook door het nietklassieke heidendom van de Zwart- en Rood-huiden werden vastge houden waarheden, van waaruit de Apos telen de brug konden slaan over het moeras van de dwalingen der oude wereld. Te Athene vond de Apostel der volken een altaar, voor den «onbekenden God» opge richt; maar in de modern-heidensche maat- schappjj zou hij zulk een altaar, dat heen- wjjst naar het geloof aan een Godheid, niet meer vinden. Men heeft tot dusverre beweerd, dat er geen volk bestaat zonder godsdienst, zonder het geloof aan hoogere machten. «Wanneer gjj de wereld doorwandelt,» heeft de hei den Plutarchus aan een wjjsgeer ge schreven, «dan zult gjj maatschappjjen aan treffen zonder letterkunde, zonder tooneel, zonder scholenmaar nooit zult gjj er een vinden zonder tempel en zonder God.* Deze woorden van Plutarchus zijn tegenwoordig niet meer waarze zjjn t« schande gemaakt, niet door de zoogenaam de ontdekking van eenige navorschers, die bjj eenige wilde stammen van menschen- eters op de Zuidzee-eilanden een volkomen verweren. Men bricht hem in een Kano en de schomelende beweging verried hem, dat ze hem over den Bosporus brachten. Wig laten het aan den lezer over, zich het ge voel van den overrompelde te schilderen, die in dit oogenblikjwenschte, dat men hem gedood had de menschenroof was in Turkjje niets bjj- zonders. Max kon gerust denken, dat hem het vreese- Ijjke lot van den slavernjj wachtte. Toen de boot op de Aziatisohe zjjde van den Bosporus was aangekomen, werd de gevangene per wagen verder getransporteerd. Da vaart duurde verscheidene uren, want het rjjtuig ging stap voets voorwaarts, Max stikte haast, maar eindeljjk bevrjjdde men hem toch van den zak. Het rjjtuig hield stil op een met hooge maren omgeven plein. Men bracht hem met gebonden handen in een donkere cel, een oude Turk maakte zjjne banden los, toen zjjn ontvoerders zich had den verwijderd. //Het zal van u afhangen,// zeide hjj, //hoe men u zal behandelen. De poorten zjjn gesloten en worden bewaakt. Beproeft gjj te ontvlachten, dan moet ik u de ketens aandoen. Schik u in uw lot, of men zal er u toe dwingen. Vergeet echter niet, dat, wanneer ge gehoorzaam zijt, u een betere toekomst zal toelachen dan ge ooit hebt kunnen drooman. Max antwoordde niet, hjj hield het voor het beste, zjjn doodeljjken haat niet te toonen. Men bracht hem verfrisschingende oude Turk scheen zich over de lijdzaamheid van den gevangene te verhengen, hij wees hem een goede legerstede aan en den anderen dag toonde hij hem gewa- gebrek aan alle godsdienstige begrippen zouden willen bevorderd hebben maar door het onbetwistbare bestaan van de modern- hoidensche, goddienstIooze maatschappjj te midden van Europa. Het christel jjke Europa zond sedert eeuwen en zendt nog altijd mission narissen naar de andere werelddeelen, om aan de heidenen het Evangelie te verkondigenmisschien moeten over een aantal jaren geloofsgezan- ten uit Azië en Afrika naar Europa trek ken, om aan de ongeloovigemodern- heidensche geslachten van dit werelddeel het bestaan van een persoonlijken God te prediken. Frankrijk. De Wereldtentoonstelling te Parjjs is Zaterdag door den heer L o u b e t, presi dent der Republiek met een lange redevoe ring geopend. Hjj zeide dat de Fransche Republiek, door de Regeeringen en de vol keren uit te jioodigen met haar mede te werken tot de synthese van den mensche- lyke arbeid, daardoor vooral op schitterende wjjze wilde bjjdragen tot het totstandkomen vau de eendracht onder de volkeren. De door de Echo de Paris geopende inschrijving voor een gedenksteen op het graf van kolonel de Villeboi s-M a- r e u i 11 is gesloten met 6626 franks. België. De Brusselsche justitie heeft S i p i d o laten herhalen hoe hjj den aanval op dan Prins van Wales, had verricht. De Brusselsche correspondent van de Daily 'Ielegraph vertelt hoe men aan het station alles in orde gebracht had als bjj amkomst van den prins van Wales. De magistraten stonden bjj een der eerste klas wagens. S i p i d o werd naar hen ge bracht en hem werd verzocht uit te leg gen hoe hjj op 't perron gekomen was en hoe hjj er m geslaagd was om door de menigte te dringen en het salonrjjtuig van den Prins te bereiken. Toen hjj met zijn linkerarm tegen het portier leunde moest hjj vertellen welke houding de Prins had op het oogenblik dat het schot afgevuurd werd. pende wachten op het plein, wees hem op de dikte van de muren, de sterkte van de sloten en zeide //Geef de gedachte aan ontkomen op wan neer ge ze koestertbereid u er dan op voor, hem aan te hooren die over lot te beschikken heeft, en wees verstandig. De slaaf wordt met de zweep tot den arbeid aangezet, hjj die echter genade vindt in de oogen van zjjn meester, zal tot hooge eer geraken.» Max was nauwelijks verrast, toen hjj in den loop van den dag Said zijn gevangenis zag bin nentreden het geweld aan hem gepleegd, kon alleen van dezen uitgegaan zjjn. De Aga moni- terde den gevangene met een honendeo, triom feerenden blik. //Ik heb met de straf voor uw trotsch antwoord gedraald,// sprak hjj, //maar ik heb ze u nog niet geschonken. Nog eenmaal bied ik u de gelegenheid aan, zweer uw geloof af, en als ik dan over u tevreden ben zal ik u den weg tot het geluk banen, doet gjj dat niet, dan zult ge tusschen deze muren uw leven eindigen en mjj uw brood, door arbeid betalen.