NIEUWE IDagBlaèvoor uió-éCollanó. acute ma non agitate. Twee uitersten. No, 4478, Donderdag 3 Mei 190ö4 25ste Jaargang. De Verloren Zoon. BUITENLAND, Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,40 Voor het buitenland 2,80 Afzonderljjke nummers<0.08 Dit blad verschijnt dagelijksbehalve Zon- en Feestdagen. B UB NA TT: St. Janstraat Haarlem: Van 16 regels 50 Cent Elke regel meer71/» Groote letters worden berekend naar plaatsruimte! Dienstaanbiedingen 25 Gents per advertentie h Contant Red acteur-O it ge ver, W. KüPPERS. Onder bovenstaanden titel schreef onlangs een Amerikaansch Katholiek blad een le zenswaardig artikel, waaraan we het voor naamste ontleenen. De schrijver begint met het alom bekende spreekwoord <De gulden weg ligt in 't mid den.» Wanneer men de werken van over spannen geleerden leest en zelf niet beter weet, dan zou men zelf waanzinnig worden. Deze hooggeleerden meenen de gave der profetie te bezitten en zeggen nauwkeurig vooruit, wat er gebeuren moet, alleen met dit verschildat de een alles bergopde ander alles bergaf ziet marcheeren. Beiden hebben niets goeds geleerd noch uit de wereldhistorie, noch uit de historie der Kerk. In betrekking tot de Kerk zal, volgens deze mannen van de <twee uitersten,» de nieuwe eeuw zulk een ommekeer brengen, dat de toestand zijn zal, zooals hjj nog nim mer geweest is nog nimmer zóó goed, en nog nimmer zóó slecht. Wjj, eenvoudige menschen, Katholieken die we zjjn, wjj doen maar het beste, aan geen van beide profeten te gelooven, maar ons aan het woord van God te houden. Ik voor mg geloof niet aan het slechtste, omdat We poorten der hel niet zullen zege vieren.* Ook geloof ik niet aan het beste, omdat de Kerk op deze wereld altijd *de strijdende Kerkbig ven zal. Beschouwen we allereerst het pessimis tisch uiterste. Zooals aan de Catholic Standard and Times werd berichtwillen alle genootschappen van Agnostieken en ongeloovigen zich ver eenigen tot één enkel genootschap, volgens het model van de internationale Vrgmet- selaars. Zij willen een groote wereldmacht vormen onder een centrale regeering <ter uitroeiing van het bijgeloof.» Reeds zjjn de plannen gesmeed geworden in de jaarvergadering van het Social Science Congrees.(8ociaa\ wetenschappelijk Congres). Naar verluidt, verschijnt een dagblad van FEUILLETON. Vervolg) "Wjj nullen te redden of wraak nemen,// riep hjj bjjna schreiend. Graaf Budiger keek verwon derd near de twee mannen rijn neef omarmde f~en vrnemdellng als een broeder. Hij duldde hoofdschuddend dat Wlaska binnentrad. Deoogen der oude waren wjjd geopend, in haar blik was iets, dat hem ofschoon hij niet bjjgeloovig war, met een afgrjiBeijjken afschuw en nieuwsgierige verwachting vervulde. "Eer de maan zoo dikwjjls is gewisseld als t getal der vingers mijner hand bedraagt, zeide rjj op een eigenaardigen toon, zullen twee broe ders de vrouwen van hun hart uit do tent van oen moeder halen, uw wapen, Graaf Budiger, een toren en uw geslacht een groenen tak be komen. Versaag niet, ik zeg u, van den Kal- hemberg uit zal het licht der zon de redding verkondigen zooals het vuur van den nacht den schrik heeft gemeld.