I E W E fbagBlaó voor <3Vooró~ en &uió-<Xollanö. Vrijheid. Mo. 4639. Woensdag 14 November 1900, 25ste Ja$rg?mg. De pleegzoon. BUITENLAND. IABONNBMEJNTSPBIJS Per 3 maanden voor Haarlem Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. Voor het buitenland Afzonderljjke nummers Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen; Bïï&EAU: St. Janstraat Haarlems /1,10 «1,40 «2,80 «o.oe PBIJS DBB ADVBBTBIfTIBH, 50 Gent 71/» Van 16 regels Elke regel meer Groote letters worden berekend naar plaatsruimte| Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie h Contant Redacteur-Uitgever, W. KAPPERS. Hoe luid schalt dit woord in onze da gen Men zucht naar vrjjheid, men spreekt van vrijheid, men zou willen sterven voor de vrijheid en helaas, men hunkert naar eene vrjjheid die ons tot de grootste sla vernij voert! Wat een dwaling vrjjheid te zoeken in ongebondenheid buiten godsdienst. Ea toch wordt maar al te dikwjjls onze jeugd voor gehouden, dat godsdienst dwingelandij be vordert. Maar wjj vragenhoe kan gods dienst de vjjandin zijn der vrjjheid Waar was vrjjheid vóór den godsdienst van Christus op deze wereld Was zij in Rome Wjj weten toch dat de Romeinsche edellieden dikwjjls da grootste dwingelanden waren. Was er vrjj heid in Athene Langen tjjd hing de vrjj heid daar af van een schandelijke balling schap, omdat de overheid de macht van roem en deugd vreesde. Genoot men vrij heid in Sparta? Sparta had zijne slaven, helots geheeten. Vóór Christus was de wereld vol van slavernjj en dwangde menschen verdruk ten elkander. En wie brak deze ketenen, wie maakte de slaven vrjj, wie bracht licht en vrjjheid? Christus riep de menschen tot de vrjjheid der kinderen Gods. Christus sprak «Gjj hebt maar één Meester en één Vader, en dat is God. Voor God zjjt gij allen geljjk, want gjj zijt allen zjjne kin deren.» Zoodan was het 1 j)k van geljjkheid gevormd. En inderdaad, de Christus zelf werd ten dien opzichte ons voorbeeld. Hij daalde af tot het laagste dienstbetoon. Hjj heeft de voeten zjjner Apostelen gewasschen en van den top van den Calvarieberg strekte Hjj zjjn armen uit om de wereld, die hem gehoond had, ja, die hem aan het kruis had genageld, te zegenen.! Op dien ljjdensweg werden armzalige slaven deelgenooten in Zjjn glorie en ma jesteit, daar verkregen zjj de vrjjheid der ziel,welke de moeder is van alle ware vrjjheid. FE ILLS TON. {Vervolg.) Eindelijk deed hjj moeite, om vriendschap te «luiten met Puk, wat hem volkomen gelukte. Dat bleef niet zonder invloed op M- j», die langzamerhand hare krijgshaftige «temming op gaf en vertrouwelijker werd. Zjj begon du ook te praten en vetschillende zaken te vertellen. Het ondeihoud was goed op gang, toen Von Wildenrood plotseling vroeg, zonder dat zjj er op verdacht wasGj) zjjt nu dus nut bang meer voor mjj Ik De jonge dame wilde het driest te genspreken, maar kon toch niet verhinderen, dat een donkere blos hare wangen kleurde. Ja, gjj juffrouw Maja. Ik zag het dui- deljjk bjj onze eerste begroeting of wilt gij dat ontkennen Msja's kleur werd nog booger. Hij had maar al te goed gezien, doch zij ergerde zich over dezen scherpen blik en vond het lang niet aar dig om daar nu nog aan herinnerd te worden. Spot gij nu met mjj. mijnheer Von Wil denrood? vroeg zjj op halfboozeu toon. Hjj lachte en het was eigenaardig, hoe voor- deelig zjjne trekken