NIEUWE X» wag6laó voor cfëooró- on Naar aanleiding eener domme vraag. No. 4681. Zaterdag 5 Januari 1901, 25ste Jaargang Be pleegzoon, BUITEN LAND. feuilleton. Engeland. 4 URLMStHÏCOÜRAJ T ABOinniMBlTTSPEIJS Per 3 maanden voor Haarlem i i l 1,10 Voor de overige plaatsen in Nederland fr. p. p. 1,40 Voor het bnitenland «2,80 j. Afsonderljjke nummers1 t «0.03 Dit blad verschjjnt dagelijks, behalve Zon- en Feestdagen; BÏÏBSAïï: St. Janstraat Haarlems AGITB HA HOM AGITATE. PBIJS DSB AD VESTS EtTXHST. Van 16 regels 50 Can! Elke regel meer7 Groots letters worden berekend naar plaatsruimte^ Dienstaanbiedingen 25 Cents per advertentie k Contant - ai ii<» -> Eed a e t e nr-(J i t g e v r, W. KOPPERS. Niet zelden hoort men uit den mond van menschen, die voor ontwikkelde men- schen willen doorgaan, de bewering«De biecht is iets onnatuurlijks zjj is een door heerschzuchtige priesters uitgevonden, den menschen opgelegd, lastig juk zjj is in werkelijkheid niets anders dan een ondra gelijke foltering.» Deze en dergelijke beweringen hoort men door die «ontwikkelde» lieden ten beste ge ven. We moeten echter medelijden hebben met zulke beklagenswaardige domooren Het kan zeker niet worden ontkend, dat de openljjke en oprechte beschuldiging van zich zeiven tegenover een mensch, de ont hulling van alle, ook van de meest ver borgen schuilhoeken des harten, voor den hoogmoedigen mensch iets vernederends, iets beschamends heeft. En toch,diezelfde menscheljjke natuur, die zich verzet tegen die bekentenis, verlangt ook wederom daarnaar. Het menschel jjk hart, het trotsche en toch zóó versaagde hart, gevoelt den drukkenden last der schuld, wil zoo gaarne daarvan bevrjjd worden gevoelt ook, dat de belijdenis de eerste schrede tot verzoening is, en wil zich toch heel dikwjjls daaraan niet onderwerpen. Nu komt de Kerk met vasten tred den wor stelenden, talmenden, besluiteloozen mensch tegemoet, biedt hem de veilig geleidende hand in het Sacrament van boetvaardig heid, om hem uit alle verwarring over te voeren tot een nieuw, beter leven en streven. Een vernuftig Franschmangraaf de M a i s t r e, schreef weleer «Daar is in de Katholieke Kerk geen enkel dogma, dat niet zjjne wortelen in de diepste diepten van de menscheljjke natuur en bijgevolg in eenealge- meene overtuiging heeft, die weliswaar hier en daar meer of minder kan misvormd zjjn, maar niettemin in haar oorsprong aan alle volken van alle tjjden gemeen is geweest.» •6 Vervolg.) Eindeljjk wa» de dag gekomen, waarop de laatste beslissende strjjd gestreden sou worden. In het directenisgebouw der Odensbergsche wer ken heerschte reeds sedert den vroegen morgen eene buitengewone bedrijvigheid. De benedenste ruimten bevatten de zittingsaal, waar anders groota voordrachten en beraadslagingen gehou den werdenhier waren heden verscheidene eerste beambten bjjeen, hier kwamen de telegra fische berichten uit de stad en de boden uit de omliggende dorpen aan, die bij benadering den stand der verkiesingen aangaven. De anders soo vreedsame kamer sag er uit als een veldleger, waarvsn de directeur het middelpunt vormde, en sonder ophouden werden de boodschappen naar het heerenhnis gesonden. Het was reeds namiddsg geworden, toen dok ter Hazenbach binnenkwam en door de aan wezige heeten met verwijten overladen werd, om zijn wegblijven. Waar hebt gjj toch eigenlijk gezeten, dok ter riep de directeur hem vol ergernis toe, wij zitten hier allen vol zorg en in spanniög en gij