// De oude vrouw verstomde plotseling, het scheen, alsof het leven uit haar verdween. NEGENTIENDE hoofdstuk, de bedreigde kruitkamer, Des Maandags den 12den Juli stond reeds da hoofdmacht der lurken voor Weenen, de de atheïsten, in Amerika. Dit dagblad moet de leeringen van het Jodendom en van het Christendom aantasten en weerleggenen wordt geredigeerd door beroemde Agnos tieken. Tot dusverre hebben de Agnostieken slechts verstrooide artikelen tegen den gods dienst losgelaten het nieuwe genootschap echter zal van nu af al het mogelijke doen, om het geloof aan God uit te roeien, alle kerkelgke goederen met belastingen te be zwaren en alle bgdrageu van den Staat ten dienste van godsdienstige instellingen op te heffen, ja zelfs te verbieden. De onbeschaamde aanslagen, die in den jongsten tijd tegenover weldadigheids-in stellingen zgn gepleegd, kwamen alle van de leiders van dit genootschap. De voor naamste redenaar onder hen verklaarde in September 1.1.in een open adres, dat de geneesheereu door de wet moesten verhin derd worden, om doodeljjke zieken in het leven te willen behoudendat elk mensch het recht bezat om zich het leven te be nemen, wanneer hem dit belieft. Een andere redenaar zeide op dezelfde vergaderingelke stad moest een zelfmoord huis hebben, gevuld met snelwerkende doo delgke vergift-soorten, zoodat iemand, die het leven moede was, fatsoenlijk kon ster ven. Hij verklaarde, dat de wet tegen den zelfmoord de domste wet was, welke ooit in Amerika was gemaakt, omdat zelfmoord het beste middel was om de maatschappij te bevrijden van onnutte menschen. Nog een ander woordvoerder zeidede weldadigheids-instellingen zijn een misdaad tegen de maatschappij en de personen, die waarschijnlijk der maatschappij tot last zou den vervallen, moeten aangemoedigd wor den om zich het leven te benemen. Doch wanneer er zouden zgndie nog aan het oude bijgeloof vasthielden en bevreesd wa ren voor God en voor toekomstige straffen, dezulken moet men vergitt aanbieden. Zieke, kreupele, blinde en zwakke personen moe ten uitgeroeid worden. Groot Vizier nam zjjn hoofdkwartier in de Favorite van de Keizerin. Met het aanbreken van den nacht, was de geheele horizon om de Keizerstad blauwrood verlicht, van de Leitha tot Baden enMödling en tot aan den Kahlemberg3, stond alles in rook en vlammen. Den 13den Juli reden de Spahis van "Ds spinster aan het Kruis" tot Schönbrunn en Nuss dorf toe in een grooten om de stad loopende halve maan. Den 14den Juli was de geheele macht der ongeloovigen met de groote legertros van kamee- len, buffels, paarden en muildieren voor Weenen vereenigd en breidde zich over Gumpendorf, Hernals, Wiihring, tot Nussdorf ongeveer 2 nijjleu ver uit en nam, zooals de Croniek schrijft, op den genoemden dag posten in den tuin van de Schottendorf, j list tegenover d»n Burgt en de Löwelbastei. Beeds in den volgenden nacht maakte de vijand loopgraven en richtte een hatterjj op, van waar uit hjj dageljjks op Löwel- en Burgtbastei begon te vuren. Den geheelen belegertjjd door, had de ingesloten stad, van den kant der Schot- tenhof af, het meest te lijden. Tot het begin der insluitiug waren ongeveer 65,000 menschen uit Weenen gevlucht De Tur ken hielden verschrikkelijk buis in de omge-ing. hunne lichte cavalerie liet zich zien tot Enne. Men heeft berekend dat gedurende de belege ring van Weenen uit de omgeving 87,000 men schen in de slavernij zjjn gesleept, waaronder 23,000 vrouwen en meisjes, 200 van aanzienlijke adelljjke geslachten en 50,000 knapen. De Turken verbrandden de steden,dorpen, burchten, kloosters Ziedaar dan het plau van dit genoot schap, waardoor de nieuwe eeuw gelukkig gemaakt