daarbjj uitkwamen. De som bere plooi op het voorhoofd scheen to verdvjj- Uen, al de diepe, scherpe Ijjnen werden zach ter en ook de stem klonk aangenamer, toon hjj antwoorddeZie ik er uit, of ik spot- De Christeljjke godsdienst is een en al vrijheid. De Christus heeft de wereld ver lost uit de slavernij. Wjj zien de Apostelen door de joden bedreigd en de H. Petrus zegt hun «Gjj hebt Hem gedood die uw Weldoe ner was, die van den dood verrezen is. Men verbiedt den Apostelen de leer van den Christus te verkondigen, doch zij ant woordden, dat het beter is aan God dan aan de menschen te gehoorzamen cd zjj ver heugen zich waardig bevonden te zjjn voor Zjjne zaak den dood te ondergaan, De H. P a u 1 u s deed in zijne gevangenis den Consul sidderen en beven manmoedig be* riep bjj zich op den Keizer en zijn bur gerrecht. Gedurende drie eeuwen zien wjj de mar telaren hunne beulen en dwingelanden trotseeren, van wien de Consul in de te genwoordigheid der rechters getuigde «Nooit he]p ik dergeljjke menschen ge zien» De H. Ambrosius verbiedt aan Keizer Theodosius den tempel, om dat hjj zoovele Thessaloniërs had omge bracht en de H. Joannes Chrysos- t o m u s hekelt keizerin Theodosia, omdat zjj eene weduwe had verdrukt. Pran- ciscus van Assisië verbiedt zjjne volgelingen Otho van Brunswijkje gaan zien op zjjn terugkeer van Rome, waar hjj zich tot keizer had laten kroneD. Zoo manmoedig traden deze heiligen op omdat plicht het hun gebood en om ons een voorbeeld na te laten in den strjjd. En wat zien wjj thans? Niets dan lafhartig heid. Niets dan schipperen met de boos heid. Men vergeet dat de Christus, die de vrjj heid bracht, de woorden heeft gesproken: «Ik spuw ze uit de lauwen die noch koud noch warm zjjn.» Ja, een oprecht Christen kan men lasteren en verdachtmaken, zelfs in boeien klinken, zjjne ziel bljjft altjjd vrij. Wanneer de ziel van den mensch een slaaf wordt, dan worden ook het huisgezin en de volkeren dienstplichtig. ten wil P Kunt gjj dat werkeljjk gelooveu Mtj* keek hem aan. Neen, spotachtig za gen deze oogen er niet uit, nu ten minste niet, maar zjj oefenden weer dezelfde kracht uit, als voorheen en lieten den blik niet los, dien zij vast wilden houden en daar kwam ook weer dat onverklaarbare gevoel van angst. Het jonge meitje kon niet antwoorden, schud de zacht met het hoofd. Niet? vroeg Von SVildenrood. Nu, bewjjs het mjj dan, dat de gast, die heden in uw huis gekomen is, u niet meer afschrikt, en willig een verzoek in, wilt.gjj dat doen Eerst moet ik toch weten, welk verzoek dat is, antwoordde Msja beklemd en met eene vergeefsche poging den ouden, moedwiiligen toon weer aan te slaan. Von Wildenrood hoog zich tot haar over en zjjne stem daalde tot een zacht gefluister, als hjj zeide Allen noemen u hier Majs, ieder in de zen kring heeft daar recht toe, ieder spreekt u aan met dizon naam, die schooner klinkt, dat elk andere, zelfs dozen dezen mjjnhuer Ku- neck mag dat doen, ik alleen moet het deftige juffrouw gebruiken. Ik ben niet zoo vrjj, op het zelfde recht aanspraak te maken als Cecilia, die u als eeue zuster kan behandelen, maar mag ik u ook Maja noemen? Hjj had als bjj toeval hare hand genomen. Het verzoek was noch driest, noch buitengewoon, de oudere man kon zich immers deze vertrou welijkheid gerust tegenover het meisje veroor loven, met wier broeder hjj zich