// //Gjj kunt mjj dooden,// antwoordde Max, //maar niet onteeren. Voleindig uw misdaad ;er ?s een God in den Hemel die over mjj waken zal.// //Er is een God, maar niet voor honden,// knarste Said. //Laster niet ongeloovige, het is Allah welge vallig als de geloovige den ongeloovige met voe ten treedt. Geschiedde het niet, omdat ik met de wen- schen van een hooggeplaatst persoon moet reke ning houden, geloof me, ik verspilde geen woord Het rjjtuig, dat voor deze proefnemin gen gebruikt werd, was in dezelfde possitie geplaatst als de salonwagen van den Prins. S i p i d o was echter niet in staat om volkomen juist te vertellen welke houding Zjjne Hoogheid innam, toen de schoten werden afgevuurd. Hjj was op dat oogen blik zoo opgewonden, dat hjj zich nu slechts zeer weinig meer herinnerde. Nu, dat laat zich best begrypen. De leider van de Belgische ambulance in de Zuid-Afrikaansche Republiek, Dr. C o o 1 e n, heeft aan de vrede te Pretoria de voorkeur gegeven boren de gevaren van het oorlogstooneelhjj is te Pretoria ge trouwd en heeft de leiding der ambulance, waaraan nog tien andere doctoren zjjn ver bonden, aan zjjn collega overgedragen. Sensatiewekkende berichten zjjn te Brussel openbaar geworden over de wreed heid waaraan de Belgen zich aan den Congo schuldig maken. Zes overheidspersonen worden vervolgd, omdat zy vele inboorlingen vermoord en vrouwen en kinderen gepjjnigd hebben. In Brussel is groote verontwaardiging over deze schanddaden en de pers vraagt luide om deze barbaren streng te straffen voor hunne misdaden. Amerika. Onlangs werd in de Vereenigde Saten een huweljjk per telegraaf gesloten op de de volgende manier, tusschen een cavale rist die in Nieuw-Mexico in garnizoen is en zjjn beminde die op 1700 kilometer af stand woonde. De vader van het meisje had geen bezwaar tegen het huweljjk, maar wilde zjjn dochter niet anders dan als ge trouwde vrouw het ouderlyk huis doen verlaten. De bruigom kon geen verlof krjj- gen en daarom werd de telegraaf te baat genomen. Alles werd daartoe vooraf gere geld en de telegrafisten aan de tusschen- stations bjjtjjds gewaarschuwd. Op den bepaalden dag verschenen de par tyen elk met haar getuigen en een gees- teljjke aan de telegraafkantoren hunner woonplaatsen, de gewone vragen werden gedaan, overgeseind en beantwoord en de geestelyken zegenden het huweljjk in. Zoo kon de jonge dame eenige oogenblikken later als getrouwde vrouw in den trein plaats nemen, die haar naar haren echt genoot zou voeren. meer en liet de tong doorstekenwelke daar lastert. //Hoor mjj aan, voer hjj voort, toen Max geen antwoord gaf, maar in gedachten verzonken naar den grond keek, wik verneder mjj tot een Chris tenhond te spreken, dat moet ge erkennen. Ik zeide u reeds eenmaal, dat een hooge vrouw u opgemerkt heeft en in den waan verkeert, dat uw bloed het hare iszjj komt van een Grieksch eiland, zjj was de vrouw van een ongeloovige, voor het oog van Kara Mustapha op haar was gevallen en zjj liet een kind achter, toen de dienaren van den Profeet met vuur en zwaard het kruis van de Maltezer ridders en Vene- tianen verwoesten //Nu begrjjpt gjj het,// sprak Said verder, toen hjj bemerkte, dat het verhaal een grooten indruk op den gevangene maakte, ffdat het van mjj afhiDg, wat een bericht ik haar van u gaf, ik wil u echter ook nog vertellen, dat de belang stelling van de Gemalin des Groot-Viziers u er voor gered heeft, vermoord te worden, want dit was over u besloten. Weet dan, dat ik u verschoonde, om u als werktuig tot mijn bevor dering te gebruiken. Wanneer gjj u inschikkeljjk had getoond, was uw geluk groot geweest en ik had mjjn doel bereikt. Gjj moet het u zelf wjjten dat ik de gemalin van den Groot-Vizier een bericht heb gegeven, dat haar deed geloo- ven, dat zjj zich moest vergist hebben. Gjj ziet, ik heb u niet bedrogen, maar gjj zult eehter ook wel willen gelooven, dat ik u liever laat dooden, dan dat ik u de vrjjheid weergeef wanneer ge niet den slaaf van mjjn wilt zjjn, en uw geluk in waanzinnige verblinding van u stoot. H44RLEHSCHE C10PRA11. ABONNEMENTSPRIJS PRIJS DES ADVBRTBNTIHN, AGITB MA NON AGITATB. 48

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1900 | | pagina 1