legt in alle gemoedelijkheid uw ziekenbe zoeken af en laat n zelfs niet zien 1 Ik kan de menschen toch niet verbieden op den dag der verkiezingen ziek te zjjn en te sterven, zeide Hazenbaoh ernstig. Ik moest naar Eckardstein, heden voormiddag reeds en Zoo dit voortreffelijk woord ergens waar de heeft, dan zeker by de Katholieke leer over de Biecht. Oouitdelgbaar was en is bij de besten van alle tjjden en volken het be wustzijn ingeprentTusschen schuld en verzoening, tusschen verzoening en verge ving, tusschen gewetenswroeging en ziele- vrede is een groote klove, die alleen over brugd kan worden door de bekentenis. De openlijke bekentenis is het scheepjedat van de pijnigende klippen der schuld naar den vreedzamen oever overvoert, de reini ging, de verzoening met God en met zijn eigen binnenste. Dit is een waarheid, die in hare grond trekken niet voor het eerst door het Chris tendom op deze wereld is gebracht, maar die in haar geheelen omvang of ten minste in ruwe omtrekken van oudsher bekend was daarwaar er waarheid-lievende en waarheid-zoekende menschen leefden. De groote, wereldwijze Plato, «de zon van de oudheid» bijgenaamd, zegt daar over «Beging iemand een onrecht, dan moet hij vrijwillig zelf daarheen gaan, waar hij moet uitboeten, naar den rechter als naar den geneesheer, opdat de inge wortelde ziekte der ongerechtigheid de ziel niet ongeneesljjk makeYóór alles moet men zich aauklagen en de misdaad niet verbergen, maaraan den dag brengen, opdat hij (de misdadige) uitboete en tot gene zing kome hjj moet zich zeiven en ande ren noodzaken om niet bevreesd te zjjn, maar terwjjl men het goede en schoone nastreeft, moet men kloekmoedig en blin delings zich onderwerpen, zooals men bij het snijden en branden zich onderwerpt aan den geneesheer, zonder voor de pjjn terug te deinzenmen moet als de eersté aanklager van zich zeiven en van anderen, die aan ons toebehooren, optre den en daarbij zich bedienen van de taal, opdat zij, nadat hun misdaden aan den dag traden, bevrjjd worden van het grootste ongeluk, de ongerechtigheid,» Een soortgelijke gedachte wordt uitge- daar liet men mij niet lot voor alles voorbij w»s. Hoe de heeren heden ook door andere dia gen in beslag genomen worden, deze tijding wekte toch de algemeene opmerkzaamheid op. I» de graaf dood T vroeg de directeur verrast. Twee uren geleden is hjj gestorven. Dat is voor graaf Victor eene plotselinge verandering ten goede, merkte de eerste inge nieur aan. Gisteren nog een arm, onafhankelijk luitenant en nu eigenaar van de uitgebreide Eckardsteinscbe goederen. Graaf Koenraad moet niet altijd even vriendelijk tegen zjjnen j°Dge- ren broeder geweest zjjn. Neen, maar toch heeft dezs zich den laat- sten tijd zeer liefdevol getoond. En nn, mijne heeren, ben ik wel genoeg verontschuldigd wegens mijn uitblijven, mjjne aanwezigheid was bier ook geen vereischte. Hoe staat het eigen lijk P Toch zeker goed. Zoo bijsonder gced nu juist niet, meende de eerste ingenieur. De berichten uit de om ringende dorpen zijn bevredigend, maar in de stad hebben de arbeidspartjjen blijkbaar het heft in banden. Nu, daarop moesten wij van het begin af aan voorbereid zijo, viel Winning uit, de leider der technirche werkzaamheden. Den door slag geeft Odensberg en daarmede zjjn wij ze ker van de meerderheid. Als wij er vast op rekenea konden, dan wol, sprak de directeur. Maar ik vrees. Wat vreest gij vroeg Hazenbach getrof fen, toen deze plotseling