verzwagerde, toch aarzelde Maja met haar antwoord, aarzelde Met het Christelijk beginsel valt niet ts schipperen en door verbanning van den godsdienst, worden de laatste grondves ten der vrjjheid vernield. Indien men de deuren der kerk sluit, dan gaan de poorten der gevangenissen open. Hjj, die het kruis verwjjdertzal voor het zwaard moeten buigen. Het volk weet het, en waar hun hart nog niet bedorven is, kan het terug gevoerd worden tot den Christus, niet door een laffe vrees voor de goddeloozen, niet door een lafhartige voorzichtigheid, maar door een manhaftig optreden, niet ts vree zen het aanzien der menschen. Vrjjheid is de groote kreet van den dag. Vrjjheid is de tyrannenkreet. Onder den kreet der vrjjheid vormt men slaven, een leger van misleiders die hun God verge ten om in ongebondenheden pn wellust den Schepper van het heelal geweld aan te doen. Ja, de tyrannenmacht groeit can, ontzaggeljjk staan de legers, het aantal der moordende wapens worden vermenigvuldigd en nieuwe gevangenissen en gekkenhuizen dageljjks geopend. De Franschman G u i z o t heeft niet ten onrechte gezegd i «De liefde voor vrjjheid vermindert wanneer iemand niet meer ge looft.» Willen de volkeren dus hun vrjjheid behouden, dat zjj dan in dezen tjjd van propagandeeren der God-ontkenning terug- keeren tot den godsdienst der voorvaderen, tot den godsdienst van hen, die geloofden en baden, èn in geloof èn in gebed de ware vrjjheid vonden. De vrjjheid van den mensch is gelegen ia den godsdienstbuiten den dienst van God is niets dan slavernp. frankrijk De reis van den Engelschen minister C h a m b e r 1 a i n in het Zuiden naar Gibral tar, Malta, Napels en Rome noemt de Petit Bleu vol van beteekenis voor een ieder die den heer Chamberlain kent. Een der zoo lang, dat hjj op een toon van verwjjt vroeg Gjj weigert het mjj O neen, zeker niet, gjj zjjt immers de broeder van Cecilia, mjjnheer Von Wildenrood. Ja wel, en Cecilia's broeder heeft nog eenen anderen na*m, dien hjj nu ook gaarne van u zou hooren, M»j«, ik heet Otkar I Er volgde geen antwoord, maar de kleine hand trilde in de zjjne en zjj beproefde ze vrjj tt maken, doch te vergeefs, hjj hield ze vast. Wilt gjj niet? Ik ik kan nietEr lag eene bjjna ang stige afweriug in deze woorden. Oskar lachte weer. Is dat dan zoo moeiljjk Maar ik wil er niet op aandringen. Ik ben voorloopig met uw verlof tevreden. Ik dank u daar zeer voor, Maja. Hjj liet met een z&chten druk hare hand los. M»j*! Doe zeldzaam sprak hjj dien naam uit, het was een klank, waarbjj het jonge meisje een on bekend gevoel toestroomde, zoet en beklemmend tavens. Zjj ademde als verlicht op, toen Erich bjj hen kwam en op schertsenden toon zeide Ik geloof, Oskar, dat gjj onze kleine Maja hier het hof maakt. Voorloopig doe ik nog slechts onze toe komstige bloedverwantschap geldenwas het vrooljjke antwoord. Maja heeft mjj zoo even ver oorlooft, het defuge juffrouw weg te laten. Gjj hebt toch zeker niets tegen? Niet het minste, meende Erich lachend. Gjj zult waarschjjnijjk met zeer veel waardigheid bjj ons kleintje voor oom spelen. Pas maar op, dat gjj ze eerbiedig genoeg houdt. gelijk man, zegt het blad, heeft altijd eene bijbedoeling, weinig beminnelijk voor an deren. Men gelooft algemeen, dat hjj de verdedig ingswerken aan de Middellandsche Zee gaat bestudeeren en zich er van op de