zal worden. Natuurljjk moet hier door de Katholieke Kerk met wortel en tak worden uitgeroeid. Razende blindheid! Daarvan komt echter niets, en bang-maken haalt niets uit. De duivel is weliswaar de We Vorst dezer wertld;» zijne trawanten mogen met zich voeren, wat des duivels is; maar de uitverkorenen zeggen: <God verlaat de zjjnen niet,» Zouden er ech ter harde tjjden moeten aanbreken, 't is in elk geval beter dan een harde eeuwigheid. Wjj kennen de goddelgke uitspraakVrees niet, ik heb de wereld overwonnen.» De wereld zal wel wereld blijven tot baar einde toe; maar zjj zal alleen diegenen schaden, die zich met haar inlaten, juist zooals dit met den duivel ook het geval is. Nu komen wij aan het andere uiterste. Zekere mijnheer Se d g w i ck,een protestant iu Amerika, voorspelt aan de Katholieke Kerk, in de nieuwe eeuw, een buitenge wonen voorspoed. Het rassen-onderscheid zal verdwjjnen; het zal zgn, als ware de geheele wereld slechts éen familie. De Kerk van Rome is ja altijd kosmopolitisch geweest, maar nu zal zij alle volken der wereld tot zich trekken. De drang, onder de protestanten beerschend, om zich te vereenigen, bevalt heer Sedgwick wel; hg zegt: «Elke idee tot vereeniging leidt naar Rome. De groote, oorspronkelijke Kerk behoeft slechts hare armen te ope nen, om hen te ontvangenzjj zal geen middenweg inslaanEr zal geen afgunst, geen strjjd meer zgn, geen Staats kerk in oppositie met de Katholieke. Deze Kerk moet heel bedaard tot hen komen, evenals de geneesheer in een ziekenkamer.» In betrekking tot Amerika heeft Sedg wick iets bijzonders te zeggen «Dan zal de Kerk de klachten der armen hooren en hun rouw zien. Dan kan zjj hare groote macht met daden bewijzen en den adel des levens verhoogen. De Kerk moet niet trach ten de Amerikaansche Katholieken ten en slotende voorstad Leopoldsberg werd door bun in brand gestoken, en Starhemberg gaf zelf het bevel tot bet afbranden van de andere voor steden, (zoodat de Turken zicb daar niet kouden nestelen) om beschut te zjjn tegen de kanonnen van de belegeraars. De maan schijnt uit een bloedrooden kring op de stad en de torens van Weenen zjjn zoo duideljjk te zien door de vlam men van de brandende voorsteden, alsof het zonlicht hen bestraalde. Op de tinnen van den St. Stephannstoren staan twee mannen en kjjken in de golvende vuurzee, welke van een donkeren ring omgeven is. Achter deze verschijnt or weder een wal van *uur aan den horizon, de vlammen gaan van berg tot berg. Het is de hooge krachtige gestalte van graaf Rudiger v. Starhemberg, die tegen de borstwering leunt, de kleinere, zwakker uitziende man naast hem in gekromde houding, met gebruind gelaat is de Hertog van Lotharingen. //Zoadt gij het Lsopoldseiland kunnen behou den vraagt graaf fiüdiger plotseling, als uit diep gepeins ontwakend. "Neen, antwoordt de Hartog kort en bondig, bet zou dwaasheid zjjn zulks te beproeven. Ik moet mjjne troepen voor den Keizer bewaren tot er hulp komt, ik moet aftrekken en Weenen aan zjjn lot overlaten. God zjj de stad genadig." "God helpe mjj, ze te redden,// zeide Star hemberg eriiitig.