zweeg. Dat wjj onze berekening verkeerd gemaakt hebben, Runecks aanhang onder de arbeiders sproken door den heidenschen wijsgeer S e- necla; «Waarom belijdt niemand zijne misdaden Omdat hij nog verstrikt is in die misdaden. Zjjne zonden beljjden is het kenmerk van de genezing.» Spiegelt zich diezelfde waarheid, zij het dan ook door menigvuldig menschelijk bjj- werk misvormd, niet af in de godsdienstige handelingen van bijna alle heidensche vol ken Overal vinden wij de beljjdenis der zonden onder de menschen in gebruik, lang reeds voordat de Christenen het deden. In het Boeddhisme geldt de beljjdenis der zonden als voorwaarde voor de verge ving der zonden. De Mazdayacna, de recht geloovige Parsi, moet op zevenjarigen leef tijd zijn biechtvader kiezen. Aan dezen moet bjj al zijne fouten beljjden. Zjjn leiding moet hjj onvoorwaardeljjk volgen. Hetzelfde vinden we bjj de Mexicanen, in Nicaragua, en in Yucatan. De geschiedenis verhaalt ons, dat de «wjjsbegeerige keizer» Marcus Aurelius, toen hjj zich in de Elensinische Geheimen liet inwjjden, aan den Opper priester zjjn zonden beljjden moest. Ongetwjjfeld heeit de M a i s t r e geljjk, wanneer hjj zegt: «Om de noodzakeljjkheid van de schuldbeljjdenis te erkennen, was er geen goddeljjke meedeeliog noodig veel meer zeide dit den volken hun eigen ver stand. Alleen den modernen mensch met zjjn verheven beschaving of den dweper, met blinden haat tegen de Kath. Kerk ver vuld, kan het voorbehouden zjjn om deze waarheid te bestr jjden.» Ten slotte willen wjj aan onze lezers de meesterljjke woorden van den Apologeet Hettinger over de Biecht niet onthouden «Wat wij van een kind verlangen, de be kentenis van zijn schuld, omdat wjj hier in het beste getuigenis van waar berouw zien, wat wjj daarom als verzachtende om standigheid voor de straf bjj een boosdoe ner aanzien, wat de straf, al ware het zelfs de doodstrafwaarljjk tot een middel ter verzoening maakt en den misdadiger in onze oogen reinigt, wat een zóó onmiddel- eehijnt grooter te zjjn, dan wij vermoedden de bcwjjzen daarvoor kwamen eerst op het laatste oogenblik. Runeck is een uitmuntend redenaar, sprak Winning op ernstigen toon, en zjjne groote re devoering onlangs in het „Gouden Lam// heeft alle toehoorders meegesleept. Wel stond ze niet op htre gewone hoogte. Anders sprak hjj koel, met jjae^en vastberaden heid, maar elk woord, was als een gewetdigde hamerslag, dezen keer stormde hjj voort als een dol geworden paard, zonder maat en toom. Hjj zal bang voor zjjn mandaat geweest 2jjn, spotte de eerste ingenieur. Maar daar komt Helm aan, misschien brengt hjj gewichtig nieuws. Het was een der jongste beambten die nu binnentrad en een telegram overreikte dat zoo even aangekomen was. De directeur opende en las het en reikte het toen zwjjgend aan dokter Hazenbach over, die naast hem stond. D.-ze wierp er even een blik op en schudde toen het hoofd. Dat is zeer onaan genaam! Ia de stad is dus naar schatting van onze vertrouwde vrienden de overwinning der ai eidspartjjen zoo goed als zeker 1 Lseo maar, mijne heeren 1 Het telegram deed de rondte, terwjjl de di recteur naar de telefoon ging, waardoor de ka mer met het heerenhuis in verbinding stond, om de., chef voorloopig bericht te geven. Nn hangt de beslissing geheel van Odensberg af, sprak de eerste ingenieur. Het was ook on verstandig om dien schreeuwer van een Ftllner juist nu te outslaan vlsk voor de verkiezingen Dat heelt kwaad bloed gezet en