hoogte wil stellen, of Engeland op de hulp van Italië kan rekenen in geval er een conflict mocht ontstaan tusschen Frank rijk en Groot-Brittanniëzooals indertjjd naar aanleiding van de Fashoda-quaestie. Maar zoo deze veronderstelling juist is, is dan de bedoeling van deze reis aanval lend of verdedigend? Zou de heer C h am ber lain werkeljjk Frankrjjk willen be dreigen wegens de vorderingen die het in Marokko maakt, of zelf eenige verrassing willen voorbereiden, om de veroverings zucht, die hjj in het Vereenigd Konink rijk heeft ontbreideld, te voldoen Men weet natuurlijk van dit alles niets alleen dat Chamberlain, «niets voor niet» doet, en dat eene minder edele berekening de minste zijner handelingen bestuurt. Men kan er op rekenen, dat de verklaring voor deze reis in eene der redevoeringen te vinden zal zjjn, die hjj bjj zijn terug keer in Engeland zal uitspreken. Spanje. Don Carlos weet van niets en toch wil men hebben, dat een Carlistische sa menzwering bestaat. De huiszoekingen du ren voort en meer dan 800 menschen zjjn gevangen genomen, waaronder zelfs een paar honderd geesteljjken. Natuurljjk worden de geesteljjken niet ongemoeid ge laten en zelfs Bisschoppen laat men niet met rust. Om nu de geheele beweging als eene samenzwering te doen brandmerken, wordt gezegd, dat groote bankiers finan- cieelen steun zullen verleenen. Volgens de Voss. Zeitung zjjn er teeke nen die werkelijk wijzen op een Carlistisch gevaar. In de volgende weken, zegt het blad, zullen ernstige dingen gebeuren. Zwitserland. Tusschen de Zwitsersche Regeering em de Zwitsersche Centraal-Spoorweg-Maat- schappjj is eene overeenkomst geteekend, waarbjj het centrale net in der minne bin- nentjjds door den Staat wordt overgenomen. De prjjs is 72 millioen franks of 750 per aandeel, te betalen in 4percents staats schuld. Over Oskar» trekken vloog bjj deze onschul dige opmerking eene eigenaardige uitdrukking, maar hjj antwoordde er niets op. Maja had de laatste woorden zelfs niet gehoord, zjj was naar haar vader toegesneld, die bjj de twee oudere dames had plaats genomen. Met eene bjjna on stuimige bsweging vlijde zjj zich tegen hem aan, alsof zjj in zijne armen beschutting wilde zoe ken tegen een gevaar, dat nog in eene onbe kende toekomst lag en toch reeds eene sohaduw wierp in het tegenwoordige. Cecilia zat nog bjj het haardvuur en ook Kuneck had zjjne plaats niet verlaten, de stee- nen gast, zooals Cecilia daar straks haren ver loofde spottend toegefluisterd had. Egberts stil zwijgen was inderdaad opvallend geweest, ten mioste voor Erich en Maja. De barones Von Wildenrood vond het heel natuurljjk; de jonge man voelde zich zeker niet op zjjn plaats in dezen kring, waarin hjj toch van rechtswege niet thuisbehoorde, en de gunst, die men hem met deze uitnoodiging bewezen had, drukte hem misschien meer, dan ze hem verheugde. Cecilia deelde in dit opzicht volkomen de meening van haar broeder en evenals deze had zij tot nu toe nog slechts zeer vluchtig notitie genomen van den jongen ingenieur. Toch was het haar niet ontgaan, dat hjj haar niet uit het oog verloor; zjj nam dat natuurljjk als een teeken van be wondering op en verwaardigde zich daarom nu, om ook met hem eens een gesprek aan koopen. Wordt vervolgd.) A1BLÏM AGITB MA WOB AGITATE 21

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1900 | | pagina 1