// "Deok gij er werkelijk nog aan tegenstand te bieden,// vroeg de Lotharinger, als twijfelde hjj eraan of deze woorden wel ernstig gemeend waren. //Bedenk het wel, dat ge maar weinig soldaten koste van de Protestanten te begunstigen, maar zjj moet trachten, het vertrouwen van het geheele volk te winnen.» Dit weinige is voldoende, om de dwaas heid van beide uitersten aan te toonen. Het is te hopen, dat geen enkele Katholiek door zulke hersenschimmen zich op een dwaal weg zal laten vervoeren. Ook voor de nieuwe eeuw bljjft het woord waar, dat zegt«Het rjjk der hemelen ljjdt geweld,» maar ook tegeljjk«De geweldi gen nemen het in.» En hiermede zgn beide uitersten afgescheept. Engeland. Te Londen loopt het gerucht, ontstaan door een hooggeplaatst persoon aan wien dé verklaring wordt toegeschreven, dat in Zuid- Afrika de vrede geteekend zal zjjn vóór den verjaardag van koningin Victoria, d. i. voor den 24sten Mei e. k. Amerika. Het Zuid-Afrikaansche Gezantschap zal volgens verklaring van den minister van Buitenlandsche Zaken der Vereenigde Sta ten, den heer H a y, bjj de komst in Ame rika op geheel dezelfde wjjze ontvangen worden als andere hooggeplaatste bezoe kers uit het buitenland. Zjj zullen bejegend worden als personen zonder eene officiëele zending, evenals Montagu White, en H a y zal hun niet beschouwen als bevoegd om in eenigerlei onderhandeling te treden met het Departement van Buitenlandsche Zaken. Daitsohland. De meerderjarigwording van den Duit- schen Kroonprins zal te Berljjn met bui tengewonen luister worden gevierd. De komst van den Keizer van Oostenrjjk ia vastgesteld op Vrjjdag a. s. Z. M. zal in den voormiddag aanko men en naast keizer Wilhelm ge zeten, zgn intocht doen door de Branden burger Poort en langs Onder de Linden naar het paleis rjjden. Bjj de versierde Poort zullen de beide Keizers ontvangen worden door de stedelijke autoriteiten. Des avonds taptoe. Zaterdag zullen de twee hebt, en de muren van Weenen geen stormloop kunnen uithouden en de erbarminglooze woede vsn de Turken dnbbel zoo zwaar op de stad neer komt, als de vjjand ze tot overgaaf moet dwingen. Hebt gjj levensmiddelen, om al bet volk in de stad te kannen voeden ffZiet de waohten op de moren,// zeide Star- hemberg, »het zjjn Weener burgers. Indien zjj liever willen sterven dan zich overgeven, dan ben ik de laatste die hun een waarsshnwend woord zal toeroepen." //Indien ge met duizend soldaten in een ves ting stondt, zoude ik niet vragen, of gjj ze tot den laatsten drnppel bloed zondt verdedigen, maar de burgers van Weenen kennen geen hon ger en ontbering zjj weten niet, wat er aan een belegering verbonden is." "Ik heb meer vertrouwen op de mannen van Weenen, Hertog. De soldaat is verplicht door den eed en de soldjj; hjj tracht buit te maken, hem ver lokt ook nog de eer, maar dat bindt niet in een strjjd, waar niets van dat alles te winnen, maar wel veel kans is om het leven er bjj in te schieten. Dan verlaten velen de ongelukkige vanen en laten zich elders weder aanwerven. De burger is er moeieljjk toe te krjjgen.zjjn huis, winkel of werkplaats te ver laten, hjj betaalt nog liever eene belasting, dan dat hjj het erop aan laat komen, zjjn have te verdedi gen: waar hjj echter voor een idee tot geestdrift vervoerd wordt, waar bjj vrjjwillig naar de wape nen grijpt, daar staat hjj moedig pal. De burgeta van Weenen hebben besloten, voor de stad, Keizer, vrjjheid en geloof te sterven, en ik ben er zeker vac, dat, als zelfs het geluk ons verlaat, onze eer onge rept zalbljjven," {Wordt vervolgd.) UIMIHI01AIL ABONNEMENTSPRIJS Per S maanden voor Haarlem f 1,10 PBIJS DSS ADVEBTBNTIBN. 61

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1900 | | pagina 1