kost ons mis- ljjke, onafwjjsbare behoefte van het men schelijk hart is, hetwelk daardoor gedwon gen wordt om het geheim van zjjne schuld eu smarten neer te leggen in de deelne mende ziel van een vriend, die het begrjjpt wanneer dat door de Kerk van den zon daar verlangd wordt in den naam Gods wordt daardoor dan niet bewezendat er iets goddeljjks is in de Biecht, dat zjj inge steld is door Hem, die het menscheljjk hart heeft geschapen, die daarom het beste de behoefte van het met schuld beladen, ge kwelde, gebroken hart ken t en het op de krachtdadigste wijze kan genezen, die alleen verlangt, wat de eigene, betere natuur van den mensch onafwijsbaar vordert.» Een allerzotste comedie wordt heden in Engeland afgespeeld. Prinses Henryvan Battenberg en prinses B e a t r i x de dochter van koningin Victoria in ge zelschap van den Hertog van Connaugh, hebben de overwinnaar van de Znid-Afri- kaansche Republieken, terwijl nog geen feiteljjke overwinning heeft plaats gehad, bjj zjjn aankomst te Cowes begroet. Op het stadhuis vertelde Lord Roberts, dat hij alle vertrouwen stelde in Lord Kitche ner, die de Boeren wel zóu weten te bedwingen en de menigte in de straten was vol geestdrift en juichte den inmiddels door koningin Victoria verheven Lord tot Graaf toe. De bevelhebber van het onoverwinnelijke Engelsche leger vertrok naar Londen waar hjj door den Prins Van Wales werd opgewacht. Overal vlaggentooi en duizen den portretten zag men voor de winkel ramen van Roberts of Bobs. De nieuwe Graaf Roberts, ridder van den kousen band, kwam met den kous op den kop in Engeland terug eu is ingehaald als de held der heldenl Zotter kan het niet. Inmiddels is de Engelsche Ministerraad in buitengewone zitting bjjeen gekomen om den ernstigen toestand van Zuid-Afrika te bespreken. De Westminster Gazette er kent, dat 't mis is met de berekening van den oorlog en verwjjt de Regeering, dat zjj achien honderden itemmen. Maar mjjaheer Dom burg was onverbiddeljjk. Moest hjj zich somtjjdi laten welgeval len, dat deze man in sjjne werkplaats openljjk het volk tegen hem ophitste f vroeg Winning. Zoo iets is nooit in Odensberg gednld gewor den en nu zou het een voorbeeld van onver geeflijke zwakheid geveest zjjn. Ik vrees echter, d&t men hier alleen met een verkiezingsmanoeuvre te doen heeft, be weerde de andere. Fallner wist zeer goed wat hem wachtte, moest het weten, maar hjj behoor de tot de nieuw aangenomeneD, die nog niet veel verliezen, als zjj gaan, daarom liet hjj zieh door de anderen gebruiken. Hjj moest ontslagen worden, de laak meest kwaad bloed onder de lieden zetten, daar was het. op aangelegd. Ik heb dat ook mjjnheer Dernburg gezegd, maar vergeefs. Ik duld geen verzet en geene ophitsing op mjjn gebied de man moet terstond ont slagen worden, dat was zjjn eenig antwoord en daarmede gaf bjj onzen tegenstanders de wapenen in de hand. Winning zweeg en ergerde er zich over dat niemand hem tegensprak. De direoteur echter, die nu vau de telefoon terug kwam en de laatste woorden geboord had, sprak op veel be- teekenenden toon Als de zaak met verlies van stemmen maar aan een eind is I Gisteren reeds werd mjj gezegd, dat de arbeiders van alle kan ten aangespoord worden voor Fallner in de bres te springen en te eischen, dat hjj bljjven zal. Doen zij dat werkeljjk. dan is de strjjd on- vermjjdeljjk. Wordt vervolgd)

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Nieuwe Haarlemsche Courant | 1901 | | pagina 1